ps2013-057-05-005-027.u1.p1.s1
27 . ps2013-057-05-005-027.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1017 / - druhé čtení ps2013-057-05-005-027.u1.p2.s1
Prosím pana ministra zdravotnictví , aby tento návrh zákona uvedl . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s2
Dámy a pánové , velmi stručně . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s3
Cílem tohoto materiálu je snížit spoluúčast pojištěnců patřících do sociálně zranitelných skupin obyvatelstva na doplatcích na léčivé přípravky , které jsou částečně hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s4
Návrhem se sníží spoluúčast jednak u dětí do 18 let , čímž bude finančně odlehčeno rodinám s nemocnými dětmi , a dále u seniorů od 65 let věku . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s5
U obou zmíněných skupin osob je nyní stanoven roční limit na tzv . započitatelné doplatky ve výši 2 500 korun . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s6
Poté co jej pojištěnec dosáhne , uhradí mu zdravotní pojišťovna částku , o kterou byl tento limit překročen . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s7
Nově navrhujeme , aby tento roční limit pro zmíněné kategorie osob činil 1 000 korun s tím , že u seniorů , kteří dosáhli alespoň 70 let věku , byl tento limit poloviční , tj . 500 korun . ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s8
Navrhované snížení limitu si ze strany zdravotních pojišťoven vyžádá za rok přibližně 440 milionů korun . ps2013-057-05-005-027.u2.p2.s1
Na základě makroekonomické predikce Ministerstva financí se očekává v roce 2018 nárůst výběru pojistného za zaměstnance , OSVČ a osoby bez zdanitelných příjmů o cca 9 miliard korun , který lze k pokrytí navrhovaného opatření pohodlně využít . ps2013-057-05-005-027.u2.p3.s1
Výbor pro zdravotnictví přijal tři pozměňovací návrhy . ps2013-057-05-005-027.u2.p3.s2
Jde o rozšíření povinnosti zveřejňovat smlouvy podle zákona o veřejném zdravotním pojištění i na smlouvy zdravotních pojišťoven a poskytovatele sociálních služeb , zajištění předávání informací mezi zdravotnickými pojišťovnami a o legislativně technickou úpravu nedávno přijaté novely zákona o léčivech . ps2013-057-05-005-027.u2.p4.s1
Dámy a pánové , Ministerstvo zdravotnictví původně předkládalo , že předložený sněmovní tisk bude jednoduchou monotematickou novelou nezatíženou dalšími úpravami , ale vzhledem k tomu , že pozměňovací návrhy přijaté výborem řeší aktuální a poměrně palčivé problémy , podporuji rozšíření předložené novely také o uvedená témata a jsem připraven diskutovat i o dalších případných pozměňovacích návrzích , pokud nebudou v rozporu s hlavním cílem návrhu , kterým stále zůstává zvýšení sociální citlivosti v systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-057-05-005-027.u2.p5.s1
Dámy a pánové , děkuji . ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu . ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s3
Usnesení výboru bylo doručeno jako tisky 1017 / 1 a 2 . ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s4
A prosím , aby nás za omluveného zpravodaje pana poslance Holíka informoval pan poslanec Krákora a aby nás informoval o projednání návrhu výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s5
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-057-05-005-027.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo - vážená vládo jsem chtěl říct , ale nikdo tady není , ale je tady pan ministr zdravotnictví - vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vás seznámil s usnesením číslo 226 , usnesením výboru pro zdravotnictví ze 46 . schůze ze dne 23 . března 2017 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 1017 . ps2013-057-05-005-027.u4.p2.s1
Po úvodním slovu ministra zdravotnictví pana dr . Ing . Miloslava Ludvíka , MBA , zpravodajské zprávě poslance dr . Pavla Holíka a po rozpravě výbor pro zdravotnictví za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon číslo 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , sněmovní tisk 1017 , s těmito změnami a doplňky , které jsou uvedené v usnesení . ps2013-057-05-005-027.u4.p2.s2
Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru poslance dr . Jaroslava Krákoru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny . ps2013-057-05-005-027.u4.p2.s3
Děkuji . ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s1
Děkuji pane zpravodaji . ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s3
Zatím mám čtyři přihlášky , resp . pátou od pana poslance Zavadila . ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s4
Nejprve písemné . ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s5
Prosím paní poslankyni Hnykovou a po ní paní poslankyně Nohavová . ps2013-057-05-005-027.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , vážené dámy a vážení pánové . ps2013-057-05-005-027.u6.p1.s2
Já bych vás chtěla seznámit s pozměňovacím návrhem k této novele zákona o veřejném zdravotním pojištění , kdy cílem podaného pozměňovacího návrhu je podřídit zveřejňování zvláštních smluv , § 17 a zákona o veřejném zdravotním pojištění , zákonu o veřejném zdravotním pojištění , který upravuje zveřejňování smluv o poskytování a úhradě zdravotních služeb . ps2013-057-05-005-027.u6.p1.s3
To znamená podřídit režim obou smluv pod jednu právní úpravu . ps2013-057-05-005-027.u6.p2.s1
Aktuálně jsou smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb zveřejňovány dle zákona o veřejném zdravotním pojištění , a to v registrech smluv vedených jednotlivými zdravotními pojišťovnami , přičemž zvláštní smlouvy jsou zveřejňovány dle zákona o registru smluv , a to v registru smluv vedeném Ministerstvem vnitra České republiky , přestože se typově jedná o smlouvy obdobné . ps2013-057-05-005-027.u6.p2.s2
Cíl , který podaný pozměňovací návrh sleduje , bychom měli uvítat , avšak pouze v situaci , kdy pouhou novelizací zákona o veřejném zdravotním pojištění nedojde k chaosu při zveřejňování zvláštních smluv , a dále , nebudou - li se navrženou novelizací o veřejném zdravotním pojištění podmínky zveřejňování zvláštních smluv a smluv o poskytování a úhradě zdravotních služeb nadále lišit . ps2013-057-05-005-027.u6.p3.s1
Takže to je jenom obecné představení mého pozměňovacího návrhu . ps2013-057-05-005-027.u6.p3.s2
Já bych se potom v podrobné rozpravě přihlásila k tomuto pozměňovacímu návrhu , který jsem vložila do systému , a v tuto chvíli vám děkuji za pozornost . ps2013-057-05-005-027.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-057-05-005-027.u7.p1.s2
Prosím paní poslankyni Nohavovou a připraví se pan poslanec Heger . ps2013-057-05-005-027.u8.p1.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-057-05-005-027.u8.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , kolegové , vzhledem k tomu , že se nám nedaří projednat sněmovní tisk 1042 , využívám otevření zákona číslo 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění , a podávám pozměňovací návrh v rámci komplexního pozměňovacího návrhu , který je v systému pod číslem 6425 . ps2013-057-05-005-027.u8.p1.s3
Pozměňovací návrh se týká očkování seniorů po 65 letech věku proti pneumokokovým onemocněním a dovolte mi jeho odůvodnění . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s1
V České republice je od 1 . 9 . 2015 vakcinace proti pneumokokovým onemocněním u pojištěnců ve věku nad 65 let hrazena zdravotními pojišťovnami podle schváleného očkovacího schématu . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s2
Pro tuto věkovou kategorii jsou však v současné době dostupné dvě očkovací látky . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s3
Polysacharidová vakcína a nově zaregistrovaná konjugovaná vakcína . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s4
Termín " podle schváleného očkovacího schématu " je ale nejasný , a tak výklad zákona v současné době znamená úhradu konjugované vakcíny pouze ve výši polysacharidové vakcíny a v praxi se to v rámci očkování seniorů odráží v dominantním využívání polysacharidové vakcíny , což je ale v rozporu s odbornými doporučeními . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s5
Polysacharidové vakcíny tvoří protilátky , které ale nepřetrvávají déle než tři až pět let . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s6
Poté je nutné očkování opakovat , avšak s rizikem nižší protilátkové odpovědi , která je u této vakcíny podané seniorům popsaná . ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s7
Konjugované vakcíny vedou k tvorbě protilátek s vysokou funkční aktivitou a na rozdíl od polysacharidové i k produkci paměťových B lymfocytů , díky čemuž není nutné v tomto věku dále přeočkovávat . ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s1
Argumentace vyšší ceny u konjugované vakcíny neobstojí , neboť polysacharidovou vakcínu je třeba opakovat alespoň čtyřikrát a náklady včetně aplikace jsou ve svém výsledku vyšší než u aplikace jedné dávky konjugované vakcíny . ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s2
Na druhé straně na konjugovanou vakcínu si musí senior doplácet tisíc korun , což je pro ně vysoká částka . ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s3
Ačkoliv je konjugovaná vakcína při aplikaci šetrnější , není o ni zájem vzhledem k doplatku . ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s4
Zároveň není možné vyloučit , že bude vyvinuta účinnější , resp . ekonomicky přijatelnější očkovací látka , a z toho důvodu je žádoucí nastavit určení hrazené očkovací látky flexibilněji . ps2013-057-05-005-027.u8.p4.s1
Za účelem stanovení vhodnějšího postupu pro vymezení hrazených očkovacích látek a případně i jejich kombinace se z výše uvedených důvodů navrhuje , aby Ministerstvo zdravotnictví schvalovalo a zveřejňovalo očkovací látky pro případ úhrady očkování proti pneumokoku u osob nad 65 let , a to na základě doporučení Národní imunizační komise . ps2013-057-05-005-027.u8.p4.s2
Tento postup je obdobný jako v případě stanovení antigenního složení očkovacích látek pro pravidelná zvláštní a mimořádná očkování podle zákona číslo 258 / 2000 Sb . , o ochraně veřejného zdraví . ps2013-057-05-005-027.u8.p4.s3
Zároveň je třeba zdůraznit , že tento postup nikterak nenahrazuje rozhodování Státního ústavu pro kontrolu léčiv o schválení léčivého přípravku podle zákona číslo 378 / 2007 Sb . , o léčivech , ale pouze zajistí určení postupu hrazeného ze zdravotního pojištění pro tento druh očkování . ps2013-057-05-005-027.u8.p5.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s2
Přečtu ještě omluvu pana poslance Kučery . ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s3
Ten se omlouvá mezi 16 . a 19 . hodinou z pracovních důvodů . ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s4
Mám tady faktickou poznámku pana poslance Svobody . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s1
Já bych chtěl zareagovat , vážený pane předsedající , na slova předřečnice , kolegyně Nohavové , která hovořila o očkování . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s2
Zmiňovala se jenom o jedné variantě , která tam je . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s3
Já bych tady velmi rád zdůraznil tu druhou variantu , kterou tam máme , a to je očkování proti lidským papillomavirům , proti HPV . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s4
Těch HPV je zhruba asi 110 nebo 120 typů . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s5
Očkování proti němu je naprosto geniální moderní očkovací metoda , kterou dnes hradíme u třináctiletých dívek . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s6
Bohužel proočkování je stále nízké , přestože je schopno zabránit vzniku rakoviny hrdla děložního . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s7
Ve světě se začali očkovat chlapce , protože to je typická venerická choroba přenosná stykem . ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s8
Očkování chlapců v USA , v Kanadě a ve Finsku začíná být standardní záležitostí . ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s1
Tato novela přináší možnost , že by třináctiletí chlapci měli očkování také hrazeno , protože u mužů se potom objevují karcinomy penisu , análního otvoru , hlavy krku , prostě je to věc , která je velmi důležitá . ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s2
Já na to upozorňuji zvlášť proto , abychom při rozhodování o očkování , které je vždycky složité , nezapomněli na tento fakt , který tady je , protože je to skutečně věc mimořádná . ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s3
Je to jediné očkování , které je schopno zabránit vzniku rakoviny , protože je to jediná rakovina , o které víme , že je vyvolávaná konkrétním virem , a proti tomuto konkrétnímu viru dovedeme očkovat . ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s4
Děkuji . ps2013-057-05-005-027.u11.p1.s1
Nyní tedy pan poslanec Heger s řádnou přihláškou , po něm pan poslanec Vyzula . ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych v této části rozpravy avizoval svůj pozměňovací návrh , ke kterému se později přihlásím , který se týká úpravy preskripčních limitů , které se dnes používají z důvodů pouze ekonomických pro limitování preskripce praktických lékařů . ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s3
Limitovat preskripci má ve své náplni podle zákona Státní ústav pro kontrolu léčiv . ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s4
Je tam několik podmínek , za kterých může být preskripce limitována , a dnes může být limitována čistě z ekonomických důvodů . ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s5
Je to paradoxem , protože řízená péče ve všech zemích , kde je zaváděna nebo kde je plánována , má jako prvotní cíl pacienta motivovat k tomu , aby chodil na prvním místě ke svému praktickému lékaři , který dělá jeho průvodce v systému , zatímco opatření , kdy některá jednoduchá preskripce z hlediska medicínského a bezpečnostního je praktikům zakázána , a my de facto tímto opatřením motivujeme paradoxně oproti celému světu pacienta , aby chodil prvotně ke specialistovi , a to často s onemocněními , kde to není vůbec nutné . ps2013-057-05-005-027.u12.p2.s1
Možnost limitovat preskripci v případě , že lék je příliš rizikový , příliš odborně náročný , vyžaduje důkladné vyšetření , posouzení celého případu , případně limitace z důvodu nějakých indikací , to zůstane na specialistech i nadále . ps2013-057-05-005-027.u12.p2.s2
Jde čistě jenom o tu stránku ekonomickou , která v podstatě podle ducha zákona v konkrétní podobě Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv nepřísluší , a v tomto pohledu nemá ani ústav předepsaný postup , jaký by měl vykonávat k tomu , aby preskripci omezil a řádně zdůvodnil . ps2013-057-05-005-027.u12.p2.s3
Děkuji . ps2013-057-05-005-027.u13.p1.s1
Také děkuji . ps2013-057-05-005-027.u13.p1.s2
Prosím pana poslance Vyzulu . ps2013-057-05-005-027.u13.p1.s3
Potom pan poslanec Kaňkovský a potom pan poslanec Zavadil . ps2013-057-05-005-027.u14.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-057-05-005-027.u14.p1.s2
Dámy a pánové , dobré odpoledne . ps2013-057-05-005-027.u14.p1.s3
Dovolte mi , abych vás seznámil se dvěma pozměňovacími návrhy , které bych zde rád ještě představil předtím , než se k nim přihlásím . ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s1
Jeden se týká takzvaného úřadu stanovení maximálních cen léků . ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s2
Jestli si pamatujete , v nedávné době jsme přijali novelu zákona č . 48 , která nabyla účinnost dne 1 . 4 . tohoto roku a právě se dotýkala postupu stanovení maximálních cen prvních a dalších podobných léčivých přípravků v referenční skupině . ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s3
Tím vznikla povinnost vypočítávat ve správním řízení maximální cenu dalších podobných přípravků v referenční skupině podle ustanovení § 39 b odst . 4 , a to v tom smyslu , že cena se postupně s přicházejícím dalším lékem vždy snižovala . ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s4
Tím vlastně ovšem došlo , a mohlo by to způsobit znevýhodnění každého nově vstupujícího dalšího podobného přípravku do systému , protože by docházelo ke snižování maximální ceny vždy o dalších 30 až 40 % , což bychom se mohli teoreticky dostat do záporných čísel . ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s5
Toto by pochopitelně odrazovalo další podobné přípravky od vstupu na český trh . ps2013-057-05-005-027.u14.p3.s1
Proto navrhuji zrušit toto problematické ustanovení § 39 a odst . 7 zákona č . 48 / 1997 Sb . , a to bez náhrady . ps2013-057-05-005-027.u14.p3.s2
Dojde tím k obnovení předcházejícího právního stavu co do vstupu výpočtu maximální ceny podobných přípravků , ale nemusíme se bát , že by nedocházelo ke snižování maximální ceny , protože mělo by docházet a bude docházet k pravidelným revizím systému cen , což by mělo potom zajistit i dostupnost léku u nás na trhu . ps2013-057-05-005-027.u14.p3.s3
To je jeden pozměňovací návrh . ps2013-057-05-005-027.u14.p4.s1
Druhý pozměňovací návrh se týká změny zákona o veřejném zdravotním pojištění , kdy před časem jsme zde rovněž plédovali pro novou terminologii týkající se takzvaného NZISu , Národního zdravotnického informačního systému . ps2013-057-05-005-027.u14.p4.s2
Abychom sladili tuto novelu , to znamená novelu zákona č . 48 / 1997 Sb . , do zákona o zdravotních službách , tedy zákona č . 372 / 2011 Sb . , je potřeba některých úprav . ps2013-057-05-005-027.u14.p5.s1
Tato část má čtyři body . ps2013-057-05-005-027.u14.p5.s2
V první části se stanovuje , že v čele statistického ústavu je ředitel , kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra zdravotnictví .