|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-18 ps2013-050-01-003-028 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

28. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní /sněmovní tisk 873/ - prvé čtení

Date2016-10-18
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/028
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050006.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 261 • previousnext

ps2013-050-01-003-028.u1.p1.s1 28.
ps2013-050-01-003-028.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní /sněmovní tisk 873/ - prvé čtení
ps2013-050-01-003-028.u1.p2.s1 Znovu prosím pana místopředsedu vlády a ministra financí, aby se ujal slova a zákon uvedl.
ps2013-050-01-003-028.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-01-003-028.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní.
ps2013-050-01-003-028.u2.p2.s1 V návrhu zákona jsou obsaženy změny celkem sedmi daňových zákonů.
ps2013-050-01-003-028.u2.p2.s2 Tím, že jsme tyto změny spojili do jednoho zákona, sledujeme hlavně přehlednost pro adresáty těchto změn.
ps2013-050-01-003-028.u2.p2.s3 Novelou zákona o daních z příjmů chceme především zvýšit daňové zvýhodnění na druhé, třetí a další vyživované dítě.
ps2013-050-01-003-028.u2.p2.s4 Na druhé dítě se sleva zvyšuje o 200 korun měsíčně, to je 2 400 korun ročně, a na třetí a každé další dítě o 300 korun měsíčně, to je 3 600 korun ročně v porovnání s rokem 2016.
ps2013-050-01-003-028.u2.p3.s1 Dále je obsahem převedení zdanění příjmů ze závislé činnosti malého rozsahu, do 2 500 korun, do režimu srážkové daně, aby poplatníci nemuseli kvůli těmto příjmům podávat daňové přiznání.
ps2013-050-01-003-028.u2.p3.s2 Odejmutí daňové podpory doplňkového penzijního spoření v případě výplaty částečného odbytného a vypuštění možnosti splnit limit pro získání daňového bonusu prostřednictvím příjmů z kapitálu a z nájmu.
ps2013-050-01-003-028.u2.p4.s1 Novela zákona o dani z přidané hodnoty přináší také řadu věcných změn.
ps2013-050-01-003-028.u2.p4.s2 Předně jde o zavedení institutu nespolehlivé osoby, jehož cílem je zamezit účelovému rušení registrace plátce se záměrem očistit se, v uvozovkách, od označení nespolehlivý plátce.
ps2013-050-01-003-028.u2.p4.s3 Také dochází k rozšíření režimu přenesení daňové povinnosti na všechna zdanitelná plnění, která umožňuje Evropské unie.
ps2013-050-01-003-028.u2.p4.s4 V návrhu zákona je také obsaženo zrušení specifické úpravy zdaňování společností, dříve sdružení bez právní subjektivity, nebo zavedení ručení příjemce zdanitelného plnění pro poskytnuté úplaty virtuální měnou.
ps2013-050-01-003-028.u2.p5.s1 Nejdůležitější změnou zákona o místních poplatcích je zvýšení maximální sazby z poplatků za povolení vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst - 20 korun a 200 korun za každý započatý den.
ps2013-050-01-003-028.u2.p5.s2 Změna je navržena v návaznosti na vládou schválený národní program snižování emisí České republiky.
ps2013-050-01-003-028.u2.p6.s1 Změna daňového řádu se týká zejména úpravy úroku z daňového odpočtu, rozšíření oznamovací povinnosti správce daně vůči živnostenským úřadům, rejstříkovým soudům a jiným orgánům veřejné moci a usnadnění umožnit hradit daně, cla, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění platební kartou či obdobným platebním prostředkem.
ps2013-050-01-003-028.u2.p7.s1 Účinnost zákona se navrhuje od 1. ledna 2017.
ps2013-050-01-003-028.u2.p7.s2 S ohledem na čas zbývající do konce roku jsem připraven podpořit pozměňovací návrh na změnu účinnosti na 1. dubna 2017 s tím, že vybraná ustanovení by byla použitelná již od 1. ledna 2017 a některá od 1. ledna 2018.
ps2013-050-01-003-028.u2.p7.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-050-01-003-028.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-050-01-003-028.u3.p1.s2 Registruji přihlášku pana poslance Kalouska, ale nechám ještě vystoupit zpravodaje.
ps2013-050-01-003-028.u3.p1.s3 Tím je pan poslanec Votava.
ps2013-050-01-003-028.u3.p1.s4 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-050-01-003-028.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-01-003-028.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás v krátkosti seznámil se svou zpravodajskou zprávou.
ps2013-050-01-003-028.u4.p1.s3 Pan ministr tady hlavní principy sněmovního tisku 873 - což je změna některých daňových zákonů, konkrétně zákonů daně z příjmů jak fyzických, tak právnických osob, DPH, ale týká se to i místních poplatků, správních poplatků, daňového řádu, vymáhání práv duševního vlastnictví, je to tedy širší soubor, širší problematika - již uvedl.
ps2013-050-01-003-028.u4.p1.s4 Jak pan ministr správně uvedl, cílem toho, že tam jsou všechny změny v jednom zákonu, je, aby byl přehledný, aby to nebylo roztříštěné do jednotlivých novel zákonů.
ps2013-050-01-003-028.u4.p2.s1 Chci říci, že rozpočtový výbor, aniž tedy dosáhl přikázání jako garanční výbor, což předpokládám, že bude, iniciativně otevřel tento tisk, tento návrh, s tím, že po obecné diskusi, obecné rozpravě projednávání přerušil s tím, že byl stanoven termín na pozměňovací návrhy.
ps2013-050-01-003-028.u4.p2.s2 Potom budu také navrhovat, aby byla zkrácena lhůta na projednání o 30 dnů na 30 dnů.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s1 Možná že stojí za zmínění samozřejmě, jak to vidím, a je to i priorita této koalice, zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované děti.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s2 Nepochybně je to priorita vlády, prorodinná politika, ale jsou tam i opatření, jak bylo řečeno, v oblasti DPH, zavedení institutu nespolehlivé osoby, opatření proti daňovým únikům, rozšíření přenesené daňové povinnosti pro případ hrazení obchodů takzvanou virtuální měnou.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s3 Daňový balíček obsahuje i přísnější podmínky pro vyplácení daňového bonusu.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s4 Myslím, že je to důležité, protože právě v tomto se občas vyskytly podvody.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s5 Do limitu příjmů se nebudou moci již započítávat příjmy z nájmů a z kapitálového majetku.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s6 Je třeba si říci, že daňové bonusy mohou činit 60 tis. korun.
ps2013-050-01-003-028.u4.p3.s7 To je určitě také významné opatření.
ps2013-050-01-003-028.u4.p4.s1 Snižuje se určitá administrativní zátěž, a to v tom, pan ministr o tom již hovořil, že u těch malých příjmů, přivýdělků do 2 500 tis. korun měsíčně, se bude moci danit srážkovou daní ve výši 15 %.
ps2013-050-01-003-028.u4.p4.s2 Nebude tedy muset daňový poplatník dělat daňové přiznání, srážkovou daň v podstatě odvede ten, kdo vyplácí daňového poplatníka, tedy plátce.
ps2013-050-01-003-028.u4.p4.s3 U místních poplatků je potom možnost obcím dát zvýšení poplatku za vjezd ze současných 20 korun na 200 korun, tedy řada opatření.
ps2013-050-01-003-028.u4.p5.s1 Pane předsedo, nechtěl bych zneužívat svého postavení zpravodaje.
ps2013-050-01-003-028.u4.p5.s2 bych se proto, protože v dalším budu mít určitou připomínku, přihlásil do rozpravy.
ps2013-050-01-003-028.u4.p5.s3 Děkuji.
ps2013-050-01-003-028.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-050-01-003-028.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2013-050-01-003-028.u5.p1.s3 První přihláška je od pana poslance Kalouska, potom pan poslanec Stanjura, potom tedy pan zpravodaj a potom další.
ps2013-050-01-003-028.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-01-003-028.u6.p1.s2 Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové.
ps2013-050-01-003-028.u6.p1.s3 Zvýšení slev na dani pro druhé a třetí dítě je určitě přijatelnější a efektivnější cesta než zvyšování sociálních dávek.
ps2013-050-01-003-028.u6.p1.s4 V tomto případě může vláda počítat s naší podporou.
ps2013-050-01-003-028.u6.p1.s5 Mrzí nás však, že daňové změny neobsahují věci, které, domníváme se, je vláda stále občanům České republiky dlužna, a sice vrácení prostředků, které byly zvýšeny buď přechodně, anebo ve vazbě na nějaký účel.
ps2013-050-01-003-028.u6.p1.s6 Připomenu tři základní.
ps2013-050-01-003-028.u6.p2.s1 V souvislosti s penzijní reformou a se zavedením druhého pilíře byla zvýšena snížená sazba DPH z 10 na 14 %.
ps2013-050-01-003-028.u6.p2.s2 Z tohoto vyššího inkasa DPH se předpokládalo, že bude financováno snížení příjmu do prvního pilíře, a současně nedocházelo ke zvýšení daňové kvóty, protože prostředky ukládané do druhého pilíře nejsou předmětem složené daňové kvóty.
ps2013-050-01-003-028.u6.p2.s3 Vláda zrušila druhý pilíř, bohužel nepřišla s žádnou jinou alternativou penzijní reformy, došlo prostě k prostému zrušení.
ps2013-050-01-003-028.u6.p2.s4 A je naprosto nelogické, proč když se zavedením druhého pilíře byla zvýšena snížená sazba na jeho financování, proč se zrušením druhého pilíře nebyly občanům České republiky jejich prostředky vráceny, protože výpadek spojený s druhým pilířem není potřeba financovat.
ps2013-050-01-003-028.u6.p2.s5 To je první příklad.
ps2013-050-01-003-028.u6.p3.s1 Druhý příklad jsou dvě operace, které byly uzákoněny na přechodnou dobu, a sice tří let.
ps2013-050-01-003-028.u6.p3.s2 V souvislosti s krizí byly o jeden bod zvýšeny základní i snížená sazba DPH ze 14 na 15 a za 20 na 21 % a byla zavedena takzvaná solidární přirážka, které můžeme klidně říkat i druhá sazba u daně z příjmů fyzických osob.
ps2013-050-01-003-028.u6.p3.s3 Tam bylo jasně řečeno a slíbeno občanům České republiky, že toto vyšší inkaso bude vybíráno pouze tři roky, a bylo uzákoněno, přímo v platném zákoně byla účinnosti těchto opatření omezena datem 1. 1. 2015.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s1 Jakkoli všechny tři současné vládní strany to opatření dramaticky kritizovaly, tak jednou z prvních věcí, které udělaly, bylo, že účinnost k 1. 1. 2015 zrušily a ponechaly si ty peníze navěky.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s2 Teď s tím hrají různé kosmetické hry týkající se třetí sazby DPH.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s3 Víme, jaké to mělo důsledky.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s4 Probíhají dramatické diskuse, zda tam spadne, nebo nespadne točené pivo, ale to, že bylo platnou součástí právního řádu, že to k 1. 1. 2015 skončit a lidé mají dostat ty peníze zpátky, o tom se nemluví.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s5 V podstatě jste jim ty daně zvýšili de iure, nikoli de facto, ale de iure jste jim k 1. 1. 2015 naprosto zbytečně a neodůvodněně ty daně zvýšili.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s6 A stále setrvávám na svém, že mělo platit to, co bylo v zákoně, tedy aby ti lidé k 1. 1. 2015 dostali peníze zpátky.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s7 Budeme se o to snažit aspoň v rámci tohoto zákona.
ps2013-050-01-003-028.u6.p4.s8 Bylo by hezké, kdyby to třeba platilo aspoň od 1. 1. 2017, když jste si to zrušili k 1. 1. 2015.
ps2013-050-01-003-028.u6.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-050-01-003-028.u7.p1.s1 Děkuji, prosím pana předsedu Stanjuru, potom pan poslanec Vilímec.
ps2013-050-01-003-028.u8.p1.s1 Hezké odpoledne.
ps2013-050-01-003-028.u8.p1.s2 Vlády se mění, ale zvyk projednávat daňové zákony na poslední chvíli se nemění.
ps2013-050-01-003-028.u8.p1.s3 Všimněte si, že jsem použil mnohé číslo, že jsem říkal: vlády se mění.
ps2013-050-01-003-028.u8.p1.s4 A není to dobře pro nikoho.
ps2013-050-01-003-028.u8.p2.s1 Chci polemizovat s názorem pana předsedy rozpočtového výboru, že tento návrh zákona je jasný, přehledný a srozumitelný.
ps2013-050-01-003-028.u8.p2.s2 566 stran, zasahuje do mnoha zákonů, jen u dani z příjmů přináší 200 změn.
ps2013-050-01-003-028.u8.p2.s3 To není ani jednoduché, ani srozumitelné, a hlavně je to pozdě.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s1 mám spíš dotaz, proč vládní koalice řeší natřikrát zvýšení slevy na druhé a další dítě.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s2 To se dalo vyřešit najednou i s tím, že pokaždé by byla účinnost toho dalšího zvýšení o rok později.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s3 V této chvíli je to věc, která podporu i nás jako opoziční strany.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s4 Nijak překvapivě, protože to jsme podporovali i loni i předloni.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s5 Mohli jsme to vzít najednou.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s6 Nyní tak trošku jakoby rukojmím toho návrhu zákona je tohleto zvýšení odpočtu.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s7 A znovu opakuji, že to naši podporu.
ps2013-050-01-003-028.u8.p3.s8 Musím konstatovat, že mírné zlepšení termínu proti loňsku tu je, loni jsme to projednávali ještě později.
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s1 Ale úplně vážně.
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s2 Máme dva a půl měsíce do konce roku a začínáme prvé čtení zákona, který 560 stran, a v jeho návrhu je napsaná účinnost od 1. ledna.
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s3 Nemáme problém s posunutím účinnosti na 1. dubna, to říkám rovnou, to avizoval ve své úvodní řeči pan ministr.
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s4 Ale je to dobře?
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s5 Měnit k 1. dubnu daňové zákony?
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s6 Jak chceme vyžadovat po daňových poplatnících, aby se na nové povinnosti připravili?
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s7 A i kdyby to bylo od 1. dubna, tak ten čas je mimořádně krátký.
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s8 Mimořádně krátký.
ps2013-050-01-003-028.u8.p4.s9 A opravdu zaslouží podrobnou debatu nejenom to, co podporu, tzn. zvýšení slevy na druhé a další dítě, to si myslím, že se v tom názory jednotlivých klubů shodují a k tomu debata bezesporu nebude.
ps2013-050-01-003-028.u8.p5.s1 My se chceme vrátit k našemu návrhu, který jednou Poslanecká sněmovna zamítla, to je třeba připomenout a přiznat.
ps2013-050-01-003-028.u8.p5.s2 My jsme samostatným návrhem zákona novely o dani z příjmů navrhovali vrátit možnost uplatnit slevu na manželku či manžela a děti i pro živnostníky, kteří uplatňují paušál ve více než 50 %.
ps2013-050-01-003-028.u8.p5.s3 Myslíme si, že možnost uplatnit slevu na manželku či manžela, děti je součástí prorodinné politiky státu a je to nástroj, který podporu občanských demokratů.
ps2013-050-01-003-028.u8.p5.s4 Jenom nerozumíme tomu, že ta podpora rodin a podpora dětí by neměla záviset na tom, jakým způsobem se živí rodiče.
ps2013-050-01-003-028.u8.p5.s5 Zaměstnanci mohou čerpat tuto výhodu, živnostníci, kteří používají paušály méně než v 50 % nebo nepoužívají vůbec, ji mohou také čerpat, a ti ostatní ji čerpat nemohou.

Text viewDownload CoNNL-U