|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-26 ps2017-028-06-011-036 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

36. Návrh poslance Radka Vondráčka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 347/ - prvé čtení

Date2019-04-26
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/036
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028215.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1129 • previousnext

ps2017-028-06-011-036.u1.p1.s1 36.
ps2017-028-06-011-036.u1.p1.s2 Návrh poslance Radka Vondráčka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 347/ - prvé čtení
ps2017-028-06-011-036.u1.p2.s1 Stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 347/1.
ps2017-028-06-011-036.u1.p2.s2 Prosím pana předsedu Poslanecké sněmovny Radka Vondráčka, aby nám předložený návrh uvedl.
ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přiznávám, že v rámci debaty o důchodech jsem částečně zapomněl, co jsem tady vlastně chtěl říkat.
ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s3 Ale to vůbec nevadí, protože bych byl moc rád, kdyby diskuse o tomto tisku byla trochu jiná než o jiných návrzích, protože se to týká nás všech.
ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s4 I vláda ve svém stanovisku, které bylo neutrální, konstatovala, že plně respektuje autonomii zákonodárného sboru a to, že jakým způsobem si upravíme pravidla, je na nás.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s1 Ten tisk jsem podával jako poslanec, nicméně je výsledkem jednání pracovní skupiny, ve které byli zastoupeni zástupci všech politických stran, které jsou v současné Poslanecké sněmovně.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s2 Ta skupina se sešla třikrát, sešli jsme se 1. února, 1. března a 26. dubna 2018.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s3 Kromě toho ještě proběhlo několik dotazů a schvalování v rámci mailové korespondence.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s4 My jsme se v skupině shodli na tom, že nemá cenu se scházet neustále, že tři schůzky postačí k tomu, aby se vytvořil nějaký základ kompromisu.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s5 A v pracovní skupině jsme pracovali způsobem, že každý z těch devíti klubů měl právo veta.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s6 Jestliže jsme nenašli absolutní shodu na nějaké otázce, tak se dále v věci nepokračovalo a tématu jsme se nevěnovali.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s7 A často ty debaty byly zajímavé, řešili jsme třeba větší atraktivnost interpelací, řešili jsme otázku, jakým způsobem třeba zefektivnit debatu a omezit počet faktických poznámek.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s8 Nebo třeba padl návrh, že by v rozpravě nebyla uplatňována přednostní práva, jenom mimo rozpravu.
ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s9 Těch návrhů bylo víc, ale když někdo vznesl námitku, že tímto směrem nechce postupovat, tak jsme tematiku dále nerozvíjeli.
ps2017-028-06-011-036.u2.p3.s1 Výsledkem je určitá kompromisní neutrální novela spíše technického rázu.
ps2017-028-06-011-036.u2.p3.s2 Debata hlavně směřovala k tomu, jak zefektivnit naše jednání, jak zefektivnit práci Poslanecké sněmovny a jak si třeba někdy také usnadnit práci.
ps2017-028-06-011-036.u2.p4.s1 Návrh zákona obsahuje některé podstatnější změny procesních pravidel.
ps2017-028-06-011-036.u2.p4.s2 To nejzásadnější, na kterém jsme se shodli, je rozšíření doby pro projednání třetích čtení ve středu do , což by výrazně prospělo, co se týče nějaké plynulosti odbavování třetích čtení v Poslanecké sněmovně.
ps2017-028-06-011-036.u2.p5.s1 Racionalizovat úpravu procedurálních námitek - tomu říkám menšinové veto, týká se to třeba zařazení nového bodu na program jednání v určitou dobu, nebo kdybychom rozšiřovali třetí čtení na jiné dny.
ps2017-028-06-011-036.u2.p5.s2 Reagovali jsme na to, že je zde devět politických klubů, často s malým počtem členů, a aby bylo vyrovnané veto, takzvané veto na podpisy a takzvané veto na počet klubů, tak jsme, myslím, bez větších problémů dospěli k nějakému závěru a k nějakému paragrafovanému znění.
ps2017-028-06-011-036.u2.p6.s1 Pak zde padl návrh, byl to návrh zástupce pirátské strany, abychom přímo do jednacího řádu dali možnost paritního ustanovení sněmovní komise.
ps2017-028-06-011-036.u2.p7.s1 Potom zde byla širší shoda na tom, že je řada mezinárodních smluv, které jsou spíše ekonomického charakteru.
ps2017-028-06-011-036.u2.p7.s2 Příklad: smlouvy o dvojím zdanění.
ps2017-028-06-011-036.u2.p7.s3 U nich jsme se shodli na tom, že není důvod, proč bychom analogicky neupravili postup, jaký třeba máme v § 90, že bychom zvládli nějaké méně komplikované mezinárodní smlouvy schválit již v prvém čtení.
ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s1 Pak je zde velký okruh projednávání zpráv, kdy samozřejmě zpráv nám přibývá a zvyšuje to počet neprojednaných bodů, které následně vyřazujeme.
ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s2 Poslanecká sněmovna se těmi zprávami ze zákona samozřejmě zabývat musí, musí je vzít na vědomí, ale často jsou to opět zprávy různých fondů, nebo u nichž není větší problém s tím, aby byly schváleny, a jedná se do jisté míry o formalitu.
ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s3 Tam jsme přišli s řešením, že by bylo možné, aby věc projednal příslušný výbor, a když plénum jako suverén neprojeví zájem, a zejména je to zase opět ochrana menšiny, která by měla zájem projednat tu věc na plénu a prodiskutovat, tak když takový návrh vznesen nebude, že by byla nastavena fikce, že projednání výboru je, jako kdyby to projednala samotná Sněmovna v plénu.
ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s4 Je to stejný princip, který se uplatňuje v současné době v mnoha otázkách u usnesení výboru pro evropské záležitosti, a jsou to často velmi významné a důležité otázky.
ps2017-028-06-011-036.u2.p9.s1 Pak jsou tam další změny, řekněme, opravdu technického rázu, protože při našich jednáních vždy byl zástupce legislativního odboru Poslanecké sněmovny a zástupce Ministerstva spravedlnosti a řešili jsme opravdu i technické věci.
ps2017-028-06-011-036.u2.p10.s1 Vypouští se zmínky o návrhu jiné předlohy, což je věc, kterou si nepamatuji, že by za tu dobu, co jsem tady, někdo uplatnil.
ps2017-028-06-011-036.u2.p11.s1 Umožňuje se například změna účinnosti návrhu ve třetím čtení.
ps2017-028-06-011-036.u2.p11.s2 Zatímco v § 90 ta možnost je, když projednáváme podle § 90, můžeme navrhnout jinou účinnost, tak u klasického projednávání na tři čtení tato možnost není a stane se, že projednání se protáhne do míry, že účinnost uvedená v zákoně není aktuální.
ps2017-028-06-011-036.u2.p12.s1 Vypouští se obsolentní ustanovení o České konsolidační agentuře, která neexistuje.
ps2017-028-06-011-036.u2.p13.s1 Upřesňuje se oprávnění poslanců žádat informace od orgánů územní samosprávy, to je něco, co by vás mohlo zajímat, protože to v jednacím řádu nemáme.
ps2017-028-06-011-036.u2.p13.s2 Naproti tomu Senát a senátoři toto oprávnění v zákoně jasně mají a my jsme se napříč shodli, že je naprosto logické, aby ta oprávnění u obou komor byla stejná.
ps2017-028-06-011-036.u2.p14.s1 Věc možná zajímavá, že se propracovává vynutitelnost disciplinárního postihu poslanců, že je možnost v případě, že mu bude uložena nějaká pokuta, tak mu bude stržena z platu.
ps2017-028-06-011-036.u2.p14.s2 Za tu dobu, co jsem tady, tento problém nenastal, nastal v minulém volebním období.
ps2017-028-06-011-036.u2.p14.s3 Ale proč bychom tedy nevyužili příležitosti a tuto otázku si tady nepoložili a nepokusili se najít řešení.
ps2017-028-06-011-036.u2.p15.s1 očekávám opravdu mimořádně, řekl bych, demokratickou diskusi nad tímto návrhem, každý z klubů přijde se svým řešením a můžeme se potom bavit o této novele jako o určitém nosiči dalších úprav, protože podnětů ze strany různých klubů bylo víc, ale když jsme se neshodli, tak jsme pokračovali dál, řekněme, v neutrální poloze.
ps2017-028-06-011-036.u2.p16.s1 Hodně velká debata se vedla například o interpelacích, že nechodí ministři, nechodí poslanci a je to nezáživné, o nějakém zatraktivnění interpelací.
ps2017-028-06-011-036.u2.p16.s2 Nicméně jsme se neshodli.
ps2017-028-06-011-036.u2.p16.s3 Zhruba byla shoda na tom, že by bylo dobré zkrátit jednotlivé intervaly pro odpovědi a otázky, zhruba jsme se shodli na tom, že by bylo třeba vhodné, aby se pořád nechodilo tam a zpátky, kdyby třeba interpelující poslanec seděl a vznášel interpelaci z místa a vedl by v podstatě dialog s ministrem, že by to trošičku víc odpovídalo třeba britské tradici, question time.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s1 přicházím s návrhem, který se netýká tohoto tisku, ale my bychom si to vlastně mohli i vyzkoušet, kdybychom se gentlemansky některý čtvrtek dohodli na tom, že by nebyly podány žádné ústní interpelace, ty by byly ukončeny a mohl by následovat bod, který by se jmenoval například Otázky na členy vlády.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s2 A v těch otázkách bychom zkusili ta nová pravidla.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s3 Bylo by vhodné, aby byly otázky položeny třeba o den dva dříve a losování by proběhlo dříve, pak by se vyhodnotilo, na kterého ministra je otázek nejvíc, a požadavek a návrh by byl, že by otázky probíhaly v blocích, že by se například kladly dotazy na ministra financí, potom na ministra životního prostředí, podle toho, kolik otázek by se sešlo.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s4 A vzhledem ke kratší době je reálná šance, že by došlo k odpovědi na všechny.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s5 Kromě toho by vedení Poslanecké sněmovny mělo nějakou časovou rezervu a mohli bychom skutečně apelovat na jednotlivé ministry, že ve čtvrtek tam máte čtyři interpelace, tak prosím vás přijďte.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s6 Oni by je věděli dopředu, věděli by, že odpověď by musela být hutná, a byli bychom schopni takto fungovat.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s7 A můžeme si to zkusit nanečisto.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s8 Takže to je jenom takový můj návrh v rámci tohoto tisku.
ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s9 Kdyby o takové řešení byl zájem, mohli bychom si to třeba jednou do prázdnin zkusit.
ps2017-028-06-011-036.u2.p18.s1 Jinak znovu říkám, těším se na všechny připomínky do debaty a to je všechno.
ps2017-028-06-011-036.u2.p18.s2 Nám všem přeji štěstí, se nám podaří přijmout nějakou novelu jednacího řádu.
ps2017-028-06-011-036.u3.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-028-06-011-036.u3.p1.s2 Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Marek Benda.
ps2017-028-06-011-036.u3.p1.s3 Prosím ho, aby se ujal slova.
ps2017-028-06-011-036.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo a předkladateli, vážené dámy, vážení pánové, budu ve zpravodajské zprávě poměrně vlídný a nechám si své případné výhrady posléze na situaci obecné rozpravy.
ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s1 Nicméně je nezvyklé, aby novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny předkládal jeden poslanec, jakkoliv je předsedou.
ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s2 To prostě není běžné a normální.
ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s3 jsem tady pár novel jednacího řádu za ty roky zažil, a buď to jsou věci, které jsou nějakým způsobem napříč domluvené a dohodnuté a směřují k tomu, že jít o zefektivnění práce pro všechny, anebo tomu tak není, což musím konstatovat, že je fakticky tento případ, protože nemůžu říct, že by nás předseda Sněmovny neslyšel, ale rozhodně to nebylo tak, že by ti, kteří chodili, a nebyli to úplně všichni, ale chápu, že některé menší kluby to třeba nestíhají obsazovat, na pracovní skupiny, toto znění odsouhlasili a spolupodepsali.
ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s4 Právě proto je to návrh jenom pana předsedy, protože si z něj vychytal některé body, které se mu zdají k zefektivnění Sněmovny důležité.
ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s1 Víte dobře, že patřím k lidem, kteří říkají, že Sněmovna se v žádném případě zefektivňovat nemá, že každý zákon, který schválíme, škodí občanům v této zemi, to znamená, čím méně toho schvalujeme, tím lépe pro občany této země.
ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s2 Takže není žádného důvodu zefektivňovat Sněmovnu.
ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s3 Ale současně i tam, kde byla řekněme třeba vstřícnost opozice, dokážeme si představit, že některé věci rozšíříme, jako čas pro třetí čtení, ale pak to musí být vyrovnáno a vyváženo nějakými kroky, které naopak zase povedou k zefektivnění práce opozice.
ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s4 A k takové dohodě nedošlo.
ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s5 V takové jsme situaci.
ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s1 Vláda jako obvykle dala neutrální stanovisko, ale to zase poctivě říkám, že pokládám od vlády za korektní.
ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s2 Vláda se nemá příliš zásadním způsobem vyjadřovat k jednacímu řádu Poslanecké sněmovny.
ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s3 To není věc, která by byla v její kompetenci.
ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s4 A i když tu ústavní pravomoc samozřejmě své stanovisko dát, tak to stanovisko je čistě technického charakteru.
ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s1 Budu se těšit na rozpravu, která o tom bude vedena.
ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s2 Ale myslím si, že bohužel ty práce, které byly odvedeny, byly nedostatečného charakteru a že spíše dojdeme do jisté míry k střetu.
ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s3 Navíc samozřejmě, a to asi všichni víte, je velmi nebezpečné, v okamžiku, kdy je jednou jednací řád otevřen, pak se do něj načíst téměř cokoli.
ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s4 Proto je užitečné, aby takové změny jednacího řádu byly napříč politickým spektrem, aby byly v dohodě - ano, s tím všichni souhlasíme.
ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s5 A současně se de facto zavazujeme k tomu, že nebudeme dávat a podporovat jiné pozměňovacími návrhy, protože tady se můžeme dostat do situace, že na závěr druhého čtení se mi objeví desítky návrhů, které budou omezovat tu vládu, tu opozici, tu někoho jiného, pak relativně náhodně něco může projít a může to neuvěřitelně zkomplikovat práci Poslanecké sněmovny jako celku.
ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s6 Takže jsem velmi opatrný na to, abychom chodili do takovýchhle dobrodružství s tak důležitou normou, jako je jednací řád Poslanecké sněmovny.
ps2017-028-06-011-036.u4.p6.s1 Tolik moje zpravodajská zpráva.
ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s3 Do rozpravy jsou přihlášeni v tuto chvíli dva poslanci, ale předtím jsou ještě s přednostními právy přihlášeni pan předseda Farský a pan místopředseda Sněmovny Pikal.
ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s4 Pan předseda Farský slovo.
ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s5 Prosím.
ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji vám za slovo.
ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s2 zde teď vystupuji v zastoupení pěti poslaneckých klubů, a to v návaznosti na tu habaďůru, která tady proběhla včera.
ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s3 Vystupuji tedy v zastoupení klubu ODS, klubu Pirátů, klubu KDU-ČSL, klubu TOP 09 a klubu STAN.
ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s4 A dovolím si zde přečíst dopis, který je adresován předsedovi Poslanecké sněmovny a který mu po tomto přečtení také předám.
ps2017-028-06-011-036.u6.p2.s1 Vážený pane předsedo Vondráčku, poslanecké kluby ODS, Pirátů a KDU-ČSL požádaly o svolání mimořádné schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
ps2017-028-06-011-036.u6.p2.s2 Na této schůzi jsme chtěli projednat poslední znepokojivý vývoj v naší zemi, který se týká rozpočtových a personálních problémů vlády, včetně trvalého střetu zájmů pana premiéra a neúčelného hospodaření státu popsaného ve výroční zprávě NKÚ.
ps2017-028-06-011-036.u6.p2.s3 Žádost o svolání jsme podali v souladu se zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s1 Sněmovna ústavně zakotvenou pravomoc kontrolovat vládu.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s2 K plnění této povinnosti několik nástrojů, z nichž k nejvýznamnějším patří svolání mimořádné schůze.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s3 Již z názvu samotného vyplývá, že se jedná o mimořádný instrument, který reaguje na mimořádné okolnosti.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s4 Svolání takové schůze je signálem pro společnost, že se odehrává něco, co vyžaduje zvláštní pozornost.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s5 Poslanci zastupují občany.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s6 Aby mohli plnit své ústavní povinnosti a kontrolovat vládu, musejí k tomu mít odpovídající podmínky.
ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s7 Základní podmínkou je organizační zajištění schůzí Sněmovny.
ps2017-028-06-011-036.u6.p4.s1 Jako předseda Poslanecké sněmovny musíte mít prvořadý zájem na tom, aby zákonodárný sbor mohl plnit svou funkci.

Text viewDownload CoNNL-U