|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení

Date2020-12-15
Meetingps2017/072
Agenda Itemps2017/072/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/072schuz/s072163.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 737 • previousnext

ps2017-072-05-002-016.u1.p1.s1 16.
ps2017-072-05-002-016.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení
ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s1 Tento bod byl přerušen 1. 12. v obecné rozpravě.
ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s2 Dne 3. 12. pak nebyl bod otevřen pro nepřítomnost navrhovatele.
ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s3 Jak jsem již sdělil, bod jsme přerušili v obecné rozpravě.
ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s4 Připomínám, že návrh jsme přikázali v prvém čtení k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu a usnesení tohoto výboru byla předložena jako sněmovní tisky 503/1 a 2.
ps2017-072-05-002-016.u1.p2.s5 Místa u stolku zpravodajů již zaujali za navrhovatele ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga a zpravodaj garančního výboru, což je výbor, jak jsem již řekl, pan poslanec Lukáš Bartoň.
ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s1 Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě, kde bylo přerušeno vystoupení pana poslance Miholy.
ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s2 A hlásil se mi s přednostním právem poté pan ministr, jestli jsem to dobře zaregistroval.
ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s3 Nehlásil, dobře.
ps2017-072-05-002-016.u1.p3.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-072-05-002-016.u2.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, nebo páni ministři, ministryně.
ps2017-072-05-002-016.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem v předchozím, přerušeném vystoupení shrnul vlastně snad všechny nebo alespoň většinu důležitých argumentů -
ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s1 Pane poslanče, vás přeruším a požádám kolegy v sále o klid, případně o to, aby svá jednání přenesli mimo jednací sál, pokud nechtějí probírat aktuálně zákon o pedagogických pracovnících.
ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s2 A pokud chtějí probírat zákon o pedagogických pracovnících, aby tak činili prostřednictvím mikrofonu.
ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s3 Tak děkuji.
ps2017-072-05-002-016.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-072-05-002-016.u4.p1.s1 A i když je to nějaký den zase a možná se osazenstvo sněmovny v rámci tady těch našich střídání trošku změnilo, tak je nebudu opakovat.
ps2017-072-05-002-016.u4.p1.s2 Odkazuji na záznam, který je doslovný.
ps2017-072-05-002-016.u4.p1.s3 Dovolil bych si akorát odůvodnit pozměňovací návrhy, které jsem vložil do systému krátce.
ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s1 A chtěl bych úplně na závěr jako takovou tečku, do které přišlo to přerušení, říct, že tak jak jsem kritický tady k tomuto návrhu, podle mého názoru nadbytečnému a věc neřešícímu, tak jsem přesvědčen, že zde přítomný pan ministr Plaga řešení, co se týká nedostatku učitelů, ve svých rukou.
ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s2 A ho dobře nachystané v rámci státního rozpočtu.
ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s3 A přestože možná teď neposlouchá, tak mu opakovaně vyjadřuji svoji plnou podporu, co se toho státního rozpočtu týká, a tedy týká navyšování platů učitelům, a to nejen základních a středních škol, ale také na vysokých školách.
ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s4 Tak věřím, že toto skutečně, to je skutečné řešení.
ps2017-072-05-002-016.u4.p2.s5 Jsem si jist, že když se podaří splnit jedno z těch předsevzetí programového prohlášení vlády, totiž to navýšení platů učitelů, tak se opravdu mnozí, ti kteří učitelství studovali, do škol vrátí a ti, kteří to aktuálně studují, ve větším počtu do škol nastoupí.
ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s1 Tak a nyní k těm pozměňovacím návrhům.
ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s2 První pozměňovací návrh, který je v systému pod číslem 5200, se týká velmi diskutovaného tématu příplatku pro třídní učitele, nebo příplatku za třídnictví, chcete-li.
ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s3 V tuto chvíli v české legislativě zákonné ukotvení činnosti třídního učitele chybí.
ps2017-072-05-002-016.u4.p3.s4 jsem si vzal vzor u bratrů v sousedním Slovensku a věřím, že je to vzor dobrý, takže prosím o vaši podporu.
ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s1 Dále pozměňovací návrh, který je v systému pod číslem 5202, se týká návrhu této novely, jejího jádra.
ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s2 Tam zdůrazňuji, že my jsme v předchozím volebním období, a byli jsme tehdy jako KDU-ČSL součást koalice, hlásím se k tomu, společně s ANO a ČSSD prosadili normu, která je v souladu s evropskými trendy, která vyžaduje, aby učitel byl kvalifikovaný.
ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s3 Tak se mi zdá opravdu neodůvodněný krok zpátky, udělat teď přesný opak, ještě ve chvíli navíc, kdy je koalice ze dvou třetin stejná a kdy se zdá, že koaliční partneři ani nejsou ve shodě.
ps2017-072-05-002-016.u4.p4.s4 To je druhý pozměňovací návrh.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s1 Třetí je v systému pod číslem 7098 a týká se školního sociálního pedagoga.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s2 Krátce odůvodním.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s3 V současnosti jsou sociální pedagogové ve školách financování nesystémově, výhradně z evropských fondů.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s4 Cílem novelizace je připravit podmínky pro to, aby v budoucnosti mohl být školní sociální pedagog financován systémově ze státního rozpočtu.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s5 Toto povolání je velmi přínosné, obzvláště v tzv. vyloučených lokalitách, kde je řada sociálních problémů.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s6 Ostatní pracovníci škol nemají kapacitu kromě výuky řešit vzniklé problémy.
ps2017-072-05-002-016.u4.p5.s7 Školní sociální pedagog je podpůrná profese, jejíž přínos byl ověřen v rámci OPVVV, tedy v rámci tzv. šablon.
ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s1 Další pozměňovací návrh najdete v systému pod číslem 7099 a týká se speciálního pedagoga, opět si dovolím krátce návrh odůvodnit.
ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s2 V současnosti jsou speciální pedagogové ve školách opět financováni nesystémově.
ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s3 Cílem novelizace je připravit podmínky pro to, aby v budoucnu mohl být také školní speciální pedagog financován systémově ze státního rozpočtu, a opět i zde mohu připojit, že je toto povolání velmi přínosné, především v souvislosti s inkluzivním vzděláváním, nebo, chcete-li, se společným vzděláváním dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
ps2017-072-05-002-016.u4.p6.s4 To je další pozměňovací návrh.
ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s1 A konečně pozměňovací návrh, který je v systému pod číslem 7100 a týká se školního psychologa.
ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s2 Opět krátké odůvodnění návrhu.
ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s3 Také tito psychologové jsou ve školách financováni nesystémově, a to výhradně z evropských fondů, a opět tedy cílem této novelizace je připravit podmínky pro to, aby v budoucnosti mohl být školní psycholog financován systémově ze státního rozpočtu.
ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s4 A opět bych zde mohl přidat, že je toto povolání velmi přínosné, především v souvislosti s nárůstem školní neúspěšnosti a osobních problémů dětí a žáků.
ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s5 A opět ostatní pracovníci škol nemají kapacitu kromě výuky se věnovat také této odborné péči o děti a žáky.
ps2017-072-05-002-016.u4.p7.s6 Opět i tato podpůrná profese byla již ověřena.
ps2017-072-05-002-016.u4.p8.s1 Prosím o vaši podporu a děkuji za pozornost.
ps2017-072-05-002-016.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-072-05-002-016.u5.p1.s2 A jako další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Staněk Antonín.
ps2017-072-05-002-016.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-072-05-002-016.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-072-05-002-016.u6.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, je samozřejmě přirozené, že ne každý návrh zákona vyvolává u nás poslanců potřebu být přítomni v sále a poslouchat jednotlivá vystoupení jednotlivých poslanců a poslankyň, kteří k vám hovoří s cílem prostřednictvím argumentů vás přesvědčit o svém případném návrhu, případně o návrhu, který zde předkládáte jako prostředník občanů České republiky, našich voličů.
ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s1 Rozumím tomu, že v okamžiku, kdy se v Poslanecké sněmovně rozhoduje o tom, zda bude, či nebude prodloužen nouzový stav, jsou lavice plné.
ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s2 Rozumím tomu, že v okamžiku, kdy se v Poslanecké sněmovně bude hovořit o státním rozpočtu, budou lavice plné.
ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s3 Ale kdy jindy by měly být lavice Poslanecké sněmovny plné, než když se hovoří o našem českém školství?
ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s4 O školství, které připravuje budoucí generace pro výkon jejich profesí, pro výkon jejich povolání?
ps2017-072-05-002-016.u6.p2.s5 Kdy jindy mají být plné poslanecké lavice než v okamžiku, kdy se hovoří o tak významném a důležitém segmentu našeho života, kterým školství bezesporu je?
ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s1 rozumím tomu, že vystoupení nás poslanců nejsou zajímavá.
ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s2 Vnímám to v bedlivém rozhovoru pana ministra školství s předkladatelem tohoto zákona (u stolku zpravodaje), protože myslím si, že pan ministr školství nechce poslouchat, co tady bude znít.
ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s3 Ale samozřejmě rozumím tomu, je to jako ve škole.
ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s4 Mohu napomínat, mohu si požádat o žákovskou knížku, ale pak to všechno stejně bude záležet na rodičích, jestli tu poznámku jenom podepíší s konstatováním, že pan učitel je hloupý, a nebudou to řešit, anebo naopak domluví žáčkovi, že by bylo vhodné, aby ve škole dával pozor a věnoval respekt svému pedagogovi.
ps2017-072-05-002-016.u6.p3.s5 Nicméně pokud pan ministr potřebuje pokračovat v rozhovoru, budu to respektovat.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s1 Vážené kolegyně a kolegové, není tomu tak dávno, co byly naše mailové schránky zahlceny desítkami, možná i stovkami mailů.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s2 Ty první v první velké vlně bojovaly za práva slepic, bojovaly za to, aby byl ukončen klecový chov slepic.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s3 Mezi těmi desítkami, možná stovkami mailů se možná ztratily některé rozumné maily, které bychom rádi přečetli, ale bylo tomu tak.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s4 Později to byly desítky a stovky mailů, které se vždy recipročně vracely v situaci, kdy jsme rozhodovali o prodloužení nouzového stavu.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s5 Jsou to maily, které hovoří o tom, co bychom měli a neměli udělat s novelou zákona, nebo se zákonem o očkování proti covidu.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s6 Jsou to maily, které bojovaly proti cvičení zvířat v cirkusech.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s7 Ale mailů, které by hovořily o tom, co je dobré a co není dobré v oblasti českého školství, mnoho nepřicházelo.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s8 Možná učitelé, učitelky, ředitelé a ředitelky, akademičtí pracovníci pedagogických fakult nejsou napojeni na desítky, možná stovky spolupracovníků, kteří automaticky rozesílají nám poslancům maily.
ps2017-072-05-002-016.u6.p4.s9 Je to pro nedůstojné, je to pro nepřijatelné.
ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s1 Nicméně do našich mailových schránek přece jen některé maily přišly.
ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s2 Přišly, řekl bych, z velmi významných a respektovaných pracovišť a od odborníků na vzdělávání budoucích generací.
ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s3 Některé maily jsou adresované nám poslancům v kopii a v originále jsou zasílány na výbor pro vědu, vzdělání a školství.
ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s4 Nicméně víme všichni, že tento výbor samozřejmě veřejné jednání, projednávání.
ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s5 Ale také víme, že s ohledem na aktuální pandemickou situaci se ne vždy můžeme těchto jednání zúčastnit.
ps2017-072-05-002-016.u6.p5.s6 Samozřejmě výstupy jsou veřejné, ale ne každý pátrá na webových stránkách a seznamuje se se stanoviskem výboru.
ps2017-072-05-002-016.u6.p6.s1 Proto mi, vážené kolegyně a vážení kolegové, dovolte, abych některá stanoviska odborných pracovišť tady přečetl a upozornil na to, že nejde o nějaký trucpodnik, o nějaké dupání si tady nás poslanců, ale že jde o skutečně racionální, věcné a kritické připomínky k navrhovanému zákonu, k navrhované novele školského zákona.
ps2017-072-05-002-016.u6.p6.s2 Dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem, které jsem obdržel od pana doc.
ps2017-072-05-002-016.u6.p6.s3 Mgr. Daniela Jandačky, Ph.D, děkana Ostravské univerzity, Pedagogické fakulty:
ps2017-072-05-002-016.u6.p7.s1 "Vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si vás oslovit jako děkan Pedagogické fakulty Ostravské univerzity ve věci novely zákona o pedagogických pracovnících.
ps2017-072-05-002-016.u6.p7.s2 Novelu umožňující pedagogickou praxi bez pedagogické kvalifikace nejen na středních odborných školách, ale i na prvním a druhém stupni základních škol považuji za nepřijatelnou.
ps2017-072-05-002-016.u6.p7.s3 Z návrhu je zřejmé, že předkládaná novela je v rozporu se standardy regulátora učitelského povolání, tedy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy schvalujícího studijní plány učitelských studijních programů.
ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s1 Nesouhlasím se základní linií argumentací, která obhajuje návrh pedagogického působení na školách bez pedagogické kvalifikace.
ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s2 Nedostatek učitelů nemůže být v žádném případě argumentem ospravedlňujícím záměr snižování jejich kvalifikační úrovně.
ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s3 S přihlédnutím k výzkumům dokládajícím souvislosti mezi výsledky vzdělávání žáků a kvalifikací učitelů je tato novela v rozporu s těmito aktuálními poznatky.
ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s4 V podobně disharmonickém vztahu je i s všeobecně deklarovanou podporou školství.
ps2017-072-05-002-016.u6.p8.s5 Věřím, že při rozhodování vezmete v úvahu, že naše děti na základních a středních školách si zaslouží ty nejvyšší standardy a nejmodernější přístupy, nikoliv kompromisy, které jsou omlouvány chybami našich minulých politických reprezentací.
ps2017-072-05-002-016.u6.p9.s1 S úctou k vaší práci podepsán děkan Ostravské univerzity, Pedagogické fakulty, pan doc.
ps2017-072-05-002-016.u6.p9.s2 Mgr. Daniel Jandačka, Ph.D."
ps2017-072-05-002-016.u6.p10.s1 Mohl bych samozřejmě v tuto chvíli rozebírat každý argument, který je zde předkládán.
ps2017-072-05-002-016.u6.p10.s2 Myslím si, že pro laickou veřejnost, která případně bude sledovat v nějakých pozdních nočních hodinách, v okamžicích, které významně nahradí ty chvíle, kdy by seděli například v restauraci a mohli popíjet nějaký dobrý punč, mok či něco jiného - třeba i víno, jsem upozorňován tady svým kolegou z vinařské oblasti - tak bych si dovolil pouze jedno upozornění a jednu takovou vsuvku.
ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s1 Je třeba zásadně rozlišovat mezi kvalifikací, což je v podstatě vysokoškolské vzdělání, pro to, aby člověk mohl být učitelem s aprobovaností.
ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s2 Ne vždy je tento rozdíl dostatečně vnímán.
ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s3 Aprobovanost je vlastně speciální příprava budoucího učitele na to, aby mohl vyučovat konkrétní vyučovací předmět, který je zařazen do učebního programu příslušné školy.
ps2017-072-05-002-016.u6.p11.s4 Příprava takového aprobovaného učitele probíhá jednak v bakalářském studijním programu, který je v podstatě zaměřen na to, aby budoucí učitel získal odbornou připravenost, aby získal odborné znalosti, aktuální vhled do oboru, jehož odborný obsah pak tvoří obsah vyučovacího předmětu.

Text viewDownload CoNNL-U