ps2017-024-01-007-008.u1.p1.s1
8 . ps2017-024-01-007-008.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č . 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 170 / - druhé čtení ps2017-024-01-007-008.u1.p2.s1
Původně to bylo tak , že z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček , nicméně tady mám ručně psaný dopis od pana ministra Hamáčka , že v zastoupení nepřítomného předsedy vlády pověřuje pan ministr Hamáček ministra kultury Antonína Staňka zastoupením předkladatele sněmovního tisku 170 , to souhlasí , ve druhém čtení na plénu Poslanecké sněmovny 4 . 12 . ps2017-024-01-007-008.u1.p2.s2
Nyní tedy , pane ministře , vyzývám vás , pana ministra kultury , abyste se ujal slova . ps2017-024-01-007-008.u1.p2.s3
Prosím . ps2017-024-01-007-008.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , z pověření pana ministra Hamáčka mi dovolte , abych stručně připomněl návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací . ps2017-024-01-007-008.u2.p2.s1
Účelem tohoto zákona je transponovat směrnici o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru do českého právního řádu . ps2017-024-01-007-008.u2.p2.s2
Cílem této směrnice je pak zajištění přístupnějších internetových stránek a mobilních aplikací napříč celou Evropskou unií . ps2017-024-01-007-008.u2.p2.s3
Navrhovaný zákon má tedy zajistit přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací všem jejich uživatelům , zejména však osobám se zdravotním postižením . ps2017-024-01-007-008.u2.p3.s1
Internetové stránky a mobilní aplikace musejí být pro své uživatele vnímatelné , ovladatelné , srozumitelné a stabilní . ps2017-024-01-007-008.u2.p3.s2
Návrh zákona proto zaprvé definuje povinné subjekty , na něž se povinnost zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací vztahuje , zadruhé stanovuje samotné zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací , zatřetí upravuje institut nepřiměřené zátěže , začtvrté upravuje prohlášení o přístupnosti , zapáté zakotvuje proceduru vyřizování podnětů v případě , že přístupnost není zajištěna , zašesté stanoví působnost Ministerstva vnitra a konečně zasedmé obsahuje související legislativně technickou změnu zákona o informačních systémech veřejné správy . ps2017-024-01-007-008.u2.p4.s1
Zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací se přitom realizuje na základě požadavků obsažených v příslušných evropských normách , na které je v návrhu zákona odkazováno . ps2017-024-01-007-008.u2.p4.s2
Tímto postupem bude zajištěno , že internetové stránky a mobilní aplikace povinných subjektů budou zcela v souladu s evropskými požadavky . ps2017-024-01-007-008.u2.p5.s1
Výše nákladů , které bude nutno vynaložit na zpřístupnění internetových stránek a mobilních aplikací povinných subjektů , se bude pohybovat v rozmezí od 6 000 korun do 15 000 korun . ps2017-024-01-007-008.u2.p5.s2
Předpokládá se , že tyto náklady budou hrazeny přímo povinným subjektem . ps2017-024-01-007-008.u2.p6.s1
Při projednávání návrhu zákona garančním výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj byla diskutována otázka veřejné dostupnosti technických norem . ps2017-024-01-007-008.u2.p6.s2
Výsledkem této diskuse je doprovodné usnesení tohoto výboru . ps2017-024-01-007-008.u2.p6.s3
Jelikož se však jedná o záležitost v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu , odkazuji dále na případné vyjádření paní ministryně . ps2017-024-01-007-008.u2.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 170 / 1 , 170 / 2 a 170 / 3 . ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Ondřej Profant a informoval nás o projednání návrhu ve výboru , případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s5
Prosím . ps2017-024-01-007-008.u4.p1.s1
Dobrý podvečer , vážení kolegové , milá veřejnosti . ps2017-024-01-007-008.u4.p1.s2
Jenom shrnu , že právo na přístupnost informací a služeb je obecně zakotveno zejména v Úmluvě o právech osob se zdravotním postižením , protože ta přístupnost , o které se bavíme , je hlavně proto , aby i lidé s nějakým zdravotním postižením , například barvoslepost nebo podobně , mohli konzumovat stránky a mobilní aplikace jako my ostatní . ps2017-024-01-007-008.u4.p1.s3
Z těch reálných problémů , které to řeší , se jedná hlavně o mobilní aplikace , které dosud nebyly upraveny vůbec , ale také věci typu CAPTCHA nebo zastaralé technologie typu Flash či Silverlight . ps2017-024-01-007-008.u4.p2.s1
A teď už k tomu samotnému projednávání . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s1
Návrh zákona byl poslancům rozeslán jako sněmovní tisk 170 již v květnu . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s2
V květnu také bylo první čtení . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s3
Garanční výbor tedy zákon podpořil svým usnesením 170 / 2 a doporučil dva pozměňovací návrhy . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s4
Zaprvé návrh zveřejnit požadavky , které tento zákon požaduje po těch webových stránkách a mobilních aplikacích , na stránkách Ministerstva vnitra , to znamená , aby opravdu byly dostupné ty informace , které ten zákon vyžaduje . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s5
A pak pozměňovací návrh kolegy Václava Klause - účinnost pro školy . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s6
Jelikož jsou to dost technicistní pozměňovací návrhy , tak je tu nebudu přímo číst . ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s7
Máte je ve sněmovním tisku 170 / 2 . ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s1
Dále garanční výbor schválil návrh doprovodného usnesení v dokumentu 170 / 3 a to vám tedy přečtu : Výbor pro veřejnou správu doporučuje Poslanecké sněmovně v rámci projednávání sněmovního tisku 170 přijmout následující usnesení : " Poslanecká sněmovna České republiky žádá vládu České republiky , aby podnikla nezbytné kroky k zajištění veřejné dostupnosti všech technických norem pro uplatnění principu rovnosti před zákonem a dostupnosti práva . " ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s2
Tam se jedná o to , je to napsáno tak , aby vláda zajistila , není tam žádné konkrétní ustanovení , které by mohlo narušit nějaké mezinárodní smlouvy , nebo něco podobného . ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s3
Ale ten požadavek je jasný , aby to , co je odkázáno v našem právním řádu , bylo dostupné našim občanům , protože to teď není splněno . ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s4
Několikrát se k tomu vyjadřoval i Ústavní soud a Nejvyšší soud . ps2017-024-01-007-008.u4.p5.s1
A ještě z pozice zpravodaje si dovolím doplnit , že budu dávat pozměňovací návrh , co se týče účinnosti , protože v současném návrhu už je účinnost v minulosti , a také Ministerstvo vnitra připravilo sněmovní dokument 1109 , kde se mění ta účinnost , což pak předložím v rozpravě . ps2017-024-01-007-008.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-01-007-008.u5.p1.s2
Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu , do které se přihlásil opět pan poslanec Ondřej Profant , takže máte slovo . ps2017-024-01-007-008.u5.p1.s3
Prosím . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s1
Tak tentokrát nikoli z pozice zpravodaje , ale z pozice poslance . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s2
Chtěl bych představit dva pozměňovací návrhy , které načtu v podrobné rozpravě . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s3
První , sněmovní dokument 1855 , doplňuje povinnost z tohoto zákona nejen pro obecně veřejné subjekty , ale i pro Českou televizi a Český rozhlas , tedy veřejnoprávní média . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s4
Ta jsou vyňata . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s5
V důvodové zprávě je uvedeno , že z důvodů , že se jimi bude zabývat separátní směrnice . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s6
Nicméně já si myslím , že tato problematika je tak jednoduchá , že se jí můžeme zabývat rovnou . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s7
Takže i Český rozhlas a Česká televize , které jakožto instituce jsou zřízeny k tomu , aby šířily informace , by samozřejmě měly mít webové stránky přístupné pro všechny , včetně osob se zdravotním postižením a podobně . ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s8
Myslím si , že jim nemůže vzniknout nějaká velká zátěž , protože z většiny to splňují již dnes , popřípadě v zákoně je ta část o mimořádné a nepřiměřené zátěži . ps2017-024-01-007-008.u6.p2.s1
A tou nepřiměřenou a mimořádnou zátěží se zabývám ve svém druhém pozměňovacím návrhu , protože ta formulace mi přijde příliš gumová . ps2017-024-01-007-008.u6.p2.s2
Není tam jasně uvedeno , kdo to kontroluje . ps2017-024-01-007-008.u6.p2.s3
Protože dneska si ty instituce mohou říct , pro nás je to nepřiměřená zátěž , a nic neudělat , což takový zákon je nám asi k ničemu , proto v tom pozměňovacím návrhu upřesňuji a zároveň zavádím , že to kontroluje Ministerstvo vnitra , aby nad tím byl nějaký dohled . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s2
Podívám se , zdali máme někoho dalšího do obecné rozpravy . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s3
Vidím , že nemáme , takže obecnou rozpravu končím . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s4
Ptám se na závěrečná slova . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s5
Zájem není . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s6
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s7
Připomínám , že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s8
Máme přihlášeny dva poslance , takže opět pan poslanec Ondřej Profant . ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s9
Prosím . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s1
Potřetí zdravím . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s2
Chci se přihlásit ke svým třem pozměňovacím návrhům . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s3
První je sněmovní dokument 1109 , což je upravení účinnosti tak , aby byla správně . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s4
Další je sněmovní dokument 1855 , což je rozšíření působnosti na Českou televizi a Český rozhlas . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s5
A třetí dokument je 1856 , což je nepřiměřená zátěž . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s6
Vše jsem zdůvodnil v obecné rozpravě . ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s7
Děkuji . ps2017-024-01-007-008.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-01-007-008.u9.p1.s2
Nyní pan poslanec Václav Klaus . ps2017-024-01-007-008.u9.p1.s3
Prosím . ps2017-024-01-007-008.u10.p1.s1
Dobrý večer . ps2017-024-01-007-008.u10.p1.s2
Rád bych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu - sněmovní dokument 945 , který jsem podal . ps2017-024-01-007-008.u10.p1.s3
Podal jsem ho na přání několika školských asociací a garanční výbor ho podpořil , za což tedy děkuji . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s1
Nyní ho odůvodním , jaký je smysl . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s2
Účelem tohoto zákona je transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 26 . října 2016 o přístupnosti internetových stránek atd . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s3
To už tady přesně řekl pan Profant . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s4
Směrnice primárně cílí na stát a státní orgány a územně samosprávné celky a směrnice také požaduje , aby v minimálním rozsahu zajistily přístupnost svých webových stránek a mobilních aplikací také vysoké školy , školy a školská zařízení . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s5
Ovšem ten předložený vládní návrh zákona jde v případě vysokých škol , škol a školských zařízení výrazně nad rámec té směrnice a požaduje vlastně přístupnost internetových stránek veškerých . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s6
Bylo to na základě popudu ministra pověřeného koordinací v oblasti lidských práv , rovných příležitostí , pana Dienstbiera , se to tam takto dostalo . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s7
Čili ten návrh směřuje k tomu . . . ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s8
vlastně ty vysoké školy , školy a školská zařízení by musely zajistit plnou přístupnost veškerého obsahu do ledna 2023 . ps2017-024-01-007-008.u10.p3.s1
Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy vyčíslilo náklady tohoto opatření asi na půl miliardy korun , které by vyšly k tíži škol , a i věcně by to často ty vesnické školy a malé školy , které třeba nemají vůbec žádného studenta se zdravotním postižením , neúměrně zatěžovalo finančně i organizačně . ps2017-024-01-007-008.u10.p3.s2
Je důležité také říci , že školy jsou bez toho povinny zpřístupnit veškerý obsah na základě právě těch studentů , jaké mají . ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s1
Čili můj pozměňovací návrh vlastně zrušuje ten jeden odstavec a ty školy z toho vyjímá , z té naprosto přísné povinnosti , která jde nad rámec i té směrnice EU . ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s2
To je asi v kostce všechno . ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s3
Takže kdo chcete trošku podpořit školy v tomto smyslu , aby nebyly tolik zatíženy další organizační věcí , tak budu rád , když ten pozměňovací návrh podpoříte . ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s4
Děkuji . ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s2
A nyní tedy . . . ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s3
Ano , pozměňovací návrh , vás tady si vložím . ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s4
Nyní se tedy podívám , jestli máme nějaké další přihlášky do podrobné rozpravy . ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s5
Nikoho nevidím , takže podrobnou rozpravu končím . ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s6
A jelikož nemáme ani žádný návrh na hlasování , tak končím druhé čtení tohoto návrhu . ps2017-024-01-007-008.u11.p2.s1
Tak , máme ještě čas , to znamená , zahájíme další tisk . ps2017-024-01-007-008.u11.p2.s2
Pan ministr Brabec je přítomen , jako vždy , připraven .