ps2017-045-02-002-011.u1.p1.s1
11 . ps2017-045-02-002-011.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 23 / 2017 Sb . , o pravidlech rozpočtové odpovědnosti , ve znění zákona č . 277 / 2019 Sb . / sněmovní tisk 812 / 3 / - zamítnutý Senátem ps2017-045-02-002-011.u1.p2.s1
Usnesení , jímž Senát zamítl tento návrh zákona , bylo doručeno jako sněmovní tisk 812 / 4 . ps2017-045-02-002-011.u1.p2.s2
S přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2017-045-02-002-011.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , členové vlády , kolegyně , kolegové , jak jsem včera avizoval , navrhuji , abychom umožnili účastnit se projednávání toho bodu paní předsedkyni Národní rozpočtové rady , tak aby se mohla účastnit i vystoupit v naší rozpravě . ps2017-045-02-002-011.u2.p1.s2
Děkuji . ps2017-045-02-002-011.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-045-02-002-011.u3.p1.s2
O přítomnosti jiné osoby nechám bezprostředně hlasovat . ps2017-045-02-002-011.u3.p1.s3
Přivolám kolegy z předsálí . ps2017-045-02-002-011.u3.p2.s1
Hlasujeme o možnosti přítomnosti paní předsedkyně Národní rozpočtové rady . ps2017-045-02-002-011.u3.p3.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-045-02-002-011.u3.p3.s2
Ptám se , kdo je pro . ps2017-045-02-002-011.u3.p3.s3
Kdo je proti ? ps2017-045-02-002-011.u3.p4.s1
Hlasování číslo 52 , přihlášeno je 178 poslanců , pro 171 , proti nikdo . ps2017-045-02-002-011.u3.p4.s2
Tento návrh byl přijat . ps2017-045-02-002-011.u3.p5.s1
Já nyní mezi námi vítám pana senátora - pan senátor Goláň bude pokračovat ? ps2017-045-02-002-011.u3.p5.s2
Pan senátor Vilímec tu není . ps2017-045-02-002-011.u3.p5.s3
Pochopil jsem to správně ? ps2017-045-02-002-011.u3.p6.s1
Já nyní poprosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-045-02-002-011.u3.p7.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , prosím ještě jednou o klid v sále ! ps2017-045-02-002-011.u3.p7.s2
Máte - li co k řešení , běžte do předsálí . ps2017-045-02-002-011.u3.p7.s3
Umožněte vystoupení svých kolegů . ps2017-045-02-002-011.u3.p8.s1
Prosím , máte slovo , paní ministryně . ps2017-045-02-002-011.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-045-02-002-011.u4.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte , abych vám ještě jednou uvedla návrh zákona , kterým se mění zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2017-045-02-002-011.u4.p1.s3
Návrh projednáváme nyní , protože přípravná fáze státního rozpočtu na rok 2021 a jeho střednědobého výhledu začíná již v dubnu . ps2017-045-02-002-011.u4.p1.s4
Do konce tohoto měsíce musí být v souladu se zákonem schváleny výdajové rámce na příští tři doky . ps2017-045-02-002-011.u4.p1.s5
Bez přijetí novely zákona bychom museli přistoupit ke konsolidaci , která by v dějinách České republiky neměla obdoby . ps2017-045-02-002-011.u4.p1.s6
Jen na příjmech bude v příštím roce chybět - ps2017-045-02-002-011.u5.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , ještě jednou prosím o klid ! ps2017-045-02-002-011.u6.p1.s1
Jen na příjmech bude v příštím roce chybět minimálně 140 mld . korun . ps2017-045-02-002-011.u6.p1.s2
Podtrhuji slovo minimálně , protože nezávislý výbor pro rozpočtové prognózy se ve svém pondělním stanovisku vyslovil , že pokles příjmů považuje za optimistický . ps2017-045-02-002-011.u6.p1.s3
Propad ekonomiky a jeho důsledky očekává daleko dramatičtější . ps2017-045-02-002-011.u6.p1.s4
K tomu všemu přičteme vyšší výdaje na sociální dávky dané ekonomickým vývojem či dodatečnými dopady letošní recese a dostáváme se k ještě vyšším řádům . ps2017-045-02-002-011.u6.p2.s1
Oproti střednědobému výhledu schválenému v minulém roce by to tak buď znamenalo seškrtat výdaje alespoň o 150 mld . korun , nebo o tuto částku zvýšit daně . ps2017-045-02-002-011.u6.p2.s2
Obojí považuji z národohospodářského hlediska za chybný krok . ps2017-045-02-002-011.u6.p2.s3
Takovou iracionální hospodářskou politiku by žádná kompetentní vláda a parlament neměly připustit . ps2017-045-02-002-011.u6.p2.s4
Letos schvalujeme jedno opatření za druhým , které má co nejvíce tlumit zdravotní a hospodářské následky této krize , a v příštím roce bychom utahováním opasků vyvolali druhou recesi . ps2017-045-02-002-011.u6.p2.s5
To by bylo nejen kontraproduktivní , ale zcela proti logice vyhlazování hospodářského cyklu . ps2017-045-02-002-011.u6.p2.s6
Nepomohlo by to nikomu , lidem , firmám a nakonec ani veřejným financím . ps2017-045-02-002-011.u6.p3.s1
Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti je v části zaměřené na výdaje státního rozpočtu ideální pro běžné cyklické výkyvy ekonomiky , ale v době razantního propadu , kdy dochází ke zlomu trendů a k přenosu následků recese do dalších let , nutí k přehnané fiskální restrikci . ps2017-045-02-002-011.u6.p4.s1
To se fakt nedá . ps2017-045-02-002-011.u6.p5.s1
Toho si je vědoma i Evropská komise . ps2017-045-02-002-011.u6.p5.s2
Ta právě proto na konci března poprvé v historii navrhla aktivovat obecnou únikovou doložku z evropského fiskálního pravidla . ps2017-045-02-002-011.u6.p5.s3
Umožnila tak dočasný odklon od střednědobých rozpočtových cílů členských zemí . ps2017-045-02-002-011.u6.p5.s4
Tím otevřela prostor pro zvládnutí mimořádné situace tohoto roku a potenciálních budoucích následků . ps2017-045-02-002-011.u6.p5.s5
Prostor , který využíváme touto novelou zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2017-045-02-002-011.u6.p6.s1
Na rozdíl od naší rozpočtové rady Evropská fiskální rada ve svém stanovisku z března letošního roku uvedla , že obecná úniková doložka by pro takovýto šok měla být použita v plném rozsahu , a rovněž připomíná , že následky finanční krize před deseti lety byly charakterizovány hlubokými škrty ve veřejných investicích . ps2017-045-02-002-011.u6.p6.s2
Evropská fiskální rada namísto toho podporuje tempo konsolidace v souladu s rychlostí oživení , a které navíc ponechává prostor pro ochranu a posílení národních veřejných výdajů podporujících růst . ps2017-045-02-002-011.u6.p6.s3
V tomto ohledu vyzývá Evropská fiskální rada k využití příležitosti , kterou nabízejí současné historicky nízké úrokové sazby . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s1
Návrh novely , který zde překládám , vytváří podmínky , které umožní naší zemí pozvolný , avšak soustavný návrat na její střednědobý rozpočtový cíl . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s2
Rychlost a délka konsolidace byly zvoleny plně v souladu s pravidly EU . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s3
Stejnou míru konsolidace využije většina zemí EU . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s4
Ty ovšem na rozdíl od nás nemusí k novele národního zákona vůbec přistoupit . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s5
Mají totiž v národních legislativách zakotveno , že postupná , v letech rozložená konsolidace směrem ke střednědobému rozpočtovému cíli je nejen možná , ale i žádoucí . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s6
My nikoli . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s7
Chtěli jsme být papežštější než papež . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s8
Patrně proto , že se zde tehdy hledala ústavní podpora zákona , ze které nakonec sešlo . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s9
Zda to byl záměr , či nikoli , nechci spekulovat . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s10
Zůstalo však toto nekoncepčně striktní omezení , že k plnému návratu na střednědobý rozpočtový cíl musí dojít ihned příští rok . ps2017-045-02-002-011.u6.p7.s11
A já vás , dámy a pánové , žádám o nápravu tohoto stavu . ps2017-045-02-002-011.u6.p8.s1
Někteří z vás namítají , zda si vůbec můžeme dočasné rozvolnění pravidla dovolit . ps2017-045-02-002-011.u6.p8.s2
Vzhledem k celkové výši zadlužení veřejných financí , která klesla pod 31 % HDP a je jedna z nejnižších mezi vyspělými zeměmi , nemám sebemenších pochyb o tom , že české veřejné finance krátkodobý stimul ekonomiky unesou . ps2017-045-02-002-011.u6.p8.s3
Kdy jindy využít léta přebytku veřejných financí a nízkého zadlužení než právě nyní při této bezprecedentní krizi ? ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s1
Nepřijetí novely by znamenalo pouze cestu drastické fiskální restrikce a další hospodářský propad . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s2
Vzpomeňme si na období před deseti lety . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s3
S cestou z krize pomocí silné fiskální konsolidace máme jako země své negativní zkušenosti . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s4
Prošli jsme si díky tomu dluhovou recesí , nezaměstnanost narostla o 60 % , sociální tíseň obyvatel se prohloubila . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s5
Přesto zadlužení během vzpomínaných čtyř let vzrostlo o 17 procentních bodů . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s6
Opravdu chceme jít stejnou cestou ? ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s7
Vlastně ani ne stejnou . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s8
Ještě bezohlednější k lidem a ekonomice této země . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s9
Tehdy totiž dosáhla výše konsolidace na úrovni státního rozpočtu 110 mld . korun za čtyři roky . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s10
Nyní by to muselo být 150 mld . korun za rok . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s11
Opravdu bych nerada , abychom zase jako před deseti lety začali řešit , zda vůbec valorizovat důchody , zda začít šetřit na učitelích , lékařích či bezpečnostních složkách . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s12
Na lidech dnes často v první linii . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s13
A už vůbec odmítám , abychom jako tehdy nedostatečné příjmy rozpočtu z vyvolaného propadu ekonomiky začali řešit tím , že zvýšíme daně . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s14
Myslím si , že jeden nezdařený experiment už stačil . ps2017-045-02-002-011.u6.p9.s15
Poučme se a zvolme tentokrát jinou cestu . ps2017-045-02-002-011.u6.p10.s1
Před ukončením mého projevu mi dovolte , abych se věnovala oponentnímu názoru Národní rozpočtové rady k novele tohoto zákona . ps2017-045-02-002-011.u6.p10.s2
K názoru , který odpůrci rádi opakují . ps2017-045-02-002-011.u6.p10.s3
Jako právník musím konstatovat , že velmi lacině , aniž by si dikci zákona ověřili a konfrontovali stanovisko rady jak s předmětnou národní , tak evropskou legislativou . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s1
Vyjádření rozpočtové rady lze shrnout slovy , že novela zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti není nutná , protože situaci lze zvládnout v rámci stávající legislativy . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s2
Bez škrtů či zvýšení daní . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s3
Věřte mi , kdyby taková možnost existovala , byla bych první , kdo by se jí chopil . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s4
Bohužel realita taková není . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s5
Nedají se využít radou doporučované únikové klauzule , protože ty uvedené v odstavci 4 § 10 se týkají pouze aktuálního roku . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s6
Roku , kdy bezprostředně došlo či dochází k nepříznivé události . ps2017-045-02-002-011.u6.p11.s7
Tedy pokud ovšem Národní rozpočtová rada nepředpokládá , že nouzový stav nebo propad ekonomiky nebudou pokračovat i v letech příštích . ps2017-045-02-002-011.u6.p12.s1
Stejně tak jednorázové a přechodné operace uvedené ve druhém odstavci stejného paragrafu nelze aplikovat . ps2017-045-02-002-011.u6.p12.s2
Vždyť výpadek příjmů za minimálně 140 mld . korun , o kterém jsem hovořila na začátku , není žádná operace ve smyslu vládního či jiného opatření . ps2017-045-02-002-011.u6.p12.s3
Jde o důsledek hluboké recese , která má svými dopady zásadní přesah do let následujících . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s1
Já zde nežádám o žádný bianko šek , ale především o udržení stávajících výdajů . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s2
O udržení životní úrovně našich občanů . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s3
A jelikož je propad příjmů záležitost změny trendu , nikoli pouze hospodářského cyklu , běžné nástroje nestačí . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s4
Koncept strukturálního salda zde selhává . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s5
Je třeba přistoupit k dočasnému uvolnění fiskálního pravidla . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s6
Ke změně , která nevnímá budoucnost pouze omezenou optikou rozpočtu , ale ve všech souvislostech a vazbách společenského a ekonomického rozvoje . ps2017-045-02-002-011.u6.p13.s7
Teprve tak zanechají události roku 2020 v našich myslích vzpomínku na sice výjimečnou , ale pouze krátkodobou epizodu našeho života . ps2017-045-02-002-011.u6.p14.s1
Děkuji vám za pozornost .