|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-011-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení

Date2019-01-25
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026147.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 335 • previousnext

ps2017-026-04-011-033.u1.p1.s1 33.
ps2017-026-04-011-033.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení
ps2017-026-04-011-033.u1.p2.s1 Tento návrh neuvede pan předseda vlády Andrej Babiš, ale pověřil pana ministra spravedlnosti Jana Kněžínka, takže prosím pana ministra, aby předložený návrh uvedl.
ps2017-026-04-011-033.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-04-011-033.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane místopředsedo.
ps2017-026-04-011-033.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předstupuji před vás s vládním návrhem nominačního zákona, což je tedy zákon, který by měl zavést jednotná a transparentní pravidla pro výběr členů orgánů buď řídících, nebo dozorčích v případě, že se jedná o právnickou osobu s majetkovou účastí státu... tedy typicky obchodní korporaci...
ps2017-026-04-011-033.u3.p1.s1 Vážení páni poslanci, paní poslankyně, prosím o klid, pan ministr nás může seznámit s vládním návrhem.
ps2017-026-04-011-033.u3.p1.s2 Pane ministře, prosím, pokračujte.
ps2017-026-04-011-033.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-04-011-033.u4.p1.s2 ... ale také o státní podnik, národní podnik anebo státní organizaci Správa železniční dopravní cesty.
ps2017-026-04-011-033.u4.p1.s3 Ten návrh předpokládá, že...
ps2017-026-04-011-033.u5.p1.s1 Ano, pane ministře.
ps2017-026-04-011-033.u5.p1.s2 Ještě jednou vyzvu členy Sněmovny, aby vytvořili podmínky pro to, abychom vás všichni slyšeli.
ps2017-026-04-011-033.u5.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s2 Ten vládní návrh předpokládá zřízení poradního orgánu vlády, což bude tedy výbor pro personální nominace, pětičlenný poradní orgán jmenovaný na dobu pěti let z osob, které by měly skýtat záruku zkušeností v oblasti činností obchodních korporací.
ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s3 Z těch požadavků mohu uvést věk minimálně 30 let, plná svéprávnost, bezúhonnost a zejména pětiletá praxe v činnosti v oblasti řízení právnických osob plus v dalších taxativně stanovených činnostech v oblasti ekonomiky a činnosti právnických osob.
ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s4 Podstatné je taky, že členem výboru nebude moci být člen politické strany nebo politického hnutí.
ps2017-026-04-011-033.u6.p1.s5 Člen toho výboru bude odvolatelný vládou, ovšem pouze z důvodu, že se po dobu delší než šest měsíců nebude účastnit činnosti toho výboru.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s1 Pokud jde o samotný výběr osob, tak návrh rozlišuje mezi výběrem osob do řídících orgánů a do orgánů dozorčích.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s2 V obou případech bude sice povinné projednání výborem pro personální nominace jako poradním orgánem vlády, nicméně v případě řídících orgánů tomu bude vždy povinně předcházet výběrové řízení, které bude transparentně zveřejněno, a v zásadě se do něj bude moci přihlásit každý, kdo bude splňovat stanovené podmínky.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s3 V případě dozorčích orgánů ten rozdíl spočívá v tom, že výběrové řízení bude dobrovolné.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s4 To znamená, výběrové řízení jako takové může proběhnout, ale nebude povinné.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s5 Povinné bude pouze pro jednání výborem pro personální nominace.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s6 Výbor pro personální nominace provede s kandidáty, uchazeči, nominanty do těch orgánů pohovor a na základě toho doporučení, který z nich je kandidátem nejvhodnějším.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s7 Jeho závěry budou taktéž zveřejněny v zájmu maximální transparentnosti celého procesu.
ps2017-026-04-011-033.u6.p2.s8 Ten, kdo s tím návrhem před výbor pro personální nominace přijde, což bude typicky věcně příslušný ministr, se bude sice moci odchýlit od doporučení, které ten vládní výbor pro personální nominace , nicméně pokud takto učiní, bude jeho povinností zveřejnit na internetových stránkách důvody, proč se od doporučení výboru pro personální nominace odchýlil.
ps2017-026-04-011-033.u6.p3.s1 Jak jsem říkal, cílem návrhu je posílení transparentnosti a vůbec důvěry v činnost právnických osob, ve kterých stát svou majetkovou účast.
ps2017-026-04-011-033.u6.p3.s2 Jedná se o návrh, který do jisté míry navazuje na návrh předkládaný v minulém volebním období.
ps2017-026-04-011-033.u6.p3.s3 Je pravda, že od jeho předložení do Poslanecké sněmovny i podle čísla tisku již uplynula jistá doba, ten původní předpoklad, že nabude účinnosti dnem 1. ledna 2019 samozřejmě je nereálný, nicméně i tak prosím o to, aby byl ten návrh postoupen do dalšího legislativního procesu, aby v něm byl diskutován a aby výsledkem bylo přijetí zákona, který upraví personální nominace, protože to je něco, co z hlediska transparentnosti a vůbec vnímání fungování veřejné moci potřebujeme.
ps2017-026-04-011-033.u6.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-04-011-033.u7.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-026-04-011-033.u7.p1.s2 Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Leo Luzar.
ps2017-026-04-011-033.u7.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-026-04-011-033.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-026-04-011-033.u8.p1.s2 Dámy a pánové, pane ministře, vaše úvodní slovo bylo vcelku komplexní k tomuto návrhu zákona.
ps2017-026-04-011-033.u8.p1.s3 chci pouze poukázat na jeden problém, který s tím jako politik mám, a to je tzv. nepolitická politika.
ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s1 Máme tedy prosazovat ty odborníky a nezatahovat do toho politiku?
ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s2 Protože ta politika v odbornosti je to sprosté slovo.
ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s3 Anebo přebíráme politickou zodpovědnost za řízení a fungování těch podniků, které politici zřizují?
ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s4 To jsou ty podniky, které zřizuje vláda, se státní účastí, kde fungujeme, figurujeme a kde stát jako takový své zájmy.
ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s5 Čili jinými slovy, mají tam být ti odborníci nesvázaní s politikou, ale potom ta zodpovědnost končí ve výkonu manažerské funkce, a když prostě se mi to nepovede, udělám tam průšvih, tak odvolají, to je ten trest, který dostanu, ale ta politická strana, která tam dala, tak tam ten průšvih jakoby není, že jsem se odchýlil, udělal něco špatně, že ty dalekosáhlé důsledky mého kroku, které jsem učinil, se povedou někde a vůči lidem, vůči politickým stranám, které jsou zrovna u moci, budou vyžadovány nějaké sankce, razance atd., zůstává passé.
ps2017-026-04-011-033.u8.p2.s6 Anebo tím, že tam jsem nominován politickou stranou, mám i tu politickou zodpovědnost za tu činnost, kterou tam mám, a měl bych se zodpovídat i z těch kroků, které činím, politických?
ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s1 A jestli jsem schopen tu nepolitickou politiku pochopit u těch výkonných orgánů, které přímo rozhodují, těch řídících, tak ji nechápu úplně v těch dozorčích.
ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s2 Protože z titulu funkce dozorčí, to je ta kontrola.
ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s3 A ta kontrola politická by měla být zachována, protože kde jinde by měla třeba opozice mít možnost vědět, co se děje, když si řekněme ta vládní úroveň zachová ten vliv a ten informační tok a bude ho držet u sebe.
ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s4 Kde jinde než v těch dozorčích orgánech by ta opozice, která cílí na nějaké výsledky, měla mít tu informační možnost?
ps2017-026-04-011-033.u8.p3.s5 Čili tento problém s tím mám.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s1 A to prorůstání nepolitické politiky je sice moderní, je sice hezké a zvyšuje transparentnost, tomu rozumím, když se bude zveřejňovat všechno a bude navenek.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s2 Z druhé strany jsem schopen tady říci desítky příkladů problematických věcí, které to způsobuje.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s3 si myslím, že i největší proklamátoři těchto postupů v této Sněmovně si po zkušenosti srážky s realitou ve městech, kde jsou a kde fungují, uvědomují ty mantinely a limity tohoto řešení a sami dle mého názoru docela rychle přijdou na to, že mít ten politický vliv, tu zodpovědnost za něco, nese s sebou i tu druhou stránku věci.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s4 Čili potřebuji přesně vědět, co se tam děje, a řešit to, a nejenom spoléhat na to - však když, tak odvolám.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s5 To prostě je to krajní.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s6 Ale ta politická zodpovědnost za rozhodnutí by měla zůstat zachována v těch podnicích, které ten stát , nebo tam majetkovou účast.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s7 Pokud to nebude, nevím, jak ta zodpovědnost bude dál.
ps2017-026-04-011-033.u8.p4.s8 Děkuji.
ps2017-026-04-011-033.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-04-011-033.u9.p1.s2 Než otevřu rozpravu, seznámím vás s omluvami, které přišly.
ps2017-026-04-011-033.u9.p1.s3 Pan poslanec Jan Chvojka se omlouvá od do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Lubomír Zaorálek od do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Petr Gazdík od hodin do konce jednacího dne, pan poslanec Jan Lipavský v době mezi a z důvodu jednání, pan poslanec Ondřej Benešík od do hodin a pan poslanec Radek Koten se omlouvá po zbytek jednacího dne ze zdravotních důvodů.
ps2017-026-04-011-033.u9.p2.s1 Nyní otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-026-04-011-033.u9.p2.s2 Jako první je do přihlášen s přednostním právem pan předseda Stanjura, po něm pan poslanec Martínek.
ps2017-026-04-011-033.u9.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s2 Souhlasím s panem ministrem, že je dobře, že o těch věcech budeme diskutovat.
ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s3 A bych chtěl to svoje vystoupení pojmout o něco šířeji, než je pouze obsah navrhovaného zákona, a debatovat tady a potom ve výborech po smyslu tohoto zákona, co si od něj slibujeme.
ps2017-026-04-011-033.u10.p1.s4 poté bychom se měli pustit do souboje o konkrétní paragrafy a konkrétní znění.
ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s1 Myslím, že je klíčové se soustředit na roli majitele.
ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s2 Ve firmách se státní účastí je to stát, v krajských firmách je to kraj, v samosprávných (nesrozumitelné)obce, města, jsou to příslušná zastupitelstva, rady, starosta.
ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s3 mám trošku obavy, že tento zákon zbavit politické odpovědnosti - a neříkám, že to je zamýšlený efekt, spíš nezamýšlený efekt - politické odpovědnosti ty, kteří zastupují veřejnost, na státní, krajské, nebo obecní úrovni, a patří do jejich pracovní náplně starat se o ty podniky s účastí veřejného sektoru.
ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s4 A řekněme si naprosto otevřeně, povinností, opravdu si myslím, že povinností managementu, řídících a kontrolních orgánů je držet se vůle majitele.
ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s5 Vím, že je naprosto přirozené, že v privátních firmách bychom nedebatovali o tom, když majitel nějakou strategii, že by jeho management, jeho představenstvo nebo dozorčí rada rozhodly jinak, a když, tak jenom jednou.
ps2017-026-04-011-033.u10.p2.s6 A je to ale přirozené.
ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s1 Takže si představme, máme levicovou vládu, přijmeme nějaký zákon, teď nechci zabíhat do paragrafů, vypíšeme výběrové řízení a přihlásí se odborníci, kteří mají pravicové vidění světa.
ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s2 Oni jsou v zásadě bez šance.
ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s3 Ale tomu rozumím.
ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s4 Nevím, jestli by se přihlásili, jestli by měli vůli plnit levicový program.
ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s5 Ale pokud řekneme "hledáme odborníka, ten podnik vede nejlépe, jak si myslí", tak on může mít úplně jiný politický názor, a teď nemluvím o tom, jestli je zkušený manažer, umí to, zvládá řízení, ale může mít úplně jiný poli... ne politický, odborný názor na směřování firmy - co dělat, jak to dělat, jestli se část privatizovat, nebo se část přikoupit, jestli expandovat, nebo udržovat stávající rozsah, nebo snížit rozsah služeb.
ps2017-026-04-011-033.u10.p3.s6 Takže tady si něco namlouváme.
ps2017-026-04-011-033.u10.p4.s1 Je samozřejmě zájmem nás všech, a zejména těch, kteří odpovědnost za ty státní, krajské, městské podniky mají, aby tam byli lidé kvalifikovaní.
ps2017-026-04-011-033.u10.p4.s2 Pokud některá z těchto reprezentací tam vyšle lidi nekvalifikované, se stranickou knížkou, nebo bez, tak je to jejich odpovědnost a nakonec i jejich ostuda.
ps2017-026-04-011-033.u10.p4.s3 To si řekněme otevřeně.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s1 My dlouhodobě říkáme, a mluvím teď o odpovědnosti vlastníka, dneska jsme na úrovni celostátní, takže budu mluvit o odpovědnosti ministrů za ty nominanty, kteří se podílejí na řízení nebo na kontrole podniku v jejich resortu.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s2 A my opakovaně tvrdíme a jsme přesvědčeni, že tu jednoznačnou politickou odpovědnost příslušný ministr.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s3 A za sebe, a teď nemluvím za celou naši stranu, říkám, že mi je jedno, jestli jmenuje někoho přímo, udělá si nějaké uzavřené, nebo úplně otevřené výběrové řízení.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s4 Pro je důležitý výsledek.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s5 Ale musím akceptovat to, o čem jsem mluvil na začátku svého vystoupení, že tento management, tyto řídící a kontrolní orgány, budou naplňovat vůli vlastníka, kterou velmi často reprezentuje nejen vláda jako celek, ale konkrétní ministr.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s6 Ano, v těch klíčových strategických věcech se někdy o tom poradí vláda, někdy je i usnesení.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s7 Ale v tom běžném, řekl bych provozním chodu.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s8 Když budu mluvit třeba za resort dopravy, tak asi těžko bude celá vláda vybírat management řídící a kontrolní, i když tam je to trošku jinak, tam zrovna řídící výbor ano.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s9 Ale v očích veřejnosti zcela logicky nese plnou politickou odpovědnost ministr dopravy.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s10 A je jedno v které vládě.
ps2017-026-04-011-033.u10.p5.s11 To prostě platí univerzálně.
ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s1 Tak bych byl rád, abychom v debatě nezapomněli na roli vlastníka.
ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s2 My tu jsme od toho jako opozice, abychom kritizovali případně i podle nás chybné strategie podniků, případně špatné personální obsazení.
ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s3 Ale určitě není naší rolí, abychom tady z opozice řídili ty podniky a dávali doporučení, co dělat ten který manažer, nebo ten který...
ps2017-026-04-011-033.u10.p6.s4 Taky když říkáme a když si myslíme, že ten podnik je řízen špatně, tak voláme k politické odpovědnosti ministra, protože ten je zodpovědný nám jako Poslanecké sněmovně.
ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s1 A debata o těch parametrech je samozřejmě legitimní.
ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s2 Jenom si myslím, že jsou příliš velká očekávání.
ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s3 Pokud se ministr bude špatně rozhodovat, tak se ta kvalita stejně nezlepší, máme jakýkoli nástroj pro výběr.
ps2017-026-04-011-033.u10.p7.s4 A pak se musíme podívat na tu realitu.

Text viewDownload CoNNL-U