ps2017-034-07-002-256.u1.p1.s1
256 . ps2017-034-07-002-256.u1.p1.s2
Žádost Senátu o vyslovení souhlasu ps2017-034-07-002-256.u1.p1.s3
Poslanecké sněmovny s podáním ústavní žaloby proti prezidentu republiky Miloši Zemanovi k Ústavnímu soudu pro hrubé porušení Ústavy nebo jiné součásti ústavního pořádku podle čl . 65 Ústavy ČR / sněmovní tisk 561 / ps2017-034-07-002-256.u1.p2.s1
Senát předložil Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení souhlasu s podáním ústavní žaloby proti prezidentu republiky dne 30 . července tohoto roku . ps2017-034-07-002-256.u1.p2.s2
Sněmovní tisk byl doručen dne 31 . července tohoto roku . ps2017-034-07-002-256.u1.p2.s3
Připomínám , že pokud Poslanecká sněmovna podle článku 65 odst . 3 Ústavy a podle článku 70 odst . 5 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nevysloví souhlas do tří měsíců ode dne , kdy o něj Senát požádal , platí , že souhlas nebyl dán . ps2017-034-07-002-256.u1.p3.s1
Vítám mezi námi senátory Václava Lásku a Tomáše Goláně a prosím je , aby se postupně ujali slova . ps2017-034-07-002-256.u1.p3.s2
Současně vás poprosím , kolegyně a kolegové , o klid v sále . ps2017-034-07-002-256.u1.p3.s3
Děkuji . ps2017-034-07-002-256.u2.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-034-07-002-256.u2.p1.s2
Úvodem mi dovolte poděkovat těm poslaneckých klubům , které se k naší žádosti se zástupci Senátu na jednání svých klubů sešly a poskytly prostor pro diskuzi o žalobě a o otázkách s ní spojených . ps2017-034-07-002-256.u2.p1.s3
Většinu těchto jednání odpracoval můj kolega senátor Tomáš Goláň a vím , že ta jednání byla smysluplná a pro věc užitečná . ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s1
Nabídli jsme tuto možnost probrat společně žalobu všem poslaneckým klubům zastoupeným ve Sněmovně . ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s2
Možná bychom diskuzí na všech klubech zkrátili trochu moji úvodní řeč . ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s3
Ale protože poslanecké kluby ANO , KSČM a SPD na naši nabídku neslyšely , respektive na ni vůbec neodpověděly , nechci tyto poslance a poslankyně ochudit o precizní představení žaloby a diskuzní otázky s ní spojené . ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s4
Tedy přistoupil jsem k tomuto úvodnímu slovu poměrně obsáhle a předem upozorňuji , že častý úvodní závazek řečníka v českém parlamentu - já budu stručný - tentokrát z mých úst nezazní . ps2017-034-07-002-256.u2.p3.s1
Stěžejním prvkem a spojovacím prvkem celé žaloby je kontinuální snaha prezidenta České republiky za pomoci porušování Ústavy dosáhnout faktické změny parlamentního systému na systém semiprezidentský , či přímo prezidentský . ps2017-034-07-002-256.u2.p3.s2
Laičtěji řečeno , prezident se snaží dosáhnout takového stavu , kdy vláda České republiky nebude kontrolována a odpovědná Poslanecké sněmovně , ale bude zcela závislá na vůli prezidenta České republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p3.s3
A nutno podotknout , že během volebního období prezidenta republiky Miloše Zemana se mu takové situace podařilo v součtu dvou případů takřka více jak na dobu jednoho roku dosáhnout . ps2017-034-07-002-256.u2.p4.s1
Je to situace , ke které se lze postavit dvěma způsoby . ps2017-034-07-002-256.u2.p4.s2
A to buď mlčet , přijmout skutečnost , že prezident republiky v rozporu s Ústavou a ústavními pořádky zavádí do České republiky prezidentský systém a uzurpuje si pravomoci , které mu nenáleží , nebo se ozvat a nechat Ústavní soud , ať autoritativně vyloží českou Ústavu , zhodnotí prezidentovy kroky a stanoví pravidla výkonu prezidentského mandátu nejenom pro prezidenta současného , ale i pro prezidenty budoucí . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s1
Horní komora Parlamentu Senát se rozhodl nemlčet . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s2
Senát má roli žalobce . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s3
Senát je jediný , kdo může ústavní žalobu proti prezidentovi iniciovat . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s4
Pokud by Senát mlčel , staly by se sporné kroky prezidenta součástí ústavních pořádků pro přítomnost i pro budoucnost . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s5
Prezidenti nastoupivší po Miloši Zemanovi by zcela po právu mohli uzavřít , že vše , co učinil ve svém úřadu Miloš Zeman , je v pořádku , protože nikdo proti tomu nepozvedl svůj hlas . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s6
Takové jednání tedy oni mohou kdykoliv zopakovat . ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s7
A možná přidat i něco navíc . ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s1
Senát mlčet odmítl . ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s2
Senát svoji odpovědnost unesl . ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s3
A může být trochu paradoxní , že ve skutcích žaloby , které budu popisovat , se jedná o práva Poslanecké sněmovny , která si prezident přivlastňuje . ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s4
Je to Sněmovna , kterou prezident několikrát v rozporu s Ústavou zcela vyřadil ze hry . ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s5
A přesto je to Senát , kdo podanou žalobou práva Sněmovny hájí . ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s6
A Sněmovna je prozatím chladná . ps2017-034-07-002-256.u2.p7.s1
Nyní tedy k popisu jednotlivých skutků . ps2017-034-07-002-256.u2.p8.s1
První skutek - pod bodem A žaloby - se týká situace , kdy prezident republiky jmenoval dne 25 . června 2013 předsedou vlády Jiřího Rusnoka a následně dne 10 . července 2013 další členy vlády , ačkoliv věděl , že je ustálená většina v Poslanecké sněmovně Parlamentu , která by podpořila vládu předjímanou jejím politickým vedením . ps2017-034-07-002-256.u2.p8.s2
Takto jmenovanou vládu pak poté , co neobdržela dne 7 . srpna 2013 důvěru Poslanecké sněmovny , udržoval ve funkci až do 29 . ledna 2014 tím , že nejmenoval dalšího předsedu vlády , ačkoliv byl po volbách do Poslanecké sněmovny od listopadu 2013 konfrontován s tím , že v Poslanecké sněmovně je ustálená většina , která může a chce sestavit a podpořit vládu , která by měla její podporu . ps2017-034-07-002-256.u2.p8.s3
Prezident republiky tak na dobu delší než sedmi měsíců vyvolal čistě prezidentský systém exekutivního vládnutí . ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s1
Hned tento první skutek v nejčistší podobě ukazuje situaci , kdy prezident zcela vyloučil Poslaneckou sněmovnu ze hry a sedm měsíců této zemi vládla vláda odpovědná toliko prezidentovi republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s2
Česká republika je parlamentní systém . ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s3
Jejím základním ústavním pravidlem je to , že vláda je odpovědná Sněmovně . ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s4
Vládnout má ten , kdo má politickou většinu ve Sněmovně . ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s5
Sněmovně se také zodpovídá . ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s6
A není - li s ním Sněmovna spokojena , může mu vyslovit nedůvěru a vlády se chopí někdo jiný . ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s1
Všechny tyto instrumenty parlamentní demokracie se prezidentovi Miloši Zemanovi podařilo vyloučit ze hry . ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s2
Ignoroval fakt , že ve Sněmovně je většina , která může sestavit vládu , a sestavil vládu svoji . ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s3
Ignoroval fakt , že tato vláda nedostala důvěru , a nechal ji v klidu vládnout dál . ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s4
Všechny kontrolní prvky Poslanecké sněmovny vůči vládě byly vyrušeny a o budoucnosti vlády rozhodoval jen prezident České republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s5
Byla to jeho vláda . ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s6
Vláda prezidenta České republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p11.s1
Podružným důvodem pro žalobu , ale možná důležitým důvodem pro některé z vás , může být fakt , že tato vláda reálně plnila přání prezidenta České republiky , realizovala jeho osobní přání a jeho osobní preference . ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s1
Pokud chcete namítnout , že i předchozí prezidenti přistoupili ke jmenování úřednických vlád , pak vás musím upozornit na jednu podstatnou okolnost . ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s2
Předchozí úřednické vlády vznikly vždy po přímých jednáních prezidentů se Sněmovnou . ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s3
Vznikly se souhlasem Sněmovny a získaly její důvěru . ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s4
V předchozích případech úřednických vlád působili prezidenti jako skuteční mediátoři , kteří se snažili vyřešit politickou krizi ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou . ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s5
V případě úřednické vlády Jiřího Rusnoka prezident toliko zneužil politickou krizi k tomu , aby ustanovil vládu , která bude pod jeho osobní kontrolou a bude realizovat jeho program , jeho přání , jeho osobní zájmy . ps2017-034-07-002-256.u2.p13.s1
Druhý skutek - pod bodem B - se týká situace , kdy prezident republiky bezprostředně po volbách do Poslanecké sněmovny konaných ve dnech 25 . až 26 . října 2013 usiloval prostřednictvím neveřejných a utajených jednání o to , aby se nominantem vítězné politické strany na předsedu vlády nestal její předseda Bohuslav Sobotka , ale jiná osoba , která by byla pro prezidenta republiky přijatelnější . ps2017-034-07-002-256.u2.p13.s2
Následně zatížil proces jmenování vlády nepřiměřenými průtahy , které vedly k tomu , že vláda , jež měla od samého počátku ustálenou většinu v Poslanecké sněmovně , byla jmenována až 95 dní po volbách . ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s1
Tento skutek , kdyby stál sám o sobě , může mít možná nejmenší závažnost . ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s2
Sám o sobě by možná ani nebyl dostatečně silným důvodem pro podání žaloby , ale v kontextu skutků dalších do žaloby nepochybně patří . ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s3
Znovu opakuji , že touto žalobou se neřeší excesy v jednání prezidenta republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s4
Řeší se jeho systematické a kontinuální porušování Ústavy s motivem realizovat své osobní zájmy . ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s5
I v tomto konkrétním případě se prezident republiky neostýchal porušit své ústavní povinnosti při plnění své role v souvislosti se jmenováním nové vlády k tomu , aby realizoval své osobní přání a preference . ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s6
I když v daném případě lze říct , že došlo i k realizaci přání prezidenta postavených spíš na jeho osobních antipatiích a zášti vůči některým aktérům těchto událostí . ps2017-034-07-002-256.u2.p15.s1
Třetí skutek - pod bodem C - popisuje situaci , kdy prezident republiky v období nejméně od 4 . května 2017 do 9 . května 2017 opakovaně deklaroval záměr vyhodnotit veřejně avizovanou demisi předsedy vlády Bohuslava Sobotky tak , že její důsledky vztáhne pouze na jejího předsedu , do kteréžto funkce poté jmenuje jiného předsedu vlády s předpokládaným zachováním mandátu vlády jako celku . ps2017-034-07-002-256.u2.p15.s2
Prezident republiky poté odepřel vyhovět návrhu předsedy vlády na odvolání ministra financí Andreje Babiše ze dne 5 . května 2017 . ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s1
Při tomto skutku lze jednak sledovat pokračující realizaci prezidentského mandátu na základě osobních antipatií prezidenta k určitým osobám , a naopak začátek mocenského paktu mezi prezidentem republiky a Andrejem Babišem , vše za cenu porušování Ústavy . ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s2
Výklad Ústavy ve věci následků ve věci premiéra je zcela nesporný . ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s3
Je jasný nejenom ústavním právníkům , ale byl jasný i prezidentu republiky v době , kdy on sám ještě prezidentem nebyl . ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s4
Prezident tímto vyjadřováním popřel sám sebe , což se bohužel stalo vcelku typickým průvodním znakem výkonu jeho mandátu . ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s1
Pro žalobu je podstatné , že prezident republiky veden motivem osobních antipatií veřejně deklaroval svůj záměr porušit Ústavu a následně Ústavu zcela jednoznačně porušil , když odmítl vyhovět návrhu premiéra na odvolání ministra financí . ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s2
Premiér vlády je za vládu odpovědný . ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s3
Je odpovědný za kroky jednotlivých ministrů a jeho základní pravomocí je vyřadit z vlády takového ministra , za jehož kroky nadále odmítá odpovědnost nést . ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s4
Musí to tedy být premiér , kdo výsadním způsobem rozhoduje o tom , kdo členem vlády bude a kdo ne , za koho odpovědnost přijme a za koho ne . ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s5
Role prezidenta při odvolání člena vlády je ryze formální . ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s6
Pokud prezident odmítne vyhovět návrhu premiéra na odvolání člena vlády , stává se taková vláda vládou prezidenta , a nikoli vládou premiéra , a to přesto , že premiér na rozdíl od prezidenta za takovou vládu nadále nese odpovědnost . ps2017-034-07-002-256.u2.p18.s1
Čtvrtý skutek - pod bodem D - popisuje situaci , kdy prezident republiky poté , co jím jmenovaná vláda Andreje Babiše nezískala dne 16 . ledna 2018 důvěru Poslanecké sněmovny a následně dne 17 . ledna 2018 podala demisi , otálel se jmenováním předsedy další vlády do 6 . června 2018 a dalších členů vlády až do 27 . června 2018 . ps2017-034-07-002-256.u2.p18.s2
Prezident tak prodlužováním vládnutí vlády v demisi , aniž by hledal politické řešení , které by odstranilo překážku nezískání důvěry této vládě , vytvořil situaci , kdy vláda bez důvěry fakticky vládla bez jakékoli odpovědnosti Poslanecké sněmovně více než pět měsíců od okamžiku , kdy bylo postaveno najisto , že tuto důvěru nedostala . ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s1
Argumentace k tomuto bodu by v podstatě kopírovala argumentaci k bodu A , tedy k úřednické vládě Jiřího Rusnoka . ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s2
Prezident ignoroval vůli Poslanecké sněmovny a nechal u moci vládu , která ztratila důvěru Sněmovny a podala demisi . ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s3
Pět měsíců ! ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s4
Po celou dobu těchto pěti měsíců to byl toliko prezident republiky , kdo jediný mohl , obrazně řečeno , lusknutím prstů činnost vlády ukončit . ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s5
Tedy tato vláda byla ohledně své budoucnosti zcela závislá na vůli a přání prezidenta republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s6
Nebyla to vláda premiéra Andreje Babiše . ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s7
Byla to opět po dobu těchto pěti měsíců vláda prezidenta republiky . ps2017-034-07-002-256.u2.p20.s1
Pátý skutek - pod bodem E žaloby - se týká situace , kdy prezident republiky odepřel jmenovat ministrem zahraničních věcí Miroslava Pocheho poté , co mu předseda vlády Andrej Babiš dne 25 . června 2018 jeho jmenování navrhl . ps2017-034-07-002-256.u2.p20.s2
U tohoto skutku je třeba předestřít , že bude vyžadovat určitou míru dokazování , zejména prokázání toho , jak přesně se Andrej Babiš v této věci zachoval , jak přesně formuloval své návrhy na jmenování ministra zahraničí , a k prokázání toho jsou v žalobě navrženy důkazy . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s1
Tím se tento bod společně s bodem F , o kterém ještě bude řeč , liší od všech dosud prezentovaných bodů předchozích . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s2
U bodů A až D totiž není žádného sporu o tom , jak události skutkově proběhly . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s3
Proto se návrhy důkazů omezují převážně na zprávy z médií , zejména ČTK a veřejnoprávních médií , které souhrnně popisují zcela nesporný skutkový děj . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s4
A těžiště posuzování těchto případů z hlediska Ústavního soudu bude spočívat zejména v právním posouzení nesporného skutkového děje . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s5
U bodů E a F je situace odlišná v tom , že sporný je i samotný skutkový děj . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s6
S tím Senát při koncepci žaloby počítal a navrhl důkazy k prokázání skutkového děje tak , jak má za to , že proběhl . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s7
S touto situací počítá i zákon , když při dokazování v procesních pravidlech odkazuje zákon o Ústavním soudu na trestní řád . ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s8
Podle jeho pravidel bude dokazování probíhat , včetně výslechů svědků či vyžadování informací od třetích subjektů . ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s1
Z hlediska koncepce celé žaloby se však opět jedná o žalobní skutek , kdy prezident republiky se porušením svých ústavních povinností domáhá přímého vlivu na sestavování vlády . ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s2
Opět je třeba zopakovat , že za vládu je odpovědný premiér a z hlediska politické odpovědnosti politické strany účastné na sestavování vlády . ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s3
Jen ty mohou rozhodovat o tom , kdo se stane členem vlády a kdo nikoli . ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s4
Lze připustit situaci , kdy prezident vybočí ze svých pravomocí při jmenování členů vlády zcela ojediněle a svůj krok precizně a pochopitelně odůvodní . ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s5
V daném případě se však jedná jen o další krok prezidenta v realizaci jeho trvalého přání mít kontrolu nad vládou České republiky , a při odůvodnění jmenování či odvolání člena vlády se řídí toliko svými sympatiemi či antipatiemi a nepředkládá pro své vybočení ze svých ústavních povinností ani jediný smysluplný argument .