|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-13 ps2017-020-09-004-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh poslanců Vladimíra Koníčka, Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/ - druhé čtení

Date2018-11-13
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020348.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 252 • previousnext

ps2017-020-09-004-010.u1.p1.s1 10.
ps2017-020-09-004-010.u1.p1.s2 Návrh poslanců Vladimíra Koníčka, Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/ - druhé čtení
ps2017-020-09-004-010.u1.p2.s1 Bod byl přerušen v úterý 3. 10. a přerušili jsme ho ve chvíli, kdy si poslanecký klub KDU bral přestávku, takže nevím, jestli nás v úvodu seznámí poslanecký klub KDU s výsledky svého jednání.
ps2017-020-09-004-010.u1.p2.s2 Pokud tomu tak není, budeme pokračovat v obecné rozpravě.
ps2017-020-09-004-010.u1.p2.s3 Nevypadá to, do obecné rozpravy nemám v tuto chvíli nikoho přihlášeného.
ps2017-020-09-004-010.u1.p2.s4 Pan poslanec Výborný se hlásí z místa.
ps2017-020-09-004-010.u1.p2.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-020-09-004-010.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-09-004-010.u2.p1.s2 Na úvod mi dovolte konstatovat, že zařazení tohoto bodu před body, které byly pevně zařazeny na program schůze této Poslanecké sněmovny, beru jako obstrukční jednání ze strany předkladatele, protože si myslím, že v tuto chvíli, kdy se máme zabývat návrhem zákona, který zjevně charakter protiústavní, místo toho, abychom se věnovali tomu, co zajímá naše občany, abychom se zabývali platy učitelů, místo toho, abychom se zabývali příplatky pro třídní učitele, to mi přijde naprosto nehorázné.
ps2017-020-09-004-010.u2.p1.s3 Lidé skutečně čekají na to, abychom pro něco konkrétního dělali a neřešili tady pseudokauzy KSČM, neřešili tady kauzy, které se zjevně svým návrhem pohybují na hraně nebo za hranou ústavnosti.
ps2017-020-09-004-010.u2.p1.s4 Čili to, co od nás skutečně společnost očekává, to, co od nás očekává více než 65 000 třídních učitelů, to, co od nás očekávají učitelé en bloc, protože ten následující bod, to znamená projednání usnesení Poslanecké sněmovny číslo 66, jednoznačně hovoří o tom, že tady bylo přijato nějaké usnesení směrem k vládě a ta vláda podle něj nekonala.
ps2017-020-09-004-010.u2.p1.s5 Učitelé měli mít navýšeny platy od 1. září tohoto roku a platy navýšeny nebyly.
ps2017-020-09-004-010.u2.p2.s1 Tolik jenom na úvod, čili zařazení tohoto bodu je zjevně obstrukční.
ps2017-020-09-004-010.u2.p3.s1 A teď tedy k projednávané novele zákona o majetkovém vyrovnání.
ps2017-020-09-004-010.u2.p3.s2 Tato navrhovaná novela, jak tady bylo mnohokráte řečeno, se dotýká situace, která i podle vyjádření ústavních právníků se pohybuje, jak jsem říkal, na hraně zákona a na hraně ústavnosti.
ps2017-020-09-004-010.u2.p3.s3 Když jsem pokládal při interpelaci dotaz premiérovi této země na to, zda by mohl doložit své výroky o tom, že finanční náhrady byly předraženy o 54 mld., tak mi odpověděl, že vychází ze slov poslance Haška, která pronesl zde u tohoto pultu na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2017-020-09-004-010.u2.p3.s4 No tak tento argument mi přijde skutečně naprosto scestný, zvláště v situaci, kdy podle § 15 odst. 2 jsou náhrady vyčísleny ve výši 59 mld. Žádnou konkrétní odpověď pana premiéra kromě toho odkazu na výrok poslance Haška jsem nedostal.
ps2017-020-09-004-010.u2.p4.s1 Při projednávání novely zákona o majetkovém vyrovnání na půdě ústavněprávního výboru jsme se shodli na tom, že je třeba si k návrhu tohoto zákona vyžádat stanoviska ústavních právníků, tak jsme učinili a v tuto chvíli považuji za důležité, aby s těmito stanovisky nebyl seznámen pouze ústavněprávní výbor.
ps2017-020-09-004-010.u2.p4.s2 Nejsou to sněmovní tisky, čili nejsou běžně dostupné, a proto mi dovolte, abych se stanoviskem těchto ústavních právníků seznámil vás všechny.
ps2017-020-09-004-010.u2.p5.s1 Začnu stanoviskem Katedry ústavního práva a politologie Masarykovy univerzity v Brně.
ps2017-020-09-004-010.u2.p5.s2 Toto stanovisko tedy bylo vyžádáno ústavněprávním výborem a odpověď zní takto:
ps2017-020-09-004-010.u2.p6.s1 Posouzení ústavnosti poslaneckého návrhu zákona, kterým se mění zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi /dále zákon o vyrovnání/ a zákon o daních z příjmů.
ps2017-020-09-004-010.u2.p7.s1 Východiska posudku - nejprve se tedy brněnští ústavní právníci zabývali povahou církevního majetku.
ps2017-020-09-004-010.u2.p7.s2 Vychází se z toho, že zákon o majetkovém vyrovnání uznal odebrání původního majetku církvím jako majetkovou křivdu a že daný majetek byl původně ve vlastnictví církví.
ps2017-020-09-004-010.u2.p7.s3 Zákon o vyrovnání neakceptoval výklad, že církevní majetek zvláštní povahu a že stát vůči tomuto majetku určitá práva, především ve vztahu ke katolické církvi jakožto původní státní církvi, kdy stát měl vůči tomuto majetku práva vycházející zejména z původních patronátních práv.
ps2017-020-09-004-010.u2.p8.s1 Zákon o vyrovnání je platnou součástí právního řádu a musí být respektován.
ps2017-020-09-004-010.u2.p8.s2 Jeho ústavnost byla potvrzena Ústavním soudem.
ps2017-020-09-004-010.u2.p9.s1 si dovolím to stanovisko průběžněji komentovat.
ps2017-020-09-004-010.u2.p9.s2 Zde jasně zaznívá to, co bylo opakovaně sděleno i v rámci rozpravy na půdě Poslanecké sněmovny, a sice že ústavnost zákona byla potvrzena Ústavním soudem a že zákon o vyrovnání je platnou součástí právního řádu.
ps2017-020-09-004-010.u3.p1.s1 Musím vás, pane poslanče, přerušit.
ps2017-020-09-004-010.u3.p1.s2 Chtěl bych požádat kolegy, kteří vedou jednání, která se netýkají tohoto návrhu zákona, aby svá jednání přesunuli do kuloárů nebo do předsálí.
ps2017-020-09-004-010.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-020-09-004-010.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-020-09-004-010.u4.p1.s1 Děkuji vám, pane místopředsedo.
ps2017-020-09-004-010.u4.p2.s1 Bod 2.2 Restituce.
ps2017-020-09-004-010.u4.p2.s2 Stát nemá ústavní povinnost k restitucím majetku zabaveného v době komunistického režimu.
ps2017-020-09-004-010.u4.p2.s3 Pokud však restituční zákony přijme, vzniknou majetkové nároky, které jednostranně stát nemůže rušit ani snižovat, protože vznikne majetkově legitimní očekávání oprávněných osob, které ústavní ochranu.
ps2017-020-09-004-010.u4.p2.s4 - Ještě jednou, hovoří se tady o ústavní ochraně legitimního očekávání oprávněných osob a je zjevné, že toto legitimní očekávání také s přijetím zákona o vyrovnání vzniklo.
ps2017-020-09-004-010.u4.p3.s1 Další bod - smlouvy o vyrovnání.
ps2017-020-09-004-010.u4.p3.s2 Smlouvy o vyrovnání mezi státem a církvemi jsou svou povahou soukromoprávní smlouvy analogické se smlouvami o narovnání vzájemných práv a povinností.
ps2017-020-09-004-010.u4.p3.s3 Stát přistoupil na naturální a finanční restituce a církve se vzdaly svých majetkových nároků.
ps2017-020-09-004-010.u4.p3.s4 Samotný zákon o vyrovnání podřazuje smlouvy s církvemi pod režim občanského zákoníku, pokud sám nestanoví jinak.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s1 Nyní věcné, čili politické okolnosti, tak jak o nich hovoří posudek Právnické fakulty Masarykovy univerzity.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s2 Církevní restituce jsou významným politickým tématem.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s3 Byly součástí politické diskuse i po přijetí zákona o vyrovnání, kdy některé politické strany usilovaly o jeho zrušení skrze Ústavní soud nebo o jeho změnu.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s4 Ústavní soud k tomu žádné důvody neshledal.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s5 - Pokračuji ve stanovisku Masarykovy univerzity, Právnické fakulty v Brně.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s6 - Politické debaty ožívaly i s tím, že církve podávaly žaloby na určení vlastnictví státu u majetku v držení krajů a obcí, aby tak tento majetek spadl do naturální restituce.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s7 V případě krajů tyto návrhy stáhly.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s8 V případě obcí v nich pokračují.
ps2017-020-09-004-010.u4.p4.s9 To však samo o sobě není porušením smlouvy, protože o určení státního vlastnictví rozhoduje soud jakožto státní a nikoli církevní orgán a ten je při svém postupu vázán platným právním řádem.
ps2017-020-09-004-010.u4.p5.s1 Tady bych chtěl připomenout, že pokud se týká těch záležitostí na úrovni krajů, byl to vstřícný krok jedné strany, pokud se týká obcí, je to legitimní právo každého nechat vlastnické vztahy posoudit nezávislým soudem.
ps2017-020-09-004-010.u4.p5.s2 Nic špatného na tom nelze shledat.
ps2017-020-09-004-010.u4.p6.s1 Pokračuji v citaci stanoviska Právnické fakulty.
ps2017-020-09-004-010.u4.p6.s2 Pokud soud vysloví, že majetek patří státu, a tedy podléhá naturální restituci, byl v držení obce neoprávněně, což nelze dávat k tíži církvi.
ps2017-020-09-004-010.u4.p6.s3 - Logicky ne, protože ten majetek byl církvím ukraden komunisty po roce 1948.
ps2017-020-09-004-010.u4.p7.s1 Pochybnost vyvolávají též některé kroky církve samotné v souvislosti s restitucemi, např. když opatství na Starém Brně přišlo o vlastní správu a chopila se jej pražská provincie augustiniánů, která původně o opatství nejevila zájem, dokud nezískalo nárok na restituci majetku.
ps2017-020-09-004-010.u4.p7.s2 Tyto okolnosti jsou zdrojem politické diskuse, ale nikoli zdrojem právního řešení již vzniklých nároků církví podle zákona o vyrovnání.
ps2017-020-09-004-010.u4.p7.s3 - Je zjevné tedy, že stanovisko Právnické fakulty se snaží být maximálně objektivní, vyrovnané a připomíná některé sporné okolnosti na obou dvou stranách.
ps2017-020-09-004-010.u4.p8.s1 Za třetí - vlastní posouzení.
ps2017-020-09-004-010.u4.p8.s2 A teď tedy to důležité, protože to je stanovisko.
ps2017-020-09-004-010.u4.p8.s3 Možnost změny zdanění.
ps2017-020-09-004-010.u4.p8.s4 To je to, se jedná v návrhu, který je zde nyní předkládán.
ps2017-020-09-004-010.u4.p9.s1 Je základní funkcí státu vybírat daně na své výdaje.
ps2017-020-09-004-010.u4.p9.s2 V oblasti daní suverenitu a může během času měnit složení a výši daní.
ps2017-020-09-004-010.u4.p9.s3 Ústavnost takového postupu byla prokázána v případě změny zdanění solární energetiky.
ps2017-020-09-004-010.u4.p9.s4 Zde šlo o případ, kdy stát přímo nebyl výrobcem solární energie.
ps2017-020-09-004-010.u4.p9.s5 Zdaněním tedy stát nevstupoval - a to podtrhuji - nevstupoval do soukromoprávních smluv jím uzavřených a zdanění bylo zdůvodněno podstatnými změnami na trhu s elektrickou energií a podstatnou změnou výše nákladů na zřízení solárních elektráren.
ps2017-020-09-004-010.u4.p9.s6 Tyto důvody byly uznány jako legitimní pro daňové změny.
ps2017-020-09-004-010.u4.p10.s1 Ještě jednou připomínám, že stát nevstupoval zdaněním solárních baronů do soukromoprávních smluv, které by uzavíral stát, kdežto zde je uzavřena smlouva mezi státem, církvemi a Federací židovských obcí, a pokud by došlo k úpravě této smlouvy, jakékoliv, tak z logiky věci se na musí shodnout obě dvě strany.
ps2017-020-09-004-010.u4.p10.s2 jsem tady říkal v rámci rozpravy při prvním čtení, že nic nebrání vládě České republiky, premiérovi Andreji Babišovi, aby oslovil tu druhou stranu a jednal s nimi o úpravě smlouvy, ale činit tak jednostranně návrhem novely zákona je skutečně protiústavní.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s1 Pokračuji v citaci stanoviska Právnické fakulty.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s2 Daně však nemohou být zneužity a nemohou např. vést k faktickému vyvlastnění.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s3 Stát může v oblasti daní určité věci preferovat, např. daňová osvobození, nebo určité věci elektronicky (?) formou daní znevýhodňovat.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s4 Týká se spotřební daně.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s5 Nelze však danění užít neústavním způsobem k zákazu určité činnosti nebo likvidaci majetku, např. formou stoprocentní nebo ještě vyšší daňové sazby.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s6 Proto Ústavní soud neuznal zavedení padesátiprocentní daně na státní podporu stavebního spoření za rok 2010, kterou vyhodnotil tak, že stát zneužil daňové zákonodárství pro faktické snížení státní podpory, když obecná sazba daně z příjmů byla tehdy 15 %.
ps2017-020-09-004-010.u4.p11.s7 - Čili je tady poukázáno i na souvislost se snahou zdanit stavební spoření tehdy daní 50 %, to je podobné jako zásah do finanční náhrady církvím a náboženským společnostem a Federaci židovských obcí, kde by dodatečně došlo ke snížení výše náhrad.
ps2017-020-09-004-010.u4.p12.s1 Ústavní soud uvedl, cituji z nálezu Ústavního soudu ze dne 19. dubna 2011: Právní závěr, že předmětnou daň je třeba v rámci přezkumu ústavnosti považovat nikoliv za daň, nýbrž za změnu právního nároku, se promítá do ústavních kritérií pro její posouzení.
ps2017-020-09-004-010.u4.p12.s2 Slouží-li určité ústavní principy a základní práva k ochraně jednotlivce před zásahem ze strany veřejné moci, nemůže míra této ochrany být v jednom ze dvou srovnatelných případů nižší jen z toho důvodu, že zákonodárce použil pro stejnou regulaci odlišné označení.
ps2017-020-09-004-010.u4.p12.s3 Konec citátu z nálezu Ústavního soudu.
ps2017-020-09-004-010.u4.p13.s1 Pokračuji ve stanovisku Právnické fakulty.
ps2017-020-09-004-010.u4.p13.s2 Legitimitou pro mimořádné změny v oblasti daní jsou mimořádné události, např. hrozící krach státu může vést k zásadním daňovým změnám.
ps2017-020-09-004-010.u4.p13.s3 Pokud budou tyto změny obecné a dopadnou na všechny plátce daní, např. zrušení všech daňových osvobození, bude legitimní i zdanění konkrétní úzké skupiny, v tomto případě církví.
ps2017-020-09-004-010.u4.p13.s4 Pokud však je významná daňová změna přijímána pro nesouhlas nové politické reprezentace s původním rozhodnutím předchozí demokratické reprezentace a míří na faktické snížení smluvních povinností státu, jde o postup nelegitimní.
ps2017-020-09-004-010.u4.p13.s5 - To je velmi důležité si uvědomit.
ps2017-020-09-004-010.u4.p13.s6 Vláda zpochybňuje legitimitu rozhodnutí předchozí demokratické politické reprezentace.
ps2017-020-09-004-010.u4.p14.s1 Nyní výrok k postavení státu.
ps2017-020-09-004-010.u4.p14.s2 Stát je ve dvojím postavení.
ps2017-020-09-004-010.u4.p14.s3 Jednak působí jako vrchnostenský subjekt, který daně ukládá a vybírá a zpravidla je také jejich příjemcem...
ps2017-020-09-004-010.u5.p1.s1 bych chtěl znovu požádat ty, kteří vedou nějaká jednání, aby se přesunuli do předsálí nebo někam, třeba do kavárny nebo do Státních aktů.
ps2017-020-09-004-010.u5.p1.s2 Tak prosím.
ps2017-020-09-004-010.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-09-004-010.u6.p1.s2 Přitom je správné, aby stát v soukromoprávních vztazích nezneužíval svého vrchnostenského postavení.
ps2017-020-09-004-010.u6.p1.s3 Toto dvojí postavení státu se projevuje i v oblasti vyrovnání vztahu s církvemi, kde stát ve vrchnostenské pozici jako zákonodárce přijal zákon nabízející církvím určitý způsob vyrovnání a následně stát jako právnická osoba uzavřel s církvemi smlouvy, kde si jsou smluvní subjekty rovny, pokud církev takovou smlouvu uzavřít chtěla.
ps2017-020-09-004-010.u6.p1.s4 Kdyby nechtěla, tak by to zástupci církví, náboženských společností a Federace židovských obcí nepodepisovali.
ps2017-020-09-004-010.u6.p1.s5 Jeho postavení tvůrce daňových zákonů tedy není nezávislé od dopadu těchto zákonů na jeho povinnost plnit podle smluv o vyrovnání s církvemi.
ps2017-020-09-004-010.u6.p2.s1 A nyní otázka možnosti změnitelnosti rozhodnutí státního orgánu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p2.s2 Toto považuji možná za nejzásadnější klíčovou pasáž celého stanoviska Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
ps2017-020-09-004-010.u6.p3.s1 Ke zdanění finanční náhrady dochází proto, že nová reprezentace státu není spokojena s původním rozhodnutím vlády a Parlamentu při vyrovnání s církvemi v roce 2012.

Text viewDownload CoNNL-U