ps2017-006-05-013-018.u1.p1.s1
18 . ps2017-006-05-013-018.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 56 / 2001 Sb . , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ) , ve znění zákona č . 307 / 1999 Sb . , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 51 / - prvé čtení ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s1
Tento bod byl již dnes otevřen a byl přerušen po vystoupení zpravodajky . ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s2
Rozprava nebyla otevřena . ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s3
Takže já nyní při této příležitosti otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu . ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s4
V tuhle chvíli nemám žádné přihlášky . ps2017-006-05-013-018.u1.p2.s5
Prosím o klid v sále . ps2017-006-05-013-018.u1.p3.s1
Vidím , že se hlásí pan kolega Luzar . ps2017-006-05-013-018.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-006-05-013-018.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , vážená vládo , dámy a pánové , máme před sebou zákon provozu na pozemních komunikacích , jehož valná většina textu se týká problematiky , která v této Sněmovně v minulosti již byla obsažena . ps2017-006-05-013-018.u2.p1.s2
Slovy volně parafrázuji pana ministra : je to problém , je to problém , je to problém , ale nejsme ho schopni v nějaké rozumné době řešit . ps2017-006-05-013-018.u2.p1.s3
Vracíme se zpět ke stanicím technické kontroly a snahám regulovat , popř . uvolňovat problémy , které způsobují tyto stanice , popř . jejich vazby a rozdělení mezi stanice technické kontroly a emisní stanice , které jsou v této novele navrženy . ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s1
V rámci seznámení se s prvním návrhem , který jste dostali na stůl , jsem se rozhodl připravit některé pozměňovací návrhy , které budou samozřejmě potom projednávány v rámci výborů a ve druhém čtení je budu načítat , ale chtěl bych vám aspoň v základu říci , čeho se budou týkat , a přivítám samozřejmě potom i podněty , které by byly z praxe . ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s2
Co mě k tomu vedlo , ač nejsem příliš odborník a stejně jako vy všichni přicházím do styku s STK jednou za dva roky , když mi končí TK , a vnímám zvýšenou kvalitu těchto stanic ať technickým vybavením , tak přístupem . ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s3
Přesto jsem narazil na problém , který se ukázal jako stávajícím systémem neřešitelný . ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s4
Připadalo mi to jako paradox . ps2017-006-05-013-018.u2.p2.s5
Předpokládal jsem , že je to už tak v praxi zaběhlé a přesunuté v rámci zodpovědnosti na kraje , že i kraje jsou si schopny v tom systému STK prosadit a najít si své místo . ps2017-006-05-013-018.u2.p3.s1
Narazil jsem na problémy , kdy se na mě obrátili podnikatelé , kteří mají zájem budovat , vznešeně to nazvu a přiznám se , nevím , jak bych to technicky přesně nazval , ale něco jako zkušební stanice nebo výzkumné centrum týkající se automobilové dopravy . ps2017-006-05-013-018.u2.p3.s2
Je to pojem od autonomních vozidel , který se dneska hodně skloňuje , až po řekněme běžné technické záležitosti týkající se běžného provozu vozů a zjišťování dat z těchto vozů v rámci možností vývoje a výzkumu v oblasti automobilové dopravy . ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s1
Jednou z podmínek , aby mohli získat licenci např . na nákladní vozy a testování nákladních vozů v provozu , to je speciální licence , která se uděluje , součástí toho ale je , že musí mít tu licenci spojenou se stanicemi technické kontroly jako takovými . ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s2
Tyto stanice se dneska přidělují formou , řekněme , licencí ve složitém matematickém přepočtu podle výtěžnosti okresů , potřebnosti vozidel , kolik v roce přibude nebo ubude vozidel , se určují parametry . ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s3
Ta situace v České republice je momentálně v tom stavu , že tam , kde se uvolní stanice , je docela hodně zájemců o tu stanici , popř . tam , kde se uvolní prostor , jinými slovy stoupne kapacita vozidel , tak stávající stanice využívají zákona a budují další linky a nepouštějí konkurenci . ps2017-006-05-013-018.u2.p4.s4
Je to takový stav hledání kompromisu mezi tím , aby ziskovost těchto provozovatelů stanic byla zachována a z druhé strany aby ta kapacita byla ještě únosná a lidé nečekali dvě tři hodiny na vyřízení STK . ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s1
Ale tento konkrétní problém , ke kterému se vrátím , je právě spojen s tím , že tito lidé , kteří chtějí investovat v řádech možná milionů nebo desítek milionů do tohoto projektu ve spolupráci s vysokými školami , narazili na to , že nejsou schopni překonat tuto zákonnou možnost . ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s2
Já jsem vycházel z toho , že z každého zákona je nějaká výjimka , že zohlednit se dá , že se jedná o nějaký obecně přínosný prvek , který je možno uplatnit . ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s3
Ale zjistil jsem , že v tom stávajícím zákoně ani v tom návrhu , který je před námi , žádná taková výjimka neexistuje . ps2017-006-05-013-018.u2.p5.s4
Čili můj první postřeh se bude týkat právě toho , aby se do zákona ta výjimka třeba v těch výzkumných nebo školských záležitostech dostala , aby i tito v tomto řeknu - li bohulibém výrazu mohli využívat a používat , dostali licenci na provozování na STK stanic z tohoto důvodu výzkumných účelů . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s1
Druhá věc , která vůbec není řešena ve stávajících technických stanicích a ani v tomto zákoně , je situace , kdy čím dál víc na trh v Evropě přicházejí ta autonomní vozidla . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s2
Dneska se bavíme o elektromobilech , což je úplně zvláštní situace . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s3
A teď nemluvím o hybridech , ale hovořím o plně elektromobilech , které již jsme schopni na našich trzích koupit , a jsou již takoví fandové , kteří si to koupili , ale paradoxně stanice technické kontroly na tato vozidla vůbec nejsou připraveny . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s4
My nemáme v zákoně nikde ošetřeno , že by měly být technicky vybaveny , aby mohly správně technicky hodnotit tato vozidla . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s5
Teď se nebavím o provozních podmínkách , brzdy a tyto záležitosti , ale opravdu je to specifická forma vozidel , ty elektromobily , ale hlavně ta autonomní vozidla , že nejsme vůbec připraveni na to , že vozidla s částečným autonomním provozem jsme schopni kontrolovat . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s6
Vy si už dneska koupíte vozidlo , které za vás parkuje samo , ale stanice technické kontroly není schopna zkontrolovat , jestli to parkování samo opravdu funguje tak , jak by fungovat mělo . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s7
My se tady spoléháme na výrobce , že vám předal vozidlo , které samo parkuje , ale kde máme jistotu , že za dva tři roky provozu ještě bude plně funkční a budou ta čidla , která jsou , a ty zabezpečující systémy funkční ? ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s8
My to v tomto zákoně ani v tom návrhu ošetřeno nemáme . ps2017-006-05-013-018.u2.p6.s9
To je další oblast , ke které bych se chtěl v rámci tady tohoto zaměřit . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s1
A třetí věc , která mi v té připravované novele jakoby chybí , možná že tam je skrytá , ale přiznám se , nevím , a tady budu žádat potom pomoc Parlamentního institutu , je situace v rámci Evropské unie . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s2
Mám zkušenost , a nemám to ověřeno , budu to žádat v Parlamentním institutu o prošetření , jak vychází uznávání stanic technické kontroly , jejich protokolu , v rámci Evropy . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s3
Jinými slovy jestli protokol , který byl učiněn v České republice , má platnost např . v Polsku , nebo naopak , jestli stanice technické kontroly v Polsku uplatní tu možnost v České republice . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s4
Mě by zajímalo , jak je to v rámci Evropy . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s5
Říkám , možná jsem to přehlédl , ale zajímá mě , jak je to v rámci Evropy obecně . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s6
Jinými slovy , žiji v pohraniční oblasti na česko - polském pomezí , Ostrava je 50 km vzdálená od Polska , a s těmito problémy se docela často setkáváme v rámci spolupráce s polskou stranou a občané taky využívají rozdílných cen vozidel mezi polskou stranou , českou stranou . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s7
Tyto věci možná vyžadují i podrobnější náhled . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s8
Pokud to v tom zákoně je , mám ušetřenou práci , popř . se podívám , jak je to řešeno konkrétně . ps2017-006-05-013-018.u2.p7.s9
Přesto mám v poznámkách , že to byla oblast , ke které jsem se chtěl v tomto vyjádřit . ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s1
Každopádně vítám snahu ministerstva , že tento zákon připravila . ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s2
Pokusím se své pozměňovací návrhy zformulovat do nějakého parafovaného ( ? ) znění . ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s3
Pokud budu moct využít možnosti ministerstva , budu rád , abychom došli ke společnému kompromisu . ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s4
A pevně věřím , že v dalších čteních se nám podaří tento zákon úspěšně pronést Poslaneckou sněmovnou až do závěrečného schválení . ps2017-006-05-013-018.u2.p8.s5
Děkuji za pozornost . ps2017-006-05-013-018.u3.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-006-05-013-018.u3.p1.s2
Než se posuneme , mám tady dvě omluvenky . ps2017-006-05-013-018.u3.p1.s3
Omlouvá se nám pan poslanec Jan Richter od 18.30 do konce jednání z pracovních důvodů a omlouvá se nám ministr zdravotnictví Adam Vojtěch dnes od 18.15 do konce jednání z neodkladných pracovních důvodů . ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s1
Jsme v obecné rozpravě . ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s2
Nemám faktické poznámky , nevidím další přihlášku do rozpravy v tuto chvíli , takže obecnou rozpravu končím a ptám se , jestli budou závěrečná slova . ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s3
Nevypadá to . ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s4
V tom případě , pokud vím , nezazněly návrhy na zamítnutí nebo vrácení , takže se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-006-05-013-018.u3.p2.s5
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s1
Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s2
Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu ? ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s3
Není tomu tak . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s4
Takže budeme hlasovat . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s5
Já si dovolím svolat kolegy . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s6
Vzhledem k tomu , jak jsou prořídlé lavice , tak odhlásím . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s7
Pro ty , co přicházejí nyní , budeme hlasovat o přikázání tisku 51 hospodářskému výboru jako garančnímu . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s8
Čekám , jestli se nám počitadlo ustálilo . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s9
Vypadá to , že ano , nicméně poslanci stále přicházejí . . . ps2017-006-05-013-018.u3.p3.s10
Už to vypadá , že jsme asi všichni . ps2017-006-05-013-018.u3.p4.s1
Já si dovolím zahájit hlasování . ps2017-006-05-013-018.u3.p4.s2
Ptám se , kdo je pro přikázání . ps2017-006-05-013-018.u3.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-006-05-013-018.u3.p5.s1
V hlasování číslo 63 bylo přihlášeno 125 poslanců , pro bylo 125 , proti nebyl nikdo . ps2017-006-05-013-018.u3.p5.s2
Usnesení bylo přijato . ps2017-006-05-013-018.u3.p5.s3
Přikázali jsme to hospodářskému výboru jako garančnímu . ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s1
A dále předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s2
Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání ? ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s3
Není tomu tak . ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s4
Tím tedy projednávání končím . ps2017-006-05-013-018.u3.p6.s5
Děkuji a uvidíme se nad tímto textem později . ps2017-006-05-013-018.u3.p7.s1
Dovolím si otevřít ještě jeden bod , to je