|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-009-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 43, 44 a 45 /sněmovní tisky 360, 229 a 230/

Date2019-02-12
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026326.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 658 • previousnext

ps2017-026-09-009-902.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 43, 44 a 45 /sněmovní tisky 360, 229 a 230/
ps2017-026-09-009-902.u1.p2.s1 Nyní se budeme zabývat body 43, 44 a 45.
ps2017-026-09-009-902.u1.p2.s2 Jedná se o Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 360, dále Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, sněmovní tisk 229, a Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, sněmovní tisk 230.
ps2017-026-09-009-902.u1.p2.s3 Ve všech případech jsme v prvém čtení.
ps2017-026-09-009-902.u1.p3.s1 Těmito sněmovními tisky jsme se zabývali 30. ledna a přerušili jsme sloučenou obecnou rozpravu.
ps2017-026-09-009-902.u1.p3.s2 U stolku zpravodajů je pan poslanec Roman Kubíček, který je zpravodajem všech tří sněmovních tisků, a je tam zástupce navrhovatele v případě sněmovního tisku 360, což je ministr spravedlnosti Jan Kněžínek.
ps2017-026-09-009-902.u1.p4.s1 Nyní budeme pokračovat v přerušené sloučené rozpravě, do které je přihlášen pan poslanec Pávek.
ps2017-026-09-009-902.u1.p4.s2 A pan poslanec Pávek tady není, ale paní poslankyně se hlásí do obecné rozpravy.
ps2017-026-09-009-902.u1.p4.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-09-009-902.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-09-009-902.u3.p1.s1 Pardon, paní poslankyně.
ps2017-026-09-009-902.u3.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o klid, můžeme vyslechnout paní poslankyni.
ps2017-026-09-009-902.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych jen stručně komentovala oba návrhy, které se týkají změny kompetencí NKÚ.
ps2017-026-09-009-902.u4.p2.s1 Jak jsme zaznamenali, tak poslanecký návrh se vztahuje mimo jiné na kraje a statutární města, zatímco vládní návrh rozšiřuje kontroly i na obce s rozšířenou působností.
ps2017-026-09-009-902.u4.p2.s2 Ze zprávy jsme se dozvěděli, že Legislativní rada vlády nedoporučila tento návrh ke schválení s tím, že měla určité pochybnosti o vhodnosti zařazení právě těch kompetencí, které vláda navrhuje.
ps2017-026-09-009-902.u4.p2.s3 I přes veškeré tedy nedoporučení Legislativní radou vlády vláda nakonec návrh schválila.
ps2017-026-09-009-902.u4.p2.s4 Lze konstatovat, že od roku 2001 je to již osmý pokus o zařazení kontroly hospodaření obcí, měst a krajů.
ps2017-026-09-009-902.u4.p2.s5 A v roce 2016 Senát zamítl poslední návrh této novely zákona a zároveň doporučil, aby byl předložen nový návrh, s tím ovšem, že dojde zároveň k předložení legislativního návrhu o odstranění duplicit kontrol.
ps2017-026-09-009-902.u5.p1.s1 se omlouvám, paní poslankyně.
ps2017-026-09-009-902.u5.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím, vytvořme atmosféru, ve které se navzájem slyšíme.
ps2017-026-09-009-902.u5.p1.s3 přestávám slyšet, co říká paní poslankyně Kovářová.
ps2017-026-09-009-902.u5.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-026-09-009-902.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-09-009-902.u6.p1.s2 Ještě jednou tedy zopakuji, že v roce 2016 poslední návrh zamítl Senát a doporučil vládě, aby byl předložen návrh nový, ovšem současně s tím, aby byl předložen legislativní návrh o odstranění duplicit kontrol právě na obcích, městech i krajích.
ps2017-026-09-009-902.u6.p1.s3 To se bohužel nestalo, i když vláda měla k dispozici podrobnou analýzu vícečetných kontrol územně samosprávných celků.
ps2017-026-09-009-902.u6.p2.s1 Proto jsme přesvědčeni o tom, že vláda by současně měla předložit takový legislativní návrh, který by zmírnil nebo snížil počet kontrol, odstranil právě ty duplicity.
ps2017-026-09-009-902.u6.p2.s2 Případně někdy ty kontroly i na jednom projektu jsou trojnásobné, což velmi zatěžuje samozřejmě chod obcí a jejich úřadů.
ps2017-026-09-009-902.u6.p2.s3 To je první prosba a první námitka, která je ze strany Starostů a nezávislých.
ps2017-026-09-009-902.u6.p3.s1 A druhá.
ps2017-026-09-009-902.u6.p3.s2 A je to po konzultaci, myslím, že i se Svazem měst a obcí a se Sdružením místních samospráv.
ps2017-026-09-009-902.u6.p3.s3 Obě tato sdružení, resp. svaz, odmítají rozšíření kontrol na obce s rozšířenou působností.
ps2017-026-09-009-902.u6.p3.s4 Čili domnívám se, že by bylo dobré, aby došlo k určitému sladění právě toho, co řekla Legislativní rada vlády, co doporučil Senát a co také zaznívá z obcí a měst.
ps2017-026-09-009-902.u6.p3.s5 Je jasné, že počet kontrol je mimořádně výrazný a že by určitě mělo dojít k odstranění těch duplicit.
ps2017-026-09-009-902.u6.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-09-009-902.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u7.p1.s2 Faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Zahradník.
ps2017-026-09-009-902.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-026-09-009-902.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, bych chtěl reagovat na okolnosti, které provázejí předložení tohoto zákona.
ps2017-026-09-009-902.u8.p1.s2 V minulých týdnech byl Nejvyšším kontrolním úřadem zveřejněn závěr z kontroly, která proběhla na Ministerstvu životního prostředí, a NKÚ konstatoval, že tam bylo vynaloženo více než 10 miliard korun na zlepšení kvality ovzduší, a ve své zprávě NKÚ píše, že kvalita ovzduší se za kontrolované období 2015 2018 nezlepšila.
ps2017-026-09-009-902.u8.p1.s3 Což se také interpretovat tak, že ty peníze byly vynaloženy neoprávněně.
ps2017-026-09-009-902.u8.p1.s4 Kdyby se to stalo starostovi a ta částka byla tisíckrát menší, tak bude vyšetřovaný policií a bude možná za to i souzen.
ps2017-026-09-009-902.u8.p2.s1 Pan premiér Babiš, na něhož jsem se obrátil s interpelací, hodnotí práci NKÚ tak, že se dopouští několika dezinterpretací a mylných závěrů, že nesprávným způsobem zachází s určitými fakty, že jeho výsledky jsou značně zavádějící.
ps2017-026-09-009-902.u8.p2.s2 Významně kritizuje NKÚ, pokud se jeho závěr týká premiérova oblíbence ministra Brabce, a zároveň chce poslat tento podle něj chybující a nedůvěryhodný úřad na nevinné starosty měst, obcí s rozšířenou působností a na kraje.
ps2017-026-09-009-902.u8.p3.s1 si myslím, že to je nepředložený návrh, že obce jsou kontrolovány dost a dost, a připojím se k těm, kdo budou hlasovat pro zamítnutí tohoto zákona.
ps2017-026-09-009-902.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u9.p1.s2 Nyní je do rozpravy přihlášen písemně pan poslanec Rais.
ps2017-026-09-009-902.u9.p1.s3 Z místa se přihlásili páni poslanci Baxa a Kupka, v tomto pořadí.
ps2017-026-09-009-902.u9.p1.s4 Pan poslanec Rais slovo.
ps2017-026-09-009-902.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u10.p1.s2 bych se z celé množiny tisků chtěl věnovat sněmovnímu tisku 360 a tam jedné záležitosti.
ps2017-026-09-009-902.u10.p1.s3 Předesílám, domnívám se, že by bylo dobré přikázat tento tisk k projednání školskému výboru, a to z toho důvodu, že si myslím, že ten návrh zákona mezi nově plně kontrolované subjekty ze strany NKÚ podřazuje veřejné vysoké školy.
ps2017-026-09-009-902.u10.p2.s1 Domnívám se, že veřejné vysoké školy by neměly být plně kontrolovány z mnoha důvodů.
ps2017-026-09-009-902.u10.p2.s2 Jeden z nich je, že samozřejmě jsou kontrolovány prostřednictvím Ministerstva školství, druhý důvod je ten, že pokud jde o státní dotační peníze, tak NKÚ kontroluje dodavatele financí a právo říct tomu příjemci, čili škole stejně.
ps2017-026-09-009-902.u10.p2.s3 Dalším důvodem je to, že veřejné vysoké školy nejsou organizační složky státu, nehospodaří s majetkem, který by pocházel výlučně ze zdrojů České republiky, protože samozřejmě dost významná část jsou prostředky ze zahraničních výzkumných grantů a fondů.
ps2017-026-09-009-902.u10.p2.s4 Nelze také opomenout ten fakt, že existují v podstatě třicet let vlastní orgány vysokých škol, které jsou správní rady a které fungují relativně klidně, pořádně a plní základní funkce, které byly tím zákonem jim dány.
ps2017-026-09-009-902.u10.p2.s5 Dále bych se mohl zmínit o účetnictví, které podléhá auditu a podobně.
ps2017-026-09-009-902.u10.p3.s1 Myslím si, že v každém případě stojí za to prodiskutovat tento problém na školském výboru, a asi bychom měli dát nějaký návrh, který by upravil pozici vysokých škol v tomto zákoně.
ps2017-026-09-009-902.u10.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-09-009-902.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u11.p1.s2 Nyní budou následovat faktické poznámky.
ps2017-026-09-009-902.u11.p1.s3 Nejprve paní poslankyně Válková, po pan poslanec Klaus.
ps2017-026-09-009-902.u11.p1.s4 Pak budeme pokračovat v těch, co jsou přihlášeni do rozpravy.
ps2017-026-09-009-902.u11.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-09-009-902.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-026-09-009-902.u12.p1.s2 bych, milé kolegyně a milí kolegové, chtěla podpořit to, co tady bylo řečeno, a doplnit o konstatování, že skutečně vysoké veřejné školy jsou entita sui generis, kde kromě jiného získávají i prostředky ze zdrojů, které jsou například z evropských grantů, ze své vlastní činnosti a využívají je zase k vědě, výzkumu, vzdělávání.
ps2017-026-09-009-902.u12.p1.s3 Takže si myslím, že není možné je podřídit stejnému režimu jako jiné instituce, právnické osoby, které hospodaří se státními finančními prostředky.
ps2017-026-09-009-902.u12.p2.s1 Současně by tím vznikla, si myslím, že to je třeba také zvážit, jistá disproporce.
ps2017-026-09-009-902.u12.p2.s2 Soukromé vysoké školy samozřejmě si musí prostředky ke své výukové i vědeckovýzkumné činnosti většinou, drtivou většinou vydělat docela tvrdě prostřednictvím vybírání studijních poplatků, ale nicméně ve svém výsledku jsou osvobozeny od této kontroly.
ps2017-026-09-009-902.u12.p2.s3 A veřejné vysoké školy, které mají veřejné prostředky, by nyní bez jakýchkoliv dalších výjimek podléhaly kontrolní pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-026-09-009-902.u12.p2.s4 Myslím si, že to není správné řešení.
ps2017-026-09-009-902.u12.p2.s5 sama to optimální řešení ještě nemám, ale rozhodně tak, jak se to navrhuje, si myslím, že to řešení by nebylo spravedlivé vůči vysokým veřejným školám a hlavně by popíralo jejich zvláštní charakter jako akademických institucí.
ps2017-026-09-009-902.u12.p2.s6 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u13.p1.s2 Pan poslanec Klaus s faktickou poznámkou.
ps2017-026-09-009-902.u13.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s2 bych reagoval ještě jednou na pana poslance Raise.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s3 mám všechny poslance velice rád, ale obzvláště rád mám poslance školského výboru samozřejmě, takže nebudu torpédovat, že bychom projednali to, co jste navrhoval u nás ve školském výboru.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s4 Na druhou stranu mně to trošku hlava nebere.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s5 My chceme kontrolovat posledního starostu v nějaké vesničce, který také nějaká vlastní nezávislá zastupitelstva a všechno, a nějakou obrovskou vysokou školu kontrolovat nebudeme jenom proto, že jsme z prostředí třeba škol?
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s6 Takže budu chtít, aby se z toho vyňala gymnázia.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s7 to tady často slýchám.
ps2017-026-09-009-902.u14.p1.s8 Ten zákon je úplně blbej, ale jsem rybář, tak aspoň rybáře z toho vynechte.
ps2017-026-09-009-902.u14.p2.s1 Takhle postupovat podle není zdravé.
ps2017-026-09-009-902.u14.p2.s2 Zrušme ten zákon celý, buď kontrolujme všechno, anebo nekontrolujme nic.
ps2017-026-09-009-902.u14.p2.s3 Ale vyndavat z toho zrovna nějakým argumentem vysoké školy a nikoliv malé obce.
ps2017-026-09-009-902.u14.p2.s4 Na první dobrou to logiku, ale pobavíme se o tom na školském výboru a nějak to dopadne.
ps2017-026-09-009-902.u14.p2.s5 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u15.p1.s2 Pan poslanec Rais s faktickou poznámkou.
ps2017-026-09-009-902.u15.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-026-09-009-902.u16.p1.s1 zareaguji na kolegu Klause.
ps2017-026-09-009-902.u16.p1.s2 V podstatě jsem říkal, že vysoké školy jsou pravidelně, minimálně jednou dvakrát ročně, každá škola je v podstatě kontrolovaná NKÚ prostřednictvím jednak Ministerstva školství, pokud tam dělá kontrolu NKÚ, a poté také i cestou přes dotace, které jdou od dodavatele k příjemci, kterým je vysoká škola.
ps2017-026-09-009-902.u16.p1.s3 Čili ty kontroly tam procházejí.
ps2017-026-09-009-902.u16.p1.s4 A jde mi o to, abychom v podstatě nežili jenom kontrolami, protože sám to vidím na rektorátu, kdy výrazná část kapacit je věnována tomuto.
ps2017-026-09-009-902.u16.p1.s5 A myslím si, že další věc je určení NKÚ.
ps2017-026-09-009-902.u16.p1.s6 Podle mne je určen k tomu, aby kontroloval dotační peníze, a ne peníze třeba ze zahraničí, nebo které byly více méně vydělány vlastní činností.
ps2017-026-09-009-902.u16.p2.s1 Takže si myslím, že skutečně vítám to, že o tom budeme diskutovat na školském výboru.
ps2017-026-09-009-902.u16.p2.s2 Děkuji.
ps2017-026-09-009-902.u17.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U