|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-01 ps2013-055-06-014-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 912/ - druhé čtení

Date2017-03-01
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055223.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 330 • previousnext

ps2013-055-06-014-014.u1.p1.s1 14.
ps2013-055-06-014-014.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 912/ - druhé čtení
ps2013-055-06-014-014.u1.p2.s1 Nacházíme se ve druhém čtení v přerušené obecné rozpravě.
ps2013-055-06-014-014.u1.p2.s2 S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Markéta Adamová, která ale není přítomna.
ps2013-055-06-014-014.u1.p2.s3 Pak pan poslanec František Laudát zájem o faktickou poznámku.
ps2013-055-06-014-014.u1.p2.s4 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-055-06-014-014.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-06-014-014.u2.p1.s2 Je přihlášen pan kolega Opálka.
ps2013-055-06-014-014.u2.p1.s3 mu dám přednost a přihlásím se do řádné diskuse.
ps2013-055-06-014-014.u2.p1.s4 Děkuji.
ps2013-055-06-014-014.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-06-014-014.u3.p1.s2 S faktickou poznámkou je přihlášen pan předseda Stanjura.
ps2013-055-06-014-014.u3.p1.s3 Faktická přihláška neplatí, děkuji.
ps2013-055-06-014-014.u3.p1.s4 Přejdeme k přihláškám v obecné rozpravě.
ps2013-055-06-014-014.u3.p1.s5 V obecné rozpravě k tomuto návrhu zákona je přihlášen pan poslanec Miroslav Opálka.
ps2013-055-06-014-014.u3.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-055-06-014-014.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-055-06-014-014.u4.p1.s2 Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, jsme vychladli, neb se sem vpasoval jiný návrh zákona.
ps2013-055-06-014-014.u4.p1.s3 Aspoň to budu mít kratší, protože jsem zapomněl polovinu toho, na co jsem chtěl reagovat.
ps2013-055-06-014-014.u4.p2.s1 Ale přesto, pane předsedo sociálního výboru a zpravodaji prostřednictvím pana řídícího, bych chtěl poznamenat, že jsem v této Sněmovně patnáct let a patnáct let se zabývám mimo jiné důchodovým systémem.
ps2013-055-06-014-014.u4.p2.s2 V době vlád Špidly, Grosse a Paroubka jsem pracoval v první Bezděkově komisi a musím říci, že tato komise skončila někde v polovině své cesty.
ps2013-055-06-014-014.u4.p2.s3 Mimo jiné řešila také ten vzpomínaný problém NDC, který předkládala sociální demokracie, a mám za to, že každá jiná komise, která by měla navázat v této oblasti, by se měla podívat na systém práce této komise, a kam došla, protože ona spočítala návrhy, které vyšly z politických hesel jednotlivých politických stran, na exaktních datech je tedy v grafech a v tabulkách zveřejnila a teď šlo jenom o to jít do druhého kola, které by jednak zpřesňovalo představy na exaktních datech a také vytvořilo prostor ke komunikaci mezi politickými stranami, které mají k sobě v čem a jak blízko.
ps2013-055-06-014-014.u4.p3.s1 Bohužel druhá komise, která vznikla za dob Topolánkových vlád, první Nečasova komise, ta byla docela jednoznačná, tam jsem byl také členem, ale tam jsme dostávali jenom informace, o čem se rozhodl tehdy pan ministr Nečas s panem předsedou klubu Tlustým, pak tedy poslancem Tlustým, takže tam jsme nedošli daleko.
ps2013-055-06-014-014.u4.p4.s1 V období Nečasovy vlády šlo o druhou Bezděkovu komisi, kterou vlastně vytvořili pro jednotlivé bankovní instituce, a tam nás nepřizvali.
ps2013-055-06-014-014.u4.p5.s1 A v tomto volebním období, v době Sobotkovy vlády, jsem byl členem, nebo možná ještě pořád jsem, Potůčkovy komise.
ps2013-055-06-014-014.u4.p5.s2 Ta zase na rozdíl od těch předchozích ani ty politiky ve svém středu nepotřebovala, ta si akademicky vystačila sama.
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s1 Ale každopádně člověk, když se do toho ponoří, je pokornější k těm datům a daleko hůře se mu vyslovují některé jednoduché soudy a hesla, protože právě na exaktních datech vidí jednotlivé souvislosti a složitosti.
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s2 Ta složitost je třeba i v tom, když se volá po spravedlnosti.
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s3 Jinak totiž vnímá spravedlnost nízkopříjmový občan, který samozřejmě potřebuje solidaritu, a jinak vysokopříjmový občan, který se nechce tak moc solidarizovat a chce více ekvivalence.
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s4 A když se podíváte na tu spravedlnost z jiného úhlu pohledu, tak jaká je spravedlnost mezi platem 12 tisíc, 100 tisíc, 200 tisíc, 250, 500 či více tisíc?
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s5 Je tolikanásobně ta zodpovědnost, ten výkon, ta zásluha, větší?
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s6 No, ale z těchto výpočtových základů se potom spočítají ty spravedlivé či nespravedlivé důchody, které je třeba dorovnat sociálním systémem, čili solidaritou, čili určitými stropy.
ps2013-055-06-014-014.u4.p6.s7 Takže tady bude složité hledat, co je a co není spravedlivé.
ps2013-055-06-014-014.u4.p7.s1 Ze své zkušenosti musím říci, že pokud se ustaví v novém volebním období - a to tady nebudu, protože nekandiduji - další důchodová komise, tak bych doporučoval, aby se nebavila o parametrech, ale pokusila se napřed hledat konsenzus na sociálním cíli.
ps2013-055-06-014-014.u4.p7.s2 A se domluvíte na nějakém cíli, který by byla ochotna respektovat každá relevantní politická síla ve Sněmovně, tak pak můžeme hledat cestou parametrů i k jeho dosažení.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s1 Zatím se šlo vždy naopak, šlo o ty parametry, které samozřejmě se ten systém buď snažily vylepšit, anebo ochudit.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s2 Řeknu vám příklad.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s3 Byla tu vzpomínána malá důchodová reforma.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s4 Co nám přinesla?
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s5 Tak co nám přinesla na straně příjmů.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s6 Na straně příjmů nám přinesla propad, protože se zavedly stropy na odvody a osvobodily se nízké mzdy, nekolidující zaměstnání a další příjmy a zvyšovali jsme vedle krizových dopadů ještě díky těmto parametrům příjem do důchodového účtu a zvedali deficit.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s7 Co přinesla pojištěncům?
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s8 Když se bavíte ještě dneska, protože ty změněné parametry, které měly upravovat prodloužení doby, aby lidé zůstali déle v systému, ale méně ze systému čerpali, tak zjistí řada lidí, že díky tomu, že se jim počítá jenom 50 % doby studia, dlouhodobé nemoci, invalidního důchodu či registrace na úřadu práce, tak zjistí, že nemají splněn počet let pojištění a že ještě i v statutární věkové hranici musí pokračovat dál.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s9 Takže to jsou dopady malé důchodové reformy.
ps2013-055-06-014-014.u4.p8.s10 O velké, druhém pilíři, mluvit nebudu.
ps2013-055-06-014-014.u4.p9.s1 A nyní k kritizované současné důchodové komisi pana profesora Potůčka.
ps2013-055-06-014-014.u4.p9.s2 Víte, když se podíváte na programové prohlášení a statut této komise, programové prohlášení vlády, tak to hovoří pouze o šesti cílech ke změně důchodového systému.
ps2013-055-06-014-014.u4.p9.s3 Tam se nedočtete nic o důchodové reformě.
ps2013-055-06-014-014.u4.p9.s4 A tomu rozumím, protože tato koalice je nesourodá, byla schopna se domluvit, že těchto šest parametrů bude řešeno a vyřešeno a ten celek prostě v sestavě, jaká je, je asi složité naplnit.
ps2013-055-06-014-014.u4.p10.s1 Takže ten první cíl byl nastavení pevného důchodového věku, to je současně projednávaný sněmovní tisk 912, který jsme obdrželi a ke kterému se diskutuje.
ps2013-055-06-014-014.u4.p10.s2 musím říci, že ta komise se ani neshodla na formě, kterou jsme dostali předloženou.
ps2013-055-06-014-014.u4.p10.s3 To je věc vlády.
ps2013-055-06-014-014.u4.p11.s1 Ten druhý cíl, nastavení důstojnějšího valorizačního vzorce, ten jsme tady dvakrát projednávali a potřetí je v pozměňovacím návrhu a vyvolal tu hlavní diskusi, která zde probíhá.
ps2013-055-06-014-014.u4.p11.s2 Čili ani ne tak podstata toho tisku jako ta jedna změna, která ještě nebyla vlastně ani odhlasována.
ps2013-055-06-014-014.u4.p12.s1 Třetí cíl bylo ukončení důchodového spoření, nevím proč nadvakrát, skoro i natřikrát a po delší době byl splněn.
ps2013-055-06-014-014.u4.p13.s1 Čtvrtý cíl, posílení principu zásluhovosti bez negativních dopadů na chudobu důchodců.
ps2013-055-06-014-014.u4.p13.s2 No tak to je protimluv, on to tam zdůrazňoval pan předseda Kalousek.
ps2013-055-06-014-014.u4.p13.s3 Buď jedno, nebo druhé.
ps2013-055-06-014-014.u4.p13.s4 Je těžko hledat zvýšení zásluhovosti i snížení dopadu na chudobu, ale nechť, je samozřejmě možnost hledání cest i prostřednictvím dalších zdrojů.
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s1 Pátý cíl, návrh parametrické změny pro zatraktivnění třetího důchodového pilíře prostřednictvím státní podpory k motivování dlouhodobých úspor na stáří.
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s2 Tady si myslím, že se pokročilo hodně, protože se schválil pozměňovací návrh pana kolegy Zavadila, ale jak jste slyšeli kolegu Grospiče, tak poklesl počet lidí ve třetím pilíři více než o půl milionu, ale kdybyste se podívali na výdaje státu, tak ty výdaje stouply.
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s3 Takže vlastně protože do 300 korun, což byla většina těch nízkopříjmových, ten stát nikomu nic nedává, tak ti samozřejmě z toho systému vystupují, pokud nemají na zvýšení.
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s4 Odcházejí ti, kteří jsou v důchodu a nemají na upgrade toho systému, protože ten to také umožňuje - můžete být důchodce a ještě čerpat státní sociální podporu znovu.
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s5 No a zůstávají tam samozřejmě ti více příjmoví.
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s6 A vůbec, od tohoto roku vlastně tím, že mají zvýšenou možnost odpočtu z daňového základu, čili snížení daně, tak proč by toho nevyužili?
ps2013-055-06-014-014.u4.p14.s7 Ale stát samozřejmě na to platí víc pro méně lidí, takže je to výhodné především pro ty výše příjmové skupiny.
ps2013-055-06-014-014.u4.p15.s1 No a pak nám tu zbyl šestý úkol, návrh spravedlivé změny transferu mezi občany, rodinami a státem.
ps2013-055-06-014-014.u4.p15.s2 To je revoluční cíl, protože ten jde daleko za hranice důchodového systému, který nepovažuji za sociální, to je pořád ještě zatím pojistný systém, i když kvazi, ale tento cíl vyžaduje průřezově jak rozpočtovou sféru, tak státní sociální podporu, tak hmotnou nouzi, tak pomoc rodinám.
ps2013-055-06-014-014.u4.p15.s3 Prostě toto není úkol jen pro nějakou parametrickou změnu v důchodovém systému a jsou velké úvahy provázání docela tak složité, že v těchto politických podmínkách neprůchodné.
ps2013-055-06-014-014.u4.p16.s1 Chtěl jsem tím jenom naznačit, když se bavíme o tom, jestli byla, nebo nebyla splněna úloha důchodové reformy, že vlastně takový cíl ani nastolen nebyl a z většiny cílů čtyři splněny byly, jeden napůl a jeden ne.
ps2013-055-06-014-014.u4.p16.s2 Ale Sněmovna rozhodovala podle toho, co předložila vláda nebo co předložili poslanci.
ps2013-055-06-014-014.u4.p16.s3 Často se to neshodovalo s tím, co bylo většinově schváleno v této komisi.
ps2013-055-06-014-014.u4.p16.s4 Ta třeba neprojednávala ani problematiku snížení parametru pro nárok na pozůstalostní důchod nebo ty hornické důchody u hlubinných atd.
ps2013-055-06-014-014.u4.p17.s1 Takže jsem ještě přihlášen do podrobné rozpravy, tam se pokusím zdůvodnit jeden svůj pozměňovací návrh k tomu zákonu, nebo návrhu zákona, který projednáváme.
ps2013-055-06-014-014.u4.p17.s2 Ale chtěl bych říci, že odborníci varují před tím, abychom nevyužívali strachu k manipulaci s lidmi.
ps2013-055-06-014-014.u4.p17.s3 Víte, ta záruka státu bude taková, jaká bude garnitura, politické vedení a jak bude podle svých volebních programů zabezpečovat tento důchodový systém i v dalších desetiletích.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s1 Jednoduché srovnání.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s2 My se neustále bavíme o tom, jestli máme vysoké, nebo nízké procento odvodů na sociální zabezpečení z nízkých mezd.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s3 Ta kumulace nákladů na pracovní sílu v OECD ve srovnání nás řadí na spodní místo.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s4 Pokud zvýšíme platy a snížíme sociální pojištění, to důchodové pojištění, tak se ale pak dostaneme do problému, že nezajistíme 40 % poměru průměrná mzda a průměrný důchod, protože mzdy nám sice porostou, ale snižují se odvody.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s5 A jestli dneska platí dva pojištěnci 20 % na důchod, který v průměru vypadá 40 % pro toho důchodce, tak to samozřejmě skončí.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s6 Takže ta cesta samozřejmě je - musíme se vypořádat se systémem náhradních dob, za které nikdo neplatí, které jsou velké a které tedy dneska plynou ze státního rozpočtu.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s7 myslím, že to je objektivní situace, která není nenormální a která je běžná i v jiných zemích.
ps2013-055-06-014-014.u4.p18.s8 Takže bychom neměli strašit lidi, že na to nemáme.
ps2013-055-06-014-014.u4.p19.s1 Druhá věc je, že nám neustále roste nově vytvářená hodnota, ale z nově vytvořené hodnoty čím dál méně zůstává rozdělováno pro ty lidi, kteří se zasloužili také o to, že hodnota majiteli firmy roste.
ps2013-055-06-014-014.u4.p19.s2 Takže to je ta diskuse i těch nejbohatších lidí ve světě, o spravedlnosti, že bychom se měli zamyslet, že zdroje jsou třeba právě tam, v tom daleko spravedlivějším přerozdělování nově vytvářené hodnoty, která není stoprocentní zásluha toho majitele.
ps2013-055-06-014-014.u4.p20.s1 Děkuji za pozornost, v podrobné rozpravě budu hovořit dále ke svému návrhu.
ps2013-055-06-014-014.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-055-06-014-014.u5.p1.s2 Pan předseda Stanjura.
ps2013-055-06-014-014.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s2 Myslím, že pan poslanec Opálka prokázal, že tomu rozumí a popsal ty problémy, bych řekl poměrně objektivně, aspoň ty problémy, které existují.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s3 Nicméně bych chtěl zareagovat na úplný závěr jeho vystoupení.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s4 A tady se dostáváme do konfliktu dvou principů.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s5 Ta dvě slova, která jdou proti sobě, jsou spravedlnost a přerozdělování.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s6 A když se nad tím zamyslíte, tak skutečně reálně jdou proti sobě.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s7 Protože zapomínáme na slovo zásluhovost.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s8 A to není to samé co spravedlnost.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s9 To je třeba si říct, že to je jiný pojem.
ps2013-055-06-014-014.u6.p1.s10 Podle ta debata o budoucím nastavení a fungování důchodového systému je a musí zohlednit všechna tato tři slova.

Text viewDownload CoNNL-U