|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-15 ps2013-055-10-003-071 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

71. Vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 947/ - prvé čtení

Date2017-03-15
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/071
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055325.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 249 • previousnext

ps2013-055-10-003-071.u1.p1.s1 71.
ps2013-055-10-003-071.u1.p1.s2 Vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 947/ - prvé čtení
ps2013-055-10-003-071.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně paní Michaela Marksová.
ps2013-055-10-003-071.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-055-10-003-071.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci, tento návrh zákona je předkládán v souladu s programovým prohlášením vlády.
ps2013-055-10-003-071.u2.p1.s2 Návrh zákona reaguje na dosavadní průběh přijímání legislativních návrhů, které měly za cíl uvedené posílení působnosti NKÚ realizovat, ale nedošlo k jejich přijetí.
ps2013-055-10-003-071.u2.p2.s1 V tomto volebním období byly projednávány dva samostatně předkládané návrhy zákonů.
ps2013-055-10-003-071.u2.p2.s2 Jednak poslanecký návrh novely Ústavy ČR, sněmovní tisk číslo 43, a na něj navazující vládní návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, to byl sněmovní tisk číslo 610, který navrhovanou změnu Ústavy prováděl.
ps2013-055-10-003-071.u2.p2.s3 Tyto návrhy ale nakonec nebyly přijaty, neboť návrh novely Ústavy nebyl Senátem schválen.
ps2013-055-10-003-071.u2.p3.s1 Nově navrhovaná změna Ústavy navazuje na zmíněný předchozí poslanecký návrh a je předkládána současně s návrhem zákona, kterým se mění zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu a další související zákony.
ps2013-055-10-003-071.u2.p3.s2 Oba návrhy zároveň reflektují dosavadní průběh legislativního procesu a proběhlou diskusi nad zmíněnými sněmovními tisky.
ps2013-055-10-003-071.u2.p4.s1 Takže myslím, že to na úvod stačí.
ps2013-055-10-003-071.u2.p4.s2 Závěrem bych vás chtěla poprosit, abyste přikázali tento zákon do výboru a propustili ho do dalšího čtení.
ps2013-055-10-003-071.u2.p4.s3 Děkuji.
ps2013-055-10-003-071.u3.p1.s1 Děkuji vám, paní ministryně.
ps2013-055-10-003-071.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vladimír Koníček.
ps2013-055-10-003-071.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-055-10-003-071.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, návrh zákona je opravdu velmi krátký.
ps2013-055-10-003-071.u4.p1.s2 Jen v jednom článku mění jeden odstavec Ústavy ČR, a to že Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán, který vykonává kontrolu hospodaření a) s veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a b) s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku.
ps2013-055-10-003-071.u4.p1.s3 Přesně toto znění jsme v této Sněmovně schválili 14. května 2014, to byl sněmovní tisk číslo 43, a je tam oproti tomuto tisku pouze změna v účinnosti, kdy tehdy jsme dali legisvakanční lhůtu 3 měsíce a nyní se žádá legisvakanční lhůta 5 měsíců.
ps2013-055-10-003-071.u4.p1.s4 Toť vše.
ps2013-055-10-003-071.u4.p1.s5 Děkuji.
ps2013-055-10-003-071.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-055-10-003-071.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu a táži se, kdo se do hlásí.
ps2013-055-10-003-071.u5.p1.s3 Pan poslanec Plíšek.
ps2013-055-10-003-071.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-055-10-003-071.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-055-10-003-071.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, krátce se vyjádřím za poslanecký klub TOP 09 k této novele Ústavy.
ps2013-055-10-003-071.u6.p2.s1 Předně si nemyslíme, že změny Ústavy, jakékoli, se mají schvalovat v závěru volebního období, byť u tohoto tisku dodávám, že to byli poslanci TOP 09, kteří již na začátku tohoto volebního období v roce 2014 předložili tuto novelu Ústavy.
ps2013-055-10-003-071.u6.p2.s2 Potom se dlouho čekalo na to, vláda předloží prováděcí zákon, a víme, jak to dopadlo v Senátu.
ps2013-055-10-003-071.u6.p2.s3 Vláda zkrátka nepřesvědčila senátory o tom, aby tento návrh podpořili.
ps2013-055-10-003-071.u6.p3.s1 My jsme souběžně v rozpravě, která se vedla již u předchozí novely Ústavy, kritizovali to, že není sjednocen výkon státní a veřejné kontroly, že skutečně na obce či kraje chodí za sebou celá řada kontrolních institucí bez jakékoliv koordinace, a proto jsme také požadovali, aby se kontroly sjednotily, protože skutečně obce či kraje zatěžují.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s1 Nebudeme navrhovat zamítnutí, nebo vrácení.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s2 Myslím si, že o tom tisku ke změně Ústavy i k prováděcímu zákonu lze diskutovat v rámci výborů.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s3 Ale bych tady od předkladatelky chtěl také slyšet, zda skutečně probíhá současně diskuse i se senátory.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s4 Protože pakli tady dospějeme k nějakému závěru, tak to ještě neznamená, že ta změna Ústavy projde, protože tady je nutný souhlas obou komor Parlamentu.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s5 To znamená, mělo by být zřejmé, zda v současném Senátu je vůbec vůle tuto novelu Ústavy schvalovat, protože my tady s ztratíme určitý čas a je otázka, jestli ten legislativní proces dojde do svého závěru.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s6 Budeme zároveň projednávat zákon o finanční kontrole ve veřejné správě, který je tady také v rámci prvního čtení.
ps2013-055-10-003-071.u6.p4.s7 Takže možná bude namístě toto projednávání v příslušných výborech provázat, protože je potřeba se skutečně podívat na to, jestli tento zákon, který předložilo Ministerstvo financí, skutečně sjednocuje výkon kontroly ve veřejné správě a jestli snižuje určitou náročnost administrativní či jinou na obce.
ps2013-055-10-003-071.u6.p5.s1 Takže s touto podmínkou jsme připraveni propustit tento návrh do dalšího čtení.
ps2013-055-10-003-071.u6.p5.s2 Samozřejmě uvidíme, jak ten legislativní proces dopadne.
ps2013-055-10-003-071.u6.p5.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-10-003-071.u7.p1.s1 Také vám děkuji.
ps2013-055-10-003-071.u7.p1.s2 Eviduji další dvě přihlášky.
ps2013-055-10-003-071.u7.p1.s3 Nejprve pan poslanec Vilímec, připraví se pan poslanec Benda.
ps2013-055-10-003-071.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-055-10-003-071.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, navážu na pana poslance Plíška.
ps2013-055-10-003-071.u8.p1.s2 Ale předně udivuje, že pokud tento bod byl zařazen jako pevný bod, že to vlastně není úplně asi osoba, která by tento zákon měla uvést, pan ministr Chvojka.
ps2013-055-10-003-071.u8.p1.s3 To tedy fakt jakoby docela udivuje.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s1 Oba dva zákony, byť s jistým časovým posunem, jsou vlastně podobné zákonům, které jsme tady asi před rokem projednávali.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s2 Především se to týká novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s3 Dobře víme, jak to v Senátu dopadlo.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s4 Senát neschválil změnu Ústavy a zamítl ten zákon, novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s5 Senátoři k tomu měli určité důvody.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s6 Ty důvody byly zjevné.
ps2013-055-10-003-071.u8.p2.s7 Především upozorňovali na to, že pokud je tady snaha nastavit kontrolu NKÚ ve vztahu k samosprávám, k obcím a krajům, tak by se měla nejprve vyřešit otázka duplicity těch kontrol, které mají za následek skutečně nadměrné zatížení kontrolovaných subjektů, mezi nimi především územních samosprávných celků, tedy krajů a obcí.
ps2013-055-10-003-071.u8.p3.s1 Byl jsem účasten celostátní finanční konference pořádané Svazem měst a obcí někdy v listopadu 2016, kdy senátoři, a byli to senátoři z řad vládní koalice, jasně uvedli, že nepodpoří rozšíření pravomoci NKÚ směrem k obcím a krajům, pokud se celkově nezjednoduší kontrolní systém.
ps2013-055-10-003-071.u8.p3.s2 To tam zaznělo, a zaznělo to tam několikrát.
ps2013-055-10-003-071.u8.p4.s1 Včera jsme projednávali onen také zmiňovaný zákon o kontrole a řízení veřejných financí.
ps2013-055-10-003-071.u8.p4.s2 Již v tom prvním čtení se ukázalo, že to není zákon, který by měl odstraňovat ty duplicity.
ps2013-055-10-003-071.u8.p4.s3 Takže se ptám, co se vlastně po těch deseti měsících, kdy ta Ústava nebyla schválena v Senátu a kdy byl obdobný návrh zákona, který se předkládá v bodě 72, zamítnut, co se vlastně událo.
ps2013-055-10-003-071.u8.p4.s4 Jestli se odstranily duplicity, jestli se udělal alespoň nějaký půlkrok k tomu, aby senátoři změnili názor.
ps2013-055-10-003-071.u8.p4.s5 Když se podíváme na nedávné projednávání zákona o rozpočtové odpovědnosti a rozhodnutí 60 senátorů podat ústavní stížnost v věci právě v souvislosti s nepřiměřeným a nadměrným zásahem do garantovaných práv na samosprávu, tak jsem přesvědčen, že to tady nemůže dopadnout jinak.
ps2013-055-10-003-071.u8.p4.s6 Proto souhlasím s tím, že tento čas bychom možná měli věnovat jiným zákonům, než se znovu pokoušet na konci volebního období tyto zákony nějak prosadit.
ps2013-055-10-003-071.u8.p5.s1 Nechci úplně mluvit o tom dalším bodě, o tom bodě 72, ale ono je to provázané.
ps2013-055-10-003-071.u8.p5.s2 V zásadě musím říci, že když jsem si ten bod přečetl, tak udivilo, že v poslední době je taková móda kastovat, především ve vztahu k obcím, kastovat ty obce podle jejich velikosti.
ps2013-055-10-003-071.u8.p5.s3 Nevidím rozdíl mezi obcí, která 9 000 obyvatel, a obcí, která 11 000 obyvatel.
ps2013-055-10-003-071.u8.p5.s4 Přitom město nebo obec, které mají méně než 10 000 obyvatel, nebudou, alespoň zatím, zatěžovány kontrolami Nejvyššího kontrolního úřadu, a obec, která 10 001 obyvatel, zatěžována bude.
ps2013-055-10-003-071.u8.p5.s5 To se mi také zdá velmi podivné.
ps2013-055-10-003-071.u8.p5.s6 Myslím, že to je vedeno účelově, protože samozřejmě obcí je 6 250, a přesvědčit 6 250 obcí, aby Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky obcí, to je velmi obtížné, takže ono se to vždycky účelově sníží na těch 140 a těch 140 obcí se lépe prosazuje než 6 250 obcí.
ps2013-055-10-003-071.u8.p6.s1 Nechci o tom dlouho mluvit, protože jsem přesvědčen, že pokud se tato novela Ústavy i zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, nebo novela zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu dostane do výborů, tak stejně narazí v Senátu.
ps2013-055-10-003-071.u8.p6.s2 A je to taková snaha, která, myslím, nebude mít nějaký odpovídající výsledek.
ps2013-055-10-003-071.u8.p7.s1 Takže my se také nebráníme tomu, aby to přešlo do výborů.
ps2013-055-10-003-071.u8.p7.s2 Apeloval bych na kolegy ve výborech, aby skutečně vážili rizika a všechny náklady spojené s rozšířením kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-055-10-003-071.u8.p7.s3 Četl jsem asi minulý týden jakousi analýzu kontrol územních samosprávných celků.
ps2013-055-10-003-071.u8.p7.s4 Tu analýzu předložilo Ministerstvo financí do vnějších připomínek 2. února.
ps2013-055-10-003-071.u8.p7.s5 z analýzy, která je velmi obšírná, a nechci ji nijak kritizovat, se ukázalo, kolik těch duplicit v kontrolách existuje.
ps2013-055-10-003-071.u8.p7.s6 Takže skutečně pokud se situace nezmění - a ten včerejší zákon, který jsme projednávali, tu situaci nemění - pokud se ta situace nezmění, tak považuji za absurdní, abychom teď rozšiřovali pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k obcím a krajům.
ps2013-055-10-003-071.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-055-10-003-071.u9.p1.s1 Také děkuji.
ps2013-055-10-003-071.u9.p1.s2 Pan poslanec Sklenák faktickou poznámku.
ps2013-055-10-003-071.u9.p1.s3 Prosím.
ps2013-055-10-003-071.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-10-003-071.u10.p1.s2 Dobrý den, kolegyně a kolegové.
ps2013-055-10-003-071.u10.p1.s3 Chtěl bych reagovat na poznámku pana kolegy Vilímce v tom smyslu, že byť tento bod je pevně zařazen, tak zde není gesční ministr Chvojka.
ps2013-055-10-003-071.u10.p1.s4 jsem z tohoto místa, když padl návrh na pevné zařazení, upozorňoval, že v tomto týdnu ministr Chvojka dlouhodobě plánovanou zahraniční cestu, a Sněmovna tedy stála před rozhodnutím, zda počkáme na pana ministra a budeme projednávat tento bod v dubnu, nebo se spokojíme s pověřením jiného člena vlády a budeme jej projednávat dnes.
ps2013-055-10-003-071.u10.p1.s5 Zvítězil názor, že vzhledem k blížícímu se konci funkčního období bude lépe projednávat tento bod dnes, takže prosím, abyste nekritizovali nepřítomnost ministra Chvojky, když tato Sněmovna rozhodla při vědomí toho, že tady dnes nebude.
ps2013-055-10-003-071.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-10-003-071.u11.p1.s2 Další řádně přihlášený je pan poslanec Marek Benda, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-055-10-003-071.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-055-10-003-071.u12.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, nejprve krátce zareaguji na slova předsedy poslaneckého klubu sociální demokracie pana kolegy Sklenáka.
ps2013-055-10-003-071.u12.p1.s2 Očekával bych, že ministr vlády, který předkládá návrh ústavního zákona, který se Sněmovna rozhodne v nějakém čase projednávat, si na to udělá čas.
ps2013-055-10-003-071.u12.p1.s3 A holt v nejhorším případě zruší zahraniční cestu.
ps2013-055-10-003-071.u12.p1.s4 Ale chápu, že tato informace tady zazněla.
ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s1 Současně si ovšem myslím - podívejte se na tu (vládní)lavici za mnou.
ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s2 Opravdu v takovém stavu máme projednávat novely Ústavy?
ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s3 Jak to, že tady není ministr financí?
ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s4 Jak to, že tady není předseda vlády?
ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s5 Jak to, že tady není ministr vnitra?
ps2013-055-10-003-071.u12.p2.s6 Kde jsou tyto osoby, které jsou zodpovědné za veřejnou správu, za kontrolu veřejné správy?

Text viewDownload CoNNL-U