ps2017-012-02-006-010.u1.p1.s1
10 . ps2017-012-02-006-010.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 69 / - prvé čtení ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 69 / 1 . ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s2
Já bych . . . ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s3
tady je napsáno , že navrhovatel bych měl být já osobně , nicméně my máme návrh na to , aby navrhovatelem byl pan poslanec Radek Rozvoral . ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s4
Takže bychom přistoupili k hlasování , zdali souhlasíme s tím , že by byla změna navrhovatele . . . ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s5
Není to potřeba , u navrhovatele ne . ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s6
Dobře , u zpravodaje , pardon , ano . ps2017-012-02-006-010.u1.p3.s1
Takže bych poprosil pana poslance Radka Rozvorala , zdali by za navrhovatele představil předložený návrh . ps2017-012-02-006-010.u1.p3.s2
Prosím . ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , naše hnutí SPD předkládá úpravu zákona č . 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , která je vedena snahou definovat jednoznačně povinnost zainteresovaných subjektů pečovat řádně o majetek státu , to znamená vystupovat v roli řádného hospodáře . ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s3
Stávající zákony nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby podle § 127 nového trestního zákoníku , čímž se myslí jak funkcionář , obvykle volený politik , tak také úředník jako nestranný odborník . ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s4
V tom je odlišnost od členů orgánů soukromoprávních právnických osob , od spolků až po akciové společnosti . ps2017-012-02-006-010.u2.p2.s1
Právník a vysokoškolský pedagog prof . Bejček ve své definici péče řádného hospodáře zdůrazňuje patřičnou odbornost a loajalitu k zájmům společnosti . ps2017-012-02-006-010.u2.p2.s2
Loajalitu považuje za součást péče řádného hospodáře a klade důraz na to , aby byl prospěch společnosti vždy nadřazen prospěchu vlastnímu . ps2017-012-02-006-010.u2.p2.s3
Uznávaná vědecká osobnost v oboru obchodní právo prof . Černá k tomu dodává , že pro řádný výkon funkce člena představenstva se vyžaduje taková míra a kvalita péče o záležitosti společnosti , kterou vynaloží pečlivý a řádně jednající hospodář . ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s1
Konkrétní obsah povinnosti vykonávat funkci s péčí řádného hospodáře je věcí výkladu a zahrnuje svědomitost a obezřetnost při plnění funkce , odborné řízení společnosti , které v sobě nese i schopnost rozpoznat potřebu odborného posouzení projednávané záležitosti jiným specialistou , protože každý člen představenstva nemusí být odborníkem ve všech oblastech činnosti společnosti . ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s2
Důležité pojmové atributy péče řádného hospodáře jsou například vymezeny v zákoně o obchodních korporacích a patří mezi ně pečlivost , potřebné znalosti , podnikatelské rozhodování , dobrá víra , rozumný předpoklad , informované jednání , jednání v obhajitelném zájmu obchodní korporace a nezbytná loajalita . ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s3
Dalšími atributy jsou povinnosti hospodaření a odpovědnost při hospodaření s majetkem státu . ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s4
Majetek státu musí být využíván účelně a hospodárně , k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností . ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s5
Organizační složka si počíná tak , aby svým jednání majetek nepoškozovala a neodůvodněně nesnižovala jeho rozsah a hodnotu anebo výnos z tohoto majetku . ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s1
Stanovení odpovědnosti za škody při hospodaření s majetkem státu je další důležitou složkou dobré správy a ochrany majetku a mělo by být samozřejmostí . ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s2
Odpovědnost můžeme rozdělit do dvou kategorií . ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s3
Za prvé , odpovědnost za porušení povinností při hospodaření s majetkem státu . ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s4
Zde se jedná jednak o odpovědnost fyzických osob a jednak o odpovědnost organizačních složek státu a státních organizací . ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s5
Za druhé , odpovědnost za škodu , konkrétně odpovědnost za škodu vzniklou státu a odpovědnost za škodu vzniklou zaměstnancům a třetím osobám . ps2017-012-02-006-010.u2.p5.s1
Řádný hospodář činí právní úkony týkající se spravování státního majetku odpovědně a svědomitě a stejným způsobem pečuje o státní majetek , jako kdyby šlo o majetek jeho vlastní , ale s rezignací na své osobní zájmy , pokud by se mohly křížit se zájmy zastupujícího objektu . ps2017-012-02-006-010.u2.p5.s2
Tímto návrhem zákona chceme jasně a jednoznačně definovat odpovědnost odpovědných , aby tito řádně pečovali o majetek státu , a tím vystupovali v roli řádného hospodáře . ps2017-012-02-006-010.u2.p5.s3
Takže vás za naše hnutí SPD prosím o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení . ps2017-012-02-006-010.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-012-02-006-010.u3.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli . ps2017-012-02-006-010.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Řehounek . ps2017-012-02-006-010.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , členové vlády , dámy a pánové , na mně je , abych tady okomentoval předložený návrh , sněmovní tisk 69 , novelu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích . ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s1
Stávající zákony podle předkladatelů nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby podle § 127 nového trestního zákoníku , čímž se myslí jak funkcionář , obvykle volený politik , tak úředník . ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s2
V tom je odlišnost od členů orgánů soukromoprávních právnických osob , od spolků až po akciové společnosti , kterým tuto povinnost ukládá občanský zákoník . ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s3
V tomto tisku tedy navrhovatelé navrhují do základních povinností při hospodaření s majetkem státu zakotvit , že majetek musí organizační složka , vedoucí organizační složky nebo vedoucí zaměstnanec , ale i osoby jimi pověřené v rozsahu jim svěřené pravomoci zvláštním právním předpisem nebo interním aktem řízení spravovat vždy s péčí řádného hospodáře . ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s4
Předkladatelé také argumentují řadou závěrů NKÚ , ve kterých konstatoval nehospodárné a neúčelné nakládání s majetkem a peněžními prostředky státu . ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s1
V minulém volebním období byly podobné návrhy předkládány a byly odmítnuty jako nadbytečné a nesystémové . ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s2
Platná právní úprava hospodaření s majetkem státu úpravu péče o uvedený majetek obsahuje . ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s3
V § 47 zákona o majetku České republiky je stanoven požadavek odborné péče , která je dle mého názoru na kvalitativně vyšší úrovni než předkladateli prosazovaná péče řádného hospodáře , avšak další zákony v oblasti nakládání se státním majetkem , jako je zákon o rozpočtových pravidlech a především zákon o finanční kontrole , ukládají státním orgánům nakládat se státním majetkem hospodárně , účelně a efektivně . ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s4
Upravena je také odpovědnost fyzických osob , na které se tyto požadavky vztahují , neboť podle § 47 odst . 2 zákona o majetku České republiky tyto osoby odpovídají za porušení stanovených povinností a za škodu , která tím státu vznikla v rozsahu trestněprávních , pracovněprávních a občanskoprávních předpisů . ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s1
Ze subjektivního pohledu lze těžko posuzovat , který výraz má větší právní sílu a větší právní vymahatelnost . ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s2
Obrat péče řádného hospodáře obsahují výše zmíněné zákony , a proto návrh předkladatelů můžeme vnímat jako takový , který povede ke sladění pojmosloví v souvisejících právních předpisech . ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s3
Navrhovaná úprava dle mého nemůže sama o sobě vést k vyřešení problému , na který předkladatelé poukazují . ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s4
Z tohoto důvodu by bylo dobré se dané problematice ještě dále a detailněji věnovat , a proto doporučuji posunout daný tisk do druhého čtení . ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s5
Děkuji . ps2017-012-02-006-010.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-02-006-010.u5.p1.s2
Já tímto otevírám obecnou rozpravu . ps2017-012-02-006-010.u5.p1.s3
Jelikož bych rád vystoupil , tak poprosím pana místopředsedu Pikala o krátké vystřídání . ps2017-012-02-006-010.u6.p1.s1
Opět dobré odpoledne . ps2017-012-02-006-010.u6.p1.s2
Prosím tedy s přednostním právem pana místopředsedu Tomia Okamuru . ps2017-012-02-006-010.u7.p1.s1
Vážené dámy a pánové , dovolte mi krátce představit náš návrh zákona o majetku České republiky . ps2017-012-02-006-010.u7.p1.s2
Jedná se v podstatě o to , že cílem tohoto návrhu je , abychom osobám , které spravují majetek či finanční prostředky České republiky nebo veřejné peníze , veřejný majetek , uložili také povinnost spravovat je s takzvanou péčí řádného hospodáře . ps2017-012-02-006-010.u7.p1.s3
Je to termín , který je samozřejmě všeobecně známý , nicméně stávající zákony právě v sektoru té správy státního majetku a veřejných prostředků nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby , čímž myslíme právě různé funkcionáře apod . ps2017-012-02-006-010.u7.p2.s1
Je sice pravdou , že na první pohled je tato problematika již legislativně upravena , nicméně bohužel a zcela prokazatelně málo viditelným a z mnoha ohledů nejednoznačným způsobem , který dává mnoho prostoru ke spekulacím a zejména reálné neefektivitě při vymáhání náhrady škody při nehospodárném nakládání se svěřeným majetkem nebo finančními prostředky státu , o dovozování odpovědnosti za nepatřičný a namnoze nezákonný postup ani nemluvě . ps2017-012-02-006-010.u7.p2.s2
Z daného důvodu se domníváme , že předkládaný návrh není duplicitní , což také uvedu vzápětí na konkrétních příkladech , ale naopak upřesňuje velice vhodně a jasně konkretizuje současnou stávající zákonnou úpravu . ps2017-012-02-006-010.u7.p3.s1
Nutnost přijmout upřesnění stávající zákonné úpravy tak , aby skutečně ten , kdo má pečovat o veřejné prostředky , mluvím samozřejmě o exekutivě , a o majetek tak , aby skutečně tato povinnost byla upřesněna , ukazuje celá řada kauz z minulosti . ps2017-012-02-006-010.u7.p3.s2
A tyto kauzy stále probíhají a otevírají se nové a nové , řeší je Nejvyšší kontrolní úřad , Policie České republiky , a u takových kauz nebyla zcela zřejmá na základě stávající legislativy , nebyla možnost zcela jasně určit odpovědnost jednotlivých odpovědných osob , ale i organizací a účastníků těchto vztahů . ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s1
Když dám příklad - a podívejme se na kontrolní činnost Nejvyššího kontrolního úřadu a na závěry této kontrolní činnosti , ze kterých se zjevně a konkrétně ukazuje , že došlo k nehospodárnému a bezúčelnému nakládání při hospodaření s majetkem státu a peněžními prostředky státu . ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s2
Je to například , když se podíváme na kontrolní akci číslo 16 / 04 u Ministerstva zdravotnictví v souvislosti s činností dlouhodobě ztrátového státního podniku BALMED Praha , nebo kontrolní akci číslo 15 / 25 u Ministerstva zahraničních věcí , které nepostupovalo hospodárně a účelně při uplatňování práv státu jako vlastníka nemovitostí se škodou nejméně 2 , 2 miliony korun , anebo kontrolní akci číslo 15 / 30 u zařízení služeb Ministerstva vnitra , kde takzvaným bezúplatným poskytováním služeb v rámci resortu Ministerstva vnitra České republiky nebyl v souladu s rozpočtovými pravidly a takto nastavený systém přímo nevytvářel podmínky pro hospodárné využití peněžních prostředků státu , což v důsledku znamenalo snížení výše možného nájmu o 8 milionů korun . ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s3
A v tomto výčtu bych mohl pokračovat , kdy byla na základě zjištění nálezů Nejvyššího kontrolního úřadu způsobena škoda zcela prokazatelně v řádu milionů korun , co se týče nakládání majetku a peněžních prostředků státu , ale díky právě současné nejasné právní úpravě bylo vše skončeno toliko nálezem Nejvyššího kontrolního úřadu bez postižení konkrétních , ale vždy odpovědných osob . ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s4
A to je ten problém , že si myslíme , že by ty osoby , které přímo hospodaří s peněžními prostředky nebo s majetkem státu , měly mít hmotnou odpovědnost . ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s5
A je to zcela běžné z jakéhokoliv normálního privátního pracovněprávního vztahu a i v dalších podobných oblastech . ps2017-012-02-006-010.u7.p5.s1
Takže při aplikaci našeho návrhu , pakliže by tato celkem jednoduchá novela zákona vstoupila v platnost , tak by byla zjištěná pochybení neoddiskutovatelná s možností efektivního nejenom řešení s odpovědnými osobami , ale i jasnou vymahatelností sekundární povinnosti těchto osob . ps2017-012-02-006-010.u7.p5.s2
Dozajista to přinese i tolik žádanou prevenci před stále častěji zjištěnými případy neúčelného a nehospodárného nakládání s majetkem a peněžními prostředky státu , pakliže by byla jasněji dovoditelná přímá odpovědnost toho člověka , co to měl na starosti . ps2017-012-02-006-010.u7.p6.s1
Co se týče pojmu péče řádného hospodáře , tak tady bych rád dodal , že taková péče zahrnuje nejen péči o majetek , aby na něm nevznikla škoda jeho úbytkem či znehodnocením , ale také aby došlo ke zhodnocení majetku naopak a k jeho rozmnožení v maximální možné míře , jaká je momentálně dosažitelná . ps2017-012-02-006-010.u7.p6.s2
Rovněž tento termín péče řádného hospodáře zahrnuje povinnost loajálního jednání v zájmu právnické osoby a vystupování za ni . ps2017-012-02-006-010.u7.p6.s3
Což víme , že v současné době je to také problematický moment , kdy se tady stále objevují různé kauzy , kde právě to loajální jednání a v zájmu té osoby , v tomto případě státu , není třeba někdy dostatečné a k této povinnosti v podstatě se těžko dostáváme . ps2017-012-02-006-010.u7.p7.s1
Jinak co se týče - ještě když rozvinu trošku ten termín péče řádného hospodáře , tak samozřejmě se má za to , že jedná nedbale i ten , kdo není této péče řádného hospodáře schopen , ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu , a nevyvodí z toho pro sebe důsledky . ps2017-012-02-006-010.u7.p7.s2
Neboli to je velice důležitý okamžik , na který se příliš nepoukazuje , ale já bych na něj rád poukázal , že je důležité , aby v pozicích a ve funkcích , kde dochází k hospodaření se státními prostředky nebo s majetkem , skutečně byli odborníci a nebyli tam nějací třeba nominanti , nechci říci jací , ale prostě nominanti , kteří tu odbornost nesplňují , takže v podstatě kdyby ta péče řádného hospodáře zde byla , tak v podstatě ten , kdo by nebyl odborně zdatný , a přesto by takovou funkci přijímal nebo by nějakým způsobem chtěl vykonávat takovou funkci a byl by si vědom toho , že není způsobilý , tak už je to porušení té péče řádného hospodáře . ps2017-012-02-006-010.u7.p7.s3
A to si myslím , že je také důležitý okamžik , kde můžeme zvýšit odbornost , odbornost lidí , kteří hospodaří s veřejnými prostředky . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s1
Postup s péčí řádného hospodáře nepředpokládá vybavení odbornými znalostmi , které souvisejí s uvedenou funkcí . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s2
To je z dikce toho termínu . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s3
Zahrnuje pouze povinnost rozpoznat , že je nutná pomoc profesionála , takže speciálně kvalifikované osoby , a takovou pomoc zajistit . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s4
Takže i když tu péči řádného hospodáře uložíme , tak to stále nechává dostatečné mantinely k té práci . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s5
Ale důležité je , že finálním výsledkem je ta odbornost , finálním výsledkem je ta profesionalita . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s6
Takže se nemusíme obávat , že bychom nějak tady zužovali mantinely tak , že by potom nebylo třeba koho nalézt nebo že by v podstatě nebyl , kdo by tu činnost třeba vykonával . ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s7
Je proto nutné apelovat na to , aby stát , jeho organizační složky a organizace zastupovali profesionálové , neboť těm standard profesionála zůstává . ps2017-012-02-006-010.u7.p9.s1
A úplně nakonec bych rád zhodnotil předpokládaný finanční a hospodářský dosah , zejména na státní rozpočet , potažmo rozpočty krajů a obcí . ps2017-012-02-006-010.u7.p9.s2
Tak pochopitelně vychází už z podstaty , z principu našeho návrhu , ten dopad na státní rozpočet , případně rozpočty krajů a obcí bude doslova pozitivní . ps2017-012-02-006-010.u7.p9.s3
Nemůže být v žádném případě negativní , protože bude pozitivní zejména v efektivitě hospodárnosti při nakládání se svěřeným majetkem státu , hospodaření se svěřenými finančními prostředky , ale i v jednoznačnosti a také v lepší efektivitě při náhradě a vymáhání škod způsobených nehospodárným nakládáním s majetkem a veřejnými finančními prostředky . ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s1
Jinak jsem zaznamenal malinko , když jsem to diskutoval s některými poslanci z jiných stran , že někdo měl dojem , že ten návrh není třeba dostatečně dobře připraven . ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s2
Tak jsem vás chtěl ubezpečit , že je , protože tento návrh prošel jak legislativním odborem Poslanecké sněmovny , tak Parlamentním institutem . ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s3
Takže dvojmo byl konzultován , takže je zcela legislativně správný a není potřeba pochybovat o legislativní správnosti . ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s4
Je to pouze o diskusi v politické rovině . ps2017-012-02-006-010.u7.p11.s1
Takže já bych vás chtěl tímto požádat o podporu a pojďme diskutovat i případné úpravy , kdyby někdo měl chuť v rámci druhého čtení . ps2017-012-02-006-010.u7.p11.s2
A my jsme samozřejmě absolutně otevřeni té diskusi , protože myslím , že je to zájem všech , abychom tu úpravu zpřesnili . ps2017-012-02-006-010.u7.p12.s1
Děkuji . ps2017-012-02-006-010.u8.p1.s1
Já také děkuji a jediná přihláška , kterou mám , ze sálu se mi hlásil pan poslanec Michálek . ps2017-012-02-006-010.u8.p1.s2
Takže prosím . ps2017-012-02-006-010.u9.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-012-02-006-010.u9.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych i za klub Pirátů konstatoval , že jedním z programových bodů , které jsme chtěli prosadit , je osobní zodpovědnost politiků a úředníků za práci , kterou vykonávají ve veřejném sektoru . ps2017-012-02-006-010.u9.p1.s3
Proto obecně tu myšlenku podporujeme , ačkoliv to zpracování si myslím , že ještě projde ve druhém čtení poměrně velkou sadou pozměňovacích návrhů . ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s1
A chtěl jsem říct ještě jednu věc , která se týká mé osobní zkušenosti , jak v reálu vypadá ta odpovědnost politiků nebo úředníků . ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s2
Zjistil jsem totiž na schůzce s předsedou Nejvyššího kontrolního úřadu , jak v reálu funguje takzvaný regres . ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s3
Pokud stát uloží pokutu některému úřadu například kvůli tomu , že poruší pravidla v oblasti zadávání veřejných zakázek a způsobí škodu , tak ve výsledku judikatura dospěla k závěru , aspoň tak to říká předseda Nejvyššího kontrolního úřadu , že vlastně žádná škoda nevznikla , protože stát si platí tu škodu z jedné kapsy do druhé , a tudíž není možné ani po tom konečném úředníkovi vymáhat škodu . ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s4
To mi přijde jako nesmysl . ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s5
A pokud jsou různé právní názory na tuto otázku , tak bychom se tomu měli věnovat i při dalším zpracování zákona ve druhém čtení . ps2017-012-02-006-010.u9.p3.s1
Já bych byl rád , aby v tomto bylo zcela jasno .