ps2017-004-01-017-002.u7.p12.s4
Tomuto momentu se také ještě budu věnovat . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s1
Řešení je přitom snadné : stát musí umožnit takové podmínky zákona , aby se alespoň u jedné české nebo zahraniční pojišťovny mohla cestovní kancelář pojistit . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s2
Proto je nutné , aby do § 7 návrhu novely zákona bylo navráceno ustanovení umožňující vstup zahraničních pojišťoven z jiných zemí Evropské unie na český trh . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s3
Zahraniční pojišťovny jsou připraveny na český trh vstoupit . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s4
Vytvoření konkurenčního prostředí a vstup nových subjektů představuje cestu k zajištění nejvyšší možné ochrany spotřebitele . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s5
Vůbec nerozumím tomu , proč tato pasáž z novely vypadla . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s6
Tím mám na mysli , že zahraniční pojišťovna , která podniká v zahraničí , by mohla nabízet pojistný produkt i na českém trhu . ps2017-004-01-017-002.u7.p13.s7
Protože přitom je tato podmínka v jiných zemích Evropské unie zcela standardní . ps2017-004-01-017-002.u7.p14.s1
Dám příklad . ps2017-004-01-017-002.u7.p14.s2
Například francouzský profesní zákon o cestovních kancelářích , omlouvám se , neumím francouzsky , Code du tourisme , v díle tři , článku L 211 až L 218 jednoznačně určuje , že subjekt poskytující finanční záruku pro případ úpadku je usazen na území členského státu EU či jiného státu , který je součástí evropského ekonomického prostoru . ps2017-004-01-017-002.u7.p14.s3
To znamená , dávám příklad z vyspělé země : Francouzi , francouzské cestovní kanceláře se můžou bez problému pojišťovat u pojišťovny , která je usazena v jiné zemi , a tím je vytvořeno konkurenční prostředí a podnikatelské subjekty se nedostávají do tlaku . ps2017-004-01-017-002.u7.p14.s4
Francouzské cestovní kanceláře se tedy mohou v konkurenčním prostředí pojišťoven pojišťovat proti úpadku i u nefrancouzských pojišťoven , to znamená i u pojišťoven , které nemají licenci ve Francii , ale jsou v rámci Evropské unie a tam podnikají . ps2017-004-01-017-002.u7.p15.s1
V návrhu je ještě další podivnost : nově navrhovaný společný dozajišťovací garanční fond všech cestovních kanceláří má být bez spoluúčasti pojišťoven . ps2017-004-01-017-002.u7.p15.s2
To je velmi podivné , protože to může vést k tomu , že pojišťovny nebudou nuceny k důsledné kontrolní činnosti , případně ke správnému výpočtu pojistného limitu . ps2017-004-01-017-002.u7.p15.s3
To znamená , stát vlastně stoprocentně garantuje rizikovost byznysu druhým pilířem soukromým subjektům , které prokazatelně vlastně na tom produktu vydělávají . ps2017-004-01-017-002.u7.p15.s4
Navíc zdůrazňuji , že bychom byli druhou zemí vůbec v Evropské unii , jako že jiné to nepřipravují , a k tomu se ještě dostanu , protože některé země už tuto směrnici implementovaly , konečně například Německo , a samozřejmě žádný dozajišťovací garanční fond tam není , ani se nepřipravil , ani už to není v žádném návrhu , protože směrnice je implementována . ps2017-004-01-017-002.u7.p16.s1
To znamená , že ten stávající návrh způsobuje , že jakoukoli chybu výpočtu pojišťovny ohledně výše pojistného zaplatí cestovní kanceláře , protože pouze ony budou přispívat do navrhovaného garančního fondu . ps2017-004-01-017-002.u7.p16.s2
Pojišťovny - my jsme navrhovali , ať si do něj přispívají část cestovní kanceláře , část pojišťovny , aby pojišťovny byly také nuceny tedy kvalifikovaně a skutečně odborně počítat pojistné , což je normální , když se někde pojišťujeme , že vám spočítají pojistné a nesou za to odpovědnost , že to spočítaly dobře , ale tady se jim najednou nechce . ps2017-004-01-017-002.u7.p16.s3
Takže to je opravdu nefér a proti zdravému rozumu . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s1
Jak je tedy z mého vysvětlení zcela zřejmé , návrh novely zákona , který máme před sebou , výrazně neposiluje ochranu klienta , neboť tato je již ve stávajícím znění i ve srovnání se všemi zeměmi Evropské unie jednou z nejvyšších v Evropské unii , ale spíše reaguje na požadavek pojišťoven minimalizovat jejich riziko a případné škody důsledkem nedostatečného limitu pojistného plnění . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s2
Přitom profesní sdružení českých cestovních kanceláří navrhovala kompromisní variantu , přestože s návrhem dozajišťovacího garančního fondu nesouhlasí . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s3
Kompromis shledávají v zavedení dozajišťovacího garančního fondu se zákonnou maximální sazbou ročního příspěvku cestovních kanceláří ve výši 0 , 1 % tržeb do naplnění 50 milionů korun , jak již bylo vzájemně dokonce odsouhlaseno mezi ministerstvem , pojišťovnami a profesními asociacemi cestovních kanceláří . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s4
Nepochopitelně ministerstvo navrhuje platbu do navrhovaného fondu ve výši 0 , 25 % tržeb , což je opravdu hodně a jedná se neúměrnou zátěž pro cestovní kanceláře , a to i ve srovnání s jinými státy EU . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s5
Přitom pojišťovny s výší sazby 0 , 1 % souhlasí . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s6
Potvrzení sazby 0 , 1 % bylo ministerstvem prezentováno na jednání podvýboru Poslanecké sněmovny pro cestovní ruch v únoru 2017 - já vím , že už je to téměř před rokem - a následně i na jednání pracovní skupiny pro oblast cestovního ruchu náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje v červenci 2017 . ps2017-004-01-017-002.u7.p17.s7
Pokud tato sazba ale nebude zákonná , bude možné v následujících letech zvyšovat příspěvek do fondu a finanční zatížení pro cestovní kanceláře bude neúměrné . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s1
V důvodové zprávě k zákonu je uvedena částka příspěvku ve výši 0 , 1 % pouze od 1 . 8 . 2018 do konce roku . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s2
Je zarážející , že ministerstvo uznává v důvodové zprávě možnost vyšší míry přeshraničních nákupů zájezdů u zahraničních pořadatelů , kteří však odvádějí daně ve svém státě , nikoli v České republice . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s3
To je skutečně pozoruhodný moment z důvodové zprávy . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s4
Cestovní kanceláře v případě , že jim bude výrazně ztíženo podnikání , přesunou své sídlo do jiného státu Evropské unie a v České republice budou mít jen prodejní místa a odvádět daně jinde . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s5
To umožňuje již současná legislativa . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s6
Ostatní státy Evropské unie stávající mechanismy zajištění ponechávají beze změn , to už jsem tady opakovaně zmínil , jak je konstatováno i v hodnocení dopadu regulace . ps2017-004-01-017-002.u7.p18.s7
Navrhovaný příspěvek ve výši 0 , 25 % tržeb je skutečně zbytečná , neúměrná zátěž , což potvrzuje také závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace . ps2017-004-01-017-002.u7.p19.s1
K návrhu zákona je také potřeba dopracovat správu a fungování dozajišťovacího garančního fondu při Státním fondu rozvoje bydlení , což je návrh ministerstva , aby tento nový dozajišťovací garanční fond byl spravován Státním fondem rozvoje bydlení . ps2017-004-01-017-002.u7.p19.s2
Jelikož návrh zákona tu správu a fungování tohoto dozajišťovacího fondu v souvislosti s tou správou Státního fondu rozvoje bydlení dostatečně neřeší , není jasná správa vložených finančních prostředků cestovních kanceláří . ps2017-004-01-017-002.u7.p19.s3
Jsou to soukromé finanční prostředky cestovních kanceláří . ps2017-004-01-017-002.u7.p20.s1
Vyhodnocení tržeb za zájezdy jednotlivých subjektů , na základě kterých by tedy přispívaly 0 , 25 či 0 , 1 % z tržeb . ps2017-004-01-017-002.u7.p20.s2
Dále získávání relevantních údajů o tržbách , jak se to vlastně bude dělat . ps2017-004-01-017-002.u7.p20.s3
Vypořádání finančních prostředků při legitimním ukončení činnosti cestovní kanceláře , která je však vložila do garančního fondu . ps2017-004-01-017-002.u7.p20.s4
A postup při vstupu nových subjektů na trh , které tím pádem neměly ještě žádné tržby . ps2017-004-01-017-002.u7.p21.s1
Když vše shrnu , navrhujeme následující úpravy zákona . ps2017-004-01-017-002.u7.p22.s1
V § 7 b odst . 1 , kde se mluví o vstupu zahraničních subjektů na trh , navrhujeme doplnit , aby se mohly české cestovní kanceláře pojišťovat také u pojišťovacích subjektů jiných členských států Evropské unie . ps2017-004-01-017-002.u7.p23.s1
Dále navrhujeme změnu ročního příspěvku , který nyní činí nejvýše 0 , 25 % , tak je to uvedeno v zákoně , aby činil nejvýše 0 , 1 % do naplnění 50 milionů korun . ps2017-004-01-017-002.u7.p24.s1
Rád bych zdůraznil , že pojišťovny již na základě stávajícího zákona mohou kdykoliv v podstatě kontrolovat hospodaření cestovních kanceláří , cestovní kanceláře musí dávat pravidelné reportingy . ps2017-004-01-017-002.u7.p24.s2
Reportingy jsou jednou měsíčně , takže kontrolní činnost ze strany pojišťoven je v podstatě bezproblémová , pojišťovny na to mají dokonce zákonný nárok . ps2017-004-01-017-002.u7.p24.s3
To znamená , kdyby cestovní kancelář podváděla s tržbami nebo pojišťovna cítila , že jsou tam nějaké disproporce , již nyní stávající zákon umožňuje , aby pojišťovna vstoupila do účetnictví cestovní kanceláře a kdykoliv zvýšila limit k zajištění tržeb . ps2017-004-01-017-002.u7.p24.s4
To všechno tady již dneska je . ps2017-004-01-017-002.u7.p25.s1
Jak je zřejmé , zákon má tak obrovské množství , řekl bych z našeho pohledu , nedostatků , když to řeknu kulantně , tak otazníků , že mi nezbývá než s plnou odpovědností navrhnout zákon vrátit navrhovateli k dopracování . ps2017-004-01-017-002.u7.p25.s2
Takže dávám návrh k hlasování , abychom navrhovaný zákon vrátili navrhovateli k dopracování . ps2017-004-01-017-002.u7.p26.s1
Rád bych dodal , že na základě naší dopolední tiskové konference proběhla diskuse s paní náměstkyní Dostálovou . ps2017-004-01-017-002.u7.p26.s2
Aha - s bývalou paní náměstkyní Dostálovou z Ministerstva pro místní rozvoj . ps2017-004-01-017-002.u7.p26.s3
Proměnili jsme si názory i s paní ministryní Šlechtovou . ps2017-004-01-017-002.u7.p26.s4
Obdržel jsem slib , proto ho tady říkám veřejně , že v případě , že by zákon nebyl vrácen navrhovateli k dopracování , Ministerstvo pro místní rozvoj , které bude nyní v gesci hnutí ANO , spolu s oběma profesními asociacemi , to znamená Asociací cestovních kanceláří a agentur a Asociací českých cestovních kanceláří a agentur , zpracují , aby to bylo vyhovující pro všechny strany , pozměňovací návrhy v tom smyslu , o kterých jsem hovořil , a předloží je ve druhém čtení formou poslaneckých návrhů . ps2017-004-01-017-002.u7.p27.s1
Nechci nějak zásadně blokovat zákon , ale asi sami vidíte , že těch otazníků je tak neuvěřitelné množství i ve srovnání dokonce s vyspělými západními zeměmi , zavádějí se tady opravdu velké novinky , které jsou novinkami pouze v České republice nebo teď v Polsku , což bychom se asi chtěli orientovat spíše západním směrem . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s1
Závěrem bych chtěl říct , že ani v ostatních státech Evropské unie s novelou nepospíchají , přestože má být implementována v letošním roce . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s2
Zjistili jsme si , jaký je stav . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s3
Novela zákona o cestovním ruchu , o podnikání cestovních kanceláří je dosud implementována na základě směrnice pouze v Německu , Rakousku , Polsku a na Kypru . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s4
Takže pouze ve čtyřech zemích . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s5
Všichni ostatní mají zpoždění , a jak jsem říkal , o dozajišťovacím fondu neuvažují . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s6
Slováci , abychom se podívali na bezprostředního souseda , již zvažují posun účinnosti až na 1 . 1 . 2019 . ps2017-004-01-017-002.u7.p28.s7
Svým způsobem i český návrh , kde navrhovatel navrhuje zavádět takový zákon v půlce turistické sezóny od 1 . 7 . 2018 , není příliš smysluplný . ps2017-004-01-017-002.u7.p29.s1
To znamená , že toto je to , co jsem k tomu chtěl říci , a dal jsem tedy návrh ohledně hlasování , případně naše další postřehy a požadavky . ps2017-004-01-017-002.u7.p29.s2
Děkuji . ps2017-004-01-017-002.u8.p1.s1
Já děkuji . ps2017-004-01-017-002.u8.p1.s2
Než se dostaneme k písemné přihlášce , mám zde faktickou poznámku paní poslankyně Dostálové . ps2017-004-01-017-002.u8.p1.s3
Prosím k mikrofonu . ps2017-004-01-017-002.u8.p1.s4
Prosím dvě minuty . ps2017-004-01-017-002.u9.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , děkuji za slovo . ps2017-004-01-017-002.u9.p1.s2
Na faktickou mám dvě minuty , jenom rychlá reakce . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s1
Není pravda , že bychom to neprojednávali s profesními asociacemi . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s2
Skutečně zákon byl předložen bez rozporu . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s3
Je potřeba uvést na pravou míru , že pokud se tady někdo ohání Německem , měl by taky dodat , že v Německu se regulují zálohy . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s4
Když jsme chtěli regulovat zálohy , to znamená , aby se nevybíraly od klienta týdny dopředu , u profesních asociací jsme nepochodili . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s5
I tady jsme ustoupili . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s6
Není pravda , že zákon nereflektuje to , že se může česká cestovní kancelář , klient pojistit u cestovní kanceláře kdekoliv v zahraničí . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s7
To samozřejmě textace upravuje . ps2017-004-01-017-002.u9.p2.s8
Jenom je potřeba , aby příslušná pojišťovna , která bude operovat na českém trhu , měla takzvanou notifikaci pro přeshraniční služby , což je samozřejmě běžné u velkých pojišťoven v zahraničí . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s1
Dále bych chtěla v krátkosti exkurz do historie . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s2
V roce 2015 , když jsme vlastně šli vyjednat novelu zákona 159 s profesními asociacemi , bylo dohodnuto , že skutečně pojišťovny budou muset platit , ať je limit jakýkoliv . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s3
Tenkrát rozhodl Nejvyšší soud v tom smyslu , že budou pojišťovny platit , ať je pojistný limit jakýkoliv , a pojišťovny udělaly to , že přestaly pojišťovat . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s4
V ten moment se obrátily asociace na Ministerstvo pro místní rozvoj , že takto to nejde , že je potřeba regulovat to , aby za pojistný limit byly zodpovědné jak cestovní kanceláře , tak pojišťovny . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s5
My jsme tam dali spoustu takzvaných rizikových prvků , abychom eliminovali to , že se budou podpojišťovat , nicméně došlo k tomu , že na půdě Senátu i Poslanecké sněmovny se slíbilo , že není možné , aby stát nesl - byť minimální - riziko , to s panem Okamurou souhlasím . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s6
Zákon už je připraven tak , že to podpojištění je minimálním rizikem , ale pořád existuje . ps2017-004-01-017-002.u9.p3.s7
A není možné (upozornění na čas) , aby stát vstupoval do soukromoprávních vztahů . ps2017-004-01-017-002.u9.p4.s1
Takže já vás moc prosím o podporu v rámci času . ps2017-004-01-017-002.u9.p4.s2
Děkuji . ps2017-004-01-017-002.u10.p1.s1
Paní poslankyně , čas . ps2017-004-01-017-002.u10.p1.s2
Omlouvám se . ps2017-004-01-017-002.u10.p1.s3
Nebo se přihlaste klidně ještě jednou do faktické poznámky , je to možné . ps2017-004-01-017-002.u10.p2.s1
Nemám tady přihlášku k faktické poznámce , ale mám tady přihlášku do všeobecné rozpravy pana poslance Miroslava Kalouska . ps2017-004-01-017-002.u10.p2.s2
Pane poslanče , prosím . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s2
Pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , souhlasím s některými argumenty , které tady zazněly od pana místopředsedy Okamury . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s3
Dozajišťovací fond zcela jistě není součástí povinné implementace , je nad jejím rámcem . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s4
Za diskusi určitě stojí liberalizace na vnitřním trhu Evropské unie , to znamená přístup k pojištění i u zahraničních pojišťoven . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s5
Domnívám se však , že ty připomínky , které řada z nás pokládá za relevantní , nejsou dostatečné k tomu , abychom vrátili předkladateli návrh k dopracování , a lze dosáhnout jejich úpravy ve druhém čtení . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s6
Takže se přimlouvám za prvé za argumenty , které tu zazněly od pana místopředsedy Okamury , a za druhé abychom propustili zákon do druhého čtení a tam na něm pracovali jak ve výborech , tak potom na plénu . ps2017-004-01-017-002.u11.p1.s7
Věřím , že se to dá uspokojivě uzavřít . ps2017-004-01-017-002.u11.p2.s1
Mám jenom jednu zdvořilou otázku . ps2017-004-01-017-002.u11.p2.s2
Když pan místopředseda Okamura vyjádřil názor , že se pravděpodobně může jednat o lobbing pojišťoven , což může , chci se zeptat zase já jeho .