ps2017-072-05-002-016.u1.p1.s1
16 . ps2017-072-05-002-016.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 503 / - druhé čtení ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s1
Tento bod byl přerušen 1 . 12 . v obecné rozpravě . ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s2
Dne 3 . 12 . pak nebyl bod otevřen pro nepřítomnost navrhovatele . ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s3
Jak jsem již sdělil , bod jsme přerušili v obecné rozpravě . ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s4
Připomínám , že návrh jsme přikázali v prvém čtení k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu a usnesení tohoto výboru byla předložena jako sněmovní tisky 503 / 1 a 2 . ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s5
Místa u stolku zpravodajů již zaujali za navrhovatele ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga a zpravodaj garančního výboru , což je výbor , jak jsem již řekl , pan poslanec Lukáš Bartoň . ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s1
Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , kde bylo přerušeno vystoupení pana poslance Miholy . ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s2
A hlásil se mi s přednostním právem poté pan ministr , jestli jsem to dobře zaregistroval . ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s3
Nehlásil , dobře . ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-072-05-002-016.u2.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedající , vážený pane ministře , nebo páni ministři , ministryně . ps2017-072-05-002-016.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem v předchozím , přerušeném vystoupení shrnul vlastně snad všechny nebo alespoň většinu důležitých argumentů - ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás přeruším a požádám kolegy v sále o klid , případně o to , aby svá jednání přenesli mimo jednací sál , pokud nechtějí probírat aktuálně zákon o pedagogických pracovnících . ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s2
A pokud chtějí probírat zákon o pedagogických pracovnících , aby tak činili prostřednictvím mikrofonu . ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s3
Tak děkuji . ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2017-072-05-002-016.u4.p1.s1
A i když už je to nějaký den zase a možná se osazenstvo sněmovny v rámci tady těch našich střídání trošku změnilo , tak je nebudu opakovat . ps2017-072-05-002-016.u4.p1.s2
Odkazuji na záznam , který je doslovný . ps2017-072-05-002-016.u4.p1.s3
Dovolil bych si akorát odůvodnit pozměňovací návrhy , které jsem vložil do systému krátce . ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s1
A chtěl bych úplně na závěr jako takovou tečku , do které už přišlo to přerušení , říct , že tak jak jsem kritický tady k tomuto návrhu , podle mého názoru nadbytečnému a věc neřešícímu , tak jsem přesvědčen , že zde přítomný pan ministr Plaga řešení , co se týká nedostatku učitelů , má ve svých rukou . ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s2
A má ho dobře nachystané v rámci státního rozpočtu . ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s3
A přestože mě možná teď neposlouchá , tak mu opakovaně vyjadřuji svoji plnou podporu , co se toho státního rozpočtu týká , a tedy týká navyšování platů učitelům , a to nejen základních a středních škol , ale také na vysokých školách . ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s4
Tak věřím , že toto skutečně , to je skutečné řešení . ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s5
Jsem si jist , že když se podaří splnit jedno z těch předsevzetí programového prohlášení vlády , totiž to navýšení platů učitelů , tak se opravdu mnozí , ti kteří učitelství studovali , do škol vrátí a ti , kteří to aktuálně studují , ve větším počtu do škol nastoupí . ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s1
Tak a nyní k těm pozměňovacím návrhům . ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s2
První pozměňovací návrh , který je v systému pod číslem 5200 , se týká velmi diskutovaného tématu příplatku pro třídní učitele , nebo příplatku za třídnictví , chcete - li . ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s3
V tuto chvíli v české legislativě zákonné ukotvení činnosti třídního učitele chybí . ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s4
Já jsem si vzal vzor u bratrů v sousedním Slovensku a věřím , že je to vzor dobrý , takže prosím o vaši podporu . ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s1
Dále pozměňovací návrh , který je v systému pod číslem 5202 , se týká návrhu této novely , jejího jádra . ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s2
Tam zdůrazňuji , že my jsme v předchozím volebním období , a byli jsme tehdy jako KDU - ČSL součást té koalice , hlásím se k tomu , společně s ANO a ČSSD prosadili normu , která je v souladu s evropskými trendy , která vyžaduje , aby učitel byl kvalifikovaný . ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s3
Tak se mi zdá opravdu neodůvodněný krok zpátky , udělat teď přesný opak , ještě ve chvíli navíc , kdy je koalice ze dvou třetin stejná a kdy se zdá , že koaliční partneři ani nejsou ve shodě . ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s4
To je druhý pozměňovací návrh . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s1
Třetí je v systému pod číslem 7098 a týká se školního sociálního pedagoga . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s2
Krátce odůvodním . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s3
V současnosti jsou sociální pedagogové ve školách financování nesystémově , výhradně z evropských fondů . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s4
Cílem novelizace je připravit podmínky pro to , aby v budoucnosti mohl být školní sociální pedagog financován systémově ze státního rozpočtu . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s5
Toto povolání je velmi přínosné , obzvláště v tzv . vyloučených lokalitách , kde je řada sociálních problémů . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s6
Ostatní pracovníci škol nemají kapacitu kromě výuky řešit vzniklé problémy . ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s7
Školní sociální pedagog je podpůrná profese , jejíž přínos byl ověřen v rámci OPVVV , tedy v rámci tzv . šablon . ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s1
Další pozměňovací návrh najdete v systému pod číslem 7099 a týká se speciálního pedagoga , opět si dovolím krátce návrh odůvodnit . ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s2
V současnosti jsou speciální pedagogové ve školách opět financováni nesystémově . ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s3
Cílem novelizace je připravit podmínky pro to , aby v budoucnu mohl být také školní speciální pedagog financován systémově ze státního rozpočtu , a opět i zde mohu připojit , že je toto povolání velmi přínosné , především v souvislosti s inkluzivním vzděláváním , nebo , chcete - li , se společným vzděláváním dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami . ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s4
To je další pozměňovací návrh . ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s1
A konečně pozměňovací návrh , který je v systému pod číslem 7100 a týká se školního psychologa . ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s2
Opět krátké odůvodnění návrhu . ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s3
Také tito psychologové jsou ve školách financováni nesystémově , a to výhradně z evropských fondů , a opět tedy cílem této novelizace je připravit podmínky pro to , aby v budoucnosti mohl být školní psycholog financován systémově ze státního rozpočtu . ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s4
A opět bych zde mohl přidat , že je toto povolání velmi přínosné , především v souvislosti s nárůstem školní neúspěšnosti a osobních problémů dětí a žáků . ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s5
A opět ostatní pracovníci škol nemají kapacitu kromě výuky se věnovat také této odborné péči o děti a žáky . ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s6
Opět i tato podpůrná profese byla již ověřena . ps2017-072-05-002-016.u4.p8.s1
Prosím o vaši podporu a děkuji za pozornost . ps2017-072-05-002-016.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-072-05-002-016.u5.p1.s2
A jako další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Staněk Antonín . ps2017-072-05-002-016.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-072-05-002-016.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-072-05-002-016.u6.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážený pane ministře , kolegyně a kolegové , je samozřejmě přirozené , že ne každý návrh zákona vyvolává u nás poslanců potřebu být přítomni v sále a poslouchat jednotlivá vystoupení jednotlivých poslanců a poslankyň , kteří k vám hovoří s cílem prostřednictvím argumentů vás přesvědčit o svém případném návrhu , případně o návrhu , který zde předkládáte jako prostředník občanů České republiky , našich voličů . ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s1
Rozumím tomu , že v okamžiku , kdy se v Poslanecké sněmovně rozhoduje o tom , zda bude , či nebude prodloužen nouzový stav , jsou lavice plné . ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s2
Rozumím tomu , že v okamžiku , kdy se v Poslanecké sněmovně bude hovořit o státním rozpočtu , budou lavice plné . ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s3
Ale kdy jindy by měly být lavice Poslanecké sněmovny plné , než když se hovoří o našem českém školství ? ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s4
O školství , které připravuje budoucí generace pro výkon jejich profesí , pro výkon jejich povolání ? ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s5
Kdy jindy mají být plné poslanecké lavice než v okamžiku , kdy se hovoří o tak významném a důležitém segmentu našeho života , kterým školství bezesporu je ? ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s1
Já rozumím tomu , že vystoupení nás poslanců nejsou zajímavá . ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s2
Vnímám to v bedlivém rozhovoru pana ministra školství s předkladatelem tohoto zákona (u stolku zpravodaje) , protože myslím si , že pan ministr školství nechce poslouchat , co tady bude znít . ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s3
Ale já samozřejmě rozumím tomu , je to jako ve škole . ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s4
Mohu napomínat , mohu si požádat o žákovskou knížku , ale pak to všechno stejně bude záležet na rodičích , jestli tu poznámku jenom podepíší s konstatováním , že pan učitel je hloupý , a nebudou to řešit , anebo naopak domluví žáčkovi , že by bylo vhodné , aby ve škole dával pozor a věnoval respekt svému pedagogovi . ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s5
Nicméně pokud pan ministr potřebuje pokračovat v rozhovoru , budu to respektovat . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s1
Vážené kolegyně a kolegové , není tomu tak dávno , co byly naše mailové schránky zahlceny desítkami , možná i stovkami mailů . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s2
Ty první v té první velké vlně bojovaly za práva slepic , bojovaly za to , aby byl ukončen klecový chov slepic . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s3
Mezi těmi desítkami , možná stovkami mailů se možná ztratily některé rozumné maily , které bychom rádi přečetli , ale bylo tomu tak . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s4
Později to byly desítky a stovky mailů , které se vždy recipročně vracely v situaci , kdy jsme rozhodovali o prodloužení nouzového stavu . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s5
Jsou to maily , které hovoří o tom , co bychom měli a neměli udělat s novelou zákona , nebo se zákonem o očkování proti covidu . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s6
Jsou to maily , které bojovaly proti cvičení zvířat v cirkusech . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s7
Ale mailů , které by hovořily o tom , co je dobré a co není dobré v oblasti českého školství , mnoho nepřicházelo . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s8
Možná učitelé , učitelky , ředitelé a ředitelky , akademičtí pracovníci pedagogických fakult nejsou napojeni na desítky , možná stovky spolupracovníků , kteří automaticky rozesílají nám poslancům maily . ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s9
Je to pro ně nedůstojné , je to pro ně nepřijatelné . ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s1
Nicméně do našich mailových schránek přece jen některé maily přišly . ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s2
Přišly , řekl bych , z velmi významných a respektovaných pracovišť a od odborníků na vzdělávání budoucích generací . ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s3
Některé maily jsou adresované nám poslancům v kopii a v originále jsou zasílány na výbor pro vědu , vzdělání a školství . ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s4
Nicméně víme všichni , že tento výbor samozřejmě má veřejné jednání , projednávání . ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s5
Ale také víme , že s ohledem na aktuální pandemickou situaci se ne vždy můžeme těchto jednání zúčastnit . ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s6
Samozřejmě výstupy jsou veřejné , ale ne každý pátrá na webových stránkách a seznamuje se se stanoviskem výboru . ps2017-072-05-002-016.u6.p6.s1
Proto mi , vážené kolegyně a vážení kolegové , dovolte , abych některá stanoviska odborných pracovišť tady přečetl a upozornil na to , že nejde o nějaký trucpodnik , o nějaké dupání si tady nás poslanců , ale že jde o skutečně racionální , věcné a kritické připomínky k navrhovanému zákonu , k navrhované novele školského zákona . ps2017-072-05-002-016.u6.p6.s2
Dovolte mi , abych vás seznámil se stanoviskem , které jsem obdržel od pana doc . ps2017-072-05-002-016.u6.p6.s3
Mgr . Daniela Jandačky , Ph . D , děkana Ostravské univerzity , Pedagogické fakulty : ps2017-072-05-002-016.u6.p7.s1
" Vážené dámy , vážení pánové , dovoluji si vás oslovit jako děkan Pedagogické fakulty Ostravské univerzity ve věci novely zákona o pedagogických pracovnících . ps2017-072-05-002-016.u6.p7.s2
Novelu umožňující pedagogickou praxi bez pedagogické kvalifikace nejen na středních odborných školách , ale i na prvním a druhém stupni základních škol považuji za nepřijatelnou . ps2017-072-05-002-016.u6.p7.s3
Z návrhu je zřejmé , že předkládaná novela je v rozporu se standardy regulátora učitelského povolání , tedy Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy schvalujícího studijní plány učitelských studijních programů . ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s1
Nesouhlasím se základní linií argumentací , která obhajuje návrh pedagogického působení na školách bez pedagogické kvalifikace . ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s2
Nedostatek učitelů nemůže být v žádném případě argumentem ospravedlňujícím záměr snižování jejich kvalifikační úrovně . ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s3
S přihlédnutím k výzkumům dokládajícím souvislosti mezi výsledky vzdělávání žáků a kvalifikací učitelů je tato novela v rozporu s těmito aktuálními poznatky . ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s4
V podobně disharmonickém vztahu je i s všeobecně deklarovanou podporou školství . ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s5
Věřím , že při rozhodování vezmete v úvahu , že naše děti na základních a středních školách si zaslouží ty nejvyšší standardy a nejmodernější přístupy , nikoliv kompromisy , které jsou omlouvány chybami našich minulých politických reprezentací . ps2017-072-05-002-016.u6.p9.s1
S úctou k vaší práci podepsán děkan Ostravské univerzity , Pedagogické fakulty , pan doc . ps2017-072-05-002-016.u6.p9.s2
Mgr . Daniel Jandačka , Ph . D . " ps2017-072-05-002-016.u6.p10.s1
Mohl bych samozřejmě v tuto chvíli rozebírat každý argument , který je zde předkládán . ps2017-072-05-002-016.u6.p10.s2
Myslím si , že pro laickou veřejnost , která případně bude sledovat v nějakých pozdních nočních hodinách , v okamžicích , které významně nahradí ty chvíle , kdy by seděli například v restauraci a mohli popíjet nějaký dobrý punč , mok či něco jiného - třeba i víno , jsem upozorňován tady svým kolegou z vinařské oblasti - tak bych si dovolil pouze jedno upozornění a jednu takovou vsuvku . ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s1
Je třeba zásadně rozlišovat mezi kvalifikací , což je v podstatě vysokoškolské vzdělání , pro to , aby člověk mohl být učitelem s aprobovaností . ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s2
Ne vždy je tento rozdíl dostatečně vnímán . ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s3
Aprobovanost je vlastně speciální příprava budoucího učitele na to , aby mohl vyučovat konkrétní vyučovací předmět , který je zařazen do učebního programu příslušné školy . ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s4
Příprava takového aprobovaného učitele probíhá jednak v bakalářském studijním programu , který je v podstatě zaměřen na to , aby budoucí učitel získal odbornou připravenost , aby získal odborné znalosti , aktuální vhled do oboru , jehož odborný obsah pak tvoří obsah vyučovacího předmětu .