|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-21 ps2017-040-01-010-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 530/ - druhé čtení

Date2020-01-21
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040024.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 320 • previousnext

ps2017-040-01-010-010.u1.p1.s1 10.
ps2017-040-01-010-010.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 530/ - druhé čtení
ps2017-040-01-010-010.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona opět uvede pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
ps2017-040-01-010-010.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-040-01-010-010.u2.p1.s1 Děkuji opět za slovo.
ps2017-040-01-010-010.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte tedy, abych uvedl návrh novely zákona o ochraně veřejného zdraví.
ps2017-040-01-010-010.u2.p1.s3 Jak jsem předeslal již v rámci prvního čtení a při projednání návrhu zákona ve výboru pro zdravotnictví, hlavním důvodem předložení je potřeba adaptace dvou unijních nařízení, a to nařízení Evropského parlamentu a Rady o úředních kontrolách a nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům.
ps2017-040-01-010-010.u2.p2.s1 Nařízení o úředních kontrolách jako celek nabylo účinnosti 14. prosince 2019.
ps2017-040-01-010-010.u2.p2.s2 Český právní řád je tak třeba adaptovat na uvedené nařízení co nejdříve.
ps2017-040-01-010-010.u2.p2.s3 Zákon o ochraně veřejného zdraví je jeden z několika zákonů, kterým je uvedená adaptace naplňována.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s1 V souvislosti s implementací uvedených nařízení se zakotvují některé nové, zejména oznamovací povinnosti pro osoby dovážející nebo vyrábějící materiály, předměty určené pro styk s potravinami a dále pak také některé nové kompetence pro Ministerstvo zdravotnictví.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s2 Nad rámec implementace byla v zákoně o ochraně veřejného zdraví a v zákoně o specifických zdravotních službách identifikována ustanovení týkající se státního zdravotního dozoru v oblasti ochrany veřejného zdraví, jejichž aplikace v praxi byla zhodnocena jako problematická.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s3 V oblasti ochrany zdraví při práci dochází k úpravám, jejichž cílem je především snížení administrativní a ekonomické zátěže podnikatelským subjektům.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s4 Zakotvuje se například možnost předložit v rámci kategorizace práce pro faktory fyziologie práce u prací, které jsou nerizikové, odborné hodnocení provedené autorizovanou nebo akreditovanou osobou místo nákladného měření.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s5 Dále se odstraňuje duplicitní a časově náročný postup vypracování a projednání textu, písemných pravidel o bezpečnosti, ochraně zajišťující zdraví a ochraně životního prostředí.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s6 Současně jsou navrhovány změny navazující na probíhající legislativní úpravy pro oblast ochrany zdraví zaměstnanců, a to zejména při práci s chemickými látkami a směsmi, a to jak na národní, tak i mezinárodní úrovni.
ps2017-040-01-010-010.u2.p3.s7 Součástí navrhované právní úpravy je i související změna zákona o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-040-01-010-010.u2.p4.s1 Jako vždy při projednávání nového zákona o ochraně veřejného zdraví probíhá základní a zásadní diskuze ohledně povinného očkování, které obsahuje daný zákon.
ps2017-040-01-010-010.u2.p4.s2 V této souvislosti bych rád zdůraznil, že Ministerstvo zdravotnictví považuje za potřebné setrvat na základních principech očkování, to znamená zachování povinného očkování tak, jak je nastaveno v současné legislativě, zejména z důvodu zachování proočkovanosti populace, která se v současnosti nebezpečně snižuje.
ps2017-040-01-010-010.u2.p5.s1 Návrh zákona byl výborem pro zdravotnictví projednán a výbor doporučil Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s předloženým návrhem zákona.
ps2017-040-01-010-010.u2.p6.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh uvádí český právní řád do souladu s unijní úpravou.
ps2017-040-01-010-010.u2.p6.s2 V případě jeho nepřijetí samozřejmě by to mělo vliv na závazky vyplývající z členství v Evropské unii.
ps2017-040-01-010-010.u2.p6.s3 Věřím, že návrh podpoříte.
ps2017-040-01-010-010.u2.p6.s4 Děkuji.
ps2017-040-01-010-010.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-040-01-010-010.u3.p1.s2 Návrh v prvém čtení byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru, usnesení výboru máme k dispozici.
ps2017-040-01-010-010.u3.p1.s3 Jde o sněmovní tisky 530/1 a 530/2.
ps2017-040-01-010-010.u3.p1.s4 A prosím zpravodajku výboru pro zdravotnictví, kterou byla paní poslankyně Olga Richterová, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru.
ps2017-040-01-010-010.u3.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jen velice stručně shrnu, že jsme návrh zákona projednali na 54. schůzi zdravotního výboru.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s3 Bylo to dne 8. ledna tohoto roku.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s4 Usnesení výboru je k dispozici jako sněmovní tisk 530/2.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s5 Podstatné je, že výbor nepřijal žádné pozměňovací návrhy a že doporučuje návrh zákona přijmout.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s6 Takto, myslím, lze shrnout stručně v rámci zpravodajské zprávy.
ps2017-040-01-010-010.u4.p1.s7 Děkuji.
ps2017-040-01-010-010.u5.p1.s1 Děkuji za informaci o projednání ve výboru pro zdravotnictví.
ps2017-040-01-010-010.u5.p1.s2 Než otevřu obecnou rozpravu, tak ještě jedna omluva.
ps2017-040-01-010-010.u5.p1.s3 Pan poslanec Antonín Staněk se omlouvá z dnešního jednání od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-040-01-010-010.u5.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-040-01-010-010.u5.p2.s2 Jako první vystoupí paní poslankyně Věra Adámková, připraví se pan poslanec Kamal Farhan.
ps2017-040-01-010-010.u5.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-040-01-010-010.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2017-040-01-010-010.u6.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych v této obecné rozpravě řekla několik slov, po kterých pak bude jasné, proč jsme podávali pozměňovací návrh.
ps2017-040-01-010-010.u6.p1.s3 Tento zákon považuji za velmi důležitý a je velmi důležitý pro celou naši společnost.
ps2017-040-01-010-010.u6.p2.s1 Z toho terénu, který známe velmi dobře, vyplývá, že velmi důležitou úlohou je úloha hlavního hygienika ve zdravotnických zařízeních a postavení hygieny jako takové.
ps2017-040-01-010-010.u6.p2.s2 Bohužel nemáme v současné době úplně jasné procesní věci někde nastavené v hygienických službách, a to není samozřejmě dobře.
ps2017-040-01-010-010.u6.p2.s3 Nejedná se tady jenom o ta infekční rizika, ale jedná se o celkové uchopení hygieny, kam patří také hygiena práce, hygiena škol, hygiena dětí apod.
ps2017-040-01-010-010.u6.p2.s4 Takže tady samozřejmě to pole působnosti je naprosto široké.
ps2017-040-01-010-010.u6.p3.s1 Na základě těchto zkušeností, na základě zkušeností z terénu, kde se začalo ukazovat, že veřejnost vnímá hygienu jako něco přídatného, méněcenného, tak bohužel na velmi zodpovědných postech jsou lidé, kteří nemají dostatečné vzdělání, a bohužel potom se dostáváme do velmi nevhodných situací, které naše zdravotnictví by řešit nemělo.
ps2017-040-01-010-010.u6.p4.s1 Na základě těchto zkušeností si dovoluji s kolegy říci, že samozřejmě bychom byli velmi rádi, kdyby tam došlo ještě k určitému upřesnění.
ps2017-040-01-010-010.u6.p4.s2 To znamená, že hlavním hygienikem České republiky může být pouze lékař se získanou specializovanou způsobilostí potom k dalším úkonům, jmenuje jej vláda, na jeho výběr, jmenování a odvolání se samozřejmě přiměřeně použijí ustanovení zákona o státní službě a podle rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví.
ps2017-040-01-010-010.u6.p5.s1 Další věcí, která je naprosto nutná, je opět tam zavést hygienickou službu jako službu vzdělávací, protože hygiena se prolíná všemi oblastmi, celým naším životem, a když budete chtít i postavit nebo přistavit jednu místnost, víte dobře, že musíte mít posouzení hygienika.
ps2017-040-01-010-010.u6.p5.s2 A tam by bylo velmi vhodné, kdyby to byl člověk, který tomu rozumí.
ps2017-040-01-010-010.u6.p5.s3 Takže i z těchto důvodů je třeba, aby samozřejmě dále celá hygienická služba probíhala jednak vzdělávacím procesem, ale také sama byla zapojena do vzdělávání.
ps2017-040-01-010-010.u6.p5.s4 Takže je třeba, aby se tyto krajské hygienické stanice a další podílely na vzdělávání lékařů, zdravotnických i nezdravotnických pracovníků tak, aby samozřejmě mohlo naše zdravotnictví dále poskytovat velmi kvalitní služby.
ps2017-040-01-010-010.u6.p6.s1 Další věcí, kterou je třeba říci, že všude tam, kde potřebujeme hygienickou službu, je provádění lékařských činností v ochraně a podpoře veřejného zdraví.
ps2017-040-01-010-010.u6.p6.s2 Veřejné zdraví a veřejné zdravotnictví je obor, který někdy u nás bývá popelkou, a to není dobře, protože veřejné zdravotnictví ve vyspělých zemích, kam se samozřejmě řadíme, velmi důležitou úlohu v posilování trendů a definic moderní medicíny, zejména co se týče populačních preventivních programů.
ps2017-040-01-010-010.u6.p6.s3 Takže i z tohoto pohledu je tedy nutné, aby byli tito zaměstnanci s odbornou způsobilostí dále zapojeni do úkolů orgánů ochrany veřejného zdraví a zapojovali se do provádění lékařských činností v ochraně a podpoře veřejného zdraví.
ps2017-040-01-010-010.u6.p6.s4 Samozřejmě aby tam také bylo postgraduální i pregraduální vzdělávání lékařských i nelékařských oborů a samozřejmě aby byli schopni posléze stát v jedné řadě, i co se týče posudkové služby.
ps2017-040-01-010-010.u6.p7.s1 Dámy a pánové, prosím pěkně, naše veřejné zdravotnictví je velmi důležité a dělá důležitou část dobrého jména naší medicíny.
ps2017-040-01-010-010.u6.p7.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-01-010-010.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-01-010-010.u7.p1.s2 V rozpravě nyní vystoupí pan poslanec Farhan.
ps2017-040-01-010-010.u7.p1.s3 Připraví se pan poslanec Třešňák.
ps2017-040-01-010-010.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-01-010-010.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za slovo.
ps2017-040-01-010-010.u8.p1.s2 si dovolím tady v obecné rozpravě krátce zdůvodnit své tři pozměňovací návrhy, které považuji za spíše technického rázu.
ps2017-040-01-010-010.u8.p2.s1 První návrh reaguje na změny v unijním právu, ke kterým došlo v průběhu schvalování návrhu zákona vládou, a nebylo tak možné je ze strany předkladatele zpracovat.
ps2017-040-01-010-010.u8.p2.s2 Jedná se o problematiku strategického hlukového mapování, jehož součástí jsou tzv. akční plány pořizované Ministerstvem dopravy a krajskými úřady za účelem ochrany před škodlivými a obtěžujícími účinky hluku.
ps2017-040-01-010-010.u8.p2.s3 Lhůta na přípravu akčního plánu v současné době činí jeden rok a vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/49, evropské směrnice ze dne 25. června 2002, o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí.
ps2017-040-01-010-010.u8.p2.s4 Citovaná směrnice byla novelizována nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2019/1010 ze dne 5. června 2019, o sladění povinností podávání zpráv v oblasti právních předpisů souvisejících s politikou životního prostředí, tak, že tato lhůta byla prodloužena na dva roky.
ps2017-040-01-010-010.u8.p3.s1 Uvedené nařízení nabylo účinnosti dne 6. června 2019, je proto nezbytné promítnout tuto změnu do zákona o ochraně veřejného zdraví v co nejkratším možném termínu.
ps2017-040-01-010-010.u8.p3.s2 Kromě toho navrhuji úpravu přechodného ustanovení a ustanovení o účinnosti, neboť v současné době již nejsou časově aktuální.
ps2017-040-01-010-010.u8.p3.s3 Účinnost je navržena plovoucím datem, protože s ohledem na implementační lhůty je to v oblasti právních předpisů souvisejících s politikou životního prostředí tak, že tato lhůta byla prodloužena na dva roky.
ps2017-040-01-010-010.u8.p4.s1 Uvedené nařízení nabylo účinnosti dne 6. června 2019, je proto nezbytné promítnout tuto změnu do zákona o ochraně veřejného zdraví v co nejkratším možném termínu.
ps2017-040-01-010-010.u8.p4.s2 Kromě toho navrhuji úpravu přechodného ustanovení a ustanovení o účinnosti, neboť zase již nejsou časově aktuální.
ps2017-040-01-010-010.u8.p4.s3 Účinnost je navržena, v uvozovkách, plovoucím datem, protože s ohledem na implementační lhůty je nezbytné, aby zákon nabyl účinnosti co nejdříve.
ps2017-040-01-010-010.u8.p5.s1 Druhý pozměňovací návrh se týká odborné způsobilosti, to tady krátce zmínil pan ministr, pro nakládání s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi, pro něž je vyžadováno vysokoškolské vzdělání.
ps2017-040-01-010-010.u8.p5.s2 Vzhledem k tomu, že do § 44b odst. 1 zákona se nově doplňují konkrétní oblasti vzdělávání, je potřebné vyřešit i vztah k dříve získaným diplomům, neboť v oblasti vzdělávání před novelou vysokoškolského zákona, což je zákon č. 137/2016 Sb., neexistovaly diplomy.
ps2017-040-01-010-010.u8.p5.s3 Navrhuji tedy použít dovětek "nebo obor obdobné vysokoškolské vzdělání, které bylo získáno studiem na vysoké škole nezařazeným do oblasti vzdělávání" - toto je moje rozšíření -, který byl použit již v několika jiných právních předpisech.
ps2017-040-01-010-010.u8.p5.s4 To je můj druhý pozměňovací návrh.
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s1 Třetí pozměňovacích návrh řeší problematiku referenční laboratoře přírodních léčivých zdrojů.
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s2 Tato referenční laboratoř je řízena Ministerstvem zdravotnictví na základě lázeňského zákona.
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s3 Její existence je nutným předpokladem řádné péče o státní zdroje, v tomto případě přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodních minerálních vod.
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s4 Činnosti, které v rámci celorepublikové působnosti zabezpečuje, představují dlouhodobý kontinuální proces, u něhož je důležité zajištění laboratorní kontinuity z hlediska reprezentativnosti a opakovatelnosti výsledků.
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s5 Nicméně úhrady za prováděné činnosti nepostačují na rozvoj a udržitelnost laboratoře a jen sporadicky pokrývají provozní financování.
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s6 Důsledkem toho je mimo jiné, pro vaši informaci, nedostatečné personální obsazení - dnes tam jsou tři pracovníci s neúplnými úvazky;
ps2017-040-01-010-010.u8.p6.s7 technické vybavení, které již neumožňuje samostatně provádět ani analýzy, natož provádět další činnosti předpokládané lázeňským zákonem.
ps2017-040-01-010-010.u8.p7.s1 Veškerá činnost zahrnující zpracování ekonomických agend, mzdových agend, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, IT potřeb, jakož i právních služeb je prováděna externí firmou v úzké součinnosti se Zdravotním ústavem se sídlem v Ústí nad Labem, který v dnešní době provádí veškeré chemické analýzy výtěžku minerálních vod, peloidů i plynů.
ps2017-040-01-010-010.u8.p7.s2 Z toho důvodu navrhuji převést referenční laboratoř přírodních léčivých zdrojů pod Zdravotní ústav se sídlem v Ústí nad Labem, s nímž je nyní vykonávaná součinnost v těsné spolupráci.
ps2017-040-01-010-010.u8.p7.s3 Tato změna by neměla představovat žádné dopady na výkon činnosti podle lázeňského zákona ani dopady na státní rozpočet, resp. tyto by měly být pozitivní.
ps2017-040-01-010-010.u8.p8.s1 Ještě než vám poděkuji za pozornost, tak avizuji, že se přihlásím v podrobné rozpravě k těmto svým třem pozměňovacím návrhům.
ps2017-040-01-010-010.u8.p8.s2 Děkuji.
ps2017-040-01-010-010.u9.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-040-01-010-010.u9.p1.s2 Na řadě je nyní pan poslanec Třešňák, po něm vystoupí paní poslankyně Brzobohatá.
ps2017-040-01-010-010.u9.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-040-01-010-010.u10.p1.s1 Ještě jednou pěkný podvečer.
ps2017-040-01-010-010.u10.p1.s2 Dovolte mi, abych představil některé pozměňovací návrhy týkající se povinného očkování.
ps2017-040-01-010-010.u10.p1.s3 Ten první je 4065, protože jaksi v tom původním zákoně vyžadovaná kompletní proočkovanost a její dokladování na zotavovacích akcích a školách v přírodě nebyla doposud racionálně lékařsky zdůvodněna, resp. z diskuse na výboru zdravotnictví 8. ledna některá zdůvodnění vzešla, byť např. čísla, která jsou konkrétně v zákoně, jako pět dní trvání akce nebo kolektiv 25 dětí ve třídě, stále považuji za čísla vystřelená od stolu.

Text viewDownload CoNNL-U