|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-005-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Vojtěcha Filipa, Zdeňka Ondráčka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 65/ - prvé čtení

Date2018-04-11
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012063.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 230 • previousnext

ps2017-012-02-005-009.u1.p1.s1 9.
ps2017-012-02-005-009.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Vojtěcha Filipa, Zdeňka Ondráčka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 65/ - prvé čtení
ps2017-012-02-005-009.u1.p2.s1 Poprosím paní poslankyně a pány poslance, aby se svými diskusemi buďto odešli z jednacího sálu, nebo je přerušili, abychom mohli přistoupit k projednávání tohoto bodu v přijatelné atmosféře.
ps2017-012-02-005-009.u1.p2.s2 Děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u1.p3.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 65/1.
ps2017-012-02-005-009.u1.p3.s2 Nyní prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Stanislav Grospič.
ps2017-012-02-005-009.u1.p3.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-012-02-005-009.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych krátce uvedl předložený návrh zákona, který se zabývá problematikou tzv. novely ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-012-02-005-009.u2.p2.s1 Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, dále jen Ústava, v rámci vymezení moci zákonodárné stanoví taxativním výčtem, kdy zaniká mandát poslance nebo senátora, a to v článku 25.
ps2017-012-02-005-009.u2.p2.s2 Tento výčet, jak ukázala minulá volební období, se však jeví jako nedostatečný k tomu, aby v průběhu volebního období nedocházelo k přechodům jednotlivců či celých skupin zvolených poslanců k jiným politickým stranám nebo do jiných, i nově vytvořených poslaneckých klubů, a to i takových politických stran a uskupení, které se nezúčastnily regulérně volební soutěže o své místo v Poslanecké sněmovně.
ps2017-012-02-005-009.u2.p2.s3 Chování některých poslanců v minulosti jasně ukázalo, že dochází k vážnému narušení nejen důvěry občanů v politický systém, ale i fungování ústavního systému jako takového.
ps2017-012-02-005-009.u2.p2.s4 Ve své podstatě také dochází k deformaci rozhodnutí suveréna, jímž je občan-volič, který spojil odevzdání svého hlasu s určitým vymezeným programem, se kterým jednotlivé politické strany a politická hnutí prostřednictvím svých kandidátů předstoupily před občany a usilovaly o své zvolení garancí realizace programu.
ps2017-012-02-005-009.u2.p3.s1 Zde je pak potřeba zdůraznit, že poslanci a senátoři jsou dnes zvolení zástupci lidu, nikoli své strany nebo některých voličů.
ps2017-012-02-005-009.u2.p3.s2 Proto musí vykonávat svůj mandát osobně v souladu se svým slibem, tedy v zájmu všeho lidu, v souladu se zákonem i svým vědomím a svědomím.
ps2017-012-02-005-009.u2.p3.s3 Je to tedy občan, který na základě právní úpravy dává při volbách svůj hlas kandidátovi na kandidátní listině volební strany a umožní mu tak zisk mandátu poslance či senátora.
ps2017-012-02-005-009.u2.p4.s1 Současný právní stav ne zcela řeší a vymezuje dopady zachování poslance či senátora po jeho zvolení.
ps2017-012-02-005-009.u2.p4.s2 Fakticky mu nebrání opustit příslušný klub a přejít do jiného, či dokonce přejít do jiné politické strany, za niž ve volbách nekandidoval, aniž by to mělo vliv na jeho mandát získaný ve volbách.
ps2017-012-02-005-009.u2.p4.s3 Takovéto jednání však lze ve svém důsledku považovat nejen za výpověď plné moci ze strany zvoleného kandidáta vůči občanovi-voliči, ale též za porušení závazků vůči politické straně nebo politického hnutí, za něž byl poslanec či senátor zvolen, jež nemají a nemohou mít žádné možnosti ke zbavení mandátu takového poslance či senátora.
ps2017-012-02-005-009.u2.p4.s4 V této souvislosti nelze přehlédnout a nezmínit skutečnost, že kandidát vlastnoručně podepisuje prohlášení, že mu nejsou známy překážky volitelnosti a že nedal souhlas s uvedením na jiné kandidátní listině a že se svou kandidaturou souhlasí, tedy se fakticky zpronevěří nejen tomuto prohlášení.
ps2017-012-02-005-009.u2.p5.s1 Právní řád na uvedenou situaci nijak nereaguje například tím, že by při popsaném jednání poslance, senátora zanikl jeho mandát formou ztráty mandátu.
ps2017-012-02-005-009.u2.p5.s2 Zůstává tak právě na poslanci, senátorovi, zda se sám v takovém případě mandátu vzdá, či nikoli.
ps2017-012-02-005-009.u2.p5.s3 Pokud tak neučiní, neexistuje zde již prakticky žádná možnost takového poslance, případně senátora mandátu zbavit.
ps2017-012-02-005-009.u2.p5.s4 Je proto nezbytné, aby byl do našeho právního řádu zahrnut institut tzv. ztráty mandátu poslance či senátora, který by umožnil poslance nebo senátora mandátu zbavit za jednání výše popsané, které nelze kvalifikovat jinak než jako porušení zákona, případně poslaneckého slibu.
ps2017-012-02-005-009.u2.p6.s1 Dále současná právní úprava neumožňuje zánik mandátu poslance nebo senátora v případě, že dojde k jeho pravomocnému odsouzení k nepodmínečnému trestu odnětí svobody za trestný čin spáchaný úmyslně.
ps2017-012-02-005-009.u2.p6.s2 Předkládaný návrh tuto možnost zániku mandátu poslance, senátora rovněž zavádí, přičemž předpokládá, že za okamžik zániku mandátu bude považován den, kdy se rozhodnutí soudu stalo pravomocné.
ps2017-012-02-005-009.u2.p6.s3 Jde o zcela logický krok vycházející z požadavků na normální občanský profil člena zákonodárného sboru, který svoji analogii v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, zákona č. 491/2001 Sb., a v zákoně o volbách do zastupitelstev krajů, zákona č. 130/2000 Sb.
ps2017-012-02-005-009.u2.p6.s4 Zastupitelům obcí a krajů -
ps2017-012-02-005-009.u3.p1.s1 vás přeruším, pane poslanče, omlouvám se.
ps2017-012-02-005-009.u3.p1.s2 Dámy a pánové, vyzývám k tomu, abyste zachovávali větší respekt k projednávaným bodům, k řečníkům, kteří zde mluví, ale také ke kolegyním a kolegům, kteří chtějí poslouchat.
ps2017-012-02-005-009.u3.p1.s3 Dosáhli jsme hluku, kdy není možné pokračovat v řádném projednávání tohoto bodu.
ps2017-012-02-005-009.u3.p1.s4 Prosím o ztišení.
ps2017-012-02-005-009.u3.p1.s5 Děkuji vám.
ps2017-012-02-005-009.u3.p2.s1 Prosím, pokračujte.
ps2017-012-02-005-009.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-012-02-005-009.u4.p2.s1 Zastupitelům obcí a krajů zaniká mandát po pravomocném odsouzení za úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody.
ps2017-012-02-005-009.u4.p3.s1 Cílem předkládaného návrhu je dát si za cíl znemožnit výše popsaným jednáním poslance nebo senátora vedle deformace rozhodování občana-voliče ve volbách změnit poměr politických sil v komorách Parlamentu České republiky proti vůli občana-voliče, také též k posílení důvěry v politický systém a fungování parlamentní demokracie.
ps2017-012-02-005-009.u4.p3.s2 Předkládaný návrh by měl vést ke změnám některých zákonů majících návaznost na zánik mandátu poslance nebo senátora.
ps2017-012-02-005-009.u4.p4.s1 Chtěl bych ještě uvést, že tento zákon jsem předkládal již v minulém volebním období, kdy se dostal do druhého čtení a sloužil jako podklad k širší diskusi nad rámec Ústavy a problémů s spojených v rámci ústavních problémů diskutovaných na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2017-012-02-005-009.u4.p4.s2 Byl bych velice rád za předkladatele, aby i k tomuto takto došlo a mohl tento návrh zákona být propuštěn do druhého čtení, aby se stal jedním z podnětů k diskusi v rámci například stálé komise pro Ústavu, k širším změnám, které by mohly vyřešit i tento palčivý problém, kterým je poznamenáno téměř každé volební období, kdy dochází k přechodu poslanců z jednotlivých politických klubů, politických stran či hnutí do jiných, či vytváření zcela nových politických uskupení, která se nekonstituují ve volbách a neúčastní se regulérní volební soutěže při volbách do obou komor parlamentu.
ps2017-012-02-005-009.u4.p5.s1 Jsme si i vědomi stanoviska vlády, které nepodpořilo tento návrh zákona.
ps2017-012-02-005-009.u4.p5.s2 Nicméně si myslíme, že odůvodnění, které v těchto stanoviscích zaznělo s odkazem na příslušné články Ústavy České republiky a Listiny základních práv a svobod, se míjí trochu účinkem, protože jdou nad rámec výkladu těchto ustanovení.
ps2017-012-02-005-009.u4.p6.s1 Děkuji vám zatím za pozornost.
ps2017-012-02-005-009.u5.p1.s1 Děkuji panu navrhovateli.
ps2017-012-02-005-009.u5.p1.s2 Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Chvojka.
ps2017-012-02-005-009.u5.p1.s3 Prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.
ps2017-012-02-005-009.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-012-02-005-009.u6.p1.s2 Hezké odpoledne, kolegyně, kolegové.
ps2017-012-02-005-009.u6.p1.s3 V podstatě pokud jde o tento návrh na změnu Ústavy, tak pan zástupce předkladatelů řekl, co se týče věcnosti, vše, co měl říci.
ps2017-012-02-005-009.u6.p1.s4 Pravda je, že jsem tento návrh zde, byť ne jako zpravodaj, ale jako člen ústavněprávního výboru měl na starosti jako garant naší strany v minulém funkčním období, takže tento záměr se projednával jednou, neúspěšně.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s1 si myslím, že - a teď vybočím z role zpravodaje, ale začínám normálně říkat svůj názor na tento tisk - myslím si, že by bylo dobré, kdyby tak tomu bylo i v tomto případě.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s2 Myslím si, že návrh na novelu Ústavy v tomto případě není rozumný.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s3 Rozumím tomu, proč ale nápad vznikl, nicméně musím zcela v souladu se stanoviskem vlády, jejímž rozhodně fanoušek nejsem, říci, že ten návrh je prostě v rozporu s naším ústavním pořádkem, a to ze dvou důvodů, které jsou uvedeny ve stanovisku vlády.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s4 První důvod je takový, že my opravdu máme podle Ústavy, my jako poslanci a senátoři, tzv. volný mandát, to znamená, máme vykonávat tento mandát poslance osobně, v souladu se svým slibem, se svým svědomím a vědomím samozřejmě a nejsme při tom vázáni žádnými příkazy.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s5 Což je poněkud odlišné než např. v prvorepublikové praxi, kdy byl ten mandát vázaný.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s6 Jistě víte, že poslanci tehdy podepisovali dopředu např. rezignační dopisy, a když se znelíbili vedení své strany, tak ta strana prostě tu rezignaci poslala za .
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s7 My tady máme naprosto jinou praxi, demokratickou praxi, tzn. máme volný mandát a opravdu bychom neměli být bráni jako zaměstnanci strany, za kterou jsme kandidovali.
ps2017-012-02-005-009.u6.p2.s8 Byť rozumím tomu, že někomu to může vadit.
ps2017-012-02-005-009.u6.p3.s1 Dále je problém samozřejmě ten, že v návrhu je uvedeno, což taky správně uvádí stanovisko vlády, že v podstatě konkretizace toho článku 25 by měla být v jednacím řádu Poslanecké sněmovny nebo Senátu, což je samozřejmě taky v rozporu s ústavním pořádkem.
ps2017-012-02-005-009.u6.p3.s2 Pokud by něco takového mělo vzniknout jako ztráta mandátu, tak by ta konkretizace měla být kdy, kde a jak také uvedena přímo v samotné Ústavě.
ps2017-012-02-005-009.u6.p4.s1 A samozřejmě návrh není jenom o ztrátě mandátu v případě, kdy poslanec změní v průběhu volebního období politickou stranu nebo klub, ale i by měl o mandát přijít v den, kdy byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za trestný čin spáchaný úmyslně.
ps2017-012-02-005-009.u6.p4.s2 Tam se přiznám, že tato úprava je mi z těch dvou věcí, které se upravují, bližší.
ps2017-012-02-005-009.u6.p4.s3 Tam si myslím, že určitě to je téma k diskusi.
ps2017-012-02-005-009.u6.p4.s4 Souhlasím s tím, že by to měl být trestný čin spáchaný úmyslně, určitě ne nedbalostní, kdy někdo samozřejmě může nedbalostí spáchat dopravní nehodu či někoho usmrtit a potom by mohl přijít o mandát, to by nemělo logiku.
ps2017-012-02-005-009.u6.p4.s5 Nicméně s návrhem jako s celkem s touto změnou Ústavy nesouhlasím.
ps2017-012-02-005-009.u6.p5.s1 Přiznám se, že i když jsem byl ministrem pro legislativu, tak jsem pořádal tzv. kulaté stoly odborníků, zejména odborníků, ne politiků, ale lidí, kteří buď Ústavu před 26 lety připravovali, nebo se nyní věnují Ústavě, a přiznám se, že ani jeden z těch kulatých stolů, kdy jeden byl věnován moci výkonné, druhý moci soudní, třetí moci zákonodárné a čtvrtý těm obecným věcem, ani jeden z těchto odborníků nenavrhoval to, že by se Ústava měla změnit v těch parametrech, jak navrhují předkladatelé.
ps2017-012-02-005-009.u6.p6.s1 Takže jsem pro to, aby tento návrh na změnu Ústavy byl zamítnut s tím, že je to návrh na změnu, ale není v souladu s ústavním pořádkem.
ps2017-012-02-005-009.u6.p6.s2 Děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-012-02-005-009.u7.p1.s2 Než otevřu obecnou rozpravu, tak vás seznámím s tím, že z dnešního jednání se v době od do z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Adamová.
ps2017-012-02-005-009.u7.p2.s1 Nyní otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-012-02-005-009.u7.p2.s2 Do obecné rozpravy jsou přihlášeni čtyři poslanci.
ps2017-012-02-005-009.u7.p2.s3 Jako první vystoupí pan poslanec Feri.
ps2017-012-02-005-009.u7.p2.s4 Připraví se pan poslanec Výborný.
ps2017-012-02-005-009.u7.p2.s5 Prosím, máte slovo, pane poslanče.
ps2017-012-02-005-009.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-02-005-009.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, s touto změnou Ústavy jsou spojeny otázky týkající se právní jistoty.
ps2017-012-02-005-009.u8.p1.s3 Právní jistoty zvolených zákonodárců.
ps2017-012-02-005-009.u8.p1.s4 Tento návrh není nijak nový, ostatně bylo to řešeno například před přibližně pěti lety.
ps2017-012-02-005-009.u8.p1.s5 A než abych vymýšlel nějaký nový příklad, tak jsem sáhl po článku nyní již ústavního soudce docenta Šimíčka z roku 2013, který řeší jednu velmi konkrétní věc týkající se toho ustanovení pravomocného odsouzení za úmyslný trestný čin.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s1 Poslanec Tonda bude pravomocně odsouzen k trestu odnětí svobody.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s2 Na místo odsouzeného poslance Tondy nastoupí jeho náhradník Pepa ze stejné politické strany.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s3 Trestní soud, který bude rozhodovat o odvolání, samozřejmě bude vědět, kdo je tímto náhradníkem, a bude-li číst noviny, bude také vědět, zda např. tento nový poslanec sympatizuje s vládou disponující nejtěsnější většinou, či nikoliv.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s4 Co když odsouzený Tonda patřil třeba mezi přeběhlíky a jen díky jeho hlasu se vláda držela u moci?
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s5 Pak nutně nastane situace, kdy trestní soud bude fakticky rozhodovat nejen o vině a trestu Tondy, nýbrž také o dalším setrvání vlády ve funkci.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s6 Čtenářům asi není třeba připomínat, že v tomto případě nebude důležité pouze to, jak trestní soudy rozhodnou, nýbrž také, kdy tak učiní.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s7 Pokud totiž odvolací soud nerozhodne ihned, nýbrž třeba s ročním zpožděním, může to ve skutečnosti znamenat pro vládu záchranu do vypršení jejího funkčního období.
ps2017-012-02-005-009.u8.p2.s8 Toto je velmi konkrétní situace, to mnohem závažnější bude následovat teď.
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s1 Pojďme však uvažovat dále.
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s2 Bývalý poslanec Tonda je ve vězení.
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s3 Pepa se stal zákonodárcem.
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s4 Tonda s pravomocným odsouzením není srozuměn a podá dovolání nebo ústavní stížnost, tedy procesní prostředky, které směřují proti pravomocnému rozhodnutí.
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s5 O těchto prostředcích bude rozhodovat Nejvyšší soud a Ústavní soud a je dost dobře možné, že jim vyhoví.
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s6 Co to bude znamenat?
ps2017-012-02-005-009.u8.p3.s7 Tonda se vrátí do poslanecké lavice - předložený návrh totiž nepředpokládá, že k zániku mandátu dojde nevratně, jako tomu je třeba u prezidenta v případě velezrady - a Pepa do bývalého zaměstnání.
ps2017-012-02-005-009.u8.p4.s1 Pokud se v našem vymyšleném příběhu čtenář pořád ještě orientuje, trošku jej zkomplikuji.
ps2017-012-02-005-009.u8.p4.s2 Nejvyšší anebo Ústavní soud zruší pravomocné odsuzující rozhodnutí třeba jen pro některé procesní pochybení - byl opomenut nějaký důkaz, nebylo nařízeno jednání apod.
ps2017-012-02-005-009.u8.p4.s3 - které trestní soud napraví, a rozhodne stejně jako předtím.
ps2017-012-02-005-009.u8.p4.s4 Pro Tondu s Pepou to znamená, že se Tonda zase po několika týdnech či měsících na svobodě vrátí do káznice a Pepa opět usedne do poslanecké lavice.

Text viewDownload CoNNL-U