ps2017-007-05-001-014.u1.p1.s1
14 . ps2017-007-05-001-014.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 40 / - prvé čtení ps2017-007-05-001-014.u1.p2.s1
Tímto návrhem jsme se zabývali ve čtvrtek 1 . března tohoto roku , kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě . ps2017-007-05-001-014.u1.p2.s2
Připomínám , že stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 40 / 1 . ps2017-007-05-001-014.u1.p2.s3
Prosím , aby - ano , již zaujali svá místa zástupce navrhovatelů poslanec Radek Rozvoral a zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jan Farský . ps2017-007-05-001-014.u1.p3.s1
Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , nicméně předtím tady přečtu jednu omluvu , dvě omluvy . ps2017-007-05-001-014.u1.p3.s2
Za prvé pan poslanec Pavel Staněk , přijměte prosím mou omluvu , ano , ve dnech 6 . až 7 . 3 . z rodinných důvodů . ps2017-007-05-001-014.u1.p3.s3
A pak tady mám omluvu pana poslance Stanislava Grospiče a je to 6 . března od 16.15 do konce jednání z důvodu pracovního jednání mimo Sněmovnu . ps2017-007-05-001-014.u1.p4.s1
Teď mám tedy do obecné rozpravy přihlášeno , ano , jako první pan poslanec Ivan Adamec . ps2017-007-05-001-014.u1.p4.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-007-05-001-014.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-05-001-014.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , kolegyně , kolegové , úvodem mé řeči mi dovolte říci , že tady už proběhla rozprava na toto téma , padla tady spousta argumentů proti návrhu tohoto ústavního zákona . ps2017-007-05-001-014.u2.p1.s3
Samozřejmě slyšel jsem tady několik vystoupení od zástupce předkladatelů , která byla jak přes kopírák , ale samozřejmě vyslechli jsme si je . ps2017-007-05-001-014.u2.p2.s1
Já bych spíš řekl , že je potřeba si uvědomit , o co v tuto chvíli jde . ps2017-007-05-001-014.u2.p2.s2
Protože pokušení přímé volby , to tady pořád je , a nehledejme , řekl bych , nehledejme zkušenosti , nehledejme , jak to funguje jinde . ps2017-007-05-001-014.u2.p2.s3
Je to představa , je to osobní pocit toho , že naše demokracie bude lepší , že to začne fungovat lépe a že touto změnou dosáhneme lepšího vedení našich měst , obcí a hejtmanství . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s1
Musím říct , že je potřeba si uvědomit , co máme před sebou na pořadu . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s2
Je to změna ústavního zákona . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s3
Tady pan předseda Okamura říkal , že už několik let se snaží o přímou volbu starostů , senátorů . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s4
Není jediný . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s5
Zažil jsem to tady . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s6
Byl jsem tady minulé volební období , ale musím říct , že tehdy to aspoň byly návrhy zákonů . ps2017-007-05-001-014.u2.p3.s7
Bavili jsme se o problémech konkrétně a vždycky to zhavarovalo na tom , že nebyl dostatek přesvědčených zástupců toho , že ty navrhované zákony jsou v pořádku a že to je ta správná cesta . ps2017-007-05-001-014.u2.p4.s1
Tady ale dneska budeme postupovat do dalšího čtení , a já si myslím , že budeme , protože se domnívám , že to je součástí určitých politických dohod , a budeme posouvat ústavní zákon . ps2017-007-05-001-014.u2.p4.s2
To je velký problém , protože ústavní zákon , změna je velmi jednoduchá . ps2017-007-05-001-014.u2.p4.s3
Prostě se tam napíše , že budeme volit přímo starosty a hejtmany - a primátory , abych na ně nezapomněl , a to je všechno . ps2017-007-05-001-014.u2.p4.s4
Vystavujeme bianko šek do Ústavy . ps2017-007-05-001-014.u2.p4.s5
Mimochodem , když jsem začínal v politice , ve vysoké politice , tak jsem to bral odzadu , já jsem začínal v Senátu , A tehdy mi zkušení politici ze Senátu říkali , a já si myslím , že to je hluboká pravda , že do Ústavy se má sahat zcela výjimečně a musí to být uděláno tak , abychom tím skutečně nezpůsobili jakýkoli problém , který by právě aplikací té změny Ústavy mohl nastat . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s1
Co budete dělat v druhém , třetím čtení s tímto návrhem zákona ? ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s2
Já vám to řeknu . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s3
Nic . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s4
Nic ! ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s5
Protože to je velmi jednoduché , je to jedna nebo dvě věty . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s6
A já si myslím , že nemáme o čem debatovat . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s7
Ano , můžeme si říct , je tady skupina poslanců , poslankyň , kteří chtějí přímou volbu starostů , primátorů a hejtmanů . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s8
Pak je tady velká skupina zkušených komunálních politiků , kteří to z jasných důvodů nechtějí . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s9
A na druhou stranu , o čem to bude , pokud to pustíme do dalšího čtení ? ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s10
Bude to o proklamaci . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s11
My to do Ústavy nějakým způsobem propašujeme , legálním zákonodárným procesem , samozřejmě třípětinovým hlasováním , a to už je trošku jiná káva . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s12
Věřím tomu , že nakonec zvítězí zdravý rozum a že z naší Ústavy ČR si prostě trhací kalendář dělat nebudeme . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s13
Já bych to pochopil , kdyby tady byl konkrétní návrh na změnu systému . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s14
To bych pochopil . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s15
Asi bych s tím taky nesouhlasil , ale to můžu , to je věc každého poslance , poslankyně , jak se k tomu postaví . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s16
Ale už bychom se konkrétně měli na výborech o čem bavit . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s17
A tady ten problém takto nastaven není . ps2017-007-05-001-014.u2.p5.s18
Tady se vlastně o ničem bavit nebudeme , protože pokud to nebude připraveno , tak politické proklamace nestačí . ps2017-007-05-001-014.u2.p6.s1
A já tedy musím říct , že když jsem tady slyšel některá vystoupení , tak jsem došel k závěru , že kromě kolegů , kteří se v komunální sféře pohybují a dobře ji znají , tak řada našich poslankyň a poslanců o tom vůbec nic neví . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s1
A já bych možná si tady dovolil takové okénko , jsem v řádné rozpravě , ono to nebude tak rychlé , jak říkal pan předseda Okamura , vám sdělit , jak ten systém funguje v současné době . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s2
Víte , ono máte na jednu stranu pravdu v tom , že lidé si dnes na obcích myslí , na hejtmanstvích o tom nejsem přesvědčen , ale na obcích si myslí , že skutečně ve volebním systému volí starostu a primátora . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s3
Protože způsob volby je tak nastaven . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s4
Ono to tak vypadá , média to živí . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s5
Protože ten lídr , to musí být nakonec ten starosta vítězné strany . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s6
Ono to tak není . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s7
Protože pokud znáte způsob volby a pokud volíte jako občané , tak víte , že na rozdíl od parlamentních voleb je kandidátka do města , obce úplně jiná . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s8
Je to jedna kandidátka podle počtu subjektů , hnutí , politických stran nebo těch , kteří seženou patřičné podpisy . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s9
Ta plachta je podle toho různě veliká . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s10
Ve velkých městech není výjimka formát A 0 , tzn . přes celý kuchyňský stůl tam , kde se bojí toho , že kdyby to udělali oboustranně , že se lidé na tu druhou stranu nepodívají , což se ukazuje , že to problém byl i ve volbách do Poslanecké sněmovny . ps2017-007-05-001-014.u2.p7.s11
No a teď lidé volí , a oni jim říkají - můžete si zakroužkovat kandidáty , kteří jsou vám sympatičtí , kterým věříte , a když je zakroužkujete , a můžete dát maximálně tolik kroužků , kolik je počet členů konkrétního zastupitelstva , tak to je ten správný způsob volby lidí , kteří podle vás mohou vás zastupovat na obci nebo na městě . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s1
Ale takhle to není . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s2
To je problém , řeknu , když zastupitelstvo má 33 členů , tak když volíte z kandidátky člověka , kterého chcete za starostu , a zbytek volíte někde jinde , tak to znamená to , že ten člověk od vás dostane jeden hlas , a kdybyste volili celou skupinu , celou kandidátku , tak jich bude mít 33 . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s3
A tady je problém . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s4
Není to tak , že se volí starosta nebo primátor nebo hejtman tímto způsobem . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s5
Lidé si to myslí , je to jinak . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s6
Já si myslím , že tvůrce tohoto volebního zákona vedla myšlenka toho , aby se tam dostalo co nejbarevnější spektrum zastupitelů v té obci . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s7
Protože také je pravda to , že poslední na kandidátce vítězné strany nebo skupiny nebo hnutí kolikrát má víc hlasů než první na kandidátce strany , která se dostane do zastupitelstva jako druhá , ale on zvolen není a je zvolen ten první z té druhé strany . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s8
To je taky velká nespravedlnost toto . ps2017-007-05-001-014.u2.p8.s9
Vlastně je to tak , že lidé si myslí , že volí , a volí něco úplně jiného . ps2017-007-05-001-014.u2.p9.s1
Tady si myslím , že by skutečně stálo zapřemýšlet , jak tento systém zlepšit , jak to udělat tak , aby si lidé skutečně mohli vybrat pořadí , tak jako třeba ve Sněmovně nebo podobně , ale to je na diskusi . ps2017-007-05-001-014.u2.p9.s2
Dokonce se tam dají ty většinové prvky vsunout , do těchto návrhů , protože - nakonec mluvil o tom i pan prezident Zeman , že jeho představa byla taková , že první z vítězné strany nebo hnutí by byl automaticky starostou , primátorem , hejtmanem . ps2017-007-05-001-014.u2.p9.s3
Ono to zas tak jednoduché ale není , protože pokud ten člověk řekne , že to dělat nechce , tak co bude ? ps2017-007-05-001-014.u2.p9.s4
Bude muset odstoupit z kandidátky , ze zastupitelstva , nebo se jenom posune ? ps2017-007-05-001-014.u2.p9.s5
Výklad by asi byl velmi složitý a celé by to bylo trošku komplikovanější , než by si takové představy ti , co je prezentují , mohli uvědomit . ps2017-007-05-001-014.u2.p10.s1
Já bych k tomu chtěl říci , že ten volební systém není úplně dokonalý , ale na druhou stranu zase říkám , že to prostě umožňuje i těm malým stranám , malým sdružením , nezávislým kandidátům , se do obecního , městského či krajského zastupitelstva dostat . ps2017-007-05-001-014.u2.p10.s2
To byl záměr tvůrce tohoto volebního zákona . ps2017-007-05-001-014.u2.p11.s1
Když tady někdo říkal , že někdo vyhraje a někdo jiný složí vítěznou koalici , tak já tady připomenu slova bývalého pana prezidenta , pana Václava Havla , který říkal zcela na rovinu : vítěz voleb není ten , kdo vyhraje počtem hlasů , ale vítěz voleb je ten , který je schopen složit vítěznou kandidátku . ps2017-007-05-001-014.u2.p12.s1
A teď jak to v praxi může vypadat ? ps2017-007-05-001-014.u2.p12.s2
Nejhorší model je ten , kdy strana , která vyhraje , ale na těch prvních místech jsou tahouni kandidátky , jako jsou místní lékaři , učitelé , no tak ti to dělat nechtějí , tak prostě vytahuje zespodu kandidátky toho , kdo by toho starostu případně mohl dělat . ps2017-007-05-001-014.u2.p12.s3
Já jsem to zažil v jednom nejmenovaném městě . ps2017-007-05-001-014.u2.p12.s4
A jak si myslíte , že to dopadlo ? ps2017-007-05-001-014.u2.p12.s5
Vydrželo to půl volebního období , pak se to zhroutilo , protože takový postup podle mě nemá legitimitu od voličů , prostě je to výsměch voličům a takhle se to dělat nemá . ps2017-007-05-001-014.u2.p13.s1
Druhý případ je ten , že vyšachuji vítěze voleb . ps2017-007-05-001-014.u2.p13.s2
No to je složitější případ , protože když vítěz voleb není schopen normální komunikace se zbytkem politických stran v té oblasti , v tom městě , v obci , tak tam už je zárodek nedohody hned na začátku a může to také skončit tak , že prostě ten vítěz je v opozici . ps2017-007-05-001-014.u2.p13.s3
To je jedna z nevýhod , ale zase je to ta premisa , že vítěz voleb je ten , který je schopen dát dohromady vítěznou koalici . ps2017-007-05-001-014.u2.p14.s1
Nejlepší je samozřejmě to , když starostou , primátorem , hejtmanem je ten , který je první na kandidátce vítězné strany a ty volby vyhraje . ps2017-007-05-001-014.u2.p14.s2
Já vím , o čem mluvím , já to sleduji celou dobu . ps2017-007-05-001-014.u2.p14.s3
Já jsem dvacet let starostou okresního města a musím říci , že jsem zažil různé modely , ale já osobně jsem vždy volby vyhrál , vždy jsem byl první a vždycky jsme se koalici snažili sestavit tak , aby ten první , co byl na pásce , měl právo postavit starostu . ps2017-007-05-001-014.u2.p14.s4
Je to nejlepší řešení , nejčistší řešení , ale někdy se také může stát , že ten , kdo je první na pásce , to dělat nechce , a pak samozřejmě dochází buď k dohodě , nebo nedohodě . ps2017-007-05-001-014.u2.p15.s1
Toto jsou nevýhody toho volebního systému , ale pojďme se o tom bavit . ps2017-007-05-001-014.u2.p15.s2
Myslím si , že tady je prostor obrovský . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s1
Já si myslím , že v zahraničí jsou různé modely , ale tento systém přes své nevýhody má přece jenom jednu výhodu . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s2
Někteří z vás tady mluvíte o odvolatelnosti politiků . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s3
No tak jednoznačně každý , kdo je starostou , tak je vždy starostou od zastupitelstva k zastupitelstvu . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s4
Každý , kdo je v radě , je radním od zastupitelstva k zastupitelstvu . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s5
Zastupitelstvo musí být minimálně jednou za tři měsíce . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s6
Takže pokud to nefunguje , jsou nedohody , tak prostě politická situace se změní , může se odvolávat , koalice se mění . ps2017-007-05-001-014.u2.p16.s7
Tady prostor je . ps2017-007-05-001-014.u2.p17.s1
Připadá mi neuvěřitelné , že tady někdo obhajuje , že zvolíte starostu v přímé volbě a pak ho hodíte všanc zastupitelstvu , které bude úplně jiné a nekomunikativní . ps2017-007-05-001-014.u2.p17.s2
Zkušenosti od sousedů jsou . ps2017-007-05-001-014.u2.p17.s3
Já znám případy v Polsku , kdy předsedající zastupitelstva , který řídí zastupitelstvo a radu jako výkonný orgán , se nedohodne s primátorem , a když pak jedou někam na akci , třeba na družební akci do spřáteleného města nebo obce , tak každý jede v jiném autě , protože se nesnášejí . ps2017-007-05-001-014.u2.p17.s4
Dovedete si představit , jak taková situace bude vypadat v obci ?