|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-015-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 299/ - prvé čtení

Date2019-01-25
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026159.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 199 • previousnext

ps2017-026-04-015-038.u1.p1.s1 38.
ps2017-026-04-015-038.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 299/ - prvé čtení
ps2017-026-04-015-038.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Jan Kněžínek.
ps2017-026-04-015-038.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-026-04-015-038.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-026-04-015-038.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh novely zákona o soudnictví ve věcech mládeže, trestního řádu a zákona o výkonu vazby bezprostředně navazuje na směrnici Evropského parlamentu a Rady z 11. května 2016, o procesních zárukách pro děti, které jsou podezřelými osobami v trestním řízení, kde implementační lhůta je 11. června 2019.
ps2017-026-04-015-038.u2.p1.s3 V souvislosti s touto směrnicí se navrhuje několik legislativních opatření, která v zásadě mají za cíl posílit práva osob mladistvých, popřípadě dětí anebo osob, které jsou blízké věku mladistvých, v trestním řízení.
ps2017-026-04-015-038.u2.p1.s4 Konkrétně jít o to, že mladistvý získá oprávnění sám si navrhnout osobu opatrovníka, který mu následně bude ustaven pro účely trestního řízení.
ps2017-026-04-015-038.u2.p2.s1 Dochází k rozšíření poskytování nutné obhajoby mladistvému, a to do doby, kdy dosáhne věku 21 let, za předpokladu, že trestní řízení proti němu začalo v době, kdy ještě byl mladistvým, a tedy se nachází ve věku blízkém věku mladistvých.
ps2017-026-04-015-038.u2.p2.s2 Podle našich kalkulací půjde o nutnou obhajobu u zhruba 250 osob ročně, což vyvolá náklad na veřejné rozpočty zhruba čtyři miliony korun.
ps2017-026-04-015-038.u2.p3.s1 Mezi další změny, které se navrhují, potom patří i rozšíření informací, které jsou mladistvému, popřípadě jeho zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi v rámci trestního řízen poskytovány, tak aby byl náležitě poučen.
ps2017-026-04-015-038.u2.p3.s2 Patří sem informace, respektive poučení o stadiích trestního řízení, o úloze orgánů činných v trestním řízení, o právu zákonného zástupce nebo opatrovníka účastnit se jednání ve věcech mladistvého, o ochraně soukromí mladistvého apod.
ps2017-026-04-015-038.u2.p3.s3 Tato práva mladistvému náleží již podle současné úpravy, nicméně není o nich speciálně poučován.
ps2017-026-04-015-038.u2.p4.s1 Další změnou je potom zakotvení pravidla, podle kterého osoba, u které není jisté, zda dosáhla věku osmnácti, popřípadě patnácti let, tak aby byla považována za osobu odpovídající tomu věku, to znamená za mladistvého, popřípadě za nezletilého, do doby, než se případně prokáže opak.
ps2017-026-04-015-038.u2.p4.s2 jde.
ps2017-026-04-015-038.u2.p4.s3 Jde v podstatě o výjimečné případy, kdy se z nějakých důvodů nepodaří nebo zatím není známa skutečnost o tom, jaký je věk pachatele trestného činu, protože třeba nemáme jeho doklady, nedokážeme ho v tu chvíli ztotožnit.
ps2017-026-04-015-038.u2.p4.s4 Je to potom předmětem znaleckého zkoumání.
ps2017-026-04-015-038.u2.p4.s5 Nicméně do doby, než se prokáže opak - a on tvrdí, že je mladistvý -, na něj bude jako na mladistvého pohlíženo.
ps2017-026-04-015-038.u2.p4.s6 Zakotvení preference pořizování audiovizuálního záznamu během výslechu, tak aby bylo zřejmé, že ten výslech probíhá v souladu s pravidly pro provádění výslechu.
ps2017-026-04-015-038.u2.p5.s1 Další změnou jsou potom dílčí změny v úpravě zjišťování poměrů mladistvého a povinné vypracování zprávy o osobních, rodinných a sociálních poměrech a životní situaci mladistvého, tak aby soud rozhodoval na základě veškerých relevantních skutečností.
ps2017-026-04-015-038.u2.p6.s1 V oblasti výkonu vazby se potom navrhuje prodloužení oddělení umístění mladistvého od dospělých osob ve vazbě i poté, co takový vazebně stíhaný dosáhne věku osmnácti let, za předpokladu, že to není v rozporu s ostatními vazebně stíhanými mladistvými, to znamená, aby se nepromíchávali mladiství s ostatními staršími vazebně trestně stíhanými, což by samozřejmě mohlo být nějakým důvodem k tomu, čemu říkáme někdy kriminální infekce.
ps2017-026-04-015-038.u2.p7.s1 V oblasti trestního řádu potom dochází k explicitnímu vymezení skutečnosti, že obviněný musí být poučen o svých právech s přihlédnutím k aktuálnímu stadiu trestního řízení, to znamená v zásadě zpřesnění poučovací povinnosti.
ps2017-026-04-015-038.u2.p8.s1 Návrh zákona, bude-li přijat tak, jak byl předložen, zajišťuje plnou implementaci předmětné směrnice a moc prosím o jeho propuštění do dalšího čtení.
ps2017-026-04-015-038.u2.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-04-015-038.u3.p1.s1 Děkuji a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-026-04-015-038.u3.p1.s2 Prosím.
ps2017-026-04-015-038.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-026-04-015-038.u4.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, tady to, aspoň z mého zpravodajského, řekněme, postoje, bude celkem jednoduché, protože my máme lepší ještě právní úpravu, než vyžaduje ta směrnice, která byla přijatá, v mnoha ohledech, takže ji pouze doplňujeme tam, kde není buď dostatečně přesná, nebo dostatečně konkrétní.
ps2017-026-04-015-038.u4.p1.s3 V podstatě ji ne úplně rozšiřujeme, ale prohlubujeme, jestli mi dovolíte tenhle výraz.
ps2017-026-04-015-038.u4.p2.s1 Pan ministr tady řekl ty hlavní oblasti.
ps2017-026-04-015-038.u4.p2.s2 bych k tomu doplnila, že od přijetí zákona o soudnictví ve věcech mládeže v roce 2003, který nabyl přesně před patnácti lety účinnosti, v roce 2004, bude k tomu také vědecká konference v květnu, tak nejdříve neznatelně, teď velmi výrazně klesá kriminalita mládeže registrovaná, jak násilná - to se tady občas neslyší - tak mravnostní a nejvíce majetková.
ps2017-026-04-015-038.u4.p2.s3 My si myslíme, že se nám možná přesouvá do oblasti virtuální, nebo nevím, jestli všechny delikty, kterých se tam dopouští mladiství a nezletilí, by se daly označit jako činy jinak trestné nebo trestné činy, ale rozhodně tento pokles je znatelný v celé Evropě.
ps2017-026-04-015-038.u4.p2.s4 Takže nejsme výjimkou, u nás o to výraznější, že máme tu speciální normu.
ps2017-026-04-015-038.u4.p2.s5 Čili v tomto ohledu my tady víceméně implementujeme něco, co máme upravené sami, nicméně jsme k tomu nuceni a ta úprava výsledná by měla být ještě hlubší a propracovanější.
ps2017-026-04-015-038.u4.p3.s1 To jediné, na co bych chtěla upoutat vaši pozornost, spočívá v tom, že v současné době, jak víte, migrující svět s sebou nese i migrující děti a mladistvé.
ps2017-026-04-015-038.u4.p3.s2 A zkušenosti z těch jiných, vesměs západoevropských cílových zemí ukazují, že někdy nelze přesně zjistit, jestli tomu dítěti je osm, devět, čtrnáct, patnáct.
ps2017-026-04-015-038.u4.p3.s3 Tak v takovém případě se přikláníme k tomu, že mu ještě těch patnáct není, a u mladistvých, že mu ještě těch osmnáct není.
ps2017-026-04-015-038.u4.p3.s4 Ale se to změnit, jakmile se samozřejmě prokáže opak.
ps2017-026-04-015-038.u4.p3.s5 A teď víme ze zkušeností rakouských a německých kolegů, že ty metody, které se používají, jsou také lepší a se to zjistit velice dobře.
ps2017-026-04-015-038.u4.p3.s6 Na začátku tomu tak před třemi lety nebylo.
ps2017-026-04-015-038.u4.p4.s1 A to poslední, a pokud by někdo z vás řekl, proč umisťovat mladistvé zvlášť na cely, když jim bude devatenáct nebo dvacet - my to máme do osmnácti - tak upozorňuji, že je tam formulace "když je to vhodné".
ps2017-026-04-015-038.u4.p4.s2 Čili nemusí to být obligatorně vždy.
ps2017-026-04-015-038.u4.p4.s3 A myslím, když budete mít dotazy, tak se zeptáte.
ps2017-026-04-015-038.u4.p4.s4 Jinak to není žádná reforma, žádná velká novela, nic se nezmění a máme to upravené , myslím, velmi dobře i tak.
ps2017-026-04-015-038.u4.p5.s1 Ještě, jestli můžu poprosit.
ps2017-026-04-015-038.u4.p5.s2 Právě s ohledem... mohu, pane místopředsedo?
ps2017-026-04-015-038.u4.p5.s3 Děkuji.
ps2017-026-04-015-038.u4.p5.s4 Zapomněla jsem na závěr vás požádat, abyste zvážili, to tedy navrhuji, zkrácení projednání ve výboru o třicet dní, protože tato novela, myslím si, tak mnoho času vašeho nepotřebuje.
ps2017-026-04-015-038.u4.p5.s5 Děkuji.
ps2017-026-04-015-038.u5.p1.s1 Děkuji, nicméně musím podotknout, že tento návrh musí zaznít v obecné rozpravě a tu jsem ještě neotevřel.
ps2017-026-04-015-038.u5.p1.s2 Takže nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Ondráček.
ps2017-026-04-015-038.u5.p1.s3 Prosím.
ps2017-026-04-015-038.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-04-015-038.u6.p1.s2 Páni dva ministři, kolegyně, kolegové, asi vím, že to není zrovna materiál, který byste si důkladně prostudovali a na který byste kladli velký důraz.
ps2017-026-04-015-038.u6.p1.s3 V podstatě pan ministr řekl, že se jedná o implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady z května 2016 a že nám lhůta končí za pět měsíců.
ps2017-026-04-015-038.u6.p1.s4 Pojmenoval ty základní oblasti, na které je implementace směřována, na ty tři základní zákony.
ps2017-026-04-015-038.u6.p1.s5 A paní zpravodajka v podstatě řekla, že máme dobrý zákon o soudnictví ve věcech mládeže, který v mnohém předčí podobné zákony, které mají, řekněme, některé jiné evropské státy Evropské unie.
ps2017-026-04-015-038.u6.p1.s6 A že je v podstatě pouze vylepšujeme.
ps2017-026-04-015-038.u6.p2.s1 jsem na to vylepšování někdy trošku háklivý, protože ono to, co vždycky vylepšujeme, se nakonec ukáže, že ten, jak se tomu říká, tuning není vždycky potřeba, a někdy to naše vylepšování zanáší do našeho právního systému dost problémů a nepochopení.
ps2017-026-04-015-038.u6.p2.s2 A si na některé ty věci, které v předkládaném materiálu jsou, dovolím upozornit.
ps2017-026-04-015-038.u6.p3.s1 Bylo zmíněno, že při vymezení pojmů, kdo se rozumí dítětem mladším 15 let - a teď my to víme, že to je ta osoba, která ještě do spáchání toho činu jinak trestného nedovršila věk 15 let, ale jsou to dále osoby, u nichž není možné bez důvodné pochybnosti určit, že v době spáchání činu jinak trestného dovršily 15. rok věku.
ps2017-026-04-015-038.u6.p3.s2 A stejně tak to je u kategorie osob mladistvých, tzn. osoby mezi 15. a 18. rokem věku.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s1 Bylo zmíněno, že u nás s tím zásadní problém není, ale přece moc dobře vzpomínáme a máme možnost vidět díky sociálním sítím, jak někteří mladí chlapci, kteří přišli v nedávné době do Evropské unie a mají vousy jak 40letý chlap, možná ještě lepší, tak prohlašují, že jim je 12, 13 roků.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s2 Všichni se narodili 1. 1. 20.. - a teď samozřejmě věk, který je pro vhodný, aby se s nimi podle evropského práva tak zacházelo.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s3 Takže máme prokazatelně muže ve věku - ne prokazatelně.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s4 Máme v Evropě muže, kteří svým vzhledem, stavbou a vším ostatním připomínají muže ve věku 20 25 let, ale my jim vystavujeme, tím myslím Evropská unie, vystavujeme doklady, že to jsou 13leté děti.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s5 Někdy je posíláme i mezi ty naše 13leté děti, pak se divíme, že tam jsou formy šikany a šikanózního jednání.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s6 Takže my tímto způsobem vlastně říkáme, že pokud budeme mít takové osoby jednou na našem území a nebudeme-li schopni bez důvodných pochybností okamžitě zjistit, že se jedná o osobu starší 15, resp. 18 roků, tak vždycky uposlechneme to, co nám ten člověk říká.
ps2017-026-04-015-038.u6.p4.s7 Takže vždycky bude říkat: jsem mladší 15 roků, jsem mladší 18 roků, aby se s ním samozřejmě tak nakládalo, protože to je pro něho výhodnější.
ps2017-026-04-015-038.u6.p5.s1 Podívám-li se na další věc, podívám se na § 42 Práva mladistvého, popř. § 42a Nutná obhajoba mladistvého, to je celé nově koncipováno a uvádí se, a teď si poslechněte ten relativní protiklad: V případě podle odstavce 1, teď myslím o nutné obhajobě, musí mít mladistvý obhájce do dovršení 21 let věku, považuje-li to soud v přípravném řízení, státní zástupce za vhodné s přihlédnutím k dosaženému stupni rozumové, mravní vyspělosti mladistvého a k okolnostem případu.
ps2017-026-04-015-038.u6.p5.s2 Takže my usoudíme, že mu je sice 19, 20 roků, ale že není tak rozumově a mravně vyspělý, aby pochopil smysl našeho trestního řízení, a proto mu necháváme advokáta, obhájce, a samozřejmě s tím plně souhlasím.
ps2017-026-04-015-038.u6.p5.s3 Pokud někdo nemá na to, aby vnímal složitost trestních předpisů České republiky, protože ji nevnímáme ani my dospělí, tak my mu toho advokáta, obhájce necháme.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s1 Na druhou stranu se ale v § 42 Práva mladistvého uvádí, a poslouchejte, jestli ten mladistvý, který je ve věku mezi 15. a 18. rokem, toto je schopen pochopit.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s2 Jestli byste to pochopili vy jako dospělí.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s3 A měl bych s tím možná problém někdy i .
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s4 Mladistvého je též třeba poučit o stadiích trestního řízení, o úloze orgánů činných podle tohoto zákona během těchto stadií, o právu zákonného zástupce nebo opatrovníka mladistvého být poučen o právech, která mladistvému náleží.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s5 Dále to je o právu zákonného zástupce nebo opatrovníka mladistvého účastnit se těch úkonů, kterých se může podle zákona účastnit mladistvý.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s6 Dále mladistvého musíme poučit o ochraně jeho soukromí v trestním řízení, o povinnosti orgánů činných podle tohoto zákona se zvlášť pečlivostí objasňovat a dokazovat příčiny jeho provinění a skutečnosti významné pro posouzení jeho osobních, rodinných a jiných poměrů a nutnosti konat hlavní líčení a veřejné zasedání v jeho přítomnosti, nejde-li o řízení proti uprchlému.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s7 A ve vhodných případech - ve vhodných případech, nevím, co jsou vhodné případy, a to se kolegové, kteří mají specializaci, teď myslím kolegové policisté, kteří mají specializaci na vyšetřování trestné činnosti mládeže, ptali, co budou ty vhodné případy.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s8 Tak ve vhodných případech je potřeba mladistvého poučit i o tom, že může být vzat do vazby jedině tehdy, nelze-li účelu vazby dosáhnout jinak.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s9 Že rozhodnutí o vzetí do vazby musí být řádně odůvodněno.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s10 Dále o trvání vazby, o přezkoumání důvodů vazby atd.
ps2017-026-04-015-038.u6.p6.s11 O podmínkách pro podmíněné prodloužení a další věci.
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s1 Takže my na jednu stranu říkáme, že existují mladiství, kteří nejsou schopni pochopit po dosažení plné zletilosti smysl trestního řízení, a necháváme jim obhájce, a na druhé straně poučujeme kategorii mladistvých, osoby mezi 15. a 18. rokem tak, nebo poučujeme taky dospělé, že mají problém to pochopit.
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s2 Proč to provádět orgán činný v trestním řízení, policie, když taková osoba musí mít obhájce?
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s3 Přece obhájce je od toho, aby toto poučení svému klientovi dával, to dělá.
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s4 My tady napíšeme, že je povinen ho poučit.
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s5 Samozřejmě mladistvý řekne: jsem poučen nebyl.
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s6 Nebo: nevím.
ps2017-026-04-015-038.u6.p7.s7 Takže to zas budou orgány činné v trestním řízení psát.
ps2017-026-04-015-038.u6.p8.s1 Zákonný zástupce nebo opatrovník.
ps2017-026-04-015-038.u6.p8.s2 Orgány činné podle tohoto zákona jsou povinny bez zbytečného odkladu poučit zákonného zástupce nebo opatrovníka mladistvého o právech, která mládeži náleží, pominou-li důvody, atd.
ps2017-026-04-015-038.u6.p8.s3 Zase těm orgánům činným v trestním řízení nakládáme na hrb!
ps2017-026-04-015-038.u6.p8.s4 Udělejte, zajistěte, vy jste povinni poučit!
ps2017-026-04-015-038.u6.p8.s5 A když ne, dáváme tomu, kdo obhajuje práva takové osoby, proti níž se trestní řízení vede, a je jedno, jestli to je osoba mladistvá, nebo dospělá, právo na to, aby pak podával stížnosti na postup policejního orgánu.
ps2017-026-04-015-038.u6.p9.s1 V § 55 Zjištění poměrů mladistvého se například praví: Orgány činné podle tohoto zákona uloží zjištění poměrů mladistvého příslušnému orgánu sociálně-právní ochrany dětí, která, je-li to vhodné - která, je-li to vhodné - zapojí do zjišťování poměrů mladistvého zákonného zástupce nebo opatrovníka.
ps2017-026-04-015-038.u6.p9.s2 A orgány činné v trestním řízení se specializací na mládež se zeptaly: A bývalý kolego se specializací na trestnou činnost mládeže, kdy je to vhodné a kdy ještě to vhodné není?
ps2017-026-04-015-038.u6.p9.s3 Je to vhodné vždy?
ps2017-026-04-015-038.u6.p9.s4 Nebo to vhodné není?
ps2017-026-04-015-038.u6.p9.s5 Proč zase takový pojem, je-li to vhodné?

Text viewDownload CoNNL-U