ps2017-030-10-009-096.u1.p1.s1
96 . ps2017-030-10-009-096.u1.p1.s2
Návrh poslanců Martina Kupky , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury , Jany Černochové a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 500 / 2004 Sb . , správní řád , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 375 / - prvé čtení ps2017-030-10-009-096.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 375 / 1 . ps2017-030-10-009-096.u1.p2.s2
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Martin Kupka . ps2017-030-10-009-096.u1.p2.s3
Máte slovo . ps2017-030-10-009-096.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , stejně jako mnohé z vás i nás trápí , že Česká republika klade všem stavebníkům , ale nejenom stavebníkům , všem , kteří přicházejí do kontaktu se státem , řadu nečekaných překážek . ps2017-030-10-009-096.u2.p1.s2
A místo , aby od státu dostávali v zákonných lhůtách svá závazná stanoviska , tak na to mnohde čekají i několik měsíců . ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s1
Přicházíme s návrhem , který mění správní řád tak , aby byla pro občany , pro stavebníky větší jistota , že své závazné stanovisko dostanou ve lhůtě třicet kalendářních dnů . ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s2
Často tady kritizujeme napříč politickým spektrem to , že se nestaví byty , že se nestaví dálnice , že se nestaví železnice , že se nestaví spousta dalších podstatných staveb občanské vybavenosti , že se komplikuje situace například v oblasti zdravotnictví , v oblasti školství , protože i tam veřejné instituce jako obce , města , kraje se snaží investovat , ale brání jim v tom často problémy na straně správního řádu , na straně úřadů , které nevydávají svá závazná stanoviska včas . ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s3
Přicházíme s fikcí takzvaného závazného souhlasného stanoviska , opatřením , které říká , že pokud správní úřad nerozhodne v závazné lhůtě , tak se má za to , že je to závazné stanovisko vydáno kladně a byl naplněn zákon v té oblasti , pro které závazné stanovisko mělo vzniknout . ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s4
Zkusím schválně zmínit několik konkrétních příkladů , kde to vázne . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s1
Nejčastější jsou samozřejmě ty , které se týkají územního a stavebního řízení . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s2
Znám opravdu případy konkrétních investorů , například mateřské školky , která nutně potřebuje stavební úpravy . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s3
Stavebník , vlastník mateřské školky , v lednu požádá o závazné stanovisko orgánu územního plánování a čeká . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s4
Čeká měsíc , čeká dva měsíce , čeká tři měsíce , čeká čtyři měsíce , to už to nevydrží a podá návrh , respektive stížnost na nečinnost správního úřadu . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s5
Dostane se mu odpovědi ano , že skutečně příslušný úřad nečinil , ale čeká dál . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s6
Za další dva měsíce konečně ono závazné stanovisko dostane - je kladné - a tak se může rozběhnout teprve v ten okamžik celá řada dalších fází samotného stavebního řízení . ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s7
Naráží to bohužel na to , že vlastník mateřské školky chtěl pro děti to upravené zařízení otevřít v září , což samozřejmě za těchto okolností nemá šanci udělat . ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s1
To jsem zmínil jeden konkrétní příklad . ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s2
Jsou nepochybně závažnější , v okamžiku , kdy se může jedna o zdravotnická zařízení , nebo se může jednat o mnohaletá zdržení v okamžiku , kdy se jedná o tak důležité stavby , jako jsou třeba dálnice , silnice první třídy anebo silniční obchvaty měst a obcí . ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s3
Problém spočítá opravdu v tom , že někde na úřadech zbytečně dlouho visí například závazné stanovisko orgánu územního plánování . ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s4
A samozřejmě , že další obrovská ekonomická i morální ztráta plyne z toho , že občan nemá šanci , a v tomhle případě ani obec , ani město , žádný investor , mít nějakou jistotu od státu , kdy se toho vlastně dočká . ps2017-030-10-009-096.u2.p5.s1
To , po čem voláme , je zároveň větší rychlost stavebních a dalších správních řízení , ale zároveň větší elementární jistota , kterou český stát lidem poskytuje v tom směru , že budou vědět , že když oni postupují podle zákona , udělají krok A , tak se mohou stejné odezvy dočkat od státu . ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s1
Těch příkladů je opravdu mnoho . ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s2
Víme , že stát je schopen opravdu zakleknout na občana v okamžiku , kdy o jeden den nesplní zákonnou lhůtu , ale na druhou stranu když má stát oplatit stejnou mincí a dodržet například 30 denní lhůtu , tak se vlastně nic neděje . ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s3
A nejen že se nic neděje 31 . den , ono se neděje nic ani 41 . ani 51 . ani 61 . den , kdy ten úřad už měl dávno činit a měl vydat příslušné závazné stanovisko orgánu územního plánování například . ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s4
Mimochodem správní řád i další složkové zákony říkají jasně , že závazné stanovisko vydá úřad bezodkladně , nejdéle však do 30 dnů , ve složitých případech do 60 dnů . ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s5
Bezodkladně . ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s6
Bezodkladně tedy rozhodně neznamená do pěti nebo do šesti měsíců . ps2017-030-10-009-096.u2.p7.s1
Přišli jsme tedy s návrhem , který navíc v české legislativě už není úplnou novinkou , podařilo se nám prosadit podobné ustanovení do vyjmenovaného okruhu staveb v rámci projednávání zákona o urychlení liniových staveb , zákona č . 416 , v loňském roce , a tam tedy ta fikce závazného souhlasného stanoviska už figuruje . ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s1
Zároveň bych rád upoutal vaši pozornost i na to , že s fikcí závazného souhlasného stanoviska pracuje jak v tuto chvíli v Legislativní radě zastavený návrh další novely zákona č . 416 , tak ale kompletní rekodifikace stavebního práva . ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s2
I tady si vláda uvědomuje , že je nezbytně potřeba něco udělat a zajistit , aby stát fungoval tak , že bude schopen své lhůty zvládat a že tím pádem nebude komplikovat život stavebníkům - občanům , nebude fakticky zdržovat další ekonomický růst České republiky , protože za všemi těmi prodlužovanými staveními a jinými řízeními se přece skrývají také významné finanční a hospodářské ztráty . ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s3
Přicházíme tedy s návrhem , který reálně bude zkracovat dobu řízení , bude zjednodušovat život lidem , bude reálně také přinášet větší jistotu . ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s4
Větší jistotu , že když se chováte podle zákona jako občan , že zároveň stát se bude stejně chovat k vám a bude své zákonné lhůty rovněž dodržovat . ps2017-030-10-009-096.u2.p9.s1
My se nebráníme tomu , aby v rámci projednávání ve výborech se například doplnilo to , že v těch složitých případech se opravdu lhůta prodlouží na 60 dnů , stejně tak jako se nebráníme tomu , aby se z té fikce souhlasu vyčlenila rozhodnutí EIA , tak aby byla zcela v souladu naše praxe s tím , co pokládá za důležité Evropská unie . ps2017-030-10-009-096.u2.p9.s2
V tomto směru tedy určitě cesta existuje . ps2017-030-10-009-096.u2.p10.s1
Dovolujeme si vás požádat , abyste podpořili náš návrh změny správního řádu , o jehož výhodách jsem hovořil . ps2017-030-10-009-096.u2.p10.s2
Troufnu si ale tvrdit , že to nejsou vlastně jenom jakoby výhody navíc , to , co navrhujeme , je , aby se stát konečně začal chovat tak , jak to on chce po lidech a jak to žádá , aby plnil zákonné lhůty , aby sám plnil zákony . ps2017-030-10-009-096.u2.p10.s3
A nabízíme na to konkrétní řešení v podobě fikce souhlasného závazného stanoviska . ps2017-030-10-009-096.u2.p11.s1
Doplním ještě jeden důležitý bod pro ty , které napadá , jestli náhodou tím naopak nemůžeme způsobit nějaký problém , jestli tím třeba nevzniknou stavy , kdy se bude čekat na to , až uplyne ona lhůta . ps2017-030-10-009-096.u2.p11.s2
Tak nepochybně jsme ten návrh nepřipravili proto , aby se fikce souhlasu naplňovala , ale proto , aby si úřady zajistily svou práci tak , že budou schopny vydávat v termínech závazná stanoviska , a nekomplikovaly tak tím život lidí a život koneckonců i ostatních složek veřejné správy . ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s1
A co je v té věci zároveň podstatné ? ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s2
Není součástí té změny to , že by se například územní rozhodnutí vydávalo fikcí . ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s3
To ten návrh opravdu neobsahuje . ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s4
Obsahuje výhradně fikci souhlasného závazného stanoviska , což je teprve podmínka a základní podklad pro vydání toho meritorního rozhodnutí . ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s5
Proto jsem přesvědčeni , že to žádné zásadní riziko pro Českou republiku neznamená , naopak je to krok , jak se ukazuje už v případě té konkrétní legislativní normy v případě výstavby liniových staveb , už slouží v českém právním řádu a reálně přispívá k tomu , aby to , co Česká republika už dlouho chtěla realizovat , a realizovat zcela v souladu se zákonem , tak aby se opravdu realizovat mohlo a zbytečně se nezdržovalo . ps2017-030-10-009-096.u2.p13.s1
Prosím v tomto směru o to , aby při projednávání tohoto konkrétního návrhu vládl ve Sněmovně co nejvíce zdravý rozum , pohled na to , s čím se ten návrh snaží vypořádat . ps2017-030-10-009-096.u2.p13.s2
Protože zaznívá - li , a to si troufnu tvrdit , že snad ve všech volebních programech , že chceme odstranit zbytečnou byrokracii , že chceme funkční stát , že chceme , aby se rychleji stavělo , aby Česká republika příště nefigurovala na 156 . místě ze 192 sledovaných zemí v rychlosti stavebního řízení , že nechce , aby v České republice trvalo stavební řízení v průměru 246 dnů , když v jiných státech může trvat třeba 60 , nebo dokonce i kratší lhůtu . ps2017-030-10-009-096.u2.p13.s3
Toto je konkrétní návrh , konkrétní cesta , jak se přiblížit významně lepším ukazatelům v mezinárodním srovnání , a především jak v těch důležitých konkrétních oblastech , v dopravě , ve výstavbě veřejných staveb , ale i v soukromém podnikání , v záměrech soukromých vlastníků , v záměrech rodin stavět , tak aby se tam opravdu situace výrazně zlepšila a všechna stavební řízení a další správní řízení se urychlila . ps2017-030-10-009-096.u2.p14.s1
Mnohokrát děkuji za vaši pozornost a ještě jednou prosím o podporu tohoto záměru . ps2017-030-10-009-096.u3.p1.s1
Tak děkuji . ps2017-030-10-009-096.u3.p1.s2
Já přečtu mezitím ještě omluvy , než budeme pokračovat . ps2017-030-10-009-096.u3.p1.s3
Mezi 14.30 a 15.00 z pracovních důvodů paní poslankyně Taťána Malá se omlouvá , dále pan poslanec Karel Schwarzenberg se omlouvá mezi 14.30 a 19 . hodinou ze zdravotních důvodů . ps2017-030-10-009-096.u3.p2.s1
Nyní tedy prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Zuzana Ožanová . ps2017-030-10-009-096.u3.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené poslankyně , vážení poslanci , předkládaná novela správního řádu má reagovat na průtahy dotčených orgánů a nedodržování lhůt při vydávání závazných stanovisek . ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s3
Dle navrhovatelů jsou v dnešní právní praxi stanovovány nesplnitelné či vzájemně neslučitelné podmínky a správní orgány se dopouštějí průtahů . ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s4
Navrhovaná úprava by měla zavést fikci závazného stanoviska . ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s5
Pokud správní orgán nevydá závazné stanovisko do 30 dnů , pak by platilo , že rozhodnutí není podmíněno tímto závazným stanoviskem a žádost je v souladu se zákonem , na jehož základě se závazné stanovisko vydává . ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s6
K případnému později vydanému závaznému stanovisku by se nepřihlíželo . ps2017-030-10-009-096.u4.p2.s1
Další úpravy se týkají dozorčích a opravných prostředků a zakotvují fikci potvrzení závazného stanoviska dotčeného orgánu jeho nadřízeným orgánem , pokud marně uplyne lhůta pro jeho potvrzení či změnu . ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s1
Správní řád je obecným procesním předpisem upravujícím postup správních orgánů . ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s2
Navrhovaná úprava však zasahuje do různých oblastí správního práva hmotného , které pro jednotlivé úseky veřejné správy upravují pravomoc dotčených orgánů k vydávání závazných stanovisek pro účely řady různých správních řízení . ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s3
Případné nedostatky hmotného práva nebo jeho aplikace nelze řešit prostřednictvím změny procesního práva a obecného procesního předpisu . ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s4
Správní právo zná institut fikce pozitivního nebo negativního rozhodnutí , nikoliv ale jako obecný procesní institut v obecné procesní úpravě , ale jen jako dílčí úpravu obsaženou vždy v příslušném zákoně upravujícím danou věcnou příslušnost konkrétního správního orgánu . ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s5
Stejným způsobem , to znamená jen cestou přímé novelizace jednotlivých zákonů upravujících pravomoc dotčených orgánů k vydávání závazných stanovisek , je proto potřeba přistoupit k případné úpravě fikce závazného stanoviska nebo fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem . ps2017-030-10-009-096.u4.p4.s1
Závazná stanoviska dotčených orgánů se objevují v řadě navzájem zcela neporovnatelných oblastí veřejné správy , ve kterých dotčené orgány vykonávají svou působnost k ochraně jednotlivých veřejných zájmů , jako například rozhodování o koncesovaných živnostech , rozhodování o zahraničním obchodu s vojenským materiálem , rozhodování o udělení souhlasu k činnosti soukromé vysoké školy , rozhodování o oprávnění poskytnout službu péče o dítě v dětské skupině , rozhodování o oprávnění a jiné . ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s1
Žádost o vydání závazného stanoviska může mít vady bránící řádnému posouzení , či dokonce přímo bránící vydání stanoviska . ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s2
V takovém případě je správní orgán povinen pomoci vady odstranit nebo vyzvat k odstranění nedostatků vad podání a určit k tomu přiměřenou lhůtu . ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s3
Návrh však s tímto nepočítá a mohlo by docházet k situacím , že fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem by mohla nastat i na základě neúplné a ani na základě výzvy správního orgánu nedoplněné žádosti . ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s4
Žadatelé by touto variantou mohli kalkulovat a cíleně se snažit o to , aby závazné stanovisko nebylo vydáno . ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s1
Návrh předpokládá fikci nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem jen v případě podání žádosti o vydání závazného stanoviska , nikoliv však v případě , kdy by mělo být závazné stanovisko vydáváno na základě výzvy správního orgánu příslušného k vedení správního řízení , ve kterém má být vydáno rozhodnutí podmíněné závazným stanoviskem . ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s2
V právní úpravě se používají oba dva modely s tím , že závazná stanoviska opatřuje žadatel a předkládá je správnímu orgánu jako součást žádosti o vydání rozhodnutí , tak s tím , že si závazná stanoviska opatřuje sám správní orgán , který vede řízení . ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s3
Návrh tedy počítá jen s jedním z těchto modelů , aniž by z něj vyplývalo , proč tomu tak je . ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s4
Proti nečinnosti správních orgánů se lze dle platné legislativy bránit v rámci správního soudnictví . ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s5
Nelze také opominout , že nesprávný úřední postup lze postihovat v rámci zákona č . 82 / 1998 Sb . , o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím . ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s1
Návrh zákona obsahuje i sám o sobě řadu dílčích nedostatků , které by znemožnily jeho bezproblémovou praxi . ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s2
Návrh na jedné straně předpokládá v případě marného uplynutí lhůty pro vydání závazného stanoviska fikci nepodmíněnosti rozhodnutí příslušným závazným stanoviskem , současně ale stanoví , že pokud odvolání směřuje proti takovému závaznému stanovisku , platí , že ho nadřízený orgán potvrdí . ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s3
Pokud ale rozhodnutí nemá být na základě fikce vůbec podmíněno daným závazným stanoviskem , žádné závazné stanovisko se vydávat nebude , a to ani fingované , a nedává proto smysl počítat s tím , že odvolání bude směřovat proti závaznému stanovisku , neboť nic takového nemůže nastat , když se nelze odvolat proti tomu , co neexistuje . ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s4
Stejně tak nedává smysl vylučovat v případě takového neexistujícího závazného stanoviska přezkumné řízení , neboť to , co není , nelze přezkoumat z povahy věci . ps2017-030-10-009-096.u4.p8.s1
Návrh zákona neřeší , jak se správní orgán příslušný k vydání rozhodnutí podmíněného závazným stanoviskem právně relevantním způsobem dozví , že dotčený orgán závazné stanovisko ve stanovené lhůtě nevydal , a kdy v důsledku toho nastala fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem . ps2017-030-10-009-096.u4.p9.s1
Vláda na své schůzi dne 8 . února 2019 projednala tento návrh zákona a zaujala k němu nesouhlasné stanovisko . ps2017-030-10-009-096.u4.p9.s2
Také Parlamentní institut vypracoval stanovisko ke kompatibilitě tisku s právem Evropské unie pod č . 0375 se závěrem , že navržená úprava je neslučitelná s právem Evropské unie . ps2017-030-10-009-096.u4.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-030-10-009-096.u5.p1.s1
Tak to byla zpravodajka paní poslankyně Zuzana Ožanová . ps2017-030-10-009-096.u5.p1.s2
Já přečtu dvě omluvy . ps2017-030-10-009-096.u5.p1.s3
Pan poslanec Jan Skopeček se omlouvá do konce jednacího dne a pan poslanec Patrik Nacher se omlouvá od 15.30 ze zdravotních důvodů . ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s1
Nyní otevírám obecnou rozpravu , kam mám tedy také přihlášenou paní poslankyni Zuzanu Ožanovou , jestli máte zájem vystoupit v obecné rozpravě . ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s2
Mám tady tři faktické poznámky , ty ale budou reagovat až . . . ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s3
Vy máte s přednostním právem . ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s4
Nicméně paní zpravodajka má taky přednostní právo . . . ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s5
Takže dáváte prostor paní ministryni s přednostním právem , následně tedy budou faktické poznámky , protože reagují na něco v obecné rozpravě , ty mám čtyři , a následně paní poslankyně Ožanová . ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s6
Tak prosím . ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , já bych chtěla opravdu k tomuto tématu vystoupit . ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s2
Za prvé bych chtěla poděkovat panu Kupkovi , protože jsem velmi ráda , že stavební právo řešíme napříč politickým spektrem , a skutečně na fikci souhlasu závazného stanoviska je obecná shoda . ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s3
Je to ale samozřejmě velmi složitý institut a mělo by se to v této fázi skutečně vztahovat pouze na stavební právo . ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s4
Proto my opravdu si dáváme tu práci , novela čtyřistašestnáctky už je po legislativním procesu , dolaďují se tam poslední věci . ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s5
Já se opravdu velmi obávám toho , abychom najednou fikci souhlasu udělali na všechno , protože už to tady bylo správně řečeno paní zpravodajkou , tam se to týká péče o dítě , migrační politiky , zdravotnictví . ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s6
A myslím si , že takto závažný institut bychom skutečně měli aplikovat na to stavební právo , kde to , co řekl pan Kupka , je prostě naprostá pravda , to zdržování je samozřejmě veliké , ale prosím , nechme to na tu čtyřistašestnáctku , kde to je vykomunikované na úrovni Legislativní rady vlády a nemělo by to potom následně v praxi dělat problémy .