ps2017-020-10-009-015.u1.p1.s1
15 . ps2017-020-10-009-015.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Čižinského , Lukáše Bartoně , Václava Klause , Kateřiny Valachové , Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 115 / - druhé čtení ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s1
Předložený návrh uvede za navrhovatele poslanec Jan Čižinský , kterého požádám , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s2
Stejně tak požádám paní Zuzanu Majerovou Zahradníkovou , která je zpravodajkou tohoto tisku . ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s3
Než udělím slovo zástupci navrhovatelů , požádám Sněmovnu o klid . ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s4
My jsme ve druhém čtení . ps2017-020-10-009-015.u1.p3.s1
Jen musím konstatovat , že nemohu dát kolegyni Černochové slovo k faktické poznámce , s přednostním právem bych jí ho samozřejmě udělil , vzhledem k tomu , že není předsedou poslaneckého klubu . ps2017-020-10-009-015.u1.p3.s2
Ale v tuhle chvíli tedy máme před sebou vystoupení zástupce navrhovatelů , pokud bude dostatečný klid ve sněmovně . ps2017-020-10-009-015.u1.p3.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s2
Jedná se o ty přípravné třídy základních škol . ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s3
Jedná se o to , aby se do těch přípravných tříd mohly dostat děti , které mají doporučení pedagogicko - psychologické poradny , ale nesplňují tu podmínku odkladu . ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s4
Protože tyto děti se do přípravných tříd , i když by pro ně byly vhodné , nemohou dostat z toho důvodu , že nemají odklad , když je jim pět let v době , kdy by se mohly do těch přípravných tříd dostat , a potom , když už ten odklad mají , tak už jsou zase příliš staré , aby se do přípravné třídy mohly dostat . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s1
Návrh , který předkládáme , je návratem k původnímu znění . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s2
A já bych rád , kolegyně a kolegové , každého z vás požádal , abyste se spojili s nejbližším ředitelem školy a zeptali se ho , jestli to znění podporuje , nebo nikoli . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s3
Domnívám se , že se všichni dozvíme , že to podporuje , anebo že je mu to jedno , protože přípravnou třídu nemá . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s4
Ale ten ředitel , který přípravnou třídu má , velmi často řeší problém , že právě nemůže děti , které se narodí od září do prosince , vzít , i když by pro ně přípravná třída byla vhodná . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s5
Tedy dámy a pánové , ještě jednou prosím , poptejte se u svých ředitelů , kteří jsou vám blízcí , u ředitelů základních škol , abyste si na to vytvořili názor . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s6
Protože jako pozměňovací návrh tento náš návrh , toto doplnění neprošlo o tři hlasy a je to škoda , protože umožní , aby se do přípravných tříd dostaly všechny děti , pro které je to vhodné . ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s7
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s2
Mám tady faktickou poznámku , ale tu nemohu také panu kolegovi Ferjenčíkovi udělit , protože ještě nevystoupila zpravodajka . ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s3
A musím konstatovat , že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s4
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 115 / 2 . ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s5
Dále výbor předložil záznam , který byl doručen jako sněmovní tisk 115 / 3 . ps2017-020-10-009-015.u3.p2.s1
Nyní tedy udělím slovo zpravodajce , aby přednesla svou zpravodajskou zprávu pro druhé čtení a informovala nás o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila podle § 93 odst . 1 . ps2017-020-10-009-015.u3.p2.s2
Paní zpravodajko , máte slovo , a potom teprve zahájím rozpravu . ps2017-020-10-009-015.u3.p2.s3
Prosím máte slovo . ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s2
Hezký den , dámy a pánové . ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s3
Co se týká výboru pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu , tak tento výbor nepřijal usnesení k danému pozměňovacímu návrhu . ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s4
Nicméně co se týká návrhu 115 , tak touto změnou je umožněno přijímat do přípravných tříd základních škol kromě dětí , kterým byl povolen odklad povinné školní docházky a které jsou přijímány přednostně , přijímat i další děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky , u kterých to písemně doporučilo školské poradenské zařízení . ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s1
Chci k tomu jen z praxe doplnit , že jsem mluvila s několika řediteli základních škol . ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s2
Ti si velice přejí , aby se to vrátilo k tomu původnímu nastavení , o což se tady snažíme . ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s3
Protože mnohdy právě proto , že tyto děti do přípravných tříd v současném stavu nemohou být přijímány , tak nemají danou minimální kapacitu k naplnění , a tudíž přípravné třídy nemohou být vůbec otevírány . ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s4
Takže my bychom vlastně touto změnou , která se vrací do původního stavu , umožnili , aby všechny děti , které legitimně na to nárok mají , mohly touto přípravnou třídou projít a tyto přípravné třídy mohly fungovat všude , kde je o ně zájem . ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s5
A ten zájem o ně je . ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s6
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a ještě před obecnou rozpravou se hlásí s přednostním právem místopředseda klubu hnutí ANO pan Kubíček . ps2017-020-10-009-015.u5.p1.s2
Pane místopředsedo , máte slovo . ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s2
Dámy a pánové , vláda na své schůzi 4 . dubna roku 2018 projednala a posoudila návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání . ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s3
Zaujala k tomu nesouhlasné stanovisko , a to zejména z těchto důvodů . ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s4
Vláda dlouhodobě usiluje o snížení počtu odkladů školní docházky a je přesvědčena o tom , že pro dosažení tohoto cíle je nezbytné dbát na správné zacílení jednotlivých zaváděných opatření . ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s5
Práce s dětmi s odkladem povinné školní docházky by proto měla být profesionální , individuální a přípravné třídy by se měly zaměřit především na vyrovnávání vývoje dítěte . ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s6
Pedagogové v přípravných třídách by se proto měli věnovat výhradně dětem s odkladem povinné školní docházky a nikoliv jiným , které mají jiné potřeby a vyžadovaly by jiný způsob práce . ps2017-020-10-009-015.u6.p2.s1
S ohledem na velmi krátkou dobu účinnosti novely školského zákona provedené zákonem č . 178 / 2016 Sb . není podle názoru vlády případné tuto nedávno zavedenou právní úpravu nyní znova měnit a vracet ji do předchozího stavu . ps2017-020-10-009-015.u6.p2.s2
Proto si dovoluji dát procedurální návrh na zamítnutí tohoto zákona . ps2017-020-10-009-015.u7.p1.s1
To je od vás hezké , pane místopředsedo , ale to bohužel v tuto chvíli nemůžete , protože se musíte přihlásit do rozpravy . ps2017-020-10-009-015.u7.p1.s2
Teď mám přihlášku pana poslance Václava Klause , který je první přihlášený do rozpravy . ps2017-020-10-009-015.u7.p1.s3
Pan kolega Čižinský je zástupce navrhovatelů , čili bez přednostního práva , bude druhým přihlášeným , pokud ho nepřeskočí někdo v elektronické přihlášce , a pak teprve mohu přijímat i faktické poznámky , protože nejdříve musím zahájit rozpravu . ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s1
Rozpravu jsem právě zahájil , slovo má pan poslanec Václav Klaus . ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s2
Vy jste první přihlášený , pane poslanče . ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s3
Do podrobné rozpravy , aha , tak dobře . ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s4
V tom případě se omlouvám . ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s5
Otevírám rozpravu obecnou , vidím pana poslance Čižinského jako prvního přihlášeného do podrobné rozpravy - do obecné rozpravy . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s2
Já bych rád zareagoval na předřečníka . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s3
Ten proces je následující . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s4
Přípravné třídy jsou zřízeny pro děti , které to potřebují . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s5
A zda to potřebují , rozhoduje pedagogicko - psychologická poradna . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s6
Teď jsou ale v tom zákoně dvě podmínky , že rozhodne pedagogicko - psychologická poradna a že to dítě má odklad . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s7
Takže je to naopak , než jak se vláda usnesla . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s8
Pokud chceme omezit odklady , tak právě otevřme také přípravné třídy dětem a podmínku odkladu vynechme , dejme tam , že jsou přednostně přijímány děti s odkladem , ale všechny děti jsou přijímány jenom ty , u kterých pedagogicko - psychologická poradna řekne , že to potřebují . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s9
Takže to , co tady bylo čteno , co je cílem vlády , tak to je přesně cílem této změny , k tomuto návratu , a vracíme se právě k tomu , aby děti , které se narodily od září do prosince , nemusely žádat o odklad , aby se dostaly do přípravné třídy . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s10
Takže je to úplně naopak , než to tady bylo řečeno . ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s11
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u9.p1.s2
Nyní pan Lukáš Bartoň do obecné rozpravy . ps2017-020-10-009-015.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s1
Já bych moc rád podpořil tento předkládaný návrh , a to i z dalšího hlediska , to je , že jde o děti , a děti nejsou digitální , děti nejsou jedny a tytéž , ať jako třída pětiletých , třída šestiletých , třída sedmiletých . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s2
Již dnes máme to , že základní povinnou školní docházku musí zahájit v šesti letech a děti , které nejsou připraveny , mohou dostat odklad , mohou navštěvovat přípravnou třídu . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s3
Stejně tak bychom se měli chovat i k těm dětem v ještě dřívějším věku , než mohou nastoupit povinnou školní docházku , a i pro ty bychom měli otevřít právě tyto přípravné třídy . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s4
I ty už jsou zralé na to , aby mohly chodit do přípravné třídy . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s5
A zejména to ukazuje na to , že zde je stále potřeba posudek pedagogicko - psychologického poradce na to , že mohou chodit do těchto tříd . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s6
Žádné jiné děti do přípravných tříd nemohou chodit . ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s7
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u11.p1.s2
Pan poslanec Kubíček se hlásí do rozpravy s tím , co říkal , s přednostním právem , prosím . ps2017-020-10-009-015.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-020-10-009-015.u12.p1.s2
Ještě jednou vznáším návrh na zamítnutí . ps2017-020-10-009-015.u13.p1.s1
Teď už nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy - vidím přihlášku pana poslance Ferjenčíka . ps2017-020-10-009-015.u13.p1.s2
Máte slovo . ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s2
Podle mě ten návrh je naprosto logický . ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s3
Vláda podle mě dala nesouhlasné stanovisko jenom proto , že ho předkládá opozice . ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s4
Vážně bych vás poprosil , abyste ho podpořili , protože jednoduše dává smysl . ps2017-020-10-009-015.u15.p1.s1
Kdo dál v obecné rozpravě ? ps2017-020-10-009-015.u15.p1.s2
Nikoho nevidím , obecnou rozpravu končím . ps2017-020-10-009-015.u15.p1.s3
Pan poslanec Karel Rais ještě v obecné rozpravě , přihlásil se předtím , než jsem - prosím , pane poslanče . ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s2
Já jenom k těm závěrům . ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s3
Vždyť to v podstatě není , vlastně nejsou - pan kolega říkal , že to nedává smysl , možná logický , ale nejsou žádné výsledky , v podstatě vlastně žádné šetření . ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s4
To jsou prostě názory bez jakýchkoliv empirických důkazů nebo dokladů , dat , tak se domnívám , že je potřeba , a to je v tom stanovisku vlády , prostě chvíli počkat a pak udělat toto řešení . ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s5
Možná i dobré . ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s6
Ale my už jsme zažili v tom školství teď spoustu unáhlených řešení v tom minulém období , jejichž důsledky zejména finanční v miliardách korun neseme dodnes . ps2017-020-10-009-015.u17.p1.s1
Mám tady dvě faktické poznámky , pana poslance Marka Výborného a pana poslance Jana Čižinského . ps2017-020-10-009-015.u17.p1.s2
Kolega Výborný , prosím , máte slovo . ps2017-020-10-009-015.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-020-10-009-015.u18.p1.s2
Dámy a pánové , nezlobte se na mě , to jsou naprosté pseudoargumenty , co se tady teď snášejí .