ps2017-035-02-001-204.u1.p1.s1
204 . ps2017-035-02-001-204.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1999 Sb . , o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů ( veterinární zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 435 / - třetí čtení ps2017-035-02-001-204.u1.p2.s1
Bod byl přerušen 27 . září na 34 . schůzi Poslanecké sněmovny a rozprava ve třetím čtení nebyla ukončena . ps2017-035-02-001-204.u1.p2.s2
Takže já prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr Miroslav Toman - prosím , pane ministře - a zpravodaj garančního výboru , jímž je zemědělský výbor , pan poslanec Pavel Kováčik . ps2017-035-02-001-204.u1.p2.s3
Ptám se , jestli mají zájem o vystoupení před pokračováním rozpravy . ps2017-035-02-001-204.u1.p2.s4
Není tomu tak . ps2017-035-02-001-204.u1.p2.s5
Takže připomínám , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 435 / 3 , který byl doručen dne 12 . září 2019 , a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 435 / 4 . ps2017-035-02-001-204.u1.p3.s1
Nyní tedy budeme pokračovat v rozpravě , do které jsou přihlášeni poslanci Marian Jurečka a pan poslanec Bendl . ps2017-035-02-001-204.u1.p3.s2
Pan poslanec Jurečka je omluven , takže prosím pana poslance Bendla . ps2017-035-02-001-204.u1.p3.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-035-02-001-204.u2.p1.s1
Hezký dobrý den , pane předsedající , kolegyně , kolegové , pane ministře . ps2017-035-02-001-204.u2.p1.s2
Dovolte mi , abych se ještě jednou vyjádřil k vládnímu návrhu veterinárního zákona , který Poslanecká sněmovna projednává už poměrně dlouho , od jara letošního roku . ps2017-035-02-001-204.u2.p1.s3
Poprvé jej zemědělský výbor projednal někdy v dubnu s tím , že jednání přerušil vzhledem k tomu , jak obsáhlá a důležitá to je norma . ps2017-035-02-001-204.u2.p1.s4
My jako Česká republika jsme povinni implementovat řadu nařízení , která tady ani předčítat nebudu , neboť bychom tady byli poměrně hodně dlouho , a měli bychom je implementovat do zhruba poloviny prosince letošního roku , což evidentně stihneme . ps2017-035-02-001-204.u2.p2.s1
Ten zákon - ti z vás , kteří mu věnovali pozornost a zajímají se o situaci kolem . . . ps2017-035-02-001-204.u3.p1.s1
Já vám rozumím , pane poslanče , a požádám vaše kolegy o větší klid , zejména v okolí stolku řečníka . ps2017-035-02-001-204.u4.p1.s1
Ano , děkuji . ps2017-035-02-001-204.u4.p1.s2
Poprosil bych jenom po levé straně , kdyby to bylo možné trošku zpacifikovat , pane předsedající . ps2017-035-02-001-204.u5.p1.s1
Poprosím členy vlády . ps2017-035-02-001-204.u6.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-035-02-001-204.u6.p1.s2
Pane místopředsedo . ps2017-035-02-001-204.u6.p2.s1
Ten zákon má vazby na řadu dalších : na zákon o potravinách - poměrně zase složitá legislativní norma , kterou se budeme brzy zabývat ; na zákon o myslivosti ; na zákon o týrání zvířat ; plemenářský zákon . ps2017-035-02-001-204.u6.p2.s2
Dokonce zasahuje i do zákona o obcích a zákona o krajích , neboť se tam zmiňují některé , nebo upravují některé povinnosti ve vazbě na ochranu před nakažlivými chorobami zvířat a některé kompetence týkající se týraných zvířat . ps2017-035-02-001-204.u6.p2.s3
A v tom zákoně je také spousta byrokratických věcí , na které si v oblasti zemědělství už dlouhodobě stěžujeme . ps2017-035-02-001-204.u6.p3.s1
Dovolím si citovat z důvodové zprávy , tedy jenom drobnou část , která uvádí : Tento zákon přináší nařízení o úředních kontrolách , přináší obecnou a komplexní úpravu úředních kontrol a jiných úředních činností , která je dosud obsažena v několika přímo použitelných předpisech a směrnicích Evropské unie ; vztahuje se na všechny kontrolní orgány vykonávající úřední kontroly prováděné za účelem ověření souladu s pravidly stanovenými předpisy Evropské unie nebo vnitrostátními předpisy v oblastech vymezených nařízením článku 1 odstavce 2 . ps2017-035-02-001-204.u6.p3.s2
To znamená , pokud jde o potraviny a bezpečnost potravin , geneticky modifikované organismy , krmiva a bezpečnost krmiv , požadavky týkající se zdraví zvířat , vedlejší živočišné produkty atd . , atd . , welfare zvířat , ochranu rostlin , ekologickou produkci , označování chráněných označení původu , chráněných zeměpisných označení , zaručených tradičních specialit . ps2017-035-02-001-204.u6.p3.s3
A nařízení se také vztahuje na úřední kontroly dovozu a vývozu ve výše jmenovaných oblastech . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s1
Já jako člověk , který v praxi přišel také do kontaktu s tímto zákonem coby zemědělský podnikatel , musím poukázat i na některé paradoxy , které legislativa ve vazbě na veterinární zákon přináší . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s2
Jedna z věcí , jedna ze stovek věcí , které bych tady chtěl prezentovat , je , že například ten zákon říká , že máme mít jako malé zemědělství takzvaný pohotovostní plán . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s3
Nevím , jestli někdo z vás někdy podnikal v zemědělství a fyzicky dělal veškeré papíry , které s tím byly spojené , ale veterinární správa kontroluje pohotovostní plán . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s4
Pro vaši představu , je to jeden papír , na který musíte napsat telefonní číslo na veterinární správu , telefonní číslo na krajský úřad , telefonní číslo na hasiče , telefonní číslo na policii . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s5
A takto vyplněný formulář musíte odnést na Státní veterinární správu , oni vám na to dají příslušné razítko , a tím jste splnili povinnost mít pohotovostní plán . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s6
To znamená , že telefonní čísla , která buď se učí žáci základní školy už ve čtvrté nebo v páté třídě , to znamená , aby se dovolali na záchranku nebo na policii , vy musíte donést na Státní veterinární správu , aby vám potvrdili , že to číslo znáte . ps2017-035-02-001-204.u6.p4.s7
A pak tam musíte mít čísla na veterináře , což je taky nadbytečné , s tím každý zemědělec nebo chovatel dobytka pracuje v podstatě nepřetržitě a je schopen vám ho vyjmenovat zpaměti . ps2017-035-02-001-204.u6.p5.s1
Stejně tak musíme na základě těchto zákonů souvisejících i s tím zákonem veterinárním vést takzvané pastevní deníky , to znamená každodenně si zapisovat , kam , na kterou část pastviny jsem poslal ovce , kozy nebo koně , jak jsem pastviny měnil . ps2017-035-02-001-204.u6.p5.s2
Nevím , k čemu je to dobré . ps2017-035-02-001-204.u6.p5.s3
Možná by stálo za to se těchto povinností průběžně zbavovat . ps2017-035-02-001-204.u6.p5.s4
Stejně tak . . . ps2017-035-02-001-204.u7.p1.s1
Já vám rozumím , pane poslanče , a znovu bych chtěl vyzvat poslance a poslankyně ze všech částí sálu , pokud je zajímá něco jiného než právě projednávaný tisk , aby to projednávali v kuloárech . ps2017-035-02-001-204.u8.p1.s1
Já rozumím , že to některé nezajímá . ps2017-035-02-001-204.u8.p1.s2
Nicméně je to pro život lidí na venkově a pro zemědělce norma , kterou musí dodržovat a kterou my máme povinnost tady projednat . ps2017-035-02-001-204.u8.p1.s3
Tak prosím jenom o strpení . ps2017-035-02-001-204.u8.p1.s4
Nebudu nějak superdlouhý . ps2017-035-02-001-204.u8.p1.s5
Mohl bych být mnohem delší , než budu . ps2017-035-02-001-204.u8.p2.s1
Musíme mít deník evidence krmiva . ps2017-035-02-001-204.u8.p2.s2
Pro vaši představu , musíme každý den zapisovat , kolik toho ti koně spotřebovali a také kolik toho . . . jak bych to řekl . ps2017-035-02-001-204.u8.p2.s3
Musíme také evidovat množství kadáverů . ps2017-035-02-001-204.u8.p2.s4
To znamená zapisovat si takovéto věci , abychom pak byli na tom kontrolováni . ps2017-035-02-001-204.u8.p2.s5
Nevím , k čemu takováto evidence v zásadě úplně slouží , ale existuje . ps2017-035-02-001-204.u8.p3.s1
Musíme mít další deník evidence všech činností , které provádíme na loukách , polích a pastvinách , což také nepovažuji za úplně korektní , protože kdybychom měli opravdu poctivě absolutně dělat všechno , tak ten zemědělec každý den dvě tři hodiny stráví jenom tím , že si zapisuje do deníčku nebo posílá informace různým orgánům státní správy . ps2017-035-02-001-204.u8.p4.s1
A to tady vůbec nemluvím o tom , že vazba je i na zákon , který se týká statistiky , ale to asi řeknu někdy , až budeme tento zákon projednávat . ps2017-035-02-001-204.u8.p5.s1
V důvodové zprávě návrhu vládního zákona je uvedeno , že návrh zákona nepředpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty . ps2017-035-02-001-204.u8.p5.s2
No . ps2017-035-02-001-204.u8.p5.s3
Pokusím se vám dokázat citací z důvodové zprávy , že to tak není , že ten návrh zákona naopak předpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet , a dokonce je to v té zprávě uvedeno , takže tam jsou takovéto protimluvy a já je odcituji . ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s1
Je tady uvedeno : Pokud jde o zpřesnění a doplnění obsahu mimořádných veterinárních opatření ukládaných orgány veterinární správy a navazující zpřesnění vyplácení náhrady nákladů a ztrát , které vznikly v důsledku provádění mimořádných veterinárních opatření , nebude mít tato navrhovaná úprava dopady na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty . ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s2
- Přičemž - ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s3
Finanční prostředky na náhrady nákladů a ztrát podle veterinárního zákona jsou alokovány v kapitole 329 - MZE v části 1 ) Podpora agropotravinářského komplexu části B ) Dotace a ostatní výdaje do zemědělství celkem písm . ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s4
a ) Majetková újma - zákon o veterinární péči . ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s5
Alokovaná částka pro daný kalendářní rok vychází z kvalifikovaného odhadu potřeby finančních prostředků na řešení náhrad nákladů a ztrát . ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s6
Skutečná potřeba finančních prostředků se však odvíjí od aktuální nákazové situace na území České republiky v daném kalendářním roce . ps2017-035-02-001-204.u8.p6.s7
- To je tedy trošku v rozporu s tím , co tady vládní zdůvodnění říká , že návrh zákona nepředpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty , neboť následně uvádí opak . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s1
Zároveň v § 55 a se navrhuje nově stanovit kompetenci kraje , která obsahově odpovídá úpravě v § 46 e veterinárního zákona týkající se obcí . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s2
Kraje se obdobně jako obce nově podílely na zabezpečování mimořádných veterinárních opatření , a to v obvodu kraje nebo jeho části , pokud přesahují územní obvod obce . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s3
Cílem doplnění je usnadnění realizace uložených mimořádných veterinárních opatření v praxi . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s4
Řada z nás byla konfrontována s praktickými situacemi , kdy se jednalo např . o problematiku týrání koní , kde nakonec řešení a finanční dopady na řešení té situace padaly na náklady obecních rozpočtů . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s5
Takže neplatí , že by žádné finanční dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty nebyly . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s6
A že to byly často náklady , které byly pro obec téměř smrtelné ! ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s7
Pamatuji si dohadování Středočeský kraj versus obec někde na Benešovsku , tuším , šlo o stovky tisíc korun , neboť o týrané koně se nechtěl vlastník starat , nestaral se a bylo nutné zajistit nejenom veterinární léčbu , ale samozřejmě i běžné fungování , krmení apod . , což vzhledem k tomu , jak dlouho se celá situace vlekla , znamenalo jenom další navyšování nákladů , jejichž konec nikdo v praxi neviděl . ps2017-035-02-001-204.u8.p7.s8
Proto i v zákoně o týrání , který má vazbu na veterinární zákon , zcela určitě avizuji , že budu upozorňovat na fakt , že stát má jakous takous síť na řešení týraných menších zvířat , koček , psů apod . , neboť je schopen vyřešit tu nerudovskou otázku kam s nimi , ale u koní , velkého dobytka tu otázku vyřešenou nemáme , veterináři vlastně nemají kolikrát šanci , co s tím v tom množství atd . , a myslím si , že je velkým dluhem České republiky a Ministerstva zemědělství , že tuhle záležitost ještě pořád neupravily . ps2017-035-02-001-204.u8.p8.s1
Stejně tak se vládní návrh zákona zabývá náklady souvisejícími s africkým morem . ps2017-035-02-001-204.u8.p8.s2
Takže zase neplatí , že by návrh zákona neměl dopady na státní rozpočet a na ostatní veřejné rozpočty . ps2017-035-02-001-204.u8.p8.s3
A budu citovat : V souvislosti s historicky prvním výskytem nebezpečné nákazy , africký mor prasat , v České republice v červnu 2017 byla Ministerstvem zemědělství v souladu s příslušnými ustanoveními veterinárního zákona k 31 . červenci 2018 přiznána náhrada nákladů a ztrát ve výši 23 581 880 Kč . ps2017-035-02-001-204.u8.p8.s4
Náhrada byla poskytnuta z částky alokované pro daný kalendářní rok v rozpočtu Ministerstva zemědělství . ps2017-035-02-001-204.u8.p8.s5
- Teď nekritizuji tu částku , kritizuji fakt , že důvodová zpráva uvádí , že žádné takovéto náklady nebudou , přičemž v jiné části správně důvodová zpráva uvádí , že se neví , jaké ty náklady budou , protože nevíme , jestli nějaká takováto nákaza přijde . ps2017-035-02-001-204.u8.p8.s6
- Náhrada byla přiznána především uživatelům honitby (myslivecké spolky, honební společenstva) za náklady spojené zejména s vybudováním pachových ohradníků a jejich udržování ve funkčním stavu a za náklady vynaložené na zajištění neškodného odstranění prasat ulovených a nalezených v zamořené oblasti . ps2017-035-02-001-204.u8.p9.s1
Já přeskočím celou tuhle část , která se týká moru , ale uvedu ještě ten odstavec : Pokud jde o dopady zpřesnění a doplnění obsahu mimořádných veterinárních opatření ukládaných orgány veterinární správy a navazující zakotvení nové kompetence kraje a upřesnění právní úpravy náhrady nákladů a ztrát , je třeba uvést , že obsah uložených opatření se stanoví vždy na základě aktuální nákazové situace v konkrétním případě , a není proto možné předem odhadnout subjekty , na které se budou opatření vztahovat , a dopady uložených opatření vyhodnotit . ps2017-035-02-001-204.u8.p10.s1
Co považuji za věc , která tady vlastně ještě nepadla a možná vás některé bude zajímat . ps2017-035-02-001-204.u8.p10.s2
Totiž od 1 . července 2017 je nařízením Evropského parlamentu a Rady Evropského společenství č . 999 / 2001 o stanovení pravidel pro prevenci , tlumení a eradikaci některých přenosných spongiformních encefalopatií , konkrétně jeho novelou , provedeno nařízení Komise Evropské unie 2017 / 893 , povoleno používat pro krmení živočichů pocházejících z akvakultury živočišné bílkoviny získané z farmově chovaného hmyzu . ps2017-035-02-001-204.u8.p10.s3
V současné době je k výrobě zpracované živočišné bílkoviny , tzn . pro krmné účely , možné použít pouze omezené spektrum druhů hmyzu , konkrétně jde o bráněnku , mouchu domácí , kterou chováme v České republice asi na sedmi místech , jestli jsem to dobře pochopil z té důvodové zprávy , potemníka moučného chováme , potemníka stájového , cvrčka domácího , cvrčka krátkokřídlého a cvrčka banánového . ps2017-035-02-001-204.u8.p10.s4
To jsou všechno chovatelské stanice , které se legitimně živí prodejem tohoto hmyzu . ps2017-035-02-001-204.u8.p10.s5
A my upravujeme ve veterinárním zákoně fungování těchto prvovýrobců , ať už jde o produkci hmyzu používaného jako krmení pro ostatní zvířata , tak i určeného k lidské spotřebě - konkrétně se tím zaobírá § 22 odst . 1 veterinárního zákona . ps2017-035-02-001-204.u8.p10.s6
To pro ty z vás , koho by zajímalo , že už nemáme jenom farmy na dobytek , ale upravujeme , a je to určitě správně , veterinárním zákonem i farmy chovající hmyz . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s1
Co bych tady chtěl říct jako perličku , která mně nedává moc smysl . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s2
Návrh veterinárního zákona zavádí nový správní poplatek . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s3
Já zase odcituji pár vět z důvodové zprávy , aby bylo jasné , že si nevymýšlím : ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s4
Sazebník zákona o správních poplatcích se doplňuje o správní poplatek za vydání souhlasu k neškodnému odstranění kadáveru koně v zájmovém chovu chovatelem na jeho vlastním pozemku . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s5
Souhlas vydává krajská veterinární správa na základě ustanovení § 40 odst . 4 veterinárního zákona . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s6
Uvedených souhlasů bylo v roce 2015 vydáno v České republice celkem 15 , v roce 2016 celkem 113 , v roce 2017 celkem 29 . - Zavádíme nový správní stokorunový poplatek . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s7
Já si tedy nejsem jistý , že to je efektivní . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s8
V řádu desítek vydaných správních rozhodnutí ročně , za které budeme chtít sto korun jako stát . ps2017-035-02-001-204.u8.p11.s9
Podle mě náklady s tou byrokracií spojené budou mnohonásobně vyšší než vybírání toho správního poplatku . ps2017-035-02-001-204.u8.p12.s1
Je na zváženou , aby příště , až se tím zákonem budeme zabývat , podle mě to zase tak daleko nebude , tak je otázkou , pokud ten zákon dneska Sněmovna schválí , jestli bychom se takovým věcem neměli vyhýbat , protože tím už takhle zaplevelenou byrokratickou mašinérii ještě více zaplevelujeme . ps2017-035-02-001-204.u8.p12.s2
Možná je to , z mého pohledu je to něco , co je ekonomický nesmysl pro stát vybírat sto korun za 29 poplatku . ps2017-035-02-001-204.u8.p12.s3
To všechno s tím spojené bude podle mě stát mnohonásobně víc . ps2017-035-02-001-204.u8.p13.s1
Dovolte mi , abych se vyjádřil i k pozměňovacím návrhům , které projednal zemědělský výbor na svém jednání . ps2017-035-02-001-204.u8.p13.s2
Myslím si , že není úplně dobrou vizitkou , když máme pozměňovací návrh pana poslance Kotta - i když já vím , že je u něj v podstatě pošťák , a teď to nemyslím v tom pejorativním smyslu slova - kde se zachraňují některé věci nebo některá fakta , která ve veterinárním zákoně unikla , a snažíme se ten veterinární zákon vylepšit , neboť se tam objevily chyby , a ten pozměňovací návrh má zhruba 26 stran . ps2017-035-02-001-204.u8.p13.s3
Tak to přece jenom , pane ministře , to by bylo dobře dovnitř ministerstva trošku jim říct , že bychom nemuseli mít 26 stránkové pozměňovací návrhy . ps2017-035-02-001-204.u8.p13.s4
Že to je opravdu hodně . ps2017-035-02-001-204.u8.p13.s5
Chápu , že se to může stát , nicméně vizitka to dobrá není . ps2017-035-02-001-204.u8.p14.s1
Je tam pozměňovací návrh pana kolegy Kováčika , který z Ministerstva zemědělství dělá částečně i Ministerstvo školství .