ps2017-006-05-015-015.u1.p1.s1
15 . ps2017-006-05-015-015.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 47 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-006-05-015-015.u1.p2.s1
Upozorňuji , že bylo navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2017-006-05-015-015.u1.p2.s2
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-006-05-015-015.u1.p2.s3
Prosím , ujměte se slova . ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych stručně uvedla návrh novely daňového řádu a některých dalších zákonů , kterou se do právního řádu České republiky transponuje takzvaná směrnice DAC 5 neboli novela evropské směrnice o správní spolupráci v oblasti daní . ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s3
Tato směrnice požaduje zajistit správcům daně přístup k vybraným údajům , které dnes o klientech a obchodních transakcích shromažďují banky a jiné finanční instituce a řada dalších ekonomických subjektů v rámci boje proti praní špinavých peněz . ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s4
Podle směrnice DAC 5 mají být tyto údaje správcem daně využity v rámci výměny informací při mezinárodní spolupráci při správě daní . ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s5
Předložený návrh zákona kromě toho předpokládá získávání a využití těchto údajů též v rámci tuzemské správy daní . ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s6
Důvodem je snaha nečinit v otázce přístupu k informacím potřebným pro zamezení daňových úniků rozdílu mezi tuzemským a zahraničním správcem daně . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s1
Považuji za velice nutné zdůraznit , že návrh nezakládá správcům daně žádné nové kontrolní kompetence a nestaví je do pozice orgánů , které by měly řešit problematiku boje proti praní špinavých peněz . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s2
Návrh pouze implementuje požadavek evropské směrnice na to , aby měl správce daně možnost získat údaje , které povinné osoby o svých klientech shromažďují na základě vybraných článků směrnice upravující problematiku boje proti praní špinavých peněz . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s3
Přístup k drtivé většině těchto údajů má správce daně už za současné legislativy . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s4
Navrženou změnu je tak možno vnímat spíše jako doplněk stávajících pravomocí . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s5
Nadále bude platit , že správce daně může získávat pouze ty údaje , které si nemůže opatřit sám z evidencí a registrů , do kterých má přístup , typicky centrální evidence účtů , klasický příklad , anebo od jiných orgánů veřejné moci . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s6
Navíc může požadovat pouze údaje potřebné pro správu daní , jimiž povinné osoby reálně disponují . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s7
Údaje budou poskytovány na žádost správce daně , nikoliv ve formě automatické oznamovací povinnosti . ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s8
Nikdo tak nebude nucen shromažďovat o svých klientech cokoliv nad rámec současných povinností . ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s1
Diskutovaným tématem v rámci legislativního procesu byl dopad návrhu zákona na příslušníky profesí , které se mimo jiné podílejí na poskytování právní pomoci , tedy na advokáty , daňové poradce , notáře , auditory a soudní exekutory . ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s2
Také na tyto osoby se směrnice DAC 5 vztahuje , a nelze je tedy z návrhu zákona vyloučit . ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s3
Dopad směrnice je však omezen pouze na činnost těchto osob , která nemá charakter právní pomoci . ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s4
To bych obzvlášť chtěla zdůraznit . ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s5
Návrh zákona navíc v případě těchto profesí nerozšířil dopad směrnice DAC 5 na oblast tuzemské správy daní a omezil se tak pouze na nezbytné naplnění požadavku evropské legislativy . ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s6
Vliv návrhu zákona na uvedené profese je tedy velmi omezený a nemůže vést k ohrožení Ústavou garantovaného práva na právní pomoc . ps2017-006-05-015-015.u2.p4.s1
S ohledem na časové zdržení vyvolané zejména volbami do Poslanecké sněmovny v loňském roce byla už překročena transpoziční lhůta směrnice DAC 5 , která uplynula 31 . prosince 2017 . ps2017-006-05-015-015.u2.p4.s2
Proto se v návrhu doporučuje , aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem zákona v prvém čtení . ps2017-006-05-015-015.u2.p5.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-006-05-015-015.u3.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-006-05-015-015.u3.p1.s2
A nyní se mi s přednostním právem hlásil pan předseda Bartošek . ps2017-006-05-015-015.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-006-05-015-015.u4.p1.s2
Byť rozumím tomu , co zde přednášela paní ministryně financí , celou problematiku považujeme za natolik složitou , že si myslíme , že je škoda uspěchat celý proces , a doporučujeme naopak řádně projednat ve třech čteních , takže jménem dvou klubů KDU - ČSL a ODS vznášíme veto na § 90 . ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s1
Děkuji za veto . ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s2
Nyní by se tedy měl ujmout slova zpravodaj . ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s3
Jako zpravodaj byl původně určen pan poslanec Jan Volný , ale ten je omluven . ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s4
Mám tady návrh , aby se zpravodajem stal pan poslanec Karel Rais . ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s5
O této věci budeme hlasovat . ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s6
Svolám poslance . ps2017-006-05-015-015.u5.p2.s1
Zahajuji hlasování pořadové číslo 67 o změně zpravodaje . ps2017-006-05-015-015.u5.p2.s2
Ptám se , kdo je pro . ps2017-006-05-015-015.u5.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-006-05-015-015.u5.p3.s1
V hlasování pořadové číslo 67 bylo přihlášeno 132 poslanců , pro hlasovalo 116 , proti nikdo . ps2017-006-05-015-015.u5.p3.s2
Rozhodnutí bylo přijato , takže zpravodajem se stává pan poslanec Karel Rais a já ho prosím , aby se ujal slova zpravodaje pro prvé čtení . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s1
Přeji všem dobrý den . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s2
Nerad bych se opakoval , protože pokud jste to poslouchali pozorně , tak si myslím , že podstatné věci jsme tady z úst paní ministryně slyšeli . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s3
Jde v podstatě o implementaci směrnice Rady Evropy . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s4
Jde o to , aby byl umožněn přístup daňovým orgánům k informacím v rámci boje proti praní špinavých peněz . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s5
Umožňuje to v podstatě správci daně přístup k vybraným údajům včetně údajů o způsobu shromažďování těchto údajů získaných povinnými osobami na základě legislativy v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s6
Podstatné věci paní ministryně řekla . ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s7
Takže jsme slyšeli veto , které bylo řečeno dopředu . ps2017-006-05-015-015.u6.p2.s1
Bylo by docela užitečné , abychom zkrátili projednávání tohoto zákona , ale to není povinnost zpravodaje , nýbrž spíš poslance . ps2017-006-05-015-015.u6.p2.s2
Děkuji . ps2017-006-05-015-015.u7.p1.s1
Děkuji za úvodní slova a otevírám obecnou rozpravu , do které mám nějaké přihlášky , ale předtím bych rád přečetl omluvenku pana poslance Okamury , který se nám omlouvá z pracovních důvodů do konce jednání . ps2017-006-05-015-015.u7.p2.s1
Nyní tedy nejdřív s písemnou přihláškou do rozpravy mám pana poslance Feriho . ps2017-006-05-015-015.u8.p1.s1
Dobrý večer , dámy a pánové , ono už zde bylo veto zmíněno , ale rád bych tu ještě nádavkem přidal námitku poslaneckého klubu TOP 09 , aby byl tento návrh projednáván podle § 90 odst . 2 jednacího řádu . ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s1
Když se podíváte na příslušný sněmovní tisk č . 47 , konkrétně a nejlépe to lze vidět na rozdílové tabulce v samém závěru , tak se nejedná o nějaké drobnosti . ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s2
Jsou to poměrně důležité věci , které se vlastně vlamují do povinnosti mlčenlivosti např . v exekučním řádu , zákonu o advokacii , v notářském řádu atp . ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s3
Myslím si , že to je opravdu věc , kterou bychom měli projednávat zcela standardně , a myslím , že se s tím dokážeme ve výboru , resp . ve výborech , nějakým způsobem vhodně poradit . ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s4
Věnujme tomu prosím patřičnou pozornost . ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s5
Děkuji . ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s2
Nyní tady mám nějaké faktické poznámky z dřívějška , které bych teď mohl vypořádat . ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s3
Chtěl bych se zeptat , jestli platí faktická poznámka pana poslance Plzáka ? ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s4
Ne . ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s5
A pana poslance Výborného ? ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s6
Prosím . ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s2
Já jsem se chtěl připojit k tomu , co už tady říkal kolega Feri . ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s3
Také se nedomnívám , že by šlo o pouhou technicistní normu . ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s4
Respektuji samozřejmě , že je nějaká transpozice , nicméně myslím , že tady dochází k neúměrnému navyšování pravomocí Finanční správy a bylo by vhodné tu věc , která se pohybuje na hraně , tak jak o tom tady bylo řečeno , projednat ve standardním jednání , ve třech čteních , a je to i v rámci ústavněprávního výboru . ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s5
Děkuji . ps2017-006-05-015-015.u11.p1.s1
Já také děkuji a nyní prosím s přihláškou do rozpravy pan poslanec Ferjenčík . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s2
Klub Pirátů se také připojuje k té námitce proti tomu § 90 jednacího řádu . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s3
My si také myslíme , že problematika prolamování bankovního tajemství a mlčenlivosti notářů , exekutorů atd . si zaslouží důkladné projednání v této Sněmovně . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s4
Ten zákon rozhodně není jenom nějaká slepá transpozice , ale Česká republika má nějaké mantinely , v jakých se může pohybovat u implementace této směrnice , a myslím si , že je potřeba to prodiskutovat ve výborech . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s5
A především je potřeba prodiskutovat , jaké budou kontrolní mechanismy ve vztahu ke správci daně , protože ty pravomoci jsou velké a vzhledem k tomu , že to budou vlastně třetí osoby , co budou poskytovat ty informace , kdy prostě banka bude sdělovat informace o svých klientech , tak samozřejmě banka není příliš motivovaná ty informace odpírat i v případě , kdy by měla pocit , že daňová správa postupuje v rozporu s těmi usneseními , která zmiňovala paní ministryně . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s6
Já si myslím , že je velmi důležité , že to řádně projednáme , a prosím , abychom nezkracovali lhůty , ať je na to čas . ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s7
Vím , že jsme v prodlení , ale to prodlení nezpůsobila tato Sněmovna . ps2017-006-05-015-015.u13.p1.s1
Já děkuji a nyní mám přihlášku do rozpravy pana poslance Bendy . ps2017-006-05-015-015.u14.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy a pánové , myslím , že se můžeme v klidu rozejít domů , protože těch osm minut bych typoval , že hovořit budu . ps2017-006-05-015-015.u14.p1.s2
Tohle vůbec není žádná jednoduchá , triviální transpozice , jak je nám tady tak předkládáno . ps2017-006-05-015-015.u14.p1.s3
Ono to všechno tak poběží , nic se neděje , jenom se na tom tak tímto způsobem dohodla Evropa . ps2017-006-05-015-015.u14.p2.s1
Za prvé bych měl jeden dotaz na paní ministryni , až se dostaneme k její odpovědi , kolik z evropských zemí už má opravdu tuto směrnici transponovanou do svého právního řádu . ps2017-006-05-015-015.u14.p2.s2
Podle mých informací to zdaleka nejsou všechny . ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s1
Druhý problém ale , který pokládám za mnohem zásadnější . ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s2
Směrnice DAT 5 směřuje k tomu , aby si správní orgány jednotlivých zemí vyměňovaly informace , kterými disponují . ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s3
Tato směrnice má ulehčit jednotlivým správním orgánům zemí , aby si navzájem informace poskytovaly , kdežto , tak jak to bohužel bývá mnohdy v českém prostředí , tady je tzv . transpozice této směrnice použita k něčemu ale úplně odlišnému . ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s4
Tady směřuje k tomu , aby správní orgány mohly začít od třetích osob zjišťovat informace , které zatím k dispozici nemají nebo u kterých není tak jednoduché , aby k nim dospěly , a to je obrovský rozdíl . ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s5
To nejsou informace , které drží ty správní orgány a mají si je případně vyměnit se zahraničím , ale jsou to informace , které správní orgány v mnoha případech nemají , a náhle by k nim měly začít mít přístup . ps2017-006-05-015-015.u14.p4.s1
Teď vůbec nemluvím - a budeme se tím zabývat a já samozřejmě posléze navrhnu , aby tento návrh zákona byl projednáván i v ústavněprávním výboru - nemluvím o tom , v jakých případech dochází k prolamování mlčenlivosti , v jakém rozsahu dochází k prolamování mlčenlivosti a zda opravdu to , co tady říkala paní ministryně , že tam , kde jsou právními zástupci , je opravdu zabezpečeno . ps2017-006-05-015-015.u14.p4.s2
Já si tím tedy vůbec nejsem jistý . ps2017-006-05-015-015.u14.p4.s3
A to se týká jak advokátní mlčenlivosti , tak bankovních tajemství , tak dalších věcí . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s1
Ale hlavní problém je , že my máme nějaký speciální úřad na ochranu této země před praním špinavých peněz , na boj proti terorismu a praní špinavých peněz , který má možnost , ale právě jenom za těmito účely , vyžadovat od bank , a dokonce i od subjektů , které jsou vázány mlčenlivostí , poměrně zásadní průlomy do bankovních tajemství , advokátní mlčenlivosti , notářské mlčenlivosti a tak , ale má to sloužit k tomu , abychom bojovali proti praní špinavých peněz a proti financování terorismu . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s2
Tam jsme všichni připraveni takovéto zásadní prolamování respektovat , také máme zřízen speciální orgán Poslanecké sněmovny , který má za úkol kontrolovat Finanční analytický útvar (úřad) Ministerstva financí . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s3
Tento Finanční analytický útvar (úřad) Ministerstva financí je oddělen od Ministerstva financí , nespadá pod ministra financí , jak jistě víme , a dává zprávy Poslanecké sněmovně , v jakých případech si vyžádal informace o bankovních účtech , o ukládání peněz , o tom , kdo je vlastníkem dané společnosti atd . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s4
Ale všechno to má sloužit proti těm nejzávažnějším trestným činům , které jsou páchány ať už v České republice , nebo na území Evropské unie . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s5
Rozumím tomu , že tyto informace můžeme a máme sdílet se správními orgány obdobné úrovně v jiných zemích . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s6
Ale ten pokus o transpozici , který zde probíhá , alespoň tak jak já ho čtu , ale jak jsem na něj upozorňován zvenčí , říká něco úplně jiného . ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s7
Každý daňový úřad , každý správce daně má možnost zjistit si tyto nesmírně citlivé informace , pokud o ně je požádán ze zahraničí .