ps2017-019-02-001-105.u1.p1.s1
105 . ps2017-019-02-001-105.u1.p1.s2
Návrh poslanců Vojtěcha Munzara , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 77 / - třetí čtení ps2017-019-02-001-105.u1.p2.s1
Poprosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Vojtěch Munzar a zpravodaj garančního výboru , což byl rozpočtový výbor , pan poslanec Jan Pošvář . ps2017-019-02-001-105.u1.p2.s2
Návrh na zamítnutí je uveden ve sněmovním tisku 77 / 4 , který byl doručen dne 26 . června 2018 . ps2017-019-02-001-105.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 77 / 5 . ps2017-019-02-001-105.u1.p3.s1
Ptám se pana navrhovatele , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-019-02-001-105.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-019-02-001-105.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-019-02-001-105.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , jsme ve třetím čtení , takže některé argumenty , které tady řeknu , jste už ode mě slyšeli . ps2017-019-02-001-105.u2.p1.s3
Nicméně po létě mi dovolte , abych zopakoval základní rysy našeho návrhu a důvody , které k jeho předložení vedou . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s1
Tento náš návrh si klade za cíl vrátit snížené limity pro uplatnění výdajových paušálů u příjmů ze samostatné činnosti na úroveň 2 milionů korun , a to i při podání daňového přiznání za rok 2018 . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s2
To znamená , fakticky by ke snížení , které odhlasovala minulá Sněmovna , na 1 milion korun nedošlo . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s3
Z našeho pohledu jsou výdajové paušály pro osoby samostatně výdělečně činné , protože těch se týká tento návrh a tato možnost , to nejjednodušší . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s4
Pokud si tento způsob vyberou , protože to je možnost , nikoliv povinnost , pak nemusí vést kompletní daňovou evidenci svých nákladů . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s5
Stačí vést příjmy a náklady si pak jednoduše stanoví zákonným procentem . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s6
To znamená , že nemusí papírovat . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s7
Nemusí evidovat každou účtenku a nemusí být po nocích účetní . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s8
Protože to je realita každodenního dne , každodenního života osob samostatně výdělečně činných . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s9
Papírování dělají po nocích , dělají je o víkendech a dělají je o těch státních svátcích , o kterých jsme tady včera tak bouřlivě diskutovali . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s10
Místo papírování může takový živnostník a podnikatel využít svůj čas a energii daleko účelněji . ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s11
Například na rozvoj svého podnikání a na služby svého okolí . ps2017-019-02-001-105.u2.p3.s1
Snížení limitu způsobilo , že pro podnikatele mající příjmy od jednoho do dvou milionů korun se přes noc zásadně změnily podmínky jejich podnikání a narostla administrativa . ps2017-019-02-001-105.u2.p3.s2
Vždyť si to představte , kdybyste byli v té situaci . ps2017-019-02-001-105.u2.p3.s3
Nějakým způsobem podnikáte , máte podnikání nějak nastaveno , a najednou z ničeho nic , ze dne na den , protože si to stát usmyslil , se vám zásadně změní podmínky , aniž byste to vy nějak ovlivnili a mohli ovlivnit . ps2017-019-02-001-105.u2.p4.s1
Připomínám , že se tady nebavíme o firmách se svým aparátem a zaměstnanci , ale o samostatných fyzických osobách , které vydělávají samy na sebe . ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s1
Co se týká rozpočtových dopadů , tak očekáváme , že budou opravdu minimální . ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s2
My jsme odhadli snížení příjmů státního rozpočtu o necelou miliardu . ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s3
Předchozí menšinová vláda ve svém stanovisku to odhadla na 1 , 2 miliardy do státního rozpočtu . ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s4
Takže tady je víceméně vzácná shoda . ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s5
Každopádně se jedná o částku , která je menší než desetina procenta státního rozpočtu . ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s6
Nicméně pokud tento návrh podpoříme , státní rozpočet to tedy téměř nepocítí , ale desítky tisíc lidí budou mít jednodušší život . ps2017-019-02-001-105.u2.p6.s1
Paní ministryně financí tady v prvním a druhém čtení přednesla svoje výhrady k tomuto návrhu , a to zejména ve dvou rovinách . ps2017-019-02-001-105.u2.p6.s2
Dovolte mi , abych se rovnou k nim na začátku stručně vyjádřil . ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s1
Vláda , jak už jsem řekl , předchozí , menšinová , ve svém stanovisku říká , že osoby samostatně výdělečně činné stejně musí od jednoho milionu korun vést daňovou evidenci dokladů k DPH . ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s2
Takže je to zřejmě jedno a ke zvýšení administrativy podle vlády nedochází . ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s3
Ovšem tento argument platí pouze v jednom jediném případě , A to je , když ten podnikatel nakupuje své další služby , zboží a podobně , výhradně ve 100 % u dalších plátců DPH . ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s4
Pak eviduje všechny své nákladové položky v přiznání k dani DPH . ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s5
Ale takových mnoho není . ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s6
Většina případů je ostatních a v ostatních případech ke zvýšení administrativy tudíž jednoznačně dochází a tento argument neplatí . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s1
Argument druhý , kde se opět hraje spíš na takovou strunu nedůvěry a přístupu k předběžné opatrnosti k údajné nepoctivosti malých podnikatelů , a to je argument , že výdajové paušály by mohly vést k optimalizaci daní , a tedy k nějaké daňové výhodě . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s2
Já se s takovým přístupem nemůžu ztotožnit , ale pokud v této rovině chceme diskutovat , pak jen připomenu pár čísel , které tady řekla paní ministryně . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s3
Náš návrh se týká více než 158 tisíc lidí , osob samostatně výdělečně činných . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s4
Dopad do státního rozpočtu dle vlády je 1 , 2 miliardy . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s5
Do ostatních rozpočtů 300 milionů . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s6
Tedy celkem maximálně 1 , 5 miliardy korun celkově . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s7
Tak ta výhoda údajné optimalizace je 1 , 5 miliardy děleno 158 tisíci , to je něco přes 9 tisíc korun . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s8
Ne za měsíc , ne za každý měsíc - za celý rok . ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s9
Pro lidi s příjmem od milionu do dvou milionů . ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s1
Takže to opravdu nevypadá na optimalizaci . ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s2
Ale zopakuji , já se nedokážu s takovou argumentací ztotožnit . ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s3
Protože v systému výdajových paušálů živnostník s příjmy mezi jedním a dvěma miliony korun - protože o nich tady diskutujeme - vždy zaplatí pozitivní daň . ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s4
Nehledě na to , že platí zdravotní a sociální pojištění . ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s5
Pokud ovšem budou nuceni vynakládat svůj čas a energii na administrativu spojenou s daněmi , tak se dá s úspěchem předpokládat , že se budou více soustředit na své náklady a mnozí z nich třeba ve finále mohou zaplatit menší daně než při uplatnění výdajových paušálů . ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s6
A paušály jsou také jednodušeji kontrolovatelné ze strany finančních úřadů , protože ty pak mohou kontrolovat pouze příjmy a nemusí docházet ke sporům nad každou uplatněnou položkou v nákladech . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s1
Skutečnou , tou nejdůležitější výhodou výdajových paušálů , je úspora času . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s2
Čas je pro osoby samostatně výdělečně činné klíčovým a nejdůležitějším výrobním prostředkem . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s3
Čas totiž vynakládají nejen na činnost jako takovou , za kterou mají ten příjem , ale mnoho času vynakládají také na to , aby sami sobě sehnaly práci . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s4
A tento čas nijak nepromítnou do svých nákladů . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s5
A nyní jim stát řekl , že část tohoto nejdůležitějšího výrobního prostředku , svého času , musí vynaložit pro stát na vedení administrativy spojené s placením daní . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s6
Z mého pohledu naprosto zbytečně . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s7
A toto chceme změnit . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s8
Jen pro vaši informaci , podle zprávy Světové banky o daních daňová administrativa v České republice trvá v průměru 248 hodin . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s9
Na Slovensku je to jen 192 hodin , v Rakousku 131 hodin . ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s10
Tímto návrhem tyto hodiny můžeme alespoň pro osoby samostatně výdělečně činné snížit . ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s1
Samotná hodnota těchto osob , těchto podnikatelů , je totiž obsažena v jejich samotné zákonné definici . ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s2
Jsou samostatní , jsou výděleční , jsou činní , to znamená aktivní . ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s3
Tito lidé si sami hledají práci , nabízejí nám své služby , přispívají do našeho sociálního systému , platí daně a přispívají k ekonomickému rozvoji České republiky . ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s4
A stát by tady neměl být od toho , aby na každého živnostníka , který vydělává sám na sebe a nedostává práci přidělenou , naložil množství administrativních zátěží , ale naopak , aby vytvářel podmínky pro aktivní občany . ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s5
Děkuji , pane předsedající . ps2017-019-02-001-105.u2.p12.s1
Takových lidí , kteří vydělávají sami na sebe , bychom si měli naopak vážit a podporovat maximálně jejich úsilí . ps2017-019-02-001-105.u2.p12.s2
Minimálně bychom je měli nechat v klidu pracovat a nezatěžovat je zbytečnými administrativními požadavky ve jménu naplňování příjmu státního rozpočtu ve výši necelé desetiny procenta . ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s1
Není to pouze náš návrh . ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s2
Tento návrh vychází z postojů , dlouhodobých postojů , a má podporu Hospodářské komory a dalších profesních svazů podnikatelů . ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s3
Chtěl bych vás požádat všechny napříč politickým spektrem a také vládu , abychom společně tímto vyšli vstříc drobným podnikatelům , nechali je v klidu nadechnout , v klidu pracovat v příznivém podnikatelském prostředí . ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s4
A k tomu povede vaše podpora tomuto návrhu . ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s5
Děkuji za pozornost . ps2017-019-02-001-105.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-019-02-001-105.u3.p1.s2
Zájem o vystoupení má pan zpravodaj . ps2017-019-02-001-105.u3.p1.s3
Prosím . ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s2
Já bych nejprve vyřídil žádost odboru legislativního na legislativně technickou úpravu . ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s3
Je to změna formulace účinnosti , kde v současnosti tam je napsáno " patnáctým dnem od jeho vyhlášení " . ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s4
A ta oprava by měla být na " patnáctým dnem po dni jeho vyhlášení " . ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s1
Já vás přeruším . ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s2
Otevřu rozpravu . ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s3
Bylo by lepší , kdybyste to přečetl už přímo v rozpravě . ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s4
Budete - li s tím souhlasit , tak otevírám rozpravu a poprosím vás , abyste načetl legislativně technickou změnu . ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s1
Dobře , děkuji . ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s2
V tom případě to zopakuji . ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s3
Je tady žádost o legislativně technickou opravu . ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s4
Že by se změnila formulace účinnosti na " patnáctým dnem po dni jeho vyhlášení " . ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s1
Jinak bych tedy jenom zrekapituloval , co se tady dělo kolem tohoto tisku . ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s2
Nejprve jej projednala vláda , tedy vláda minulá , která vydala souhlasné stanovisko . ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s3
Poté v prvním čtení byl načten návrh na zamítnutí , který byl vzápětí stažen . ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s4
Ve druhém čtení zazněl opět návrh na zamítnutí . ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s5
Také rozpočtový výbor projednal tento tisk a vydal stanovisko souhlasné . ps2017-019-02-001-105.u6.p3.s1
A potom se rozpočtový výbor před třetím čtením usnesl na hlasovací proceduře , kde doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu v tomto pořadí : prvně hlasování o návrhu na zamítnutí , poté legislativně technické úpravy a potřetí , nebude - li návrh zamítnut , hlasování o návrhu jako celku . ps2017-019-02-001-105.u6.p4.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-019-02-001-105.u7.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-019-02-001-105.u7.p1.s2
Ptám se , zda má někdo další zájem o vystoupení .