ps2017-007-06-004-017.u1.p1.s1
17 . ps2017-007-06-004-017.u1.p1.s2
Návrh poslanců Ivana Bartoše , Jakuba Michálka , Radka Holomčíka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 340 / 2015 Sb . , o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv , uveřejňování těchto smluv a o registru smluv ( zákon o registru smluv ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 50 / - prvé čtení ps2017-007-06-004-017.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 50 / 1 . ps2017-007-06-004-017.u1.p2.s2
Prosím , aby předložený tisk . . . ps2017-007-06-004-017.u1.p2.s3
Tak se vyjádřete , prosím vás . ps2017-007-06-004-017.u1.p2.s4
Máte slovo . ps2017-007-06-004-017.u2.p1.s1
Já jenom pro pořádek . ps2017-007-06-004-017.u2.p1.s2
Hlasoval jsem proti zamítnutí a na sjetině mám pro . ps2017-007-06-004-017.u3.p1.s1
A nezpochybňujete hlasování , stačí vám to do stenozáznamu ? ps2017-007-06-004-017.u3.p1.s2
Dobře , ano . ps2017-007-06-004-017.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-007-06-004-017.u3.p2.s1
Vrátím se zpátky . ps2017-007-06-004-017.u3.p2.s2
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Jakub Michálek . ps2017-007-06-004-017.u3.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-007-06-004-017.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-007-06-004-017.u4.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení kolegové , dámy a pánové , dovolte mi , abych stručně odůvodnil sněmovní tisk 50 , který se týká změny zákona o registru smluv a změny zákona o svobodném přístupu k informacím . ps2017-007-06-004-017.u4.p2.s1
Ten zákon řeší dva základní okruhy . ps2017-007-06-004-017.u4.p2.s2
Za prvé reaguje na rozhodnutí Ústavního soudu , který se vyjadřoval k otázce toho , jestli jsou společnosti , které jsou státem ovládány jako ČEZ , povinný subjekt podle platných zákonů . ps2017-007-06-004-017.u4.p2.s3
A za druhé reaguje na výjimku , která v dnešní době platí pro společnosti , jako je ČEZ , se zveřejňováním smluv . ps2017-007-06-004-017.u4.p2.s4
Česká pirátská strana kandidovala do voleb s tím , že chceme transparentní stát , a s tím nás občané zvolili , a proto to prosazujeme i zde v Poslanecké sněmovně . ps2017-007-06-004-017.u4.p2.s5
Gros toho návrhu tedy , abych to úplně zjednodušil , je , že ČEZ a všechny podobné organizace , které jsou státem vlastněny nebo ovládány , budou zveřejňovat smlouvy a poskytovat informace za podmínek , které jsou stanoveny v zákonech , a v těch zákonech jsou samozřejmě stanoveny i legitimní výjimky . ps2017-007-06-004-017.u4.p3.s1
Dovolte mi , abych nyní návrh podrobněji odůvodnil . ps2017-007-06-004-017.u4.p4.s1
Podle Parlamentního institutu tady máme stanovisko , které jste obdrželi . ps2017-007-06-004-017.u4.p4.s2
Je to informační podklad č . 50 . ps2017-007-06-004-017.u4.p4.s3
Navrhovaná novela posiluje právo na informace od právnických osob , které jsou plně nebo částečně vlastněny státem nebo veřejnoprávními subjekty . ps2017-007-06-004-017.u4.p4.s4
Upřesňuje tyto záležitosti tak , aby nedocházelo ke sporům ohledně výkladu dosavadní úpravy , a navržená novela nijak nezasahuje do práva EU . ps2017-007-06-004-017.u4.p4.s5
Její úlohou je zvýšení informovanosti občanů o poměrech v uvedených právnických osobách . ps2017-007-06-004-017.u4.p5.s1
Ta novela je velmi stručná . ps2017-007-06-004-017.u4.p5.s2
Když se na ni podíváte , tak má jenom jednu stránku . ps2017-007-06-004-017.u4.p5.s3
Řeší ten základní problém , že zde máme státem vlastněné společnosti , které dneska v registru smluv nezveřejňují smlouvy ani neposkytují informace občanům , ačkoliv hospodaří s majetkem , který se odhaduje na nějakých 600 mld . korun . ps2017-007-06-004-017.u4.p6.s1
Bohužel v minulém volebním období tady došlo k tomu , že některé akciové společnosti dostaly výjimku , a to konkrétně akciové společnosti , které vydaly cenné papíry , se kterými se obchoduje na regulovaném trhu . ps2017-007-06-004-017.u4.p6.s2
Původně byla tato výjimka zdůvodňována tak , že se bude vztahovat pouze na společnost ČEZ . ps2017-007-06-004-017.u4.p6.s3
Samozřejmě společnost ČEZ je mocná společnost , která má svoje lobbisty a velmi intenzivně se snažila , aby tu výjimku získala , a podařilo se jí to dokonce i na vládě . ps2017-007-06-004-017.u4.p6.s4
Nicméně objevily se i další společnosti , které velmi překvapivě potom , co Poslanecká sněmovna schválila tuto výjimku , vydaly dluhopisy . ps2017-007-06-004-017.u4.p6.s5
Můžete se ptát - proč zrovna vydaly dluhopisy ? ps2017-007-06-004-017.u4.p6.s6
No protože dluhopisy jsou také cenné papíry . ps2017-007-06-004-017.u4.p7.s1
Takže v okamžiku jsme tady dali velmi jednoduchý způsob akciovým společnostem , které jsou ovládány státem , aby se vyhnuly registru smluv prostě tím , že vydají dluhopisy a dají je na burzu . ps2017-007-06-004-017.u4.p7.s2
To nebylo úplně prozřetelné , protože se objevily společnosti jako ČD Cargo nebo společnost ČEPS , která nikdy předtím žádné dluhopisy nevydala , tak najednou vydávala dluhopisy . ps2017-007-06-004-017.u4.p7.s3
Pražská plynárenská , která je stoprocentně vlastněna hlavním městem Prahou , si půjčila na dluhopisy 2 mld . korun , ačkoliv má 2 mld . korun nerozděleného zisku . ps2017-007-06-004-017.u4.p7.s4
A další podivné operace , které vypovídaly o tom , že cílem těch společností bylo účelově se vyhnout zveřejňování smluv . ps2017-007-06-004-017.u4.p7.s5
Dokonce nás na to upozornila Bezpečnostní informační služba ve své zprávě , že ty společnosti účelově využívají , nebo spíš zneužívají tu výjimku pro zveřejňování smluv . ps2017-007-06-004-017.u4.p8.s1
Jaké je tedy řešení toho , jak vyřešit neprůhledné hospodaření těch akciových společností a někdy i nevýdělečných organizací , třeba neziskových organizací a podobně ? ps2017-007-06-004-017.u4.p8.s2
Podle našeho návrhu se má zrušit výjimka pro ČEZ a další podobné společnosti a tyto společnosti mají ze zákona mít povinnost zveřejňovat ty smlouvy s výjimkou případů , které jsou taxativně uvedeny v zákoně o registru smluv , případně v zákoně o svobodném přístupu k informacím . ps2017-007-06-004-017.u4.p8.s3
Za druhé chceme , aby se opravil nedostatek , který nám vytkl v zákoně číslo 106 / 1999 Sb . Ústavní soud . ps2017-007-06-004-017.u4.p8.s4
Ústavní soud na základě návrhu , který posílal právník pan Pokorný , který zastupuje ČEZ , řekl , že je možné , aby státem vlastněné společnosti zveřejňovaly smlouvy , ale musí to být zákonem dostatečně jasně uvedeno . ps2017-007-06-004-017.u4.p8.s5
A v platném zákoně číslo 106 to podle Ústavního soudu nestačilo , protože tam bylo napsáno pouze veřejné instituce . ps2017-007-06-004-017.u4.p8.s6
Bohužel Nejvyšší správní soud celou řadu let říkal , že pod ty veřejné instituce samozřejmě spadají i organizace , které jsou státem ovládány , to znamená , kde stát může uplatňovat svoji moc , i když jsou soukromoprávní povahy . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s1
Jedním ze základních důvodů , pro které navrhujeme , aby se rozšířil registr smluv i na společnost ČEZ a další státem a městy vlastněné organizace , je , že se registr smluv osvědčil u těch ostatních subjektů . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s2
Nedošlo k žádnému kolapsu registru smluv , jak tady bylo prorokováno . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s3
V registru smluv je dnes zveřejněno 1 098 159 smluv . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s4
Registr smluv funguje . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s5
Registr smluv má preventivní účinek . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s6
Pomáhá tomu , aby osoby , které hospodaří s majetkem státu nebo ve státech ovládaných společnostech , hospodařily s péčí řádného hospodáře , a omezuje korupční potenciál . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s7
Máme celou řadu příkladů , které ukázaly fungování registru smluv v praxi . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s8
Například registr smluv pomohl odhalit tajné bonusy v nemocnicích , to , že státu se podařilo vyjednat extrémně výhodné tarify , což je samozřejmě pozitivní , ale je otázka , proč se to nedaří i občanům , získat přístup k takhle levným tarifům . ps2017-007-06-004-017.u4.p9.s9
To , že Všeobecná zdravotní pojišťovna si platí propagaci na Parlamentních listech , to , že nákupy nemocnic jsou v některých případech bez soutěže a že jsou některé práce Ředitelství silnic a dálnic předražené . ps2017-007-06-004-017.u4.p10.s1
Závazek k tomu , že dojde k rozšíření působnosti registru smluv i na společnost ČEZ , byl i v první verzi programového prohlášení vlády . ps2017-007-06-004-017.u4.p10.s2
Já samozřejmě nerozumím tomu , nevidím do toho , proč byl vyškrtnut z té druhé verze , ale podle veřejných prohlášení premiéra předpokládám , že to , co řekl pan premiér , pořád platí , že vláda má zájem na tom , aby došlo k rozšíření působnosti a k zprůhlednění hospodaření těchto společností , které jsou ovládány státem . ps2017-007-06-004-017.u4.p11.s1
Ten poslední důvod , který je samozřejmě nejdůležitější , je , aby byly nastaveny účinné mechanismy veřejné kontroly , o kterých mluví Nejvyšší správní soud ve své judikatuře . ps2017-007-06-004-017.u4.p11.s2
Protože občané mají podle Listiny základních práv a svobod právo na informace o tom , jak hospodaří státní orgány . ps2017-007-06-004-017.u4.p11.s3
Myslím si , že to jde uplatnit i na případy , kdy stát přenáší svoji působnosti na určité ovládané organizace , které podnikají v některých případech v podstatě ve skoro monopolním postavení , nebo minimálně zdaleka dominantním postavení . ps2017-007-06-004-017.u4.p11.s4
Ostatně pokud se tady mluví o tom , že podle státní strategie v oblasti energetiky má stát dát 200 miliard korun na dostavbu dalšího bloku jaderné elektrárny Dukovany , tak já si nedovedu představit , že bychom dali 200 miliard korun do černé díry nebo schránky , o které vůbec nevíme , jak s těmi penězi hospodaří , kde není absolutně žádná veřejná kontrola . ps2017-007-06-004-017.u4.p11.s5
Protože my tady nemáme v dnešní době , my tady v dnešní době ani neuplatňujeme principy Limské deklarace o principu auditu , podle které každá organizace , která je státem vlastněná , má být pod určitou kontrolou nejvyšší auditní instituce , jako je Nejvyšší kontrolní úřad . ps2017-007-06-004-017.u4.p11.s6
Tyto kontrolní mechanismy zde nejsou a o to více jsou důležité mechanismy veřejné kontroly . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s1
Samozřejmě proti těm důvodům přijetí rozšíření zákona o registru smluv na ČEZ stojí naprosto legitimní otázka toho , aby tyto společnosti nebyly znevýhodněny v čistě konkurenčním prostředí . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s2
Protože některé státní firmy skutečně podnikají v prostředí , které je čistě konkurenční , a tato otázka je zcela legitimní . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s3
K tomu je třeba říci , že platný občanský zákoník v § 504 předvídá institut takzvaného obchodního tajemství , kterým jsou konkurenčně významné , určitelné , ocenitelné a v příslušných obchodních kruzích běžně nedostupné skutečnosti , které vlastník nějakým způsobem utajuje . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s4
Pokud se ukáže , že jsou i nějaké další informace , které je nutné z důvodu zajištění pozice v konkurenčním prostředí utajovat , a budou velmi specificky vymezeny , tak o nich pojďme určitě diskutovat . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s5
Můžeme to probrat v rámci druhého čtení , v rámci pozměňovacích návrhů na výboru , ale zatím o žádných takových konkrétních skutečnostech nevím . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s6
A byl bych velmi nerad , aby se ta mlčenlivost , nezveřejňování smluv rozšiřovalo na úplně všechny případy libovolného know - how . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s7
Ostatně už dneska se obchodní tajemství aplikuje poměrně extenzivně . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s8
Když se podíváme na případy například národního podniku Budějovický Budvar , tak ty smlouvy , které zveřejňuje , tak v nich nejsou v některých případech ceny , pokud to spadá pod obchodní tajemství , nejsou tam v některých případech i dodavatelé , smluvní partneři . ps2017-007-06-004-017.u4.p12.s9
Takže se ukazuje , že ta dosavadní úprava je samozřejmě naprosto dostatečná . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s1
Ještě bych se chtěl věnovat jedné poznámce , která zazněla ve stanovisku Parlamentního institutu . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s2
Parlamentní institut upozorňuje na skutečnost , že návrh , jak je teď připraven , pracuje s pojmem většinového společníka , který se týká obchodních korporací , ale upozorňuje Parlamentní institut na to , že jsou tady právnické osoby , které jsou ovládány státem , nebo řízeny , které mají i jinou povahu než obchodní korporace . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s3
Jsou to ty spolky , ústavy , nadace , nadační fondy a další podobné organizace , neziskové organizace . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s4
A musíme si říct , že některé organizace neziskové jsou ovládány státem nebo městem . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s5
Když se třeba podíváte na neziskovou organizaci , která je ovládána městskou částí Praha 1 , tak pokud jdete přes Staroměstské náměstí a vidíte tam ty buřty u toho parku , tak ty parcely má pronajaty právě tato nezisková organizace od Prahy 1 . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s6
No a samozřejmě nikdo neví , jak hospodaří . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s7
Takže ona si je pronajímá za dva tisíce korun denně , všechny ty lukrativní parcely pro prodej buřtů na Staroměstském náměstí , ale ve skutečnosti ti , kdo mají ty stánky pronajaty , ti platí dramaticky více peněz této organizaci . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s8
A je naprosto legitimní , aby se veřejnost ptala , kam mizí ty stovky tisíc , miliony korun , které v České republice tímto způsobem unikají . ps2017-007-06-004-017.u4.p13.s9
Ty peníze vznikají na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci , v podstatě se generují ty příjmy tímto způsobem a je logické , aby i v tomto případě existovala veřejná kontrola . ps2017-007-06-004-017.u4.p14.s1
Čili , dámy a pánové , dovolte mi , abych se nyní přiblížil k závěru . ps2017-007-06-004-017.u4.p14.s2
Já bych vás chtěl požádat , aby Poslanecká sněmovna jednoznačně ukázala , že Sněmovna stojí o to , aby státem vlastněné firmy a ovládané firmy průhledně fungovaly , aby zveřejňovaly informace , tak jako je zveřejňuje státní správa , a dovoluji si vás zdvořile požádat , abyste podpořili náš návrh , aby se dostal do dalšího čtení . ps2017-007-06-004-017.u4.p14.s3
Samozřejmě v průběhu rozpravy jsem připraven zodpovědět veškeré otázky , poznámky a tak dále . ps2017-007-06-004-017.u4.p15.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-007-06-004-017.u5.p1.s1
Tak , děkuji zástupci navrhovatelů za uvedení předloženého návrhu a prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloslav Janulík . ps2017-007-06-004-017.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-007-06-004-017.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-007-06-004-017.u6.p1.s2
Po obsažném sdělení předřečníka není moc co dodat . ps2017-007-06-004-017.u6.p1.s3
Jenom ti , co si to pamatujeme , víme , jak těžce se tento zákon tady rodil , jak těžce se přijímal . ps2017-007-06-004-017.u6.p1.s4
To , že se tam objevily ty výjimky , nebo ty spousty výjimek , my jsme s tím nebyli příliš konformní , ale prostě tehdy taková situace byla a byli jsme rádi , že se to podařilo alespoň v této podobě . ps2017-007-06-004-017.u6.p1.s5
Je tedy chvályhodné , že se pirátská strana vydává tímto směrem . ps2017-007-06-004-017.u6.p2.s1
Praxe prokazuje , že s tím nakonec žádné velké problémy spojené nejsou . ps2017-007-06-004-017.u6.p2.s2
To je jenom dobře . ps2017-007-06-004-017.u6.p2.s3
Nicméně bych byl opatrný s tím , že tehdy jsme se samozřejmě velmi přeli s Rekonstrukcí státu , tak ta se k tomu taky nějakým způsobem jako asi vyjadřuje a vyjadřovat bude , což se samozřejmě potom projeví na výborech . ps2017-007-06-004-017.u6.p3.s1
A určitě bych zmínil jednu věc , kterou bych odpověděl prostřednictvím pana předsedajícího kolegovi Plzákovi . ps2017-007-06-004-017.u6.p3.s2
Ty neziskové organizace tam jsou , ale nejsou tam úplně všechny zahrnuté . ps2017-007-06-004-017.u6.p3.s3
Samozřejmě jsou tam zahrnuty jenom ty , kde má účast stát , resp . obec , takové ty čisté neziskovky v uvozovkách , ty tam nejsou , což by třeba taky neškodilo , kdyby tam byly . ps2017-007-06-004-017.u6.p3.s4
To je jedna poznámka .