|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-25 ps2013-050-05-002-139 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

139. Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-10-25
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/139
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050160.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 519 • previousnext

ps2013-050-05-002-139.u1.p1.s1 139.
ps2013-050-05-002-139.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2013-050-05-002-139.u1.p2.s1 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2013-050-05-002-139.u1.p2.s2 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 888/1.
ps2013-050-05-002-139.u1.p2.s3 Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Jan Birke.
ps2013-050-05-002-139.u1.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-050-05-002-139.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane přesedající.
ps2013-050-05-002-139.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové.
ps2013-050-05-002-139.u2.p1.s3 Dovolte mi, abych vás seznámil s návrhem novely zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, který kontrasignoval společně se mnou pan kolega Sklenák.
ps2013-050-05-002-139.u2.p2.s1 Cílem předkládané novely zákona je umožnit přenést na kraje na základě veřejnoprávních smluv dle ustanovení § 159 a následně zákona číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, dílčí činnosti související se správou silnic první třídy, aniž by docházelo k úplnému přenosu správy těchto pozemních komunikací ze státu jako jejich vlastníka.
ps2013-050-05-002-139.u2.p2.s2 Předkládaná novela modifikuje stávající právní úpravu obsaženou v ustanovení § 9 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích, která již nyní umožňuje na základě veřejnoprávní smlouvy přenést na kraje správy silnic první třídy, avšak neumožňuje takto pověřit kraje pouze některými činnostmi souvisejícími s údržbou a opravami dotčené silnice.
ps2013-050-05-002-139.u2.p2.s3 Aktuální platná právní úprava v daném ohledu neodpovídá koncepci Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic a zároveň není žádoucí ze strany jednotlivých krajů, neboť úplný přenos správy silnic první třídy se souvisejícími povinnostmi by pro kraje představoval nepřiměřenou zátěž.
ps2013-050-05-002-139.u2.p2.s4 Stávající znění ustanovení § 9 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích tedy státu jako vlastníku silnic první třídy neumožňuje efektivně spolupracovat s kraji a využívat infrastrukturu a technické kapacity pro údržbu silnic, kterou jednotlivé kraje disponují.
ps2013-050-05-002-139.u2.p3.s1 Smyslem navrhované právní úpravy je tedy přivodit synergický efekt v podobě úspory nákladů tak, aby se kraje jako správy silnic druhých a třetích tříd mohly podílet na údržbě silnic prvních tříd na jejich území, aniž by na byla přenášena odpovědnost za jejich úplnou správu.
ps2013-050-05-002-139.u2.p3.s2 Předkládaná novela tedy odstraňuje nedostatky stávající právní úpravy tak, aby byla umožněna spolupráce státu a krajů při údržbě silnic první třídy tak, jak bylo původním úmyslem zákonodárce při poslední novelizaci zákona o pozemních komunikacích.
ps2013-050-05-002-139.u2.p4.s1 Chci říci, že tato iniciativa vznikla na základě memoranda, které bylo na společném zasedání vlády a Asociace krajů podepsáno mezi všemi 14 kraji a zástupci vlády, respektive panem ministrem Ťokem.
ps2013-050-05-002-139.u2.p4.s2 Předpokládám, že je i soulad Ministerstva dopravy na tomto kroku.
ps2013-050-05-002-139.u2.p5.s1 Dále chci říci, že je zcela určitě nabíledni i zhodnocení korupčních rizik.
ps2013-050-05-002-139.u2.p5.s2 V důsledku přijetí navrhovaných změn nedojde ke změně hodnoty korupčních rizik a tak dále, a tak dále.
ps2013-050-05-002-139.u2.p6.s1 Nyní mám dotaz, zda mám odůvodnit ten návrh tak, aby byl schválen v devadesátce, předpokládám, že...
ps2013-050-05-002-139.u3.p1.s1 Pokračujte normálně ve vaší zprávě, pane navrhovateli.
ps2013-050-05-002-139.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-05-002-139.u4.p1.s2 Dovolte mi tedy, abych odůvodnil návrh, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení.
ps2013-050-05-002-139.u4.p2.s1 Navrhuje se, aby podle § 9 odst. 2 zákona číslo 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, Poslanecká sněmovna s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvním čtení.
ps2013-050-05-002-139.u4.p2.s2 Důvodem pro zvolený postup je, aby bylo možné co nejdříve začít připravovat tam, kde bude k uzavření veřejnoprávních smluv vůle obou dotčených stran, návrh příslušných smluv, a docílit tak v odpovídající kvalitě zajištění výkonů dílčími činnostmi v rámci správy takové silnice, souvisejícími zejména s údržbou a opravami.
ps2013-050-05-002-139.u4.p3.s1 Kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás jménem svým a jménem mého kolegy Romana Sklenáka požádal o schválení zákona v devadesátce, to znamená v prvním čtení.
ps2013-050-05-002-139.u4.p3.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-050-05-002-139.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-050-05-002-139.u5.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jaroslav Foldyna.
ps2013-050-05-002-139.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s2 Kolega Jan Birke uvedl obsah celého zákona.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s3 jenom zrekapituluji tu zásadní věc, která tady je.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s4 Stávající stav, kdy u silnic první třídy se v podstatě nemůže podle současné právní normy kraj zapojit do plnohodnotné správy a v případě, že by je převedl na sebe, tak by musel vykonávat i další činnosti, na které v podstatě nemá peníze.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s5 Na druhou stranu podle právní úpravy může stát na kraje převést pouze celkovou správu, jak říkám, a na to by kraje neměly dostatek prostředků.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s6 Nicméně kraje mají dostatek technologických a infrastrukturních kapacit k tomu, aby pomohly zlepšit situaci na silnicích první třídy.
ps2013-050-05-002-139.u6.p1.s7 Proto si dovoluji také podpořit to, aby stávající návrh kolegy Birkeho a Sklenáka byl přijat v souladu s § 90.
ps2013-050-05-002-139.u7.p1.s1 vám děkuji a požádám vás, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-050-05-002-139.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku.
ps2013-050-05-002-139.u7.p1.s3 S přednostním právem pan předseda Stanjura.
ps2013-050-05-002-139.u7.p1.s4 Prosím.
ps2013-050-05-002-139.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-05-002-139.u8.p1.s2 jsem čekal, jestli se nepřihlásí pan ministr dopravy, tak bych mu dal přednost.
ps2013-050-05-002-139.u8.p1.s3 Možná se zapojí posléze.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s1 Nejdříve na pobavení.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s2 Zjistil jsem z tohoto tisku, že jméno Birke je nesklonné, což hrozně překvapilo.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s3 jsem dodnes myslel, že se jméno Birke skloňuje a že je to návrh poslance Birkeho a Sklenáka, a ne návrh poslance Birke a Sklenáka.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s4 To tedy nevím, ale poučím se a domluvím se s panem předkladatelem.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s5 To jenom na okraj.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s6 Prosím?
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s7 Nesklonným.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s8 To jsem nevěděl.
ps2013-050-05-002-139.u8.p2.s9 Tak aspoň něco přináší tento návrh zákona pozitivního.
ps2013-050-05-002-139.u8.p3.s1 Kdyby to bylo tak vážné a tak potřebné, tak to byl vládní návrh zákona.
ps2013-050-05-002-139.u8.p3.s2 Podávají ho vládní poslanci, dokonce předseda největšího vládního klubu.
ps2013-050-05-002-139.u8.p3.s3 Nejdříve řeknu své procedurální návrhy a pak to nějak zdůvodním.
ps2013-050-05-002-139.u8.p4.s1 Za prvé mi dovolte, abych jménem dvou poslaneckých klubů, a to ODS a TOP 09, vetoval projednávání podle § 90 odst. 2, protože k tomu není žádný důvod.
ps2013-050-05-002-139.u8.p4.s2 Za druhé - to je můj osobní návrh nebo návrh našeho klubu - dovolte, abych navrhl zamítnutí tohoto návrhu zákona již v prvém čtení.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s1 si vzpomínám na ty debaty o tom, jak provádět správu a údržbu silnic první třídy.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s2 Pochopil bych a mělo by to naši podporu, kdyby stát ve své koncepci řekl: Uvažuji, že budu zpoplatňovat tyto silnice, dálnice a silnice první třídy, a všechny ostatní, které nezpoplatňuji a na kterých nebudu vybírat mýto, převádím do správy krajů.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s3 K tomu převádím adekvátní část z rozpočtového určení daní, protože nemohu převést pouze povinnosti, musím převést i peníze.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s4 Tomu bych rozuměl.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s5 Pokud vím, možná se pletu, vláda zatím ještě nerozhodla kromě toho, že prolongovala smlouvu se stávajícím provozovatelem mýtného systému, o tom, jak velký bude rozsah zpoplatněných komunikací, pokud se někdy dočkáme toho velkého tendru.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s6 Možná mi to uniklo, ale zatím jsem to neviděl.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s7 Ale to je první logický krok.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s8 To znamená určit rozsah zpoplatněných komunikací na dalších deset let, a pak říkám za nás, pak je logické, aby si stát ponechal pouze ty zpoplatněné silnice, mají to koneckonců v sousedním Rakousku, vyzkoušený tento model.
ps2013-050-05-002-139.u8.p5.s9 Všechny ostatní, pak bychom mohli řešit správu, údržbu a opravy.
ps2013-050-05-002-139.u8.p6.s1 Podívejme se na tu hru se slovíčky.
ps2013-050-05-002-139.u8.p6.s2 Protože když porovnáte text, který se nahrazuje v závěrečné části tisku, to znamená ten stávající text přeškrtnutý a ten nový text, tak to aby jeden pohledal ty změny.
ps2013-050-05-002-139.u8.p6.s3 Mohu to klidně dokumentovat, protože ten zákon není nijak rozsáhlý.
ps2013-050-05-002-139.u8.p6.s4 To znamená, my jsme schopni se na něj podívat i ocitovat.
ps2013-050-05-002-139.u8.p7.s1 Například: Vypouští se toto znění zákona.
ps2013-050-05-002-139.u8.p7.s2 § 9 odst 3: "Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace je povinen vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržby a opravy."
ps2013-050-05-002-139.u8.p7.s3 Nahrazuje se to totožným textem: "Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace je povinen vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržby a opravy."
ps2013-050-05-002-139.u8.p7.s4 Úplně nechápu, v čem je změna, když se škrtá věta a nahrazuje se totožnou větou.
ps2013-050-05-002-139.u8.p8.s1 Potom původní paragraf obsahuje další větu.
ps2013-050-05-002-139.u8.p8.s2 A tady změna je: "Výkon správy může vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace zajišťovat prostřednictvím správce, jímž může být" - podotýkám, může vlastník komunikace - "právnická osoba zřízená nebo založená vlastníkem dálnice, silnice nebo místní komunikace za podmínky, že je vůči vlastník po celou dobu výkonu správy ovládající osobou."
ps2013-050-05-002-139.u8.p8.s3 Načež nová dikce je: "Výkon správy může vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace zajišťovat prostřednictvím správce, jímž je" - a ne může být, to je rozdíl, aspoň to tak chápu, rozdíl - "právnická osoba zřízená nebo založená vlastníkem dálnice, silnice nebo místní komunikace za podmínky, že je vůči vlastník po celou dobu výkonu správy ovládající osobou."
ps2013-050-05-002-139.u8.p8.s4 Což je, že tam "může být", a tady "je".
ps2013-050-05-002-139.u8.p8.s5 To znamená, v nové dikci vylučujeme, že je to někdo jiný než vlastní firma, v níž musí být ten vlastník ovládající osobou, je to státní, krajská, případně místní firma, v okamžiku, kdy se jedná o místní komunikaci.
ps2013-050-05-002-139.u8.p8.s6 Nevím, proč. Potřeboval bych vysvětlit.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s1 Některé obce nemají vlastní firmu, nejsou v ovládající osobou, ale přitom říkáme, že tu správu může vykonávat tato osoba.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s2 To je zvláštní.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s3 Anebo obec samotná.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s4 Nemůže si k tomu najmout nikoho jiného.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s5 Myslím, že je to nedomyšlenost, že to není úmysl, ale možná mi předkladatelé vysvětlí tento můj dotaz, jak to dělat obec, která je vlastníkem místní komunikace, která nemá založenou nebo zřízenou firmu, v níž je ovládající osobou.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s6 Ano, může to udělat sama, ale je velmi pravděpodobné, že zejména u těch menších obcí, k tomu nemá aparát, a je běžné, že si na toho někoho soutěží.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s7 A pak je ten skutečný důvod změny, a to je to, že kraje v době, kdy tam bylo 12 hejtmanů za sociální demokracii, zřejmě primátorky Prahy a hejtman Libereckého kraje.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s8 (?) Tak myslím, že 12 bylo ze sociální demokracie.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s9 Hejtman Půta byl i v tomto volebním i v minulém volebním období a v Praze jste primátora zatím sociální demokraté neměli, pokud paměť neklame, v minulých letech.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s10 Pamatuji si tu debatu, kterou odstartovalo Ministerstvo dopravy někdy před mým příchodem na ministerstvo v roce 2011/2012, kdy jsme navrhovali u zimní údržby spustit soutěže.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s11 A pamatuji si ten tuhý odpor zejména sociálně demokratických hejtmanů.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s12 V době jsme s nimi žádné memorandum na společném zasedání s Asociací krajů neuzavřeli, protože jsme měli jiný názor.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s13 Udělali jsme kompromisní řešení.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s14 Přestože republika byla rozdělena zhruba na osmdesát nebo devadesát jednotek, které měly smysl z hlediska zimní údržby, udělali jsme pilotní projekt, soutěžilo se možná kolem deseti, možná o něco méně než deset, a hleďme, úspora byla přibližně 40 procent.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s15 A mohly se přihlásit krajské firmy.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s16 Ne že nemohly.
ps2013-050-05-002-139.u8.p9.s17 Mohly, ale musely soutěžit.
ps2013-050-05-002-139.u8.p10.s1 Takže celé to je o tom, že kraje chtějí správu a údržbu prvních tříd dávat svým firmám.
ps2013-050-05-002-139.u8.p10.s2 To je ten synergický efekt, když máme tu krajskou firmu a ona ty traktory a stroje, proč by to nemohla dělat pro stát.

Text viewDownload CoNNL-U