ps2017-039-06-004-197.u1.p1.s1
| 197. |
ps2017-039-06-004-197.u1.p1.s2
| Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022 /sněmovní tisk [606](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=606&O=8)/ |
ps2017-039-06-004-197.u1.p2.s1
| Prosím místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila. |
ps2017-039-06-004-197.u1.p2.s2
| A prosím o klid v jednacím sále. |
ps2017-039-06-004-197.u1.p3.s1
| S přednostním právem se hlásí pan předseda Jakub Michálek, tak jestli chcete ještě před paní ministryní se vyjádřit. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s2
| Já jsem jenom chtěl říct, že jsem velmi překvapen, že vláda, když se hlásí k té transparentnosti, z těch sedmdesáti plus lidí z ANO nepodpořil rozklikávací rozpočet státu ani jeden poslanec. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s3
| Takže to je takhle v praxi, co se říká o volebních programech a v prohlášeních vlády a jak se potom reálně hlasuje v Poslanecké sněmovně. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s4
| Dneska jste měli možnost to ukázat hlasováním, ale ten počet hlasů byl ještě menší, než když jsme o tom hlasovali naposledy při projednávání rozpočtu. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s5
| Tenkrát jste nám říkali: my to podpoříme, až to bude fungovat v Praze. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s6
| Takže v Praze jsme to spustili, mluvím teď o ANO... |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s7
| Petře, ty ještě nejsi prostřednictvím předsedajícího v ANO, pokud vím. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s8
| Tak v Praze jsme to spustili, v Mariánských Lázních jsme to spustili, funguje, je s tím spokojenost. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s9
| Dokonce jsme to spustili tady v Poslanecké sněmovně, funguje to i na některých úřadech, na NKÚ a podobně a není důvod, proč by to neměla zavést celá vláda. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s10
| Já věřím, že pan premiér si to vezme jako svoji prioritu a bude tu transparentnost realizovat i v praxi. |
ps2017-039-06-004-197.u2.p2.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-039-06-004-197.u3.p1.s1
| Nyní tedy požádám o vystoupení paní ministryni Alenu Schillerovou. |
ps2017-039-06-004-197.u3.p1.s2
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane místopředsedo. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p1.s2
| Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022, který byl vládou schválen 16. září 2019, a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p1.s3
| Základní údaje předloženého návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022 jsou předkládány v této podobě. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s1
| Pro rok 2021 příjmy státního rozpočtu 1 516,9 miliardy korun, výdaje státního rozpočtu 1 556,9 miliardy korun, saldo státního rozpočtu minus 40 miliard. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s2
| Pro rok 2022 příjmy státního rozpočtu 1 579,7 miliardy korun, výdaje státního rozpočtu 1 619,7 miliardy korun, saldo státního rozpočtu minus 40 miliard. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s3
| Výdaje navržené ve střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022, jsou v souladu s výdajovými rámci stanovenými v Rozpočtové strategii veřejných institucí České republiky, kterou vláda schválila 29. dubna 2019. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s4
| Česká republika by v celém horizontu výhledu měla plnit svůj střednědobý rozpočtový cíl, který odpovídá maximálně hodnotě minus 0,75 % HDP, a plní tak své závazky z hlediska rozpočtové odpovědnosti. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p3.s1
| Makroekonomický rámec střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022 a navazující prognóza příjmů sektoru vládních institucí vycházejí ze srpnové aktualizace makroekonomické predikce Ministerstva financí z července 2019 zpracované na základě dat k 21. srpna 2019. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p3.s2
| Makroekonomický rámec střednědobého výhledu státního rozpočtu a predikce příjmů byly ze dne 29. srpna 2019 v souladu se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, posouzeny výborem pro rozpočtové prognózy. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p3.s3
| Výbor vyhodnotil jak makroekonomickou predikci, tak fiskální prognózu jako realistickou. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s1
| Dále bych ráda uvedla pár slov k základním makroekonomickým ukazatelům. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s2
| V letech výhledu by se růst reálného HDP mohl pohybovat okolo 2,2 % ročně, přičemž by měl být téměř výhradně tažen domácí poptávkou. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s3
| Spotřebu domácností by měla podporovat dynamika disponibilního důchodu, kde se projeví zejména růst výdělků a příjmů z podnikání. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s4
| Spotřebu by ale na druhou stranu mělo tlumit mírné zvyšování míry úspor. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s1
| Růst tvorby hrubého fixního kapitálu by se měl pohybovat okolo 2,5 %. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s2
| K dynamice investic by měly přispívat jak soukromé investice, tak výdaje sektoru vládních institucí. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s3
| Pozitivně bude působit také realizace (projektů)spolufinancovaných fondy Evropské unie. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s4
| Saldo zahraničního obchodu by k růstu ekonomiky mělo přispívat nepatrně kladně. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s5
| Průměrná míra inflace by se v letech 2021 a 2022 mohla pohybovat těsně pod dvouprocentním inflačním cílem České národní banky. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s6
| Proinflačně by měl působit zejména pokračující růst jenotkových nákladů práce a domácí poptávky, očekávané pozvolné posilování koruny vůči oběma hlavním světovým měnám bude mít na spotřebitelské ceny opačný dopad. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p6.s1
| Administrativní opatření, to znamená, změny regulovaných cen a nepřímých daní, by na inflaci v letech výhledu neměla mít významný vliv. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s1
| Situace na trhu práce je napjatá. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s2
| V návaznosti na postupné zpomalování růstu ekonomiky a částečně i v důsledku předchozích investic ke zvýšení produktivity by ale růst poptávky po práci měl slábnout. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s3
| Nabídka práce by přitom vlivem demografických a strukturálních faktorů, zvyšování statutárního věku odchodu do důchodu měla růst rychleji než poptávka. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s4
| Míra nezaměstnanosti by se tak postupně mohla začít přibližovat své rovnovážné úrovni. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s5
| V horizontu makroekonomického rámce by ale neměla přesáhnout 2,5 %. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s6
| Postupné snižování nerovnováhy na trhu práce oslabí tlak na zvyšování průměrné mzdy, jejíž růst by se z 5,4 % v roce 2021 mohl zpomalit na 5 % v roce 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s1
| Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými tituly příjmové strany státního rozpočtu v návrhu na léta 2021 a 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s2
| Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 845,7 miliardy korun v roce 2021, 876,9 miliardy korun v roce 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s3
| Daňové příjmy na rok 2021 oproti návrhu rozpočtu roku 2020 rostou o 27,1 miliardy korun, nárůst daňových příjmů mezi roky 2022 a 2021 je odhadován ve výši 31,6 miliardy korun. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s4
| Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude činit 19,8 % HDP v roce 2021 a i v roce 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s5
| Složená daňová kvóta bude činit 35,8 % HDP v obou letech výhledu. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p9.s1
| Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 618 mld. korun v roce 2021 a 648,7 mld. korun v roce 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p9.s2
| Tyto příjmy na rok 2021 jsou v porovnání s návrhem rozpočtu na rok 2020 vyšší o 31,6 mld. korun, tj. o 5,4 %. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p9.s3
| Příjmy z rozpočtu EU a finančních mechanismů nejsou do návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022 zapracovány. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s1
| Dále mi dovolte podrobněji vás seznámit s výdaji střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s2
| Celkové výdaje bez prostředků EU a finančních mechanismů jsou pro rok 2021 navrženy ve výši 1 556,9 mld. korun a v porovnání s rokem 2020 rostou o 50,3 mld. korun a pro rok 2022 jsou rozpočtovány ve výši 1 619,7 mld. korun, tj. o 62,8 mld. korun více než v roce 2021. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s3
| Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní sociální výdaje státního rozpočtu. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s4
| Pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 777,4 mld. korun a budou tvořit 49,9 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s5
| Pro rok 2022 jsou rozpočtovány ve výši 798,9 mld. korun, což bude představovat 49,3 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s1
| Mezi nejdůležitější mandatorní sociální výdaje patří výdaje na důchody, které se budou rozpočtovat ve výši 534,3 mld. pro rok 2021, tedy o téměř 27 mld. korun více než v roce 2020, a pro rok 2022 se budou rozpočtovat ve výši 551,7 mld. korun. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s2
| Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s3
| Pro rok 2021 se navrhují výdaje v částce 42,4 mld., což je o 1,8 mld. více než v roce 2020, a pro rok 2022 je navržena částka 43,9 mld. korun. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s4
| Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou pro rok 2021 i pro rok 2022 rozpočtovány prostředky ve výši 77 mld. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s5
| Výdaje na státní sociální podporu a pěstounskou péči se rozpočtují ve výši 49,3 mld. v roce 2021 a ve výši téměř 50 mld. v roce 2022. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s6
| Výdaje na příspěvek na péči jsou navrženy ve výši 32,2 mld. korun v roce 2021, tj. o 0,9 mld. více než pro rok 2020. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s7
| Na rok 2022 jsou navrženy ve výši 33,4 mld. korun. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s1
| Nyní bych se chtěla zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s2
| V platové oblasti na léta 2021 a 2022 není vyjma pedagogických a nepedagogických pracovníků v regionálním školství zapracován meziroční plošný růst na platy a ostatní platby za provedenou práci. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s3
| O kolik budou navýšeny platy, bude předmětem diskuze na vládě a samozřejmě na úrovni tripartity. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s4
| Výdaje na výzkum, vývoj, inovace jsou zahrnuty v celkovém objemu 37,5 mld., čili o půl miliardy více než v roce 2020, pro rok 2022 ve výši 38 mld. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s5
| Výdaje kapitoly Ministerstva obrany dosáhnou v roce 2021 85,3 mld., tj. o 9,8 mld. více než v roce 2020, v roce 2020 budou činit 95,2 mld., podíl výdajů kapitoly Ministerstva obrany v roce 2021 bude činit 1,4 % a v roce 2022 1,5 % HDP. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s6
| Výdaje kapitoly státní dluh jsou pro rok 2021 navrženy v objemu 46,5 mld. korun, což je o 2,7 mld. korun více než v roce 2020. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s7
| Pro rok 2022 jsou celkové výdaje ve výši 50,2 mld., podíl státního dluhu ke konci roku 2020 by měl činit 28,5 %, tj. o půl procentního bodu méně než v roce 2020. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s8
| Ke konci roku 2022 bude činit podíl 28 %. |
ps2017-039-06-004-197.u4.p13.s1
| Děkuji vám za pozornost. |
ps2017-039-06-004-197.u5.p1.s1
| Tento sněmovní tisk projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk [606](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=606&O=8)/1. |
ps2017-039-06-004-197.u5.p1.s2
| Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jiří Dolejš a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2017-039-06-004-197.u5.p1.s3
| Pane poslanče, máte slovo. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s1
| Ano, děkuji vám za slovo. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s2
| Přeji vám příjemnou skoro půlnoc. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s3
| Doufám, že ještě nespíte. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s4
| Pokud máme projednat střednědobý rozpočtový výhled, tak je to dokument, který se vždycky projednává spolu s rozpočtem, takže možná udržíte ještě chvilku pozornost, ale to usnesení je jednoduché. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s5
| Měli bychom to vzít na vědomí. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s1
| Střednědobý rozpočtový výhled odráží stejnou rozpočtovou filozofii, logicky, jako předložený rozpočet. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s2
| Je to dáno tím, že je to nástroj fiskálního cílování, to znamená, když zpracujete rozpočtovou strategii, pak zpracujete konvergenční program, který předložíte do Bruselu v rámci evropského trimestru atd. atd., takže proto to má tento význam. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s3
| Jinak samozřejmě bychom se mohli donekonečna v tuto svěží hodinu bavit o tom, jak vypadají naše výhledy dva roky dopředu, pokud jde o makroekonomickou politiku. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s4
| On je samozřejmě ten horizont mírně zamžený. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s5
| Ten růst je označován jako, řekněme, participační, to znamená, zapojuje lidi, ale fakt je, že kromě propouštěných úředníků signalizují už i některé automobilky, že budou propouštět lidi, takže ono to tak jednoduché asi nebude. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s6
| Součástí toho je výhled na daňový výběr. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s7
| Daňová kvóta se má zastabilizovat. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s8
| Souvisí s tím i evropské peníze, protože se nám láme rozpočtový rámec, finanční rámec Evropy, tak to v podstatě znamená vybrat ty alokace z toho končícího, nastartovat nový, což většinou ten start příliš neumíme. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s9
| Také je pravda, že v tom výhledu asi budeme spíše přispívat než brát, ale to je za horizontem toho střednědobého výhledu. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p3.s1
| Mohl bych takto pokračovat, těch problémů je tam celá řada. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p3.s2
| Já si myslím ale, že asi zhruba víme, kdo chce hlasovat pro to vzít to na vědomí, či nikoliv, takže tím bych to ukončil, a pokud nebude nějak obšírná debata, ta bychom si mohli o tom vzít na vědomí zahlasovat. |
ps2017-039-06-004-197.u6.p3.s3
| Děkuji. |
ps2017-039-06-004-197.u7.p1.s1
| Nyní zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky. |
ps2017-039-06-004-197.u7.p1.s2
| S přednostním právem předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. |
ps2017-039-06-004-197.u7.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2017-039-06-004-197.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-039-06-004-197.u8.p1.s2
| Dámy a pánové, dovolte mi říct pro mě tři zásadní důvody, proč s tímto střednědobým výhledem nemohu souhlasit a proč, přiznám se, je pro mě do značné míry nepochopitelné, proč někteří ministři, v tomto případě zejména za sociální demokracii, pro tento vládní dokument zvedli ruku. |
ps2017-039-06-004-197.u8.p2.s1
| První důvod, proč TOP 09 nemůže souhlasit s tímhle dokumentem, je, že se pokračuje dál v té neodpovědné politice, kdy nedochází ke snižování deficitu. |