ps2017-040-02-005-012.u1.p1.s1
12 . ps2017-040-02-005-012.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 580 / - druhé čtení ps2017-040-02-005-012.u1.p2.s1
Projednávání bodu jsme včera zahájili a požádám tedy paní ministryni financí a místopředsedkyni vlády Alenu Schillerovou , aby zaujala místo u stolku zpravodajů , o totéž žádám zpravodajku rozpočtového výboru , paní poslankyni Miloslavu Vostrou . ps2017-040-02-005-012.u1.p2.s2
Připomínám , že usnesení rozpočtového výboru byla doručena jako sněmovní tisky 580 / 1 a 580 / 2 . ps2017-040-02-005-012.u1.p3.s1
Budeme pokračovat v přerušené rozpravě , do které jsou přihlášeni poslanci podle pořadí , které vidíte , tzn . pan poslanec Kolářík , Ferjenčík , Kalousek , Martínek , Juránek a Munzar v obecné rozpravě , a další poslanci v rozpravě podrobné . ps2017-040-02-005-012.u1.p3.s2
Ještě než dám slovo panu poslanci Koláříkovi , tak požádám sněmovnu o klid . ps2017-040-02-005-012.u1.p3.s3
Pan kolega Kolářík , jestli je připraven - je připraven . ps2017-040-02-005-012.u1.p3.s4
Dobře . ps2017-040-02-005-012.u1.p3.s5
Pane poslanče , ještě chviličku , protože někteří pravděpodobně budou diskutovat ještě předchozí bod , jak vidím . . . ps2017-040-02-005-012.u1.p3.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-040-02-005-012.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-02-005-012.u2.p1.s2
Dobrý den , vážené kolegyně a vážení kolegové , já navážu tam , kde jsem včera skončil . ps2017-040-02-005-012.u2.p1.s3
Chtěl bych představit svůj pozměňovací návrh k tomuto tisku . ps2017-040-02-005-012.u2.p1.s4
Protože se ve svém mandátu zabývám dlužnictvím a celkově problematikou státu a problematikou dluhů , tak bych se chtěl zaměřit na takzvané úroky z prodlení , které máme v České republice při neplnění daňové povinnosti . ps2017-040-02-005-012.u2.p2.s1
Ta úprava proběhla za několik let třemi změnami . ps2017-040-02-005-012.u2.p2.s2
V podstatě poslední z nich byla taková , že ty úroky , které z prodlení vyplývají , nejsou nijak omezené a zastropované tak , jak to bylo předtím , a v podstatě se ta dlužná částka úročí až do smrti dlužníka . ps2017-040-02-005-012.u2.p2.s3
Myslím si , že v dnešní době , kdy je často konzultován negativní vliv předlužených lidí a dluhových pastí nejenom na ekonomiku státu , ale celkové fungování , stát by neměl přispívat a zvyšovat tuto problematiku a ty lidi zatěžovat dalšími a dalšími platbami . ps2017-040-02-005-012.u2.p3.s1
Je logické , že je třeba zaplatit nějaký úrok , pokud člověk neplní svou daňovou povinnost , nicméně to úročení až do smrti si myslím , že je zbytečné , a proto bych to rád vrátil do stavu tak , jak to bylo před rokem 2010 , to znamená , že ty úroky z prodlení se počítají pouze po dobu 500 dní . ps2017-040-02-005-012.u2.p3.s2
Pak je tam ten strop . ps2017-040-02-005-012.u2.p3.s3
To by znamenalo , že maximální úrok by byl ve výši zhruba 70 % té dlužné částky , takže vidíte sami , že to je téměř dvojnásobek ve výši toho dluhu . ps2017-040-02-005-012.u2.p3.s4
Protože jsem si vědom toho , že Ministerstvo financí asi nebude úplně šťastné z tohoto pozměňovacího návrhu , tak jsem připravil dvě varianty . ps2017-040-02-005-012.u2.p3.s5
Jedna varianta je taková , že se dotýká i právnických i fyzických osob , to je taková všeobjímající , řekněme . ps2017-040-02-005-012.u2.p3.s6
Druhá varianta je taková , že úrok z prodlení by se počítal maximálně 500 dní pouze u osob fyzických . ps2017-040-02-005-012.u2.p4.s1
Takže děkuji za podporu těchto mých návrhů . ps2017-040-02-005-012.u2.p4.s2
Já je , avizuji , načtu je potom v podrobné rozpravě a prosím o jejich podporu . ps2017-040-02-005-012.u2.p4.s3
Děkuji . ps2017-040-02-005-012.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Lukáši Koláříkovi . ps2017-040-02-005-012.u3.p1.s2
Pokračovat budeme vystoupením pana poslance Ferjenčíka , připraví se pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2017-040-02-005-012.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-02-005-012.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-02-005-012.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , nejprve velmi stručně k tomu zákonu jako celku . ps2017-040-02-005-012.u4.p1.s3
On má , řekněme , dvě části . ps2017-040-02-005-012.u4.p2.s1
Jedna , která je nekonfliktní a je na ní shoda napříč celou Sněmovnou , je část , která zjednodušuje elektronický výběr daní . ps2017-040-02-005-012.u4.p2.s2
To samozřejmě plně podporujeme . ps2017-040-02-005-012.u4.p2.s3
Podporujeme , aby vznikl jeden uživatelsky přívětivý portál , kde budou moci daňoví poplatníci platit všechny daně , a my navíc ještě tedy podporujeme , aby skrz to mohli platit i sociální pojištění , výhledově ideálně i zdravotní pojištění . ps2017-040-02-005-012.u4.p2.s4
Bohužel , s touto zásadní funkcionalitou se v první fázi nepočítá , což považujeme za chybu , ale stále věřím , že časem se to podaří integrovat , aby skutečně úředníci daňové správy nemuseli dělat to samé co úředníci České správy sociálního zabezpečení a aby se podařilo tyhle dva procesy dostat pod jednu střechu . ps2017-040-02-005-012.u4.p2.s5
To je tedy ta první část , která má podporu napříč . ps2017-040-02-005-012.u4.p3.s1
Druhá část je daleko problematičtější , a to je především jednorázové vylepšení bilance státního rozpočtu státu , a nejen státního rozpočtu , ale i rozpočtu dalších veřejných institucí , především tedy krajů a obcí , v úhrnu o 24 miliard korun na úkor našich firem . ps2017-040-02-005-012.u4.p3.s2
S tím skutečně nemůžeme souhlasit a to je asi i hlavní důvod , proč je ohledně toho tisku značná debata , značná kontroverze . ps2017-040-02-005-012.u4.p4.s1
Z toho důvodu jsme připravili několik pozměňovacích návrhů . ps2017-040-02-005-012.u4.p4.s2
Jeden pozměňovací návrh , který také podporuji , už představila včera paní kolegyně Kovářová z hnutí STAN , to znamená , aby k zachování toleranční lhůty u podání daňového tvrzení , což podpořil rozpočtový výbor na můj návrh a za což všem kolegům děkuji , přibylo i zachování této toleranční lhůty u zaplacení té daně . ps2017-040-02-005-012.u4.p4.s3
Takže to je taková spíše drobnost , která zachovává osvědčený institut toleranční lhůty . ps2017-040-02-005-012.u4.p5.s1
Kromě toho společně s kolegyní Kovářovou a s kolegou Martínkem podáváme návrh , který ruší ten návrh na prodloužení lhůt vratek DPH o 15 dní a vyrobení toho jednorázového lepšího výsledku hospodaření státu . ps2017-040-02-005-012.u4.p5.s2
Myslím si , že není důvod , aby ve chvíli , kdy si firmy půjčují za horší úrok než stát , jim stát jednorázově zhoršoval cash flow až o 24 miliard korun . ps2017-040-02-005-012.u4.p5.s3
A pokud je ten důvod zlepšení nějakých záloh a omezení zadržování vratek , tak skutečně ta cena 24 miliard korun na 15 dnů je prostě velmi vysoká a fakticky každý měsíc . ps2017-040-02-005-012.u4.p5.s4
S tímhle samozřejmě nemůžeme souhlasit , takže spolu s paní Kovářovou a kolegou Martínkem předkládáme pozměňovací návrh , který tuto část novely ruší . ps2017-040-02-005-012.u4.p6.s1
Dále předkládám pozměňovací návrh , který se věnuje problematice zajišťovacích příkazů a problematice odškodnění firem v případě , že se staly terčem nezákonného nebo nicotného zajišťovacího příkazu . ps2017-040-02-005-012.u4.p6.s2
Já navrhuji , aby v takovém případě měly nárok na dvojnásobný úrok proti úroku běžnému . ps2017-040-02-005-012.u4.p6.s3
Myslím si , že zvláště u zajišťovacích příkazů , které mají potenciál zlikvidovat fungující firmu , by měli být úředníci daňové správy extrémně obezřetní . ps2017-040-02-005-012.u4.p6.s4
A pokud dojde k nezákonnému zajišťovacímu příkazu , odškodnění pro firmu by mělo být nad rámec té běžné inflace , nebo toho , na co má daňový subjekt nárok automaticky , ale mělo by být vyšší , aby skutečně daňová správa byla motivována posuzovat tento nástroj extrémně obezřetně a aby se firmy o tu náhradu škody nemusely se státem soudit . ps2017-040-02-005-012.u4.p6.s5
Ať prostě automaticky dostanou o něco víc , než je minimum , a případně ať se soudí o to , co je nad rámec , ale myslím si , že ten dvojnásobný úrok proti jiným pochybením státu je naprosto adekvátní , a ty případy zajišťovacích příkazů , které se děly v minulosti , byl naprostý extrém . ps2017-040-02-005-012.u4.p6.s6
Ostatně dnes stát už vyplatil stovky milionů na úrocích z neoprávněných zajišťovacích příkazů . ps2017-040-02-005-012.u4.p7.s1
Prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu , stejně tak prosím o podporu mého návrhu na zachování toleranční lhůty , kterou podpořil rozpočtový výbor . ps2017-040-02-005-012.u4.p7.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-040-02-005-012.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Mikuláši Ferjenčíkovi . ps2017-040-02-005-012.u5.p1.s2
Nyní pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2017-040-02-005-012.u5.p1.s3
Připraví se pan poslanec Tomáš Martínek . ps2017-040-02-005-012.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-02-005-012.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-02-005-012.u6.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , nechci zdržovat tím , že bych tady opakoval argumenty , které tady padly ať již od paní poslankyně Kovářové , či od pana poslance Ferjenčíka . ps2017-040-02-005-012.u6.p1.s3
Pouze si povzdechnu , že je velká škoda , že nemůžeme říct , že tenhle návrh zlepšuje podnikatelské prostředí . ps2017-040-02-005-012.u6.p1.s4
Kdyby nebylo těch několika min , které tam byly vloženy , ať už co se týče úroků nebo snížení toleranční doby , ale především prodloužení doby na vratku DPH , tak bychom teď mohli jako opoziční poslanci říci : děkujeme , ten návrh skutečně je přátelský a zlepšuje podnikatelské prostředí . ps2017-040-02-005-012.u6.p1.s5
Takhle musíme bohužel říct , ten návrh zajisté přátelský je , ale přátelský je především vůči úředníkům Finanční správy a pro jednorázové vylepšení státního rozpočtu . ps2017-040-02-005-012.u6.p1.s6
Jinak celková bilance podnikatelského prostředí je minus . ps2017-040-02-005-012.u6.p2.s1
Zcela jistě tím nejnepřijatelnějším bodem tohoto návrhu je ono prodloužení vratky daně z přidané hodnoty na 45 dní , které samozřejmě jinak dopadne na malé a střední podnikatele a jinak dopadne na velké , kapitálově silné korporace , takže opět přispěje k otevírání nůžek v podmínkách mezi malými a velkými . ps2017-040-02-005-012.u6.p3.s1
Ministerstvo financí se na rozpočtovém výboru obhajobě tohoto návrhu věnovalo mimořádně pečlivě na několika stranách . ps2017-040-02-005-012.u6.p3.s2
Bohužel musím říct , že všechny tyto argumenty jsou liché . ps2017-040-02-005-012.u6.p3.s3
Nechci zdržovat jejich podrobným vyvracením . ps2017-040-02-005-012.u6.p3.s4
Odkazuji na odbornou literaturu , která už v této věci vychází a která vyvrací velmi přesvědčivě všechny zástupné argumenty Ministerstva financí . ps2017-040-02-005-012.u6.p3.s5
Řeknu jenom ten hlavní . ps2017-040-02-005-012.u6.p4.s1
Chceme - li vyplácet zálohy a vyhovět nálezu Ústavního soudu , musíme mít vyhledávací činnost o 50 % delší , to znamená nikoli 30 , ale 45 dní , abychom to mohli odpovědně zvážit . ps2017-040-02-005-012.u6.p4.s2
Nicméně v návrhu zákona samém je popsáno , a zákon to předpokládá , že zálohy budou vypláceny až v rámci kontrolní činnosti , kde žádná lhůta uvedena není . ps2017-040-02-005-012.u6.p4.s3
To znamená , že v rámci vyhledávací činnosti se ta částka zálohy nestanovuje . ps2017-040-02-005-012.u6.p4.s4
Ta se stanovuje až v rámci kontrolní činnosti . ps2017-040-02-005-012.u6.p4.s5
Argument Ministerstva financí je tady zcela lichý . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s1
Není prostě možné , aby v době digitalizace , aby v době , kdy finanční úřad má usnadněnu situaci kontrolním hlášením , elektronickým podáním , aby si zjednodušoval situaci prodloužením doby na vratku o 50 % , tedy na 45 dní . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s2
Těch 15 dní bude velmi drahých pro každého živnostníka , pro každého středního podnikatele . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s3
Nezaslouží si tento stav , aby s ním stát tímhle způsobem zacházel , jenom tím , že to pak paní ministryni lépe vyjde v rozpočtu roku 2021 . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s4
Že jí to o to hůř vyjde v rozpočtu roku 2022 , to už jí vadit nebude , to už budou volby a deficit se bude sčítat až po volbách . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s5
Takže to je jediný , opravdu jediný důvod , zakrývaný mnoha zástupnými a nepravdivými argumenty . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s6
Mrzí mě , že to musím říct . ps2017-040-02-005-012.u6.p5.s7
Ale je tomu skutečně tak . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s1
Předkládám tedy jediný pozměňovací návrh , o jehož podporu prosím . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s2
Samozřejmě podpořím celou řadu i jiných . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s3
Předložím ho v podrobné rozpravě . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s4
V poněkud jiné legislativní konstrukci navrhuji totéž , co avizoval už pan poslanec Ferjenčík , zachovat dobu pro vratku na 30 dnů . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s5
Je mi úplně jedno , zda projde můj pozměňovací návrh , nebo jiný na stejné téma . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s6
Pokládám ale za nestydaté vůči podnikatelům , aby tato lhůta byla prodloužena . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s7
Pokud tento nebo jiný podobný pozměňovací návrh nebude přijat , je naprosto vyloučeno , abych hlasoval pro tento návrh novely daňového řádu , jakkoli je tam spousta důvodů , pro které bych pro něj hlasoval rád . ps2017-040-02-005-012.u6.p6.s8
Ale ta mina se 45 dny je nepřekročitelná . ps2017-040-02-005-012.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-02-005-012.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi . ps2017-040-02-005-012.u7.p1.s2
Nyní pan poslanec Tomáš Martínek . ps2017-040-02-005-012.u7.p1.s3
Připraví se pan poslanec Stanislav Juránek . ps2017-040-02-005-012.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-02-005-012.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-02-005-012.u8.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , na začátek bych chtěl říci , že jsem rád , že již vládní návrh obsahuje můj dříve předkládaný návrh na prodloužení lhůty pro elektronicky podávané daňové přiznání , což má pozitivně motivovat občany k využívání digitální komunikace se státem . ps2017-040-02-005-012.u8.p1.s3
Dále chci říci , že návrh obsahuje některé ne úplně šťastné úpravy , které tu naštěstí upravují pozměňovací návrhy kolegy Mikuláše Ferjenčíka či poslankyně Věry Kovářové , kde jsem též spolupředkladatelem . ps2017-040-02-005-012.u8.p1.s4
Rád se k nim přihlásím . ps2017-040-02-005-012.u8.p2.s1
Teď bych chtěl ještě krátce okomentovat pozměňovací návrh , který má za cíl , aby automaticky bylo odstraněno rodné číslo z daňového identifikačního čísla u nově přidělovaných DIČ .