ps2017-006-06-004-015.u1.p1.s1
15 . ps2017-006-06-004-015.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 47 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s1
Tady byl navržen postup podle § 90 , odst . 2 a bylo zde už v průběhu jednání podáno veto dvou klubů , KDU - ČSL a ODS . ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s2
Budeme tedy pokračovat standardně v procesu prvého čtení . ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s3
V tuto chvíli je do rozpravy přihlášen pan poslanec Marek Benda . ps2017-006-06-004-015.u1.p2.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy , vážení pánové , já jsem včera své hlavní výhrady sdělil . ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s3
Paní ministryně slibovala , že na ně zareaguje , takže bych možná teď vytvořil prostor pro možnou reakci paní ministryně a případně pak povedu dále polemiku . ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s4
Myslím , že to , že chci navrhnout přikázání tohoto návrhu zákona ještě ústavněprávnímu výboru , zaznělo včera jasně . ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s5
Spíše bych teď nechal šanci paní ministryni zareagovat na to , co bylo včera řečeno . ps2017-006-06-004-015.u2.p1.s6
Děkuji . ps2017-006-06-004-015.u3.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-006-06-004-015.u3.p1.s2
A paní ministryně má zájem o vystoupení . ps2017-006-06-004-015.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s3
Dovolím si zareagovat na pana poslance Bendu . ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s4
Pokud jsem si dobře poznamenala včera ty podněty a otázky , tak odpovídám následovně . ps2017-006-06-004-015.u4.p1.s5
Implementace DAC 5 už je k dnešnímu dni provedena zhruba v polovině zemí Evropské unie , přičemž Francie a Slovensko , jen tak pro zajímavost , se vydaly stejnou cestou jako my , to znamená cestou obecnějšího procesního předpisu . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s1
K dalším reakcím a poznámkám . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s2
DAC 5 vyžaduje , aby přístup správců k datům měli všichni správci daně , tedy nejen Finanční nebo Celní správa . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s3
Čili potvrzuji to , co tady včera bylo řečeno panem poslancem , že to samozřejmě může dopadat i na správce místních poplatků , protože to je také správce daně . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s4
To je samozřejmě bezesporu pravda . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s5
Nicméně z povahy věci oni budou z této možnosti vyloučeni , protože by museli prokázat , že to potřebují pro svoji konkrétní agendu . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s6
Například obce , které spravují poplatek ze psa , určitě drtivou většinu těchto dat nepotřebují a těžko by byly schopny prokázat , že u nich probíhá správa daně právě pro tuto oblast , takže je ani nesmí získat z povahy věci . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s7
A v podstatě týká se to převážně mezinárodní spolupráce při správě daní a tu de facto vykonává pouze zcela malý a nepatrný zlomek správců daně , je to zejména Finanční a Celní správa . ps2017-006-06-004-015.u4.p2.s8
To znamená , v praxi vůbec nemůže nastat situace , že by obce , které řeší například poplatky , to je klasický příklad správy daně , požadovaly nějaké informace , nebo mohly vůbec požadovat informace od povinných osob , například advokátů . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s1
Co se týče kontrolních mechanismů , tak jak tady byly včera zmíněny , to není žádná novinka . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s2
Správci daně dnes běžně nakládají s mnoha citlivými daty . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s3
Mají jich k dispozici nadstandardně a fungují zcela standardní mechanismy správy daní , to znamená vnitřní i vnější , ať už je to ochrana podle daňového řádu , soudní ochrana , kontrolní orgány typu Úřad na ochranu osobních údajů , daňová mlčenlivost . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s4
To znamená , že tady myslím je těch kontrolních mechanismů , které zachovávají a chrání tyto údaje , celá řada . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s5
Nevzpomínám si , že by někdy došlo k nějaké aféře a údaje byly zneužity . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s6
Argumentace typu - já netvrdím , že to bylo včera řečeno , ale zaznívalo to třeba i v rámci legislativního procesu , třeba při debatách na úrovni Legislativní rady vlády - že si správce daně objedná například mezinárodní dotaz ze Slovenska , to nelze akceptovat , protože to by byl jasný exces a zneužití pravomoci . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s7
Ten dotaz musí jasně odpovídat , mít vazbu na správu daní , funguje to dneska buď . . . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s8
Je to reciproční výměna nebo je to automatická výměna . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s9
To všechno podléhá přísným regulím , mnohdy ze strany Evropské unie , protože to jsou harmonizované zákony . ps2017-006-06-004-015.u4.p3.s10
Takže toto víceméně vylučuji . ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s1
Ještě bych si dovolila , jestli mohu , nějakým způsobem vysvětlit , zjednodušeně , protože připouštím , že moje úvodní slovo včera mohlo být komplikovanější a samozřejmě pro ty , kteří třeba nejsou úplně v míře detailu , nemuselo být úplně jasné , tak si dovolím jenom shrnout fakta . ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s2
My jsme povinni implementovat DAC 5 . ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s3
Pokud bychom ho neimplementovali , vystavujeme se riziku infringementu . ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s4
Znovu opakuji , implementovala to už zhruba polovina zemí Evropské unie . ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s5
My jsme dokonce už i po implementační lhůtě , která vypršela 31 . 12 . 2017 . ps2017-006-06-004-015.u4.p4.s6
A byť jsme neměli v přípravě tohoto implementačního předpisu vůbec žádnou prodlevu , tak samozřejmě nám do toho vstoupil volební rok , takže to je tak , jak to je , za to v podstatě nikdo nemůže . ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s1
Co se týče implementace nad rámec , a já nepopírám , že jdeme v určité míře nad rámec implementace , tak jdeme u povinných osob , které ale nejsou zastřešeny žádnou profesní komorou , nejedná se o zástupce profesních komor . ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s2
Jedná se o povinné osoby , kterými jsou třeba banky , další finanční instituce s bankovním tajemstvím , ostatní ekonomické subjekty . ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s3
A ty už dneska jsou povinny sdělovat tento okruh informací Finančnímu analytickému úřadu . ps2017-006-06-004-015.u4.p5.s4
Nově je budou muset sdělovat správcům daně , tak jak jsem vysvětlovala před chvílí , o které správce daně by se jednalo , na jejich žádost za předpokladu , že správce daně prokáže jednoznačně . . . musí mít ze spisu zřejmé , že se jedná o správu daní . ps2017-006-06-004-015.u4.p6.s1
Co se týká ale zástupců profesních komor , to znamená , explicitně uvádím advokáti , notáři , daňoví poradci , soudní exekutoři , auditoři , tam se držíme striktně pouze rozsahu implementace DAC 5 , to znamená rozsahu , který už dneska stejně oni musí sdělovat Finančnímu analytickému úřadu , a rozhodně necílí ani stávající úprava AML směrnice ani DAC 5 na prolomení jejich tajemství vyplývajícího z právního vztahu s klientem , ale pouze se to týká informací - to je dokonce vyloučeno , tyto informace sdělovat , protože samozřejmě je považováno advokátní tajemství a tajemství těchto profesí za nedotknutelné , ale oni pouze jsou povinni sdělovat informace o klientech a obchodech , které nejsou právní pomocí , to znamená zprostředkování obchodů , správa cizího majetku . ps2017-006-06-004-015.u4.p6.s2
Podle statistik Finančního analytického úřadu jsou případy , které jsou sdělovány ze strany těchto profesí , jsou to skutečně jednotky , ta čísla jsou velmi , velmi nízká , takže nepředpokládám ani jejich nárůst z pohledu implementace DAC 5 . ps2017-006-06-004-015.u4.p7.s1
Děkuji za slovo . ps2017-006-06-004-015.u5.p1.s1
Já vám děkuji , paní ministryně , a do diskuse se hlásí pan poslanec Benda . ps2017-006-06-004-015.u5.p1.s2
A kroutil hlavou , takže asi bude mít nějaké připomínky . ps2017-006-06-004-015.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy a vážení pánové , já jsem za prvé byl upozorněn , že včera jsem byl přerušen přesně v okamžiku , kdy jsem žádal o přikázání do ústavněprávního výboru , takže pro jistotu teď ještě jednou na stenozáznam : doporučuji , aby tento návrh zákona byl přikázán kromě garančního výboru , kterým respektuji , že je rozpočtový výbor , také ještě do ústavněprávního výboru . ps2017-006-06-004-015.u6.p1.s2
To je formální návrh . ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s1
Dále doporučuji , abychom nezkracovali lhůtu na jeho projednávání . ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s2
To opravdu není vůbec žádná snadná věc . ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s3
A já si myslím a musím říct , že mě paní ministryně úplně nepřesvědčila v tuto chvíli svým vystoupením . ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s4
Říká : jsme po implementační lhůtě , ale z evropských zemí má implementováno polovina . ps2017-006-06-004-015.u6.p2.s5
To znamená , pravděpodobně polovina zemí je také po implementační lhůtě a zase nic tak hrozného se neděje . ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s1
Říká : stejnou cestou , jako jsme se vydali my , se vydaly další země jako Francie a Slovensko . ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s2
No , nevím , kdo jaké máte zkušenosti , ale že by zrovna Francie a Slovensko měly být pro mě úplně příkladem zemí , podle kterých se máme řídit z hlediska vnitřní správy a z hlediska ochrany citlivých údajů ? ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s3
Tak u Francie jsem si tím téměř jist , Slovensko dejme tomu je nám relativně blízká země , ale i tam bych řekl , že míra citlivosti k ochraně soukromí je na jiné úrovni než v České republice . ps2017-006-06-004-015.u6.p3.s4
Takže to také nejsou země , kterými bych se já úplně chtěl řídit . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s1
A všechno to , co tady zaznívá , ano , odpovídá tomu to , co jsem tady včera říkal . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s2
Dochází z nejasného důvodu k tomu , že místo toho , abychom řekli : prohloubíme správní spolupráci mezi správními orgány , které již mají možnost takové informace zjišťovat - a DAC 5 nevyžaduje nic jiného , než aby informace , které jsou uvnitř země v nějakém systému , byly s jinými zeměmi vyměňovány . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s3
DAC 5 nenutí žádnou zemi , aby začala zjišťovat více informací pro svoje informační systémy . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s4
A tady dochází k situaci , kdy řekneme : kvůli tomu , že chceme mít DAC 5 , tak všechny věci , které dnes má výlučně FAÚ pro nejzávažnější trestné činnosti , jako je praní špinavých peněz a boj s terorismem , náhle řekneme , že by teoreticky , potenciálně mohl mít každý finanční úřad , respektive dokonce každý správce daně , tak jak jsem tady o tom hovořil , že se to týká i místních poplatků . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s5
A říkáme : no , máme kontrolní mechanismy . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s6
Upřímně řečeno nemáme . ps2017-006-06-004-015.u6.p4.s7
Správa daní žádné efektivní kontrolní mechanismy nemá a je to velikánský problém , to , co se sbírá u správců daní . ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s1
Já tomu do jisté míry rozumím . ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s2
Ale věřte mi , že jsem studoval mnoho spisů , respektive minimálně rozkladů , které se týkaly například Úřadu na ochranu osobních údajů , a že bych měl pocit , že zrovna správci daní jsou těmi orgány , které jsou pečlivě hlídány v tom , co si uchovávají o svých " klientech " , respektive o těch , kterým spravují daně , co zůstává v těch spisech , je tam velký problém a žádné efektivní kontrolní mechanismy neexistují . ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s3
Tyto mechanismy máme vytvořené vůči FAÚ , protože má takové enormní pravomoci a protože se obáváme , aby tyto enormní pravomoci nebyly potenciálně zneužívány . ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s4
Ale vůči finančním úřadům jsou to jenom systémy jejich vnitřních kontrol . ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s5
A věřte mi , že dostat se do svého vlastního spisu a zjistit si , co tam vlastně finanční úřad přechovává a na základě jakých žádostí si vyžádal některé vstupy , zdaleka jasné není . ps2017-006-06-004-015.u6.p5.s6
Takže já opravdu prosím , abychom se tím zabývali poměrně do hloubky . ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s1
Říct dneska , že jsou to jenom jednotky případů . ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s2
No , možná že to dneska jsou jenom jednotky případů . ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s3
Ale v okamžiku , kdy to prolomím , a takhle jsme to přece v této zemi zažili už x - krát , řekne se : No to je jenom na ty nejzásadnější věci , jenom to povolíme . ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s4
Jenom to povolíme , oni si budou žádat rozumně . ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s5
A pak najednou zjistíme , těch žádostí nejsou jednotky , ale jsou v prvním roce stovky a ve třetím roce desítky tisíc . ps2017-006-06-004-015.u6.p6.s6
Buďme opatrní . ps2017-006-06-004-015.u6.p7.s1
Moc prosím , abychom se tím návrhem zabývali poměrně detailně i ve vztahu k prolomení povinné mlčenlivosti jednotlivých dalších subjektů , a moc prosím , abychom nezkracovali lhůtu a přikázali do ústavněprávního výboru . ps2017-006-06-004-015.u6.p7.s2
Myslím , že tu další odbornou debatu můžeme vést tam , případně na půdě rozpočtového výboru . ps2017-006-06-004-015.u6.p7.s3
Ale všechny , všechny upozorňuji , není to jednoduchá transpozice , je to potenciálně velký zásah do toho , co jsme zatím brali jako tajemství jednotlivých skupin , které poskytují právní nebo daňovou pomoc . ps2017-006-06-004-015.u6.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-006-06-004-015.u7.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2017-006-06-004-015.u7.p1.s2
S přednostním právem paní ministryně . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s1
Tak já jenom stručně . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s2
Pokusím se reagovat na pana poslance Bendu . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s3
Ještě jednou : To , že ty informace dostanou napříště podle DAC 5 správci daně , pokud samozřejmě bude právní úprava přijata a stane se účinnou , to vyplývá ze směrnice DAC 5 . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s4
Ta přímo ukládá , že se napříště informace do této doby sdělované Finančnímu analytickému útvaru , nebo úřadu vlastně , dneska samostatnému úřadu , že se budou poskytovat i správcům daně na základě jejich žádosti , pokud oni osvědčí právní zájem , to znamená probíhající správu daní . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s5
Takže o tom není pochyb , že to cílí na správce daně , to je prostě přímo v tom DAC . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s6
Co je nad rámec , a to já tady otevřeně znovu přiznávám , je to , že tyto informace - ten DAC říká , že ty informace mohou být vyžádány pro účely mezinárodní správy daní . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s7
A pro určitý okruh povinných subjektů , ty už dneska mají tu povinnost podle AML směrnice , mohou ji správci daně vyžadovat i pro tuzemskou správu daní . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s8
A to se týká bank , finančních institucí , ostatních ekonomických subjektů . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s9
Netýká se to advokátů , notářů , daňových poradců , soudních exekutorů , auditorů , tam skutečně se implementuje pouze v rozsahu DAC . ps2017-006-06-004-015.u8.p1.s10
To znamená , správci daní , a o těch mluví DAC 5 , mohou požadovat informace , které potřebují ke správě daně a pouze v souvislosti s probíhající mezinárodní spolupráci při správě daní . ps2017-006-06-004-015.u8.p2.s1
Co se týče počtu těch příkladů , co je samozřejmě spekulace .