ps2017-062-09-006-515.u1.p1.s1
515 . ps2017-062-09-006-515.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů ( zákon o vysokých školách ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 1081 / - zkrácené jednání . ps2017-062-09-006-515.u1.p2.s1
Předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga . ps2017-062-09-006-515.u1.p2.s2
Já mezitím přečtu ještě jednu omluvu , pane ministře . ps2017-062-09-006-515.u1.p2.s3
Omlouvá se pan ministr vnitra Jan Hamáček z jednání Poslanecké sněmovny dnes od 11.15 do 13 hodin z pracovních důvodů . ps2017-062-09-006-515.u1.p3.s1
Pane ministře , máte slovo . ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , děkuji za tu zrychlenou proceduru . ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s3
Předložený legislativní návrh , který teď leží před vámi , reaguje na situaci vyvolanou pandemií COVID - 19 a upravuje pravidla pro vzdělávání na vysokých školách v případě vyhlášení krizového nebo mimořádného opatření , které by omezilo osobní přítomnost studentů . ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s4
Jeho hlavním cílem je tak zajistit , aby byla výuka omezena v co nejmenším rozsahu a aby tak vysoké školy mohly i za mimořádných situací vykonávat svoji hlavní funkci . ps2017-062-09-006-515.u2.p2.s1
Návrh se tak snaží předejít ad hoc legislativním úpravám a snaží se v reakci na to , co zažíváme v letošním roce , nastavit pravidla nejen pro aktuální krizovou situaci vyvolanou šířením onemocnění COVID - 19 , ale rovněž pro jiné krizové , nebo chcete - li mimořádné situace v budoucnosti , ať už by se jednalo o epidemie , živelní pohromy , či jiná nebezpečí . ps2017-062-09-006-515.u2.p2.s2
To znamená , stojím před vámi , abychom systémově ukotvili do vysokoškolského zákona ta opatření , která jsme si mohli nárazově bohužel vyzkoušet v jarním období , a pokračujeme v tom i v té další sezóně , v dalším semestru . ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s1
Návrh upravuje stávající znění zákona o vysokých školách tak , aby vysoké školy mohly za určitých podmínek , o kterých jsem hovořil , využít pravidla odlišná , která se odlišují od stávající právní úpravy . ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s2
Zároveň vymezuje podmínky , kdy je možné tato zvláštní pravidla využít . ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s3
Jde tedy o situaci vyhlášení krizového opatření podle krizového zákona nebo nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona . ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s4
Zároveň je třeba , aby příslušné ministerstvo , to znamená Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy v případě veřejných vysokých škol , resp . ministerstva vnitra či obrany v případě státních vysokých škol , rozhodlo o možnosti využít zvláštní režim a aby určilo , kterých vysokých škol se tato možnost týká . ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s5
Ministerstvo rovněž může určit lhůtu platnosti tohoto zvláštního režimu . ps2017-062-09-006-515.u2.p4.s1
Návrh vymezuje oblasti , ve kterých je možné se odchýlit od standardních pravidel , a v tomto navazuje na zákon č . 188 / 2020 Sb . , o zvláštních pravidlech pro vzdělávání , a jde zejména o úpravu podmínek přijetí ke studiu , včetně termínu či kritérií pro vyhodnocení přijímacího řízení , jde v tomto návrhu zákona o prodloužení lhůty pro prokázání splnění podmínky dosažení předchozího vzdělávání , ta lhůta 90 dnů , a pro doložení těchto skutečností , úpravu délky akademického roku a to poslední a velmi důležité je využití distančního způsobu komunikace při výuce , při kontrole studia nebo zkouškách , a to včetně zkoušky státní . ps2017-062-09-006-515.u2.p5.s1
Vzhledem k naléhavosti řešení , k tomu , abychom velmi rychle dali jistotu i pro příští rok , protože ta ad hoc úprava má platnost a účinnost pouze do 31 . 12 . 2020 , stojím před vámi s tímto návrhem , který je velmi jednoduchý a vyzkoušený , ale systémově nastavuje ta opatření , možná opatření do standardního vysokoškolského zákona teď ve stavu legislativní nouze . ps2017-062-09-006-515.u2.p5.s2
Děkuji předem za jeho projednání a samozřejmě vás žádám o podporu předloženého návrhu , který jak Česká konference rektorů , tak Rada vysokých škol považuje za nekonfliktní a podporuje ho ve znění , které před vámi teď v tuto chvíli leží . ps2017-062-09-006-515.u2.p5.s3
Děkuji . ps2017-062-09-006-515.u3.p1.s1
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy , jej projednal a přijal usnesení , které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1081 / 1 . ps2017-062-09-006-515.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu poslanec Stanislav Fridrich a informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-062-09-006-515.u3.p1.s3
Pane poslanče , prosím , máte slovo . ps2017-062-09-006-515.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-062-09-006-515.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , seznámím vás s usnesením číslo 248 výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , ze 45 . schůze ze dne 10 . listopadu 2020 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 1081 . ps2017-062-09-006-515.u4.p2.s1
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu po odůvodnění náměstků ministra školství , mládeže a tělovýchovy Pavla Dolečka a Dany Prudíkové , zpravodajské zprávě Stanislava Fridricha a po rozpravě ps2017-062-09-006-515.u4.p3.s1
I . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR , aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona ; ps2017-062-09-006-515.u4.p4.s1
II . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR , aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona ; ps2017-062-09-006-515.u4.p5.s1
III . navrhuje Poslanecké sněmovně , aby své jednání ukončila nejpozději do 13 . listopadu 2020 ; ps2017-062-09-006-515.u4.p6.s1
IV . doporučuje Poslanecké sněmovně , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 1081 , vyslovila souhlas v předloženém znění ; ps2017-062-09-006-515.u4.p7.s1
V . zmocňuje zpravodaje výboru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2017-062-09-006-515.u4.p7.s2
Děkuji . ps2017-062-09-006-515.u5.p1.s1
Nyní rozhodneme , zda povedeme obecnou rozpravu . ps2017-062-09-006-515.u5.p1.s2
Takže já zagonguji . ps2017-062-09-006-515.u5.p2.s1
Já zahajuji hlasování , zdali povedeme obecnou rozpravu . ps2017-062-09-006-515.u5.p2.s2
Kdo je pro ? ps2017-062-09-006-515.u5.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-062-09-006-515.u5.p3.s1
Hlasování číslo 292 , přihlášeno 93 poslanců , pro 71 , proti žádný . ps2017-062-09-006-515.u5.p3.s2
Návrh byl přijat . ps2017-062-09-006-515.u5.p4.s1
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-062-09-006-515.u5.p4.s2
Do obecné rozpravy mám přihlášené tři poslance , takže jako první vystoupí poslankyně Ivana Nevludová a připraví se pan poslanec Leo Luzar . ps2017-062-09-006-515.u5.p4.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , záměrem mého návrhu je účinné odstranění zásadních potíží zmíněných v důvodové zprávě zákona ohledně uchazečů se zahraničním předchozím vzděláním , komplikace při procesu formálního uznávání předchozího vzdělávání a ohrožení přístupu těchto uchazečů ke studiu z důvodu procesních prodlev . ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s3
Zároveň návrh zajistí rovná práva v přijímacím řízení všem uchazečům . ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s4
Idea návrhu se opírá o společné stanovisko České konference rektorů a Rady vysokých škol , které na počátku tohoto kalendářního roku Ministerstvu školství , mládeže a tělovýchovy doporučily , aby postup ověřování podmínky dosažení předchozího vzdělávání podle § 48 vysokoškolského zákona byl přístupný všem uchazečům o vysokoškolské studium v České republice . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s1
Důvodová zpráva zákona zmiňuje zásadní potíže , se kterými se potýkají zejména zahraniční uchazeči o studium při prokazování dosaženého vzdělání . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s2
Řeší to zavedením devadesátidenní lhůty pro doložení předchozího vzdělání . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s3
Tato lhůta je však nedostatečná . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s4
Na některých krajských úřadech je přetlak žádostí o nostrifikaci tak velký , že trvá dva měsíce , než vůbec začnou podanou žádost vyřizovat . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s5
Pak teprve začnou žádosti posuzovat a případně předepisovat nostrifikační zkoušky . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s6
Ty se ale v době uzavření středních škol vůbec nevypisují . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s7
Snadno se tak může stát , že student předepsané lhůtě devadesáti dnů , nedostojí . ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s8
Nadto předložená novela neřeší zásadní problém s nerovným postavením různých uchazečů při uznávání předchozího vzdělání . ps2017-062-09-006-515.u6.p3.s1
Nerovné postavení spočívá v ověřování splnění středoškolského vzdělání podle dvou různých zákonů a dvou zásadně odlišných sad kritérií . ps2017-062-09-006-515.u6.p3.s2
Zatímco u některých uchazečů se zkoumá to , zda jejich zahraniční maturita je dostatečná k přijetí na vysokou školu v daném cizím státu , u jiných uchazečů se vyžaduje , aby jejich zahraniční maturita byla rovnocenná české . ps2017-062-09-006-515.u6.p3.s3
Dochází tak k absurdním situacím , kdy dva uchazeči mají maturitní vysvědčení z téže školy , například z USA , ale zatímco jednomu je zahraniční vzdělání uznáno podle § 48 odst . 4 písm . d ) vysokoškolského zákona , a je na vysokou školu přijat , druhému krajský úřad odmítne udělit nostrifikační osvědčení podle § 108 odst . 5 školského zákona a je v přijímacím řízení odmítnut . ps2017-062-09-006-515.u6.p4.s1
Rovné právo a rovný přístup ke vzdělání podle Listiny základních práv a svobod však vyžadují , aby se na všechny uchazeče o vysokoškolské studium uplatňovala tatáž kritéria doložení předchozího vzdělání . ps2017-062-09-006-515.u6.p4.s2
Dosažení předchozího vzdělání je totiž obecnou podmínkou přijetí ke studiu na vysoké škole , která platí pro všechny druhy studijních programů a pro všechny druhy vysokých škol . ps2017-062-09-006-515.u6.p4.s3
Cílem nově navrhovaného znění je tedy zajistit , že se dosažení předchozího vzdělání bude posuzovat stejnými kritérii u všech uchazečů , a to tím způsobem , že pokud se uchazeč hlásí ke studiu na vysoké škole bez institucionální akreditace , i on bude mít možnost ověření podmínky dosažení předchozího vzdělání podle odst . 4 písm . d ) a podle odst . 5 písm . c ) . ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s1
Konkrétně bude mít možnost prokázat splnění této podmínky vysoké škole , která má institucionální akreditaci pro alespoň jednu oblast vzdělávání a kterou si on vybere . ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s2
Stávající znění vysokoškolského zákona přitom umožňuje této vysoké škole účtovat si za úkony spojené s posouzením splnění podmínky pro přijetí ke studiu odpovídající poplatek . ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s3
Tímto způsobem budou účinně vyřešeny dvě zásadní obtíže , které zmiňuje důvodová zpráva zákona , konkrétně komplikace při procesu formálního uznávání předchozího vzdělávání a ohrožení přístupu těchto uchazečů ke studiu z důvodů procesních prodlev . ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s4
Děkuji vám . ps2017-062-09-006-515.u7.p1.s1
Tak další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Leo Luzar a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-062-09-006-515.u7.p1.s2
Pane poslanče , prosím , máte slovo . ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s2
Vážený pane ministře , dámy a pánové , já mám drobnou úpravu , kterou bych chtěl tady zdůraznit a zdůvodnit , a budu rád , když si ji pan ministr i osvojí a bude ji vnímat , o co se jedná . ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s3
V návrhu , který je předložen , je § 95 c , který hovoří o distanční státní zkoušce . ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s4
Souhlasím s tímto paragrafem tak , jak je . ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s5
Ale chci upozornit na jednu věc , že v tom původním návrhu se hovoří , že z jejího průběhu pořídí audiovizuální záznam . ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s6
Já navrhuji , aby to bylo upřesněno na audiovizuální záznam všech zúčastněných . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s1
Kdo se kdy účastnil takovéto audiokonference , ví , že audiovizuální záznam může být třeba jenom pouze ten , kdo obhajuje , a už splňuje dikci tohoto zákona , a ti , kteří jsou v rámci komise , už by třeba nemuseli být zaznamenáni apod . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s2
Čili aby bylo zachováno opravdu průkazné konání státní zkoušky a aby všichni zúčastnění byli na této státní zkoušce v tomto záznamu zaznamenáni . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s3
Proto navrhuji rozšířit tento bod - pořídí audiovizuální záznam všech zúčastněných . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s4
Jinými slovy , ten centrální , kde na té obrazovce budou všichni . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s5
Aby také bylo vidět , v jakých podmínkách tu státní zkoušku tento člověk skládá . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s6
To znamená , i ty otázky a reakce těch zkoušejících . ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s7
To je první . ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s1
A druhá věc , která je , řekněme , spíše nad tu hodnotu . ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s2
Ale v tomto zákoně se píše , že tento záznam bude uchován po dobu pěti let . ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s3
A píše se , že tento záznam bude vydáván orgánům veřejné moci při výkonu jeho pravomoci . ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s4
Zapomíná se ovšem , že zde existuje zákon 106 . ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s5
A tento záznam , jelikož je státní zkouška v nějaké formě správního řízení , může být podle stošestky vyžadována . ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s1
A teď se na vás , kolegyně a kolegové , obracím s vlastní zkušeností . ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s2
Vzpomínáte si na svou státní zkoušku ? ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s3
Vzpomínáte se vůbec na své zkoušky a na tu obrovskou nervozitu a obrovské vypětí , které s touto zkouškou je spojeno a vůbec nevypovídá o osobním vztahu k té zkoušce nebo osobním výsledku té zkoušky ? ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s4
Pouze má nějaký obraz ta zkouška . ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s5
Jestliže z toho bude audio / videozáznam - já bych velice nerad , aby tady takovéto audio / videozáznamy běhaly třeba potom na YouTube a další a sloužily k zesměšňování těch , kteří tyto zkoušky absolvovali . ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s6
Proto jsem si dovolil doplnit tento bod c ) o tuto větu : " Na tento audiovizuální záznam se nevztahuje zákon číslo 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím , ve znění pozdějších předpisů . " ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s7
To je doplnění z mé strany tady tohoto návrhu . ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s8
V rámci zdůvodnění i upozorňuji na to , že pokud by bylo toto zveřejňování těchto audiovizuálních záznamů , mohlo by dojít k porušení autonomie vysokých škol a dalších záležitostí spojených s určitým výsostným postavením vysokých škol v rámci českého právního řádu . ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s9
Děkuji . ps2017-062-09-006-515.u9.p1.s1
Tak , nyní vystoupí zatím jako poslední přihlášená v obecné rozpravě , paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-062-09-006-515.u9.p1.s2
Tak paní poslankyně , máte slovo . ps2017-062-09-006-515.u9.p1.s3
Prosím . ps2017-062-09-006-515.u10.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2017-062-09-006-515.u10.p1.s2
Já mám dvě poznámky . ps2017-062-09-006-515.u10.p1.s3
Jedna poznámka se týká otázky vysokoškolských kolejí .