ps2013-057-01-002-002.u1.p1.s1
2 . ps2013-057-01-002-002.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 153 / 1994 Sb . , o zpravodajských službách České republiky , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 855 / - druhé čtení ps2013-057-01-002-002.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele předseda vlády Bohuslav Sobotka a také zpravodaj výboru pro bezpečnost , garančního výboru , pan poslanec Václav Klučka . ps2013-057-01-002-002.u1.p2.s2
Souhlasili jsme s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona . ps2013-057-01-002-002.u1.p2.s3
Usnesení ústavněprávního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 855 / 7 . ps2013-057-01-002-002.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatele , pana premiéra , zda má zájem vystoupit v úvodu druhého čtení . ps2013-057-01-002-002.u1.p3.s2
Prosím , pane premiére , máte slovo . ps2013-057-01-002-002.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-057-01-002-002.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , nebudu dlouho zdržovat , chci pouze ocenit fakt , že se nám podařilo ještě předtím , než vláda tento návrh předložila do Poslanecké sněmovny , dosáhnout poměrně vysokého konsenzu napříč politickým spektrem , a pevně věřím , že v tomto duchu budeme schopni dotáhnout do konce projednávání tohoto návrhu zákona . ps2013-057-01-002-002.u2.p1.s3
Doufám , že ho stihneme schválit v Poslanecké sněmovně tak , aby to mohla být jedna z věcí , která zůstane po Poslanecké sněmovně po tomto funkčním období . ps2013-057-01-002-002.u2.p2.s1
Jen připomínám , že dotváříme systém parlamentní kontroly zpravodajských služeb a posilujeme obecně kontrolu zpravodajských služeb v naší zemi vytvořením tzv . druhého stupně kontroly . ps2013-057-01-002-002.u2.p2.s2
Děkuji . ps2013-057-01-002-002.u3.p1.s1
Děkuji panu premiérovi . ps2013-057-01-002-002.u3.p1.s2
Ptám se , zda chtějí vystoupit páni zpravodajové . ps2013-057-01-002-002.u3.p1.s3
Nejprve pan zpravodaj výboru pro obranu , pan poslanec Václav Klučka . ps2013-057-01-002-002.u3.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-002-002.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-057-01-002-002.u4.p1.s2
Mám to složité , jsem obrana i bezpečnost a v tomto návrhu zákona funguji jako zpravodaj bezpečnostního výboru . ps2013-057-01-002-002.u4.p1.s3
Také nebudu dlouho zdržovat . ps2013-057-01-002-002.u4.p1.s4
Ta geneze je taková , jakou popsal pan premiér . ps2013-057-01-002-002.u4.p1.s5
Ve třetím čtení , které jsme měli , jsme vrátili zákon do čtení druhého . ps2013-057-01-002-002.u4.p1.s6
Chci jen sdělit , že výbor pro bezpečnost neopakoval už své zasedání ke druhému čtení , setrvává na původním návrhu , který máme v systému , a já se k němu přihlásím posléze , poté , kdy bude otevřena podrobná rozprava , abychom ho dostali do celé situace možného hlasování . ps2013-057-01-002-002.u4.p2.s1
Zároveň oznamuji , že ten svůj pozměňující návrh , který jsem v minulém druhém čtení měl , už nebudu přihlašovat , abych zbytečně neprovokoval , resp . abych umožnil lehčí usnesení při harmonogramu hlasování , který bude výbor předkládat do Poslanecké sněmovny . ps2013-057-01-002-002.u4.p2.s2
Děkuji . ps2013-057-01-002-002.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Klučkovi . ps2013-057-01-002-002.u5.p1.s2
Pan poslanec Tejc jako zpravodaj ústavněprávního výboru není přítomen . ps2013-057-01-002-002.u5.p1.s3
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásila paní poslankyně Jana Lorencová . ps2013-057-01-002-002.u5.p1.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-057-01-002-002.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , problematické je , když se v zákoně soustřeďují do sedmi základních otázek smysluplné kontroly zpravodajských služeb . ps2013-057-01-002-002.u6.p1.s2
Je to zpětná vazba jako princip účinné kontroly , kdo navrhuje kandidáty , kvalifikace kandidátů , kdo může podat návrh na provedení kontroly , způsob kontroly , přezkum rozhodnutí nevydat informaci a sankce při porušení zákona a povinností . ps2013-057-01-002-002.u6.p2.s1
Je logické , že insideři , kteří mají ve zpravodajských službách přímou , konkrétní pracovní zkušenost , zastávají názor vstřícnější ke zpravodajským službám a stavějí se negativně ke všem nepřiměřeným zásahům zvnějšku . ps2013-057-01-002-002.u6.p2.s2
Zpravodajské služby se někdy žargonem nazývají tajnými , a to právě proto , že utajení je pro ně klíčovou výsadou , na které jejich práce stojí i padá . ps2013-057-01-002-002.u6.p2.s3
Důležité je proto , jak přistoupit k otázce přiměřenosti . ps2013-057-01-002-002.u6.p3.s1
Je logické , že stále složitější a náročnější bezpečnostní situace u nás , ale i ve světě , nutí naši společnost vypořádávat se se zvýšenými nároky na ochranu společnosti a státních zájmů . ps2013-057-01-002-002.u6.p3.s2
Nutí nás k tomu . ps2013-057-01-002-002.u6.p3.s3
Stejně logické je také to , že po zkušenostech , které Česká republika má s konkrétními skandály zpravodajských služeb , ale také se skandály všech vlád , které měly výstupy služeb využívat , ale nečinily tak dostatečně , nebo naopak informace zneužívaly , je zcela legitimní požadavek společnosti , kterou mají zpravodajské služby chránit , zvýšit rovnoměrně s pravomocemi také kontroly , aby se zpravodajské služby nevymykaly svému poslání . ps2013-057-01-002-002.u6.p3.s4
Na čem se shodnou snad všichni , kteří se doposud nestranně k návrhu novely zákona vyjádřili , že takto navrhovaná kontrola bude neúčinná , bude jen stát další peníze ze státního rozpočtu , někomu přinese zajímavou odměnu , ale účinek nebude takový , aby garantoval ochranu státních zájmů ruku v ruce s ochranou občanských práv a svobod . ps2013-057-01-002-002.u6.p4.s1
Důvodová zpráva k zákonu přináší mnohá klišé , ale nevypořádává se s významnými otázkami a argumenty . ps2013-057-01-002-002.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Lorencové . ps2013-057-01-002-002.u7.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslance Bohuslav Chalupa . ps2013-057-01-002-002.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-002-002.u8.p1.s1
Dobrý den , vážené kolegyně , kolegové . ps2013-057-01-002-002.u8.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-057-01-002-002.u8.p2.s1
Protože bych to nestihl ve faktické poznámce , tak jsem se přihlásil do obecné rozpravy s tím , že bych chtěl zareagovat a dopředu vysvětlit věci , které se týkají jednoho z pozměňovacích návrhů , který navrhuje zrušit v § 5 odst . 3 zákona o zpravodajských službách slovo " bezpečnost " . ps2013-057-01-002-002.u8.p3.s1
V původním zákoně v § 5 odst . 3 písm . a ) je napsáno : Vojenské zpravodajství zabezpečuje informace a ) mající původ v zahraničí důležité pro obranu a bezpečnost České republiky . ps2013-057-01-002-002.u8.p3.s2
- To slovo " bezpečnost " ten pozměňovací návrh chce vyřadit . ps2013-057-01-002-002.u8.p3.s3
Takže si teď dovolím vysvětlit vám několik základních pojmů a systémové uchopení pojmu bezpečnost . ps2013-057-01-002-002.u8.p4.s1
Vnější bezpečnost , nikoliv tedy obrana , národního státu byla až do konce studené války vnímána především ve vztahu k vojenské bezpečnosti , protože vojenský útok na stát řádnou armádou jiného státu byl dominantní vnější hrozbou . ps2013-057-01-002-002.u8.p4.s2
Po jeho eliminaci státy nejenom budovaly a udržovaly vlastní vojenské síly , ale uzavíraly i spojenectví s jinými státy , realizovaly mírovou diplomacii , snažily se vzájemnými akty důvěry zmírňovat napětí nebo získat časovou výhodu pro své vlastní vyzbrojení . ps2013-057-01-002-002.u8.p5.s1
Podle pana Františka Škvrndy , který se touto věcí zabývá , se za národní bezpečnost považuje stav bez existence hrozeb vůči teritoriální integritě , tedy i obranný aspekt zajištění bezpečnostní integrity státu , a vůči kvalitě života jeho občanů . ps2013-057-01-002-002.u8.p5.s2
K identifikaci možných hrozeb , tedy informací důležitých pro obranu a bezpečnost , protože pojem bezpečnost v sobě zahrnuje i pojem obrana , které mohou mít svůj původ i v zahraničí , musíme - nikoliv můžeme - využít i služeb zpravodajských služeb , které má Česká republika k dispozici . ps2013-057-01-002-002.u8.p5.s3
V opačném případě bychom v podstatě rezignovali na zajišťování národní bezpečnosti a realizaci vytčených cílů a úlohy při co nejmenším ohrožení našich národních zájmů , což by byl důsledek schválení navrženého pozměňovacího návrhu . ps2013-057-01-002-002.u8.p5.s4
Odpovědnost za tuto situaci padne na hlavu těch , kteří pro tento pozměňovací návrh zvednou ruku . ps2013-057-01-002-002.u8.p6.s1
Za základní oblasti národní bezpečnosti se považují vojenská bezpečnost , tedy obrana vnější , dále zdrojová a environmentální bezpečnost a konečně politická a kulturní bezpečnost . ps2013-057-01-002-002.u8.p6.s2
Pojem národní bezpečnost jako definiční pojmová kategorie představuje souhrnný , tedy komplexní systémový pohled na bezpečnost a obranu , který vychází z národních zájmů , předpokládá vytváření optimálních podmínek pro fungování a rozvoj státu a připravuje v případě potřeby použití ozbrojených sil a jiných silových prostředků . ps2013-057-01-002-002.u8.p7.s1
Národní bezpečnost České republiky není v ústavním zákoně č . 110 / 1998 Sb . , o bezpečnosti České republiky , v platném znění , přímo definovaná . ps2013-057-01-002-002.u8.p7.s2
Její vymezení však lze dovodit z vymezení základní povinnosti státu v článku 1 , který říká , že zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky , ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů , zdraví a majetkových hodnot je základní povinnosti státu . ps2013-057-01-002-002.u8.p7.s3
A z výčtu podmínek pro vyhlášení nouzového stavu , stavu ohrožení státu nebo válečného stavu v článku 2 se píše : Je - li bezprostředně ohrožena svrchovanost , územní celistvost , demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní pořádek , bezpečnost , životy , zdraví , majetkové hodnoty nebo životní prostředí , nebo je - li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně , tedy i spolupráce zpravodajských služeb v rámci kolektivní obrany , může se vyhlásit podle intenzity územního rozsahu charakteru situace nouzový stav , stav ohrožení státu nebo válečný stav . ps2013-057-01-002-002.u8.p7.s4
Vnější bezpečnost , tedy i související s obranou , je politický stav , v němž stát , skupina států nebo aliance států je dalekosáhle prosta bezprostředního ohrožení jejich teritoria , obyvatelstva a politické volnosti k jednání . ps2013-057-01-002-002.u8.p7.s5
K identifikaci možných hrozeb , tedy informací důležitých pro obranu a bezpečnost , které mohou mít svůj původ i v zahraničí , musíme - znovu říkám musíme , nikoliv můžeme - využít i služeb zpravodajských služeb . ps2013-057-01-002-002.u8.p8.s1
Proto vás , vážené kolegyně , kolegové , žádám , abyste pozměňovací návrh , ve kterém je navrženo vyškrtnutí slova " bezpečnost " , neschválili . ps2013-057-01-002-002.u8.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-057-01-002-002.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Chalupovi . ps2013-057-01-002-002.u9.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Marek Benda . ps2013-057-01-002-002.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-002-002.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane premiére , vážené dámy , vážení pánové , vidím , že nás to úplně tak nebaví - zpravodajské služby . ps2013-057-01-002-002.u10.p1.s2
Já bych přece jen chtěl krátce zdůvodnit návrhy , které pak přednesu v rámci podrobné rozpravy jako tisky , které máte již poměrně dlouho umístěné v systému , ale pokládám je za mimořádně důležité a i kvůli tomu se vracel zákon do druhého čtení , aby byla možnost návrhy přednést . ps2013-057-01-002-002.u10.p2.s1
Jde mi o situaci , kterou pokládám za fakticky úplně nepřirozenou , že tady na jednu stranu píšeme , jak všechny zpravodajské služby , jimi vyprodukované materiály , jejich postupy a další otázky podléhají utajení , kdy do toho smí vstupovat různé poslanecké komise , kdy do toho smí vstupovat stupeň kontroly číslo dvě , to znamená speciální komise z prověřených lidí , a i tam říkáme , v některých otázkách není možné , aby jim ředitel služby se souhlasem premiéra takové podklady vydal , a současně jsme při dnešním znění trestního zákoníku v situaci , kdy kdokoliv z orgánů činných v trestním řízení na návrh státního zástupce a se souhlasem okresního soudu může vlézt k jakékoliv utajované skutečnosti do jakéhokoliv objektu , kde se nacházejí utajované skutečnosti , a volně se s nimi seznamovat , zabavovat je a další věci . ps2013-057-01-002-002.u10.p2.s2
To prostě pokládám za naprosto nenormální stav , kdy jsme jako zbožštili policejní a státní složky a složky státního zastupitelství , které jenom s razítkem příslušného soudu mohou vstupovat . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s1
Já to vidím jako velikánský problém a navrhuji tři alternativní řešení . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s2
První dvě vycházejí z poměrně jednoduché logiky a byl bych rád , aby se o nich hlasovalo dříve , protože je pokládám za správná . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s3
Pokud je zájem orgánů činných v trestním řízení vstoupit do objektu , kde se nacházejí , samozřejmě legálně , který je jako takový objekt vyhrazen , není to tak , že jsem si něco ukradl domů nebo že to najdu při náhodné prohlídce garáže nebo popelnice , ale kde se nacházejí legálně materiály charakteru tajné a přísně tajné , dokonce ne těch nižších kategorií , ale opravdu jen T a PT , pak je k takovému zákroku policejního orgánu zapotřebí souhlasu vrchního soudu . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s4
A to zase dávám ve dvou alternativách - buď Vrchního soudu v Praze , což bych pokládal za nejlogičtější , protože to je také ten vrchní soud , který povoluje odposlechy zpravodajským službám , anebo alternativně Vrchního soudu v Praze a v Olomouci , resp . obou vrchních soudů příslušných . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s5
Je mi to jedno , jen jsem byl obviněn v nějakém z vyjádření , že nemám rád Olomouc jako a priori . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s6
Tak to prosím není žádná výtka vůči tomuto městu . ps2013-057-01-002-002.u10.p3.s7
Vždycky to byly jenom mé výtky vůči chování Vrchního státního zastupitelství v Olomouci , ale nikoli vůči městu , nikoli vůči soudu a ničemu podobnému . ps2013-057-01-002-002.u10.p4.s1
Pokud by náhodou došlo k situaci , že by takové návrhy nebyly přijaty , protože vím , že se proti nim zejména silně ohradila právě státní zastupitelství na ústavněprávním výboru i prostřednictvím ministra spravedlnosti , takže jsem vedl i nějakou komunikaci s Nejvyšším státním zastupitelstvím a předkládám případný třetí návrh , který by chránil fakticky přístup k těm utajovaným skutečnostem podle mého názoru mnohem slaběji , a nevytvářející tu skutečnou záruku , ale pokud by ty návrhy , které chrání objekty , nebyly náhodou přijaty , pak bych prosil , abychom hlasovali i o tom třetím alternativním návrhu . ps2013-057-01-002-002.u10.p4.s2
A tam ještě navrhnu , aby se hlasovalo zvlášť o bodech 1 a 4 a 6 a zvlášť o bodu 5 , který nepokládám za nutný . ps2013-057-01-002-002.u10.p5.s1
Ještě se krátce vrátím k výhradám , které byly řečeny , resp . napsány v různých stanoviscích , která k tomu přišla , jak moc to ztíží práci státního zastupitelství , případně orgánů činných v trestním řízení . ps2013-057-01-002-002.u10.p5.s2
Za prvé si myslím , že to zdaleka takový problém není , protože těch situací , kdy je potřeba přijít do nějakého objektu , ve kterém se nalézají utajované skutečnosti charakteru tajné a přísně tajné , opravdu není moc a opravdu to nemají být situace , kdy si někdo jde zjišťovat , jestli byly správně fakturované nebo nefakturované faktury za benzín nebo za něco podobného . ps2013-057-01-002-002.u10.p5.s3
To je opravdu situace , kterou pokládám za nenormální , a nemůže k ní docházet . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s1
Pokud se týká výhrady , kterou sdělovalo státní zastupitelství , že neví , které objekty jsou charakteru Ta PT , tak to není úplně pravda . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s2
Ví se to a je to vedeno na Národním bezpečnostním úřadu pro objekty soukromé povahy , které musí mít certifikaci a musí získat povolení Národního bezpečnostního úřadu . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s3
Pro státní úřady opravdu toto není vedeno v jednom centrálním místě , ale zase je to samozřejmě vedeno na tom příslušném státním úřadu , kde to schvaluje bezpečnostní ředitel , takže i tam , kdyby došlo k situaci , že chtějí vstoupit do místností , které mají certifikaci na to , aby se v nich mohly nalézat materiály charakteru T a PT , a jsou pro to vyhrazeny , tak je nějaký bezpečnostní ředitel , u kterého se to dá ověřit . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s4
Pokud by k tomu došlo náhodou , tak prostě holt budou muset pozastavit úkon a případně si následný souhlas vrchního soudu v průběhu úkonu vyžádat . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s5
Ale pokládám to za velmi zásadní , abychom takovou ochranu vytvořili , protože tady se střetávají opravdu dva klíčové státní zájmy . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s6
Na jednu stranu zájem na vyšetřování trestné činnosti , který já naprosto respektuji , ale současně zájem na ochraně utajovaných skutečností , které v řadě případů jsou a mohou být , a má to být v tom řízení před soudem , má to být posouzeno , protože jejich zájem v dané situaci státu je mnohem vyšší než zájem na řádném průběhu trestního řízení . ps2013-057-01-002-002.u10.p6.s7
Prostě jsou typy utajovaných skutečností , které sdílíme se svými zahraničními partnery , nebo další , jejichž rozkrytí by opravdu způsobilo téměř nedozírné škody České republice . ps2013-057-01-002-002.u10.p7.s1
Takže jsem chtěl jenom krátce takhle představit návrhy , které přednesu v podrobné rozpravě , a velmi bych pak žádal Sněmovnu , aby o nich opravdu vážně přemýšlela . ps2013-057-01-002-002.u10.p7.s2
Myslím , že to v tomto případě nejsou žádné přílepky , přestože je novelizován trestní řád , ale týkají se naprosto jasně ochrany utajovaných skutečností , týkají se zpravodajských služeb a vlastně způsob ochrany utajovaných skutečností vznikající činností zpravodajských služeb je v celém tomto návrhu zákona také řešen . ps2013-057-01-002-002.u10.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-057-01-002-002.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Bendovi . ps2013-057-01-002-002.u11.p1.s2
S faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Gabal . ps2013-057-01-002-002.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-002-002.u12.p1.s1
Děkuji . ps2013-057-01-002-002.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , pane premiére , vážení kolegové , rád bych jen zopakoval některé základní věci , protože projednáváme důležitou legislativu , která byla zakotvena už v koaliční smlouvě , posléze ve vládním prohlášení jako reakce na poměrně vážné , nechci říct chronické , problémy , ale ne ojedinělé v našich zpravodajských službách . ps2013-057-01-002-002.u12.p1.s3
Zároveň zahrnula myslím rok a půl práce pracovní skupiny všech parlamentních stran , jejichž součástí byly konzultace všech zpravodajských služeb . ps2013-057-01-002-002.u12.p1.s4
Pokud se nepletu , všechny s návrhem vyslovily souhlas a považují ho za rozumný . ps2013-057-01-002-002.u12.p2.s1
Vše bylo důkladně prodiskutováno v parlamentních výborech , vráceno znovu do druhého čtení vzhledem ke sporu , který nastal v ústavněprávním výboru . ps2013-057-01-002-002.u12.p2.s2
A tady bych se rád zeptal vaším prostřednictvím kolegy Marka Bendy , co tam se tedy odehrálo v tom druhém jednání , že tam nedošlo k dohodě , a jak by mohla ta dohoda vypadat .