|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-16 ps2013-049-08-005-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 712/ - druhé čtení

Date2016-09-16
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049282.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 466 • previousnext

ps2013-049-08-005-032.u1.p1.s1 32.
ps2013-049-08-005-032.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 712/ - druhé čtení
ps2013-049-08-005-032.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka.
ps2013-049-08-005-032.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-049-08-005-032.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-08-005-032.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení kolegové, milé kolegyně, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-049-08-005-032.u2.p2.s1 Předkládaný návrh zákona dva stěžejní cíle.
ps2013-049-08-005-032.u2.p2.s2 Prvním je přizpůsobení právního řádu České republiky novým přímo použitelným a bezprostředně aplikovatelným nařízením EU.
ps2013-049-08-005-032.u2.p2.s3 V rámci úpravy vinohradnictví se proto implementuje nový systém povolení pro výsadbu révy na období do 31. prosince 2030, a to včetně sankcí za jeho nevyužití, a nový systém povolení opětovné výsadby vinic.
ps2013-049-08-005-032.u2.p3.s1 Druhým cílem návrhu zákona je pak boj proti různým formám černého trhu s vínem, tedy stanovení úpravy, která zajistí lepší regulaci nakládání s nebalenými výrobky z révy vinné a zejména pak se sudovým vínem, které představuje nezanedbatelnou část segmentu trhu s vínem v České republice.
ps2013-049-08-005-032.u2.p3.s2 Výrobky z révy vinné, a to zejména nebalená vína, resp. sudová vína, jako jeden z typů nebalených vín se v posledních letech staly jedním z nejvíce falšovaných zemědělských produktů.
ps2013-049-08-005-032.u2.p3.s3 Podle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce se podíl nevyhovujících vzorků sudových vín konstantně pohybuje mezi 32 38 %.
ps2013-049-08-005-032.u2.p4.s1 Návrh zákona byl připravován v široké diskuzi s vinařskou vinohradnickou veřejností.
ps2013-049-08-005-032.u2.p4.s2 Na vládě byl projednáván návrh dne 21. 12. 2015.
ps2013-049-08-005-032.u2.p4.s3 Byl přerušen s tím, že je ještě nutné nalézt shodu na způsobu a kontrole prodeje sudového vína.
ps2013-049-08-005-032.u2.p4.s4 Výsledkem následných diskuzí byl pak předložen konsenzus, který byl vládou schválen dne 18. 1. 2016.
ps2013-049-08-005-032.u2.p5.s1 Návrh nyní v podobě, v jaké je předkládán do Poslanecké sněmovny, zejména omezuje množství prodejních míst sudového vína.
ps2013-049-08-005-032.u2.p5.s2 V zásadě se navrhuje zákaz prodeje sudových vín vyjma provozoven výrobců vína nebo příjemců zahraničního nebaleného vína.
ps2013-049-08-005-032.u2.p6.s1 V této souvislosti je nutné dodat, že výrobcem vína je podle zákonné definice rovněž subjekt, který si víno nechá jiným subjektem zpracovat za účelem jeho uvádění do oběhu.
ps2013-049-08-005-032.u2.p6.s2 Stejně tak příjemcem je jeden subjekt, který si nebalené víno ze zahraniční sám přiveze, ale i ten, který si jej nechá přivést jiným subjektem, přičemž navržené řešení odpovídá svými dopady na trh s vínem konsenzu dosaženému s dotčenými subjekty v průběhu vyjednávání tohoto legislativního materiálu.
ps2013-049-08-005-032.u2.p7.s1 Dále vymezuje kategorie obalů, v nichž je víno možno prodávat spotřebiteli - § 3.
ps2013-049-08-005-032.u2.p7.s2 Není nijak blíže specifikován přepravní obal pro sudové víno.
ps2013-049-08-005-032.u2.p7.s3 To je totiž pod kategorií nebaleného vína, pokud je prodáváno spotřebiteli a díky dalšímu omezení prodejních článků, proto není nutné jej blíže definovat.
ps2013-049-08-005-032.u2.p7.s4 V rámci prodeje vína spotřebiteli z obalů určených pro spotřebitele pak je vymezeno tzv. čepované víno, tedy v zásadě bag in box do dvaceti litrů objemu a rozlévané víno do pěti litrů objemu.
ps2013-049-08-005-032.u2.p7.s5 Obě tyto kategorie by mohly prodejcům sloužit k obcházení režimu sudového vína.
ps2013-049-08-005-032.u2.p7.s6 Proto je nutné je výslovně upravit.
ps2013-049-08-005-032.u2.p8.s1 Dále upravuje zveřejnění části registru vinic, z nichž bude on-line zřejmé, ve kterých provozovnách výrobci nebo příjemci zahraničního nebaleného vína prodávají sudové víno.
ps2013-049-08-005-032.u2.p8.s2 Toto opatření mimo jiné přispěje k eliminaci nelegálních, nenahlášených prodejen pančovaného sudového vína.
ps2013-049-08-005-032.u2.p8.s3 Přináší zvýšení informovanosti spotřebitelů při prodeji sudového vína, čepovaného a rozlévaného vína.
ps2013-049-08-005-032.u2.p8.s4 U vína v obalu určeném pro spotřebitele, které bylo vyrobeno nebo plněné v České republice, se z důvodu ochrany spotřebitele navrhuje uvádět povinně i na přední etiketě údaj o provenienci vína - § 16 odst. 4.
ps2013-049-08-005-032.u2.p9.s1 Dále se zavádí dobrovolný logotyp na obalu vín s chráněným označením původu nebo chráněným zeměpisným označením "vyrobeno z hroznů révy vinné sklizených na území České republiky", což jsou opatření předkladatelem preferovaná a zajišťující odpovídající informovanost spotřebitele.
ps2013-049-08-005-032.u2.p10.s1 Dále novela zavádí oznamovací povinnost pro příjemce - tedy § 14a - veškerého zahraničního nebaleného vína, nejen sudového, a dalších zahraničních výrobků z révy vinné.
ps2013-049-08-005-032.u2.p10.s2 Ukládá povinnost uskladnit nebalené víno po příchodu do České republiky na deset dnů v místě určení.
ps2013-049-08-005-032.u2.p10.s3 Ne na hranicích, ale v místě prvního příjmu vína - § 14b - pro účely případné kontroly ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce.
ps2013-049-08-005-032.u2.p11.s1 Upravuje zvýšení horní hranice pokut za správní delikty týkající se nově definovaného falšování vinařského produktu a porušení nově zavedených povinností v rámci boje s černým trhem s vínem na 50 mil. korun.
ps2013-049-08-005-032.u2.p11.s2 V případě skutečně rozsáhlých podvodů je dosavadní nejvyšší sazba do 5 mil. korun nedostatečná a nemá dostatečný preventivní účinek, protože nepostačuje ani na pokrytí nelegálního zisku, který pachatel z protiprávní činnosti získává.
ps2013-049-08-005-032.u2.p12.s1 Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na své 33. schůzi dne 23. června 2016 a svým usnesením doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-08-005-032.u2.p12.s2 Zemědělským výborem přijaté pozměňovací návrhy jsou v zásadě v souladu s koncepcí předkladatele vládního návrhu zákona a přispějí k jeho zkvalitnění s výjimkou pozměňovacích návrhů pod č. IV, V a změn s nimi souvisejících, kterými se navrhuje vypustit § 16 odst. 4 z vládního návrhu, tedy etiketa v hlavním zorném poli, a dále se proti vládnímu návrhu zákona mění možnost výrobce při splnění stanovených kritérií uvést na obalu určeném pro spotřebitele logotyp specifikovaný prováděcím právním předpisem na povinnost.
ps2013-049-08-005-032.u2.p12.s3 Toto ustanovení, jak jsem již zmínil, spotřebiteli zajistit zvýšenou informovanost ohledně sudového rozlévaného a čepovaného vína při jeho prodeji.
ps2013-049-08-005-032.u2.p12.s4 Proto k pozměňovacím návrhů zaujímám nesouhlasné stanovisko.
ps2013-049-08-005-032.u2.p13.s1 Stejně tak zaujímám nesouhlasné stanovisko k pozměňovacím návrhům přijatým zemědělským výborem č. I a II, které za příjemce stanovují provozovatele potravinářského podniku, který je uveden v průvodním dokladu.
ps2013-049-08-005-032.u2.p13.s2 Jak jsem již také zmínil, takové řešení svými dopady na trh s vínem neodpovídá konsenzu dosaženému s dotčenými subjekty v průběhu legislativního procesu a jde nad rámec míry regulace takto dosažené.
ps2013-049-08-005-032.u2.p14.s1 Ostatní zemědělským výborem přijaté pozměňovací návrhy přispívají ke zpřesnění vládního návrhu zákona.
ps2013-049-08-005-032.u2.p14.s2 Dále zpřesňují postavení Vinařského fondu ve vztahu k potřebám aplikační praxe při administraci podpor poskytovaných Vinařským fondem.
ps2013-049-08-005-032.u2.p14.s3 Přijaté pozměňovací návrhy také zpřesňují působnost Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu v zákoně o zemědělství, kde stanoví kritéria, na jejichž základě PGRLF hodnotí žádosti a podporu a zakotvuje základní procesní pravidla v oblasti rozhodování PGRLF o žádostech a podporu.
ps2013-049-08-005-032.u2.p14.s4 Proto s nimi souhlasím.
ps2013-049-08-005-032.u2.p15.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-08-005-032.u3.p1.s1 Také vám děkuji, pane ministře.
ps2013-049-08-005-032.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali zemědělskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-049-08-005-032.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 712/1 a 2.
ps2013-049-08-005-032.u3.p1.s4 Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj zemědělského výboru poslanec Pavel Kováčik a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-08-005-032.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s2 Učiním tak ve třetím čtení, protože teď o pozměňovacích návrzích hlasovat nebudeme.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s3 A co se týká jednání výboru, velmi podrobnou zprávu podal pan ministr.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s4 Nebudu se opakovat.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s5 Hlásím se k tomu, jak to tady řekl pan ministr.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s6 S tím, že jsme ve druhém čtení, kde je prostor pro podávání případných dalších pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s7 Jako zpravodaj to budu pečlivě monitorovat, návrhy zaznamenávat a v závěru tohoto druhého čtení vás seznámím, které případně byly podány.
ps2013-049-08-005-032.u4.p1.s8 Děkuji.
ps2013-049-08-005-032.u5.p1.s1 Také vám děkuji.
ps2013-049-08-005-032.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky.
ps2013-049-08-005-032.u5.p1.s3 První pan poslanec Seďa a potom se připraví pan poslanec Pavera.
ps2013-049-08-005-032.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-049-08-005-032.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-049-08-005-032.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, k návrhu zákona o vinohradnictví a vinařství předkládám několik pozměňujících návrhů, které jsou uvedeny ve sněmovních dokumentech 4652 a 4691.
ps2013-049-08-005-032.u6.p2.s1 Rozumím tomu a souhlasím, že se zpřísňují pravidla na trhu se sudovým vínem či obecně s vínem.
ps2013-049-08-005-032.u6.p2.s2 Na druhé straně nemohu souhlasit s účelově zaměňovanými pojmy a s tím, že navrhovaná regulace se týká pouze části trhu s vínem.
ps2013-049-08-005-032.u6.p2.s3 Dále se tady operuje daňovými úniky, ale žádná data doposud nebyla oficiálně zveřejněna, nehledě na to, že zavedení elektronické evidence tržeb bude účinným nástrojem v boji proti možným daňovým únikům.
ps2013-049-08-005-032.u6.p3.s1 Vážené kolegyně, kolegové, vím, že předložená novela je kritizována zejména malými vinaři a majiteli vinoték, kteří dokonce tvrdí, že tento návrh jde na ruku několika velkým vinařským firmám prostě proto, že omezuje prodej sudového vína, a to přesto, že tento prodej je v naší zemi fenoménem, kde tržby deseti tisíc vinoték tvoří z 80 procent právě prodeje sudového vína.
ps2013-049-08-005-032.u6.p3.s2 Je nutno si uvědomit, že vinotéky prodávají i lahvová vína tuzemských vinařů, a pokud vinotéky zaniknou, pak zejména drobní vinaři přijdou o svůj distribuční kanál.
ps2013-049-08-005-032.u6.p3.s3 Nehledě na skutečnost, že vinotéky jsou klasickým propagátorem konzumace vína.
ps2013-049-08-005-032.u6.p4.s1 Vážené kolegyně, kolegové, z těchto důvodů se pokouším svými pozměňujícími návrhy vypustit definici čepovaného vína, které by způsobilo další nárůst prohlubující se nerovnosti mezi výrobci, příjemci a dalšími subjekty uváděnými své produkty na trh.
ps2013-049-08-005-032.u6.p4.s2 Zpřesňuji definici míst, kde se sudové víno může prodávat, vypouštím nelogickou výjimku neznačení šumivých vín podle Evropské unie.
ps2013-049-08-005-032.u6.p4.s3 Tyto návrhy, které pokud budou přijaty, zachovávají prodej sudového vína, zachovávají konkurenci na trhu s víny a zároveň podpoří nejen vinotéky, ale zejména drobné a střední vinaře.
ps2013-049-08-005-032.u6.p4.s4 Předem děkuji za podporu těchto pozměňujících návrhů.
ps2013-049-08-005-032.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-049-08-005-032.u7.p1.s2 Nyní tedy pan poslanec Pavera, připraví se pan poslanec Bendl.
ps2013-049-08-005-032.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-049-08-005-032.u8.p1.s1 Hezké a příjemné dopoledne, dámy a pánové, vážený pane předsedající, vážený pane ministře.
ps2013-049-08-005-032.u8.p1.s2 Dovolte mi, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem ke sněmovnímu tisku 712, který je uveden v systému pod číslem 1612.
ps2013-049-08-005-032.u8.p2.s1 Přímo tento návrh zní, že za odstavec 3 § 30 zákona doplnit článek v tomto znění: Bod 4.
ps2013-049-08-005-032.u8.p2.s2 Evidenční knihy vedené obchodníky, kteří nepoužívají enologické postupy, se skládají ze všech průvodních dokladů.
ps2013-049-08-005-032.u8.p2.s3 Následující odstavce se přeznačí.
ps2013-049-08-005-032.u8.p3.s1 Rád bych tento návrh odůvodnil.
ps2013-049-08-005-032.u8.p3.s2 Než ale k němu přijdu, tak vlastně podtrhnu to, co tady říkal i pan kolega Seďa, že opravdu tady se jde proti malým podnikatelům v této oblasti, stejně jako jak se jde proti malým drobným podnikatelům, živnostníkům i praktickým lékařům, kteří pracují v ordinacích, od doby, co vstoupil do politiky pan ministr Babiš.
ps2013-049-08-005-032.u8.p3.s3 Všechno se dělá pro to, aby měli výhody hlavně ti velcí, a všechno se dělá pro to, aby ty nevýhody měli ti malí, nebo aby se spolkli, nebo aby nějakým způsobem přestali fungovat.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s1 Tedy k tomu odůvodnění.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s2 Platné znění zákona 321/2004 obsahuje povinnost vést evidenční knihy a stanovuje takzvané malé množství, které je rozhodující pro povinnost vést tyto evidenční knihy.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s3 Tato povinnost se nevztahuje pouze na výrobce, ale také na obchodníky, kteří v daném období překročí při uvádění vinařských výrobků na trh právě definované malé množství.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s4 V rámci vnějšího připomínkového řízení připravované novely zákona 321/2004 vyplynulo, že například obchodní řetězce pro vysoké administrativní zatížení evidenční knihy v předepsané formě nevedou.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s5 Vedle povinnosti vést evidenční knihy novela zákona také výrazně snižuje takzvané malé množství.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s6 Nově je definováno malé množství pro sudová vína na 10 tisíc litrů za rok a nově je snížena horní hranice malého množství pro všechna vína ze 100 tisíc na 75 tisíc litrů za rok.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s7 Je také pravdou, že každá členská země Evropské unie definovanou povinnost vést evidenční knihy pro výrobce.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s8 Evropská legislativa však umožňuje jednotlivým členským zemím si stanovit mírnější definice malého množství a zároveň v souladu s prováděcím předpisem nařízení Evropské komise 436/2009 Sb. uvádí v článku 38: Členské státy však mohou stanovit, že evidenční knihy vedené obchodníky, kteří neprovádějí žádné z šetření uvedených v článku 41 odst. 1 a nepoužívají žádné jiné enologické postupy, se skládají ze všech průvodních dokladů.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s9 V článku 37 Výjimky dále se píše: Evidenční knihy nemusí vést maloobchodníci a osoby prodávající nápoje pouze ke spotřebě přímo na místě.
ps2013-049-08-005-032.u8.p4.s10 Rovněž zde se uvádí: Členské státy mohou stanovit, že fyzické a právnické osoby a seskupení osob, které skladují nebo prodávají výlučně vinařské produkty v malých nádobách za podmínek uvedených v článku 25 písm. b) bodu i), mohou být zproštěny povinnosti vedení evidenčních knih, je-li kdykoliv možné provést kontrolu vstupu a výstupu a zásob na základě jiných podkladů, zejména obchodních dokladů používaných pro finanční účetnictví.
ps2013-049-08-005-032.u8.p5.s1 Proto s ohledem na naplňování programu snižování administrativní zátěže navrhuji vedení evidenčních knih v této formě pro osoby, které nepoužívají enologické postupy.
ps2013-049-08-005-032.u8.p5.s2 Cílem pozměňovacího návrhu je především zabránit nesmyslné a několikanásobné evidenci zboží, zjednodušit administrativní zátěž podnikatelů a to vše v souladu s prováděcím předpisem Evropské komise 436/2009 Sb.
ps2013-049-08-005-032.u8.p5.s3 Věřím, že je v našem zájmu pomáhat malým a drobným podnikatelům i živnostníkům, a věřím, že i tento návrh ve třetím čtení podpoříte.

Text viewDownload CoNNL-U