ps2017-013-04-007-031.u1.p1.s1
31 . ps2017-013-04-007-031.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Hamáčka , Lubomíra Zaorálka , Kateřiny Valachové , Jana Birke a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu / sněmovní tisk 111 / - prvé čtení ps2017-013-04-007-031.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 17 . dubna 2018 na 12 . schůzi Sněmovny , kdy jsme jej usnesením číslo 203 přerušili a odročili do doby ukončení semináře o celostátním referendu . ps2017-013-04-007-031.u1.p2.s2
Seminář , jak jsem řekl , se konal 25 . 4 . ps2017-013-04-007-031.u1.p2.s3
Jednání bylo přerušeno ještě před vystoupením navrhovatele a zpravodaje . ps2017-013-04-007-031.u1.p2.s4
Jsme tedy v jiné situaci než u bodu 23 . ps2017-013-04-007-031.u1.p2.s5
Připomínám , že stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 111 / 1 . ps2017-013-04-007-031.u1.p3.s1
Žádám , aby některý z navrhovatelů uvedený bod uvedl . ps2017-013-04-007-031.u1.p3.s2
Hlásí se pan poslanec Veselý , tak mu udělím slovo . ps2017-013-04-007-031.u1.p3.s3
Potom požádám pana zpravodaje Ferjenčíka , aby k tomuto tisku řekl svoji zpravodajskou zprávu . ps2017-013-04-007-031.u1.p3.s4
Pane poslanče , máte slovo jako zástupce navrhovatelů . ps2017-013-04-007-031.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-013-04-007-031.u2.p1.s2
Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , dámy a pánové , podám předkladatelskou zprávu k našemu návrhu zákona o referendu . ps2017-013-04-007-031.u2.p1.s3
Asi to nejjednodušší , co bych mohl udělat , je to , že srovnám náš návrh , návrh poslanců ČSSD , s těmi dvěma ostatními návrhy . ps2017-013-04-007-031.u2.p2.s1
My stejně jako předkladatelé z SPD a z KSČM souhlasíme s tím , aby u nás byla možnost zavedení celostátního referenda rozhodujícího o celostátních otázkách . ps2017-013-04-007-031.u2.p2.s2
Víme , že máme referendum komunální , krajské , nicméně toto referendum , byť je předpokládáno Ústavou , zatím u nás upraveno není a jsme přesvědčeni stejně jako ostatní kolegové , že bychom měli dát občanům možnost se vyjádřit k otázkám celostátního významu . ps2017-013-04-007-031.u2.p2.s3
Nicméně tím podobnost se zbylými dvěma návrhy do značné míry končí . ps2017-013-04-007-031.u2.p3.s1
Náš návrh je podstatně užší , řekněme sešněrovanější , a vychází z jasné myšlenky , že celostátní referendum by neměla být věc , kterou je nahrazována zastupitelská demokracie nějakým běžným způsobem , jako to mají zbylé dva návrhy , ale naopak by to měla být věc , kdy se rozhoduje otázka celospolečenského významu , o kterou je velký zájem mezi voliči a která je velmi zásadní . ps2017-013-04-007-031.u2.p3.s2
Pokud jde o jednotlivé rozdíly , tak je uvedu na jednoduchých příkladech . ps2017-013-04-007-031.u2.p4.s1
První otázka , asi ta nejznámější nebo velmi diskutovaná , je otázka mezinárodních smluv , úmluv atd . ps2017-013-04-007-031.u2.p4.s2
My ve svém návrhu nepředpokládáme , že by byly součástí celostátního referenda . ps2017-013-04-007-031.u2.p4.s3
Pokud by na ně došlo , jsou to ty smlouvy zejména podle článku 10 a Ústavy , tak by byl vyhlašován zvláštní zákon ad hoc , podobně jako tomu bylo u zákona o vstupu do Evropské unie , takže nepředpokládáme , že by tyto věci byly posuzovány nebo byly součástí zákona . ps2017-013-04-007-031.u2.p5.s1
Pak tam máme ty věci , které jsou doručené , tam nějaká podoba s ostatními je . ps2017-013-04-007-031.u2.p6.s1
Další asi velmi zásadní rozdíl , nebo ten nejzásadnější rozdíl je otázka , kdo může navrhnout vyhlášení celostátního referenda . ps2017-013-04-007-031.u2.p6.s2
My na rozdíl od druhých dvou zákonů předpokládáme , že to bude pouze nějaká celostátní petice , to znamená , že to bude jenom iniciativní věc . ps2017-013-04-007-031.u2.p6.s3
V našem případě navrhujeme , aby to bylo 850 tisíc občanů . ps2017-013-04-007-031.u2.p6.s4
Není to nějaké číslo vycucané z prstu , jde o to , aby to bylo 10 % voličů , to znamená , že už opravdu velká celospolečenská poptávka . ps2017-013-04-007-031.u2.p6.s5
Kolegové z SPD navrhují , aby to bylo 100 tisíc voličů v rámci iniciativy , stejně jako KSČM , plus SPD přidává možnost vyhlášení referenda vládou a KSČM skupinou poslanců a senátorů . ps2017-013-04-007-031.u2.p6.s6
To je vlastně vše . ps2017-013-04-007-031.u2.p7.s1
Další zásadní otázka celospolečenského významu se promítá v tom , kdy je referendum závazné . ps2017-013-04-007-031.u2.p7.s2
V případě těch zbylých dvou návrhů je závazné , když pro otázku hlasuje nadpoloviční většina přítomných voličů , to znamená těch , co k referendu přijdou . ps2017-013-04-007-031.u2.p7.s3
V našem případě je to svázáno tím , že musí hlasovat nadpoloviční většina všech voličů , to znamená nadpoloviční většina voličů , kteří u nás mají právo volit . ps2017-013-04-007-031.u2.p8.s1
To jsou asi ty zásadní rozdíly . ps2017-013-04-007-031.u2.p9.s1
My jsme samozřejmě pozitivně přijali i stanovisko vlády , která se vyjádřila pozitivně k našemu návrhu zákona , byť tam má nějaké připomínky nebo podněty k úpravám . ps2017-013-04-007-031.u2.p9.s2
Ty my do značné míry akceptujeme a jsme připraveni jednat o tom , že je do návrhu zákona zapracujeme . ps2017-013-04-007-031.u2.p9.s3
Tolik ode mne . ps2017-013-04-007-031.u2.p9.s4
Děkuji . ps2017-013-04-007-031.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Veselému . ps2017-013-04-007-031.u3.p1.s2
Nyní požádám pana zpravodaje , aby řekl svoji zpravodajskou zprávu . ps2017-013-04-007-031.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji . ps2017-013-04-007-031.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-013-04-007-031.u4.p1.s2
Máme tady celkem tři návrhy zákona o referendu , jeden z dílny SPD , jeden z dílny ČSSD , jeden z dílny KSČM . ps2017-013-04-007-031.u4.p1.s3
O návrhu ČSSD , o kterém nyní hovoříme , se dá říci , že řekněme nejlépe pracuje s možnými riziky referenda , nejvíce je minimalizuje . ps2017-013-04-007-031.u4.p1.s4
Na druhou stranu velmi excesivně omezuje možnost referendum vůbec uspořádat a především dosáhnout toho , aby referendum bylo závazné . ps2017-013-04-007-031.u4.p2.s1
Já si myslím , že je rozumné při přijímání zákona o referendu být opatrný , zohlednit rizika a zavádět ho postupně , nicméně to řešení , kde ČSSD navrhuje 800 tisíc podpisů , které je nutné sebrat pro to , aby referendum mohlo být vyhlášeno , to je prostě tak extrémní počet , že mi to nepřipadá realistické , že se vůbec někdy nějaké referendum podle toho zákona v České republice uskuteční . ps2017-013-04-007-031.u4.p3.s1
Druhá věc je kvorum 50 % všech oprávněných voličů , kteří musí hlasovat pro jednu variantu , aby to bylo závazné . ps2017-013-04-007-031.u4.p3.s2
To je kvorum , které rozhodně nedostala ani ústavní většina poslanců v této Sněmovně a v Senátu , která má možnost třeba měnit Ústavu . ps2017-013-04-007-031.u4.p3.s3
Ta hranice je tak extrémně nastavená , že podle toho zákona nebude možné uspořádat referendum , které by bylo skutečně závazné . ps2017-013-04-007-031.u4.p3.s4
Ostatně i u těch zákonů nebo u referend , která se konají v jiných zemích , tohoto kvora není nikdy dosaženo . ps2017-013-04-007-031.u4.p4.s1
Za sebe si myslím , že je rozumné ten návrh propustit dál , nicméně pokud se neupraví především tyto dvě klíčové podmínky tak , aby byly realizovatelné , tak ten zákon bude naprosto nefunkční . ps2017-013-04-007-031.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-013-04-007-031.u5.p1.s2
Eviduji faktickou poznámku paní poslankyně Heleny Válkové . ps2017-013-04-007-031.u5.p1.s3
Vzhledem k tomu , že nevedeme rozpravu , povedeme ji až po všech třech úvodních slovech , tak já s tím počítám , paní poslankyně , že budeme mít pravděpodobně reakci na některé vystoupení , buď na úvodní slovo , nebo na slovo zpravodaje . ps2017-013-04-007-031.u5.p2.s1
Nyní tedy opět přerušuji bod 31 . ps2017-013-04-007-031.u5.p3.s1
Zahajuji bod