|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-02-28 ps2017-007-02-012-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Návrh poslanců Věry Kovářové, Víta Rakušana a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 33/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-02-28
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007058.htm

Select a sentence

ps2017-007-02-012-008.u1.p1.s1 8.
ps2017-007-02-012-008.u1.p1.s2 Návrh poslanců Věry Kovářové, Víta Rakušana a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 33/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-007-02-012-008.u1.p2.s1 I tento sněmovní tisk v prvém čtení obsahoval návrh, nebo byl zde návrh, aby byl projednáván podle § 90 odst. 2.
ps2017-007-02-012-008.u1.p2.s2 Také v tomto případě je zde k dispozici veto 65 poslanců, takže nemůžeme tímto způsobem postupovat a budeme ho projednávat řádně.
ps2017-007-02-012-008.u1.p2.s3 Stanovisko vlády k tomuto návrhu bylo doručeno jako sněmovní tisk 33/1.
ps2017-007-02-012-008.u1.p3.s1 nyní prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-007-02-012-008.u1.p3.s2 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-007-02-012-008.u2.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již bylo řečeno, projednáváme náš sněmovní tisk číslo 33, což je novela zákona o střetu zájmů.
ps2017-007-02-012-008.u2.p1.s2 Týká se tzv. majetkových přiznání veřejných funkcionářů, kterých je více než 30 tisíc.
ps2017-007-02-012-008.u2.p2.s1 Praxe ukázala, že neuvolnění starostové, místostarostové a radní, kteří ve svém volném čase, někdy bez odměny či za odměnu nízkou, musí do majetkových přiznání uvádět své veškeré příjmy, a to i příjmy, které jsou ve společném jmění manželů či manželek nebo společníků ve firmách.
ps2017-007-02-012-008.u2.p2.s2 Problém nastává také u těch, kteří jsou podnikateli či zaměstnanci, jimž zaměstnavatel smluvně zakázal zveřejňování příjmů.
ps2017-007-02-012-008.u2.p2.s3 Důsledky se ukázaly.
ps2017-007-02-012-008.u2.p2.s4 Několik desítek těchto veřejných funkcionářů již rezignovalo na svoji funkci.
ps2017-007-02-012-008.u2.p2.s5 Další desítky zvažují, že rezignaci podají.
ps2017-007-02-012-008.u2.p3.s1 Sdružení místních samospráv si nechalo udělat průzkum mezi starosty, z nichž 50 procent odpovědělo, že zvažují, že nebudou kandidovat v příštích komunálních volbách, a jako hlavní důvod uvedli zákon o střetu zájmů.
ps2017-007-02-012-008.u2.p3.s2 Hrozí tak, že komunální politici nebudou tak kvalitní a budou ti kvalitní odcházet a nebudou již dále vykonávat svoji funkci či kandidovat.
ps2017-007-02-012-008.u2.p3.s3 A dokonce hrozí, že v některých obcích nebudou kandidátky sestaveny žádné.
ps2017-007-02-012-008.u2.p4.s1 Další výtkou v rámci průzkumu, který si Sdružení místních samospráv udělalo, bylo, že nahlížení do oněch majetkových přiznání je anonymní.
ps2017-007-02-012-008.u2.p5.s1 Na základě těchto skutečností jsme podali návrh novely zákona, který říká, že do těchto majetkových přiznání by bylo možné nahlížet, ale po podání žádosti, tedy přes přihlašovací údaje.
ps2017-007-02-012-008.u2.p5.s2 Nicméně Sdružení místních samospráv a Svaz měst a obcí navštívilo pana premiéra a vysvětlilo mu důsledky, ke kterým vedla poslední novela zákona o střetu zájmů, a vývoj je jaksi překotný.
ps2017-007-02-012-008.u2.p5.s3 A proto bych se více, než abych odůvodňovala tento návrh, chtěla spíše vyjádřit k tomu, čeho bylo dosaženo včera na pracovní skupině, kde došlo ke kompromisu.
ps2017-007-02-012-008.u2.p6.s1 Starostové a nezávislí vítají vznik kompromisního pozměňovacího návrhu k novele zákona o střetu zájmů, ke kterému včera dospěla právě ona pracovní skupina, kde byli přítomni zástupci jednotlivých poslaneckých klubů, a připojujeme se k přijetí této novely.
ps2017-007-02-012-008.u2.p6.s2 STAN považuje za dobrý onen dosažený kompromis a za příznivý signál jak pro současné komunální politiky, tak pro jednotlivce, kteří vstup do komunální politiky před podzimními obecními volbami zvažovali.
ps2017-007-02-012-008.u2.p7.s1 Nový kompromisní návrh míří na § 13 zákona o střetu zájmů, když upravuje okruh informací, které budou veřejnosti dostupné k nahlížení, a těch, které zůstanou neveřejné a dostupné pouze pro některé státní orgány, jako je Finanční správa, policie či zpravodajské služby.
ps2017-007-02-012-008.u2.p7.s2 Toto rozlišování se ale nebude týkat představitelů statutárních měst.
ps2017-007-02-012-008.u2.p7.s3 Na rozdíl od menších samospráv zde nehrozí obava z nedostatku kandidátů.
ps2017-007-02-012-008.u2.p8.s1 Starostové a nezávislí chtějí podtrhnout, že cílem novelizace zákona o střetu zájmů v žádném případě není snížení transparentnosti, ale nezbytné vyvážení práva na informace a práva na soukromí, a oceňují, že se na absurdnosti požadavku na zveřejňování veškerého rodinného majetku v případech, kdy komunální politici mnohdy pobírají odměny v řádu jednotek tisíc korun za náročnou a odpovědnou práci, vykonávanou ve volném čase po večerech a víkendech, poslanecké kluby dokázaly rychle shodnout.
ps2017-007-02-012-008.u2.p8.s2 A za tento vstřícný a konstruktivní přístup všem zúčastněným děkuji.
ps2017-007-02-012-008.u2.p9.s1 Na závěr mi dovolte poděkovat za spolupráci a podporu Sdružení místních samospráv, Svazu měst a obcí, Spolku pro obnovu venkova a také Dobrovolnému svazku obcí Severo-Lanškrounsko, který nám poskytl řádné informace z území.
ps2017-007-02-012-008.u2.p9.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-02-012-008.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-02-012-008.u3.p1.s2 Také v případě tohoto sněmovního tisku je zpravodajem pro prvé čtení pan poslanec Petr Sadovský, tedy mu předávám slovo.
ps2017-007-02-012-008.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-02-012-008.u4.p1.s2 Jak zde bylo řečeno, cílem předloženého návrhu je novelizace zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, do podoby před novelou provedenou zákonem č. 14/2017 Sb., a to v otázce přístupu veřejnosti k vybraným informacím o veřejných funkcionářích a povinně poskytovaným podle zákona.
ps2017-007-02-012-008.u4.p1.s3 Je navrhováno, aby oznámení uvedená v § 7 zákona byla i v případě osob uvedených v § 2 odst. 1 zpřístupněna veřejnosti za stejných podmínek jako v případě osob uvedených v § 2 odst. 2, tedy pouze na základě individualizované žádosti, a nikoliv prostřednictvím volného přístupu do veřejné datové sítě.
ps2017-007-02-012-008.u4.p1.s4 Dále se navrhuje sjednocení rozsahu skutečností, které mohou být každému zpřístupněny, tedy zúžením okruhu těchto skutečností pro veřejné funkcionáře podle § 2 odst. 1 zákona.
ps2017-007-02-012-008.u4.p2.s1 jako neuvolněný místostarosta i přesto, že stanovisko vlády, Ministerstva vnitra i spravedlnosti je nesouhlasné, bych doporučoval, aby tento zákon prošel do dalšího čtení a o tomto problému se jednalo, protože vím, že to je opravdu problém.
ps2017-007-02-012-008.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2017-007-02-012-008.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-02-012-008.u5.p1.s2 Nyní v souladu s rozhodnutím Poslanecké sněmovny zahajuji sloučenou rozpravu.

Text viewDownload CoNNL-U