ps2017-039-01-002-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-039-01-002-006.u1.p1.s2
Návrh poslanců Martina Kupky , Ondřeje Profanta , Barbory Kořanové , Jiřího Běhounka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 200 / 1994 Sb . , o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 183 / 2006 Sb . , o územním plánování a stavebním řádu ( stavební zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 525 / - druhé čtení ps2017-039-01-002-006.u1.p2.s1
Předložený návrh uvede za navrhovatele pan poslanec Martin Kupka , kterému tímto dávám slovo . ps2017-039-01-002-006.u1.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s1
Ještě jednou děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s2
Milé kolegyně , milí kolegové , základním nosičem té změny je skutečně novela zákona o zeměměřictví a novela zákona stavebního . ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s3
Cílem je vytvořit digitální technickou mapu jako základní podklad pro stavebníky , ale třeba i pro investory , pro starosty měst a obcí , pro všechny , kteří se v území pohybují , rozhodují o něm a musí jej spravovat . ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s4
Cílem je opravdu přispět k významnému zjednodušení celého procesu stavebního povolení tak , aby ve výsledku i úředníci na jednotlivých úřadech měli možnost rychlým nahlédnutím do digitální technické mapy vyhodnotit , s čím mají co do činění , co mohou v tom území rozhodnout a jak by to rozhodnutí mělo vypadat . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s1
Digitální technická mapa v tuto chvíli slouží v několika městech a obcích . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s2
Slouží velmi dobře jako užitečný nástroj v řadě měst a obcí . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s3
Kromě základních technických sítí , kde je možné dohledat , kudy vede plyn , kudy vede elektřina , kudy vedou sítě moderních telekomunikačních sítí , a samozřejmě je tam možné také najít další vrstvy , které už si města a obce doplňují samy , jako je například síť sběrných míst apod . , případně pasport komunikací či pasport zeleně . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s4
To všechno pak nabízí konkrétní aplikace . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s5
A k čemu směřujeme , je vytvoření digitální technické mapy jako zdroje aktuálních informací o území , tak aby to i pro projektanty bylo velmi jednoduché do budoucna v místě , kam míří jejich stavba , kam míří jejich záměr , pak to dílo umístit a snáz projít celým procesem stavebního řízení . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s6
S tím , že digitální technická mapa prošla přípravou i v rámci speciálně ustavené pracovní skupiny na půdě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s7
Zapojila se do ní celá řada poslanců . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s8
Zároveň na té digitální technické mapě a zákonném podkladu pracovaly i odborné organizace , odborné instituce , představitelé jednotlivých rezortů a samozřejmě také Českého úřadu zeměměřického a katastrálního . ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s9
S tím , že to je první bod a první pilíř celého komplexního návrhu elektronizace stavebního řízení . ps2017-039-01-002-006.u2.p3.s1
Já si pak dovolím hned v podrobné rozpravě načíst komplexní pozměňovací návrh , který přináší všechny ty další důležité kroky elektronizace stavebního řízení , a to jednak portál stavebníka jako komunikační prostředí , jehož prostřednictvím bude možné žádat o stavební povolení , územní rozhodnutí apod . , a zároveň prostřednictvím portálu stavebníka bude možné žádat o další vyjádření orgánů , a dokonce i o stanoviska správců sítí . ps2017-039-01-002-006.u2.p3.s2
Bude to tedy velmi užitečný nástroj pro propojení informací , pro podávání žádostí v podobě metodicky jednotných elektronických formulářů , a zároveň umožní portál stavebníka získávat informace o jednotlivých rozhodnutích , o jednotlivých stanoviscích a zároveň samotným úřadům umožní na sebe vzájemně vidět , koordinovat svůj postup a zkracovat prostřednictvím portálu stavebníka nezbytné lhůty potřebné k vyjádření , potřebné k rozhodnutí . ps2017-039-01-002-006.u2.p4.s1
Tedy v rámci komplexního pozměňovacího návrhu , vedle té digitální technické mapy jako jednoho z pilířů , bude fakticky zákonem umožněno vytvoření portálu stavebníka a dalších informačních systémů - informačního systému evidence územních a stavebních postupů , tedy jakéhosi datového úložiště , kde pak bude možné dohledat v čase jednotlivá rozhodnutí od prvotní žádosti přes jednotlivá stanoviska až po samotné stavební povolení a samozřejmě také kolaudační rozhodnutí . ps2017-039-01-002-006.u2.p4.s2
A bude možné sledovat v čase , jak právě prostřednictvím portálu stavebníka ta jednotlivá rozhodnutí přibývají . ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s1
Další důležitý informační systém , pro který vytváříme legislativní oporu , je informační systém evidence elektronických dokumentací , tedy datového úložiště projektových dokumentací , kam bez toho , aniž by projektanti , kteří dávno pracují prostřednictvím výpočetní techniky a plánují stavby , tak budou moci přímo ukládat svoji projektovou dokumentaci . ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s2
Odpadne to přenášení rozsáhlých spisů , odpadne zdržování například v okamžiku , kdy se proti rozhodnutí kdokoliv odvolává . ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s3
Je to tedy významné usnadnění a zároveň možnost přesně sledovat i vývoj úpravy samotné dokumentace . ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s4
Věc , která v současné době činila často problémy ; ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s5
v okamžiku , kdy v té papírové podobě vznikaly nové a nové verze , bylo často složité dohledat , která je ta finální a správná . ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s6
Vedení té projektové dokumentace s příslušnými časovými razítky v elektronické podobě významně usnadní i orientaci v té finální platné verzi projektových dokumentací . ps2017-039-01-002-006.u2.p6.s1
Dalším pilířem je národní geoportál územního plánování , který by měl umožnit k těm vrstvám digitální technické mapy , kde je možné dohledat , kudy vede plyn , kudy vedou elektrické sítě , kudy vedou telekomunikace , doplnit data o územním plánování , tedy regulaci územních plánů , aby bylo jasné , co je možné v onom místě budovat z hlediska funkce té samotné stavby . ps2017-039-01-002-006.u2.p7.s1
A konečně poslední informační systém je evidence rodného čísla stavby . ps2017-039-01-002-006.u2.p7.s2
Je to další významný krok k tomu , že tak jak je možné sledovat , jak jsem zmiňoval , jednotlivá rozhodnutí dotčených orgánů , tak bude možné sledovat celý osud toho stavebního díla od prvopočáteční žádosti o stavební povolení přes kolaudace až po samotný život té stavby a třeba za mnoho let dohledat , jaká všechna rozhodnutí v té věci byla vydána a jakými proměnami i z hlediska rozhodování státní správy ta stavba prošla . ps2017-039-01-002-006.u2.p7.s3
Evidence rodného čísla stavby navíc umožní i v budoucnu v okamžiku , kdy se pro vícero staveb bude využívat projektování v metodě BIM 3 D projekce , sledovat i pro tu správu , jak se samotná stavba vyvíjí , bude mít od toho okamžiku jasné identifikační číslo , na základě kterého bude možné vyhledávat její proměnu a její finální působení . ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s1
Co je důležité pro pochopení celé té změny , je , že je to jasná cesta v co nejkratším čase zkrátit lhůty stavebních povolení , celého procesu , který dnes bohužel v České republice v průměru trvá 246 dnů . ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s2
Ocitli jsme se na velmi nepříznivém 157 . místě mezi 200 sledovanými zeměmi , umístili jsme se za takovými zeměmi , jako je Burkina Faso či Pobřeží slonoviny , Bělorusko a další . ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s3
To je věc , kterou musíme dohnat , aby pak bylo možné věřit slovům všech volebních programů o tom , jak je potřeba v České republice rychle budovat dálnice , silniční síť a jak je potřeba i důležité veřejné stavby stavět mnohem rychleji , než se to dnes děje . ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s4
Dostali jsme se do situace , kdy často administrativní příprava stavby trvá déle než samotná stavba . ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s5
To je přece zásadní důvod k tomu , aby se v českých zákonech něco změnilo , abychom otočili ten nepříznivý vývoj , kdy se zatím v posledních letech délka stavebního řízení jenom prodlužovala . ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s1
Je to zároveň cesta , jak metodicky zjednodušit celý proces stavebního řízení , sjednotit ho napříč celou Českou republikou , aby nevznikaly na jednotlivých stavebních úřadech různé žádosti o stavební povolení , ale aby ta centrální možnost , ten portál stavebníka , ukotvil jednotnou podobu žádostí i těch jednotlivých procesů , které do toho budou zapojeny . ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s2
Je to cesta , jak celý proces zastřešit elektronicky v 21 . století moderním způsobem : nebudovat zbytečně nějaký kamenný nový úřad , ale vydat se elektronickou moderní cestou a umožnit , aby jednotlivé orgány na sebe v rámci samotného procesu viděly , dokázaly spolu lépe komunikovat a koordinovat své kroky . ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s3
Je to cesta ke zrychlení a zjednodušení . ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s4
Je to cesta , která se nabízí , je výsledkem práce jednotlivých lidí z ministerstev , z odborných pracovních skupin a samozřejmě také z Poslanecké sněmovny . ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s5
Jsem přesvědčen , že v té podobě , jak je předkládána , už sama o sobě je blýskáním na lepší časy , znamená jasné zrychlení , zjednodušení stavebního řízení . ps2017-039-01-002-006.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-01-002-006.u3.p1.s2
A ještě než budeme pokračovat , přečtu omluvy došlé předsedovi Sněmovny . ps2017-039-01-002-006.u3.p1.s3
Omlouvá se pan poslanec Dominik Feri dnes do 19 hodin a dále mezi 15.30 a 19.00 z rodinných důvodů pan poslanec Bžoch . ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s1
Nyní konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s2
Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 525 / 2 a 525 / 3 . ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s3
Nyní požádám zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance , předsedu výboru Ivana Bartoše , aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-039-01-002-006.u4.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , pane předsedající , já již nebudu hovořit k meritu tohoto zákona . ps2017-039-01-002-006.u4.p1.s2
Myslím si , že vyčerpávající přehled , co vše tento zákon adresuje , zde zazněl od pana poslance Martina Kupky v úvodní řeči . ps2017-039-01-002-006.u4.p2.s1
Ten zákon měl podobnou trajektorii jako předchozí zákon , o kterém jsme hovořili - bankovní identita . ps2017-039-01-002-006.u4.p2.s2
Já jsem rád za to , že i s podporou tady poslaneckého klubu ANO a předsedů klubů se nám daří projednávat tyto zákony tak , abychom stíhali ty termíny , které jsme si dali vskutku šibeniční . ps2017-039-01-002-006.u4.p3.s1
Projednávání tohoto návrhu zákona na výboru - výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal sněmovní tisk na své 29 . schůzi 14 . listopadu . ps2017-039-01-002-006.u4.p3.s2
Po vyslechnutí zpravodajské zprávy a po odůvodnění komplexního pozměňovacího návrhu panem poslancem Martinem Kupkou a následné rozpravě přijal výbor usnesení , kterým doporučuje Poslanecké sněmovně tisk 525 projednat a schválit ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu dle usnesení výboru , které máte k dispozici jako sněmovní tisk , jak již zaznělo 525 / 3 . ps2017-039-01-002-006.u4.p4.s1
Dále avizuji , že dle předběžné dohody u tohoto tisku v podrobné rozpravě budeme navrhovat taktéž zkrácení , nebo hlasování o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením z těch čtrnácti dní na sedm dní . ps2017-039-01-002-006.u4.p4.s2
Máme možnost probrat tento zákon ve třetím čtení opět na výboru pro veřejnou správu již tento čtvrtek . ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s1
Já bych tímto asi ukončil svoji zpravodajskou zprávu . ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s2
Jenom tady od pana poslance Kupky zaznělo , že by se přihlásil ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu . ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s3
Já si nejsem jistý , jestli to je nutné v podrobné rozpravě udělat , neboť ten komplexní pozměňovací návrh je součástí usnesení výboru , ale s tím se popasujeme případně v podrobné rozpravě . ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s4
Nicméně i tento komplexní pozměňovací návrh podobně jako v předcházející legislativě bankovní identity je chápán a je i v usnesení výboru nositelem této legislativní změny jako ten klíčový , proto pozměňovací návrhy by měly být již načítány k tomuto pozměňovacímu návrhu . ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s5
O tom může Sněmovna v podrobné rozpravě taktéž hlasovat , ale myslím si , že to není nutné . ps2017-039-01-002-006.u5.p1.s1
Děkuji za slovo zpravodaje . ps2017-039-01-002-006.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se přihlásil jako první poslanec Ondřej Profant . ps2017-039-01-002-006.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-039-01-002-006.u6.p1.s1
Tak dobré odpoledne . ps2017-039-01-002-006.u6.p1.s2
Já si myslím , že ten návrh velmi podrobně již představil pan kolega Martin Kupka . ps2017-039-01-002-006.u6.p1.s3
My velmi vítáme vznik digitální technické mapy , která opravdu má ten potenciál ovlivnit rychlost stavebního řízení , což je jedna z věcí , které notoricky trápí naše občany . ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s1
Já bych tedy chtěl jenom zdůraznit , že to současné znění i to znění pozměňovacího návrhu je zatím jenom první krok a nesmíme zapomenout na to , že na tom dále budeme muset pracovat , a to na všech úrovních , jak u implementace těch digitálních technických map na krajích , tak dalším posunováním legislativy , aby se veškerá vyjádření a stanoviska stala automatizovaná , nebo se brala automatizovaně z těch map , které vzniknou . ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s2
A to ještě není samozřejmé a bude to ještě další práce . ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s3
My jsme dokonce na to schválili doprovodné usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s4
Takže já doufám , že tohle půjde hladce . ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s1
Já jsem k tomuhle návrhu připravil dva pozměňovací návrhy . ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s2
První , který se skrývá pod číslem 3645 , řeší , aby veškeré informace , které jsou v digitální technické mapě veřejné , byly zároveň otevřenými daty dle zákona 106 . ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s3
Toto je pouze drobná technikálie , abychom opravdu měli sladěné výstupy , které produkuje naše veřejná správa , byly dále použitelné . ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s4
To se může velmi hodit různým projektantům atd . , kteří nepotřebují pracovat s mapou jako s obrázkem , ale potřebují pracovat opravdu s otevřenými daty , která si můžou importovat třeba do svého softwaru , v kterém pracují apod . ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s5
Myslím , že na tomto pozměňovacím návrhu není nic sporného a jenom to dává jasnější návod pro ty kraje a ministerstvo , jak to reálně implementovat , což je největší problém těch digitalizačních věcí , ta implementace . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s1
Druhý pozměňovací návrh 3643 ruší neveřejnou část portálu digitální technické mapy . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s2
Může se zdát , že některé informace je třeba utajovat , ale takové informace se nedostanou ani do té digitální technické mapy , pokud jde o věci , které si vyžádá policie , zpravodajské služby , armáda apod . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s3
To se tam už teď nedostane . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s4
Ta neveřejná část je pouze něco , co si vylobbovala nějaká skupina , a vlastně není vůbec jasné , k čemu to je . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s5
Chci podotknout , že v Praze již digitální technická mapa funguje několik let , víc jak tři , a má pouze veřejnou část . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s6
A nedělá to tu žádné problémy . ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s7
Myslím si , že Praha se ekonomicky rozvíjí a že ani správci sítí s tím nemají problém . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s1
Proč toto navrhuji ? ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s2
Tak za prvé proto , že každá mapa má být podle mě úplná , což je velmi důležité . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s3
A za druhé proto , že to výrazně zlevní implementaci těch systémů . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s4
Já vím , že se tady hovoří o tom , že na to budou využity nejspíše prostředky z Evropské unie , ale to jsou také veřejné peníze . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s5
A já si nemyslím , že je potřeba komplikovat systémy tam , kde to není nezbytně nutné . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s6
A až se budeme zase divit , proč jsou v novinách články o tom , jak jsou ty systémy předražené , popřípadě jak si kraje budou stěžovat , že na to nemají peníze , jako třeba Pardubický , který nám napsal včera , tak tohle je cesta . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s7
Zlevněme tu specifikaci , nevymýšlejme tam věci , které jenom přidávají zbytečnou komplexitu , neodůvodněnou , a bude to mnohem jednodušší . ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s8
Už teď státní správa dává 8 , 5 mld . ročně na IT a to je podle mě nepřiměřené . ps2017-039-01-002-006.u6.p6.s1
Takže tyto dva pozměňovací návrhy ještě načtu v podrobné rozpravě . ps2017-039-01-002-006.u6.p6.s2
Děkuji . ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ondřeji Profantovi . ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s2
Kdo dál v obecné rozpravě ? ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s3
Pokud nikoho nevidím , obecnou rozpravu končím . ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s4
Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova . ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s5
Od pana Martina Kupky není , od pana zpravodaje také není zájem o závěrečné slovo . ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s6
Otevírám rozpravu podrobnou . ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s7
Do té je jako první přihlášený pan zpravodaj , tentokrát v roli navrhovatele v podrobné rozpravě .