|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-11 ps2017-019-01-004-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Návrh poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 183/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-09-11
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019010.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 363 • previousnext

ps2017-019-01-004-020.u1.p1.s1 20.
ps2017-019-01-004-020.u1.p1.s2 Návrh poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 183/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-019-01-004-020.u1.p2.s1 Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 183/1.
ps2017-019-01-004-020.u1.p2.s2 Žádám, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Pavel Kováčik, a zároveň požádám, než mu udělím slovo, aby místo u stolku zpravodajů zaujala zpravodajka pro prvé čtení, a to je paní poslankyně Ivana Nevludová.
ps2017-019-01-004-020.u1.p3.s1 ještě, pane poslanče, než vám dám slovo, požádám sněmovnu o klid.
ps2017-019-01-004-020.u1.p3.s2 Vím, že jakýkoliv návrh zákona, který se týká dopravy, rozčeří hladinu v Poslanecké sněmovně, protože když nejezdíme, tak aspoň chodíme pěšky.
ps2017-019-01-004-020.u1.p3.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-019-01-004-020.u1.p3.s4 Myslím, že je dostatečný klid.
ps2017-019-01-004-020.u1.p3.s5 Máte slovo.
ps2017-019-01-004-020.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-01-004-020.u2.p1.s2 Pane předsedající, vážená vládo, paní a pánové, přeji hezké dobré odpoledne při zahájení další schůze Poslanecké sněmovny a dovoluji si před vás předstoupit s návrhem zákona, který jste podepsali i řada z vás, zejména těch, kteří mají cokoliv společného nebo alespoň nějakou povědomost o zemědělství jako jednom z nejdůležitějších odvětví nejen národního hospodářství, ale i součástí a složek životního prostředí, kultury a všech ostatních oblastí lidského života.
ps2017-019-01-004-020.u2.p2.s1 Vedle podpor, které jsou obvyklé v EU i u nás v různé výši, ale typově de facto společné, to znamená národní podpory a unijní podpory, v České republice po delší dobu funguje způsob podpory zemědělců prostřednictvím slevy na spotřební dani z motorové nafty, když to hodně zkrátím, a v zemědělské praxi velkých, nebo malých, nebo středních podniků se tento způsob podpory osvědčuje s drobnými či středními problémy zejména administrativního charakteru.
ps2017-019-01-004-020.u2.p2.s2 Poslední úprava, která byla k dispozici, je úprava, která končí podle dosavadního znění koncem letošního roku.
ps2017-019-01-004-020.u2.p3.s1 Skupina předkladatelů tedy dospěla k názoru, že tím, že by skončila podpora zelené nafty, tedy podpora prostřednictvím zelené nafty, vystavila by zemědělce nejen produkující rostlinné produkty nebo komodity, ale i živočišnou výrobu, lesáky a další do konkurenčně velmi znevýhodněného postavení, což si při dlouhodobě problematickém stavu zemědělství nemůžeme nadále dovolit.
ps2017-019-01-004-020.u2.p3.s2 Proto jsme přišli s návrhem, který jednak v první části zachovává i po 1. lednu 2019 zvýšenou intenzitu podpory čisté živočišné výroby a kombinované živočišné výroby formou vrácení části spotřební daně z minerálních olejů při spotřebovaných při zohlednění přínosů živočišné výroby pro životní prostředí v ČR, současně umožňuje stanovit i vratku spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných v kombinované živočišné výrobě s přihlédnutím, čili se zdůrazněním, k intenzitě chovu hlavních hospodářských zvířat.
ps2017-019-01-004-020.u2.p4.s1 V druhé části nebo v druhém článku stanovíme, navrhujeme stanovit datum nabytí účinnosti 1. ledna 2019, tak aby i od toho data bylo nadále možné vrácení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu a pro provádění hospodaření v lese podle stávající právní úpravy, která se pro současné potřeby zemědělské prvovýroby a hospodaření v lese osvědčila.
ps2017-019-01-004-020.u2.p5.s1 Rád bych řekl, že návrh zákona se předkládá z důvodu účelného podpoření udržení dosavadního stavu počtu chovaných hospodářských zvířat.
ps2017-019-01-004-020.u2.p5.s2 Různé údaje se různí, ale každý z nich říká, že např. stav krav je pod 30 procenty oproti roku 1989 se všemi důsledky, které to na hospodaření v krajině .
ps2017-019-01-004-020.u2.p6.s1 Jde o podporu žádoucího zvýšení počtu chovaných hospodářských zvířat v České republice v příštích letech a jejich přínosu nejen pro životní prostředí, pro zlepšení kvality půdy, zvýšení obsahu humusu v půdě, a také s cílem zlepšit ekonomickou situaci chovatelů hospodářských zvířat.
ps2017-019-01-004-020.u2.p6.s2 Podpora snížení výrobních nákladů na chov hospodářských zvířat vrácením části spotřební daně, a tím zachování počtu chovaných kusů vychází také zejména z toho, že nízké počty chovaných hospodářských zvířat mají díky nižší spotřebě pícnin a dalších rostlinných krmiv, a tím i nižší produkci statkových hnojiv velmi negativní vliv na vývoj struktury půdy včetně obsahu humusu v obsaženého.
ps2017-019-01-004-020.u2.p6.s3 Následkem nízké produkce pícnin a nízkého obsahu humusu v půdě jsou způsobovány různé eroze půdy a velmi často lokální či rozsáhlé záplavy, které jsou důsledkem toho, že půda nízkou jímací schopnost vody.
ps2017-019-01-004-020.u2.p7.s1 Rozměr chovu hospodářských zvířat a s ním spojená produkce pícnin a dalších krmiv či provozování pastvy přežvýkavců v komplexním pojetí ochrany přírody a ovzduší své nezastupitelné místo.
ps2017-019-01-004-020.u2.p7.s2 Vícekrát z tohoto místa různí z nás tady o důležitosti řešení tohoto problému, této situace, hovořili.
ps2017-019-01-004-020.u2.p7.s3 A zde je jedna z velmi efektivních možností, jak ten nepříznivý vývoj zvrátit.
ps2017-019-01-004-020.u2.p8.s1 Existují ovšem i další dopady.
ps2017-019-01-004-020.u2.p8.s2 Například sociální dopady do života obyvatelstva ve venkovských oblastech, kde chybí chov hospodářských zvířat, nebo byl v politice minulých mnoha let značně omezován.
ps2017-019-01-004-020.u2.p8.s3 Jedná se o pojištění zaměstnanosti přímo v menších obcích, větší přidané hodnoty hospodaření tamtéž.
ps2017-019-01-004-020.u2.p8.s4 Uchování živočišné výroby zajišťuje rovněž rozvoj zaměstnanosti v mnoha dalších návazných odvětvích, zpracovatelských odvětvích i těch, která pro chov hospodářských zvířat věci potřebné dodávají.
ps2017-019-01-004-020.u2.p9.s1 V současné době se v České republice hospodářská zvířata chovají v tak malém objemu, že výše uvedené negativní aspekty nabývají na stále větším významu.
ps2017-019-01-004-020.u2.p9.s2 Podpora jejich chovu vrácením části spotřební daně za motorovou naftu je tak nepřímou podporou omezování uvedených negativních vlivů, které se ve státním rozpočtu v mnohem větší míře promítnou i v jiných oblastech, které omezují výdaje či zvyšují jeho příjmy.
ps2017-019-01-004-020.u2.p9.s3 Vrácení části spotřební daně chovatelům hospodářských zvířat zlepšuje rentabilitu jejich chovu faktickým snížením celkových vynaložených nákladů, kde náklady na pohonné hmoty a energie dle jednotlivých druhů a kategorií hospodářských zvířat jsou v průměru po nákladech na krmiva a osobních nákladech třetím největším výdajem.
ps2017-019-01-004-020.u2.p10.s1 Paní a pánové, zaslechl jsem ještě před zahájením dnešního jednacího dne na tiskových konferencích několik návrhů nebo názorů, které jsou připravovány s tím, že je třeba některé věci pozměnit.
ps2017-019-01-004-020.u2.p10.s2 Velmi podporuji to, co alespoň na tiskové konferenci řekl pan kolega poslanec Jurečka zdůrazněním podpory citlivých komodit.
ps2017-019-01-004-020.u2.p10.s3 Čili je třeba dát prostor pro podávání pozměňovacích návrhů.
ps2017-019-01-004-020.u2.p10.s4 V případě, že bude tedy vetován postup podle § 90 odst. 2, tak potom v průběhu projednávání si dovolím navrhnout zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů.
ps2017-019-01-004-020.u2.p11.s1 Rád bych, aby nejen ti, co jsou podepsáni, zástupci těch klubů, které tedy tím podporují tento návrh, ale aby i ostatní, kteří se nenašli, nebo nenašli čas či odvahu podepsat tento návrh, návrh zákona podpořili.
ps2017-019-01-004-020.u2.p11.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-01-004-020.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Pavlu Kováčikovi.
ps2017-019-01-004-020.u3.p1.s2 A žádám zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Ivanu Nevludovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-019-01-004-020.u3.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-019-01-004-020.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-019-01-004-020.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, s návrhem přicházejí předkladatelé z klubů KSČM, ANO, KDU-ČSL, ČSSD a SPD.
ps2017-019-01-004-020.u4.p1.s3 Cílem navržené změny zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, je to, aby zůstala po 1. lednu 2009 zachována současná právní úprava § 57 zákona o spotřebních daních účinná od 1. července 2017 do 31. prosince 2018, tj. zachovat zvýšenou intenzitu podpory čisté živočišné výroby a kombinované živočišné výroby.
ps2017-019-01-004-020.u4.p2.s1 Zatímco nyní je vratka části spotřební daně odstupňována podle úrovně živočišné výroby, od 1. ledna 2019 se podle platného zákona sjednotit na 4,38 na litr nafty.
ps2017-019-01-004-020.u4.p2.s2 Novela zákona z roku 2016 rozšířila zelenou naftu na živočišnou výrobu.
ps2017-019-01-004-020.u4.p2.s3 Do doby se vztahovala pouze na rostlinnou výrobu.
ps2017-019-01-004-020.u4.p2.s4 Nyní ji mohou využívat i rybníkáři a firmy v lesním hospodářství.
ps2017-019-01-004-020.u4.p2.s5 Vratka daně se stupňuje podle intenzity chovu zvířat.
ps2017-019-01-004-020.u4.p2.s6 Nejméně dostávají firmy bez živočišné výroby, s vyšším poměrem živočišné výroby roste i vratka.
ps2017-019-01-004-020.u4.p3.s1 Svým návrhem chtějí navrhovatelé pomoci udržet či podpořit počty hospodářských zvířat.
ps2017-019-01-004-020.u4.p3.s2 Jak uvádějí v důvodové zprávě, nižší počty chovaných hospodářských zvířat způsobují i nižší objem produkovaných statkových hnojiv.
ps2017-019-01-004-020.u4.p3.s3 To špatný vliv na kvalitu půdy i obsah humusu.
ps2017-019-01-004-020.u4.p3.s4 Následkem mohou být eroze půdy a lokální záplavy.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s1 Vláda na své schůzi dne 26. června 2018 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění tento zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zaujala k němu neutrální stanovisko.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s2 Vláda pokládá nynější systém vrácení spotřební daně za velice složitý, protože obsahuje např. sedm skupin vratky daně pro různé činnosti.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s3 Ministerstvo financí navíc považuje odhad dopadů na státní rozpočet, jak ho vyčíslili předkladatelů, za podhodnocený.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s4 Podle předkladatelů představuje 250 mil. korun, podle ministerstva to může být 900 mil. korun proti situaci, která od příštího ledna nastat.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s5 S návrhem naopak se ztotožnilo Ministerstvo zemědělství.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s6 Udržení současné podpory je podle něj žádoucí, a to hlavně s ohledem na výkyvy výkupních cen pro chovatele.
ps2017-019-01-004-020.u4.p4.s7 Návrh podle něj podpoří udržení dosavadního počtu chovaných hospodářských zvířat.
ps2017-019-01-004-020.u4.p5.s1 Vládní stanovisko upozorňuje také na nesplnění materiálních podmínek pro možnost použití postupu podle § 90 odst. 2 zákona 90/1995 Sb., kdy je pouze konstatováno, že přijetím tohoto návrhu se zabrání nabytí účinnosti již přijatého zákona.
ps2017-019-01-004-020.u4.p5.s2 Chybí však zdůvodnění.
ps2017-019-01-004-020.u4.p5.s3 Dále vládní stanovisko upozorňuje na legislativní technické nedostatky, které by znemožňovaly jeho aplikaci v praxi.
ps2017-019-01-004-020.u4.p6.s1 Děkuji.
ps2017-019-01-004-020.u5.p1.s1 Děkuji, paní zpravodajce Ivaně Nevludové.
ps2017-019-01-004-020.u5.p1.s2 A otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji nyní jednu přihlášku.
ps2017-019-01-004-020.u5.p1.s3 Ale předtím ještě s přednostním právem je přihláška pana předsedy Miroslava Kalouska.
ps2017-019-01-004-020.u5.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-019-01-004-020.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-019-01-004-020.u6.p1.s2 Dovolte, abych jménem poslaneckých klubů ODS, STAN, Pirátů a TOP 09 vyslovil veto k projednávání podle § 90 jednacího řádu.
ps2017-019-01-004-020.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-01-004-020.u7.p1.s2 Protože veto více než dvou poslaneckých klubů nás vede k tomu, že budeme postupovat podle § 90 odst. 5 a 6, budeme tedy pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Jurečky, a rozprava tedy bude vedena i jiným způsobem v termínu platnosti účinnosti zákona.
ps2017-019-01-004-020.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo v rozpravě.
ps2017-019-01-004-020.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-01-004-020.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, bych chtěl vystoupit, byť jako opoziční poslanec, ale jako poslanec, který podporuje tento materiál, tuto novelu zákona o spotřební dani, jsem také jedním z těch, kteří jsou pod tímto návrhem spolupodepsáni.
ps2017-019-01-004-020.u8.p2.s1 Protože vrácení vratky, části spotřební daně, zemědělcům za minulé vlády, resp. za předminulé vlády, byl poměrně důležitý krok ke stabilizaci zemědělské prvovýroby v České republice, tak následně jsme také reagovali tehdy jako vláda Bohuslava Sobotky na kritický vývoj v živočišné výrobě především v sektoru mléka a vepřového masa právě tím odstupňováním podle zatížení dobytčí jednotkou u zemědělců, to znamená, k základní výši vratky se přidalo ještě odstupňování, které se zvyšovalo ve třech pásmech.
ps2017-019-01-004-020.u8.p2.s2 Tehdy jsme to brali jako opatření, které jsme zaváděli jako přechodné s účinností do konce roku 2018.
ps2017-019-01-004-020.u8.p2.s3 Nicméně stav v sektoru živočišné výroby ukazuje, že situace se zdaleka nezlepšila natolik, abychom mohli říci, že tato forma podpory pro zemědělce s živočišnou výrobou již není potřebná.
ps2017-019-01-004-020.u8.p2.s4 Naopak, ta situace je poměrně vážná.
ps2017-019-01-004-020.u8.p2.s5 V prvním pololetí tohoto roku se s velkými problémy potýkali producenti vepřového v České republice, kdy prakticky celý první půlrok prodávali svoji produkci se ztrátou.
ps2017-019-01-004-020.u8.p2.s6 Producenti mléka jsou dnes v situaci, kdy jsou lehce ziskoví, pokud mluvíme o průměrném producentovi, ale rozhodně nemůžeme říci, že to je stav, který tady může trvat dlouhodobě.
ps2017-019-01-004-020.u8.p3.s1 bych byl také velice rád, abyste si uvědomili, že tento systém podpory je opravdu koncepční, dlouhodobý, je důležitý pro zemědělce.
ps2017-019-01-004-020.u8.p3.s2 Budu to ilustrovat na páru jednoduchých čísel.
ps2017-019-01-004-020.u8.p3.s3 Když se podíváme na celkové stavy skotu v České republice, tak od roku 2013, kdy jsme tady měli 1,3 mil. stavu skotu v ČR, jsme se dostali v roce 2017 na číslo 1,4 mil..
ps2017-019-01-004-020.u8.p3.s4 A například pokud mluvíme přímo o krávách - a tady mluvím o krávách s tržní produkcí mléka i bez tržní produkce mléka - tak to číslo stouplo z 552 tis. kusů na 587 tis. kusů.
ps2017-019-01-004-020.u8.p4.s1 Říkám to, protože když mluvíme tak často o stavu naší krajiny, o schopnosti půdy a krajiny zadržet vodu, tak je to ruku v ruce vázáno na to, jaké plodiny zemědělci na svých pozemcích pěstují.
ps2017-019-01-004-020.u8.p4.s2 Aby tam mohli pěstovat příznivé plodiny, to znamená, bavíme se tady nejenom o loukách a pastvinách, ale také například o bílkovinných plodinách, bavíme se tady o vojtěšce a dalších komoditách, tak je to vázáno na to, že tyto plodiny také musí mít kde zužitkovat ekonomicky, ten produkt, takže to mléko či jakýkoliv jiný produkt živočišné výroby také s pozitivní ekonomickou bilancí prodat.
ps2017-019-01-004-020.u8.p4.s3 A proto tato stabilní podpora, kterou takto zemědělci mají, a mohou s počítat, je velice důležitá a ji drtivá většina států Evropské unie.
ps2017-019-01-004-020.u8.p5.s1 své vystoupení nechci prodlužovat, ale chtěl bych tady požádat o pozornost.
ps2017-019-01-004-020.u8.p5.s2 budu usilovat ve druhém čtení o pozměňující návrh, který budu chtít předložit, a budu rád za širší podporu, aby ten pozměňující návrh také ocenil zemědělce, kteří kromě živočišné výroby mají také v rámci rostlinné výroby pozitivní plodiny ve svém osevním postupu, jsou to pěstitelé ovoce, zeleniny, cukrové řepy, která je dnes ve velice svízelné ekonomické situaci, ale i ostatní plodiny, které také můžeme označit za pozitivní právě pro zadržení vody, pro protierozní efekt v krajině, tak abychom i tady určitým mechanismem podobně principiálně jako u živočišné výroby i tyto zemědělce dokázali podpořit a bonifikovat.
ps2017-019-01-004-020.u8.p6.s1 Proto jsem rád, že to projednáváme ve druhém čtení, a myslím si, že lhůta 30 dnů je dostačující na to, aby se tento návrh, jak zaznělo ve zprávě zpravodajky, podařilo ještě legislativně technicky upravit.
ps2017-019-01-004-020.u8.p7.s1 Děkuji za pozornost a za podporu.
ps2017-019-01-004-020.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi.
ps2017-019-01-004-020.u9.p1.s2 Pokračujeme v rozpravě.
ps2017-019-01-004-020.u9.p1.s3 Před paní poslankyní Vrecionovou ještě s přednostním právem pan předseda Miroslav Kalousek.
ps2017-019-01-004-020.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2017-019-01-004-020.u10.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2017-019-01-004-020.u10.p1.s2 Ale myslím, že se vejdu do časového limitu faktické poznámky.
ps2017-019-01-004-020.u10.p1.s3 se totiž chci obrátit jenom s dotazem na paní ministryni financí.
ps2017-019-01-004-020.u10.p1.s4 Zatím vystupují kolegové orientovaní na zemědělskou problematiku, ale je to přece jenom otázka daně.

Text viewDownload CoNNL-U