ps2017-030-10-010-115.u1.p1.s1
115 . ps2017-030-10-010-115.u1.p1.s2
Návrh poslanců Radka Holomčíka , Dany Balcarové , Jana Zahradníka , Jana Hrnčíře , Vlastimila Válka , Petra Pávka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 201 / 2012 Sb . , o ochraně ovzduší , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 422 / - prvé čtení ps2017-030-10-010-115.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 422 / 1 . ps2017-030-10-010-115.u1.p2.s2
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Radek Holomčík . ps2017-030-10-010-115.u1.p2.s3
Prosím klid v jednacím sále a prosím pana navrhovatele , aby se ujal slova . ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , aj my chcem zpátky motýle ! ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s3
Akorát o tom neskládáme dadaistické básně , ale přicházíme s konkrétními návrhy a budeme přicházet s konkrétními návrhy , které pomohou řešit problémy našich lesů , naší krajiny , naší půdy , naší vody , a také chceme bojovat proti tomu , aby se bohapustý byznys maskoval za něco , co má přinést přírodě nějakou pozitivní hodnotu , ale co v reálu celou situaci jenom zhoršuje . ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s4
A přesně takovým návrhem je naše novela zákona o ovzduší , která ruší to minimální povinné množství přimíchávání biopaliv do pohonných hmot . ps2017-030-10-010-115.u2.p2.s1
Já bych na úvod svého příspěvku rád přečetl vyjádření Ministerstva dopravy , tedy to původní vyjádření Ministerstva dopravy . ps2017-030-10-010-115.u2.p2.s2
Nevím , jestli si vzpomínáte na tu šlamastyku , která kolem toho vznikla , ale když náš návrh přišel na vládu , tak Ministerstvo dopravy dalo kladné stanovisko , aby asi po čtyřech dnech , když se tehdejší ministr dopravy , to byl ještě pan ministr Ťok , vrátil z nějaké zahraniční cesty , Ministerstvo otočilo , načež asi tři dny nato se pan ministr dozvěděl z Mladé fronty Dnes , že už ho nebaví dělat ministra a rozhodl se skončit . ps2017-030-10-010-115.u2.p3.s1
Tak já přečtu to stanovisko : Po posouzení předmětného poslaneckého návrhu Ministerstvo dopravy doporučuje vládě zaujetí souhlasného stanoviska k němu . ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s1
Zavedená podpora biopaliv sledovala několik cílů : Povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot dostupných na českém trhu představuje zvolený způsob , jak dosáhnout cíle 10 % používání energie z obnovitelných zdrojů k roku 2020 v dopravním sektoru , což představuje první z evropských milníků ve snižování emisí v dopravě . ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s2
Dalším důvodem pro povinné přimíchávání bylo dosahování cíle snižovat emise skleníkových plynů v celkovém životním cyklu dodávaných pohonných hmot . ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s3
Existuje však již velké množství důkazů o tom , že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů , ba naopak . ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s4
Jak se v posledních letech ukazuje , je nutné dosahování stanovených cílů skrze podporu biopaliv první generace přehodnotit . ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s5
Biopaliva v současnosti používaná jako příměsi do pohonných hmot se téměř výlučně vyrábí z potravinářské biomasy . ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s6
U v současnosti používaných biopaliv tedy existuje konkurenční užití půdy pro výrobu potravin či krmiv . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s1
Z pohledu dopravy souhlasíme s tvrzením , že přestože biopaliva mají některá pozitiva , jako lepší spalování , existují nezanedbatelné nevýhody s nimi spojené , jako zejména větší spotřeba metylesteru řepkového oleje v porovnání s motorovou naftou při provozu vozidel . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s2
Nevýhodou je i možnost poutání vody do lihu v pohonných hmotách , a tím i zvýšení korozivosti kovových částí motorů vozidel . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s3
Dalším aspektem jsou technické problémy ve spalovacích motorech . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s4
Vesměs všechna biopaliva vyžadují úpravu palivové soustavy a optimalizaci chodu motoru . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s5
Některá biopaliva vyžadují zkrácení intervalů výměny oleje . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s6
Část biopaliv má negativní vliv na produkci základních zdraví škodlivých emisí spalovacích motorů . ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s7
Shora uvedených cílů lze dosáhnout i jinými , vhodnějšími způsoby , například podporou komplexního řešení v oblasti intermodální dopravy , používáním úsporných dopravních prostředků v městské hromadné dopravě - ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás asi budu muset přerušit , ale sál v tuto chvíli opustil i poslední ministr , nemáme tady nikoho z vlády (Posl. Holomčík: To je skandál!) a podle platných usnesení Sněmovny bychom v tuto chvíli neměli pokračovat . ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s2
Takže já vás přeruším asi tak na dvě minuty a zkusíme někoho sehnat . ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s3
Takže já přerušuji schůzi Sněmovny do 17 hodin . ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s4
Pardon , do 15 hodin . ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s5
Do 16.10 hodin . ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s6
Nicméně pan ministr tu již je , takže můžeme pokračovat . ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s7
Děkuji panu vicepremiérovi , že se mezi nás vrátil . ps2017-030-10-010-115.u4.p1.s1
Já bych také rád poděkoval panu ministrovi prostřednictvím pana předsedajícího za to , že umožnil pokračování projednávání našeho velkolepého návrhu . ps2017-030-10-010-115.u4.p1.s2
Kde jsem to skončil ? ps2017-030-10-010-115.u4.p2.s1
Shora uvedených cílů lze dosáhnout i jinými , vhodnějšími způsoby , například podporou komplexního řešení v oblasti intermodální dopravy , používáním úsporných dopravních prostředků v městské hromadné dopravě , efektivním využíváním kapacit automobilové dopravy , podporou elektromobility a vodíkových dopravních prostředků zejména u nákladní automobilové dopravy a v neposlední řadě decentralizací energetických zdrojů . ps2017-030-10-010-115.u4.p3.s1
Souhlasíme s návrhem zrušit povinnost přimíchávání biopaliv do pohonných hmot , a to z výše uvedených důvodů . ps2017-030-10-010-115.u4.p4.s1
To byl ten původní , necenzurovaný postoj Ministerstva dopravy , který vypracovali odborní zaměstnanci předtím , než se pan ministr vrátil ze zahraniční cesty . ps2017-030-10-010-115.u4.p5.s1
A já bych v tenhle okamžik mohl s čistým svědomím skončit , protože Ministerstvo dopravy za mě řeklo vše . ps2017-030-10-010-115.u4.p5.s2
Ale já neskončím . ps2017-030-10-010-115.u4.p5.s3
Já bych rád ještě vyvrátil pět mýtů , které za tu dobu , nebo od té doby , co jsme tento návrh podali , kolují éterem . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s1
První mýtus : náš návrh ohrozí naše mezinárodní závazky . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s2
Byla by to pravda , kdyby součástí toho návrhu bylo vyškrtnutí § 21 zákona o ochraně ovzduší . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s3
Ale to jeho součástí není . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s4
Tento paragraf tam zůstává . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s5
A je to přesně ten paragraf , který uzákoňuje tu naprosto nejvíce i třeba restrikcemi , potenciálními restrikcemi , zatíženou část našich závazků , a to je těch 6 % snížení emisí z životního cyklu biopaliv - pardon , pohonných hmot do roku 2020 . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s6
Takže tady z toho důvodu je to skutečně jenom mýtus . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s7
I vzhledem k dalším okolnostem , o kterých budu ještě hovořit , to v nějakém tom krátkodobém horizontu nepoškodí ani naplnění té desetiprocentní hranice používání obnovitelných zdrojů v dopravě . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s8
Rád bych řekl , často se ještě dostává ( ? ) , že je to deset procent na biopaliva . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s9
Není to pravda . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s10
Je to deset procent na obnovitelné zdroje v dopravě . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s11
Důležité říct . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s12
Navíc náš návrh obsahuje , nebo ta legisvakanční lhůta , která z toho návrhu vyplývá , tak je šest měsíců . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s13
To znamená , kdybychom letos stihli tento návrh schválit , v platnost vejde někdy za rok touhle dobou , a do konce roku 2020 prostě ten návrh nemá reálnou šanci jakkoliv plnění našich závazků ovlivnit . ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s14
A samozřejmě pokud projde tento návrh do druhého čtení , nemám vůbec problém vést diskusi o tom , jestli to třeba nesměrovat k tomu 1 . lednu 2021 . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s1
Druhý častý mýtus : náš návrh poškodí zemědělce . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s2
Tady bych rád citoval jeden odstavec ze stanoviska Ministerstva zemědělství . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s3
" Dále máme za to , že zásadní omezení spotřeby biopaliv první generace v České republice by rozhodně neznamenalo odklon od pěstování a zpracování řepky olejky a dalších surovin na výboru biopaliv . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s4
V roce 2017 byla ostatně pouze jedna třetina produkce řepky vypěstované v České republice využita na výrobu metylesteru řepkového oleje . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s5
Obdobně to platí i pro kukuřici a cukrovku . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s6
Té bylo pouze 13 % . ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s7
Nevyužité suroviny a vyrobená biopaliva by v daném případě byly pouze vyváženy do okolních zemí EU . " ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s1
Tady je potřeba říct , že jestli něco poškozuje většinu českých zemědělců , je to dlouhodobé směřování české zemědělské politiky . ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s2
Dá se to . . . ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s3
Vlastně tady ta skutečnost , kterou jsem teď četl ze stanoviska Ministerstva zemědělství , tomu do určité míry nasvědčuje . ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s4
Pokud máme zemědělství postavené na tom , že ziskové jsou dvě nebo tři plodiny , a to tak prostě je už poměrně dlouhou dobu a zemědělská politika to nijak razantně neřeší , zpestření osevního postupu , možnosti - třeba větší podpora bílkovinných plodin , konzumních brambor . ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s5
U těch konzumních brambor je třeba zajímavé , že dobrovolná podpora vázaná na produkci je u konzumních brambor 4 752 korun na hektar , zatímco u brambor pro výrobu škrobu je 13 679 korun na hektar . ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s6
Ta čísla o tom nedostatku brambor prolétla před časem éterem . ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s7
To jenom dokládá tu absurditu toho , jak je vlastně ten systém postavený . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s1
Třetí bod : nemáme alternativy biopaliv . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s2
S tím by se do určité míry dalo souhlasit . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s3
A ostatně ten návrh , a je to i v té důvodové zprávě , počítá s tím , že pokud zrušíme , tak jak to navrhujeme , povinnost toho minimálního množství , tak nějakou dobu stejně ten systém bude muset biopaliva používat dál , jelikož jsme deset let , kdy používáme biopaliva a kdy vlastně máme nějaké závazky i vůči EU , kašlali na rozvoj alternativ a tu povinnost naplňovat naše závazky jsme delegovali právě ustanoveními v zákoně o ovzduší na dodavatele pohonných hmot . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s4
A co my tím zákonem , tou původní podobou , vlastně dodavatelům říkáme ? ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s5
A nejenom dodavatelům , ale i třeba na ně navázaným technologickým firmám ? ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s6
Investujte si , do čeho chcete , ale biopaliva stejně budete používat dál , ať se děje , co se děje . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s7
A my vidíme velký potenciál právě v alternativách , které povedou jednak ke snižování emisí v dopravě a snižování závislostí na fosilních palivech . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s8
Vidíme velký potenciál i z hlediska hospodářství . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s9
Tady je řada inovativních firem . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s10
Vysoké školy dělají vysoce zajímavý a hodnotný výzkum . ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s11
A my chceme prostě tenhleten status quo , který nepomáhá téměř nikomu , odšpuntovat k tomu , aby se konečně začalo v tomto státě investovat do rozvoje a vývoje smysluplných technologií . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s1
Čtvrtý bod : za biopaliva může náš vstup do EU . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s2
To také není úplně pravda . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s3
EU řekla , že chce nějaké dva parametry , o kterých jsem tady hovořil , a nechala členským státům poměrně volnou ruku v tom , jakým způsobem je budou naplňovat . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s4
Většina států k tomu přistoupila nějakým mixem , ve kterém samozřejmě biopaliva jsou , ale nestojí to jenom na nich . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s5
U nás jsme zvolili tu nejsnadnější a bohužel , jak se ukazuje , nejhorší možnou cestu . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s6
Rád bych také připomenul , jak vypadala podpora biopaliv předtím , než jsme vstoupili do EU . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s7
To jsou také zajímavá čísla . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s8
Někdy v roce 2002 , 2003 fungovala podpora biopaliv tak , že fond , který je předchůdce toho současného ZIFu , nakoupil od zemědělce tunu řepky za sedm tisíc korun a prodal ji zpracovateli biopaliv za tři tisíce . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s9
Takhle to fungovalo . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s10
A také to byla jedna z prvních věcí , kterou nám EU bezprostředně po našem vstupu zatrhla z pochopitelných důvodů . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s11
Takže svádět tohleto na EU je půl pravdy . ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s12
A spíše menší půl pravdy . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s1
A poslední mýtus , který se objevuje i ve stanovisku Ministerstva zemědělství , je to , že vlastně ta EU tlačí podporu biopaliv . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s2
První generace , zejména první generace . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s3
Není to pravda . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s4
Když se podíváme do směrnice , která bývá nazývána RED II , je to vlastně směrnice , která nějakým způsobem určuje politiku obnovitelných zdrojů energie do roku 2030 , tak tam jasně vidíme , že ten podíl zejména po roce 2023 biopaliv první generace prostě půjde dolů . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s5
Ten podporovaný , ten chtěný . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s6
U biopaliv , která jsou například z palmového oleje , je tento postup ještě razantnější . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s7
Ale ne tak u nás . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s8
Když se podíváme do dokumentu , který 28 . ledna tohoto roku vzala naše vláda na vědomí , dokument se jmenuje Návrh vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu ČR , tak tam vidíme v tabulce č . 16 , že se předpokládá , že každým rokem od tohoto okamžiku spotřeba biopaliv první generace u nás poroste . ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s9
Nebude klesat tak jako ve zbytku Evropy , ale poroste , a to až do roku 2030 .