|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-05-28 ps2017-030-01-004-041 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

41. Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 317/ - prvé čtení

Date2019-05-28
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/041
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030012.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 539 • previousnext

ps2017-030-01-004-041.u1.p1.s1 41.
ps2017-030-01-004-041.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 317/ - prvé čtení
ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s1 Vláda k tomuto sněmovnímu tisku nezaujala stanovisko.
ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Stanislav Grospič.
ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s3 Pane poslanče, posečkejte prosím chvilku, než se sál uklidní.
ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s4 Máte slovo.
ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, vážení členové vlády, máte před sebou novelu, která není svým rozsahem nijak velká.
ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s3 Je označena tiskem 317 a do Poslanecké sněmovny doputovala již 1. listopadu roku 2018.
ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s4 Zabývá se věcí, která je bytostně důležitá, dovolím si říct, pro drtivou většinu pracujících zaměstnanců ve sféře soukromé, tak i ve sféře veřejné.
ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s5 Jde o pojem dovolené a délku jejího čerpání.
ps2017-030-01-004-041.u2.p2.s1 Můžeme dovolenou definovat různým způsobem.
ps2017-030-01-004-041.u2.p2.s2 Můžeme ji definovat jako mateřskou, jako otcovskou.
ps2017-030-01-004-041.u2.p2.s3 Ale návrh, který je vám předložen, se zabývá dovolenou jako zkrácenou absencí nepřítomnosti zaměstnance na pracovišti z hlediska jeho nároku na -
ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s1 Pane poslanče, vás přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s2 Hladina hluku dosáhla nepřijatelné výše.
ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s3 Prosím klid.
ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s4 Tak prosím, pokračujte.
ps2017-030-01-004-041.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-030-01-004-041.u4.p1.s2 Z hlediska jeho nároku dovolené na zotavenou, zpravidla označovanou bez jakýchkoliv přívlastků, tak jak ji zná i zákoník práce.
ps2017-030-01-004-041.u4.p1.s3 Popřípadě podle typu nároku této dovolené za kalendářní rok, nebo jeho poměrnou část za odpracované dny, či v podobě dodatkové dovolené, dříve také též uváděno jako další dovolené.
ps2017-030-01-004-041.u4.p2.s1 Z tohoto pohledu bych chtěl říci, že návrh zákona, který máte před sebou, vychází ze zhodnocení platného právního stavu a cíle návrhu.
ps2017-030-01-004-041.u4.p2.s2 Základní výměra dovolené, která je vymezena ustanovením § 213 zákoníku práce, to je zákona č. 262/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů - dále budu říkat jen zákoníku práce - je definována tak, že deklaruje minimální délku dovolené za kalendářní rok.
ps2017-030-01-004-041.u4.p2.s3 Dále pak stanoví délku dovolené dle zaměstnavatelů tak, že základní výměra dovolené činí pět týdnů u zaměstnavatelů, kteří neprovozují podnikatelskou činnost -
ps2017-030-01-004-041.u5.p1.s1 Pane poslanče, vás opět přeruším a vyzvu kolegy, zejména po své pravici, aby ztišili hlas, případně skutečně jednání přesunuli mimo sál.
ps2017-030-01-004-041.u5.p1.s2 Děkuji.
ps2017-030-01-004-041.u5.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2017-030-01-004-041.u6.p1.s1 také děkuji, pane místopředsedo, protože rozumím, že sociální témata po volbách pravicové kolegy příliš nezajímají.
ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s1 Čili zákoník práce stanoví délku dovolené zaměstnavatelů tak, že základní výměra dovolené činí pět týdnů u zaměstnavatelů, kteří neprovozují podnikatelskou činnost.
ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s2 Jde o zaměstnavatele uvedené v § 109 odst. 3 zákoníku práce.
ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s3 Osm týdnů potom u pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol a nejméně čtyři týdny u ostatních zaměstnanců, tedy převážně ve veřejné sféře.
ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s4 V prvních dvou případech se jedná o kogentní výměru dovolené, v případech ostatních kategorií lze zaměstnancům délku dovolené prodloužit individuální kolektivní smlouvou, popřípadě vnitřním předpisem zaměstnavatele.
ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s5 Zaměstnancům ostatních zaměstnavatelů může být dovolená prodloužena bez jakéhokoliv omezení, tedy lze sjednat podmínky pro prodloužení dovolené.
ps2017-030-01-004-041.u6.p3.s1 Současná právní úprava, a to je podstatné, tak vytváří nerovnost zaměstnanců z hlediska nároků na dovolenou, když u ostatních zaměstnanců je zaručen nárok na dovolenou v rozsahu pouze čtyř týdnů a prodloužení dovolené je pak potenciálně ponecháno na vůli zaměstnavatele, popřípadě zvláštní právní úpravy.
ps2017-030-01-004-041.u6.p4.s1 Cílem návrhu je z tohoto pohledu, aby současná právní úprava, která poškozuje z našeho pohledu zaměstnavatele (?) u zaměstnavatelů provozujících podnikatelskou i nepodnikatelskou činnost oproti zaměstnancům u zaměstnavatelů uvedených v § 109 odst. 3 zákoníku práce, byla sjednocena a nároková délka dovolené byla u těchto zaměstnanců nejen o týden kratší, ale sjednocena na stejnou dobu, tedy předpokládaný návrhový rozdíl v nárokové dovolené základní výměry dovolené by se smazal, když by se stanovil základní výměr dovolené nejméně v délce pěti týdnů.
ps2017-030-01-004-041.u6.p4.s2 Zároveň zůstává zachována možnost prodloužení dovolené ze strany zaměstnavatele formou individuální i kolektivní smlouvy, popřípadě vnitřním předpisem.
ps2017-030-01-004-041.u6.p5.s1 Myslíme si k tomu, že v současné době, kdy se často hovoří o nutnosti zkracování pracovní doby, kdy se hovoří o tom, zda není vhodné, aby zaměstnavatelé, zvlášť v soukromém sektoru, poskytovali různé benefity formou sick days, dny volna, placené či neplacené, zda stejně reálně tento stav, kdy řada firem díky kolektivnímu vyjednávání ve většině případů přistupuje na dohodu s odborovými organizacemi a sjednává dovolenou v délce pěti týdnů, by nebylo vhodné využít této situace a vzhledem k tomu, že téměř 80 % zaměstnanců v České republice je různou formou a různými možnostmi pokrýváno dobou delší než čtyřtýdenní dovolenou, ujednotit tuto právní úpravu také v zákoníku práce.
ps2017-030-01-004-041.u6.p5.s2 Možná že by pro toto rozhodování sloužila i anketa, která byla kdysi udělána z hlediska zaměstnanců, kdy 62,8 % zaměstnanců označilo čtyři týdny dovolené za krátkou, nedostačující, malou dobu a pouze asi 10 zaměstnanců také řeklo, že dokonce ani pětitýdenní dovolená pro není optimálně dlouhá.
ps2017-030-01-004-041.u6.p5.s3 Pouze 2,6 % zaměstnanců označilo dovolenou za dostatečnou nebo se vyjádřilo v tom smyslu, že je jim to z tohoto pohledu jedno.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s1 bych si tady ještě dovolil argumentačně upravit nebo říci, že v zemích Evropské unie, ke kterým se často ubíráme a bereme si je jako příklad, je doba kalendářní dovolené pro zaměstnance upravena rozdílně a že tato problematika je ponechána do kompetence národních států.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s2 V Belgii činí 20 nebo 24 dní a je to rozdílné podle dnů v týdnu, kdy se pracuje, a také podle placených státních svátků.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s3 V Bulharsku tato doba činí 20 dnů.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s4 V Dánsku tato doba činí 25 dnů, v Estonsku tato doba činí dokonce 28 dní, rozumíme pracovních dnů bez dnů, které jsou označeny za dny svátků nebo dny pracovního klidu.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s5 Ve Finsku činí 25 38 dní a je to rovněž odlišené od dnů svátků a jiných placených nároků na dny volna, ve Francii činí 25 dnů, v Chorvatsku 20 dnů, na Maltě 24 dnů, v Německu 24 dnů, v Nizozemsku 20 dnů, ovšem přitom, pokud je odpracováno pět pracovních týdnů, v Polsku 20 26 dnů, v Portugalsku 22 dnů, v Rakousku 25 30 dnů, v Rumunsku 20 dnů, v Řecku 20 24 dnů, na Slovensku 20 25 dnů a opět záleží na věku pracovníka.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s6 Čili tam je ta reminiscence, kterou jsme historicky v minulosti znali i my a znala ji řada členských zemí Evropské unie.
ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s7 Ve Slovinsku je to 20 dnů, ve Španělsku 22 dnů, ve Švédsku 25 dní, ve Velké Británii 28 dní.
ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s1 Chtěl bych tedy říci, že zkrácení pracovní doby, o kterém uvažuje řada firem z hlediska klasického osmihodinového pracovního dne, který u nás byl zaveden před sto lety, dnes otevírá otázku, zda z hlediska reálného pokrytí řady zaměstnanců delší než čtyřtýdenní dobou nevytváří právě prostor, aby pětitýdenní pracovní dovolená na zotavenou byla uzákoněna a umožnila případně zaměstnancům (?), pokud budou chtít, poskytovat zaměstnancům ještě klidně další benefity, tak jako se u řady firem děje, jak často slýcháme.
ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s2 Chci říci, že historie kalendářní dovolené v současné době za sebou zhruba 110 let, to znamená měřeno tím, že 110 let znají zaměstnanci v neveřejném, tedy soukromém sektoru zákonem stanovenou dovolenou.
ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s3 Stalo se tak v roce 1910.
ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s4 Předtím dovolená v rozdílných délkách byla poskytována pouze státním zaměstnancům ve státních službách, a to ještě po určitých letech, která museli odpracovat.
ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s5 Tedy jde o historický vývoj, který z našeho pohledu dospěl do fáze, kdy by měla být kalendářní dovolená v současné době i s ohledem na praxi ve velké části členských zemí Evropské unie uzákoněna v délce pěti kalendářních týdnů.
ps2017-030-01-004-041.u6.p8.s1 Tolik z strany.
ps2017-030-01-004-041.u6.p8.s2 Tím by se vyřešil i onen problém diskutovaný v části o zkrácení pracovní doby ze 40 na 37,5 hodiny týdně.
ps2017-030-01-004-041.u6.p8.s3 Děkuji vám za pozornost a věřím, že tento návrh zákona propustíte do dalšího čtení v Poslanecké sněmovně.
ps2017-030-01-004-041.u7.p1.s1 děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Beitl.
ps2017-030-01-004-041.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s3 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s4 V mnohých argumentech se asi budu opakovat, nicméně opakování je matka moudrosti a myslím si, že některá základní data neuškodí slyšet dvakrát.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s1 Dovolte mi proto, abych vás na začátek seznámil, jakým způsobem je doba dovolené řešena mezinárodně platnou úpravou v rámci Evropské unie a jaká je dosavadní právní úprava v rámci České republiky.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s2 Podle mezinárodněprávní úpravy je délka placené dovolené upravena úmluvou Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené z roku 1970.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s3 Tato úmluva upravuje základní principy úpravy placené dovolené.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s4 Minimální délka placené dovolené je tři týdny za rok.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s5 Může být stanovena minimální doba práce nutná pro vznik nároku na dovolenou.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s6 Osoba čerpající dovolenou nárok na svoji normální nebo průměrnou mzdu.
ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s7 Rozdělení dovolené na části je možné a nároku na dovolenou se nelze vzdát.
ps2017-030-01-004-041.u8.p3.s1 Úprava na úrovni EU obsahuje tyto informace:
ps2017-030-01-004-041.u8.p4.s1 V Listině základních práv Evropské unie je v článku 31 zakotveno, že každý pracovník právo na stanovení maximální přípustné pracovní doby, na denní a týdenní odpočinek a na každoroční placenou dovolenou.
ps2017-030-01-004-041.u8.p5.s1 V oblasti regulace pracovní doby a dovolené, tj. pracovních podmínek, sdílí členské státy kompetenci z EU ve smyslu článku 153 Smlouvy o fungování Evropské unie.
ps2017-030-01-004-041.u8.p6.s1 Konkrétní úprava placené dovolené je stanovena ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/88/ES, o některých aspektech úpravy pracovní doby.
ps2017-030-01-004-041.u8.p6.s2 Článek 7 směrnice stanoví, že členské státy přijmou nezbytná opatření, aby měl každý pracovník nárok na placenou dovolenou za kalendářní rok v trvání nejméně čtyř týdnů v souladu s podmínkami pro získání a přiznávání této dovolené stanovenými vnitrostátními právními předpisy nebo zvyklostmi.
ps2017-030-01-004-041.u8.p6.s3 A dále: minimální dobu placené dovolené za kalendářní rok nelze nahradit finanční náhradou s výjimkou případů ukončení pracovního poměru.
ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s1 Úprava délky a hrazení dovolené v členských zemích EU.
ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s2 Směrnice stanovuje minimální délku placené dovolené, umožňuje však členským státům stanovit delší minimální dobu placené dovolené, popřípadě umožnit zaměstnavatelům poskytovat delší dobu placené dovolené na základě kolektivních i individuálních dohod se zaměstnanci.
ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s3 Mohu vyjmenovat země s dovolenou delší než dvacet dnů: 22 dnů Portugalsko, 24 dnů Belgie a Německo, 25 dnů Dánsko, Francie, Lucembursko, Švédsko, 28 dnů Estonsko a Spojené království, 30 dnů Španělsko, Rakousko a Finsko.
ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s4 Maďarsko navyšuje počet dnů dovolené v závislosti na počtu odpracovaných let.
ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s5 Pro pracovníky nad 25 let věku se základní doba dovolené 20 dnů navyšuje o jeden den, nad 28 let o dva dny, nad 31 let o tři dny, pro pracovníky do 45 let o další jeden den za každé dva roky a pro pracovníky nad 45 let o 10 pracovních dnů.
ps2017-030-01-004-041.u8.p8.s1 U nás je současný stav takový, že pět týdnů dovolené poskytují jen některé firmy.
ps2017-030-01-004-041.u8.p8.s2 Nárok na vyšší výměru dovolené mají někteří zaměstnanci danou zákonem.
ps2017-030-01-004-041.u8.p8.s3 Osm týdnů mají učitelé a akademičtí pracovníci vysokých škol, pět týdnů ti, jejichž odměňování je závislé na státním rozpočtu, konkrétně jsou definováni v § 109 odst. 3 a jsou to zaměstnanci státu, územně správních celků, státních fondů, některých příspěvkových organizací státu a zaměstnanci regionální rad regionů soudržnosti.
ps2017-030-01-004-041.u8.p9.s1 Nyní dovolte, abych vám přednesl několik stanovisek k této problematice od kompetentních orgánů a organizací.
ps2017-030-01-004-041.u8.p9.s2 Prvním je stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu.
ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s1 Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjadřuje k výše uvedenému materiálu nesouhlasné stanovisko, a to především z těchto důvodů: Jakékoliv nové právní úpravě a právní úpravě týkající se problematiky nárokové délky dovolené nevyjímaje by měla předcházet odborná diskuse a případný návrh zákona by pak měl být realizován na základě hlubší ekonomické analýzy.
ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s2 V současné době mohou zaměstnavatelé vedle dobrovolného prodloužení pracovní dovolené využít řadu daňově zvýhodněných benefitů, například vzdělávání, stravování, volnočasové benefity, režijní jízdenky, dary do dvou tisíc korun ročně, přechodné ubytování do tří a půl tisíce korun měsíčně, penzijní nebo životní pojištění do padesáti tisíc korun ročně, kapesné na pracovních cestách, náhrady při přijetí, náhrady za opotřebení vlastního nářadí, za využití domácí kanceláře, osobní ochranné prostředky včetně příspěvku na jejich udržování.
ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s3 Zavedení tohoto institutu doporučujeme ponechat na kolektivním vyjednávání a smluvních vztazích.
ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s4 V poslední době bylo vystaveno podnikatelské prostředí řadě chystaných změn s mnohými negativními dopady a regulacemi, například zvyšování minimální mzdy, zrušení karenční doby, zvýšení administrativní zátěže zaměstnavatelů v souvislosti s exekucemi, chybějící potřebné profese na trhu práce, nedostatek lidských zdrojů;
ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s5 v současné době je někdy řešen zaměstnáváním právě zaměstnanců, na které je uvalena exekuce, kteří jsou v exekuci, nebo je na vyhlášen konkurz.
ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s1 Dalším stanoviskem je stanovisko Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky.
ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s2 V návaznosti na předložený návrh tento považujeme především za nesystémový, když v současné době proběhlo připomínkové řízení k vládnímu návrhu novely zákoníku práce.
ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s3 Proto nedoporučujeme, aby byly podporovány dílčí návrhy mimo uvedený vládní návrh.
ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s4 Poslanci mohou své návrhy uplatňovat při projednávání vládní novely.
ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s5 Domníváme se, že u podnikatelů by měla být ponechána možnost prodloužení dovolené na kolektivní smlouvě s přihlédnutím k možnosti poskytnutí benefitů zaměstnancům prostřednictvím sick days.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s1 Současně konstatujeme, že realizace předloženého návrhu by zcela zbytečně, velmi výrazně prohloubila dlouhodobý problém zemědělství - čerpání dovolené.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s2 I za současné právní úpravy, čtyři týdny zákonné dovolené, se podnikatelé v zemědělství každoročně potýkají s problémem čerpání zákonné dovolené.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s3 Důvodem je nejenom charakter zemědělské výroby, její sezónnost, ale především nezájem a neochota samotných zaměstnanců zákonnou dovolenou vyčerpat.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s4 Jak bylo uvedeno výše, domníváme se, že daleko vhodnější a z hlediska praxe pro obě strany pracovněprávního vztahu přijatelnější je stávající právní norma, která delší dobu dovolené s výjimkou ustanovení § 109 odst. 3 zákoníku práce a pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol umožňuje.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s5 V resortu zemědělství je tato možnost dlouhodobě a každoročně využívána tím, že kolektivní smlouva vyššího stupně dává subjektům, pro které je závazná, možnost výběru - buď dovolená v rozsahu pěti týdnů, anebo v rozsahu čtyř týdnů spolu se stanoveným finančním bonusem.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s6 Přesto i při této úpravě přetrvává výše uvedený problém, to je nečerpání dovolené.
ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s7 Tato skutečnost pak vede řadu podnikatelských subjektů k obcházení zákona.

Text viewDownload CoNNL-U