|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-007-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1009/ - druhé čtení

Date2017-06-06
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057298.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 626 • previousnext

ps2013-057-09-007-010.u6.p11.s3 Tak co tady potom řešíme?
ps2013-057-09-007-010.u6.p11.s4 Anebo to úplně pravda není, a pak musíme něco řešit.
ps2013-057-09-007-010.u6.p12.s1 Tak bych chtěl vědět, jak na tom ty naše banky jsou.
ps2013-057-09-007-010.u6.p12.s2 Podle všech zpráv z různých zdrojů jsou na tom dobře a všechny zátěžové testy dopadly výborně pro banky, které působí v České republice.
ps2013-057-09-007-010.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi.
ps2013-057-09-007-010.u7.p1.s2 A v rozpravě pokračujeme vystoupením guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka.
ps2013-057-09-007-010.u7.p1.s3 Prosím, pane guvernére, máte slovo.
ps2013-057-09-007-010.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za možnost zde vystoupit.
ps2013-057-09-007-010.u8.p1.s2 Není to standardní, že guvernér Národní banky vystupuje na plénu Poslanecké sněmovny v druhém čtení, nicméně proběhlá diskuse dosavadní a i to první diskusní vystoupení myslím, že dává za pravdu, že je potřeba zde znovu vyjádřit argumenty, které stály mj. za tím návrhem, který je samozřejmě společným návrhem Ministerstva financí a České národní banky, tak jako všechny z oblasti finančního trhu, a není třeba o tom vůbec pochybovat.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s1 Začnu replikou prostřednictvím pana předsedajícího na předchozí vystoupení.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s2 České banky jsou zdravé, samozřejmě, ale my chceme, aby byly zdravé trvale.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s3 Možná na rozdíl od vás, jak se zdá.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s4 Protože jestliže dnes nepřijmeme tato opatření, tak riziko, že jednou zdravé nebudou, je velmi vysoké.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s5 Všechny krize, které v posledních desetiletích zažil svět v oblasti financí, vznikaly, měly zárodky v těch nejlepších časech.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s6 Vzpomeňte si na to, že tzv. velká finanční krize, na jejímž nějakém snad závěru jsme, vznikla přece původně jako krize hypoték amerických, jako krize hypotečního trhu ve Spojených státech.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s7 Tehdy také všichni tvrdili, že všechno je v pořádku, všechno je pojištěno a všechno bude v nejlepším světle se vyvíjet i nadále.
ps2013-057-09-007-010.u8.p2.s8 Tak.
ps2013-057-09-007-010.u8.p3.s1 Chtěl bych uvést, že pro Českou národní banku jako regulátora zodpovědného za takzvanou finanční stabilitu, to je za to, že banky budou zdravé i v těch horších časech, které bohužel v cyklicky se vyvíjející ekonomice vždycky přijdou, je nesmírně důležité mít možnost ovlivňovat charakter, parametry nově poskytovaných hypotečních úvěrů.
ps2013-057-09-007-010.u8.p3.s2 Platí to zejména po poslední globální finanční krizi, kterou jsem zmínil, která se projevila v Evropě mimořádně silně.
ps2013-057-09-007-010.u8.p3.s3 A od doby byl právě regulátorům, jako je Česká národní banka, ve všech evropských zemích svěřen mimo jiné tento úkol.
ps2013-057-09-007-010.u8.p3.s4 A benevolentní poskytování hypotečních úvěrů v minulosti bylo právě zdrojem řady problémů a vlastně i finančních krizí.
ps2013-057-09-007-010.u8.p4.s1 Proto dnes všude regulátoři zvažují, jak zabránit opakování takové situace, snížit to riziko na nejmenší možnou míru.
ps2013-057-09-007-010.u8.p4.s2 A dochází se prakticky jednomyslně k závěru, že v případě potřeby je nezbytné před výraznými signály takovýchto krizových situací stanovit určitá kritéria, určité hrany úvěrových ukazatelů, kdy ten regulátor řekne "za tuto hranu již jít nemůžeme".
ps2013-057-09-007-010.u8.p4.s3 Co znamená ta hrana?
ps2013-057-09-007-010.u8.p4.s4 To neznamená jen to, že ten daný úvěr je vysoce rizikový pro konkrétního poskytovatele i spotřebitele.
ps2013-057-09-007-010.u8.p4.s5 Znamená to především to, že poskytování takových úvěrů ve velkém počtu může vést k ohrožení stability celého finančního systému a následně i stability veřejných financí.
ps2013-057-09-007-010.u8.p5.s1 Chtěl bych připomenout, že Česká republika zažila bankovní krizi v 90. letech a na přelomu milénia.
ps2013-057-09-007-010.u8.p5.s2 A její náprava nás stála spoustu peněz, mnoho procent, možná i několik málo desítek procent hrubého domácího produktu, z veřejných financí.
ps2013-057-09-007-010.u8.p5.s3 Stejně tak kromě asi čtyř zemí Evropské unie, mezi kterými jsme naštěstí byli i my, všechny ostatní v poslední finanční krizi musely vydávat obrovské sumy z veřejných financí na záchranu bank, na záchranu celého finančního systému, který mimo jiné kolaboval v důsledku nezodpovědného předlužování i domácností.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s1 Diskusi o úvěrových ukazatelích vedeme nejen v České republice.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s2 V současné době probíhá stejný legislativní proces v Německu i v Rakousku.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s3 Nedávno byl podobný zákon schválen na Slovensku.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s4 Národní banka slovenská tyto kompetence již a využívá je.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s5 Měl jsem možnost se o tom přesvědčit minulý čtvrtek a pátek na návštěvě při pravidelném jednání bankovních rad obou centrálních bank.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s6 Neděje se to náhodou.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s7 Jde o reakci na doporučení, která jsou vydávána společným orgánem Evropské unie, zde zmíněným výborem pro systémová rizika.
ps2013-057-09-007-010.u8.p6.s8 O nezbytnosti zakotvit takovéto nástroje do legislativy hovoří také zde již zmíněná zpráva mise Mezinárodního měnového fondu, který tady byl nedávno, zhruba před dvěma nebo třemi týdny.
ps2013-057-09-007-010.u8.p7.s1 Ale ty nástroje potřebujeme bez ohledu na to, jestli nám někdo radí, že je máme mít a máme je v případě potřeby použít.
ps2013-057-09-007-010.u8.p7.s2 Potřebujeme je k naší vlastní potřebě, potřebujeme je proto, abychom se do situací, o kterých jsem mluvil, nedostávali a pokud možno nikdy nedostali.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s1 Úvěrové ukazatele, které jsou navrženy v novele zákona o České národní bance, samozřejmě vyvolaly veřejnou diskusi.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s2 Je doba citlivá politicky, blížíme se ostré volební kampani, to je logické.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s3 Na druhou stranu ta diskuse je samozřejmě legitimní a prospěšná, my se nebráníme.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s4 Nicméně nelze si nevšimnout jistého mediálního tlaku a nátlaku, řekl bych, ze strany určité části dotčeného trhu.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s5 A to také není překvapivé.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s6 Jde o trh, v němž se ročně točí zhruba bilion korun.
ps2013-057-09-007-010.u8.p8.s7 A na jeho fungování nezávisí toliko výdělky bankéřů, zejména bankéřů, ale mnohem více na jeho fungování závisí výdělky prodejců hypoték, zprostředkovatelů, realitních makléřů a developerů.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s1 V médiích a zejména na různých serverech zprostředkovatelských finančních organizací zaznívají slova o dramatických dopadech novely.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s2 na jednu nebo dvě výjimky nebyla tato vyjádření vyslovena zástupci bank, to bych chtěl zdůraznit.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s3 Navrhovaná novela totiž byla s bankami projednána, byla projednána s jejich asociací a její výsledné znění je akceptovaným kompromisem - kompromisem mezi bankovní asociací a navrhovateli.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s4 Ta slova o dramatických dopadech znějí od zprostředkovatelů úvěrů a od realitního sektoru.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s5 To není nedostatek informací o záměrech, které Česká národní banka.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s6 Je to snaha vynutit tlak na zákonodárce, snaha o nalákání zájemců o koupi bydlení marketingovým sdělením typu: "Pojďte si rychle vzít hypoteční úvěr, než vám to ČNB znemožní, nebo téměř znemožní.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s7 Dostupné hypotéky nebudou, ceny nemovitostí půjdou nahoru a potřebnou výši úvěru - na to nehleďte, v budoucnu to bude jenom dražší a složitější."
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s8 Jde o byznysově pochopitelnou marketingovou strategii, nicméně je potřeba, aby veřejnost chápala, o co tady jde, a neměla by tomu podléhat.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s9 Je třeba si uvědomit, že riziko, které vzniká při hypotečním vztahu, nesou banka a spotřebitel, ten klient, který ten úvěr dostává.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s10 Zprostředkovatel žádné riziko nenese.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s11 Zprostředkovatel nese pouze okamžitou odměnu.
ps2013-057-09-007-010.u8.p9.s12 Není proto divu, že jim tolik záleží na zachování stávajícího neregulovaného stavu.
ps2013-057-09-007-010.u8.p10.s1 Chtěl bych proto ocenit, že gesční výbor, rozpočtový výbor, nepodlehl této atmosféře a po názorově jistě pestré debatě nakonec přijal konstruktivní pozměňovací návrhy.
ps2013-057-09-007-010.u8.p10.s2 Tyto návrhy podstatu navrhované regulace v zásadě nedeformují, resp. umožní ČNB plnit její roli a cíle v oblasti finanční stability, budou-li takto v zákoně přijaty.
ps2013-057-09-007-010.u8.p10.s3 Stejně tak umožní bankám poskytovat hypoteční úvěry i ve specifických případech.
ps2013-057-09-007-010.u8.p10.s4 Byla rozšířena ona toleranční pásma a bylo ustoupeno od této regulace pro refinancování hypotečních úvěrů, což je významná část trhu.
ps2013-057-09-007-010.u8.p10.s5 Stejně tak nebrání poskytovatelům úvěrů na bydlení konkurovat si na tom trhu, v refinancování, tak u těch nových hypoték.
ps2013-057-09-007-010.u8.p11.s1 Chtěl bych ještě podotknout, že i současná doporučení, která Česká národní banka vydává bankám a která se snažíme prosazovat, stanovují princip, že jsme mnohem méně přísní pro úvěry na vlastní bydlení než pro úvěry na nákup bytu jako investici.
ps2013-057-09-007-010.u8.p11.s2 Horní hranice LTV, čili sumy půjčky k hodnotě nemovitosti, je u vlastního bydlení 90 % dle dnešních doporučení a u investičního úvěru pouze 60 %.
ps2013-057-09-007-010.u8.p12.s1 V diskusi o úvěrových ukazatelích často zaznívá, že stanovení horní hranice sníží dostupnost bydlení pro mladé rodiny a znemožní lidem s nižšími příjmy bydlet ve vlastním.
ps2013-057-09-007-010.u8.p12.s2 Chtěl bych především upozornit, že benevolentní poskytování hypotečních úvěrů nevede ke zlepšení dostupnosti vlastnického bydlení, ale v konečném důsledku naopak.
ps2013-057-09-007-010.u8.p12.s3 Vede totiž k růstu poptávky, která zvýší cenu nemovitostí natolik, že si je lidé s průměrnými příjmy jednoduše nemohou dovolit.
ps2013-057-09-007-010.u8.p12.s4 Rozumím tomu, že jsou tady hlasy, které říkají "rychlý růst cen nemovitostí nebo bytů ve vybraných velkých městech souvisí i s pomalou bytovou výstavbou v důsledku nepružných, zejména stavebních, předpisů".
ps2013-057-09-007-010.u8.p12.s5 Ovšem zlepšení této situace může trvat řadu let, jak je zřejmé z vývoje stavební legislativy a dalších okolností relevantních v této věci.
ps2013-057-09-007-010.u8.p12.s6 A v mezičase Česká národní banka nemůže rezignovat na své zákonné povinnosti, to znamená dbát o finanční stabilitu.
ps2013-057-09-007-010.u8.p13.s1 Mimochodem 13. června zveřejníme novou zprávu o finanční stabilitě, kde na konkrétních příkladech ukážeme, jak byty v různých městech a dostupnost úvěrů nepředstavuje ve většině lokalit pro domácnosti s průměrnými příjmy významný problém.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s1 Ještě mi dovolte se stručně vyjádřit také k druhé části novely, která bývá rovněž někdy napadána, a to je oddíl, který se jmenuje Obchody na volném trhu a úvěrové operace.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s2 Tato úprava je do návrhu zakomponována s cílem umožnit České národní bance, a to zdůrazňuji, v případě, že nastanou nestandardní nebo složité makroekonomické podmínky, provádět v rámci měnové politiky širší okruh obchodů s účastníky finančního trhu.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s3 Tento návrh reaguje na změny v provádění měnové politiky, které se odehrály v posledních letech v celosvětovém měřítku po vypuknutí globální finančně-ekonomické krize.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s4 Jde v podstatě o významné přiblížení komunitární právní úpravy, která vymezuje okruh obchodů prováděných Evropskou centrální bankou.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s5 Krize mimo jiné ukázala, že stávající právní režim může být, a to zejména v turbulentních dobách, pro centrální banku svazující, a tudíž méně efektivní pro její záchranné, resp. trh zachovávající operace.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s6 Například zbytečně omezuje splatnost operací ČNB s bankami na tři měsíce.
ps2013-057-09-007-010.u8.p14.s7 Předpokládá, že centrální banka usměrňuje pouze fungování peněžního trhu, to je pouze instrumenty se splatností do jednoho roku.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s1 Od roku 1993 byly obchodními partnery při měnově politických operacích v ČNB pouze banky.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s2 Rozšířením okruhu potenciálních protistran získá ČNB větší prostor k provádění měnově politických operací.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s3 Je to zcela v souladu s potřebami efektivního řízení měnové politiky pro případ, jak jsem uvedl, pouze nepříznivého nebo velmi nepříznivého ekonomického vývoje.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s4 Nicméně tyto věci je potřeba mít jaksi v repertoáru nástrojů připraveny a ne čekat, - nedej bože - by taková situace vypukla.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s5 Jsme malá otevřená ekonomika.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s6 Vždycky z vnějšího prostředí taková situace může nastat.
ps2013-057-09-007-010.u8.p15.s7 Potom měnit legislativu je příliš pozdě a mohlo by to vážně narušit schopnost centrální banky včas a efektivně zasáhnout.
ps2013-057-09-007-010.u8.p16.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bych s dovolením tímto konstatováním skončil.
ps2013-057-09-007-010.u8.p16.s2 Chtěl bych vás znovu vyzvat k velmi odpovědnému posouzení této problematiky.
ps2013-057-09-007-010.u8.p16.s3 Chápu, že je to věc složitá, do jisté míry přirozeně rozporuplná, ale již dnešní legislativa, vámi schválená nedávno, říká, že každý poskytovatel úvěru, to znamená i hypoteční banka, je povinen posoudit velice důkladně schopnost klienta splácet poskytnutý úvěr.
ps2013-057-09-007-010.u8.p16.s4 Pokud tato schopnost posoudit není prokázaná, resp. nebyla dostatečně prokazatelně posouzená, to vážné konsekvence jak pro poskytovatele úvěru, tak v konečném důsledku samozřejmě případně pro konkrétního jednotlivce.
ps2013-057-09-007-010.u8.p16.s5 Suma těchto selhání, suma těchto problémů může být velkým zdrojem rizika a nestability pro celou společnost a její veřejné finance.
ps2013-057-09-007-010.u8.p17.s1 Děkuji vám za možnost vystoupit a za pozornost, kterou jste mi věnovali.
ps2013-057-09-007-010.u9.p1.s1 Děkuji panu guvernérovi České národní banky Jiřímu Rusnokovi za jeho vystoupení a budeme pokračovat faktickou poznámkou pana poslance Jiřího Laudáta, připraví se pan kolega Herbert Pavera.
ps2013-057-09-007-010.u9.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-057-09-007-010.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-09-007-010.u10.p1.s2 Mám jenom dvě minuty a musím se velmi ohradit proti tomu tónu, který jste tady slyšeli.
ps2013-057-09-007-010.u10.p1.s3 Tady, pokud vím, tak nesedí nikdo, kdo měl cokoliv společného s nějakými čachry.
ps2013-057-09-007-010.u10.p1.s4 A byla to národní banka, kdo jak blázen vydával v devadesátých letech licence kdekomu.
ps2013-057-09-007-010.u10.p1.s5 si myslím, že pan guvernér možná ještě nepochopil, že není premiérem úřednické vlády bez schválení ve Sněmovně, Zemanovy vlády, Zemanem jmenované, ale že je guvernérem národní banky.
ps2013-057-09-007-010.u10.p1.s6 si myslím, že takovéhle jednání si tady nezasluhujeme.

Text viewDownload CoNNL-U