|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-010-052 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

52. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 643/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/052
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040228.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 166 • previousnext

ps2017-040-06-010-052.u1.p1.s1 52.
ps2017-040-06-010-052.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 643/ - prvé čtení
ps2017-040-06-010-052.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
ps2017-040-06-010-052.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-040-06-010-052.u1.p2.s3 Prosím o klid v sále.
ps2017-040-06-010-052.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon 111 o silniční dopravě, přičemž tematicky lze tento zákon zjednodušit a rozčlenit do čtyř oblastí.
ps2017-040-06-010-052.u2.p2.s1 První z upravovaných oblastí je problematika požadavků kladených na dobu řízení tzv. velkých vozidel, bezpečnostní přestávku, doba odpočinku nebo vedení a uchovávání záznamů, přičemž návrhem tohoto zákona se stanoví povinnosti dopravců směřující k zajištění všech těchto požadavků.
ps2017-040-06-010-052.u2.p2.s2 My zde navrhujeme využít maximálního množství fakultativních výjimek na různou specifickou přepravu, což jsme využili, a to, jak jsem říkal, do maximální možné míry, přičemž současně tyto speciální přepravy stanoví zvláštní požadavky na bezpečnostní přestávky a potom na vedení a uchování všech příslušných záznamů.
ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s1 Druhá z upravovaných oblastí je problematika kontroly a správního trestání.
ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s2 Jinými slovy to, co v tom prvním nebude dodrženo, tak tady v druhé oblasti bude nějakým způsobem sankcionováno.
ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s3 Čili opět se jedná o bezpečnostní přestávky, jedná se o dobu odpočinku, požadavek na vedení všech záznamů, uchovávání těch záznamů atd.
ps2017-040-06-010-052.u2.p3.s4 Rozšiřuje se oprávnění vybírat kauce v režimu zákona o silniční dopravě a ukládá se výslovný zákaz výroby, nabízení, propagace a prodeje a všeho, co je s tím spojeno, zařízení, která jsou určena k neoprávněné změně údajů vedených tachografem.
ps2017-040-06-010-052.u2.p4.s1 Třetí oblast je oblast, která zahrnuje problematiku vydávání a odevzdávání karet tachografu.
ps2017-040-06-010-052.u2.p4.s2 Tak jak jsem si dával dohromady, jedná se tedy o čtyři typy karet - řidiče, podniku čili zaměstnavatele, dílny, případně různé kontrolní karty pro různé složky typu policie atd., přičemž v rámci toho zákona dochází k provedení řady dílčích změn, různých právních úprav vydávání a odevzdávání těch karet řidiče, podniku, anebo různé dílny či ty kontrolní karty.
ps2017-040-06-010-052.u2.p4.s3 Rovněž se zde řeší úprava tzv. centralizovaného vedení údajů a nahrazuje se komplexní právní úpravou informačního systému digitálních tachografů.
ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s1 No a ta čtvrtá oblast je zaměřena na problematiku podmínek profesní způsobilosti řidičů.
ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s2 Tady zjednodušujeme, nebo změkčujeme ta pravidla.
ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s3 Jedná se o volnější režim zejména pro řidiče v různých specifických oblastech, jako je třeba zemědělství, jako je lesnictví, jako je zahrádkářství nebo zahradnictví, či tyto oblasti.
ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s4 Principiálně jde o to, že jsou o něco menší a méně tvrdé požadavky na profesní způsobilost těch, kteří budou v těchto specifických oblastech, jako je třeba pravidelné školení řidičů.
ps2017-040-06-010-052.u2.p5.s5 V zásadě je to možnost, které využíváme.
ps2017-040-06-010-052.u2.p6.s1 Současně v rámci návrhu přijetí tohoto zákona bude řidičům z třetích zemí umožněno prokazování profesní způsobilosti prostřednictvím osvědčení řidiče vydávaného dopravním úřadem podle nařízení 1072/2009 a v této souvislosti dochází k upřesnění příloh žádosti tohoto osvědčení.
ps2017-040-06-010-052.u2.p7.s1 Dovoluji si vás tedy tímto požádat o podporu předloženého návrhu zákona.
ps2017-040-06-010-052.u2.p7.s2 Děkuji.
ps2017-040-06-010-052.u3.p1.s1 Děkuji a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Ožanová.
ps2017-040-06-010-052.u3.p1.s2 Prosím.
ps2017-040-06-010-052.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, po velmi podrobné zprávě pana ministra si dovolím být stručná.
ps2017-040-06-010-052.u4.p1.s2 Cílem návrhu zákona je implementace stávajících unijních směrnic týkajících se silniční dopravy, zejména přeprava zboží vozidly, jejichž maximálně přípustná hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje 3,5 tuny, a přepravy cestujících vozidly určenými pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče.
ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s1 Dovolím si dále jenom zrekapitulovat čtyři hlavní body týkající se tohoto návrhu zákona.
ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s2 Za prvé, požadavky na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a vedení uchovávání záznamů o těchto skutečnostech.
ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s3 Druhým bodem je kontrola a správní trestání nedodržení požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a na vedení a uchovávání záznamů o těchto skutečnostech.
ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s4 Třetím bodem je vydávání a odevzdávání karet tachografů a vedení příslušného informačního systému.
ps2017-040-06-010-052.u4.p2.s5 Čtvrtým bodem jsou podmínky profesní způsobilosti řidičů vybraných velkých vozidel.
ps2017-040-06-010-052.u4.p3.s1 Předkládaným návrhem zákona dochází především k zajištění slučitelnosti právního řádu České republiky s právem Evropské unie.
ps2017-040-06-010-052.u4.p3.s2 Doporučuji, aby se Sněmovna návrhem zabývala a propustila jej do dalšího čtení.
ps2017-040-06-010-052.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Munzar, kterého tímto žádám, aby přednesl svůj příspěvek.
ps2017-040-06-010-052.u5.p1.s2 A paní poslankyně se hlásí, ano.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s2 Dobré odpoledne, dámy a pánové.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s3 Podle důvodové zprávy - a paní zpravodajka to tady několikrát zdůraznila - je, že tato novela se předkládá z důvodu evropských směrnic.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s4 To znamená, že se to snaží tvářit jako transpozice nějakých evropských předpisů, ale ono tomu tak není.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s5 Když se do důvodové zprávy a na ten návrh podíváte, tak zjistíte, že je to spíše gold-plating.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s6 Dokonce bych řekl učebnicový příklad gold-platingu.
ps2017-040-06-010-052.u6.p1.s7 Jak jsem se s tímto tiskem seznámil, tak jsem nabyl dojmu, že se jedná spíše o integraci stávajících podzákonných předpisů, kde zároveň dochází k některým zpřísňováním naším vnitřním českým rozhodnutím.
ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s1 si dovolím na začátku jeden konkrétní příklad, který je spíše pro vaše pobavení.
ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s2 Jeden paragraf se věnuje době archivace dokladů a mění se doba archivace dokladů o přepravě z jednoho roku na dva roky.
ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s3 vám přečtu větu z důvodové zprávy, to vás určitě pobaví.
ps2017-040-06-010-052.u6.p2.s4 "Doba jednoho roku pro uchování dokladů o nákladu se prodlužuje na dobu dvou let s ohledem na požadavky vyplývající právě z nařízení číslo 11 z roku 1960."
ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s1 Jestli to tedy být transpozice nařízení z roku 1960, tak musím konstatovat, že ministerstvo vyvinulo sobě vlastní neuvěřitelnou akceschopnost a rychlost a celou záležitost během 60 let akcelerovalo.
ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s2 Jen nechápu, a to bych možná požádal pana ministra, zda mi odpověděl, proč mohl být do dnešního dne v našich vnitřních předpisech jeden rok.
ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s3 Takže mám vážné pochybnosti o tom, že se skutečně jedná o transpozici.
ps2017-040-06-010-052.u6.p3.s4 Ale tohle byl jenom takový detail, kterým jsem chtěl jenom upoutat vaši pozornost.
ps2017-040-06-010-052.u6.p4.s1 Další příklad, který je daleko závažnější, který také z mého pohledu nevyplývá z žádných evropských předpisů, a je to pouze návrh ministerstva, tak novela přichází s některými novými přestupky, které v určitých případech vedou zároveň k finanční pokutě a zároveň k zákazu řízení na tři šest měsíců, a to bez přihlédnutí ke konkrétním okolnostem takového případu.
ps2017-040-06-010-052.u6.p4.s2 A musím říct, že třeba takovýto přestupek může být pro některé dopravce, případně jejich zaměstnance, profesně likvidační.
ps2017-040-06-010-052.u6.p5.s1 Dále - a to je podle mého názoru největší výhradou - dále ministerstvo navrhuje u vybraných přeprav zkrátit délku okruhu vyjmuté přepravy z povinností ze stávajících 100 kilometrů od běžného stání vozidla na 50 kilometrů.
ps2017-040-06-010-052.u6.p5.s2 Česká republika tedy nechce dále využívat tu maximální výjimku, kterou evropské předpisy umožňují.
ps2017-040-06-010-052.u6.p5.s3 A k tomu nás žádná Evropa nenutí, to navrhuje samotné Ministerstvo dopravy a úředníci z Ministerstva dopravy, snížit tuto výjimku.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s1 velmi pobavilo kouzelné zdůvodnění Ministerstva dopravy, že rozloha České republiky je jiná než u ostatních států.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s2 jsem si tedy do dnešního dne myslel, že jeden kilometr je stejná míra vzdálenosti jak v papežském státě San Marinu, Slovensku, České republice, Francii, Německu.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s3 Ale pochopil jsem, že na Ministerstvu dopravy platí, že zítra již znamená včera a měřítko kilometru je také relativní.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s4 Takže nám pan ministr bude ukazovat možná grafy, kolik se otevřelo dálnic v České republice, tak si prosím buďme všichni vědomi, že to jsou prostě jiné kilometry než za našimi hranicemi.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s5 Protože není kilometr, zdá se, jako kilometr.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s6 A to je jediné zdůvodnění, dámy a pánové, v důvodové zprávě pro snížení výjimek na polovinu.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s7 Že je to pouze s ohledem na rozlohu České republiky.
ps2017-040-06-010-052.u6.p6.s8 Takže opět se jedná o gold-plating.
ps2017-040-06-010-052.u6.p7.s1 Skutečný dopad regulace je popsán pouze v jedné nenápadné větě.
ps2017-040-06-010-052.u6.p7.s2 A slovy Sira Humphreyho z Jistě, pane ministře - vy jste to našel, respektive vy jste to četl, ano, jsem tu větu našel a četl jsem ji a dovolím si ji ocitovat: "Reálně by mohl znamenat zvýšení mzdových nákladů dopravce v souvislosti s nutností zaměstnat více řidičů."
ps2017-040-06-010-052.u6.p8.s1 Dámy a pánové, kde se v současné době najdou v České republice další řidiči?
ps2017-040-06-010-052.u6.p8.s2 dnes je nedostatek, pane ministře, řidičů zejména pro potřeby veřejné dopravy.
ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s1 A to vede k tomu, že RIA k tomuto tisku je velmi nedostatečná, protože se nevěnuje těmto dopadům do celého odvětví.
ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s2 RIA úplně pomíjí širší sociálně-ekonomické dopady navrhované novely.
ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s3 K hodnocení tohoto tisku a předložené RIA využiji samotná slova vlády z webu, z internetu Úřadu vlády: Kvalitní RIA totiž vede ke kvalitní regulaci.
ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s4 A dámy a pánové, to, co je nám předkládáno v rámci důvodové zprávy, není kvalitní RIA.
ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s5 Z tohoto důvodu podám návrh na vrácení zákona k přepracování.
ps2017-040-06-010-052.u6.p9.s6 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-06-010-052.u7.p1.s1 Děkuji, ten návrh jsem zaznamenal.
ps2017-040-06-010-052.u7.p1.s2 Nyní paní poslankyně a zpravodajka Ožanová se hlásila do rozpravy.
ps2017-040-06-010-052.u7.p1.s3 Prosím.
ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s1 překvapím trošku kolegu z hospodářského výboru.
ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s2 naopak dám návrh na zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů, protože za je ta důvodová zpráva dostatečná.
ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s3 Nicméně sama jsem si psala důsledně připomínky, které říkal, a domnívám se, že je potřeba si to důkladně na hospodářském výboru vyříkat.
ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s4 Za to, že by se měla dodržovat pravidla, a proto je potřeba vzít více řidičů - víte, to nedodržování pravidel, zvláště dob odpočinku a podobně, vede k velkým problémům, k dopravním nehodám a jiným problémům na cestách.
ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s5 Potom se divíte, že ty kamiony třeba jedou pomalu, máte unaveného řidiče, který nám tam začíná pospávat, protože nedodržuje doby odpočinku.
ps2017-040-06-010-052.u8.p1.s6 Domnívám se, že ta sankční opatření jsou v takovýchto případech prosím vás docela nutná.
ps2017-040-06-010-052.u8.p2.s1 A co se týče doby archivace.
ps2017-040-06-010-052.u8.p2.s2 se domnívám, že právě z praxe - nemám to z důvodové zprávy, vycházím pouze ze své praxe - pro různá správní řízení a pro dokazování jsou tyto věci docela podstatné, abychom zjistili, jak vlastně dopravce či řidič dodržuje předpisy této republiky.
ps2017-040-06-010-052.u8.p3.s1 Takže ještě jednou zopakuji, dávám návrh na zkrácení ve výborech na 30 dnů.
ps2017-040-06-010-052.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-010-052.u9.p1.s2 S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Munzar.
ps2017-040-06-010-052.u9.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s2 K tomu, co říkala paní zpravodajka vaším prostřednictvím.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s3 si myslím, že bez ohledu teď na politickou příslušnost naším úkolem není neustále opravovat návrhy zákonů a novely zákonů, které nám přicházejí mnohdy v nedostatečné kvalitě z ministerstev.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s4 A pokud důvodová zpráva nezdůvodňuje, proč se krátí některé výjimky, proč se zpřísňují nějaké přestupky, a zároveň ta důvodová zpráva se snaží tvářit jako implementace evropských předpisů, a přitom je to naše vnitřní rozhodnutí, tak jsem tady několikrát i při minulých tiscích vystupoval, že mně se tato praxe nelíbí.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s5 Pokud by v důvodové zprávě bylo dostatečně vysvětleno, proč k tomu ministerstvo přistupuje, pak se můžeme samozřejmě ve výborech bavit, jestli je to správný návrh, nebo jestli máme někdo jiný.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s6 Ale pokud to ministerský úředník napíše pouze jako transpozici evropských předpisů a dostatečně to nezdůvodní, tak to je ten důvod, proč to navrhuji pro přepracování.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s7 To je proto ochrana celé Sněmovny, aby úředníci na ministerstvech si toto napříště nedovolovali.
ps2017-040-06-010-052.u10.p1.s8 Proto navrhuji tento návrh k navrácení k přepracování.
ps2017-040-06-010-052.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-010-052.u11.p1.s2 To byla v tuto chvíli poslední přihláška k faktické poznámce i do rozpravy.
ps2017-040-06-010-052.u11.p1.s3 Takže pokud se nikdo další nehlásí...

Text viewDownload CoNNL-U