|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-27 ps2017-062-05-005-051 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

51. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 910/ - druhé čtení

Date2020-10-27
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/051
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062150.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1090 • previousnext

ps2017-062-05-005-051.u1.p1.s1 51.
ps2017-062-05-005-051.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 910/ - druhé čtení
ps2017-062-05-005-051.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-062-05-005-051.u1.p2.s2 nicméně poprosím aktéry předcházejícího bodu, aby uvolnili stolek.
ps2017-062-05-005-051.u1.p2.s3 Děkuji paní ministryni, panu zpravodaji, všem ostatním.
ps2017-062-05-005-051.u1.p2.s4 Zahájili jsme další bod a prosím místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby tento vládní návrh zákona uvedla.
ps2017-062-05-005-051.u1.p2.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-05-005-051.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-062-05-005-051.u2.p1.s2 Velmi stručně.
ps2017-062-05-005-051.u2.p1.s3 Jsme ve druhém čtení vládního balíčku na rok 2021.
ps2017-062-05-005-051.u2.p1.s4 Když se jenom podíváme na pozměňovací návrhy, kterých byla podáno velké množství, velká řada, tak bych snad jenom připomněla to, co bylo základním obsahem daňového balíčku, tak jak ho předložilo Ministerstvo financí, jak ho schválila tato vláda a jak přišel do Poslanecké sněmovny.
ps2017-062-05-005-051.u2.p2.s1 Obsahoval zejména novelu zákona o místních poplatcích, kde rozšířil, změnil stávající osvobození hospitalizovaných osob na vynětí z předmětu poplatku.
ps2017-062-05-005-051.u2.p3.s1 Pak je tam novela zákona o dani z nemovitých věcí, kde navrhuje rozšířit pravomoc obcí při stanovení místního koeficientu a umožnit jim stanovit místní koeficient také pro jednotlivou část obce.
ps2017-062-05-005-051.u2.p3.s2 To je ta možnost, aby mohly obce zvednout daň z nemovitých věcí u podnikatelských subjektů, aniž by zvedaly daň občanům.
ps2017-062-05-005-051.u2.p4.s1 Pak je tam návrh zákona o daních z příjmů, kterou považuji za hodně významnou, která rozšiřuje daňové zvýhodnění na stravování, kdy zavádí tolik diskutovaný stravenkový paušál, kdy zachovává současné benefity ve formě stravenek u stravování, nebo závodního stravování, ale současně za stejného daňového zvýhodnění zavádí peněžitý stravenkový paušál.
ps2017-062-05-005-051.u2.p5.s1 Pak se tam ruší osvobození, které se vztahuje na příjmy plynoucí z dluhopisů vydávaných v zahraničí poplatníkem se sídlem v ČR, a zavádí se nové pravidlo zdanění ovládaných zahraničních společností, které reaguje na závazek přijatý Českou republikou v Radě EU.
ps2017-062-05-005-051.u2.p6.s1 Dále novela zákona o dani z příjmů obsahuje jedno dočasné opatření, které souvisí s výskytem koronaviru, kdy dochází k rozšíření možnosti uznat základ daně poplatníků daně z příjmů i výdaje vynaložené na bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté v období březen květen 2020 v souvislosti s výskytem koronaviru, protože důvodem je podpora zjednodušení administrativy daňových poplatníků.
ps2017-062-05-005-051.u2.p7.s1 Také obsahuje novelu zákona rozpočtových pravidel, novelu rozpočtových pravidel územních rozpočtů, kde umožňuje organizačním složkám státu poskytovat peněžitý příspěvek na stravování i jejich zaměstnanců.
ps2017-062-05-005-051.u2.p7.s2 I novela zákona o spotřebních daních navrhuje v letech 2021, 2022, 2023 postupné zvyšování sazeb spotřebních daní z tabákových výrobků, ze surového tabáku, ze zahřívaných tabákových výrobků.
ps2017-062-05-005-051.u2.p8.s1 Pak je tam technická úprava, novela zákona o povinném značení lihu a novela celního zákona, jakož i novely dalších zákonů mimo gesci Ministerstva financí.
ps2017-062-05-005-051.u2.p9.s1 Samozřejmě celá řada pozměňovacích návrhů, o kterých, předpokládám, v dalším legislativním procesu povedeme diskusi.
ps2017-062-05-005-051.u2.p9.s2 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u3.p1.s1 Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí.
ps2017-062-05-005-051.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-062-05-005-051.u3.p1.s3 Usnesení máme k dispozici jako sněmovní tisk 910/1.
ps2017-062-05-005-051.u3.p1.s4 Paní zpravodajka rozpočtového výboru Miloslava Vostrá je připravena.
ps2017-062-05-005-051.u3.p1.s5 Prosím o informaci o jednání ve výboru.
ps2017-062-05-005-051.u3.p1.s6 Máte slovo.
ps2017-062-05-005-051.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2017-062-05-005-051.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, jak tady bylo řečeno, rozpočtový výbor projednal tento návrh na své schůzi rozpočtového výboru 9. září 2020 a přijal k němu usnesení, které, když dovolíte, tady částečně načtu.
ps2017-062-05-005-051.u4.p2.s1 A sice po úvodním slově náměstka ministryně financí, po zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákony v oblasti daní a některé další zákony, sněmovní tisk 910, vyslovila souhlas ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2017-062-05-005-051.u4.p2.s2 Dále je tady uvedeno asi osm pozměňovacích návrhů, které svým rozsahem jsou na osm stránek.
ps2017-062-05-005-051.u4.p3.s1 Pokud nebude požadavek z pléna, tak bych se, když dovolíte, odvolala na písemný materiál, který máte, což je usnesení rozpočtového výboru, a nečetla bych to.
ps2017-062-05-005-051.u4.p3.s2 Pokud samozřejmě bude nějaká námitka, tak seznámím doslova se zněním pozměňovacích návrhů přijatých na rozpočtovém výboru.
ps2017-062-05-005-051.u4.p3.s3 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-062-05-005-051.u5.p1.s3 Do obecné rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Jan Řehounek, připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-062-05-005-051.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-05-005-051.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, paní ministryně, bych vás chtěl, kolegyně a kolegové, seznámit s jednoduchým pozměňovacím návrhem, který bych tady teď v obecné rozpravě odůvodnil, a potom bych se k němu přihlásil v podrobné rozpravě.
ps2017-062-05-005-051.u6.p1.s2 Týká se to vlastně sběru, přepravy, třídění nebo dodání komunálního odpadu.
ps2017-062-05-005-051.u6.p2.s1 Ten pozměňovací návrh je v systému pod číslem sněmovního dokumentu 6216.
ps2017-062-05-005-051.u6.p2.s2 A je to tak, že bych rád do tohoto daňového balíčku doplnil věci týkající se nakládání s odpady, kde bychom vlastně, do přílohy číslo 1 se za bod 11 vkládá nový bod číslo 12, který zní: "sběr, přeprava, třídění nebo dodání komunálního odpadu včetně souvisejících služeb".
ps2017-062-05-005-051.u6.p3.s1 Proč tomu tak je?
ps2017-062-05-005-051.u6.p3.s2 Jde o to, že současná právní úprava zákona číslo 235/2004 způsobuje v oblasti nakládání s komunálním odpadem dvojí zdanění, a tím se dostává do rozporu se záměrem EU.
ps2017-062-05-005-051.u6.p3.s3 Jde o to, že na straně jedné se obce nepovažují za osoby povinné k dani v souvislosti s činnostmi nebo plněními, při nichž vystupují jako orgány veřejné moci, a to i tehdy, vybírají-li v souvislosti s těmito činnostmi nebo plněními poplatky, příspěvky či platby.
ps2017-062-05-005-051.u6.p3.s4 Na straně druhé pokud ale vlastně by toto nakládání vedlo k výraznému narušení hospodářské soutěže, tak se vlastně zase považují za osoby povinné k dani.
ps2017-062-05-005-051.u6.p3.s5 Jde o to, že obec může to nakládání s odpadem provozovat buď samostatně, případně prostřednictvím odpadové firmy, která může být vlastněna obcí nebo svazky obcí, prostřednictvím případně privátní odpadové firmy, ale zároveň služby pro obce mohou poskytovat i oprávněné osoby, provozovatelé zařízení pro nakládání s odpady.
ps2017-062-05-005-051.u6.p3.s6 Obec navíc může v rámci systému nakládání s odpady pro občany buď vybírat poplatek za komunální odpad na základě obecně závazné vyhlášky vydané v samostatné působnosti, případně může vybírat místní poplatek za provoz v systému nakládání s odpadem podle zvláštního zákona o místních poplatcích, případně za úhradu za nakládání s odpadem od fyzických osob na základě smlouvy.
ps2017-062-05-005-051.u6.p4.s1 Z některých z výše uvedených případů je režim DPH u obcí nejednoznačný a vede k různé aplikaci DPH v praxi.
ps2017-062-05-005-051.u6.p4.s2 Pokud bychom tedy zařadili sběr, přepravu, třídění nebo dodání komunálního odpadu včetně souvisejících služeb do přílohy číslo 1 v tom zákoně 235/2004, tak bychom sjednotili daňový režim pro všechny subjekty na trhu.
ps2017-062-05-005-051.u6.p5.s1 Takže tolik krátké zdůvodnění.
ps2017-062-05-005-051.u6.p5.s2 A potom se přihlásím formálně v podrobné rozpravě.
ps2017-062-05-005-051.u6.p5.s3 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u7.p1.s2 Nyní vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-062-05-005-051.u7.p1.s3 Připraví se paní poslankyně Nevludová.
ps2017-062-05-005-051.u7.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-05-005-051.u8.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych i představila několik pozměňovacích návrhů.
ps2017-062-05-005-051.u8.p1.s2 Tyto pozměňovací návrhy reagují v podstatě na některé vložené pozměňovací návrhy koalice.
ps2017-062-05-005-051.u8.p2.s1 Musím říci, že tento daňový balíček se právě díky předloženým pozměňovacím návrhům pana poslance Babiše a pana poslance Hamáčka stal jakýmsi daňovým balíkem, který skutečně zastíní i takový letitý evergreen, jako je stravenkový paušál.
ps2017-062-05-005-051.u8.p2.s2 A myslím, že tak jak byl přednesen nebo představen pozměňovací návrh pana poslance Babiše, tak skutečně další vlády ponesou na svých bedrech a také další generace.
ps2017-062-05-005-051.u8.p3.s1 Předně musím podotknout, že před pár měsíci, nebo před rokem, by nikdo nepochyboval o tom, že zrušení superhrubé mzdy je dobrým krokem.
ps2017-062-05-005-051.u8.p3.s2 Ostatně většina politických stran měna zrušení superhrubé mzdy, respektive zdanění superhrubé mzdy ve svých programech.
ps2017-062-05-005-051.u8.p3.s3 Ve svém programovém prohlášení ho měla i vláda a celá ta léta váhala a odhodlala se v okamžiku, který není docela vhodný pro takovéto řešení.
ps2017-062-05-005-051.u8.p4.s1 Musím říci, že pozměňovací návrh poslance Babiše dvě roviny.
ps2017-062-05-005-051.u8.p4.s2 Ta první rovina je, že rozvolňuje pravidla rozpočtové odpovědnosti, a to velmi zásadním způsobem, poté co koalice si schválila na návrh Ministerstva financí rozvolnění rozpočtových pravidel na rok 2021 a to na 4 % HDP - pardon, v roce 2020 - a pro rok 2021 navrhuje částku, respektive číslo 4,5 % HDP.
ps2017-062-05-005-051.u8.p4.s3 A to, co podal pan poslanec Babiš, fatální následek, a mohlo by mít fatální následek, kdy zrušením zdanění superhrubé mzdy právě v tom návrhu by došlo k prohloubení strukturálního deficitu, a to na 6 % HDP.
ps2017-062-05-005-051.u8.p4.s4 A následná konsolidace veřejných financí by tak zcela vzala jiný směr.
ps2017-062-05-005-051.u8.p4.s5 původní hranice jednoho procenta by mělo být dosaženo na návrh tohoto pozměňovacího návrhu v roce 2031, a samozřejmě v tomto případě pak hrozí, že hranice dluhové brzdy bychom dosáhli v lepším případě již v roce 2027.
ps2017-062-05-005-051.u8.p5.s1 Co je však zcela nepochopitelné a neuvěřitelné, je, že vláda schválila státní rozpočet na rok 2021, respektive návrh, který ovšem nepočítá se zrušením zdanění superhrubé mzdy.
ps2017-062-05-005-051.u8.p5.s2 To je první chyba.
ps2017-062-05-005-051.u8.p6.s1 Druhá výtka, kterou máme, je to, že právě pan poslanec Babiš se snaží pozměňovacím návrhem udělat takový zásadní krok, a to je další rozvolnění pravidel rozpočtové odpovědnosti, což považujeme za zcela nezodpovědné, a kromě jiného samotný návrh... prostřednictvím pozměňovacího návrhu takový zásadní návrh, jako je zrušení superhrubé mzdy, se dává také pozměňovacím návrhem a neprošlo to standardním legislativním procesem.
ps2017-062-05-005-051.u8.p7.s1 To samé by se dalo říci o návrhu pana poslance Hamáčka.
ps2017-062-05-005-051.u8.p7.s2 A musím říci, že skutečně koalice vrhá do Sněmovny rozdílné pozměňovací návrhy jak na běžícím pásu.
ps2017-062-05-005-051.u8.p8.s1 Co je ovšem pro nás velmi důležité a s čím nemůžeme rozhodně souhlasit, je, jaký dopad by zrušení superhrubé mzdy, resp. zdanění a snížení daně z příjmu na 15 % mělo na veřejné finance.
ps2017-062-05-005-051.u8.p8.s2 Stát by přišel tímto krokem o více než 55 mld. korun.
ps2017-062-05-005-051.u8.p8.s3 A pak se musíme ptát, kde vláda vezme peníze, když bude takovýto ohromný propad.
ps2017-062-05-005-051.u8.p8.s4 Kde vezme peníze na nemocnice, kde vezme peníze na dopravní obslužnost, na školy a podobně?
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s1 A další zásadní výhradou a dopadem tohoto opatření by bylo, že obce a kraje přijdou o téměř 29 mld. korun.
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s2 Obce o 20, kraje o 17 mld.
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s3 Paní ministryně zde často říká, že je potřeba, aby obce a kraje investovaly peníze.
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s4 Ale pokud se zeptáte starostů, jak sestavují rozpočet, pokud se zeptáte hejtmanů či krajských zastupitelů, jak se sestavují krajské rozpočty, tak rozhodně na ty investice po takovýchto opatřeních nebude.
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s5 Protože snížit provozní náklady v takovéto míře rozhodně nepůjde.
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s6 A myslím si, že pokud by nebylo na investice, tak ohrožujeme potom lokální ekonomiku, rozvoj regionů, podporu malých a středních firem.
ps2017-062-05-005-051.u8.p9.s7 Obce a kraje mají připravené projekty a myslím si, že by to mělo i vliv na celkovou výši daňových příjmů.
ps2017-062-05-005-051.u8.p10.s1 Z tohoto důvodu navrhujeme, aby došlo ke změně rozpočtového určení daní jak krajů, tak obcí, a to takovým způsobem, aby nedošlo k těm výpadkům, které se předpokládají.
ps2017-062-05-005-051.u8.p10.s2 To je jedna věc.
ps2017-062-05-005-051.u8.p10.s3 Týká se to jak pozměňovacího návrhu pana poslance Babiše, tak pozměňovacího návrhu pana poslance Hamáčka.
ps2017-062-05-005-051.u8.p10.s4 Není možné, aby v takovéto situaci, v takovéto krizi finanční, byly postiženy obce a kraje.
ps2017-062-05-005-051.u8.p10.s5 Tady, prosím pěkně, nejde o hejtmany, nejde o starosty, ale jde o projekty, které mají sloužit lidem a budou investovány účelně.
ps2017-062-05-005-051.u8.p10.s6 Proto vás prosím, abyste případně ve třetím čtení podpořili naše pozměňovací návrhy.
ps2017-062-05-005-051.u8.p11.s1 A ještě zpět se vrátím k oněm pravidlům o rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-062-05-005-051.u8.p11.s2 Jestliže pan poslanec Babiš chce rozvolnit i nadále rozpočtová pravidla, která byla již rozvolněna na 4 %, a on je chce rozvolnit a navýšit ještě na 6 % HDP, tak to není možné.
ps2017-062-05-005-051.u8.p11.s3 Je to opravdu nezodpovědné, a proto navrhneme, aby část jeho pozměňovacího návrhu vůbec nebyla hlasována, resp. aby byla vypuštěna.
ps2017-062-05-005-051.u8.p12.s1 Dalším pozměňovacím návrhem, který předkládáme, je pozměňovací návrh, který se týká očkování, a ten směřuje k tomu, aby byla vyšší míra proočkovanosti právě v této době a aby se posílila schopnost obyvatel lépe se vypořádat právě s infekčními onemocněními v této době.
ps2017-062-05-005-051.u8.p12.s2 Podstatou tohoto pozměňovacího návrhu je, že by zaměstnavatel mohl náklady spojené s očkováním zaměstnance uplatnit do svých nákladů.
ps2017-062-05-005-051.u8.p13.s1 A posledním pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh Jany Krutákové a Věry Kovářové, kdy navrhujeme do zákona doplnit novou 31. část, kterou se mění zákon o dani z přidané hodnoty.
ps2017-062-05-005-051.u8.p13.s2 Navrhovaná změna spočívá v přidání nové položky do přílohy číslo 2, konkrétně bod zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití druhotné suroviny.
ps2017-062-05-005-051.u8.p13.s3 Důvodem pro zařazení této služby pod první sníženou sazbu DPH je nutnost zavést podporu zpracovatelského a recyklačního odvětví, a tím rovněž přispět ke splnění evropských cílů na zvýšení recyklace vyplývajících z právě transponovaných směrnic.

Text viewDownload CoNNL-U