ps2017-026-06-008-023.u1.p1.s1
23 . ps2017-026-06-008-023.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové , Ivo Vondráka , Heleny Válkové , Milana Poura , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 273 / - druhé čtení ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s1
Paní kolegyně poslankyně Jana Mračková ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s2
Vildumetzová je už u stolku zpravodajů . ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s3
Pan zpravodaj Ivan Bartoš také zaujal své místo . ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s4
A já požádám paní kolegyni poslankyni Janu Mračkovou Vildumetzovou o úvodní slovo pro druhé čtení . ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s5
Máte slovo . ps2017-026-06-008-023.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-026-06-008-023.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , jsme ve druhém čtení projednávání zákona o obcích , zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze , který řeší kumulaci odměn . ps2017-026-06-008-023.u2.p1.s3
Tento návrh spočívá v tom , že pokud poslanec , senátor nebo člen vlády bude zároveň uvolněným zastupitelem , to znamená starostou , hejtmanem nebo náměstkem , tak za tu uvolněnou funkci zastupitele bude pobírat pouze 0 , 4 násobek . ps2017-026-06-008-023.u2.p2.s1
Tento sněmovní tisk byl přiřazen garančnímu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který doporučil tento sněmovní tisk Poslanecké sněmovně schválit v předloženém znění . ps2017-026-06-008-023.u2.p2.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-026-06-008-023.u3.p1.s1
Děkuji paní zástupkyni navrhovatelů a konstatuji , že jsme v prvém čtení přikázali tento tisk k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-026-06-008-023.u3.p1.s2
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273 / 2 . ps2017-026-06-008-023.u3.p2.s1
Teď požádám zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Ivana Bartoše , aby nás informoval o jednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-026-06-008-023.u3.p2.s2
Pane předsedo , máte slovo . ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové , pane předsedající , zástupci vlády , jak už zde bylo řečeno mou předřečnicí paní Mračkovou Vildumetzovou , výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se zabýval tímto tiskem na své 14 . schůzi . ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s2
Byly zde i předneseny pozměňovací návrhy , které ovšem výbor neschválil . ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s3
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj tedy na své 14 . schůzi přijal usnesení , kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk 273 projednat a schválit v předloženém znění . ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s4
Děkuji . ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , kde máme zatím tři přihlášky , a to pana poslance Pavla Jelínka . . . ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s2
Omlouvám se . ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s3
S přednostním právem pan předseda klubu ODS . ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s4
Ještě , pane předsedo , než vám dám slovo , já jsem totiž chtěl konstatovat , že byl přihlášen s faktickou poznámkou pan poslanec Ondřej Benešík , ale tu není možné udělit , faktickou poznámku , až po zahájení rozpravy a k vystoupení v rozpravě . ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s5
Pane předsedo , máte slovo s přednostním právem . ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s2
Teď nevím , jestli to bude jménem klubu , ale sám za sebe chci říct , že ten návrh je pokrytecký a má minimálně dvě zásadní chyby , které se podle mě odstranit nedají . ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s3
První je , že ten návrh je bezesporu retroaktivní , protože zasahuje do stávajících funkčních období řádně zvolených zastupitelů ať už na úrovni měst a obcí , anebo na úrovni krajů a mění pravidla hry pro již zvolené zastupitele . ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s4
Takže já v podrobné rozpravě načtu minimálně změnu účinnosti , pokud si prohlasuje většina , že ten návrh chce , aby to bylo účinné pro příští funkční období anebo pro stávající . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s1
Když se podíváme na kraje , tak jsme za polovinou funkčního období krajů . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s2
Volby budou za chvilku . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s3
Ten běh voleb je neúprosný . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s4
Někdy v říjnu roku 2020 budou krajské volby , a pokud si taková pravidla schválíte , tak by měla platit až pro nově zvolené zastupitele a každý například z členů zákonného sboru , ať už Sněmovny , nebo Senátu , by s tím počítal , než by přijal kandidaturu . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s5
To mi připadá správné , logické . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s6
U komunálních voleb je samozřejmě ten odklad delší , protože jsme pár měsíců po komunálních volbách . ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s7
Mnoho z mých kolegů úspěšně vedlo kandidátní listiny , vyhráli volby , sestavili většinové koalice a byli zvoleni . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s1
Proč ten návrh pokládám za nesystémový ? ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s2
Já si myslím , že k tomu můžeme přistupovat pouze dvěma způsoby . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s3
Oba dva jsou legitimní a oba dva jsou používané i v zahraničí . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s4
První je , že necháme stávající stav a rozhodují pouze voliči , kteří velmi dobře vědí , že když někdo kandiduje , buď starosta do Sněmovny či Senátu , nebo naopak senátor či poslanec do zastupitelstva města nebo obcí , moc dobře vědí o jeho již existující funkci . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s5
A druhý model , který je také legitimní , který je systémový , že zákonem zakážeme kumulaci těchto funkcí . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s6
To je podle mě taky legitimní . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s7
A jsou země , kde to platí . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s8
To znamená , to se stalo bývalému senátorovi za hnutí ANO , například , že když starosta je zvolen poslancem či senátorem , automaticky mu zaniká funkce , protože kandidovat může každý , kam chce , a naopak . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s9
To je ale technická debata a je to legitimní návrh a je to k politické diskusi . ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s10
A ta diskuse není černobílá , obě řešení mají své plusy a obě řešení mají své minusy . ps2017-026-06-008-023.u6.p4.s1
Omlouvám se , že mluvím víc o starostech nebo hejtmanech . ps2017-026-06-008-023.u6.p4.s2
Myslím , že paní předkladatelka mě pochopí . ps2017-026-06-008-023.u6.p4.s3
Těch starostů je mnohem víc než hejtmanů , kterých je pouze třináct plus primátor hlavního města , ale ten má volební cyklus stejně jako starostové měst a obcí . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s1
A proč ten návrh pokládám za pokrytecký ? ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s2
Já si pamatuji na volební kampaně , minule , např . do Sněmovny , kdy vládní hnutí ANO říkalo : My bojujeme proti kumulaci funkcí , a pokud budou zvoleni naši hejtmani , oni si vyberou . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s3
Je to jejich názor . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s4
Já bych je k tomu nenutil . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s5
Mně vyhovuje stávající stav a říkám , rozhoduje volič , který o tom ví . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s6
Potom z různých důvodů , možná dobrých , možná horších , to nechci hodnotit , se minimálně tři hejtmani rozhodli , že zůstanou v Poslanecké sněmovně . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s7
Opět , já to nekritizuji , protože to je plně v souladu se zákonem a řekl bych , že to je v souladu s vůlí voličů . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s8
Nevidím v tom žádný problém . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s9
A jak z toho ven , když jsme říkali , že ta kumulace nebude , a teď ji reálně máme ? ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s10
Byla tady čestná výjimka , paní kolegyně Jermanová byla zvolena a složila mandát a věnuje se práci na hejtmanství . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s11
Nechci hodnotit , který přístup je lepší , nebo horší . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s12
A podle mě hnutí ANO , paní předkladatelka a někteří další hledají alibi , jak by mohli vysvětlit , že ten svůj slib , který dali dobrovolně , ke kterému je netlačila konkurence , minimálně ne občanští demokraté , možná že jiné politické síly , jiné politické strany je k tomu vyzývaly , tak jak z toho ven . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s13
Tak přijdou s nápadem , kde říkají : Jsem proti kumulaci odměn . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s14
Ne proti kumulaci funkcí . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s15
A směřuje to na tu závist . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s16
Aby měli aspoň míň peněz , když už si je ti voliči vybrali v obou volbách . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s17
Přestavte si , jsou tak dobří , že byli minimálně dvakrát zvoleni a získali tu důvěru voličů dvakrát . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s18
Někteří i třikrát , protože někteří jsou i zastupitelé kraje . ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s19
A myslím , že jenom chvilku trval stav , že jsme měli v české politice politika , který byl uvolněn na obci , na kraji i v zákonodárném sboru , ale to už v této chvíli neplatí . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s1
Proto si myslím , že ten návrh si zaslouží zamítnout . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s2
A pokud chceme zabránit kumulaci funkcí , o tom se bavme , tak tomu zabraňme zákonem . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s3
Já sám říkám , že nevím , jak bych hlasoval . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s4
Určitě bych podrobně poslouchal argumenty pro a proti , protože na jedné straně je ten argument , který slýcháme : Starosta , hejtman je v Praze , může se potkat s ministry , vyjednat dobré věci pro svůj kraj , pro svou obec . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s5
Nijak to nezpochybňuji . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s6
Tento argument je bezesporu pravdivý . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s7
Na druhé straně je argument , že ve Sněmovně či v Senátu děláte celostátní politiku . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s8
Měli byste řešit celostátní zájmy a mnohdy legitimně se celostátní zájmy míjejí se zájmy obce či kraje . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s9
Je to naprosto legitimní , vůbec nezáleží na politické příslušnosti , abychom si rozuměli , že tu debatu nevedu z pozice koalice versus opozice , resp . v mém případě opozice vůči koalici . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s10
Myslím , že i tento názor je pravdivý . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s11
Takže máme dobré důvody pro to , aby to bylo . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s12
A máme dobré důvody pro to , aby to nebylo . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s13
A zákonodárný sbor by měl rozhodnout , zda převáží ty první a necháme stávající model , nebo převáží pohled , který je v několika západních zemích , že ten druhý pohled je důležitější než ten první , a zakážeme to zákonem . ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s14
Opět bychom to museli udělat od nového funkčního období , ať už na úrovni krajů , nebo obcí , aby ti lidé , kteří kandidují , věděli , do čeho jdou a jaká jsou pravidla hry , a měli jistotu , že během jejich mandátu se nic nezmění . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s1
Vzpomínám si na nešťastný návrh , myslím že z dílny sociálních demokratů , v té době jsem působil v komunální politice , kdy uprostřed volebního období zákonodárci rozhodli většinou , že členem rady města nemůže být ředitel příspěvkové organizace , kterou zřizuje to město . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s2
Mnozí k tomu přistoupili , řekl bych , švejkovským způsobem , my v Opavě taky . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s3
Abychom naplnili literu zákona , než rozhodne Ústavní soud - pak se k tomu dostanu , jak rozhodl Ústavní soud - tak jsme to podle zákona předložili zastupitelstvu , návrh na odvolání těch radních . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s4
Já jsem je prosil , aby neodstupovali . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s5
A v zastupitelstvu byl jeden hlas pro odvolání . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s6
To znamená , tento pohled sdílela i naše tehdejší opozice . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s7
Následně Ústavní soud tento zákon zrušil s argumentem , že mění pravidla hry uprostřed volebního období . ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s8
A tento návrh dělá to samé . ps2017-026-06-008-023.u6.p8.s1
Tak pokud chceme zakázat souběh funkcí , udělejme to zákonem , nesahejme na odměny . ps2017-026-06-008-023.u6.p8.s2
Navíc bude docházet k absurdní situaci , pokud by zákon prošel v této verzi , že uvolněný starosta , který je současně poslanec či senátor , bude mít ze zákona nižší plat než neuvolněný starosta či hejtman nebo místostarosta . ps2017-026-06-008-023.u6.p8.s3
To je přece absurdní . ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s1
Já vím , že může být protiargument , že zastupitelstvo může snížit odměnu neuvolněnému starostovi či místostarostovi . ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s2
Ale proč by to dělali , když už jednou rozhodli ? ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s3
Už se jednou sešli , rozhodli , zda ten člověk je uvolněný , nebo není uvolněný . ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s4
A v případě neuvolnění rozhodli o výši odměny , kdy zákon opravdu stanovuje pouze horní hranici a není to taxativně jako v případě uvolněných . ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s5
To jsou podle mě pádné důvody pro to , abychom ten zákon neschválili . ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s6
A pokud se chceme bavit vážně o zamezení kumulací funkcí , my jsme na tu politickou debatu připraveni s tím , že dopředu neříkáme , že budeme pro , nebo proti . ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s7
Protože říkám , ty argumenty se musí zvážit z obou stran .