|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-23 ps2013-057-05-005-027 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1017/ - druhé čtení

Date2017-05-23
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/027
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057159.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 234 • previousnext

ps2013-057-05-005-027.u1.p1.s1 27.
ps2013-057-05-005-027.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1017/ - druhé čtení
ps2013-057-05-005-027.u1.p2.s1 Prosím pana ministra zdravotnictví, aby tento návrh zákona uvedl.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s2 Dámy a pánové, velmi stručně.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s3 Cílem tohoto materiálu je snížit spoluúčast pojištěnců patřících do sociálně zranitelných skupin obyvatelstva na doplatcích na léčivé přípravky, které jsou částečně hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s4 Návrhem se sníží spoluúčast jednak u dětí do 18 let, čímž bude finančně odlehčeno rodinám s nemocnými dětmi, a dále u seniorů od 65 let věku.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s5 U obou zmíněných skupin osob je nyní stanoven roční limit na tzv. započitatelné doplatky ve výši 2 500 korun.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s6 Poté co jej pojištěnec dosáhne, uhradí mu zdravotní pojišťovna částku, o kterou byl tento limit překročen.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s7 Nově navrhujeme, aby tento roční limit pro zmíněné kategorie osob činil 1 000 korun s tím, že u seniorů, kteří dosáhli alespoň 70 let věku, byl tento limit poloviční, tj. 500 korun.
ps2013-057-05-005-027.u2.p1.s8 Navrhované snížení limitu si ze strany zdravotních pojišťoven vyžádá za rok přibližně 440 milionů korun.
ps2013-057-05-005-027.u2.p2.s1 Na základě makroekonomické predikce Ministerstva financí se očekává v roce 2018 nárůst výběru pojistného za zaměstnance, OSVČ a osoby bez zdanitelných příjmů o cca 9 miliard korun, který lze k pokrytí navrhovaného opatření pohodlně využít.
ps2013-057-05-005-027.u2.p3.s1 Výbor pro zdravotnictví přijal tři pozměňovací návrhy.
ps2013-057-05-005-027.u2.p3.s2 Jde o rozšíření povinnosti zveřejňovat smlouvy podle zákona o veřejném zdravotním pojištění i na smlouvy zdravotních pojišťoven a poskytovatele sociálních služeb, zajištění předávání informací mezi zdravotnickými pojišťovnami a o legislativně technickou úpravu nedávno přijaté novely zákona o léčivech.
ps2013-057-05-005-027.u2.p4.s1 Dámy a pánové, Ministerstvo zdravotnictví původně předkládalo, že předložený sněmovní tisk bude jednoduchou monotematickou novelou nezatíženou dalšími úpravami, ale vzhledem k tomu, že pozměňovací návrhy přijaté výborem řeší aktuální a poměrně palčivé problémy, podporuji rozšíření předložené novely také o uvedená témata a jsem připraven diskutovat i o dalších případných pozměňovacích návrzích, pokud nebudou v rozporu s hlavním cílem návrhu, kterým stále zůstává zvýšení sociální citlivosti v systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-057-05-005-027.u2.p5.s1 Dámy a pánové, děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako tisky 1017/1 a 2.
ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s4 A prosím, aby nás za omluveného zpravodaje pana poslance Holíka informoval pan poslanec Krákora a aby nás informoval o projednání návrhu výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-057-05-005-027.u3.p1.s5 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-057-05-005-027.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo - vážená vládo jsem chtěl říct, ale nikdo tady není, ale je tady pan ministr zdravotnictví - vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením číslo 226, usnesením výboru pro zdravotnictví ze 46. schůze ze dne 23. března 2017 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1017.
ps2013-057-05-005-027.u4.p2.s1 Po úvodním slovu ministra zdravotnictví pana dr. Ing. Miloslava Ludvíka, MBA, zpravodajské zprávě poslance dr. Pavla Holíka a po rozpravě výbor pro zdravotnictví za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk 1017, s těmito změnami a doplňky, které jsou uvedené v usnesení.
ps2013-057-05-005-027.u4.p2.s2 Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru poslance dr. Jaroslava Krákoru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-057-05-005-027.u4.p2.s3 Děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s1 Děkuji pane zpravodaji.
ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s3 Zatím mám čtyři přihlášky, resp. pátou od pana poslance Zavadila.
ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s4 Nejprve písemné.
ps2013-057-05-005-027.u5.p1.s5 Prosím paní poslankyni Hnykovou a po paní poslankyně Nohavová.
ps2013-057-05-005-027.u6.p1.s1 Dobré odpoledne, vážené dámy a vážení pánové.
ps2013-057-05-005-027.u6.p1.s2 bych vás chtěla seznámit s pozměňovacím návrhem k této novele zákona o veřejném zdravotním pojištění, kdy cílem podaného pozměňovacího návrhu je podřídit zveřejňování zvláštních smluv, § 17a zákona o veřejném zdravotním pojištění, zákonu o veřejném zdravotním pojištění, který upravuje zveřejňování smluv o poskytování a úhradě zdravotních služeb.
ps2013-057-05-005-027.u6.p1.s3 To znamená podřídit režim obou smluv pod jednu právní úpravu.
ps2013-057-05-005-027.u6.p2.s1 Aktuálně jsou smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb zveřejňovány dle zákona o veřejném zdravotním pojištění, a to v registrech smluv vedených jednotlivými zdravotními pojišťovnami, přičemž zvláštní smlouvy jsou zveřejňovány dle zákona o registru smluv, a to v registru smluv vedeném Ministerstvem vnitra České republiky, přestože se typově jedná o smlouvy obdobné.
ps2013-057-05-005-027.u6.p2.s2 Cíl, který podaný pozměňovací návrh sleduje, bychom měli uvítat, avšak pouze v situaci, kdy pouhou novelizací zákona o veřejném zdravotním pojištění nedojde k chaosu při zveřejňování zvláštních smluv, a dále, nebudou-li se navrženou novelizací o veřejném zdravotním pojištění podmínky zveřejňování zvláštních smluv a smluv o poskytování a úhradě zdravotních služeb nadále lišit.
ps2013-057-05-005-027.u6.p3.s1 Takže to je jenom obecné představení mého pozměňovacího návrhu.
ps2013-057-05-005-027.u6.p3.s2 bych se potom v podrobné rozpravě přihlásila k tomuto pozměňovacímu návrhu, který jsem vložila do systému, a v tuto chvíli vám děkuji za pozornost.
ps2013-057-05-005-027.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u7.p1.s2 Prosím paní poslankyni Nohavovou a připraví se pan poslanec Heger.
ps2013-057-05-005-027.u8.p1.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-057-05-005-027.u8.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, vzhledem k tomu, že se nám nedaří projednat sněmovní tisk 1042, využívám otevření zákona číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a podávám pozměňovací návrh v rámci komplexního pozměňovacího návrhu, který je v systému pod číslem 6425.
ps2013-057-05-005-027.u8.p1.s3 Pozměňovací návrh se týká očkování seniorů po 65 letech věku proti pneumokokovým onemocněním a dovolte mi jeho odůvodnění.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s1 V České republice je od 1. 9. 2015 vakcinace proti pneumokokovým onemocněním u pojištěnců ve věku nad 65 let hrazena zdravotními pojišťovnami podle schváleného očkovacího schématu.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s2 Pro tuto věkovou kategorii jsou však v současné době dostupné dvě očkovací látky.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s3 Polysacharidová vakcína a nově zaregistrovaná konjugovaná vakcína.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s4 Termín "podle schváleného očkovacího schématu" je ale nejasný, a tak výklad zákona v současné době znamená úhradu konjugované vakcíny pouze ve výši polysacharidové vakcíny a v praxi se to v rámci očkování seniorů odráží v dominantním využívání polysacharidové vakcíny, což je ale v rozporu s odbornými doporučeními.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s5 Polysacharidové vakcíny tvoří protilátky, které ale nepřetrvávají déle než tři pět let.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s6 Poté je nutné očkování opakovat, avšak s rizikem nižší protilátkové odpovědi, která je u této vakcíny podané seniorům popsaná.
ps2013-057-05-005-027.u8.p2.s7 Konjugované vakcíny vedou k tvorbě protilátek s vysokou funkční aktivitou a na rozdíl od polysacharidové i k produkci paměťových B lymfocytů, díky čemuž není nutné v tomto věku dále přeočkovávat.
ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s1 Argumentace vyšší ceny u konjugované vakcíny neobstojí, neboť polysacharidovou vakcínu je třeba opakovat alespoň čtyřikrát a náklady včetně aplikace jsou ve svém výsledku vyšší než u aplikace jedné dávky konjugované vakcíny.
ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s2 Na druhé straně na konjugovanou vakcínu si musí senior doplácet tisíc korun, což je pro vysoká částka.
ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s3 Ačkoliv je konjugovaná vakcína při aplikaci šetrnější, není o ni zájem vzhledem k doplatku.
ps2013-057-05-005-027.u8.p3.s4 Zároveň není možné vyloučit, že bude vyvinuta účinnější, resp. ekonomicky přijatelnější očkovací látka, a z toho důvodu je žádoucí nastavit určení hrazené očkovací látky flexibilněji.
ps2013-057-05-005-027.u8.p4.s1 Za účelem stanovení vhodnějšího postupu pro vymezení hrazených očkovacích látek a případně i jejich kombinace se z výše uvedených důvodů navrhuje, aby Ministerstvo zdravotnictví schvalovalo a zveřejňovalo očkovací látky pro případ úhrady očkování proti pneumokoku u osob nad 65 let, a to na základě doporučení Národní imunizační komise.
ps2013-057-05-005-027.u8.p4.s2 Tento postup je obdobný jako v případě stanovení antigenního složení očkovacích látek pro pravidelná zvláštní a mimořádná očkování podle zákona číslo 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
ps2013-057-05-005-027.u8.p4.s3 Zároveň je třeba zdůraznit, že tento postup nikterak nenahrazuje rozhodování Státního ústavu pro kontrolu léčiv o schválení léčivého přípravku podle zákona číslo 378/2007 Sb., o léčivech, ale pouze zajistí určení postupu hrazeného ze zdravotního pojištění pro tento druh očkování.
ps2013-057-05-005-027.u8.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s2 Přečtu ještě omluvu pana poslance Kučery.
ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s3 Ten se omlouvá mezi 16. a 19. hodinou z pracovních důvodů.
ps2013-057-05-005-027.u9.p1.s4 Mám tady faktickou poznámku pana poslance Svobody.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s1 bych chtěl zareagovat, vážený pane předsedající, na slova předřečnice, kolegyně Nohavové, která hovořila o očkování.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s2 Zmiňovala se jenom o jedné variantě, která tam je.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s3 bych tady velmi rád zdůraznil tu druhou variantu, kterou tam máme, a to je očkování proti lidským papillomavirům, proti HPV.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s4 Těch HPV je zhruba asi 110 nebo 120 typů.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s5 Očkování proti němu je naprosto geniální moderní očkovací metoda, kterou dnes hradíme u třináctiletých dívek.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s6 Bohužel proočkování je stále nízké, přestože je schopno zabránit vzniku rakoviny hrdla děložního.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s7 Ve světě se začali očkovat chlapce, protože to je typická venerická choroba přenosná stykem.
ps2013-057-05-005-027.u10.p1.s8 Očkování chlapců v USA, v Kanadě a ve Finsku začíná být standardní záležitostí.
ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s1 Tato novela přináší možnost, že by třináctiletí chlapci měli očkování také hrazeno, protože u mužů se potom objevují karcinomy penisu, análního otvoru, hlavy krku, prostě je to věc, která je velmi důležitá.
ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s2 na to upozorňuji zvlášť proto, abychom při rozhodování o očkování, které je vždycky složité, nezapomněli na tento fakt, který tady je, protože je to skutečně věc mimořádná.
ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s3 Je to jediné očkování, které je schopno zabránit vzniku rakoviny, protože je to jediná rakovina, o které víme, že je vyvolávaná konkrétním virem, a proti tomuto konkrétnímu viru dovedeme očkovat.
ps2013-057-05-005-027.u10.p2.s4 Děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u11.p1.s1 Nyní tedy pan poslanec Heger s řádnou přihláškou, po něm pan poslanec Vyzula.
ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych v této části rozpravy avizoval svůj pozměňovací návrh, ke kterému se později přihlásím, který se týká úpravy preskripčních limitů, které se dnes používají z důvodů pouze ekonomických pro limitování preskripce praktických lékařů.
ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s3 Limitovat preskripci ve své náplni podle zákona Státní ústav pro kontrolu léčiv.
ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s4 Je tam několik podmínek, za kterých může být preskripce limitována, a dnes může být limitována čistě z ekonomických důvodů.
ps2013-057-05-005-027.u12.p1.s5 Je to paradoxem, protože řízená péče ve všech zemích, kde je zaváděna nebo kde je plánována, jako prvotní cíl pacienta motivovat k tomu, aby chodil na prvním místě ke svému praktickému lékaři, který dělá jeho průvodce v systému, zatímco opatření, kdy některá jednoduchá preskripce z hlediska medicínského a bezpečnostního je praktikům zakázána, a my de facto tímto opatřením motivujeme paradoxně oproti celému světu pacienta, aby chodil prvotně ke specialistovi, a to často s onemocněními, kde to není vůbec nutné.
ps2013-057-05-005-027.u12.p2.s1 Možnost limitovat preskripci v případě, že lék je příliš rizikový, příliš odborně náročný, vyžaduje důkladné vyšetření, posouzení celého případu, případně limitace z důvodu nějakých indikací, to zůstane na specialistech i nadále.
ps2013-057-05-005-027.u12.p2.s2 Jde čistě jenom o tu stránku ekonomickou, která v podstatě podle ducha zákona v konkrétní podobě Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv nepřísluší, a v tomto pohledu nemá ani ústav předepsaný postup, jaký by měl vykonávat k tomu, aby preskripci omezil a řádně zdůvodnil.
ps2013-057-05-005-027.u12.p2.s3 Děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u13.p1.s1 Také děkuji.
ps2013-057-05-005-027.u13.p1.s2 Prosím pana poslance Vyzulu.
ps2013-057-05-005-027.u13.p1.s3 Potom pan poslanec Kaňkovský a potom pan poslanec Zavadil.
ps2013-057-05-005-027.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-057-05-005-027.u14.p1.s2 Dámy a pánové, dobré odpoledne.
ps2013-057-05-005-027.u14.p1.s3 Dovolte mi, abych vás seznámil se dvěma pozměňovacími návrhy, které bych zde rád ještě představil předtím, než se k nim přihlásím.
ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s1 Jeden se týká takzvaného úřadu stanovení maximálních cen léků.
ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s2 Jestli si pamatujete, v nedávné době jsme přijali novelu zákona č. 48, která nabyla účinnost dne 1. 4. tohoto roku a právě se dotýkala postupu stanovení maximálních cen prvních a dalších podobných léčivých přípravků v referenční skupině.
ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s3 Tím vznikla povinnost vypočítávat ve správním řízení maximální cenu dalších podobných přípravků v referenční skupině podle ustanovení § 39b odst. 4, a to v tom smyslu, že cena se postupně s přicházejícím dalším lékem vždy snižovala.
ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s4 Tím vlastně ovšem došlo, a mohlo by to způsobit znevýhodnění každého nově vstupujícího dalšího podobného přípravku do systému, protože by docházelo ke snižování maximální ceny vždy o dalších 30 40 %, což bychom se mohli teoreticky dostat do záporných čísel.
ps2013-057-05-005-027.u14.p2.s5 Toto by pochopitelně odrazovalo další podobné přípravky od vstupu na český trh.
ps2013-057-05-005-027.u14.p3.s1 Proto navrhuji zrušit toto problematické ustanovení § 39a odst. 7 zákona č. 48/1997 Sb., a to bez náhrady.
ps2013-057-05-005-027.u14.p3.s2 Dojde tím k obnovení předcházejícího právního stavu co do vstupu výpočtu maximální ceny podobných přípravků, ale nemusíme se bát, že by nedocházelo ke snižování maximální ceny, protože mělo by docházet a bude docházet k pravidelným revizím systému cen, což by mělo potom zajistit i dostupnost léku u nás na trhu.
ps2013-057-05-005-027.u14.p3.s3 To je jeden pozměňovací návrh.
ps2013-057-05-005-027.u14.p4.s1 Druhý pozměňovací návrh se týká změny zákona o veřejném zdravotním pojištění, kdy před časem jsme zde rovněž plédovali pro novou terminologii týkající se takzvaného NZISu, Národního zdravotnického informačního systému.
ps2013-057-05-005-027.u14.p4.s2 Abychom sladili tuto novelu, to znamená novelu zákona č. 48/1997 Sb., do zákona o zdravotních službách, tedy zákona č. 372/2011 Sb., je potřeba některých úprav.
ps2013-057-05-005-027.u14.p5.s1 Tato část čtyři body.
ps2013-057-05-005-027.u14.p5.s2 V první části se stanovuje, že v čele statistického ústavu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra zdravotnictví.

Text viewDownload CoNNL-U