ps2013-054-02-001-002.u1.p1.s1
2 . ps2013-054-02-001-002.u1.p1.s2
Zákon , kterým se mění zákon č . 159 / 2006 Sb . , o střetu zájmů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 564 / 14 / - vrácený prezidentem republiky ps2013-054-02-001-002.u1.p2.s1
Bod byl přerušen včera v úterý 10 . ledna na návrh předsedy poslaneckého klubu sociální demokracie poslance Sklenáka . ps2013-054-02-001-002.u1.p2.s2
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr , ten už tam sedí , a zpravodaj ústavněprávního , tedy garančního výboru pan poslanec Vozka . ps2013-054-02-001-002.u1.p3.s1
Budeme pokračovat v rozpravě . ps2013-054-02-001-002.u1.p3.s2
Pokud nejsou zájmy o přednostní vystoupení , tak v tom případě prosím pana poslance Grospiče a připraví se paní poslankyně Válková . ps2013-054-02-001-002.u1.p4.s1
Ještě - pan poslanec Antonín hlasuje s kartou číslo 54 . ps2013-054-02-001-002.u1.p5.s1
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s3
Vážené kolegyně , kolegové , vážení členové vlády , já vás samozřejmě dlouho nezdržím , protože mnohé z toho tady bylo řečeno už včera v rozpravě . ps2013-054-02-001-002.u2.p1.s4
Myslím si , že návrh zákona o střetu zájmů , který máme pod sněmovním tiskem 564 , a dnes bychom se měli rozhodovat o tom , zda přehlasujeme veto prezidenta republiky , které spojil s tímto zákonem , či nikoliv , má své hluboké opodstatnění . ps2013-054-02-001-002.u2.p2.s1
Ten zákon my jsme jako Komunistická strana Čech a Moravy podporovali , byť ho nepovažujeme zdaleka za ideální a myslíme si , že vytváří ve společnosti tak trošku mylnou iluzi , že nebude - li přijat , bude zavdáno k tomu , aby se méně potírala korupce v politickém spektru České republiky . ps2013-054-02-001-002.u2.p2.s2
Nicméně jej považujeme za nezbytný z toho pohledu , že i u nás narůstá stále větší vliv lidí , kteří propojují své ekonomické zájmy se zájmy politickými a vtělují je přímo i do politického know - how . ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s1
Znám argumentaci , kterou spojil prezident republiky s tímto návrhem zákona , zejména kolem § 4 a navazujících paragrafů tohoto zákona , kdy argumentuje již platnou úpravou a tím , že koneckonců nakonec stejně rozhodne Ústavní soud . ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s2
Může mít pravdu . ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s3
Může nakonec celá věc skončit u Ústavního soudu . ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s4
Je k tomu však nezbytné říci , že k tomu , aby tento zákon nakonec skončil u Ústavního soudu , je potřeba několik podmínek . ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s5
Především té podmínky , že někdo musí dát podnět k Ústavnímu soudu , aby se tím vůbec zabýval . ps2013-054-02-001-002.u2.p3.s6
Z tohoto pohledu si myslím , že má - li někdo takovou vůli , ať tak učiní , ale my bychom dneska měli zůstat konzistentní , a pokud jsme dokázali tento zákon podržet proti rozhodnutí Senátu České republiky , tak bychom mu měli vyjádřit podporu i proti vetu prezidenta republiky . ps2013-054-02-001-002.u2.p4.s1
Já osobně z tohoto pohledu , i když mám proti tomuto zákonu velké výhrady , budu hlasovat pro jeho podporu . ps2013-054-02-001-002.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-054-02-001-002.u3.p1.s2
Nyní je přihlášena paní poslankyně Válková a připraví se pan místopředseda Vojtěch Filip . ps2013-054-02-001-002.u3.p1.s3
Pane místopředsedo , ještě vystoupí paní poslankyně Válková a potom dostanete slovo . ps2013-054-02-001-002.u4.p1.s1
Milé kolegyně , vážení kolegové , jsem ráda , že to včerejší odložené vystoupení mohu uskutečnit dnes , protože znáte moji - aspoň já si to o sobě myslím - nezávislost , někdy možná až příliš zřejmou , která se projevuje právě kromě jiného i v tom , že ctím většinou bezvýhradně , nebo ctím bezvýhradně , a většinou se mi to i daří , dodržování určitého ústavního pořádku , právního řádu , legislativních pravidel a vůbec toho , čemu my říkáme právní kultura v každé zemi . ps2013-054-02-001-002.u4.p1.s2
Myslím si , že pokud jde o novelu zákona o střetu zájmů , tak jak už naznačili a velmi podrobně rozvedli moji předřečníci včera , a zřejmě tomu tak bude i dnes , nebyla zcela dodržena v tom smyslu , jak bychom si možná rádi představovali a jak bychom chtěli , aby ve vyspělé evropské zemi , kterou představuje Česká republika , tomu bylo pravidlem . ps2013-054-02-001-002.u4.p2.s1
Abych byla trošku konkrétnější . ps2013-054-02-001-002.u4.p2.s2
Můj kolega pan poslanec Vondráček relativně podrobně rozvedl a zabýval se otázkami , které se týkají testu ústavnosti , který by měl být měřítkem úrovně a kvality legislativy u všech zákonů , a zejména u těch , které nějakým výraznějším způsobem ovlivňují politické procesy . ps2013-054-02-001-002.u4.p2.s3
Dovolte mi , abych v této souvislosti doplnila jeho výklad , protože jsem často došla k závěru v diskusích s poslanci a poslankyněmi , že ne vždycky všichni rozlišují to , co z hlediska ústavnosti by mělo být určitým mantinelem pro rozlišování právní normy , která testem ústavnosti projde a neprojde , a to je totiž rozdíl mezi takzvaným materiálním právním státem a formálním právním státem . ps2013-054-02-001-002.u4.p3.s1
Zatímco - ps2013-054-02-001-002.u4.p3.s2
když to hodně zestručním a nebudu tady mít přednášku na toto téma - formálním právním státem se rozumí zpravidla vázanost státní moci právem , to znamená celým právním systémem , tak materiální právní stát klade důraz na hodnotový základ pozitivního práva a na práva lidská . ps2013-054-02-001-002.u4.p3.s3
A to je , myslím , velmi důležité , protože každá norma by měla projít nejenom testem ústavnosti v tom širším smyslu slova , tak aby obstála , pokud budeme poměřovat její hodnotu nebo kvalitu z hlediska dodržování základních principů formálního právního státu , ale také z hlediska toho jádra právního státu , a to tvoří hodnoty , které jsou vtěleny právě v Ústavě , v Listině základních práv a svobod , prostě v tom , co tvoří hodnotový základ určitého právního systému . ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s1
Dovolte mi například srovnání , které ve své publikaci uvádí pan doc . ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s2
Kysela . ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s3
Je to publikace Ústava mezi právem a politikou , úvod do ústavní teorie . ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s4
Ale já nebudu moc teoretická . ps2013-054-02-001-002.u4.p4.s5
Já jsem si konkrétně vybrala příklad , který - ps2013-054-02-001-002.u5.p1.s1
Já se omlouvám , paní poslankyně . ps2013-054-02-001-002.u5.p1.s2
Prosím sněmovnu o klid ! ps2013-054-02-001-002.u6.p1.s1
Já vím , že to možná není tak zajímavé , ale na druhé straně si myslím , že je to důležité , abychom věděli , v jakém rámci se pohybujeme . ps2013-054-02-001-002.u6.p1.s2
Já potom upozorním na praktické důsledky toho , pokud se v něm pohybovat nebudeme vůbec nebo jenom částečně právě při případném přehlasování veta pana prezidenta . ps2013-054-02-001-002.u6.p2.s1
On také upozorňuje na to jádro , na takzvanou klauzuli věčnosti , to znamená to , co je nepřípustné měnit , co tvoří vlastně ten grunt , tu podstatu právního státu v tomto smyslu ve formálním i materiálním smyslu slova . ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s1
Budu citovat : Ústavní právo některé otázky vyjímá z dosahu běžného politického boje tím , že je kodifikuje v rigidních ústavách , jejichž změny podřizuje kvalifikovaným procedurám , případně je zcela vylučuje ze sféry přípustného politického soupeření zahrnutím do nezměnitelného materiálního jádra ústavnosti , takzvaná klauzule věčnosti . ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s2
Tím je ve Francii republikánská forma státu . ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s3
U nás je bohužel trošku neurčité , co tvoří podstatu ústavnosti . ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s4
Je to okruh podstatných náležitostí demokratického právního státu , to je článek 9 odst . 2 Ústavy České republiky . ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s5
V Německu - ještě Německo uvedu jako příklad - je to ochrana lidské důstojnosti , nezcizitelnost lidských práv , přímá závaznost lidských práv , demokratický a sociální charakter státu , suverenita lidu vykonávaná ve volbách a hlasováním či prostřednictvím konstituovaných mocí vázaných právem , právo na odpor a další . ps2013-054-02-001-002.u6.p3.s6
Z hlediska politologického můžeme proto říci , že jde o jakási metapravidla režimu včetně shody na nich , že jsou předpokladem jeho existence . ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s1
Abychom si to přeložili do srozumitelné řeči : Měli bychom vždycky posuzovat normu , která nějak výrazně zasahuje do sféry , která je chráněna lidskoprávními ústavními mantinely , i právě optikou materiálního právního státu . ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s2
O tom formálním právním státu , o vázanosti státu samozřejmě právem a právním řádem vůbec nemluvím . ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s3
To je samozřejmé . ps2013-054-02-001-002.u6.p4.s4
O tom se hovořilo včera . ps2013-054-02-001-002.u6.p5.s1
A právě z tohoto pohledu , když promítnu i do té naší diskuse některé nálezy Ústavního soudu , které zde už byly v minulosti také citované , např . nález Ústavního soudu z 15 . 2 . 2007 ÚS 7706 , tak jistě vidíme , že v rámci projednávání tohoto zákona v Poslanecké sněmovně nebyla dodržena všechna pravidla tak , aby prošla bezezbytku tou optikou ústavnosti , tak jak ji má na mysli podle mého přesvědčení náš ústavní pořádek , když již Ústavní soud v minulosti apeloval na Poslaneckou sněmovnu ve smyslu dodržování zásad srozumitelnosti , přehlednosti a jasnosti právního řádu , které patří mezi komponenty právního státu , jakož i respektování demokratických principů v legislativním procesu . ps2013-054-02-001-002.u6.p6.s1
Samozřejmě mi můžete oprávněně namítnout , že i v minulosti se často stalo , že jsme diskutovali a v průběhu bouřlivé diskuse se přijímaly pozměňovací návrhy , které šly potom proti sobě , a Senát nám takovou formu vracel a my jsme ji museli opravovat , anebo jsme ji také neopravili , možná k naší škodě . ps2013-054-02-001-002.u6.p7.s1
Tady jde ovšem o oblast , která už zasahuje i do sféry , jak jsem o tom ještě jednou hovořila i včera s některými ústavními právníky , která sice formálně není nazvána oblastí volebních zákonů a volebního práva , ale v podstatě , fakticky - a my bychom se na to měli dívat optikou materiálního právního státu - tato norma už reguluje chování účastníka politického procesu , politické aktivity , tím , že mu zabraňuje v určitých formách jednání , a tak nepochybně , jak bylo velmi dobře a srozumitelně systematicky vyjádřeno v odůvodnění , které máme všichni k dispozici , když pan prezident republiky sdělil své veto a odůvodnil je , tak myslím , a jsem o tom dokonce přesvědčená , že to je určité varování , které bychom měli vzít vážně , a uvědomit si , že ta sféra , ve které se pohybujeme při schvalování novely zákona o střetu zájmů , již přesahuje běžnou právní normu , která se týká každodenního života , ale že jde o normu - proto tedy nemohu souhlasit s tím , na co se tady upozorňovalo , např . na překročení přípustné rychlosti nebo zákaz kouření , tady jsem to slyšela , kde to je trošku něco jiného . ps2013-054-02-001-002.u6.p7.s2
Tady nezasahujeme do politického boje , který je regulován ústavními pravidly . ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s1
Čili já osobně bych se třeba přimlouvala - a vím , že i některé kolegyně a kolegové od nás z klubu tím nebyli zrovna nadšeni - za myšlenku , že by se takový zákon měl optimálně řešit v rámci změny Ústavy , protože si myslím , že tam by měly ty mantinely být jasně stanovené . ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s2
Proto jsem také hlasovala pro zřízení té stálé komise pro Ústavu a mezinárodní smlouvy včera , protože je to jeden z bodů , jedna z oblastí , kterou bychom se měli více zabývat . ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s3
A takhle to teď opravdu odpálit poté , co máme k dispozici , nelze - a tady to je kritika do našich řad . ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s4
My jsme sice v ústavněprávním výboru , a to má pan ministr Chvojka - a abych byla v souladu se svými předřečníky , také ho mám ráda a vážím si jeho erudice , jsem ráda , že se stal ministrem pro lidská práva a legislativu , ale s ohledem opravdu na to , abychom hovořili padni komu padni , tak my jsme některé ty argumenty , které poprvé zazněly až v tom odůvodnění veta , třeba zásada přiměřenosti v užším a širším smyslu slova tam vůbec nebyla zmíněna a je to velká škoda a je to kritika samozřejmě i nás , kteří jsme v té diskusi třeba zrovna porušení té zásady přiměřenosti v užším smyslu slova nenamítli . ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s5
Takže na jedné straně má pravdu , že jsme k tomu měli časový prostor , na druhou stranu pravdu nemá , když říká , že jsme si všechno nevydiskutovali . ps2013-054-02-001-002.u6.p8.s6
Nevydiskutovali jsme si to , protože ani nás to v té chvíli nenapadlo , uplatňovaly se jiné argumenty . ps2013-054-02-001-002.u6.p9.s1
Jinak mě nepodezřívejte z toho , a teď opravdu bez ohledu na moji politickou příslušnost , že bych neměla tu občanskou kuráž a nezvedla svůj hlas pro přehlasování prezidentova veta , pokud bych si myslela , že tím splním svůj závazek , a nebudu se bát rozhodování Ústavního soudu , který jsem dala , když jsem vstupovala do politického života a podepsala jsem určitá prohlášení , která sice nejsou formálně závazná , ale pro mě i morální závazek má vysokou hodnotu , vůči Rekonstrukci státu , kdy jsem prohlásila , že budu pro zákon o střetu zájmů hlasovat a zasadím se o jeho přijetí . ps2013-054-02-001-002.u6.p10.s1
Takže mě osobně to mrzí , že to dopadlo , jak to dopadlo , že ta novela se nám nepovedla , že musím číst kritiku až v tom nejvyšším stadiu možnosti stopnout legislativní proces , že přesto asi nebudeme při tom hlasování z mého pohledu příliš úspěšní - a za chviličku vysvětlím , co tím úspěchem myslím - a že zřejmě dojde , nebo ráda bych , kdyby nedošlo , ale zřejmě dojde k přehlasování prezidentova veta . ps2013-054-02-001-002.u6.p10.s2
A pak si myslím , že s ohledem na zdůvodnění prezidentského veta je přímo naprogramovaná cesta k Ústavnímu soudu . ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s1
A teď proč jsem použila ten termín , že to nebude šťastný výsledek toho hlasování . ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s2
Protože já si dovolím předvídat , že přinejmenším některé z těch argumentů , které tady pan předseda Faltýnek přečetl - a já jsem původně na ně chtěla poukázat , ale myslím , že by to bylo zbytečné zdržování , a já nechci zdržovat , už rozhodně ne formálně jenom kvůli tomu , aby se to hlasování oddálilo - , tak na Ústavní soud budou působit tak , že se jimi bude pečlivě zabývat a nesmete takovou ústavní stížnost ze stolu . ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s3
A já sama nedohlédnu důsledků toho , pokud bude přijata norma , která bude zasahovat do - dovolte mi ten odvážný výraz - regulace politického soupeření prostředky práva tak invazivně jako tato novela , a byla by její část případně Ústavním soudem zrušena . ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s4
Jaké nároky by uplatňovali ti , kterých by se tato novela dotkla ? ps2013-054-02-001-002.u6.p11.s5
Nedělám si velké iluze o tom , že by je neuplatňovali , byť si myslím , že by to byl zase test jejich politické bezúhonnosti . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s1
Takže shrnu svoje vystoupení asi tak , že za prvé , chtěla bych přijmout novelu zákona o střetu zájmů . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s2
Za druhé , myslím si , že optimálně - a ať mi prominou i moje kolegyně a kolegové z hnutí ANO , nebo někteří z nich , ale já bych opravdu byla pro to , aby to bylo v rámci změny Ústavy . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s3
Za třetí , myslím si , že bychom měli mít respekt před rozhodováním Ústavního soudu , které již nyní ukazuje , že Ústavní soud dovede ty mantinely politické moci omezit svým rozhodováním . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s4
Je na to dostatečně odborně fundovaný i politicky nezávislý . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s5
A konečně za poslední , obávám se možných důsledků , pokud novela nabude účinnosti tak , jak předvídá . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s6
Myslím si , že i z toho technického hlediska , pokud se dotýká - a já jsem se teď úmyslně vyhnula tomu , co tady zaznívalo , rezonovalo zejména ve vystoupeních mých kolegyň a kolegů z hnutí ANO - jednoho člověka , přinejmenším zejména jeho , nebo především jeho se to dotýká . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s7
V takové situaci , říká se tomu také tvrdost práva , kdyby ta norma rychle nabyla účinnosti , jako že zřejmě nabude , tak jsou to velmi tvrdé a chce se mi skoro říci neprávnicky - teď upozorňuji , že tady nepoužívám v tom právním smyslu slova termín nepřiměřené nároky na jednotlivce , který s tím nemohl počítat . ps2013-054-02-001-002.u6.p12.s8
Když vstupoval do politiky , tak samozřejmě zde byla ta soutěž otevřená a ústavní mantinely nastavené tak , že mu nic nebránilo , aby vlastnil , užíval , nakupoval třeba masmédia . ps2013-054-02-001-002.u6.p13.s1
Já osobně jsem i našemu panu předsedovi několikrát řekla , že s těmi masmédii , která jsem si zažila na vlastní kůži při ukončení své kariéry ministryně spravedlnosti , bych byla asi opatrnější . ps2013-054-02-001-002.u6.p13.s2
Protože je to přímo to , čím se servírujeme veřejnosti , a pochybnost o tom , že ta média jsou nepodjatá , se těžko vyvrací . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s1
Takže vidíte , že moje názory jsou skutečně někdy disentní . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s2
Mohu si je dovolit . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s3
Také si to užívám , a přesto jsem členkou hnutí ANO . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s4
Nedovedu si představit , že by mi pan Faltýnek řekl , že nemám vystoupit . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s5
No , on mi někdy říká , že mluvím příliš dlouho . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s6
Takže dneska asi tu kritiku sklidím také . ps2013-054-02-001-002.u6.p14.s7
Ale já si stejně svoje řeknu . ps2013-054-02-001-002.u6.p15.s1
Čili prosím Sněmovnu , vás milé kolegyně , milí kolegové , zapomeňme chvíli na ty politické roztržky - i když vím , že v tomhle jsem asi naivní - a zkusme se na to podívat optikou materiálního formálního právního státu a uvidíme , že jdeme do rizika , které se nám poslancům nemusí vyplatit . ps2013-054-02-001-002.u6.p15.s2
Proto si prosím při hlasování vzpomeňte na pár poznámek , které jsem chtěla přednést už včera . ps2013-054-02-001-002.u6.p16.s1
Děkuji a omlouvám se , jestli můj projev byl místy méně srozumitelný nebo příliš dlouhý . ps2013-054-02-001-002.u6.p16.s2
Děkuji . ps2013-054-02-001-002.u7.p1.s1
Nyní dostane slovo pan poslanec Laudát s faktickou poznámkou . ps2013-054-02-001-002.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s2
Já jenom velice krátce . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s3
Nezlobte se na mě , vykládáte , a teď mluvím o hnutí ANO , že nejste politici . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s4
To , co tady předvádíte , tak . . . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s5
Drtivá většina poslanců této Sněmovny je rozhodnuta hlasovat pro ten zákon . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s6
Vy jste si jako prioritu vašeho hnutí , a to vypovídá o vás všechno , zvolili to , že budete za každou cenu hájit kšefty svého šéfa . ps2013-054-02-001-002.u8.p1.s7
Každému je dopřáno , nebo mělo by být dopřáno , aby v této zemi podnikal , ale už by nemělo být , aby podnikal s veřejnými penězi do své kapsy .