ps2017-022-01-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-022-01-001-001.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 236 / 1995 Sb . , o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 167 / - třetí čtení ps2017-022-01-001-001.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal jednak zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jan Volný , jednak za zástupce navrhovatele nikoliv paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová , ale první místopředseda vlády Jan Hamáček , který paní ministryni , resp . navrhovatele v této věci bude zastupovat . ps2017-022-01-001-001.u1.p3.s1
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 167 / 4 , který byl doručen dne 31 . října 2018 . ps2017-022-01-001-001.u1.p3.s2
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 167 / 5 . ps2017-022-01-001-001.u1.p4.s1
Ptám se pana navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-022-01-001-001.u1.p4.s2
Je tomu tak . ps2017-022-01-001-001.u1.p4.s3
Máte slovo , pane místopředsedo . ps2017-022-01-001-001.u2.p1.s1
Děkuji , vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , účelem vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 236 / 1995 Sb . , o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu , ve znění pozdějších předpisů , je zmírnit značný nárůst výše platových základen představitelů státní moci . ps2017-022-01-001-001.u2.p1.s2
Ten je zapříčiněn nejen průběžným růstem průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře , ale také postupným zvyšováním násobku průměrné mzdy používaného za účelem stanovení platové základny představitelů státní moci na základě ustanovení § 3 a v zákoně č . 236 / 1995 Sb . ps2017-022-01-001-001.u2.p1.s3
Návrh novely zákona má do budoucna stabilizovat výši násobku pro výpočet platové základny představitelů státní moci na hodnotě 2 , 5 , která je platná pro kalendářní rok 2018 , aby nedošlo k mimořádnému skokovému navýšení násobku platové základny , a to na 2 , 75 násobek . ps2017-022-01-001-001.u2.p2.s1
Dále se navrhuje uvést právní úpravu do souladu s rozhodnutím Nejvyššího soudu České republiky , podle kterého se v praxi postupuje již od roku 2015 , tedy upřesnit , že pro účely výpočtu platových základen se má použít údaj o průměrné nominální měsíční mzdě na přepočtené počty zaměstnanců v nepodnikatelské sféře , nikoliv o průměrné nominální měsíční mzdě fyzických osob v nepodnikatelské sféře . ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s1
K vládnímu návrhu zákona byly ve druhém čtení uplatněny dva pozměňovací návrhy . ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s2
První panem poslancem Tomio Okamurou , který navrhuje de facto zamrazit výši platové základny pro představitele od 1 . ledna 2019 do 31 . prosince 2021 na úrovni letošního roku . ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s3
Druhý pozměňovací návrh byl uplatněn panem poslancem Michálkem , ve kterém navrhuje změnu statistické veličiny pro výpočet platových základen všech ústavních činitelů včetně soudců a státních zástupců z průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře na průměrnou mzdu v národním hospodářství . ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s4
V této souvislosti navrhuje zvýšit hodnotu násobku pro představitele z 2 , 5 na 2 , 54 a pro soudce z 3 na 3 , 06 průměrné nominální měsíční mzdy . ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s5
Ministerstvo práce a sociálních věcí k oběma pozměňovacím návrhům zaujímá nesouhlasné stanovisko . ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s1
Dále byl panem poslancem Michálkem uplatněn návrh doprovodného usnesení Sněmovny , který má dvě části . ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s2
Za prvé navrhuje určit mandátový a imunitní výbor jako orgán rozhodující o důvodech ztráty nároku na plat a paušální náhrady nebo jejich části z důvodu neúčasti poslance na jednání komory nebo jejích orgánů bez řádné omluvy . ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s3
Za druhé vyzývá poslance , aby postupovali v souladu s § 34 odst . 4 věty druhé a třetí zákona č . 236 / 1995 Sb . a oznamovali svoji nepřítomnost z důvodu dočasné pracovní neschopnosti příslušnému orgánu Sněmovny . ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s4
K tomuto usnesení Ministerstvo práce a sociálních věcí zaujímá souhlasné stanovisko . ps2017-022-01-001-001.u2.p5.s1
Vládním návrhem se zabýval dne 7 . listopadu garanční rozpočtový výbor , který k oběma pozměňovacím návrhů , jakož i k návrhu druhé části doprovodného usnesení zaujal nedoporučující stanovisko . ps2017-022-01-001-001.u2.p5.s2
K návrhu první části doprovodného usnesení výbor zaujal názor , že je návrh nehlasovatelný . ps2017-022-01-001-001.u2.p6.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , děkuji vám za pozornost . ps2017-022-01-001-001.u2.p6.s2
To je z mé strany vše . ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s1
Děkuji panu prvnímu místopředsedovi vlády . ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s2
Nyní otevírám rozpravu . ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s3
Do rozpravy je jako první přihlášen s přednostním právem pan předseda Michálek , po něm s přednostním právem pan místopředseda Sněmovny Okamura . ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych uvedl tento bod , který se týká navrhovaného řešení otázky rostoucích platů . ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s3
Ta situace je dneska taková , že poslanec bere průměrně , pokud si vezmeme toho funkcionáře , který je místopředseda výboru , což je tady drtivá většina lidí , 95 tisíc korun čistého měsíčně , v čemž jsou samozřejmě započteny i náhrady , které jsou paušální , to znamená , nemusí se vykazovat . ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s4
Navrhuje se zvýšení o 20 % , z toho 10 % tvoří navýšení koeficientu z 2 , 5 na 2 , 75 . ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s5
To je to mimořádné skokové zvýšení . ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s6
A cca nějakých těch 10 % , to bude růst mezd v nepodnikatelském sektoru , který je automatický , který je zabudován již do toho platného zákona . ps2017-022-01-001-001.u4.p2.s1
Já si myslím , že je naprosto logické , že tato otázka vyvolává pozornost veřejnosti a vyvolává vždycky pozornost veřejnosti , s tím zkrátka nic neuděláme , protože logicky když se řekne , že poslanci si zvyšují plat o 20 tisíc měsíčně , tak řada lidí , kteří ani těch 20 tisíc korun měsíčně neberou , to vnímá jako problematické . ps2017-022-01-001-001.u4.p2.s2
My se s tím samozřejmě musíme vypořádat . ps2017-022-01-001-001.u4.p2.s3
Je to politická otázka jako každá jiná . ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s1
Pokud jde o návrh vlády , vláda navrhuje , aby platy politiků rostly jenom v důsledku růstu platů v nepodnikatelském sektoru , to znamená , aby nedocházelo k mimořádnému nárůstu koeficientu z toho takzvaného Hamáčkova automatu . ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s2
Připomeňme si situaci , ve které tento návrh byl předložen . ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s3
Ten návrh byl předložen podle mého názoru primárně proto - a předložila ho menšinová vláda Andreje Babiše bez důvěry - aby se ukázalo , že tady je hodná vláda , která předkládá snížení platů politiků , a tady je zlá Poslanecká sněmovna , která si ty platy nechce snížit . ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s4
Takže logicky , když jsme dostali tento návrh , který vypadá celkem rozumně , tak my jsme si řekli - my to podpoříme , pane Babiši , tady máte našich 22 hlasů , my to podpoříme , a jestli se dá dohromady těch 78 hlasů , tak to projde . ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s5
To samozřejmě vyvolalo poměrně řekl bych diskuse uvnitř různých klubů , protože podpora tomu návrhu tam vůbec nebyla jednoznačná . ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s1
Pokud jde o to ratio , tak se musíme vrátit k tomu , co je to vůbec parlament . ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s2
Parlament je reprezentativní těleso , které má reprezentovat obraz společnosti , zastupovat zájmy všech tříd napříč celou společností . ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s3
Parlament není skupina nejchytřejších lidí ve státě , není to skupina manažerů , kteří by měli mít manažerské platy , zkrátka mělo by to být těleso , ve kterém se budou promítat všechny zájmy v celém národě . ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s4
A z toho také vyplývají dva extrémy , ke kterým může dojít , pokud jde o odměňování , pokud jde o platy poslanců . ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s1
Prvním extrémem jsou příliš vysoké platy . ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s2
A v tomto případě parlament neplní svoji reprezentativní funkci . ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s3
Musíme si říci , že už dneska typický poslanec bere víc než 98 % zaměstnanců v České republice . ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s4
Pokud má parlament plnit tuto svoji reprezentativní funkci , tak samozřejmě nemůže mít absurdně vysoké platy , protože by se odtrhl od běžných občanů . ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s5
Stal by se elitou , stal by se kastou , která zastupuje zájmy vysokopříjmových skupin . ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s6
A musíme si říci , že někdy nám to tady tak i funguje , když jsou schvalovány návrhy , které vystihují zejména potřeby vysokopříjmových skupin . ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s1
Pokud jde o ten druhý extrém , tak jsou to příliš nízké platy . ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s2
To je případ , kdy je vyvolána závislost poslance na jiných příjmech , například od korporací , a je vyvoláno prostředí , které může fungovat k tomu , aby v něm bujela korupce . ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s3
To je druhý extrém , který je naprosto nežádoucí . ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s4
Když se podíváme na historii , tak máme řadu příkladů . ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s5
Například v Římě , kde byly funkce neplacené a vedlo to k tomu , že se ty funkce kupovaly a že v Římě u těch funkcí v Římské republice bujela korupce . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s1
Čili toto jsou ty dva extrémy , mezi kterými je potřeba najít nějaké optimum . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s2
Různé národy volí různý koeficient vztahu mezi průměrnou mzdou v podnikatelském sektoru a platem poslance . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s3
Děkuji . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s4
Domnívám se , že finanční motivace poslanců v žádném případě není to jediné , proč by lidé vstupovali do funkce . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s5
Myslím si , že finanční motivace funguje pouze do určité hranice . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s6
Dokonce jsem k tomu četl nějaké články , výzkumy , že od určité hranice další zvyšování odměňování nevede k adekvátnímu růstu produktivity práce . ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s7
Takže ta představa , že bychom si tady dali manažerské platy , extrémně vysoké , jaké berou šéfové státních podniků , by určitě nevedla k tomu , že by parlament fungoval lépe , jak se to někteří snaží naznačit , a kvalita parlamentní práce by se tím rozhodně nezvýšila . ps2017-022-01-001-001.u4.p8.s1
Čili já ten návrh považuji za věcně správný , protože dosahuje lepší rovnováhy mezi těmito dvěma extrémy . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s1
Proti tomu návrhu byly vzneseny dvě námitky . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s2
První námitka spočívá v tom , že je to návrh populistický . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s3
Mně se úplně nelíbí , že se označí zvyšování platu politiků za zodpovědné řešení , a když to někdo kritizuje , tak se mu namítá , že je to populismus a že by se to dělat nemělo . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s4
Já si myslím , že mohou být populistické návrhy , které se týkají odměňování ústavních činitelů . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s5
To jsou ty návrhy na to , aby například poslanci pracovali zadarmo , a tudíž byli závislí a zkorumpovatelní . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s6
A domnívám se , že na hraně populismu je i to , abychom si v tento okamžik zmrazili odměny , pro což není žádný rozumný důvod . ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s7
Jediné , k čemu by to vedlo , je , že na začátku dalšího volebního období by zase skokově vyrostly platy politiků . ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s1
Druhá námitka , která je vznesena proti tomuto návrhu , je , že by si poslanci neměli sami zvyšovat platy . ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s2
Přitom všichni víme , že to právě bylo politické rozhodnutí v minulém volebním období , kterým ty platy byly tímto způsobem politicky zvýšeny . ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s3
Já jsem si tady vytiskl ilustrační graf , jak to vypadá , když politici mají vliv na zvyšování svých platů . ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s4
Takhle to vypadá . ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s5
Takhle jednoduše lineárně rostou mzdy v ekonomickém sektoru a tímto kostrbatým způsobem rostly platy politiků . ps2017-022-01-001-001.u4.p11.s1
A to je podstata mého pozměňovacího návrhu , který podávám dneska k sněmovnímu tisku 167 , aby ty platy nerostly podle státního sektoru , protože to můžou politici ovlivňovat tím , že zvyšují platy učitelů , úředníků a tak dále , ale aby byly navázány na prosperitu celé naší země . ps2017-022-01-001-001.u4.p11.s2
To znamená , aby byly navázány na ten ekonomický sektor . ps2017-022-01-001-001.u4.p11.s3
Kdyby to tak skutečně bylo , tak platy politiků porostou lineárně , nebo přibližně tímto způsobem , jako rostla průměrná mzda v ekonomice , a nemusíme tady vůbec nic řešit , máme to vyřešeno na mnoho let dopředu . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s1
Nevím , jestli ten návrh projde . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s2
Je to samozřejmě otázka hlasovací většiny , která tady bude . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s3
Nicméně myslím , že bychom se i v této oblasti měli posunout směrem k systémovému řešení . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s4
My jako pirátská strana jsme k tomu ochotni a uspořádáme kulatý stůl , abychom se sešli k tomu , jak to do budoucna vyřešit , aby se odměny , platy politiků odvíjely od celé podnikatelské sféry a aby nastal i nějaký vyvážený vztah vzhledem k představitelům soudní moci . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s5
Došlo tady totiž historicky k tomu , že soudci si zvýšili platy , a došlo k tomu , že někteří soudci berou podstatně více než třeba ministr spravedlnosti . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s6
A to si myslím , že rozhodně systémové není . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s7
Proto jsem vás chtěl poprosit , jestli byste byli ochotni se této dlouhodobější diskuze zúčastnit , abychom se s tím konečně jednou provždy vypořádali a nemohl mít nikdo z veřejnosti námitky proti tomu , že si politici jakýmkoliv způsobem zvyšují platy . ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s8
Děkuji za pozornost . ps2017-022-01-001-001.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-022-01-001-001.u5.p1.s2
Obecná rozprava bude pokračovat tak , že s přednostním právem vystoupí pan místopředseda Okamura , pan předseda Kalousek a po něm ti , kteří jsou přihlášeni do rozpravy písemně . ps2017-022-01-001-001.u5.p1.s3
Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . ps2017-022-01-001-001.u6.p1.s1
Vážené dámy a pánové , poté co jsme slyšeli košatou řeč předsedy Pirátů pana Michálka , tak já bych to zase zkrátil a zrekapituloval . ps2017-022-01-001-001.u6.p1.s2
Jsou tady tři návrhy . ps2017-022-01-001-001.u6.p2.s1
Za prvé , jako první budeme hlasovat o návrhu SPD , které jako jediné navrhuje zamrazení nárůstu platů politiků až do roku 2021 . ps2017-022-01-001-001.u6.p2.s2
Takže o tom budeme hlasovat . ps2017-022-01-001-001.u6.p2.s3
Tady se ukáže , kdo chce skutečně zamrazit nárůst platů , nebo kdo nechce nárůst platů . ps2017-022-01-001-001.u6.p3.s1
Následně budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu - mluvím jenom o těch pozměňovacích návrzích , které se týkají těch platů . ps2017-022-01-001-001.u6.p3.s2
Tak je tady návrh Pirátů , kteří navrhují zvýšit platy politiků cirka o devět procent . ps2017-022-01-001-001.u6.p3.s3
Možná mě opraví , že o deset , nebo o devět a půl .