ps2017-024-04-005-010.u1.p1.s1
10 . ps2017-024-04-005-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 167 / 2008 Sb . , o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 173 / - druhé čtení ps2017-024-04-005-010.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2017-024-04-005-010.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-024-04-005-010.u1.p2.s3
A myslím , že ještě chvíli počkáme , až se sněmovna uklidní . . . ps2017-024-04-005-010.u1.p2.s4
Tak snad . ps2017-024-04-005-010.u2.p1.s1
Jak je znám , pane předsedající , oni se hned tak neuklidní . ps2017-024-04-005-010.u2.p1.s2
Takže já , když dovolíte , děkuji za slovo a z té čiré radosti , že se na nás dostalo , a aby se dostalo i na ty ostatní , tak budu velmi stručný , protože jsem myslím podrobněji tu novelu zákona představil v rámci prvního čtení . ps2017-024-04-005-010.u2.p2.s1
Takže já jenom připomenu , že novela reaguje na infringementové řízení zahájené Evropskou komisí , která nám vytýká nesprávné provedení článků 12 a 13 směrnice o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí . ps2017-024-04-005-010.u2.p2.s2
V této souvislosti byla připravena novela zákona s tím , že předmětem této novely je výlučně ustanovení § 8 zákona , které upravuje řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření tak , aby byly napraveny všechny Komisí tvrzené nedostatky v transpozici článků 12 a 13 směrnice . ps2017-024-04-005-010.u2.p2.s3
Konkrétně to znamená , že je navrhováno přeformulování ustanovení § 8 odst . 1 zákona tak , aby bylo jednoznačné , že řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření lze zahájit jak na žádost , tak z moci úřední , přičemž oba způsoby jsou rovnocenné . ps2017-024-04-005-010.u2.p3.s1
To asi na úvod a teď už otevírám prostor dalším kolegům . ps2017-024-04-005-010.u2.p3.s2
Děkuji . ps2017-024-04-005-010.u3.p1.s1
Já také děkuji , a než dám slovo paní zpravodajce , tak tady mám omluvenku pana ministra Antonína Staňka od 12.45 do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-024-04-005-010.u3.p2.s1
Prosím , aby se slova ujala zpravodajka výboru pro životní prostředí poslankyně Dana Balcarová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2017-024-04-005-010.u3.p2.s2
Prosím . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s1
Dobrý den . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s2
Děkuji , pane předsedající , za udělení slova . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s3
Vážené dámy , vážení pánové , já budu také stručná . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s4
Chtěla bych jenom říct , že jsem ráda , že se ta novela dostala do druhého čtení . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s5
Dovoluji si upozornit , že zatím ten zákon , přestože v naší legislativě už nějaký rok je , nebyl nikdy použit . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s6
My jsme se snažili tu novelu v rámci výboru životního prostředí projednat , dokonce jsme uspořádali i kulatý stůl a tam jsme se zástupci Ministerstva životního prostředí mluvili o tom , jaké jsou možnosti tuto legislativu nastavit tak , aby byla více využitelná . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s7
Nechali jsme i zpracovat ekologickou újmu Parlamentním institutem , který zpracoval analýzu , jak je tento zákon využíván v jiných evropských zemích . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s8
Zjistili jsme , že je využíván , takže já jsem pak dávala na výbor životního prostředí dva pozměňovací návrhy , které rozšiřují účinnost nebo předmět ochrany tohoto zákona . ps2017-024-04-005-010.u4.p1.s9
Bohužel výbor životního prostředí tyto moje dva pozměňovací návrhy nepodpořil , takže já je potom načtu v podrobné rozpravě . ps2017-024-04-005-010.u4.p2.s1
Přečtu tady tedy usnesení výboru , které bylo projednáno výborem životního prostředí na 13 . schůzi , a to 6 . 11 . 2018 . ps2017-024-04-005-010.u4.p2.s2
Výbor přijal usnesení číslo 173 / 1 , já ho teď přečtu . ps2017-024-04-005-010.u4.p2.s3
Výbor pro životní prostředí doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby návrh schválila v navrženém znění . ps2017-024-04-005-010.u4.p2.s4
Pověřuje předsedkyni výboru , aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2017-024-04-005-010.u4.p2.s5
Za třetí zmocňuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání toho návrhu zákona ve schůzi výboru pro životní prostředí . ps2017-024-04-005-010.u4.p2.s6
Za čtvrté zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2017-024-04-005-010.u4.p3.s1
Takže toto je za mě všechno . ps2017-024-04-005-010.u4.p3.s2
Děkuji . ps2017-024-04-005-010.u5.p1.s1
Já také děkuji a nyní otvírám obecnou rozpravu , do které se mi přihlásili poslanci Jan Zahradník a Dana Balcarová . ps2017-024-04-005-010.u5.p1.s2
Takže prosím pana poslance Zahradníka , aby se ujal slova . ps2017-024-04-005-010.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové . ps2017-024-04-005-010.u6.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-024-04-005-010.u6.p1.s3
Také myslím , že můžeme být rádi , že se konečně dostalo na tento zákon , který vždycky utkvíval takhle pod tou čarou , že nyní druhé čtení může proběhnout . ps2017-024-04-005-010.u6.p2.s1
Já především musím říci , že snaha předcházet ekologické újmě a snažit se o její nápravu má samozřejmě smysl . ps2017-024-04-005-010.u6.p2.s2
Je jasné , že kdo ničí životní prostředí , tak by toho měl neprodleně zanechat , kdo se k takové činnosti chystá , tak by mu v tom mělo být účinně zabráněno , a konečně když už někdo takovou nějakou ekologickou újmu způsobil , tak by měl na vlastní náklady připravit a zajistit její nápravu . ps2017-024-04-005-010.u6.p2.s3
Čili samotný ten substrát , samotná ta podstata věci je jasná . ps2017-024-04-005-010.u6.p3.s1
Paní zpravodajka již zmínila to , že zákon tady máme , zákon existuje , a to již od roku 2008 . ps2017-024-04-005-010.u6.p3.s2
Je to zákon číslo 167 / 2008 Sb . , který řeší ten proces předcházení ekologické újmě a směřování k její nápravě tak , že hlavní úlohu v tom hrají státní orgány jednající z moci úřední a ty podněty mohou podávat dotčené osoby , což jsou lidé , kteří přímo nějak s tou újmou , ať už stávající , nebo potenciální , souvisejí . ps2017-024-04-005-010.u6.p3.s3
Takže tohle by bylo v pořádku . ps2017-024-04-005-010.u6.p3.s4
O nápravu všech možných újem , ke kterým může docházet , se má starat stát . ps2017-024-04-005-010.u6.p3.s5
Ať už je to újma na ekologických právech , nebo újma na právech občanských , je tady stát , aby se o nápravu takovýchto prohřešků staral . ps2017-024-04-005-010.u6.p3.s6
Všechno by tedy bylo v pořádku . ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s1
Ještě musím říci , že možná ta - ani pan ministr myslím , ani paní zpravodajka nezmínili to , že vlastně není tomu tak , že ten zákon nebyl použit proto , že by tady žádné takovéto újmy nenastávaly . ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s2
Ony samozřejmě nastávají , ale k jejich nápravě a k jejich předcházení stačí aplikovat takzvané složkové zákony , což jsou zákony , které se týkají jednotlivých oblastí , ať už je to zákon vodní , zákon o ochraně ovzduší , o ochraně přírody a krajiny nebo zákon o odpadech . ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s3
Takže ty to zatím všechno zvládaly . ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s4
Všechno by tady bylo v pořádku . ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s5
Komise však vydala v roce 2017 odůvodněné stanovisko , podle kterého Česká republika nesprávně aplikuje ty články 12 a 13 směrnice Rady a Evropského parlamentu , a hrozí nám , že pokud bychom tomu nevyhověli , tak na nás bude podána žaloba , a tedy budeme zatíženi poměrně dramatickými sankcemi ; ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s6
jednorázovou sankcí dvou milionů eur a pak tedy deseti tisíci eury každý den do doby zjednání nápravy . ps2017-024-04-005-010.u6.p4.s7
Čili poměrně tvrdý , tvrdý tlak je na nás vyvíjen . ps2017-024-04-005-010.u6.p5.s1
Tak se můžeme tedy podívat , co vlastně od nás ta Evropská komise vyžaduje . ps2017-024-04-005-010.u6.p5.s2
V článku 12 , který se nazývá Žádost o opatření , je stanoveno , jaké fyzické nebo právnické osoby mohou podávat ty žádosti . ps2017-024-04-005-010.u6.p5.s3
Musí být jednak dotčené škodami na životním prostředí , nebo mohou být pravděpodobně dotčenými osobami , nebo to mohou být osoby mající dostatečný zájem na rozhodování o životním prostředí v souvislosti se škodami na životním prostředí , anebo za třetí prohlašující , že došlo k porušení práva , je - li to požadováno správním právem procesním toho kterého členského státu jako podmínka . ps2017-024-04-005-010.u6.p6.s1
Pak je tady poměrně nadějná věta v té směrnici , která říká , že členské státy stanoví , co představuje dostatečný zájem a co představuje ono porušení práva . ps2017-024-04-005-010.u6.p6.s2
Takže by do této chvíle mohlo být jaksi necháno na nás , co my tímto pojmem budeme rozumět a kterým skupinám obyvatel dáme právo takto jednat a tyto žádosti podávat . ps2017-024-04-005-010.u6.p6.s3
Ale Komise jde dále a definitoricky stanovuje , které to mohou být fyzické nebo právnické osoby , a přímo definitoricky stanovuje , že to můžou být jakékoliv nevládní organizace usilující o ochranu životního prostředí a splňující všechny požadavky vnitrostátního práva , u nichž se považuje jejich zájem za dostatečný pro účely onoho pododstavce B z předchozího textu . ps2017-024-04-005-010.u6.p7.s1
Čili tady je jasně řečeno , že musíme prostě do toho nějakým způsobem zapojit nevládní neziskové organizace v oblasti životního prostředí na základě tedy tlaku Evropské komise a její směrnice . ps2017-024-04-005-010.u6.p7.s2
No a co to tedy znamená . ps2017-024-04-005-010.u6.p7.s3
To znamená , že se nevládní neziskové organizace v oblasti životního prostředí stávají jakýmisi veřejnými žalobci , jakýmisi jakobínskými prokurátory majícími právo pak ze zákona , pokud tento náš návrh projde , majícími právo prostě ve smyslu podávání stížností na případnou ekologickou újmu konat . ps2017-024-04-005-010.u6.p8.s1
Tady vzniká otázka , proč tu žádost o uložení preventivních opatření nemohou podávat nějaké jiné organizace , třeba rybáři , myslivci , já nevím , fotbalisté třeba , šachisté nebo betlémáři , když jsme v době adventu , pokud zjistí , že ekologická újma hrozí . ps2017-024-04-005-010.u6.p8.s2
Proč to musí být jenom a jenom ty ekologické organizace . ps2017-024-04-005-010.u6.p8.s3
Jako by měly ony jakýsi od pánaboha daný mandát na to vědět , co je a co není pro naši přírodu správné . ps2017-024-04-005-010.u6.p8.s4
A že tedy se k tomu patřičně chystají , no to je jasné , že jo . ps2017-024-04-005-010.u6.p8.s5
Tady je příručka (ukazuje) , kterou vydala organizace Frank Bold , dříve Ekologický právní servis , mimochodem také sponzor nebo zřizovatel nechvalně známé organizace Rekonstrukce státu , která tady už ve Sněmovně mnohokrát byla zmiňovaná a která jaksi už za platnosti starého zákona dávala návod , jak si počínat , aby podle něj bylo možno podání podávat . ps2017-024-04-005-010.u6.p9.s1
No tak ten náš zákon zavádí , a už to tady bylo řečeno tedy , že těmi osobami budou nevládní organizace . ps2017-024-04-005-010.u6.p9.s2
Nejenom to tedy , ony mohou žádat celkem vzato velmi volně příslušné orgány činné v životním prostředí , konkrétně tedy Česká inspekce životního prostředí to má na starosti , aby jim dávaly písemné informace o každém zahájeném řízení a uložení preventivních opatření , i když to řízení nevzniklo na základě jejich podnětu . ps2017-024-04-005-010.u6.p9.s3
A za druhé dávají těmto organizacím nevládním právo býti účastníky řízení , a to i tehdy , když jejich návrh nebyl shledán jako opodstatněný . ps2017-024-04-005-010.u6.p10.s1
Tak to jsou věci , které samozřejmě podle mého názoru jsou špatně , a dokonce si myslím , že jsou špatně navíc z hlediska té směrnice . ps2017-024-04-005-010.u6.p10.s2
Podle mého názoru jdeme opětovně příliš vstříc té Evropské komisi a plníme více , nežli ona od nás skutečně požaduje . ps2017-024-04-005-010.u6.p11.s1
Proto bych vám nyní chtěl představit svoje čtyři návrhy . ps2017-024-04-005-010.u6.p11.s2
První návrh je návrh na zamítnutí návrhu zákona ve třetím čtení . ps2017-024-04-005-010.u6.p11.s3
To je myslím správně takto řečeno . ps2017-024-04-005-010.u6.p11.s4
Budeme tedy ve třetím čtení podle mého návrhu hlasovat o zamítnutí tohoto zákona . ps2017-024-04-005-010.u6.p11.s5
A pak předkládám tři pozměňovací návrhy . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s1
První pod číslem 1810 se týká článku 1 § 8 odst . 2 a upřesňuje , jaké vlastnosti musí mít , pokud by tedy zákon vstoupil v platnost , ty nevládní neziskové organizace . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s2
Pokud tedy bychom zákon propustili dál do třetího čtení , pak tedy chci aspoň trochu zmírnit tu velikou moc , kterou dává ekologům tento zákon . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s3
Tak bych chtěl , aby ty organizace měly jakou historii , aby to byly ty , které vznikly alespoň tři roky před podáním žádosti podle § 8 odst . 1 písm . a ) , tedy je to úplně podobná citace , jakou máme v zákoně o EIA , posuzování vlivu na životní prostředí , kde také dbáme na to , aby ty organizace měly nějakou historii , nebyly to nějak ad hoc vzniklá , narychlo svolaná sdružení . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s4
A za druhé chceme , aby měly ty organizace transparentní příjmy a výdaje , aby to byly ty , které veškeré své bezhotovostní příjmy a výdaje zveřejňují na bankovním účtu , umožňující dálkový bezplatný a nepřetržitý přístup prostřednictvím internetových stránek . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s5
Tohle si myslím , že by nemělo nikomu vadit . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s6
Kdo to myslí s naším životním prostředím vážně , tak by měl tyto věci být schopný zdokumentovat . ps2017-024-04-005-010.u6.p12.s7
To je ten první návrh . ps2017-024-04-005-010.u6.p13.s1
Druhý návrh je pod číslem 1811 a týká se odst . 6 , kde upřesňuji , aby těmi , kteří budou moci žádat ty informace , byly pouze ty právnické osoby , ty nevládní organizace , na základě jejichž podání bude ten proces spuštěn , tedy aby to nemohl být kdokoliv . ps2017-024-04-005-010.u6.p13.s2
Tam nahrazuji text v § 6 textem : Osoby uvedené v odst . 2 písm . b ) mohou požádat příslušný orgán , aby byly po dobu jednoho roku ode dne podání žádosti bez zbytečného odkladu písemně informovány o každém zahájeném řízení o preventivních opatřeních nebo nápravných opatřeních uložených na základě žádosti dané osoby . ps2017-024-04-005-010.u6.p13.s3
Tato žádost musí být místně specifikovaná a lze ji podávat opakovaně . ps2017-024-04-005-010.u6.p13.s4
- A to je myslím i v souladu s dikcí směrnice , která nemá na mysli to , že příslušný orgán má povinnost informovat předkladatele žádosti i o všech dalších šetřeních vztahujících se k případnému původci ekologické újmy , k nějakému podniku , zřejmě to budou nějaké fungující podniky , které ale nejsou předmětem původního podání . ps2017-024-04-005-010.u6.p13.s5
Čili aby to nebyl nějaký univerzální glejt , který umožňuje neustále obtěžovat příslušné orgány se žádostmi o poskytování informací . ps2017-024-04-005-010.u6.p14.s1
Konečně třetí návrh se týká § 8 odst . 7 , který určuje tyto právnické osoby jako účastníky řízení . ps2017-024-04-005-010.u6.p14.s2
Směrnice Komise neříká nic o tom , že by se osoba uvedená v odst . 2 písm . b ) , jejíž žádost nezpůsobila žádost o zahájení řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření , měla stát účastníkem tohoto řízení . ps2017-024-04-005-010.u6.p14.s3
Proto navrhuji odstavec 7 vypustit a přečíslovat následující odstavce . ps2017-024-04-005-010.u6.p15.s1
Děkuji tedy za pozornost . ps2017-024-04-005-010.u6.p15.s2
Ještě podotknu , že ten poslední , třetí návrh má číslo 1812 , a již avizuji , že se k těm třem návrhům v podrobné rozpravě přihlásím , případně zopakuji návrh na zamítnutí ve třetím čtení . ps2017-024-04-005-010.u6.p15.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-024-04-005-010.u7.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-024-04-005-010.u7.p1.s2
Právě jsem chtěl poznamenat , že je potřeba návrhy předkládat i v podrobné rozpravě . ps2017-024-04-005-010.u7.p1.s3
Takže nyní prosím paní poslankyni Balcarovou , která je další přihlášenou do rozpravy . ps2017-024-04-005-010.u8.p1.s1
Děkuji za slovo .