ps2017-040-06-010-052.u1.p1.s1
52 . ps2017-040-06-010-052.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1994 Sb . , o silniční dopravě , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 643 / - prvé čtení ps2017-040-06-010-052.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády , ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček . ps2017-040-06-010-052.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-040-06-010-052.u1.p2.s3
Prosím o klid v sále . ps2017-040-06-010-052.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona , kterým se mění zákon 111 o silniční dopravě , přičemž tematicky lze tento zákon zjednodušit a rozčlenit do čtyř oblastí . ps2017-040-06-010-052.u2.p2.s1
První z upravovaných oblastí je problematika požadavků kladených na dobu řízení tzv . velkých vozidel , bezpečnostní přestávku , doba odpočinku nebo vedení a uchovávání záznamů , přičemž návrhem tohoto zákona se stanoví povinnosti dopravců směřující k zajištění všech těchto požadavků . ps2017-040-06-010-052.u2.p2.s2
My zde navrhujeme využít maximálního množství fakultativních výjimek na různou specifickou přepravu , což jsme využili , a to , jak už jsem říkal , do té maximální možné míry , přičemž současně tyto speciální přepravy stanoví zvláštní požadavky na bezpečnostní přestávky a potom na vedení a uchování všech příslušných záznamů . ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s1
Druhá z upravovaných oblastí je problematika kontroly a správního trestání . ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s2
Jinými slovy to , co v tom prvním nebude dodrženo , tak tady v té druhé oblasti bude nějakým způsobem sankcionováno . ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s3
Čili opět se jedná o bezpečnostní přestávky , jedná se o dobu odpočinku , požadavek na vedení všech záznamů , uchovávání těch záznamů atd . ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s4
Rozšiřuje se oprávnění vybírat kauce v režimu zákona o silniční dopravě a ukládá se výslovný zákaz výroby , nabízení , propagace a prodeje a všeho , co je s tím spojeno , zařízení , která jsou určena k neoprávněné změně údajů vedených tachografem . ps2017-040-06-010-052.u2.p4.s1
Třetí oblast je oblast , která zahrnuje problematiku vydávání a odevzdávání karet tachografu . ps2017-040-06-010-052.u2.p4.s2
Tak jak jsem si dával dohromady , jedná se tedy o čtyři typy karet - řidiče , podniku čili zaměstnavatele , dílny , případně různé kontrolní karty pro různé složky typu policie atd . , přičemž v rámci toho zákona dochází k provedení řady dílčích změn , různých právních úprav vydávání a odevzdávání těch karet ať už řidiče , podniku , anebo různé dílny či ty kontrolní karty . ps2017-040-06-010-052.u2.p4.s3
Rovněž se zde řeší úprava tzv . centralizovaného vedení údajů a nahrazuje se komplexní právní úpravou informačního systému digitálních tachografů . ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s1
No a ta čtvrtá oblast je zaměřena na problematiku podmínek profesní způsobilosti řidičů . ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s2
Tady zjednodušujeme , nebo změkčujeme ta pravidla . ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s3
Jedná se o volnější režim zejména pro řidiče v různých specifických oblastech , jako je třeba zemědělství , jako je lesnictví , jako je zahrádkářství nebo zahradnictví , či tyto oblasti . ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s4
Principiálně jde o to , že jsou o něco menší a méně tvrdé požadavky na profesní způsobilost těch , kteří budou v těchto specifických oblastech , jako je třeba pravidelné školení řidičů . ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s5
V zásadě je to možnost , které využíváme . ps2017-040-06-010-052.u2.p6.s1
Současně v rámci návrhu přijetí tohoto zákona bude řidičům z třetích zemí umožněno prokazování profesní způsobilosti prostřednictvím osvědčení řidiče vydávaného dopravním úřadem podle nařízení 1072 / 2009 a v této souvislosti dochází k upřesnění příloh žádosti tohoto osvědčení . ps2017-040-06-010-052.u2.p7.s1
Dovoluji si vás tedy tímto požádat o podporu předloženého návrhu zákona . ps2017-040-06-010-052.u2.p7.s2
Děkuji . ps2017-040-06-010-052.u3.p1.s1
Děkuji a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Ožanová . ps2017-040-06-010-052.u3.p1.s2
Prosím . ps2017-040-06-010-052.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , po velmi podrobné zprávě pana ministra si dovolím být stručná . ps2017-040-06-010-052.u4.p1.s2
Cílem návrhu zákona je implementace stávajících unijních směrnic týkajících se silniční dopravy , zejména přeprava zboží vozidly , jejichž maximálně přípustná hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje 3 , 5 tuny , a přepravy cestujících vozidly určenými pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče . ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s1
Dovolím si dále jenom zrekapitulovat čtyři hlavní body týkající se tohoto návrhu zákona . ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s2
Za prvé , požadavky na dobu řízení vozidla , bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a vedení uchovávání záznamů o těchto skutečnostech . ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s3
Druhým bodem je kontrola a správní trestání nedodržení požadavků na dobu řízení vozidla , bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a na vedení a uchovávání záznamů o těchto skutečnostech . ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s4
Třetím bodem je vydávání a odevzdávání karet tachografů a vedení příslušného informačního systému . ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s5
Čtvrtým bodem jsou podmínky profesní způsobilosti řidičů vybraných velkých vozidel . ps2017-040-06-010-052.u4.p3.s1
Předkládaným návrhem zákona dochází především k zajištění slučitelnosti právního řádu České republiky s právem Evropské unie . ps2017-040-06-010-052.u4.p3.s2
Doporučuji , aby se Sněmovna návrhem zabývala a propustila jej do dalšího čtení . ps2017-040-06-010-052.u5.p1.s1
Děkuji a já otevírám obecnou rozpravu , do které je přihlášen pan poslanec Munzar , kterého tímto žádám , aby přednesl svůj příspěvek . ps2017-040-06-010-052.u5.p1.s2
A paní poslankyně se hlásí , ano . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s2
Dobré odpoledne , dámy a pánové . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s3
Podle důvodové zprávy - a paní zpravodajka to tady několikrát zdůraznila - je , že tato novela se předkládá z důvodu evropských směrnic . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s4
To znamená , že se to snaží tvářit jako transpozice nějakých evropských předpisů , ale ono tomu tak není . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s5
Když se do té důvodové zprávy a na ten návrh podíváte , tak zjistíte , že je to spíše gold - plating . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s6
Dokonce bych řekl učebnicový příklad gold - platingu . ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s7
Jak jsem se s tímto tiskem seznámil , tak jsem nabyl dojmu , že se jedná spíše o integraci stávajících podzákonných předpisů , kde zároveň dochází k některým zpřísňováním naším vnitřním českým rozhodnutím . ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s1
Já si dovolím na začátku jeden konkrétní příklad , který je spíše pro vaše pobavení . ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s2
Jeden paragraf se věnuje době archivace dokladů a mění se doba archivace dokladů o přepravě z jednoho roku na dva roky . ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s3
Já vám přečtu větu z důvodové zprávy , to vás určitě pobaví . ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s4
" Doba jednoho roku pro uchování dokladů o nákladu se prodlužuje na dobu dvou let s ohledem na požadavky vyplývající právě z nařízení číslo 11 z roku 1960 . " ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s1
Jestli to tedy má být transpozice nařízení z roku 1960 , tak musím konstatovat , že ministerstvo vyvinulo sobě vlastní neuvěřitelnou akceschopnost a rychlost a celou záležitost během 60 let akcelerovalo . ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s2
Jen nechápu , a to bych možná požádal pana ministra , zda mi odpověděl , proč mohl být do dnešního dne v našich vnitřních předpisech jeden rok . ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s3
Takže mám vážné pochybnosti o tom , že se skutečně jedná o transpozici . ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s4
Ale tohle byl jenom takový detail , kterým jsem chtěl jenom upoutat vaši pozornost . ps2017-040-06-010-052.u6.p4.s1
Další příklad , který je daleko závažnější , který také z mého pohledu nevyplývá z žádných evropských předpisů , a je to pouze návrh ministerstva , tak novela přichází s některými novými přestupky , které v určitých případech vedou zároveň k finanční pokutě a zároveň k zákazu řízení na tři až šest měsíců , a to bez přihlédnutí ke konkrétním okolnostem takového případu . ps2017-040-06-010-052.u6.p4.s2
A musím říct , že třeba takovýto přestupek může být pro některé dopravce , případně jejich zaměstnance , profesně likvidační . ps2017-040-06-010-052.u6.p5.s1
Dále - a to je podle mého názoru největší výhradou - dále ministerstvo navrhuje u vybraných přeprav zkrátit délku okruhu vyjmuté přepravy z povinností ze stávajících 100 kilometrů od běžného stání vozidla na 50 kilometrů . ps2017-040-06-010-052.u6.p5.s2
Česká republika tedy nechce dále už využívat tu maximální výjimku , kterou evropské předpisy umožňují . ps2017-040-06-010-052.u6.p5.s3
A k tomu nás žádná Evropa nenutí , to navrhuje samotné Ministerstvo dopravy a úředníci z Ministerstva dopravy , snížit tuto výjimku . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s1
Mě velmi pobavilo kouzelné zdůvodnění Ministerstva dopravy , že rozloha České republiky je jiná než u ostatních států . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s2
Já jsem si tedy do dnešního dne myslel , že jeden kilometr je stejná míra vzdálenosti jak v papežském státě San Marinu , Slovensku , České republice , Francii , Německu . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s3
Ale pochopil jsem , že na Ministerstvu dopravy platí , že zítra již znamená včera a měřítko kilometru je také relativní . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s4
Takže až nám pan ministr bude ukazovat možná grafy , kolik se otevřelo dálnic v České republice , tak si prosím buďme všichni vědomi , že to jsou prostě jiné kilometry než za našimi hranicemi . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s5
Protože není kilometr , zdá se , jako kilometr . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s6
A to je jediné zdůvodnění , dámy a pánové , v důvodové zprávě pro snížení výjimek na polovinu . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s7
Že je to pouze s ohledem na rozlohu České republiky . ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s8
Takže opět se jedná o gold - plating . ps2017-040-06-010-052.u6.p7.s1
Skutečný dopad regulace je popsán pouze v jedné nenápadné větě . ps2017-040-06-010-052.u6.p7.s2
A slovy Sira Humphreyho z Jistě , pane ministře - vy jste to našel , respektive vy jste to četl , ano , já jsem tu větu našel a četl jsem ji a dovolím si ji ocitovat : " Reálně by mohl znamenat zvýšení mzdových nákladů dopravce v souvislosti s nutností zaměstnat více řidičů . " ps2017-040-06-010-052.u6.p8.s1
Dámy a pánové , kde se v současné době najdou v České republice další řidiči ? ps2017-040-06-010-052.u6.p8.s2
Už dnes je nedostatek , pane ministře , řidičů zejména pro potřeby veřejné dopravy . ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s1
A to mě vede k tomu , že RIA k tomuto tisku je velmi nedostatečná , protože se nevěnuje těmto dopadům do celého odvětví . ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s2
RIA úplně pomíjí širší sociálně - ekonomické dopady navrhované novely . ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s3
K hodnocení tohoto tisku a předložené RIA využiji samotná slova vlády z webu , z internetu Úřadu vlády : Kvalitní RIA totiž vede ke kvalitní regulaci . ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s4
A dámy a pánové , to , co je nám předkládáno v rámci důvodové zprávy , není kvalitní RIA . ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s5
Z tohoto důvodu podám návrh na vrácení zákona k přepracování . ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s6
Děkuji za pozornost . ps2017-040-06-010-052.u7.p1.s1
Děkuji , ten návrh jsem zaznamenal . ps2017-040-06-010-052.u7.p1.s2
Nyní paní poslankyně a zpravodajka Ožanová se hlásila do rozpravy . ps2017-040-06-010-052.u7.p1.s3
Prosím . ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s1
Já překvapím trošku kolegu z hospodářského výboru . ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s2
Já naopak dám návrh na zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů , protože za mě je ta důvodová zpráva dostatečná . ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s3
Nicméně já sama jsem si psala důsledně připomínky , které říkal , a domnívám se , že je potřeba si to důkladně na hospodářském výboru vyříkat . ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s4
Za mě to , že by se měla dodržovat pravidla , a proto je potřeba vzít více řidičů - víte , to nedodržování pravidel , zvláště dob odpočinku a podobně , vede k velkým problémům , k dopravním nehodám a jiným problémům na cestách . ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s5
Potom se divíte , že ty kamiony třeba jedou pomalu , máte unaveného řidiče , který nám tam začíná pospávat , protože nedodržuje doby odpočinku . ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s6
Domnívám se , že ta sankční opatření jsou v takovýchto případech prosím vás docela nutná . ps2017-040-06-010-052.u8.p2.s1
A co se týče doby archivace . ps2017-040-06-010-052.u8.p2.s2
Já se domnívám , že právě z mé praxe - nemám to z důvodové zprávy , vycházím pouze ze své praxe - pro různá správní řízení a pro dokazování jsou tyto věci docela podstatné , abychom zjistili , jak vlastně dopravce či řidič dodržuje předpisy této republiky . ps2017-040-06-010-052.u8.p3.s1
Takže ještě jednou zopakuji , dávám návrh na zkrácení ve výborech na 30 dnů . ps2017-040-06-010-052.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-06-010-052.u9.p1.s2
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Munzar . ps2017-040-06-010-052.u9.p1.s3
Prosím máte slovo . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s2
K tomu , co říkala paní zpravodajka vaším prostřednictvím . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s3
Já si myslím , že bez ohledu teď na politickou příslušnost naším úkolem není neustále opravovat návrhy zákonů a novely zákonů , které nám přicházejí mnohdy v nedostatečné kvalitě z ministerstev . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s4
A pokud důvodová zpráva nezdůvodňuje , proč se krátí některé výjimky , proč se zpřísňují nějaké přestupky , a zároveň ta důvodová zpráva se snaží tvářit jako implementace evropských předpisů , a přitom je to naše vnitřní rozhodnutí , tak já už jsem tady několikrát i při minulých tiscích vystupoval , že mně se tato praxe nelíbí . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s5
Pokud by v důvodové zprávě bylo dostatečně vysvětleno , proč k tomu ministerstvo přistupuje , pak se můžeme samozřejmě ve výborech bavit , jestli je to správný návrh , nebo jestli máme někdo jiný . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s6
Ale pokud to ministerský úředník napíše pouze jako transpozici evropských předpisů a dostatečně to nezdůvodní , tak to je ten důvod , proč to navrhuji pro přepracování . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s7
To je proto ochrana celé Sněmovny , aby úředníci na ministerstvech si toto napříště nedovolovali . ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s8
Proto já navrhuji tento návrh k navrácení k přepracování . ps2017-040-06-010-052.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-06-010-052.u11.p1.s2
To byla v tuto chvíli poslední přihláška k faktické poznámce i do rozpravy . ps2017-040-06-010-052.u11.p1.s3
Takže pokud se nikdo další nehlásí . . .