ps2013-053-01-009-011.u1.p1.s1
11 . ps2013-053-01-009-011.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 841 / - druhé čtení ps2013-053-01-009-011.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová . ps2013-053-01-009-011.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2013-053-01-009-011.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi předložit v rámci druhého čtení návrh zákona , kterým se mění zákon o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon . ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s1
Jak už jsem vás informovala v rámci prvního čtení , předmětným návrhem zákona usilujeme o odstranění nerovného postavení jednotlivých příjemců podpory státu , tzn . krajů i jednotlivých krajských a obecních škol . ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s2
Usilujeme o zajištění skutečně účinného vynakládání finančních prostředků státního rozpočtu , tzn . aby finanční prostředky následovaly jak realitu poskytovaného vzdělávání , tak i platovou úroveň v jednotlivých školách . ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s3
Přejeme si také transparentnost pro školy i jejich zaměstnance , větší předvídatelnost pro ředitele škol . ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s4
Domníváme se , že zajistíme takto větší možnost cílené realizace podpory prioritních zájmů státu v oblasti vzdělávání . ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s5
Proto tedy navrhujeme zohlednit objektivní rozdíly vzdělávacích soustav v jednotlivých krajích , odstranit rozdílné financování stejných oborů vzdělání , nerovnosti v odměňování zaměstnanců a negativní dopady spojené s takovým snížením počtu žáků , které je z pohledu organizace vzdělávání bezvýznamné , avšak ve stávajícím systému může školu přivést až k vážným ekonomickým problémům . ps2013-053-01-009-011.u2.p2.s6
Také eliminujeme u středních škol ekonomický tlak na přijímání co největšího počtu žáků . ps2013-053-01-009-011.u2.p3.s1
Upouštíme tedy od financování regionálního školství prostřednictvím republikových a krajských normativů . ps2013-053-01-009-011.u2.p3.s2
Tento systém zůstane zachován pouze pro financování vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními s výjimkou financování mzdových výdajů pro pedagogické pracovníky školních družin . ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s1
Ráda bych se v úvodu vyjádřila také k debatám , které byly na školském výboru nebo které se objevují v rámci veřejného prostoru . ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s2
Chtěla bych říct , že ačkoli samotný zákon logicky neobsahuje konkrétní počty dětí v jednotlivých třídách , nařízení vlády , která tento zákon doprovázejí a která jsou dojednána s odbornými asociacemi škol a s dalšími partnery , takovéto standardy zajišťují . ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s3
Zjednodušeně řečeno se dá říct , že počítáme s 24 dětmi na třídu , se 17 dětmi jako minimálním počtem . ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s4
U určitých typů škol , např . u škol , které jsou plně organizované , avšak mají jednu , maximálně dvě třídy v ročníku , počítáme s průměrem 15 dětí na třídu jako nejnižším možným počtem . ps2013-053-01-009-011.u2.p4.s5
Současně jsou zpracována speciální pravidla pro malotřídky nebo speciální pravidla , která zohledňují specifika financování středních odborných škol a učilišť . ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s1
Chtěla bych vás ubezpečit , že na této změně jsme pracovali velmi dlouho . ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s2
Existuje velmi důsledná shoda odborných školských asociací a odborů , stejně tak zřizovatelů . ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s3
A chtěla bych vás ujistit , že také jednomyslné hlasování školského výboru ukazuje , že jsme se snažili maximálně najít cestu , která bude znamenat pro naše školy lepší financování , a tím zajistí kvalitnější vzdělávání našich dětí v budoucnu . ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s4
Prosím vás tedy o propuštění tohoto návrhu zákona přes druhé čtení . ps2013-053-01-009-011.u2.p5.s5
Děkuji vám . ps2013-053-01-009-011.u3.p1.s1
Děkuji vám , paní ministryně . ps2013-053-01-009-011.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . ps2013-053-01-009-011.u3.p1.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 841 / 1 a 841 / 2 . ps2013-053-01-009-011.u3.p2.s1
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu poslanec Petr Kořenek , informoval nás o projednání návrhů ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-053-01-009-011.u3.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-053-01-009-011.u4.p1.s1
Dobře , děkuji vám , pane předsedající . ps2013-053-01-009-011.u4.p1.s2
Takže 192 . usnesení výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu ze 31 . schůze ze dne 3 . listopadu k vládnímu návrhu zákona : Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové , zpravodajské zprávě poslance Petra Kořenka a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 841 , ve znění pozměňovacích návrhů . ps2013-053-01-009-011.u4.p2.s1
Pozměňovací návrhy jsou součástí usnesení . ps2013-053-01-009-011.u4.p2.s2
Jedná se , jenom velmi krátce , k úpravám při studiu v zahraničí , k úpravám sběru dat u žáků , kteří nemají trvalé bydliště na území České republiky , dále k právům a povinnostem pedagogických pracovníků , ke stanovení postupu ředitele v případě závažného porušení povinností stanovených tímto zákonem a dále je tam úprava paragrafu ve směru k odborným školám . ps2013-053-01-009-011.u4.p3.s1
Dále školský výbor pověřil předsedu poslance Jiřího Zlatušku , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky , a pověřil zpravodaje výboru poslance Petra Kořenka , aby toto usnesení přednesl ve schůzi Poslanecké sněmovny . ps2013-053-01-009-011.u4.p3.s2
Zároveň pověřil zpravodaje výboru poslance Petra Kořenka , aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2013-053-01-009-011.u4.p4.s1
Na závěr jenom znovu připomínám , že se jedná o sněmovní tisk 841 / 2 . ps2013-053-01-009-011.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji šest přihlášek . ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s3
První řádně přihlášenou je paní poslankyně Semelová . ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s4
Připraví se paní poslankyně Dobešová . ps2013-053-01-009-011.u5.p1.s5
Prosím , paní poslankyně . ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s1
Dobrý večer , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s2
Novelu školského zákona , která má za cíl změnit financování regionálního školství , vnímáme jako potřebnou . ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s3
Financování škol podle počtu žáků se neosvědčilo a přineslo řadu problémů , které se mimo jiné odrazily na poklesu kvality vzdělávání . ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s4
Dosavadní způsob nemůže reflektovat specifika v jednotlivých krajích , jako je rozdílná velikostní struktura škol , malotřídky , školy pouze s prvním stupněm a podobně , a dochází tak ke značným , a to zcela neopodstatněným , rozdílům . ps2013-053-01-009-011.u6.p1.s5
Pro příklad uvedu , že v roce 2015 byl rozdíl mezi některými kraji v rozpočtovaném platu ve školství až 3 000 korun , takže se to odráží ve výši mzdových prostředků pro pedagogické i nepedagogické pracovníky škol , kdy mnozí ředitelé jsou nuceni dofinancovávat platy z nenárokových složek , a také ve financování ostatních neinvestičních výdajů . ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s1
Mezi další negativní dopady stávajícího systému patří i nepředvídatelnost výše prostředků , s čímž se musí každoročně ředitelé škol potýkat . ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s2
S tím souvisejí komplikace při organizování a plánování vzdělávacího procesu . ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s3
Nemalé problémy pak nastávají v případech , kdy během školního roku dojde k úbytku žáků , a tím i k významnému poklesu nebo úbytku peněz , i když se třeba jedná pouze o jednoho žáka , který přejde jinam . ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s4
V případě středních škol způsobuje v současnosti platný systém financování na hlavu úsilí ředitelů škol o přijetí maximálního počtu žáků . ps2013-053-01-009-011.u6.p2.s5
Tím dochází ke snižování nároků na přijímání i v průběhu studia . ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s1
Logicky se to společně s dalšími v minulosti přijatými nepromyšlenými a nesystémovými kroky negativně odráží na kvalitě vzdělávání jako takového . ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s2
Novela by měla tyto chyby napravit . ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s3
Měla by odstranit nerovnosti v odměňování zaměstnanců a financování škol v jednotlivých krajích , ředitelům pak zajistit předvídatelnost toho , co pro školu dostanou . ps2013-053-01-009-011.u6.p3.s4
Proto ve shodě s odbornými asociacemi , jak už tady bylo řečeno , školskými odbory a dalšími dotčenými subjekty podporujeme změny systému , který zohledňuje nejen počet žáků , který je nastaven na třídu a na učitele a na financování podle odučené práce podle rámcových vzdělávacích programů . ps2013-053-01-009-011.u6.p4.s1
S čím ovšem máme problém , a podotýkám , že se netýká navrhovaných změn , ale školského zákona a financování škol jako takových , to ano , a to jsou církevní školy . ps2013-053-01-009-011.u6.p4.s2
Právě financování církevních škol na rozdíl od škol soukromých upravuje školský zákon , který stanoví , že církevní školy a školská zařízení jsou financovány přímo Ministerstvem školství a mají na rozdíl od škol soukromých plnou finanční podporu státu . ps2013-053-01-009-011.u6.p4.s3
K tomu mohou vybírat školné , i když je pravda , že řada církevních škol tuto možnost nevyužívá . ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s1
V roce 2014 působilo v České republice 114 těchto škol a školských zařízení . ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s2
Letos jich je 140 . ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s3
Ze státního rozpočtu dostávaly tyto školy v roce 2016 1 360 milionů , což bylo proti roku 2015 o 126 , 5 milionu víc . ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s4
Pro rok 2017 je pro ně navrhována už částka 1 427 417 974 korun , to je částka na výkonové financování podle školského zákona bez výdajů na rozvojové programy . ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s5
Vedle uvedené provozní dotace a prostředků pro navýšení platů byly církevním školám v roce 2015 poskytovány i další účelové dotace , prostředky na asistenty pedagogů , pro žáky se zdravotním či sociálním znevýhodněním ve výši 21 855 000 korun , na vybavení škol kompenzačními pomůckami 730 600 korun , na podporu implementace etické výchovy 530 050 korun . ps2013-053-01-009-011.u6.p5.s6
A tak bych mohla dál a dál pokračovat . ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s1
Postavení církví ve společnosti po jeho dočasném a částečném vzedmutí vlivem společenských iluzí po roce 1989 trvale klesá , stejně jako počet aktivně a pasivně věřících . ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s2
Podle odhadů Ministerstva kultury ubývá jenom římskokatolické církvi ročně sto tisíc věřících . ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s3
Přesto všichni , nejen věřící , ze svých daní financujeme církevní školství , navíc v době , kdy církve dostaly v rámci takzvaných církevních restitucí desítky miliard korun a další obrovský majetek , který byl sebrán lidu , jenž ho svou prací vytvořil . ps2013-053-01-009-011.u6.p6.s4
Z tohoto daru mohou církve své školy a školská zařízení financovat . ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s1
To je také smyslem mého pozměňovacího návrhu , podle něhož nemá být církevní školství nadále financováno ze státního rozpočtu , ale z vlastních zdrojů . ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s2
Ušetřené finanční prostředky by měly být vynaloženy do škol veřejných , kde přes navýšení rozpočtu , které oceňuji , finance nepokrývají všechny potřeby v oblasti výchovy a vzdělávání , řadu věcí dofinancovávají kraje , obce a rodiče . ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s3
Je potřeba zvýšit částku na platy pedagogických i nepedagogických pracovníků škol , na asistenty , mimoškolní činnost , pro vysoké školy atd . ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s4
Ze státního rozpočtu by tedy mělo být financováno především veřejné školství tak , aby byla zabezpečena dostatečná síť , kvalita a dostupnost . ps2013-053-01-009-011.u6.p7.s5
Církevní školství ať žije , ale za své . ps2013-053-01-009-011.u6.p8.s1
Ke zmíněnému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-053-01-009-011.u6.p8.s2
Děkuji . ps2013-053-01-009-011.u7.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-053-01-009-011.u7.p1.s2
S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Nina Nováková , poté paní poslankyně Dobešová . ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , asi se dalo předpokládat , že někdo zareaguje na podstatu tohoto pozměňovacího návrhu . ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s3
Skoro to vypadá , jako kdybychom u nás měli dvoje děti - jedny děti , které chodí do těch církevních škol . ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s4
A to nejsou naše děti ? ps2013-053-01-009-011.u8.p1.s5
To nejsou lidé , kteří budou tady v téhle zemi pracovat a odvádět daně ? ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s1
Myslím si , že každý rodič si může vybrat , v jakém stylu školy své dítě nechá vzdělávat . ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s2
A ten nadstandard , který církevní školy mají - ostatně podívejte se na jejich úspěšnost třeba církevních gymnázií při maturitních zkouškách a jejich úspěšnost . ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s3
Ale ony mají také školy , v kterých se třeba vzdělávají ve středním vzdělávání děti , které se pohybují na ulici , dospívající děti , které by jinak zůstaly na ulici . ps2013-053-01-009-011.u8.p2.s4
Takže ty programy jsou elitní školy a školy , které jsou jasně sociálně zaměřené . ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s1
A pak bych ještě chtěla podotknout , že to vůbec není tak , že v církevních školách by někdo někoho nutil , aby se třeba modlil nebo aby byl nějakého vyznání . ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s2
Naopak je to tak , že rodiče , chtějí - li dát dítě do školy , kde jsou trošku v bezpečném prostředí s menším rizikovým chováním , ale samozřejmě i s etickou výchovou , tak si často církevní školy volí . ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s3
A není to jen v České republice , je to v celé Evropě . ps2013-053-01-009-011.u8.p3.s4
Vůbec to nesouvisí s tím , je - li člověk věřící , nebo rodiče jsou - li věřící , nebo ne . ps2013-053-01-009-011.u8.p4.s1
Děkuji za slovo . ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s2
Eviduji další dvě faktické poznámky . ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s3
Omlouvám se paní poslankyni Dobešové , ale požádám vás o trpělivost , přečtu omluvu . ps2013-053-01-009-011.u9.p1.s4
Dnes od 18 hodin do konce schůze se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Jaroslav Klaška . ps2013-053-01-009-011.u9.p2.s1
Nyní tedy pan poslanec Kudela . ps2013-053-01-009-011.u9.p2.s2
Připraví se pan poslanec Gabal s faktickou poznámkou . ps2013-053-01-009-011.u9.p2.s3
Prosím . ps2013-053-01-009-011.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , chci poděkovat předřečnici za velice pěknou rekapitulaci a její starost o církevní školství . ps2013-053-01-009-011.u10.p1.s2
Paní poslankyně Nováková už zde hovořila o tom , že církevní školy jsou skutečně otevřeny celé společnosti , to není nějaká výběrová nebo úzká skupina lidí , církevní školy mají velice dobré výsledky , asi proto leží někomu v žaludku .