|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-02-28 ps2017-007-02-003-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Návrh poslanců Vladimíra Koníčka, Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/ - prvé čtení

Date2018-02-28
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007029.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 889 • previousnext

ps2017-007-02-003-012.u1.p1.s1 12.
ps2017-007-02-003-012.u1.p1.s2 Návrh poslanců Vladimíra Koníčka, Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/ - prvé čtení
ps2017-007-02-003-012.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 38/1.
ps2017-007-02-003-012.u1.p2.s2 poprosím pana kolegu Vladimíra Koníčka, aby jako zástupce navrhovatelů tento návrh uvedl.
ps2017-007-02-003-012.u1.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, návrh zákona je velmi krátký, pouze dva články.
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s2 V prvním se v § 15 zákona č. 428/2012 Sb. o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, odstavec 6 zrušuje.
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s3 Vypouštějí se tedy slova "finanční náhrada není předmětem daně, poplatku ani jiného obdobného peněžitého plnění".
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s4 Nelze tedy tvrdit, že se zdaňují církevní restituce, bych to spíš formuloval, že se zrušuje osvobození od daně.
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s5 V článku 2 se tato změna promítá i do zákona o daních z příjmů.
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s6 To je vše.
ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s7 Tak krátký je ten návrh.
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s1 Celková výše finanční náhrady byla stanovena na 59 mld. korun, a to jen politickou dohodou, bez zohlednění reálných cen pozemků.
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s2 Počítalo se s cenou 44,48 za metr čtvereční za zemědělskou půdu, 27,74 za metr čtvereční za lesní pozemky.
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s3 Při realizaci tohoto zákona oceňuje majetek i Český statistický úřad pro započítání do národních účtů.
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s4 V roce 2015 například při prvním vyhodnocení počítal s částkou 7,50 za metr čtvereční u zemědělské půdy jako částkou průměrnou.
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s5 Vidíte ten rozdíl oproti těm 44 korunám průměrné ceny, která byla v tom zákoně?
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s6 Ukazuje to na to, že ceny dohodnuté při schvalování zákona byly výrazně nadhodnocené.
ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s7 Na to jsme upozorňovali v průběhu projednávání zákona, ale takto ceny stanovila tehdejší vládní koalice a nevyslyšela ani hlasy odborné veřejnosti.
ps2017-007-02-003-012.u2.p3.s1 Tento návrh je také reakcí na chování církví po přijetí tohoto zákona, které pobírají finanční náhradu za nevydávaný majetek, tedy majetek, který byl v době přijetí zákona v držení obcí, krajů či jiných fyzických a právnických osob, ale zároveň podávají žaloby na určení vlastníka tohoto majetku a v případě, že by přišel zpět na stát, žádají o jeho fyzické vrácení, takže ve výsledku by měli jak fyzický majetek, tak za něj obdrželi finanční náhradu.
ps2017-007-02-003-012.u2.p4.s1 Předkladatelé jsou připraveni podpořit i jiné návrhy, které by vedly k nápravě daného stavu, a proto vás žádám o propuštění do druhého čtení, aby tu ta šance vůbec byla.
ps2017-007-02-003-012.u2.p4.s2 Děkuji.
ps2017-007-02-003-012.u3.p1.s1 Děkuji panu navrhovateli a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Milan Feranec.
ps2017-007-02-003-012.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové.
ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s3 Jak bylo řečeno, jedná se o krátkou, nebo technicky jednoduchou úpravu.
ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s4 Účelem tohoto zákona je zdanit finanční náhrady za nevydaný majetek, jak tady bylo řečeno.
ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s5 Přínosy pro státní rozpočet se předpokládají na úrovni 380 mil. korun ročně.
ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s1 Stanovisko vlády k tomuto návrhu.
ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s2 Vláda vyslovila souhlas s návrhem s následujícím dovětkem.
ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s3 Vláda si je vědoma rizika, že navržené řešení může být napadeno u Ústavního soudu s ohledem na možný zásah do legitimního očekávání církví a náboženských společností, že jim bude stanovená náhrada vyplacena, aniž by tento příjem byl dodatečně snížen o daňovou povinnost.
ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s4 Nicméně vzhledem k pochybnostem o použitém způsobu výpočtu a výši finančních náhrad považuje návrh zákona za věcně správný.
ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s5 Děkuji.
ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodajovi za jeho zprávu.
ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli dvě přihlášky s přednostním právem.
ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s3 Jako první vystoupí pan předseda Okamura, poté pan předseda Kalousek.
ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s4 Prosím, pane místopředsedo.
ps2017-007-02-003-012.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, dovolte mi se vyjádřit k tomuto návrhu zákona, který navrhuje zdanění finančních náhrad v rámci církevních restitucí.
ps2017-007-02-003-012.u6.p1.s2 Tento návrh naše hnutí SPD podpoří.
ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s1 Finanční náhrada je zákonem o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi stanovena paušálně v celkové výši 59 mld. korun.
ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s2 Tato částka se však ve svém konečném důsledku výrazně navyšuje, neboť počínaje druhým rokem splácení, to je od roku 2014, je nesplacená částka finanční náhrady zvyšována v závislosti na inflaci.
ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s3 Finanční vypořádání, kterému laicky říkáme restituční zákon, je kombinací dvou institutů.
ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s4 Jde o finanční náhrady církvím za škody způsobené znárodněním jejich majetku a jsou také náhradou příspěvku na podporu činnosti, který církve v minulosti dostávaly.
ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s1 My v SPD si vážíme práce a činnosti mnoha církví a vnímáme je jako jeden z velmi stabilizačních a důležitých prvků.
ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s2 Pokud budeme debatovat o zdanění náhrad, pak vycházíme z prosté logiky a přirozené spravedlnosti.
ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s3 To znamená, že to, co bylo církvím skutečně ukradeno, mělo by jim být vráceno či nahrazeno bez dalšího danění, protože náhrada škody není dar ani příjem.
ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s4 Na druhou stranu finanční náhrady, které nejsou náhradou škody, ale jsou skutečně čistým příjmem, by zdaněné být měly.
ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s1 Jak víme, takzvané restituční náhrady dostávají i církve, které před rokem 1989 dokonce ani neexistovaly.
ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s2 Například apoštolská církev s necelými pěti tisíci členy dostat 1 056 336 374 korun.
ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s3 Nebo luterská evangelická církev dostává 113 828 334 korun.
ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s4 Problematická situace je také s církvemi, které sice existovaly před převratem, ale majetky měly minimální.
ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s1 Špatně postavený je tedy z principu celý zákon, protože se smíchala jablka s hruškami, tedy restituce, které měly prostě řešit postupně soudy, a náhrady za budoucí financování církví, které se měly podle našeho názoru řešit daňovými asignacemi tak, aby na církve primárně přispívali jejich členové.
ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s2 Je to model známý ze západních zemí.
ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s3 A naše největší církev obhospodařuje i cenné památky.
ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s4 Peníze na jejich péči by pak měl stát poskytnout prostřednictvím Národního památkového ústavu a dalších institucí, které mají tuto problematiku na starosti.
ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s5 Občané jsou na jedné straně otráveni gigantickými takzvanými finančního náhradami a na straně druhé například katolíky musí bolet, že i když se vzdali velké části náhrad ve prospěch druhých, jsou v očích veřejnosti vnímáni negativně.
ps2017-007-02-003-012.u6.p6.s1 Z výše uvedených důvodů budeme za SPD hlasovat pro propuštění této novely zákona do dalšího čtení a chceme vést další debatu na výborech, zda bychom neuměli zpřesnit zdanění pouze na skutečné zisky církví, abychom nepoškodili ty, kteří dostávají skutečně jen to, co jim bylo vzato, a abychom zároveň odstranili nepřiměřenost stávajících finančních náhrad tak, jak jsem vysvětlil.
ps2017-007-02-003-012.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-02-003-012.u7.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-007-02-003-012.u7.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan předseda Kalousek.
ps2017-007-02-003-012.u7.p1.s3 Poté s přednostním právem pan místopředseda Birke.
ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s3 Dámy a pánové, nechci extendovat diskuzi o tom, zda výše náhrad byla stanovena přiměřeně, nebo nepřiměřeně.
ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s4 O tom si myslím, že se vede desetiletá diskuze.
ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s5 Za Topolánkovy vlády jedna firma velké auditorské pětky stanovila nějakou cenu.
ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s6 Pak si nechala Poslanecká sněmovna zpracovat opoziční posudek, pak si nechala zpracovat posudek Topolánkova vláda a stále to vycházelo zhruba na stejné peníze.
ps2017-007-02-003-012.u8.p2.s1 To, že v náhradách dostávají každoroční výplatu i církve, které před rokem 1948 neexistovaly, to je součástí dohody, kde ty nejbohatší církve - z tohoto hlediska zejména církev katolická - byla ochotna se dohodnout s dalšími 16 církvemi a náboženskými společnostmi a o tu náhradu se s nimi podělit.
ps2017-007-02-003-012.u8.p2.s2 Takže to není něco navíc, ale je to o tom, o čem se těch 17 církví, náboženských společností a Židovská náboženská obec dohodly, že si nějakým způsobem rozdělí, aniž by to pro ten stát znamenalo peníze navíc.
ps2017-007-02-003-012.u8.p3.s1 Rád bych tady zdůraznil některým onu historickou chvíli, kdy nejenom že se dohodl stát s církvemi, ale že se dokázalo dohodnout 17 církví mezi sebou na stejném postupu, což bylo poprvé v těchto zemích od Bílé Hory.
ps2017-007-02-003-012.u8.p3.s2 To byl docela významný okamžik, kdy se tyhle církve dokázaly dohodnout na společné pozici vůči státu, a tak vlastně umožnily i státu tu celkovou dohodu uzavřít.
ps2017-007-02-003-012.u8.p3.s3 To jenom na vysvětlení.
ps2017-007-02-003-012.u8.p4.s1 vás nechci dlouho zdržovat.
ps2017-007-02-003-012.u8.p4.s2 Dovolte mi tři základní poznámky.
ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s1 Poznámka číslo jedna.
ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s2 Je to náhrada.
ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s3 Náhrada není příjem.
ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s4 Zdaňovat náhradu daní z příjmu je naprosto protismyslné a mimo zákon.
ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s5 Někdo vám uloupí majetek, pak je vám za to vyplacena náhrada a vy jste za to zdaněn.
ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s6 To je nesmysl.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s1 Za druhé.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s2 Pro ty, kteří nebyli u jednání o zákonu o majetkovém vyrovnání s církvemi, bych rád jenom připomenul tu konstrukci.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s3 Na základě toho zákona - protože zákon vládu zmocnil k podepsání smluv - bylo podepsáno 17 soukromoprávních smluv.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s4 Jsou to smlouvy soukromoprávního charakteru mezi státem na straně jedné a vždy příslušnou církví nebo náboženskou společností nebo Židovskou náboženskou obcí na straně druhé.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s5 Smlouvy se ctí a dodržují.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s6 A teď jedna strana smlouvy nepřichází za tou druhou stranou smlouvy a neříká "pojďme udělat dodatek ke smlouvě a pojďme se nějak dohodnout jinak", ale používá - tady si dovolím říct zneužívá - své veřejné moci, aby změnila zákon, který ty smlouvy soukromoprávního charakteru změní.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s7 Samotná konstrukce tohoto postupu je absolutně neústavní a nemůže uspět u Ústavního soudu a vláda to .
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s8 Řada z vás to také .
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s9 Nehledě na to, že se samozřejmě bude jednat o retroaktivitu, byť nepřímou.
ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s10 To je také v rozporu s ústavou.
ps2017-007-02-003-012.u8.p7.s1 S tím souvisí moje poslední poznámka.
ps2017-007-02-003-012.u8.p7.s2 Vláda Ústavu České republiky a parlamentní demokracii v takové úctě, že byť měla řadu expertních posudků, že návrh je v rozporu s Ústavou České republiky, sama počítá s tím, že ten návrh u Ústavního soudu narazí, tak říká: tak to schvalme, tak těm komunistům vyhovějme, protože pro to máme své vlastní politické důvody.
ps2017-007-02-003-012.u8.p7.s3 Dovoluji si to z hlediska úcty ústavní instituce, kterou je vláda v Ústavě České republiky, označit za ohavnost, dovolíte-li tento přístup - postupovat vědomě protiústavně a říkat: No vono je to jedno, když tak to zruší Ústavní soud, my teď potřebujeme vyhovět těm komunistům.
ps2017-007-02-003-012.u8.p8.s1 Pokud by byl tento zákon schválen a Ústavní soud by ho nezrušil, což pokládám za vyloučené, ale stát se může cokoliv, tak po padesáti letech dojde jenom k druhé stejné křivdě, k druhé stejné loupeži, ke které došlo po roce 1948.
ps2017-007-02-003-012.u8.p8.s2 Koneckonců krádež a loupeže jsou kroky pro komunisty tak typické.
ps2017-007-02-003-012.u8.p8.s3 My jsme si je připomínali před necelými třemi dny.
ps2017-007-02-003-012.u8.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-007-02-003-012.u9.p1.s1 vám děkuji, pane předsedo.
ps2017-007-02-003-012.u9.p1.s2 Nyní tu mám sérii faktických poznámek.

Text viewDownload CoNNL-U