ps2017-007-02-003-012.u1.p1.s1
12 . ps2017-007-02-003-012.u1.p1.s2
Návrh poslanců Vladimíra Koníčka , Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 428 / 2012 Sb . , o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů ( zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi ) a zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 38 / - prvé čtení ps2017-007-02-003-012.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 38 / 1 . ps2017-007-02-003-012.u1.p2.s2
Já poprosím pana kolegu Vladimíra Koníčka , aby jako zástupce navrhovatelů tento návrh uvedl . ps2017-007-02-003-012.u1.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně a kolegové , návrh zákona je velmi krátký , má pouze dva články . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s2
V prvním se v § 15 zákona č . 428 / 2012 Sb . o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi , odstavec 6 zrušuje . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s3
Vypouštějí se tedy slova " finanční náhrada není předmětem daně , poplatku ani jiného obdobného peněžitého plnění " . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s4
Nelze tedy tvrdit , že se zdaňují církevní restituce , já bych to spíš formuloval , že se zrušuje osvobození od daně . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s5
V článku 2 se tato změna promítá i do zákona o daních z příjmů . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s6
To je vše . ps2017-007-02-003-012.u2.p1.s7
Tak krátký je ten návrh . ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s1
Celková výše finanční náhrady byla stanovena na 59 mld . korun , a to jen politickou dohodou , bez zohlednění reálných cen pozemků . ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s2
Počítalo se s cenou 44 , 48 Kč za metr čtvereční za zemědělskou půdu , 27 , 74 Kč za metr čtvereční za lesní pozemky . ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s3
Při realizaci tohoto zákona oceňuje majetek i Český statistický úřad pro započítání do národních účtů . ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s4
V roce 2015 například při prvním vyhodnocení počítal s částkou 7 , 50 Kč za metr čtvereční u zemědělské půdy jako částkou průměrnou . ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s5
Vidíte ten rozdíl oproti těm 44 korunám průměrné ceny , která byla v tom zákoně ? ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s6
Ukazuje to na to , že ceny dohodnuté při schvalování zákona byly výrazně nadhodnocené . ps2017-007-02-003-012.u2.p2.s7
Na to jsme upozorňovali v průběhu projednávání zákona , ale takto ceny stanovila tehdejší vládní koalice a nevyslyšela ani hlasy odborné veřejnosti . ps2017-007-02-003-012.u2.p3.s1
Tento návrh je také reakcí na chování církví po přijetí tohoto zákona , které pobírají finanční náhradu za nevydávaný majetek , tedy majetek , který byl v době přijetí zákona v držení obcí , krajů či jiných fyzických a právnických osob , ale zároveň podávají žaloby na určení vlastníka tohoto majetku a v případě , že by přišel zpět na stát , žádají o jeho fyzické vrácení , takže ve výsledku by měli jak fyzický majetek , tak za něj obdrželi finanční náhradu . ps2017-007-02-003-012.u2.p4.s1
Předkladatelé jsou připraveni podpořit i jiné návrhy , které by vedly k nápravě daného stavu , a proto vás žádám o propuštění do druhého čtení , aby tu ta šance vůbec byla . ps2017-007-02-003-012.u2.p4.s2
Děkuji . ps2017-007-02-003-012.u3.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli a poprosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , kterým je pan poslanec Milan Feranec . ps2017-007-02-003-012.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážení členové vlády , dámy a pánové . ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s3
Jak už bylo řečeno , jedná se o krátkou , nebo technicky jednoduchou úpravu . ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s4
Účelem tohoto zákona je zdanit finanční náhrady za nevydaný majetek , jak už tady bylo řečeno . ps2017-007-02-003-012.u4.p1.s5
Přínosy pro státní rozpočet se předpokládají na úrovni 380 mil . korun ročně . ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s1
Stanovisko vlády k tomuto návrhu . ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s2
Vláda vyslovila souhlas s návrhem s následujícím dovětkem . ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s3
Vláda si je vědoma rizika , že navržené řešení může být napadeno u Ústavního soudu s ohledem na možný zásah do legitimního očekávání církví a náboženských společností , že jim bude stanovená náhrada vyplacena , aniž by tento příjem byl dodatečně snížen o daňovou povinnost . ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s4
Nicméně vzhledem k pochybnostem o použitém způsobu výpočtu a výši finančních náhrad považuje návrh zákona za věcně správný . ps2017-007-02-003-012.u4.p2.s5
Děkuji . ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodajovi za jeho zprávu . ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám v tuto chvíli dvě přihlášky s přednostním právem . ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s3
Jako první vystoupí pan předseda Okamura , poté pan předseda Kalousek . ps2017-007-02-003-012.u5.p1.s4
Prosím , pane místopředsedo . ps2017-007-02-003-012.u6.p1.s1
Vážené dámy a pánové , dovolte mi se vyjádřit k tomuto návrhu zákona , který navrhuje zdanění finančních náhrad v rámci církevních restitucí . ps2017-007-02-003-012.u6.p1.s2
Tento návrh naše hnutí SPD podpoří . ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s1
Finanční náhrada je zákonem o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi stanovena paušálně v celkové výši 59 mld . korun . ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s2
Tato částka se však ve svém konečném důsledku výrazně navyšuje , neboť počínaje druhým rokem splácení , to je od roku 2014 , je nesplacená částka finanční náhrady zvyšována v závislosti na inflaci . ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s3
Finanční vypořádání , kterému laicky říkáme restituční zákon , je kombinací dvou institutů . ps2017-007-02-003-012.u6.p2.s4
Jde o finanční náhrady církvím za škody způsobené znárodněním jejich majetku a jsou také náhradou příspěvku na podporu činnosti , který církve v minulosti dostávaly . ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s1
My v SPD si vážíme práce a činnosti mnoha církví a vnímáme je jako jeden z velmi stabilizačních a důležitých prvků . ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s2
Pokud budeme debatovat o zdanění náhrad , pak vycházíme z prosté logiky a přirozené spravedlnosti . ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s3
To znamená , že to , co bylo církvím skutečně ukradeno , mělo by jim být vráceno či nahrazeno bez dalšího danění , protože náhrada škody není dar ani příjem . ps2017-007-02-003-012.u6.p3.s4
Na druhou stranu finanční náhrady , které nejsou náhradou škody , ale jsou skutečně čistým příjmem , by zdaněné být měly . ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s1
Jak víme , takzvané restituční náhrady dostávají i církve , které před rokem 1989 dokonce ani neexistovaly . ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s2
Například apoštolská církev s necelými pěti tisíci členy má dostat 1 056 336 374 korun . ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s3
Nebo luterská evangelická církev dostává 113 828 334 korun . ps2017-007-02-003-012.u6.p4.s4
Problematická situace je také s církvemi , které sice existovaly před převratem , ale majetky měly minimální . ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s1
Špatně postavený je tedy z principu celý zákon , protože se smíchala jablka s hruškami , tedy restituce , které měly prostě řešit postupně soudy , a náhrady za budoucí financování církví , které se měly podle našeho názoru řešit daňovými asignacemi tak , aby na církve primárně přispívali jejich členové . ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s2
Je to model známý ze západních zemí . ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s3
A naše největší církev obhospodařuje i cenné památky . ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s4
Peníze na jejich péči by pak měl stát poskytnout prostřednictvím Národního památkového ústavu a dalších institucí , které mají tuto problematiku na starosti . ps2017-007-02-003-012.u6.p5.s5
Občané jsou na jedné straně otráveni gigantickými takzvanými finančního náhradami a na straně druhé například katolíky musí bolet , že i když se vzdali velké části náhrad ve prospěch druhých , jsou v očích veřejnosti vnímáni negativně . ps2017-007-02-003-012.u6.p6.s1
Z výše uvedených důvodů budeme za SPD hlasovat pro propuštění této novely zákona do dalšího čtení a chceme vést další debatu na výborech , zda bychom neuměli zpřesnit zdanění pouze na skutečné zisky církví , abychom nepoškodili ty , kteří dostávají skutečně jen to , co jim bylo vzato , a abychom zároveň odstranili nepřiměřenost stávajících finančních náhrad tak , jak jsem vysvětlil . ps2017-007-02-003-012.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-007-02-003-012.u7.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-007-02-003-012.u7.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan předseda Kalousek . ps2017-007-02-003-012.u7.p1.s3
Poté s přednostním právem pan místopředseda Birke . ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s1
Dobrý den . ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s3
Dámy a pánové , nechci extendovat diskuzi o tom , zda výše náhrad byla stanovena přiměřeně , nebo nepřiměřeně . ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s4
O tom si myslím , že se vede desetiletá diskuze . ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s5
Za Topolánkovy vlády jedna firma velké auditorské pětky stanovila nějakou cenu . ps2017-007-02-003-012.u8.p1.s6
Pak si nechala Poslanecká sněmovna zpracovat opoziční posudek , pak si nechala zpracovat posudek Topolánkova vláda a stále to vycházelo zhruba na stejné peníze . ps2017-007-02-003-012.u8.p2.s1
To , že v náhradách dostávají každoroční výplatu i církve , které před rokem 1948 neexistovaly , to je součástí dohody , kde ty nejbohatší církve - z tohoto hlediska zejména církev katolická - byla ochotna se dohodnout s dalšími 16 církvemi a náboženskými společnostmi a o tu náhradu se s nimi podělit . ps2017-007-02-003-012.u8.p2.s2
Takže to není něco navíc , ale je to o tom , o čem se těch 17 církví , náboženských společností a Židovská náboženská obec dohodly , že si nějakým způsobem rozdělí , aniž by to pro ten stát znamenalo peníze navíc . ps2017-007-02-003-012.u8.p3.s1
Rád bych tady zdůraznil některým onu historickou chvíli , kdy nejenom že se dohodl stát s církvemi , ale že se dokázalo dohodnout 17 církví mezi sebou na stejném postupu , což bylo poprvé v těchto zemích od Bílé Hory . ps2017-007-02-003-012.u8.p3.s2
To byl docela významný okamžik , kdy se tyhle církve dokázaly dohodnout na společné pozici vůči státu , a tak vlastně umožnily i státu tu celkovou dohodu uzavřít . ps2017-007-02-003-012.u8.p3.s3
To jenom na vysvětlení . ps2017-007-02-003-012.u8.p4.s1
Já vás nechci dlouho zdržovat . ps2017-007-02-003-012.u8.p4.s2
Dovolte mi tři základní poznámky . ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s1
Poznámka číslo jedna . ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s2
Je to náhrada . ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s3
Náhrada není příjem . ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s4
Zdaňovat náhradu daní z příjmu je naprosto protismyslné a mimo zákon . ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s5
Někdo vám uloupí majetek , pak je vám za to vyplacena náhrada a vy jste za to zdaněn . ps2017-007-02-003-012.u8.p5.s6
To je nesmysl . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s1
Za druhé . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s2
Pro ty , kteří nebyli u jednání o zákonu o majetkovém vyrovnání s církvemi , bych rád jenom připomenul tu konstrukci . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s3
Na základě toho zákona - protože zákon vládu zmocnil k podepsání smluv - bylo podepsáno 17 soukromoprávních smluv . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s4
Jsou to smlouvy soukromoprávního charakteru mezi státem na straně jedné a vždy příslušnou církví nebo náboženskou společností nebo Židovskou náboženskou obcí na straně druhé . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s5
Smlouvy se ctí a dodržují . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s6
A teď jedna strana té smlouvy nepřichází za tou druhou stranou smlouvy a neříká " pojďme udělat dodatek ke smlouvě a pojďme se nějak dohodnout jinak " , ale používá - tady si dovolím říct zneužívá - své veřejné moci , aby změnila zákon , který ty smlouvy soukromoprávního charakteru změní . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s7
Samotná konstrukce tohoto postupu je absolutně neústavní a nemůže uspět u Ústavního soudu a vláda to ví . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s8
Řada z vás to také ví . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s9
Nehledě na to , že se samozřejmě bude jednat o retroaktivitu , byť nepřímou . ps2017-007-02-003-012.u8.p6.s10
To je také v rozporu s ústavou . ps2017-007-02-003-012.u8.p7.s1
S tím souvisí moje poslední poznámka . ps2017-007-02-003-012.u8.p7.s2
Vláda má Ústavu České republiky a parlamentní demokracii v takové úctě , že byť měla řadu expertních posudků , že návrh je v rozporu s Ústavou České republiky , sama počítá s tím , že ten návrh u Ústavního soudu narazí , tak říká : tak to schvalme , tak těm komunistům vyhovějme , protože pro to máme své vlastní politické důvody . ps2017-007-02-003-012.u8.p7.s3
Dovoluji si to z hlediska úcty ústavní instituce , kterou je vláda v Ústavě České republiky , označit za ohavnost , dovolíte - li tento přístup - postupovat vědomě protiústavně a říkat : No vono je to jedno , když tak to zruší Ústavní soud , my teď potřebujeme vyhovět těm komunistům . ps2017-007-02-003-012.u8.p8.s1
Pokud by byl tento zákon schválen a Ústavní soud by ho nezrušil , což pokládám za vyloučené , ale stát se může cokoliv , tak po padesáti letech dojde jenom k druhé stejné křivdě , k druhé stejné loupeži , ke které došlo po roce 1948 . ps2017-007-02-003-012.u8.p8.s2
Koneckonců krádež a loupeže jsou kroky pro komunisty tak typické . ps2017-007-02-003-012.u8.p8.s3
My jsme si je připomínali před necelými třemi dny . ps2017-007-02-003-012.u8.p9.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-007-02-003-012.u9.p1.s1
Já vám děkuji , pane předsedo . ps2017-007-02-003-012.u9.p1.s2
Nyní tu mám sérii faktických poznámek .