ps2017-039-08-001-027.u1.p1.s1
27 . ps2017-039-08-001-027.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 110 / 1997 Sb . , o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 502 / - prvé čtení ps2017-039-08-001-027.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Miroslav Toman , kterému uděluji tímto slovo . ps2017-039-08-001-027.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-039-08-001-027.u2.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , páni poslanci . ps2017-039-08-001-027.u2.p1.s2
Dovolte , abych uvedl vládní návrh novely zákona číslo 110 / 1997 . Sb . , o potravinách a tabákových výrobcích . ps2017-039-08-001-027.u2.p1.s3
Předkládaná novela adaptuje nařízení Evropské unie o úředních kontrolách , které zavádí novou právní úpravu úředních kontrol , mj . i potravin . ps2017-039-08-001-027.u2.p2.s1
Nad rámec adaptace uvedeného nařízení je cílem návrhu zákaz uvádění na trh potraviny dvojí kvality , tj . potravin , které jsou označené zdánlivě totožně s potravinou uváděnou na trh v jiném členském státě Evropské unie , ačkoli potravina uváděná na trh v České republice má odlišené složení nebo vlastnosti . ps2017-039-08-001-027.u2.p2.s2
Dále upřesnění a doplnění podmínek pro označení česká potravina a stanovení podmínek pro dobrovolné označení výrobce . ps2017-039-08-001-027.u2.p2.s3
Stanovení odpovědnosti Ministerstva zemědělství za přijímání žádostí provozovatelů potravinářských podniků a určení , zda potravina je potravinou nového typu . ps2017-039-08-001-027.u2.p2.s4
Stanovení Státní zemědělské a potravinářské inspekce národním správcem úložiště dat v souvislosti se zajišťováním povinné sledovatelnosti tabákových výrobků . ps2017-039-08-001-027.u2.p2.s5
V návaznosti na usnesení vlády ze 17 . října 2018 číslo 671 určení Státní tiskárny cenin , státní podnik , jediným vydavatelem identifikátorů pro tabákové výrobky . ps2017-039-08-001-027.u2.p3.s1
Součástí návrhu zákona je novela zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci , která reaguje na nutnost adaptace nařízení Evropské unie o úředních kontrolách , požadavky kontrolní praxe a rostoucí zájem o nákup potravin prostřednictvím internetu . ps2017-039-08-001-027.u2.p3.s2
Součástí návrhu zákona je dále novela o bankách , která umožní Státní zemědělské a potravinářské inspekci získat od banky nezbytné informace vedoucí ke ztotožnění kontrolované nebo povinné osoby . ps2017-039-08-001-027.u2.p4.s1
S ohledem na uvedené a zejména lhůtu stanovenou pro adaptaci změn nařízení o úředních kontrolách bych vás rád současně požádal o možnost zkráceného projednání ve výborech na 30 dní . ps2017-039-08-001-027.u2.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-039-08-001-027.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-001-027.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Kováčik . ps2017-039-08-001-027.u3.p1.s3
A poprosím klid v jednacím sále . ps2017-039-08-001-027.u3.p1.s4
Poprosil bych klid v jednacím sále . ps2017-039-08-001-027.u3.p1.s5
Děkuji . ps2017-039-08-001-027.u3.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-039-08-001-027.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-039-08-001-027.u4.p1.s2
Vážená vládo , paní a pánové , přeji vám hezký den . ps2017-039-08-001-027.u4.p1.s3
Dovolte mi , abych vás v krátkosti seznámil se zpravodajskou zprávou k návrhu zákona , který tady pan ministr Toman představil . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s1
Nezbytnost navrhované právní úpravy spočívá v odstranění dosavadních nesrovnalostí a problémů , které přišly , jak je život přinesl , resp . jak je přinášejí změny nařízení evropských institucí . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s2
A tak například dojde k uvedení zákona č . 110 / 1997 Sb . , to je zákon o potravinách a tabákových výrobcích , do souladu s novou evropskou právní úpravou o úředních kontrolách a těch ustanovení , která nebyla obsažena ve starém nařízení o úředních kontrolách . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s3
Adaptace nařízení bude spočívat ve vytyčení nových požadavků a povinností Ministerstva zemědělství a v úpravě těch stávajících , které se týkají informačních povinností vůči Evropské komisi a případně i dalším členským státům . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s4
Návrhem dojde k zefektivnění koordinace dozorové činnosti a spolupráce s Evropskou komisí a také k úpravě problematiky způsobu odběru vzorků při úřední kontrole . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s5
Dále dojde k úpravě financování úředních kontrol . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s6
Novela zákona stanoví pravidla pro opatření a sankce v případě porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady 2017 / 625 . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s7
Novela dále poskytne nezbytnou úpravu používané terminologie . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s8
V oblasti tabákových výrobků dojde k adaptaci zákona č . 110 / 1997 Sb . doplněním dílčích ustanovení , která jsou nezbytná v souvislosti s přijetím nové sekundární legislativy , zejména zmocnění příslušných státních orgánů , a dále doplněním a úpravou ustanovení týkajících se elektronických cigaret a náhradních náplní do nich . ps2017-039-08-001-027.u4.p2.s9
Dále dojde k úpravě kompetencí mezi dozorovými orgány pro kontrolu potravin z hmyzu , zefektivnění praxe při kontrole potravin a ke zpřesnění ustanovení o elektronických cigaretách a náhradních náplní do nich . ps2017-039-08-001-027.u4.p3.s1
V zákoně č . 146 / 2002 Sb . bude upraven rámec pravomocí kontrolního orgánu a oprávnění inspektorů , což přispěje k efektivnosti úřední kontroly . ps2017-039-08-001-027.u4.p3.s2
Provedením řádné adaptace bude uveden zákon č . 146 / 2002 Sb . do souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2017 / 625 , což jest nezbytné pro řádný výkon kontrolní činnosti . ps2017-039-08-001-027.u4.p3.s3
Bude reagováno na poznatky z aplikační praxe , což rovněž přispěje k zefektivnění úřední kontroly a k posílení právní jistoty jak kontrolovaných osob , tak kontrolujících . ps2017-039-08-001-027.u4.p4.s1
Návrh právní úpravy je v souladu s ústavním pořádkem České republiky , je slučitelný s předpisy Evropské unie , s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a s obecnými právními zásadami práva Evropské unie . ps2017-039-08-001-027.u4.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-039-08-001-027.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám rozpravy , do které mám přihlášené zatím dva poslance - pana poslance Radka Holomčíka a pana poslance Petra Bendla . ps2017-039-08-001-027.u5.p1.s2
Než vám dám slovo , přečtu ještě omluvy . ps2017-039-08-001-027.u5.p1.s3
Pan poslanec František Vácha se omlouvá na celý den ze zdravotních důvodů , paní poslankyně Pavla Golasowská od 13.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů , paní ministryně Benešová dnes celý jednací den z pracovních důvodů , pan poslanec František Navrkal do 9.20 z osobních důvodů a paní poslankyně Monika Jarošová dnes od 9 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů . ps2017-039-08-001-027.u5.p2.s1
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-039-08-001-027.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-08-001-027.u6.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , předkládaný tisk obsahuje několik ustanovení , vůbec se nebudu zabývat těmi , která se věnují implementaci evropského práva , a chtěl bych tady krátce jenom něco říct k té části , která se týká takzvané dvojí kvality potravin . ps2017-039-08-001-027.u6.p2.s1
Popravdě musím říct , že mě ten nápad , jak tento problém řešit , ze strany Ministerstva zemědělství překvapil , protože když si člověk domyslí tu konstrukci do detailu , tak my vlastně neříkáme jenom to , že nechceme , aby tady byly méně kvalitní potraviny , které vypadají stejně jako kvalitnější potraviny na západ od nás , ale vlastně tím říkáme i to , že nechceme , aby se třeba na východ nebo do novějších států Evropské unie vozily potraviny , které budou méně kvalitní než ty u nás , ale budou vypadat stejně . ps2017-039-08-001-027.u6.p2.s2
Nevím , do jaké míry to bylo zamýšleno . ps2017-039-08-001-027.u6.p2.s3
Pokud byl tenhle aspekt na stole od začátku , tak musím ocenit solidaritu s některými státy pravděpodobně asi na východ od nás . ps2017-039-08-001-027.u6.p3.s1
Každopádně je zde několik sporných bodů , které určitě při projednávání na podvýborech budu chtít nějakým způsobem řešit , budu chtít o nich diskutovat , a pravděpodobně navrhneme i nějaké pozměňovací návrhy , protože byť jsme byli ujišťováni na kulatém stole , který pořádal pan kolega Bendl , ředitelem potravinářské inspekce , že se tohleto nedotkne malých prodejen , u kterých je těžké posuzovat , nebo jejichž zaměstnanci asi nemají kapacity posuzovat , jestli náhodou ten lančmít nebo třeba nějaký uzenářský výrobek , který prodávají , se na západ od nás neprodává ve stejném obalu s nějakým lepším složením . ps2017-039-08-001-027.u6.p3.s2
Protože si myslíme , že už jako teď po těch krocích za posledních řekněme šest let je ta obslužnost venkova na dost špatném stavu a rozhodně jakékoli další zhoršování a další přidávání bariér podnikání malým obchodníkům na malých obcích a na vesnicích by té situaci rozhodně nepomohlo , spíš by to vlastně ten venkov ještě dále devastovalo . ps2017-039-08-001-027.u6.p3.s3
Takže tohle je věc , kterou si prostě budeme chtít v rámci projednávání na výborech i tady na plénu nějakým způsobem doladit , ať máme skutečně jistotu , že se to negativně neobrátí proti malým venkovským prodejnám . ps2017-039-08-001-027.u6.p4.s1
Zároveň se budeme chtít ujistit , že to zboží takzvané dvojí kvality , nebo nižší kvality potom , co bude identifikováno , tak dojde k jeho stažení a využití pro humanitární účely skrze potravinové banky . ps2017-039-08-001-027.u6.p4.s2
Protože to , že ta potravina bude označena , jako že spadá pod kategorii nekalých praktik dvojí kvality , tak to ale neznamená , že by byla závadná . ps2017-039-08-001-027.u6.p4.s3
To neznamená , že by byla zdraví nebezpečná , že by v ní nutně musely být toxiny . ps2017-039-08-001-027.u6.p4.s4
Takže by byla rozhodně velká škoda , kdybychom podporovali nějaký trend plýtvání s jídlem . ps2017-039-08-001-027.u6.p5.s1
A poslední věc . ps2017-039-08-001-027.u6.p5.s2
Tady bych chtěl ocenit to , co mi říkal už v minulém týdnu , myslím , pan ministr , nebo možná to bylo tento týden , nevím , v tom , že vlastně samotná formulace toho , co je dvojí kvalita potravin , to znamená zdánlivě podobné zboží s rozdílnými vlastnostmi nebo složením , tak ještě v průběhu projednávání dojde k určité redefinici , aby to bylo nějakým způsobem jasnější a zároveň bylo možné jako objektivně asi reagovat na nějaká specifika různých trhů . ps2017-039-08-001-027.u6.p5.s3
Tohleto bych chtěl ocenit . ps2017-039-08-001-027.u6.p6.s1
Přiznám se , že první reakce , kterou jsme na to měli , bylo to , že navrhneme vrácení k přepracování , protože nám to přijde přes to všechno , co jsem tady řekl , jako poměrně složitá konstrukce , ale navrhovat to nebudu a o to pečlivěji se budeme věnovat projednávání na výborech . ps2017-039-08-001-027.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-039-08-001-027.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-001-027.u7.p1.s2
Další v pořadí je pan poslanec Petr Bendl . ps2017-039-08-001-027.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-039-08-001-027.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-039-08-001-027.u8.p1.s2
Vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , dovolte mi říct pár slov k tomuto materiálu , u kterého si na rozdíl od zákona o vodách , o kterém jsem přesvědčený , že projednávat máme vzhledem k tomu , co se děje s vodou v České republice , to jste odmítli , místo toho považujete za klíčové projednávat zákon o potravinách , který se mimo jiné zabývá , a to je asi dneska nejviditelnější , řešením dvojí kvality , a to s odkazem na dění na úrovni Evropské komise , nebo Evropské unie , chcete - li . ps2017-039-08-001-027.u8.p2.s1
Poslední čtyři roky je silně akcentováno a skloňováno téma právě dvojí kvality potravin . ps2017-039-08-001-027.u8.p2.s2
Přičemž ti , kteří se o tuto problematiku zajímají , dobře vědí , že to , co sepsala Evropská komise , je poměrně hodně kritizováno ze strany Evropského parlamentu a jednotlivých poslanců Evropského parlamentu , neboť text směrnice , který se v Evropské unii schválil v rámci tzv . spotřebitelského balíčku na téma problém dvojí kvality , příliš nespecifikuje zejména termín " významná rozdílnost " a je zjevné , že se pravidla hry v oblasti dvojí kvality budou na úrovni Evropské unie měnit , to znamená , že velmi brzy očekávám , že přijde nějaký další požadavek , abychom případnou legislativní změnou upravili naše zákony . ps2017-039-08-001-027.u8.p3.s1
My jsme se zabývali na semináři nebo na kulatém stolu dvojí kvalitou ještě předtím , než jsme se pustili do prvního čtení , a ta debata byla poměrně obsáhlá . ps2017-039-08-001-027.u8.p3.s2
Dvojí kvalita se totiž netýká do budoucna jenom definování dvojí kvality potravin , ale také nepotravin . ps2017-039-08-001-027.u8.p3.s3
To si myslím , že bude pro Českou republiku možná ještě složitější i v duchu toho , co tady naznačil můj předřečník , neboť dvojí kvalita se netýká jenom dovozu , ale také naší produkce a vývozu , a nejenom potravin , ale i jiných výrobků . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s1
Co je vlastně hlavní otázkou při posuzování dvojí kvality , je , kdo za to vlastně může . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s2
Kdo je zodpovědný za to , že dvojí kvalita vzniká , že jsou tady výrobky stejně označené , ale uvnitř balené potraviny , nebo uvnitř obalu je potravina , která vykazuje jiné parametry obsahu . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s3
Kdo za to může . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s4
Vládní návrh zákona říká , že je za to třeba postihovat nikoliv výrobce , ale prodejce . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s5
Náš vládní návrh zákona . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s6
Neboť konstruktéři tohoto návrhu zákona říkají , že je třeba postihovat ty , co dvojí kvalitu prodávají . ps2017-039-08-001-027.u8.p4.s7
Argument těch , co prodávají , chcete - li řetězců , ty jsou nejviditelnější , ale zákon nerozlišuje , jestli jsou to velké obchody , nebo malé , byť nás představitelé státní . . . ps2017-039-08-001-027.u9.p1.s1
Já vám rozumím . ps2017-039-08-001-027.u9.p1.s2
Já poprosím poslance v předních lavicích , aby pokud možno , přestali vyrušovat . ps2017-039-08-001-027.u10.p1.s1
Ono se tady vážně složitě . . . ps2017-039-08-001-027.u11.p1.s1
Ono se potom velice těžce něco říká . ps2017-039-08-001-027.u11.p1.s2
Děkuji moc za ohleduplnost vůči tomu , kdo něco přednáší . ps2017-039-08-001-027.u12.p1.s1
Náš návrh nerozlišuje , jestli budeme postihovat malého , nebo velkého , to už tady koneckonců předřečník říkal . ps2017-039-08-001-027.u12.p1.s2
Vládní návrh zákona říká , že je třeba postihovat všechny prodejce . ps2017-039-08-001-027.u12.p1.s3
Představitelé Státní zemědělské a potravinářské inspekce nás ujišťovali , že oni to tak nevidí , že oni ty malé postihovat nebudou a budou postihovat jenom ty velké , přičemž musím zdůraznit , že když byl dotaz na to , jaká vlastně budou pravidla a kritéria při posuzování dvojí kvality , zdali budou veřejná a zdali je zveřejní už teď , tak na to jednoznačná odpověď nebyla . ps2017-039-08-001-027.u12.p1.s4
Bylo konstatováno , až bude zákon schválen , tak my ta kritéria si potom nějak uděláme . ps2017-039-08-001-027.u12.p1.s5
Ale já myslím , že je nutné , aby ta kritéria byla známá a aby bylo také veřejně známo , jakým způsobem k tomu bude přistupováno . ps2017-039-08-001-027.u12.p2.s1
Ale ještě k tomu výrobce versus prodejce . ps2017-039-08-001-027.u12.p2.s2
Prodejce prostě z principu , a to doufám uznáte , nemůže úplně sledovat , co který výrobce kde vyrobí , co zabalí do svého produktu , a nemá šanci vysledovat úplně vše , co se na tom potravinářském trhu v celé Evropské unii odehrává . ps2017-039-08-001-027.u12.p2.s3
Bylo tam naznačeno - a to si myslím , že je zase v pořádku , protože považuji nakládání s potravinami a jejich kontrolu kvality v České republice za velmi dobrou , myslím , že ve srovnání s jinými zeměmi Evropské unie a ve světě jsme na tom velmi dobře . ps2017-039-08-001-027.u12.p2.s4
Vyzkoušeli jsme si řadu problematických situací v oblasti potravin , zejména v komunikaci s Poláky v minulosti . ps2017-039-08-001-027.u12.p2.s5
To jsem osobně zažil a musím říct , že práce jak veterinářů , tak Státní zemědělské a potravinářské inspekce s jejich kolegy uvnitř Evropské unie byla na vysoké úrovni , a proto si spíš myslím , že bychom se měli soustředit nikoliv na prodejce , ale na výrobce . ps2017-039-08-001-027.u12.p2.s6
Na odchytávání , bude - li tedy zcela jasný , a on pořád ještě není , ten termín , co to je " významná rozdílnost " , neboť je zjevné , že na úrovni Evropské unie v jednotlivých zemích mají různé legislativy upravující kvalitu potravin s odkazem zase výrobců na to , že oni nemohou úplně nereflektovat fakt , že jednotlivé národní legislativy upravují kvalitu potravin různě . ps2017-039-08-001-027.u12.p3.s1
Proto si myslím , že by bylo spíše lépe počkat , než takovýto zákon v tuto chvíli schvalovat , neboť přijdou zcela určitě změny , a zároveň jsem přesvědčený o tom , že se máme soustředit na výrobce , aby nešidil spotřebitele , aby nešidil zákazníky , nikoliv na prodejce . ps2017-039-08-001-027.u12.p3.s2
Už ten fakt , že z úst potravinářské inspekce padají věty typu " ty malé kontrolovat nebudeme , budeme kontrolovat jenom ty velké " , je zvláštní , když to v zákoně od sebe odlišeno vlastně vůbec nemáme . ps2017-039-08-001-027.u12.p4.s1
Padal argument : vždyť přece si může prodejce smluvně ošetřit s dodavatelem dané balené potraviny , že si může smluvně ošetřit pokutou , že v případě , že bude odsouzen nějaký prodejce potravin v České republice Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí k sankcím , tak ty sankce si přece mohou smluvně ošetřit a může tu pokutu zaplatit nakonec výrobce , který dodal potravinu dvojí kvality . ps2017-039-08-001-027.u12.p4.s2
Problém je ale v tom , že ono není , jak to pořádně zjistit , co v té pokutě , kterou udělila potravinářská inspekce , je část pokuty za případně dvojí kvalitu a co je část pokuty za špinavé záchody nebo cokoliv jiného , co potravinářská inspekce zjistí , neboť v rozhodnutí , které potravinářská inspekce dělá , rozhodnutí o sankcích , jsou ty částky kumulované a není z toho zjevné , jak velká sankce se týká kterého zjištění uvnitř potravinářského podniku . ps2017-039-08-001-027.u12.p5.s1
Proto tenhle spor v podstatě nejde vyřešit . ps2017-039-08-001-027.u12.p5.s2
Potravinářská inspekce se odvolává na to , že legislativa neumožňuje tyhle věci od sebe oddělit . ps2017-039-08-001-027.u12.p5.s3
Zároveň říkají , že by ty sankce potom musely být zcela určitě větší , a proto musí používat tzv . absorpci , tzn . kumulování pokuty do jedné částky .