|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-010-115 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

115. Návrh poslanců Radka Holomčíka, Dany Balcarové, Jana Zahradníka, Jana Hrnčíře, Vlastimila Válka, Petra Pávka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 422/ - prvé čtení

Date2019-06-19
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/115
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030326.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 665 • previousnext

ps2017-030-10-010-115.u1.p1.s1 115.
ps2017-030-10-010-115.u1.p1.s2 Návrh poslanců Radka Holomčíka, Dany Balcarové, Jana Zahradníka, Jana Hrnčíře, Vlastimila Válka, Petra Pávka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 422/ - prvé čtení
ps2017-030-10-010-115.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 422/1.
ps2017-030-10-010-115.u1.p2.s2 Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Radek Holomčík.
ps2017-030-10-010-115.u1.p2.s3 Prosím klid v jednacím sále a prosím pana navrhovatele, aby se ujal slova.
ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, aj my chcem zpátky motýle!
ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s3 Akorát o tom neskládáme dadaistické básně, ale přicházíme s konkrétními návrhy a budeme přicházet s konkrétními návrhy, které pomohou řešit problémy našich lesů, naší krajiny, naší půdy, naší vody, a také chceme bojovat proti tomu, aby se bohapustý byznys maskoval za něco, co přinést přírodě nějakou pozitivní hodnotu, ale co v reálu celou situaci jenom zhoršuje.
ps2017-030-10-010-115.u2.p1.s4 A přesně takovým návrhem je naše novela zákona o ovzduší, která ruší to minimální povinné množství přimíchávání biopaliv do pohonných hmot.
ps2017-030-10-010-115.u2.p2.s1 bych na úvod svého příspěvku rád přečetl vyjádření Ministerstva dopravy, tedy to původní vyjádření Ministerstva dopravy.
ps2017-030-10-010-115.u2.p2.s2 Nevím, jestli si vzpomínáte na tu šlamastyku, která kolem toho vznikla, ale když náš návrh přišel na vládu, tak Ministerstvo dopravy dalo kladné stanovisko, aby asi po čtyřech dnech, když se tehdejší ministr dopravy, to byl ještě pan ministr Ťok, vrátil z nějaké zahraniční cesty, Ministerstvo otočilo, načež asi tři dny nato se pan ministr dozvěděl z Mladé fronty Dnes, že ho nebaví dělat ministra a rozhodl se skončit.
ps2017-030-10-010-115.u2.p3.s1 Tak přečtu to stanovisko: Po posouzení předmětného poslaneckého návrhu Ministerstvo dopravy doporučuje vládě zaujetí souhlasného stanoviska k němu.
ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s1 Zavedená podpora biopaliv sledovala několik cílů: Povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot dostupných na českém trhu představuje zvolený způsob, jak dosáhnout cíle 10 % používání energie z obnovitelných zdrojů k roku 2020 v dopravním sektoru, což představuje první z evropských milníků ve snižování emisí v dopravě.
ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s2 Dalším důvodem pro povinné přimíchávání bylo dosahování cíle snižovat emise skleníkových plynů v celkovém životním cyklu dodávaných pohonných hmot.
ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s3 Existuje však již velké množství důkazů o tom, že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů, ba naopak.
ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s4 Jak se v posledních letech ukazuje, je nutné dosahování stanovených cílů skrze podporu biopaliv první generace přehodnotit.
ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s5 Biopaliva v současnosti používaná jako příměsi do pohonných hmot se téměř výlučně vyrábí z potravinářské biomasy.
ps2017-030-10-010-115.u2.p4.s6 U v současnosti používaných biopaliv tedy existuje konkurenční užití půdy pro výrobu potravin či krmiv.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s1 Z pohledu dopravy souhlasíme s tvrzením, že přestože biopaliva mají některá pozitiva, jako lepší spalování, existují nezanedbatelné nevýhody s nimi spojené, jako zejména větší spotřeba metylesteru řepkového oleje v porovnání s motorovou naftou při provozu vozidel.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s2 Nevýhodou je i možnost poutání vody do lihu v pohonných hmotách, a tím i zvýšení korozivosti kovových částí motorů vozidel.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s3 Dalším aspektem jsou technické problémy ve spalovacích motorech.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s4 Vesměs všechna biopaliva vyžadují úpravu palivové soustavy a optimalizaci chodu motoru.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s5 Některá biopaliva vyžadují zkrácení intervalů výměny oleje.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s6 Část biopaliv negativní vliv na produkci základních zdraví škodlivých emisí spalovacích motorů.
ps2017-030-10-010-115.u2.p5.s7 Shora uvedených cílů lze dosáhnout i jinými, vhodnějšími způsoby, například podporou komplexního řešení v oblasti intermodální dopravy, používáním úsporných dopravních prostředků v městské hromadné dopravě -
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s1 Pane poslanče, vás asi budu muset přerušit, ale sál v tuto chvíli opustil i poslední ministr, nemáme tady nikoho z vlády (Posl. Holomčík: To je skandál!)a podle platných usnesení Sněmovny bychom v tuto chvíli neměli pokračovat.
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s2 Takže vás přeruším asi tak na dvě minuty a zkusíme někoho sehnat.
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s3 Takže přerušuji schůzi Sněmovny do hodin.
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s4 Pardon, do hodin.
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s5 Do hodin.
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s6 Nicméně pan ministr tu již je, takže můžeme pokračovat.
ps2017-030-10-010-115.u3.p1.s7 Děkuji panu vicepremiérovi, že se mezi nás vrátil.
ps2017-030-10-010-115.u4.p1.s1 bych také rád poděkoval panu ministrovi prostřednictvím pana předsedajícího za to, že umožnil pokračování projednávání našeho velkolepého návrhu.
ps2017-030-10-010-115.u4.p1.s2 Kde jsem to skončil?
ps2017-030-10-010-115.u4.p2.s1 Shora uvedených cílů lze dosáhnout i jinými, vhodnějšími způsoby, například podporou komplexního řešení v oblasti intermodální dopravy, používáním úsporných dopravních prostředků v městské hromadné dopravě, efektivním využíváním kapacit automobilové dopravy, podporou elektromobility a vodíkových dopravních prostředků zejména u nákladní automobilové dopravy a v neposlední řadě decentralizací energetických zdrojů.
ps2017-030-10-010-115.u4.p3.s1 Souhlasíme s návrhem zrušit povinnost přimíchávání biopaliv do pohonných hmot, a to z výše uvedených důvodů.
ps2017-030-10-010-115.u4.p4.s1 To byl ten původní, necenzurovaný postoj Ministerstva dopravy, který vypracovali odborní zaměstnanci předtím, než se pan ministr vrátil ze zahraniční cesty.
ps2017-030-10-010-115.u4.p5.s1 A bych v tenhle okamžik mohl s čistým svědomím skončit, protože Ministerstvo dopravy za řeklo vše.
ps2017-030-10-010-115.u4.p5.s2 Ale neskončím.
ps2017-030-10-010-115.u4.p5.s3 bych rád ještě vyvrátil pět mýtů, které za tu dobu, nebo od doby, co jsme tento návrh podali, kolují éterem.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s1 První mýtus: náš návrh ohrozí naše mezinárodní závazky.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s2 Byla by to pravda, kdyby součástí toho návrhu bylo vyškrtnutí § 21 zákona o ochraně ovzduší.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s3 Ale to jeho součástí není.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s4 Tento paragraf tam zůstává.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s5 A je to přesně ten paragraf, který uzákoňuje tu naprosto nejvíce i třeba restrikcemi, potenciálními restrikcemi, zatíženou část našich závazků, a to je těch 6 % snížení emisí z životního cyklu biopaliv - pardon, pohonných hmot do roku 2020.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s6 Takže tady z toho důvodu je to skutečně jenom mýtus.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s7 I vzhledem k dalším okolnostem, o kterých budu ještě hovořit, to v nějakém tom krátkodobém horizontu nepoškodí ani naplnění desetiprocentní hranice používání obnovitelných zdrojů v dopravě.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s8 Rád bych řekl, často se ještě dostává (?), že je to deset procent na biopaliva.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s9 Není to pravda.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s10 Je to deset procent na obnovitelné zdroje v dopravě.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s11 Důležité říct.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s12 Navíc náš návrh obsahuje, nebo ta legisvakanční lhůta, která z toho návrhu vyplývá, tak je šest měsíců.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s13 To znamená, kdybychom letos stihli tento návrh schválit, v platnost vejde někdy za rok touhle dobou, a do konce roku 2020 prostě ten návrh nemá reálnou šanci jakkoliv plnění našich závazků ovlivnit.
ps2017-030-10-010-115.u4.p6.s14 A samozřejmě pokud projde tento návrh do druhého čtení, nemám vůbec problém vést diskusi o tom, jestli to třeba nesměrovat k tomu 1. lednu 2021.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s1 Druhý častý mýtus: náš návrh poškodí zemědělce.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s2 Tady bych rád citoval jeden odstavec ze stanoviska Ministerstva zemědělství.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s3 "Dále máme za to, že zásadní omezení spotřeby biopaliv první generace v České republice by rozhodně neznamenalo odklon od pěstování a zpracování řepky olejky a dalších surovin na výboru biopaliv.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s4 V roce 2017 byla ostatně pouze jedna třetina produkce řepky vypěstované v České republice využita na výrobu metylesteru řepkového oleje.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s5 Obdobně to platí i pro kukuřici a cukrovku.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s6 bylo pouze 13 %.
ps2017-030-10-010-115.u4.p7.s7 Nevyužité suroviny a vyrobená biopaliva by v daném případě byly pouze vyváženy do okolních zemí EU."
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s1 Tady je potřeba říct, že jestli něco poškozuje většinu českých zemědělců, je to dlouhodobé směřování české zemědělské politiky.
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s2 se to...
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s3 Vlastně tady ta skutečnost, kterou jsem teď četl ze stanoviska Ministerstva zemědělství, tomu do určité míry nasvědčuje.
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s4 Pokud máme zemědělství postavené na tom, že ziskové jsou dvě nebo tři plodiny, a to tak prostě je poměrně dlouhou dobu a zemědělská politika to nijak razantně neřeší, zpestření osevního postupu, možnosti - třeba větší podpora bílkovinných plodin, konzumních brambor.
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s5 U těch konzumních brambor je třeba zajímavé, že dobrovolná podpora vázaná na produkci je u konzumních brambor 4 752 korun na hektar, zatímco u brambor pro výrobu škrobu je 13 679 korun na hektar.
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s6 Ta čísla o tom nedostatku brambor prolétla před časem éterem.
ps2017-030-10-010-115.u4.p8.s7 To jenom dokládá tu absurditu toho, jak je vlastně ten systém postavený.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s1 Třetí bod: nemáme alternativy biopaliv.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s2 S tím by se do určité míry dalo souhlasit.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s3 A ostatně ten návrh, a je to i v důvodové zprávě, počítá s tím, že pokud zrušíme, tak jak to navrhujeme, povinnost toho minimálního množství, tak nějakou dobu stejně ten systém bude muset biopaliva používat dál, jelikož jsme deset let, kdy používáme biopaliva a kdy vlastně máme nějaké závazky i vůči EU, kašlali na rozvoj alternativ a tu povinnost naplňovat naše závazky jsme delegovali právě ustanoveními v zákoně o ovzduší na dodavatele pohonných hmot.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s4 A co my tím zákonem, tou původní podobou, vlastně dodavatelům říkáme?
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s5 A nejenom dodavatelům, ale i třeba na navázaným technologickým firmám?
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s6 Investujte si, do čeho chcete, ale biopaliva stejně budete používat dál, se děje, co se děje.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s7 A my vidíme velký potenciál právě v alternativách, které povedou jednak ke snižování emisí v dopravě a snižování závislostí na fosilních palivech.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s8 Vidíme velký potenciál i z hlediska hospodářství.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s9 Tady je řada inovativních firem.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s10 Vysoké školy dělají vysoce zajímavý a hodnotný výzkum.
ps2017-030-10-010-115.u4.p9.s11 A my chceme prostě tenhleten status quo, který nepomáhá téměř nikomu, odšpuntovat k tomu, aby se konečně začalo v tomto státě investovat do rozvoje a vývoje smysluplných technologií.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s1 Čtvrtý bod: za biopaliva může náš vstup do EU.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s2 To také není úplně pravda.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s3 EU řekla, že chce nějaké dva parametry, o kterých jsem tady hovořil, a nechala členským státům poměrně volnou ruku v tom, jakým způsobem je budou naplňovat.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s4 Většina států k tomu přistoupila nějakým mixem, ve kterém samozřejmě biopaliva jsou, ale nestojí to jenom na nich.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s5 U nás jsme zvolili tu nejsnadnější a bohužel, jak se ukazuje, nejhorší možnou cestu.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s6 Rád bych také připomenul, jak vypadala podpora biopaliv předtím, než jsme vstoupili do EU.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s7 To jsou také zajímavá čísla.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s8 Někdy v roce 2002, 2003 fungovala podpora biopaliv tak, že fond, který je předchůdce toho současného ZIFu, nakoupil od zemědělce tunu řepky za sedm tisíc korun a prodal ji zpracovateli biopaliv za tři tisíce.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s9 Takhle to fungovalo.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s10 A také to byla jedna z prvních věcí, kterou nám EU bezprostředně po našem vstupu zatrhla z pochopitelných důvodů.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s11 Takže svádět tohleto na EU je půl pravdy.
ps2017-030-10-010-115.u4.p10.s12 A spíše menší půl pravdy.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s1 A poslední mýtus, který se objevuje i ve stanovisku Ministerstva zemědělství, je to, že vlastně ta EU tlačí podporu biopaliv.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s2 První generace, zejména první generace.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s3 Není to pravda.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s4 Když se podíváme do směrnice, která bývá nazývána RED II, je to vlastně směrnice, která nějakým způsobem určuje politiku obnovitelných zdrojů energie do roku 2030, tak tam jasně vidíme, že ten podíl zejména po roce 2023 biopaliv první generace prostě půjde dolů.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s5 Ten podporovaný, ten chtěný.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s6 U biopaliv, která jsou například z palmového oleje, je tento postup ještě razantnější.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s7 Ale ne tak u nás.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s8 Když se podíváme do dokumentu, který 28. ledna tohoto roku vzala naše vláda na vědomí, dokument se jmenuje Návrh vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu ČR, tak tam vidíme v tabulce č. 16, že se předpokládá, že každým rokem od tohoto okamžiku spotřeba biopaliv první generace u nás poroste.
ps2017-030-10-010-115.u4.p11.s9 Nebude klesat tak jako ve zbytku Evropy, ale poroste, a to do roku 2030.

Text viewDownload CoNNL-U