ps2017-013-04-008-033.u1.p1.s1
33 . ps2017-013-04-008-033.u1.p1.s2
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa , Pavla Kováčika , Stanislava Grospiče , Alexandera Černého a dalších na vydání ústavního zákona o referendu / sněmovní tisk 117 / - prvé čtení ps2017-013-04-008-033.u1.p2.s1
Požádám kolegu Okamuru , jestli by mě na chvilku nevystřídal , protože za skupinu navrhovatelů ten tisk uvedu osobně . ps2017-013-04-008-033.u2.p1.s1
Já tedy požádám , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů místopředseda Sněmovny a předseda KSČM Vojtěch Filip . ps2017-013-04-008-033.u2.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s2
Vážený pane předsedající , členové vlády , paní a pánové , já budu velmi úsporný . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s3
Je předložen návrh zákona o referendu , je to ústavní zákon , který předpokládá , že se referendum bude vyhlašovat v podstatě jako zákon s tím , že ho vyhlašuje prezident republiky . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s4
Podmínky těch základních parametrů jsou v podstatě tím vyjednávacím minimem pro KSČM s tím , že je evidentní , že pokud máme dosáhnout 120 hlasů poslanců a získat náklonnost tří pětin senátorů , je ta otázka velmi zásadní a budeme muset dojít k nějakému konsenzu . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s5
My jsme sice také uváděli 100 000 podpisů , protože se to vyvíjí z určité logiky , trochu jiné , než je logika , která je předložena v návrhu sociální demokracie , tam to má být 10 % všech voličů jako velká společenská poptávka , my tu společenskou poptávku vnímáme jinak , a to je poptávka těch politických stran , které kandidují a oslovují voliče , a těch bylo v těchto volbách v roce 2017 pět , které vstoupily do Poslanecké sněmovny . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s6
Nebudu počítat ty , které neuspěly , ale ty , které uspěly . ps2017-013-04-008-033.u3.p1.s7
Znamená to tedy , že voliči těchto politických stran mají zájem o referendum , mají o něm každý jinou představu , a je tedy na nás , jakým způsobem tu představu do zákona vtělíme . ps2017-013-04-008-033.u3.p2.s1
Náš návrh předpokládá , že referendum se bude konat o všech věcech , na kterých by se shodla ta skupina občanů , kteří by to chtěli vyvolat . ps2017-013-04-008-033.u3.p2.s2
Skupinu občanů , a to tady už bylo řečeno , mohou nahradit poslanci a senátoři . ps2017-013-04-008-033.u3.p2.s3
Bavili jsme se tady u volebního zákona o počtu potřebném ke zvolení jednoho poslance a samozřejmě u počtu senátorů bychom se asi dopočítali i menšího , mnohem menšího čísla , které je potřeba na zvolení jednoho senátora , protože ve druhém kole ta účast není nikdy tak velká , ale přesto my to tam dáváme . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s1
My máme i jako iniciátora referenda vládu České republiky , z jednoho prostého důvodu . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s2
Může se stát v průběhu volebního období , což je velmi vážná věc , že žádná z politických stran , která tvoří vládu , nebo žádná z politických stran , která vůbec vstoupila do Sněmovny , bude muset řešit problém , který nastává uvnitř toho volebního období . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s3
Ten mandát , který vzchází z voleb , vzchází také z volebních programů . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s4
A jestliže žádná politická strana , která je ve vládě nebo v Poslanecké sněmovně , neměla ten problém řešen ve svém volebním programu a má rozhodnout , tak samozřejmě vystupuje v rámci svého rozhodování mimo legitimitu těch volebních programů . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s5
Připomínám , že otázka legality a legitimity by byla na dlouhý seminář , ale pokud nechce riskovat vláda nebo politické strany v Poslanecké sněmovně , že jsou mimo legitimitu , tak samozřejmě mohou oslovit občany vyhlášením referenda . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s6
To je právo těch , kteří mají i v zastupitelské demokracii - a já si myslím , že i otázkou legitimity bychom se měli zabývat , protože jsou otázky , které v průběhu doby mohou opravdu nastat , a žádná z politických stran je ve svém programu neměla . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s7
Proto je to rozšíření , které většinou ostatní politické strany nemají . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s8
Je to ovšem forma , kterou znají jiné ústavní systémy , dokonce s ním počítaly i některé návrhy zákona o referendu , které byly předloženy v minulosti této Poslanecké sněmovně , dokonce i ten úspěšný návrh , který došel tenkrát do Senátu , který myslím prošel , byla na něm shoda , všech 120 hlasů jsme sehnali , ale potom zkolaboval právě v Senátu , kdy na něm byla shoda KSČM , sociální demokracie , KDU - ČSL a postačovalo to k tomu , abychom to tenkrát prosadili v Poslanecké sněmovně , protože někteří poslanci , kteří sice byli mimo ty tři politické strany , pro něj dali svůj hlas . ps2017-013-04-008-033.u3.p3.s9
A to je asi zásadní rozdíl proti těm ostatním návrhům . ps2017-013-04-008-033.u3.p4.s1
Pokud jde ale o tu formu , my jsme připraveni na onen kompromis , který by byl vyslán do Senátu tak , aby bylo možné se jím zabývat , aby se stal součástí českého právního řádu , protože to považujeme v zastupitelské demokracii - podotýkám v zastupitelské demokracii - za jednu ze součástí , která má být součástí našeho právního řádu , a Ústava to předpokládá , s tím , že samozřejmě jsme připraveni na to , že některé otázky v tom zákoně , který se vyhlašuje tímto způsobem jako zákon , nemohou být v tom obecném referendu vyhlášeny , protože budou muset být vyhlášeny ústavním zákonem . ps2017-013-04-008-033.u3.p4.s2
Nikoliv tedy podle tohoto zákona o referendu , ale přímo speciálním ústavním zákonem o referendu , tak jak bylo speciálním ústavním zákonem vyhlášeno referendum o vstupu do Evropské unie . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s1
Diskutovat o tom , že není možné tuto otázku vůbec předložit v referendu , je podle mého soudu nesmyslné . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s2
Za prvé už jsme jednou ústavní zákon o vstupu do Evropské unie ústavním zákonem vyhlásili , a pokud bychom chtěli stejnou otázku , byť v jiném gardu , to znamená o setrvání nebo opuštění Unie , vyhlásit , tak by nebylo možné podle zákona jednoduše vyhlášeného prezidentským vyhlášením toto udělat . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s3
Bylo by to potřeba učinit ve stejné rovině , to znamená ve stejné výši závaznosti , a musel by k tomu být speciální ústavní zákon . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s4
To říkám všem těm , kteří tady horují a bojí se novinářů , že vlastně by se tady předkládal zákon , kterým by se jednoduše vystoupilo z Evropské unie . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s5
Tak to není . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s6
Na druhou stranu Česká republika je ve více než 200 mezinárodních organizacích a do žádné kromě Evropské unie jsme nevstupovali na základě referenda a bylo by nesmyslné , abychom svazovali setrvání v mezinárodních organizacích , promiňte mi , např . pro mořské dno - a omlouvám se všem těm , kteří tuto organizaci považují za velmi významnou - , abychom o setrvání v této organizaci hlasovali , o setrvání nebo o vystoupení nebo o jiném působení v této organizaci , ústavním zákonem . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s7
Tam to nevidím . ps2017-013-04-008-033.u3.p5.s8
Čili ta obecná možnost obecným referendem vyhlásit řešení nebo neřešení mezinárodněprávní otázky považuji za potřebné . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s1
Všimněte si toho , že někteří tady argumentovali i v tomto týdnu tím , že mezinárodní právní závazek je velmi podstatný pro to , jestli chceme , nebo nechceme nějaký zákon zrušit nebo přijmout . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s2
A já tady uvedu typický příklad , který se v této Sněmovně v různých volebních obdobích diskutoval . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s3
Byla tady diskuse např . na návrh hlavního města Prahy o tom , že budeme mít v podstatě legalizovanou prostituci . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s4
No ale to bychom museli vypovědět mezinárodní smlouvu o potírání prostituce . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s5
Myslím , že je z roku 1953 , ale neberte mě za slovo , musel bych se vrátit k těm dokumentům , může to být také v jiném roce padesátých let , ale myslím , že se úplně nemýlím . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s6
A když to sem bylo předloženo , ať to bylo hlavní město Praha , nebo to byla skupina poslanců , nebo to byl jiný předkladatel , tak jsme vždycky narazili na to , jestli jsme schopni tuto mezinárodní smlouvu my vypovědět a jak se na nás budou ostatní státy OSN dívat . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s7
Čili to , abychom některé mezinárodněprávní závazky řešili nebo neřešili , přece musí být součástí našeho zákona o obecném referendu a my budeme posuzovat , jestli to má být obecné referendum vyhlášené tím prezidentským systémem , tedy jako zákon , anebo jestli to má být skutečný ústavní zákon , který to řeší . ps2017-013-04-008-033.u3.p6.s8
A to jsou ty rozdíly , které já vnímám proti návrhu SPD , vnímám návrh sociální demokracie . ps2017-013-04-008-033.u3.p7.s1
Jsem přesvědčen , že všechny tři tisky mají po jednání dospět do stadia , kdy buď budou dále přerušeny , anebo budou propuštěny prvním čtením , abychom mohli v té pracovní skupině pracovat na tom , že bude komplexní pozměňovací návrh , a buď předložen jako vládní návrh zákona , to je jedna varianta , kdy vláda si to vezme za své a řekne " my to prosadíme ve Sněmovně , máme na to více než 120 hlasů " a bude muset samozřejmě vláda jednat se všemi politickými stranami , nejméně s těmi pěti , které to měly ve svých volebních programech , a pak se teprve rozhodne o zamítnutí toho nebo onoho návrhu . ps2017-013-04-008-033.u3.p7.s2
Protože do té doby může být nosičem toho návrhu vlastně kterýkoliv z těch tří , protože půjde o komplexní změnu . ps2017-013-04-008-033.u3.p8.s1
Nejde tedy o to , že když tady propustíme návrh pod bodem 23 , 31 nebo 33 , že jsme tady něco přijali . ps2017-013-04-008-033.u3.p8.s2
Jde jenom o to , že dál o této věci věcně , odborně a samozřejmě v politické rovině té potřebné minimální shody 120 hlasů diskutujeme a chceme dospět k závěru . ps2017-013-04-008-033.u3.p8.s3
Tolik mé úvodní slovo . ps2017-013-04-008-033.u3.p8.s4
Děkuji vám . ps2017-013-04-008-033.u4.p1.s1
Děkuji a nyní žádám o vystoupení zpravodaje pro prvé čtení Mikuláše Ferjenčíka . ps2017-013-04-008-033.u4.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s2
Když porovnáme ty tři návrhy , o kterých už jsem mluvil u předchozího bodu , tak řekněme , že ten návrh SPD je nejradikálnější , návrh ČSSD naopak nejopatrnější , tak ten návrh KSČM je zhruba někde mezi nimi . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s3
Je tam širší okruh otázek , které vyjímá z hlasování . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s4
Na druhou stranu má , podobně jako ten návrh SPD , široký okruh subjektů , které mohou referendum vyhlásit . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s5
Tam bych doporučil vaší pozornosti , že by vláda mohla vypisovat referenda sama od sebe bez souhlasu Poslanecké sněmovny a Senátu . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s6
To mi přijde problematické zvlášť v situaci , kdy je vláda bez důvěry a vlastně by mohla obcházet Sněmovnu skrze referenda . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s7
Tam já vidím riziko , které je ostatně i v tom návrhu SPD . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s8
Kolega Filip už hovořil o těch povinných referendech . ps2017-013-04-008-033.u5.p1.s9
Podle toho komunistického návrhu jsou otázky , o kterých referendum být musí , takže to je asi specifické na tomto návrhu . ps2017-013-04-008-033.u5.p2.s1
Za mě osobně , já bych použil jako nosič raději ten tisk od ČSSD , protože má podle mě nejmenší rizika , ale posoudí to tato Sněmovna . ps2017-013-04-008-033.u6.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a přerušuji bod 33 ke sloučené rozpravě .