|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-005-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Návrh poslance Karla Raise na vydání zákona, kterým se mění zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění zákona č. 254/2016 Sb. /sněmovní tisk 179/ - druhé čtení

Date2019-02-12
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026313.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 305 • previousnext

ps2017-026-09-005-021.u1.p1.s1 21.
ps2017-026-09-005-021.u1.p1.s2 Návrh poslance Karla Raise na vydání zákona, kterým se mění zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění zákona č. 254/2016 Sb. /sněmovní tisk 179/ - druhé čtení
ps2017-026-09-005-021.u1.p2.s1 Poprosím pana poslance Karla Raise, aby svůj návrh uvedl.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s1 Přeji dobrý den.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s2 V zákoně se navrhuje osvobodit první úplatný převod bytu v rodinném domě od daně z nabytí nemovitých věcí.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s3 Dosavadní osvobození v zákoně se vztahují mj. na první úplatné nabytí rodinného domu nebo bytu v bytovém domě, nikoliv však v rodinném domě.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s4 Rodinný dům pak může mít podle předpisu nejvýše tři byty.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s5 Uvedený návrh, kterým vlastně trošku nahrazujeme tu nespravedlnost, která byla v usnesení, nebo která je v zákonném opatření Senátu, tak tím se snažíme v podstatě vyrovnat tu nespravedlnost.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s6 S obdobným návrhem, s jakým tady přistupuji, vlastně v minulém volebním období přišel pan ministr financí Andrej Babiš, ale Sněmovna o něm do voleb nerozhodla.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s7 Myslím si, že to je jádro toho problému, a jsem připraven o tom diskutovat.
ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s8 Děkuji.
ps2017-026-09-005-021.u3.p1.s1 vám děkuji, Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-026-09-005-021.u3.p1.s2 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 179/2 a 179/3.
ps2017-026-09-005-021.u3.p1.s3 A teď poprosím pana zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Romana Onderku, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-026-09-005-021.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-026-09-005-021.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, bych jenom doplnil kolegu Raise, že cílem navrhovaného rozšíření osvobození je zachovat toto osvobození pouze na případy nových staveb určených k bydlení.
ps2017-026-09-005-021.u4.p1.s3 Současně se však navrhuje zachovat shodné zákonné podmínky pro možnost uplatnění osvobození, tj. za předpokladu, že k nabytí vlastnického práva k jednotce v rodinném domě dojde v době pěti let ode dne dokončení nebo započetí užívané jednotky.
ps2017-026-09-005-021.u4.p2.s1 Považuji tento návrh jako technickou normu, která by měla být bezproblémově přijata, a podle toho i vypadalo projednání v rozpočtovém výboru, kde jsme s ním vyjádřili souhlas.
ps2017-026-09-005-021.u4.p2.s2 Jako zpravodaj doporučuji.
ps2017-026-09-005-021.u4.p2.s3 Děkuji.
ps2017-026-09-005-021.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-005-021.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásil pan místopředseda Okamura.
ps2017-026-09-005-021.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, hnutí SPD podporuje tento návrh zákona, který zpřesňuje upuštění vybírání daně z nabytí nemovitostí tak, aby se jasně vztahovalo i na bytové jednotky v rodinných domech.
ps2017-026-09-005-021.u6.p1.s2 bych připomněl, že nemovitosti lidé kupují za zdaněné peníze a následně platí dál daň z nemovitosti.
ps2017-026-09-005-021.u6.p1.s3 To je dost daní na to, abychom alespoň nějakou zrušili.
ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s1 Čeká nás hospodářské zpomalení a ekonomická recese.
ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s2 Těmto cyklickým jevům se nedá sice zabránit, ale lze jejich dopady mírnit.
ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s3 Mimo jiné i tím, že lidem a firmám zlevníme život a minimálně budeme ekonomiku škrtit daněmi a byrokracií.
ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s4 V tomto směru by bylo správným krokem rovnou zrušení projednávané daně.
ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s5 Je lepší celou tuto daň zrušit než slovíčkařit o výjimkách.
ps2017-026-09-005-021.u6.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-09-005-021.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-026-09-005-021.u7.p1.s2 Faktická poznámka, pan předseda Kalousek.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s2 Jenom reakce na předřečníka.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s3 Prosím, aby to nebylo vykládáno jako snaha o zvýšení daně z nemovitosti.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s4 To opravdu nemám v úmyslu.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s5 Koneckonců je to v kompetenci obcí v koeficientu 1 5.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s6 Ale pokud se bavíme o tom, o čem mluvil můj předřečník, tedy o fiskálních impulsech, které by zvyšovaly šanci na hospodářský růst, tak je bez jakýchkoliv pochybností pravda, že se vyplatí zvyšovat daně majetkové a snižovat daně z příjmu, které trestají výkon.
ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s7 To tak prostě je.
ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s1 Do jaké míry to je politicky průchodné, do jaké míry je to dobře nebo špatně, to je věc jiné diskuse.
ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s2 Ale pokud se bavíme o daních nebo o odvodech, které mají stimulovat hospodářský růst, tak jsou to nepochybně daně, které jsou vázány na pracovní místo, které jsou vázány na výkon.
ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s3 Je-li trestán výkon 50% zdaněním, tak je méně motivován.
ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s4 A daleko méně jsou to daně majetkové.
ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s5 To jenom prostě cituji výuku druhého ročníku Vysoké školy ekonomické.
ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s6 Nic jiného.
ps2017-026-09-005-021.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-09-005-021.u9.p1.s2 V tuto chvíli je do rozpravy přihlášen pan poslanec Munzar jako první.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové, vážení členové vlády.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s3 Na úvod možná začnu netradičně, protože bych chtěl vlastně poděkovat panu Raisovi za to, že se snaží napravit jednu nerovnost, která byla dána, že ve výlukách nebyly explicitně vyjmenovány jednotky v rodinných domech.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s4 Byla to chyba, že tam nebyly explicitně vyjmenovány.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s5 Našim občanům to způsobilo komplikace, i když smysl zákonodárce byl od začátku zřejmý.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s6 Bohužel ten výklad nebyl úplně ve prospěch našich občanů.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s7 Takže to velmi vítám.
ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s8 Ale na základě toho chci ukázat jednu věc - že to ukazuje de facto na past určitých výjimek.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s1 Pojďme se tedy na daň z nemovitosti podívat trochu obšírněji.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s2 Jaký vlastně dneska charakter?
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s3 Stát vybírá poplatek od našich občanů za to, že si na území naší země kupují nemovitost.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s4 Jiný charakter tato daň nemá.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s5 Je to vlastně podobné, jako kdybyste vybírali poplatek doma od svých dětí za to, že si v obýváku postavily stavebnici, kterou si ze svého kapesného koupily.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s6 Je to absurdní, ale přesně takový charakter dneska daň z nabytí nemovitosti.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s7 to považuji za nejvíce absurdní daň v našem daňovém systému.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s8 Tím, že daň od roku 2016 platí kupující, ztratila veškeré zbytky logiky.
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s9 Protože čím jiným dneska je tato daň než trestem, pokutou či penalizací, nazvěme to, jak chceme, za to, že si člověk kupuje nemovitost?
ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s10 Klasické bydlení by přece nemělo být luxusem jen pro ty nejbohatší.
ps2017-026-09-005-021.u10.p3.s1 Proto v podrobné rozpravě přijdu s návrhem na zrušení daně z nabytí nemovitosti.
ps2017-026-09-005-021.u10.p3.s2 A protože jsme to jednou v tomto volebním období předkládali jako samostatný návrh zákona, tak v tom návrhu uvedu i variantní snížení, abychom alespoň trochu pomohli občanům, když si pořizují vlastní nemovitost.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s1 Důvod, proč toto budu navrhovat za ODS, je následující.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s2 Jedná se - daň z nabytí nemovitosti - jednoznačně o dvojí zdanění.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s3 Stavitel odvedl DPH, kupující zaplatil daň z příjmu.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s4 Daň se tak vybírá z již jednou zdaněných peněz.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s5 To úplně normální není.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s6 Mimochodem zastánci často argumentují, protiargumentují DPH.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s7 Jenže jaká je přidaná hodnota pro hospodářství to, že soukromá osoba si kupuje nemovitost od jiné soukromé osoby?
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s8 Novostavby jsou přece osvobozeny.
ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s9 Takže skutečně tato daň znamená jenom vybírání poplatku od kupujícího za to, že si může, chce koupit nemovitost.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s1 V celé republice, zejména v Praze, ve středních Čechách, ale na celém území České republiky cena nemovitostí rapidně roste.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s2 Zrušením, či alespoň snížením této daně by se aspoň částečně ulevilo lidem, kteří si kupují vlastní nemovitost.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s3 Kromě toho, že roste cena nemovitostí, a to my vnímáme trh s bydlením velmi citlivě, tak roste i regulace poptávky od České národní banky.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s4 Všichni víme, že se zpřísnily hypotéky, zvyšuje se spoluúčast, zvyšují se nároky na toho, kdo si bere hypotéku.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s5 Takže dneska člověk, který si jde koupit nemovitost, musí mít naspořeno 20, či spíše 25 % na spoluúčast a další 4 % na daň.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s6 Jenom pro vaši představu - pro mladého člověka, který si musí koupit byt za 3 miliony, protože zakládá rodinu, tak ta daň je 120 000 .
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s7 Pro mladou rodinu je to několikaměsíční příjem.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s8 A podle ty peníze mladá rodina dokáže využít daleko lépe než zaplacením daně z nabytí nemovitosti, například na koupi kuchyňské linky, na rekonstrukci a podobně.
ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s9 Takže ty peníze se z ekonomiky nijak neztratí, ale naopak podnítí hospodářský růst.
ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s1 Na dani se vybírá pouhé necelé 1 % z příjmu státního rozpočtu.
ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s2 Ve schváleném rozpočtu na rok 2019 vláda předpokládá příjem 12,3 miliardy korun, což se může zdát na první pohled jako veliká částka, nicméně je to skutečně necelé procento příjmů.
ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s3 Takže pro stát je to částka minimální, ale pro zodpovědného člověka, jenž se snaží zabezpečit vlastní střechu nad hlavou, jsou to zbytečné výdaje navíc.
ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s4 Zrušením této daně nebo jejím snížením také nebude nijak ohrožena funkce státu, zatímco spoustě lidem její zrušení ulehčí život.
ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s1 Ještě tady zmíním jednu věc, kterou jsem tady říkal před rokem.
ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s2 Vzniká tady veliká nerovnost před zákonem, na kterou doplácejí běžní občané, protože již dnes existuje způsob, jak tuto daň neplatit, a to když neprodáváte nemovitost, ale prodáváte společnost, do které je vložena nemovitost jako základní jmění.
ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s3 Prodáváte společnost, tím se vyhýbáte zaplacení daně z nabytí nemovitosti.
ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s4 Takže na jednu stranu tu máme velké firmy, které si to dokážou přes své právníky zařídit, na druhou stranu tady máme běžného občana, který se chce postarat o své bydlení, zodpovědně přistupuje ke svému životu, chce zabezpečit bydlení pro svou rodinu, a toho trestáme čtyřmi procenty daně z nabytí nemovitosti navíc.
ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s1 Když jsem tady hovořil o regulacích, tak dneska je tendence regulovat stranu poptávky, ČNB hypotéky a stát například reguluje poptávku po bydlení touto daní.
ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s2 Jenomže upřímně řečeno, regulací poptávky se nijak potřeba bydlení nezmenší.
ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s3 My vidíme ten problém na straně nabídky.
ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s4 A řešením tedy není, že se vyberou 4 % daně od každého, kdo si jde koupit nemovitost a vydělá si na to, a potom část peněz poslat nějakým způsobem pouze někomu vybranému pro bydlení pouze někoho vybraného.
ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s5 Tam vidíme, že problém je nedostatek bytů.
ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s6 Stávající stav vede k tomu, že lidé, kteří si chtěli pořídit vlastní nemovitost, vzhledem k cenám a menší dostupnosti hypoték budou vyhledávat spíše nájemní byty.

Text viewDownload CoNNL-U