ps2017-026-04-011-033.u1.p1.s1
33 . ps2017-026-04-011-033.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu ( nominační zákon ) / sněmovní tisk 220 / - prvé čtení ps2017-026-04-011-033.u1.p2.s1
Tento návrh neuvede pan předseda vlády Andrej Babiš , ale pověřil pana ministra spravedlnosti Jana Kněžínka , takže prosím pana ministra , aby předložený návrh uvedl . ps2017-026-04-011-033.u1.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-026-04-011-033.u2.p1.s1
Děkuji , vážený pane místopředsedo . ps2017-026-04-011-033.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předstupuji před vás s vládním návrhem nominačního zákona , což je tedy zákon , který by měl zavést jednotná a transparentní pravidla pro výběr členů orgánů buď řídících , nebo dozorčích v případě , že se jedná o právnickou osobu s majetkovou účastí státu . . . tedy typicky obchodní korporaci . . . ps2017-026-04-011-033.u3.p1.s1
Vážení páni poslanci , paní poslankyně , prosím o klid , ať pan ministr nás může seznámit s vládním návrhem . ps2017-026-04-011-033.u3.p1.s2
Pane ministře , prosím , pokračujte . ps2017-026-04-011-033.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-04-011-033.u4.p1.s2
. . . ale také o státní podnik , národní podnik anebo státní organizaci Správa železniční dopravní cesty . ps2017-026-04-011-033.u4.p1.s3
Ten návrh předpokládá , že . . . ps2017-026-04-011-033.u5.p1.s1
Ano , pane ministře . ps2017-026-04-011-033.u5.p1.s2
Ještě jednou vyzvu členy Sněmovny , aby vytvořili podmínky pro to , abychom vás všichni slyšeli . ps2017-026-04-011-033.u5.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s2
Ten vládní návrh předpokládá zřízení poradního orgánu vlády , což bude tedy výbor pro personální nominace , pětičlenný poradní orgán jmenovaný na dobu pěti let z osob , které by měly skýtat záruku zkušeností v oblasti činností obchodních korporací . ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s3
Z těch požadavků mohu uvést věk minimálně 30 let , plná svéprávnost , bezúhonnost a zejména pětiletá praxe v činnosti v oblasti řízení právnických osob plus v dalších taxativně stanovených činnostech v oblasti ekonomiky a činnosti právnických osob . ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s4
Podstatné je taky , že členem výboru nebude moci být člen politické strany nebo politického hnutí . ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s5
Člen toho výboru bude odvolatelný vládou , ovšem pouze z důvodu , že se po dobu delší než šest měsíců nebude účastnit činnosti toho výboru . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s1
Pokud jde o samotný výběr osob , tak návrh rozlišuje mezi výběrem osob do řídících orgánů a do orgánů dozorčích . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s2
V obou případech bude sice povinné projednání výborem pro personální nominace jako poradním orgánem vlády , nicméně v případě řídících orgánů tomu bude vždy povinně předcházet výběrové řízení , které bude transparentně zveřejněno , a v zásadě se do něj bude moci přihlásit každý , kdo bude splňovat stanovené podmínky . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s3
V případě dozorčích orgánů ten rozdíl spočívá v tom , že výběrové řízení bude dobrovolné . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s4
To znamená , výběrové řízení jako takové může proběhnout , ale nebude povinné . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s5
Povinné bude pouze pro jednání výborem pro personální nominace . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s6
Výbor pro personální nominace provede s kandidáty , uchazeči , nominanty do těch orgánů pohovor a na základě toho dá doporučení , který z nich je kandidátem nejvhodnějším . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s7
Jeho závěry budou taktéž zveřejněny v zájmu maximální transparentnosti celého procesu . ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s8
Ten , kdo s tím návrhem před výbor pro personální nominace přijde , což bude typicky věcně příslušný ministr , se bude sice moci odchýlit od doporučení , které ten vládní výbor pro personální nominace dá , nicméně pokud takto učiní , bude jeho povinností zveřejnit na internetových stránkách důvody , proč se od doporučení výboru pro personální nominace odchýlil . ps2017-026-04-011-033.u6.p3.s1
Jak už jsem říkal , cílem návrhu je posílení transparentnosti a vůbec důvěry v činnost právnických osob , ve kterých má stát svou majetkovou účast . ps2017-026-04-011-033.u6.p3.s2
Jedná se o návrh , který do jisté míry navazuje na návrh předkládaný v minulém volebním období . ps2017-026-04-011-033.u6.p3.s3
Je pravda , že od jeho předložení do Poslanecké sněmovny i podle čísla tisku již uplynula jistá doba , ten původní předpoklad , že nabude účinnosti dnem 1 . ledna 2019 samozřejmě už je nereálný , nicméně i tak prosím o to , aby byl ten návrh postoupen do dalšího legislativního procesu , aby v něm byl diskutován a aby výsledkem bylo přijetí zákona , který upraví personální nominace , protože to je něco , co z hlediska transparentnosti a vůbec vnímání fungování veřejné moci potřebujeme . ps2017-026-04-011-033.u6.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-04-011-033.u7.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-026-04-011-033.u7.p1.s2
Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Leo Luzar . ps2017-026-04-011-033.u7.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-026-04-011-033.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-026-04-011-033.u8.p1.s2
Dámy a pánové , pane ministře , vaše úvodní slovo bylo vcelku komplexní k tomuto návrhu zákona . ps2017-026-04-011-033.u8.p1.s3
Já chci pouze poukázat na jeden problém , který s tím jako politik mám , a to je tzv . nepolitická politika . ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s1
Máme tedy prosazovat ty odborníky a nezatahovat do toho politiku ? ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s2
Protože ta politika v té odbornosti je to sprosté slovo . ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s3
Anebo přebíráme politickou zodpovědnost za řízení a fungování těch podniků , které politici zřizují ? ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s4
To jsou ty podniky , které zřizuje vláda , se státní účastí , kde fungujeme , figurujeme a kde stát jako takový má své zájmy . ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s5
Čili jinými slovy , mají tam být ti odborníci nesvázaní s politikou , ale potom ta zodpovědnost končí ve výkonu manažerské funkce , a když prostě se mi to nepovede , udělám tam průšvih , tak mě odvolají , to je ten trest , který dostanu , ale ta politická strana , která mě tam dala , tak tam ten průšvih jakoby není , že jsem se odchýlil , udělal něco špatně , že ty dalekosáhlé důsledky mého kroku , které jsem učinil , se povedou někde a vůči lidem , vůči politickým stranám , které jsou zrovna u moci , budou vyžadovány nějaké sankce , razance atd . , zůstává passé . ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s6
Anebo tím , že tam jsem nominován politickou stranou , mám i tu politickou zodpovědnost za tu činnost , kterou tam mám , a měl bych se zodpovídat i z těch kroků , které činím , politických ? ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s1
A jestli už jsem schopen tu nepolitickou politiku pochopit u těch výkonných orgánů , které přímo rozhodují , těch řídících , tak ji nechápu úplně v těch dozorčích . ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s2
Protože z titulu funkce dozorčí , to je ta kontrola . ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s3
A ta kontrola politická by měla být zachována , protože kde jinde by měla třeba opozice mít možnost vědět , co se děje , když už si řekněme ta vládní úroveň zachová ten vliv a ten informační tok a bude ho držet u sebe . ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s4
Kde jinde než v těch dozorčích orgánech by ta opozice , která cílí na nějaké výsledky , měla mít tu informační možnost ? ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s5
Čili tento problém s tím mám . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s1
A to prorůstání nepolitické politiky je sice moderní , je sice hezké a zvyšuje transparentnost , tomu rozumím , když se bude zveřejňovat všechno a bude navenek . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s2
Z druhé strany jsem schopen tady říci desítky příkladů problematických věcí , které to způsobuje . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s3
Já si myslím , že i největší proklamátoři těchto postupů v této Sněmovně si už po zkušenosti srážky s realitou ve městech , kde jsou a kde fungují , uvědomují ty mantinely a limity tohoto řešení a sami dle mého názoru docela rychle přijdou na to , že mít ten politický vliv , tu zodpovědnost za něco , nese s sebou i tu druhou stránku věci . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s4
Čili já potřebuji přesně vědět , co se tam děje , a řešit to , a nejenom spoléhat na to - však když , tak tě odvolám . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s5
To prostě je to krajní . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s6
Ale ta politická zodpovědnost za rozhodnutí by měla zůstat zachována v těch podnicích , které ten stát má , nebo tam má majetkovou účast . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s7
Pokud to nebude , nevím , jak ta zodpovědnost bude dál . ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s8
Děkuji . ps2017-026-04-011-033.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-04-011-033.u9.p1.s2
Než otevřu rozpravu , seznámím vás s omluvami , které přišly . ps2017-026-04-011-033.u9.p1.s3
Pan poslanec Jan Chvojka se omlouvá od 12.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , pan poslanec Lubomír Zaorálek od 11.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , pan poslanec Petr Gazdík od 13 hodin do konce jednacího dne , pan poslanec Jan Lipavský v době mezi 10.50 a 14.00 z důvodu jednání , pan poslanec Ondřej Benešík od 11.45 do 14 hodin a pan poslanec Radek Koten se omlouvá po zbytek jednacího dne ze zdravotních důvodů . ps2017-026-04-011-033.u9.p2.s1
Nyní otevírám obecnou rozpravu . ps2017-026-04-011-033.u9.p2.s2
Jako první je do ní přihlášen s přednostním právem pan předseda Stanjura , po něm pan poslanec Martínek . ps2017-026-04-011-033.u9.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s2
Souhlasím s panem ministrem , že je dobře , že o těch věcech budeme diskutovat . ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s3
A já bych chtěl to svoje vystoupení pojmout o něco šířeji , než je pouze obsah navrhovaného zákona , a debatovat tady a potom ve výborech po smyslu tohoto zákona , co si od něj slibujeme . ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s4
Až poté bychom se měli pustit do souboje o konkrétní paragrafy a konkrétní znění . ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s1
Myslím , že je klíčové se soustředit na roli majitele . ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s2
Ve firmách se státní účastí je to stát , v krajských firmách je to kraj , v samosprávných (nesrozumitelné) obce , města , jsou to příslušná zastupitelstva , rady , starosta . ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s3
Já mám trošku obavy , že tento zákon má zbavit politické odpovědnosti - a neříkám , že to je zamýšlený efekt , spíš nezamýšlený efekt - politické odpovědnosti ty , kteří zastupují veřejnost , ať už na státní , krajské , nebo obecní úrovni , a patří do jejich pracovní náplně starat se o ty podniky s účastí veřejného sektoru . ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s4
A řekněme si naprosto otevřeně , povinností , opravdu si myslím , že povinností managementu , řídících a kontrolních orgánů je držet se vůle majitele . ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s5
Vím , že je naprosto přirozené , že v privátních firmách bychom nedebatovali o tom , když majitel dá nějakou strategii , že by jeho management , jeho představenstvo nebo dozorčí rada rozhodly jinak , a když , tak jenom jednou . ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s6
A je to ale přirozené . ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s1
Takže si představme , máme levicovou vládu , přijmeme nějaký zákon , teď nechci zabíhat do paragrafů , vypíšeme výběrové řízení a přihlásí se odborníci , kteří mají pravicové vidění světa . ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s2
Oni jsou v zásadě bez šance . ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s3
Ale já tomu rozumím . ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s4
Nevím , jestli by se přihlásili , jestli by měli vůli plnit levicový program . ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s5
Ale pokud řekneme " hledáme odborníka , ať ten podnik vede nejlépe , jak si myslí " , tak on může mít úplně jiný politický názor , a teď nemluvím o tom , jestli je zkušený manažer , umí to , zvládá řízení , ale může mít úplně jiný poli . . . ne politický , odborný názor na směřování té firmy - co má dělat , jak to má dělat , jestli se má část privatizovat , nebo se má část přikoupit , jestli má expandovat , nebo udržovat stávající rozsah , nebo snížit rozsah služeb . ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s6
Takže tady si něco namlouváme . ps2017-026-04-011-033.u10.p4.s1
Je samozřejmě zájmem nás všech , a zejména těch , kteří odpovědnost za ty státní , krajské , městské podniky mají , aby tam byli lidé kvalifikovaní . ps2017-026-04-011-033.u10.p4.s2
Pokud některá z těchto reprezentací tam vyšle lidi nekvalifikované , ať už se stranickou knížkou , nebo bez , tak je to jejich odpovědnost a nakonec i jejich ostuda . ps2017-026-04-011-033.u10.p4.s3
To si řekněme otevřeně . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s1
My dlouhodobě říkáme , a mluvím teď o odpovědnosti vlastníka , dneska jsme na úrovni celostátní , takže budu mluvit o odpovědnosti ministrů za ty nominanty , kteří se podílejí na řízení nebo na kontrole podniku v jejich resortu . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s2
A my opakovaně tvrdíme a jsme přesvědčeni , že tu jednoznačnou politickou odpovědnost má příslušný ministr . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s3
A já za sebe , a teď nemluvím za celou naši stranu , říkám , že mi je jedno , jestli jmenuje někoho přímo , udělá si nějaké uzavřené , nebo úplně otevřené výběrové řízení . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s4
Pro mě je důležitý výsledek . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s5
Ale musím akceptovat to , o čem jsem mluvil na začátku svého vystoupení , že tento management , tyto řídící a kontrolní orgány , budou naplňovat vůli vlastníka , kterou velmi často reprezentuje nejen vláda jako celek , ale konkrétní ministr . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s6
Ano , v těch klíčových strategických věcech se někdy o tom poradí vláda , někdy je i usnesení . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s7
Ale v tom běžném , řekl bych provozním chodu . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s8
Když budu mluvit třeba za resort dopravy , tak asi těžko bude celá vláda vybírat management řídící a kontrolní , i když tam je to trošku jinak , tam zrovna řídící výbor ano . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s9
Ale v očích veřejnosti zcela logicky nese plnou politickou odpovědnost ministr dopravy . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s10
A je jedno v které vládě . ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s11
To prostě platí univerzálně . ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s1
Tak já bych byl rád , abychom v té debatě nezapomněli na roli vlastníka . ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s2
My tu jsme od toho jako opozice , abychom kritizovali případně i podle nás chybné strategie podniků , případně špatné personální obsazení . ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s3
Ale určitě není naší rolí , abychom tady z opozice řídili ty podniky a dávali doporučení , co má dělat ten který manažer , nebo ten který . . . ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s4
Taky když říkáme a když si myslíme , že ten podnik je řízen špatně , tak voláme k politické odpovědnosti ministra , protože ten je zodpovědný nám jako Poslanecké sněmovně . ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s1
A debata o těch parametrech je samozřejmě legitimní . ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s2
Jenom si myslím , že jsou příliš velká očekávání . ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s3
Pokud se ministr bude špatně rozhodovat , tak se ta kvalita stejně nezlepší , ať máme jakýkoli nástroj pro výběr . ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s4
A pak se musíme podívat na tu realitu .