|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-29 ps2013-053-01-009-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení

Date2016-11-29
Meetingps2013/053
Agenda Itemps2013/053/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/s053025.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 563 • previousnext

ps2013-053-01-009-011.u1.p1.s1 11.
ps2013-053-01-009-011.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení
ps2013-053-01-009-011.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
ps2013-053-01-009-011.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-053-01-009-011.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi předložit v rámci druhého čtení návrh zákona, kterým se mění zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon.
ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s1 Jak jsem vás informovala v rámci prvního čtení, předmětným návrhem zákona usilujeme o odstranění nerovného postavení jednotlivých příjemců podpory státu, tzn. krajů i jednotlivých krajských a obecních škol.
ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s2 Usilujeme o zajištění skutečně účinného vynakládání finančních prostředků státního rozpočtu, tzn. aby finanční prostředky následovaly jak realitu poskytovaného vzdělávání, tak i platovou úroveň v jednotlivých školách.
ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s3 Přejeme si také transparentnost pro školy i jejich zaměstnance, větší předvídatelnost pro ředitele škol.
ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s4 Domníváme se, že zajistíme takto větší možnost cílené realizace podpory prioritních zájmů státu v oblasti vzdělávání.
ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s5 Proto tedy navrhujeme zohlednit objektivní rozdíly vzdělávacích soustav v jednotlivých krajích, odstranit rozdílné financování stejných oborů vzdělání, nerovnosti v odměňování zaměstnanců a negativní dopady spojené s takovým snížením počtu žáků, které je z pohledu organizace vzdělávání bezvýznamné, avšak ve stávajícím systému může školu přivést k vážným ekonomickým problémům.
ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s6 Také eliminujeme u středních škol ekonomický tlak na přijímání co největšího počtu žáků.
ps2013-053-01-009-011.u2.p3.s1 Upouštíme tedy od financování regionálního školství prostřednictvím republikových a krajských normativů.
ps2013-053-01-009-011.u2.p3.s2 Tento systém zůstane zachován pouze pro financování vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními s výjimkou financování mzdových výdajů pro pedagogické pracovníky školních družin.
ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s1 Ráda bych se v úvodu vyjádřila také k debatám, které byly na školském výboru nebo které se objevují v rámci veřejného prostoru.
ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s2 Chtěla bych říct, že ačkoli samotný zákon logicky neobsahuje konkrétní počty dětí v jednotlivých třídách, nařízení vlády, která tento zákon doprovázejí a která jsou dojednána s odbornými asociacemi škol a s dalšími partnery, takovéto standardy zajišťují.
ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s3 Zjednodušeně řečeno se říct, že počítáme s 24 dětmi na třídu, se 17 dětmi jako minimálním počtem.
ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s4 U určitých typů škol, např. u škol, které jsou plně organizované, avšak mají jednu, maximálně dvě třídy v ročníku, počítáme s průměrem 15 dětí na třídu jako nejnižším možným počtem.
ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s5 Současně jsou zpracována speciální pravidla pro malotřídky nebo speciální pravidla, která zohledňují specifika financování středních odborných škol a učilišť.
ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s1 Chtěla bych vás ubezpečit, že na této změně jsme pracovali velmi dlouho.
ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s2 Existuje velmi důsledná shoda odborných školských asociací a odborů, stejně tak zřizovatelů.
ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s3 A chtěla bych vás ujistit, že také jednomyslné hlasování školského výboru ukazuje, že jsme se snažili maximálně najít cestu, která bude znamenat pro naše školy lepší financování, a tím zajistí kvalitnější vzdělávání našich dětí v budoucnu.
ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s4 Prosím vás tedy o propuštění tohoto návrhu zákona přes druhé čtení.
ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s5 Děkuji vám.
ps2013-053-01-009-011.u3.p1.s1 Děkuji vám, paní ministryně.
ps2013-053-01-009-011.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu.
ps2013-053-01-009-011.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 841/1 a 841/2.
ps2013-053-01-009-011.u3.p2.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu poslanec Petr Kořenek, informoval nás o projednání návrhů ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-053-01-009-011.u3.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-053-01-009-011.u4.p1.s1 Dobře, děkuji vám, pane předsedající.
ps2013-053-01-009-011.u4.p1.s2 Takže 192. usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu ze 31. schůze ze dne 3. listopadu k vládnímu návrhu zákona: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové, zpravodajské zprávě poslance Petra Kořenka a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 841, ve znění pozměňovacích návrhů.
ps2013-053-01-009-011.u4.p2.s1 Pozměňovací návrhy jsou součástí usnesení.
ps2013-053-01-009-011.u4.p2.s2 Jedná se, jenom velmi krátce, k úpravám při studiu v zahraničí, k úpravám sběru dat u žáků, kteří nemají trvalé bydliště na území České republiky, dále k právům a povinnostem pedagogických pracovníků, ke stanovení postupu ředitele v případě závažného porušení povinností stanovených tímto zákonem a dále je tam úprava paragrafu ve směru k odborným školám.
ps2013-053-01-009-011.u4.p3.s1 Dále školský výbor pověřil předsedu poslance Jiřího Zlatušku, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a pověřil zpravodaje výboru poslance Petra Kořenka, aby toto usnesení přednesl ve schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-053-01-009-011.u4.p3.s2 Zároveň pověřil zpravodaje výboru poslance Petra Kořenka, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-053-01-009-011.u4.p4.s1 Na závěr jenom znovu připomínám, že se jedná o sněmovní tisk 841/2.
ps2013-053-01-009-011.u4.p4.s2 Děkuji.
ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji šest přihlášek.
ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s3 První řádně přihlášenou je paní poslankyně Semelová.
ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s4 Připraví se paní poslankyně Dobešová.
ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s5 Prosím, paní poslankyně.
ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s1 Dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s2 Novelu školského zákona, která za cíl změnit financování regionálního školství, vnímáme jako potřebnou.
ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s3 Financování škol podle počtu žáků se neosvědčilo a přineslo řadu problémů, které se mimo jiné odrazily na poklesu kvality vzdělávání.
ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s4 Dosavadní způsob nemůže reflektovat specifika v jednotlivých krajích, jako je rozdílná velikostní struktura škol, malotřídky, školy pouze s prvním stupněm a podobně, a dochází tak ke značným, a to zcela neopodstatněným, rozdílům.
ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s5 Pro příklad uvedu, že v roce 2015 byl rozdíl mezi některými kraji v rozpočtovaném platu ve školství 3 000 korun, takže se to odráží ve výši mzdových prostředků pro pedagogické i nepedagogické pracovníky škol, kdy mnozí ředitelé jsou nuceni dofinancovávat platy z nenárokových složek, a také ve financování ostatních neinvestičních výdajů.
ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s1 Mezi další negativní dopady stávajícího systému patří i nepředvídatelnost výše prostředků, s čímž se musí každoročně ředitelé škol potýkat.
ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s2 S tím souvisejí komplikace při organizování a plánování vzdělávacího procesu.
ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s3 Nemalé problémy pak nastávají v případech, kdy během školního roku dojde k úbytku žáků, a tím i k významnému poklesu nebo úbytku peněz, i když se třeba jedná pouze o jednoho žáka, který přejde jinam.
ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s4 V případě středních škol způsobuje v současnosti platný systém financování na hlavu úsilí ředitelů škol o přijetí maximálního počtu žáků.
ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s5 Tím dochází ke snižování nároků na přijímání i v průběhu studia.
ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s1 Logicky se to společně s dalšími v minulosti přijatými nepromyšlenými a nesystémovými kroky negativně odráží na kvalitě vzdělávání jako takového.
ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s2 Novela by měla tyto chyby napravit.
ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s3 Měla by odstranit nerovnosti v odměňování zaměstnanců a financování škol v jednotlivých krajích, ředitelům pak zajistit předvídatelnost toho, co pro školu dostanou.
ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s4 Proto ve shodě s odbornými asociacemi, jak tady bylo řečeno, školskými odbory a dalšími dotčenými subjekty podporujeme změny systému, který zohledňuje nejen počet žáků, který je nastaven na třídu a na učitele a na financování podle odučené práce podle rámcových vzdělávacích programů.
ps2013-053-01-009-011.u6.p4.s1 S čím ovšem máme problém, a podotýkám, že se netýká navrhovaných změn, ale školského zákona a financování škol jako takových, to ano, a to jsou církevní školy.
ps2013-053-01-009-011.u6.p4.s2 Právě financování církevních škol na rozdíl od škol soukromých upravuje školský zákon, který stanoví, že církevní školy a školská zařízení jsou financovány přímo Ministerstvem školství a mají na rozdíl od škol soukromých plnou finanční podporu státu.
ps2013-053-01-009-011.u6.p4.s3 K tomu mohou vybírat školné, i když je pravda, že řada církevních škol tuto možnost nevyužívá.
ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s1 V roce 2014 působilo v České republice 114 těchto škol a školských zařízení.
ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s2 Letos jich je 140.
ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s3 Ze státního rozpočtu dostávaly tyto školy v roce 2016 1 360 milionů, což bylo proti roku 2015 o 126,5 milionu víc.
ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s4 Pro rok 2017 je pro navrhována částka 1 427 417 974 korun, to je částka na výkonové financování podle školského zákona bez výdajů na rozvojové programy.
ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s5 Vedle uvedené provozní dotace a prostředků pro navýšení platů byly církevním školám v roce 2015 poskytovány i další účelové dotace, prostředky na asistenty pedagogů, pro žáky se zdravotním či sociálním znevýhodněním ve výši 21 855 000 korun, na vybavení škol kompenzačními pomůckami 730 600 korun, na podporu implementace etické výchovy 530 050 korun.
ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s6 A tak bych mohla dál a dál pokračovat.
ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s1 Postavení církví ve společnosti po jeho dočasném a částečném vzedmutí vlivem společenských iluzí po roce 1989 trvale klesá, stejně jako počet aktivně a pasivně věřících.
ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s2 Podle odhadů Ministerstva kultury ubývá jenom římskokatolické církvi ročně sto tisíc věřících.
ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s3 Přesto všichni, nejen věřící, ze svých daní financujeme církevní školství, navíc v době, kdy církve dostaly v rámci takzvaných církevních restitucí desítky miliard korun a další obrovský majetek, který byl sebrán lidu, jenž ho svou prací vytvořil.
ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s4 Z tohoto daru mohou církve své školy a školská zařízení financovat.
ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s1 To je také smyslem mého pozměňovacího návrhu, podle něhož nemá být církevní školství nadále financováno ze státního rozpočtu, ale z vlastních zdrojů.
ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s2 Ušetřené finanční prostředky by měly být vynaloženy do škol veřejných, kde přes navýšení rozpočtu, které oceňuji, finance nepokrývají všechny potřeby v oblasti výchovy a vzdělávání, řadu věcí dofinancovávají kraje, obce a rodiče.
ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s3 Je potřeba zvýšit částku na platy pedagogických i nepedagogických pracovníků škol, na asistenty, mimoškolní činnost, pro vysoké školy atd.
ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s4 Ze státního rozpočtu by tedy mělo být financováno především veřejné školství tak, aby byla zabezpečena dostatečná síť, kvalita a dostupnost.
ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s5 Církevní školství žije, ale za své.
ps2013-053-01-009-011.u6.p8.s1 Ke zmíněnému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-053-01-009-011.u6.p8.s2 Děkuji.
ps2013-053-01-009-011.u7.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-053-01-009-011.u7.p1.s2 S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Nina Nováková, poté paní poslankyně Dobešová.
ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, asi se dalo předpokládat, že někdo zareaguje na podstatu tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s3 Skoro to vypadá, jako kdybychom u nás měli dvoje děti - jedny děti, které chodí do těch církevních škol.
ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s4 A to nejsou naše děti?
ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s5 To nejsou lidé, kteří budou tady v téhle zemi pracovat a odvádět daně?
ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s1 Myslím si, že každý rodič si může vybrat, v jakém stylu školy své dítě nechá vzdělávat.
ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s2 A ten nadstandard, který církevní školy mají - ostatně podívejte se na jejich úspěšnost třeba církevních gymnázií při maturitních zkouškách a jejich úspěšnost.
ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s3 Ale ony mají také školy, v kterých se třeba vzdělávají ve středním vzdělávání děti, které se pohybují na ulici, dospívající děti, které by jinak zůstaly na ulici.
ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s4 Takže ty programy jsou elitní školy a školy, které jsou jasně sociálně zaměřené.
ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s1 A pak bych ještě chtěla podotknout, že to vůbec není tak, že v církevních školách by někdo někoho nutil, aby se třeba modlil nebo aby byl nějakého vyznání.
ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s2 Naopak je to tak, že rodiče, chtějí-li dát dítě do školy, kde jsou trošku v bezpečném prostředí s menším rizikovým chováním, ale samozřejmě i s etickou výchovou, tak si často církevní školy volí.
ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s3 A není to jen v České republice, je to v celé Evropě.
ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s4 Vůbec to nesouvisí s tím, je-li člověk věřící, nebo rodiče jsou-li věřící, nebo ne.
ps2013-053-01-009-011.u8.p4.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s2 Eviduji další dvě faktické poznámky.
ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s3 Omlouvám se paní poslankyni Dobešové, ale požádám vás o trpělivost, přečtu omluvu.
ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s4 Dnes od hodin do konce schůze se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Jaroslav Klaška.
ps2013-053-01-009-011.u9.p2.s1 Nyní tedy pan poslanec Kudela.
ps2013-053-01-009-011.u9.p2.s2 Připraví se pan poslanec Gabal s faktickou poznámkou.
ps2013-053-01-009-011.u9.p2.s3 Prosím.
ps2013-053-01-009-011.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, chci poděkovat předřečnici za velice pěknou rekapitulaci a její starost o církevní školství.
ps2013-053-01-009-011.u10.p1.s2 Paní poslankyně Nováková zde hovořila o tom, že církevní školy jsou skutečně otevřeny celé společnosti, to není nějaká výběrová nebo úzká skupina lidí, církevní školy mají velice dobré výsledky, asi proto leží někomu v žaludku.

Text viewDownload CoNNL-U